Γράφει η επίσημη σελίδα "Θεοδωρακισμός" για το περίφημο κρητικό συρτάκι... και την πατρότητα του.
- Με αφορμή διάφορα ψευδή δημοσιεύματα που ξαφνικά άρχισαν να αναπαράγονται και πάλι μέσω του διαδικτύου σύμφωνα με τα οποία το διάσημο μουσικό θέμα του Ζορμπά (το συρτάκι του Ζορμπά) δεν το συνέθεσε ο Μίκης Θεοδωράκης, αλλά ο Γιώργος Κουτσουρέλης, αναφέρουμε τα εξής:
Ο Μίκης Θεοδωράκης βρέθηκε στην Κρήτη μετά την εξορία του στην Μακρόνησο. Εκεί άκουσε για πρώτη φορά τον Κρητικό παραδοσιακό Συρτό στα πανηγύρια των Χανιωτών που κρατούσαν δυο και τρεις μέρες, που όπως περιγράφει στην αυτοβιογραφία του «Οι δρόμοι του Αρχάγγελου» του άρεσε και τον επηρέασε τόσο, ώστε συνέθεσε ένα δικό του έργο έχοντας ως πηγή έμπνευσης αυτόν τον Κρητικό Δημοτικό σκοπό και το ονόμασε «Συρτό Χανιώτικο», μια που ΠΟΤΕ ο Θεοδωράκης δεν απέκρυψε τις πηγές έμπνευσής του ή τις οποιεσδήποτε επιρροές που κατά καιρούς δέχθηκε.
Το έργο αυτό παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση στις 21 Σεπτεμβρίου του 1951 στα Χανιά, από την Μικρή Συμφωνική Ορχήστρα Χανίων, και την Αλίκη Βατικιώτη (πιάνο), ενώ διηύθυνε ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης. Το συγκεκριμένο μοτίβο το περιέλαβε ο Θεοδωράκης και στο μπαλέτο του «Ορφέας και Ευρυδίκη» που συνέθεσε και παρουσίασε το 1952 με την Ορχήστρα Εγχόρδων της ΚΟΑ και διεύθυνση του Τάτση Αποστολίδη. Το γνωστό σε όλους μας πλέον θέμα χρησιμοποιήθηκε το 1964 στην ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη «Zorba the Greek» που όπως όλοι γνωρίζουμε έκανε και την ταινία και όλους τους συντελεστές της διάσημους σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Ο φερόμενος από τα εν λόγω δημοσιεύματα του διαδικτύου ως «πραγματικός συνθέτης του Ζορμπά» πράγματι διεκδίκησε δικαστικά την πατρότητα της μουσικής αυτής, πότε νομίζετε; ΕΠΙ ΧΟΥΝΤΑΣ, ΔΕΚΑΕΞΙ ολόκληρα χρόνια μετά την πρώτη εκτέλεση του έργου «Συρτός Χανιώτικος» και ΤΡΙΑ ολόκληρα χρόνια μετά τη διεθνή επιτυχία του φιλμ του Κακογιάννη, όταν ο Μίκης Θεοδωράκης ήταν φυλακισμένος από την Χούντα. Ας βγάλουν οι αναγνώστες τα συμπεράσματά τους για την επιλογή της χρονικής στιγμής.
Δικαστήρια - χούντα- μουσικά ακούσματα σε πανηγύρια.... καλά και εντάξει είναι σωστά όλα αυτά ... γιατί άραγε τόσα χρόνια ο μεγάλος και καταξιωμένος μουσικοσυνθέτης δεν βγήκε να τα πει για να τα κατανοήσουμε αλλά τα γράφει στην αυτοβιογραφία του το 2009;
Ακούστε βέβαια και στην εισαγωγή του βίντεο τι λέει ο Κουτσουρέλης για το "κρητικό συρτάκι "....
Νομίζω οτι για μας που ακούμε την κρητική μουσική ξεχωρίζουμε τα ακούσματα αν είναι κλεμμένα ή όχι, απο την άλλη και μόνο που αναφέρει οτι επηρεάστηκε απο τον συγκεκριμένο σκοπό και τον άλλαξε είναι νίκη σε δικαστήριο.
- Με αφορμή διάφορα ψευδή δημοσιεύματα που ξαφνικά άρχισαν να αναπαράγονται και πάλι μέσω του διαδικτύου σύμφωνα με τα οποία το διάσημο μουσικό θέμα του Ζορμπά (το συρτάκι του Ζορμπά) δεν το συνέθεσε ο Μίκης Θεοδωράκης, αλλά ο Γιώργος Κουτσουρέλης, αναφέρουμε τα εξής:
Ο Μίκης Θεοδωράκης βρέθηκε στην Κρήτη μετά την εξορία του στην Μακρόνησο. Εκεί άκουσε για πρώτη φορά τον Κρητικό παραδοσιακό Συρτό στα πανηγύρια των Χανιωτών που κρατούσαν δυο και τρεις μέρες, που όπως περιγράφει στην αυτοβιογραφία του «Οι δρόμοι του Αρχάγγελου» του άρεσε και τον επηρέασε τόσο, ώστε συνέθεσε ένα δικό του έργο έχοντας ως πηγή έμπνευσης αυτόν τον Κρητικό Δημοτικό σκοπό και το ονόμασε «Συρτό Χανιώτικο», μια που ΠΟΤΕ ο Θεοδωράκης δεν απέκρυψε τις πηγές έμπνευσής του ή τις οποιεσδήποτε επιρροές που κατά καιρούς δέχθηκε.
Το έργο αυτό παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση στις 21 Σεπτεμβρίου του 1951 στα Χανιά, από την Μικρή Συμφωνική Ορχήστρα Χανίων, και την Αλίκη Βατικιώτη (πιάνο), ενώ διηύθυνε ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης. Το συγκεκριμένο μοτίβο το περιέλαβε ο Θεοδωράκης και στο μπαλέτο του «Ορφέας και Ευρυδίκη» που συνέθεσε και παρουσίασε το 1952 με την Ορχήστρα Εγχόρδων της ΚΟΑ και διεύθυνση του Τάτση Αποστολίδη. Το γνωστό σε όλους μας πλέον θέμα χρησιμοποιήθηκε το 1964 στην ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη «Zorba the Greek» που όπως όλοι γνωρίζουμε έκανε και την ταινία και όλους τους συντελεστές της διάσημους σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Ο φερόμενος από τα εν λόγω δημοσιεύματα του διαδικτύου ως «πραγματικός συνθέτης του Ζορμπά» πράγματι διεκδίκησε δικαστικά την πατρότητα της μουσικής αυτής, πότε νομίζετε; ΕΠΙ ΧΟΥΝΤΑΣ, ΔΕΚΑΕΞΙ ολόκληρα χρόνια μετά την πρώτη εκτέλεση του έργου «Συρτός Χανιώτικος» και ΤΡΙΑ ολόκληρα χρόνια μετά τη διεθνή επιτυχία του φιλμ του Κακογιάννη, όταν ο Μίκης Θεοδωράκης ήταν φυλακισμένος από την Χούντα. Ας βγάλουν οι αναγνώστες τα συμπεράσματά τους για την επιλογή της χρονικής στιγμής.
Δικαστήρια - χούντα- μουσικά ακούσματα σε πανηγύρια.... καλά και εντάξει είναι σωστά όλα αυτά ... γιατί άραγε τόσα χρόνια ο μεγάλος και καταξιωμένος μουσικοσυνθέτης δεν βγήκε να τα πει για να τα κατανοήσουμε αλλά τα γράφει στην αυτοβιογραφία του το 2009;
Ακούστε βέβαια και στην εισαγωγή του βίντεο τι λέει ο Κουτσουρέλης για το "κρητικό συρτάκι "....
Νομίζω οτι για μας που ακούμε την κρητική μουσική ξεχωρίζουμε τα ακούσματα αν είναι κλεμμένα ή όχι, απο την άλλη και μόνο που αναφέρει οτι επηρεάστηκε απο τον συγκεκριμένο σκοπό και τον άλλαξε είναι νίκη σε δικαστήριο.
1 σχόλιο:
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
Ο Μικης δεν ειναι Θεος, ουτε αλανθαστος... Το κρητικο συρτακι και μονο σαν λεξη ειναι του Κουτσουρελη ή καποιου ανωνυμου κισαμιτη, ο Κουτσουρελης παντως το διεδωσε με τη μαντιναδα του!! Ευρισκομενος στα Χανια τσιμπησε τη μελωδια αυτη και μαλιστα στη συναυλια στο Ωδειο το 1950 επειδη "εριξε" τον Καντερη στη διευθυνση (ειχαν συμφωνησει μιση-μιση) ο Καντερης αποχωρησε και δεν συμμετειχε!! Αργοτερα πηγε στη Γαλλια για πσουδες, εγραψε μουσικη για το Ξυπολητο ταγμα το 54 και αλλες ταινιες και συναγωνιζομενςοι με τον Χατζιδακι "αναγκατσηκε" να στραφει κι αυτος στο λαικο τραγουδι...
Το 1961 συνεθεσε τον κρητικο χορο που υπαρχει σε 45αρι δισκακι και στο LP: Ομορφη πολη (τελευταιο στη Β πλευρα)
https://www.youtube.com/watch?v=bXEgjFLaETk
Ειναι σαφες πως ειναι ο Αρμενοχωριανος του Κουτσουρελη!!!
Καποιοι ισχυριζονται πως δεν ηταν ουτε του Κουτσουρελη αλλα του Τζεγκα ή καποιοι αλλου μουσικου.. οπερ εδει δειξε...
Γ.Β.
Δημοσίευση σχολίου