Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.

.

.
.

Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου 2016

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΚΙΣΑΜΟΣ:

ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΩΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥ ΝΥΝ ΚΑΙ ΕΩΣ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ
Του Ανουσάκη Χαράλαμπου*
Στην Ανακοίνωση που παρουσιάστηκε στο Α' συνέδριο για την Κίσαμο στην Ορθόδοξο Ακαδημία ο ομιλητής μίλησε για τα συμπεράσματα και τις αποδείξεις σχετικής έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά στο μουσικό πολιτισμό μας. 
  "Με αφετηρία τόπο, τον ομφάλιο λώρο, φθάνει ως την ιστορία για τη Γένεση του συρτού του Κρήτα. Αναλύονται τα μαθηματικά της μελωδίας του συρτού, τα συστατικά του, όπως η δόμηση και η αντιστοίχηση, η έννοια του σκοπού, ο στίχος του, 15σύλλαβος και πέραν αυτού, τα πρώτα συρτά, η πατρότητα, η μελωδική τους βάση (--με αναφορά στις κοντυλιές, τα μοιρολόγια κτλ., το ταξίδι της μελωδίας, με άλλα λόγια), οι έξι χρόνοι και οι «κρυφοκοντυλιές» της Κισάμου με το αποκαλυπτικό μειονέκτημα, καθώς και ο διπλασιασμός του μέτρου, το μουσικό σύστημα, η επέκταση της μελωδίας, η ερμηνεία, τα σφάλματα, οι αναντιστοιχίες κτλ.
 Στη συνέχεια, αναφέρεται στις κοντυλιές της Κισάμου, τον πεντοζάλη και τη μουσική του δομή, με τις παγκρήτιες-αρχαίες-τοπικές κοντυλιές. Χορευτικά, παρατηρεί τα μέτρα, τη χορογραφία και την αντιστοίχηση με την μελωδία. Προχωρά στη σούστα-πυρίχη με αναφορά στους χορούς και την προϋπάρχουσα παγκρήτια βάση (--σούστα-πυρίχης-κοντυλιά), τους νέους χορούς (--συρτό-πεντοζάλη) και τη χορογραφία-συσχέτισή τους. Συνδέει την παράδοση με την αρχαιότητα και περιγράφει τη βασική μελωδική μονάδα (8/16), τη θεμελιακή τριάδα του χορού-ενότητα του Αιγαίου, τη συμβολή του συρτού στην αναβίωση της αρχαίας μελωδίας, την αναντιστοιχία μελωδίας και χορού στο σημερινό παγκρήτιο πηδηχτό, την κισαμίτικη αποκατάσταση, τα ριζίτικα και την επωδό τους, την Κίσαμο και τους Καλαματιανό-Θαλήτα καθώς και τη μελωδική ενότητα του Ελληνικού χώρου. 
  Τέλος, γίνεται μνεία στην προσφορά της Κισάμου, με το πιο δημοφιλές σημερινό παγκρήτιο είδος, το συρτό, και στην Ελλάδα, με τον εθνικό χορό, τον πεντοζάλη. Αποδεικνύεται πώς η Κίσαμος κράτησε τις απωλεσθείσες αρχικές μελωδίες του πυρρίχιου και του σιγανού, καθώς και την επωδό στα ριζίτικα, αλλά και πώς ενέπνευσε-τροφοδότησε και τελικά συνδημιούργησε με τους μεγάλους σύγχρονους συνθέτες μας αρκετά πανελλήνια και παγκόσμια μουσικά έργα, κρατώντας τη γλώσσα της ψυχής του Έλληνα ανθρώπου (--ελληνότροπου χαρακτήρα), κάτι που σήμερα βρίσκεται σε κίνδυνο. Η παρουσίαση κλείνει με το μέλλον της Κισαμίτικης μουσικής παράδοσης συστήνοντας αποκωδικοποίηση που βοηθά την κατανόηση της παγκρήτιας μουσικής παράδοσης και οδηγεί στη δημιουργία σίγουρου παραδοσιακού κρίκου στην αλυσίδα του μουσικού μας πολιτισμού (--στίχος, μέλος, χορός). 
* Πολιτικός Μηχανικός, Συνθέτης-Στιχουργός


Δεν υπάρχουν σχόλια: