Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011

ΛΟΓΩ ΤΙΜΗΣ

Απο το βιβλίο του Δημήτρη Α. Ξυριτάκη
...... στις 27 Αυγούστου 1955 ο τριανταοκτάχρονος Γιάννης Φραγκιαδάκης δολοφονείται από τον καφετζή και χασάπη Εμμανουήλ Βεϊσάκη έξω από ένα καφενείο. Το παραπεμπτικό βούλευμα που παραθέτει ο συγγραφέας «δείχνει» ως αιτία του φονικού έναν προηγούμενο καβγά μεταξύ κατηγορουμένων και θύματος σχετικά με καυσόξυλα. Παρ' όλα αυτά ο Ξυριτάκης παρουσιάζει και άλλες εκδοχές για το έγκλημα κάνοντας την αφήγηση πλήρη.
Συγκεκριμένα συμπεριλαμβάνει την εκδοχή που Μανούσου Λεονταράκη, ο οποίος ισχυρίστηκε στην απολογία του πως το θύμα δεν ανταπέδωσε τον χαιρετισμό του ανιψιού του. Μια άλλη πάντως εκδοχή που αλίευσε ο συγγραφέας από νεώτερες μαρτυρίες, είναι πως το θύμα απέτρεπε πελάτες να έλθουν στο κατάστημα του Βεϊσομανούσου. Η αλήθεια είναι πως ο Φραγκιαδάκης απευθυνόμενος σε μια παρέα που προοριζόταν για το καφενείο του Βεϊσάκη, την καλεί να καθήσει στο καφενείο του Παπαδάκη.
Σημειωτέον πως όλα αυτά γίνονται το βράδυ του πανηγυριού του Αγίου Φανουρίου. Η βεντέτα ξεδιπλώνεται άμεσα και αλυσιδωτά αφού το επόμενο θύμα - ο 18χρονος Μανούσος Βεϊσάκης, πρωτοξάδελφος του Βεϊσομανούσου - πληρώνει την οργή των συγγενών του Φραγκιαδάκη και συγκεκριμένα του Ζαχαρία Χαραλαμπάκη, ενώ σχεδόν αμέσως ακολουθεί ο φόνος του Μιχάλη Λεονταράκη από τον Ιωάννη Βεϊσάκη (Δρακογιάννη). Η συνέχεια δεν έχει προηγούμενο αφού ο Θεοχάρης Λεονταράκης απασφαλίζει χειροβομβίδα και τη ρίχνει με στόχο το εσωτερικό του σπιτιού του Φραγκιαδάκη. Ο τραγικός απολογισμός έγραψε τρεις νεκρούς και δεκατέσσερις τραυματίες, κάποιους ακρωτηριασμένους! Η είδηση της βεντέτας κινητοποιεί όλη την Κρήτη και στο χωριό φτάνει διμοιρία στρατού για να επιβάλει την τάξη. 
Η λέξη βεντέτα προέρχεται από το ιταλικό ρήμα vendico, που σημαίνει εκδικούμαι. Το φαινόμενο της βεντέτας πάντως είναι πιο σύνθετο από την απλή εκδίκηση, ως αποτέλεσμα προτεσταντικής ηθικής ή μανιχαϊσμού, και έχει πολλές διαστάσεις.
Το βιβλίο του Δημήτρη Α. Ξυριτάκη είναι μια άρτια μελέτη που τοποθετεί τον μεγεθυντικό φακό πάνω στο τρομερό φαινόμενο και πιάνει όλες τις εκδοχές της βεντέτας στην Κρήτη. Από τις σελίδες του παρελαύνουν η περίπτωση της βεντέτας στο χωριό Βορίζα με τους έξι φόνους και τις δεκατέσσερις απόπειρες μέσα σε μια - δυο ώρες· η περίπτωση της εκδίκησης όταν αυτή λαμβάνει χώρα μέσα σε δικαστήρια· η κατηγορία της επίλυσης των μετακατοχικών λογαριασμών και διάφορες μεταπολεμικές περιπτώσεις. Επίσης, η πολιτική βεντέτα όπου ο Ξυριτάκης εντάσσει και τη δολοφονία του Ίωνος Δραγούμη από Κρητικούς της ορεινής Κρήτης ως εκδίκηση για την απόπειρα δολοφονίας του «πατέρα» τους Ελευθερίου Βενιζέλου από ομοϊδεάτες του Δραγούμη, αλλά και η βεντέτα στην Ενετοκρατία και η βεντέτα στην Κρητική Λογοτεχνία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: