Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Πέμπτη 23 Απριλίου 2020

ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΑΝ 150 ΤΑΜΠΛΕΤ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ

Αφού η πολιτεία δεν μπορεί ..μπορούν όλοι μαζί οι φορείς της παιδείας στην Κίσαμο με πρωτεργάτη τον Δήμαρχο Κισάμου κ. Μυλωνάκη, τον αρμόδιο αντιδήμαρχο κ. Χαχλάκη τους προέδρους των σχολικών επιτροπών και φυσικά την υπεύθυνο του καταστήματος Γερμανός στην Κίσαμο κα Δήμητρα Γλαρίτη, που έκανε μια πολύ καλή προσφορά για τα 150 τάμπλετ, που δόθηκαν σήμερα στους διευθυντές των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. 
Σίγουρα μια σωστή όσο και επιβεβλημένη ενέργεια απο τον Δήμο Κισάμου που δεν περίμενε τις υποσχέσεις της κυβέρνησης και προμήθευσε όσο μπορούσε γρηγορότερα τους μαθητές των σχολείων που είχαν ανάγκη το μέσον για να παρακολουθήσουν την εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Μπράβο σε όλους αυτές είναι οι ενέργειες που πρέπει να γίνονται απο τον Δήμο, για να πρωτοπορούμε...

ΣΥΛΛΗΨΗ ΕΜΠΡΗΣΤΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΑΝΔΑΝΟΥ

Συνελήφθη στις 21 Απριλίου, από ανακριτικούς υπαλλήλους της Διοίκησης Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ν. Χανίων, στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας, 67χρονος ημεδαπός ως υπαίτιος πρόκλησης εμπρησμού από αμέλεια σε Δασική έκταση 3 στρεμμάτων στην περιοχή Μοτζιανά, στο Δ.Δ. Καντάνου του Δήμου Καντάνου Σελίνου. Ο φερόμενος ως δράστης ομολόγησε την πράξη του και κατ’ εντολή του κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Χανίων, σχηματίστηκε δικογραφία εις βάρος του.
Υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με την Ελληνική Νομοθεσία, καθ’ όλη την διάρκεια του έτους, για εκτάσεις που κάηκαν από εμπρησμό με πρόθεση ή από αμέλεια, προβλέπονται βαρύτατες κυρώσεις για τους εμπρηστές, όπως αυτόφωρη διαδικασία, ποινή φυλάκισης, χρηματική ποινή, διακοπή της επιδότησης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, κήρυξη καμένης περιοχής ως αναδασωτέας με ταυτόχρονη απαγόρευση βόσκησης, καθώς και Διοικητικά πρόστιμα.

ΜΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ

Περιγραφή υφιστάμενων κυκλοφοριακών συνθηκών της πόλης. 
Ιεράρχηση και αξιολόγηση συνθηκών λειτουργίας του οδικού δικτύου της πόλης.
Επισήμανση προβλημάτων.  
Πρόταση κυκλοφοριακής οργάνωσης. 
Προτεινόμενες διανοίξεις. 
Μελέτη σήμανσης.  
Πρόταση στάθμευσης – χώρων στάθμευσης. 
Προτεινόμενες μελλοντικές ενέργειες. 
Αυτά είναι τα κύρια βήματα αν ρωτήσεις ένα γραφείο Πολιτικού μηχανικού που να έχει και συγκοινωνιολόγο.....
Αυτά τα απλά βήματα που ο δήμος Κισάμου αγνοεί εδώ και δεκαετίες βγάζοντας πάντα τους δικούς του εκλεγμένους συγκοινωνιολόγους στους δρόμους, για να δώσουν λύση στο κυκλοφοριακό της πόλης.
Και φυσικά δεν εννοώ τις μονοδρομήσεις που έγιναν με χίλια βάσανα τα τελευταία χρόνια, αλλά για μια πλήρη πρόταση, με λύσεις, με προτάσεις, με μελέτες στα σημαντικότερα προβλήματα του κυκλοφοριακού, που θα εγκριθεί μετά και απο τους "ντόπιους συγκοινωνιολόγους" σε ένα δημοτικό συμβούλιο. Είναι κρίμα να μην κάνουμε ειδικά τώρα που μπορούμε αυτές τις ενέργειες για την πόλη, αλλά να καταναλώνουμε το χρόνο μας σε πράγματα που θα γινόταν έτσι και αλλιώς.. 
Μπορεί φέτος να μην έχουμε τουρισμό, να έχει ατονίσει το ενδιαφέρον μας για πολλά, εντούτοις κάποιοι είναι υποχρεωμένοι να κάνουν όλα αυτά που υποσχέθηκαν στους πολίτες...και ένα απο αυτά ήταν και η λύση του κυκλοφοριακού στην πρωτεύουσα.
Γρήγορα μια συγκοινωνιακή μελέτη .. γιατί για παράκαμψη, άνοιγμα του τελευταίου σχεδίου πόλης δρόμου, είναι μάλλον όνειρα θερινής νυχτός...
Η καραντίνα δεν φταιει για όλα αυτά, ίσα-ίσα βοηθάει να γίνονται όλα με ησυχία τώρα που οι δρόμοι είναι και άδειοι.... εκτός βέβαια κι αν θεωρούμε οτι δεν χρειάζεται πλέον τίποτα και οτι τελειώσαμε σαν τουριστικός προορισμός, σαν πόλη... αλλά και έτσι να είναι, η προσπάθεια πρέπει να γίνει!!!

ΠΕΡΙ ΛΑΤΟΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΤΙΝΩΝ

Τους τελευταίους μήνες, πριν από πανδημίες και έκτακτα μέτρα, ανακινήθηκε ένα παλαιό θέμα το οποίο είχε απασχολήσει την κοινωνία στα Εννιά χωριά και όχι μόνο και αναφέρομαι φυσικά στην αδειοδότηση  μιας εταιρείας, για χαρτογράφηση της περιοχής του Στομίου, της κοινότητας Βάθης, της Δημοτικής ενότητας Ινναχωρίου, του Δήμου Κισάμου.
Η χαρτογράφηση της συγκεκριμένης περιοχής, για τους σκοπούς που ζητήθηκε, από την εταιρεία, έχει θορυβήσει όλη την κοινωνία της Κισσάμου, θυμίζουμε ότι εκεί, πριν δεκαετίες, λειτουργούσε λατομείο, εξόρυξης γύψου, μια νέα εταιρεία επανέρχεται τώρα και ζητά να δει αν αξίζει η λατόμηση της περιοχής για την εξόρυξη του γύψου ή υπάρχει και κάτι περισσότερο και πιο μεγάλης αξίας ορυκτό.
Το γεγονός ότι η περιοχή είναι ιδιαίτερου φυσικού κάλους, το γεγονός ότι σε μικρή απόσταση είναι η περιοχή Natura του Λαφονησιού, για την οποία να σημειώσουμε ότι μετά από τόσα χρόνια ένταξης ακόμα δεν έχουν εκδοθεί τα προεδρικά διατάγματα που ορίζουν τα της προστασίας της, το γεγονός ότι είναι υψηλής παραγωγικότητας σε καλλιέργειες, το γεγονός των επιπτώσεων στην υγεία των κατοίκων,  διόλου δεν απασχολούν, ούτε και απασχόλησαν όλους όσους αδειοδότησαν την συγκεκριμένη εταιρεία τα χρόνια που προηγήθηκαν της τελικής άδειας, λόγω «εθνικής σημασίας» οι άδειες για τις εξορύξεις χορηγούνται από το κράτος χωρίς να έχουν λόγω οι Δήμοι ή οι περιφέρειες.
 Δεν θα μπορούσε άλλωστε να είναι διαφορετικά μιας και ο σκοπός του αστικού κράτους και των μηχανισμών του δεν είναι τα προαναφερθέντα, παρά αυτά και μόνο τα συμφέροντα των εταιρειών και του κέρδους που, αυτά τα συμφέροντα, συνεπάγονται.
Όταν έχει να διαλέξει, πάντα επιλέγει να εξυπηρετήσει την ολιγαρχία του πλούτου, εκμεταλλευόμενο παραθυράκια νόμων ή ακόμα και  καταπατώντας νόμους που το ίδιο έχει φτιάξει, είναι αδίστακτο και αυτό φαίνεται παντού σε ότι αφορά τα συμφέροντα των επιχειρήσεων και την προστασία τους σε αντίθεση με τα συμφέροντα των εργαζομένων και των υπόλοιπων λαϊκών στρωμάτων και φυσικά την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
Εν κατακλείδι, το αν συμφέρει ή όχι η δημιουργία λατομείου στη συγκεκριμένη περιοχή ή όπου αλλού, ο μόνος που έχει λόγο και άποψη για αυτό είναι ο λαός της περιοχής, ο οποίος δυναμώνοντας τους φορείς του, αγροτικούς, πολιτιστικούς και άλλους συλλόγους  πρέπει να σηκώσει το ανάστημα του και να πάρει την τύχη του στα χέρια του. Μόνο ένα μαζικό, δυναμικό κίνημα που θα βάζει σαν στόχο τα συμφέροντα αυτών που παράγουν τον πλούτο και σ’ αυτή τη γωνιά της γης, θα βάλει φραγμό στα σχέδια τους.
ΚΙΣΑΜΟΣ 23-4-2020
Ο Δημοτικός Σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης»
Φραγκιουδάκης Γιώργος

ΑΚΡΩΤΗΡΙ ΣΠΑΘΑΣ ή ΑΚΡΩΤΗΡΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ

Όταν το ακρωτήρι της Σπάθας μετονομαζόταν σε  «Ακρωτήριο της Ειρήνης» μετά την πρωτοβουλία του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου  Ειρηναίου ..για να γίνει η συνάντηση σε αυτό ηγετών παγκοσμίου κύρους (μεταξύ των οποίων οι Ούλοφ Πάλμε και Μελίνα Μερκούρη) με βασικό θέμα την Παγκόσμια Ειρήνη. Ο μακαριστός Ειρηναίος Γαλανάκης απο 1982 και για μια πενταετία πρωτοστάτησε σε εκδηλώσεις υπέρ της Ειρήνης των λαών, μάλιστα το 1984 θα κηρύξει την επανάσταση των συνειδήσεων για τον ηθικό θάνατο του ανθρώπου.....
-Ζούμε σ' έναν κόσμο που απειλεί τόσο τη φυσική μας ύπαρξη, όσο και την πνευματική μας υπόσταση. Εξωτερικά, μας απειλούν τα τρομερά πυρηνικά όπλα, η μόλυνση του περιβάλλοντος και η σπατάλη των αγαθών της δημιουργίας. Και εσωτερικά μας υποσκάπτει η αμφιβολία, η άρνηση, ο μηδενισμός, το μέγα ψυχικό κενό.

ΕΘΕΑΘΗ ΤΟΥΡΙΣΤΑΣ

Γραμμένο απο τον Φρέντυ Γερμανό το 1989!
Μένουμε στο σπίτι και διαβάζουμε .... γράφει ο Φρέντυ στην "Πρώτη Σελίδα"!!
- Όλα δείχνουν ότι ο τουρισμός δεν πάει καλά φέτος στην Ελλάδα. Ίσως φταίνε οι φωτιές, ίσως να φταίει η Τουρκο-κρατία.
Το ζήτημα είναι οτι κυνηγάμε τους τουρίστες με το ντουφέκι κι ο ΕΟΤ μελετά διάφορα επιτελικά σχέδια για να αντιμετωπίσει το κακό.
 Ας δούμε ένα απο αυτά.
Ώρα 6 το πρωί στο αεροδρόμιο του Ελληνικού.
 Ένας αξιωματικός της τουριστικής αστυνομίας βλέπει με τα κιάλια από απόσταση 500 μέτρων ένα τουρίστα ο οποίος περνάει τράνζιτο απο το αεροδρόμιο.
 Αμέσως παίρνει τηλέφωνο τον γενικό γραμματέα του ΕΟΤ
- Κύριε γενικέ πριν απο ένα λεπτό και 20 δευτερόλεπτα εθεάθη τουρίστας.
 Ο Γ. γραμματέας ρωτάει έκπληκτος.
- Τον είδες με τα μάτια σου;
- Μάλιστα κύριε γενικέ.
ο γενικός ουρλιάζει στο τηλέφωνο
- Σήμανε συναγερμό. Απόκλεισε τις εξόδους, κάλεσε μια διμοιρία ΜΑΤ και περικύκλωσε την περιοχή. Έχεις χειροπέδες μαζί σου;
- Όχι κύριε γενικέ!
- Καλά αν δοκιμάσει να φύγει βάρα τον με ένα σφυρί στο κεφάλι και κλείδωσε τον στις τουαλέτες.
Ο Γ.Γ κατεβάζει το ακουστικό και επικοινωνεί αμέσως με τον Υπουργό προεδρίας.
- Κύριε υπουργέ σήμερα στις 6 και 2 λεπτά εθεάθη τουρίστας στο αεροδρόμιο του Ελληνικού.
- Είσαι σίγουρος οτι δεν είναι αντικατοπτρισμός;
- Μάλιστα κύριε υπουργέ!
- Κατεβαίνω αμέσως αεροδρόμιο.
Ο υπουργός φτάνει στο αεροδρόμιο την στιγμή που ο τουρίστας ετοιμάζεται να πηδήξει απο το παραθυράκι του  αποχωρητηρίου. Ο υπουργός τον πιάνει με το ένα χέρι απο τον γιακά και με το άλλο του δίνει μια ανθοδέσμη με ροζ τριαντάφυλλα.
- Εκ μέρους του του υπουργείου και της Ελληνικής κυβέρνησης σας ευχόμαστε καλές διακοπές στην Ελλάδα.
Ο τουρίστας τρομαγμένος λέει:
- Μα δεν ερχόμουν στην Ελλάδα.
- Καλά αυτό μπορεί να διορθωθεί αμέσως που είναι το διαβατήριο του. (ο υπουργός παίρνει το διαβατήριο και το σφραγίζει) Ορίστε τώρα ήλθατε στην Ελλάδα.
-Έτσι που το θέτετε θα πρέπει να αλλάξω τα σχέδια μου, ίσως να μείνω ως και αύριο το μεσημέρι.
- Και θα αφήσετε το γεύμα του πρωθυπουργού; του λέει ο υπουργός!
- Ποιο γεύμα;
- Έχετε δίκιο δεν σας το είπα. Αύριο το βράδυ ο πρωθυπουργός δίνει επίσημη δεξίωση προς τιμή του πρώτου τουρίστα ..θα είναι παρόντες όλοι οι ξένοι πρεσβευτές κι ο Τέλης Σαβάλας (ζωή σε μας).
Ξαφνικά αρχίζουν να πέφτουν κανονιές, και ο τουρίστα έντρομος..
- Άρχισε ο πόλεμος με την Τουρκία;
Ο υπουργός χαμογελά πάλι καλοκάγαθα
-Είναι τα πολυβολεία του Λυκαβηττού. Θα ρίξουν 100 κανονιές προς τιμή σας τώρα το πρωί και άλλες 100 μετά την δύση του ηλίου. Βέβαια αν επιμένετε να φύγετε αύριο το σχέδιο θα αλλάξει.
- Τι θα συμβεί δηλαδή;
- Θα πέσουν και οι 200 βολές πάνω στο αεροπλάνο σας και θα το κάνουν βεγγαλικό.
Ο τουρίστας χαλαρώνει ταραγμένος τον κόμπο της γραβάτας του και λέει!
- Τώρα που το ξανασκέφτομαι μου φαίνεται πως δεν θα ήταν άσκημο να κάτσω μια-δυο βδομάδες στην Ελλάδα. Σε ποιο ξενοδοχείο θα μείνω;
- Ποιος μίλησε για ξενοδοχείο; λέει ο υπουργός προεδρίας και γυρίζει πίσω του 
Θόδωρε, πάρε τις βαλίτσες του κυρίου και πήγαινε γραμμή στο προεδρικό μέγαρο... 

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Λίμνη δεκαετία του 80, τότε που δεν έβαζε τα ψαροκάικα το μικρό λιμανάκι της πόλης, ακόμα με χώμα γύρω -γύρω οι προβλήτες με τις δέστρες. Παπαδοδημητράκης -Χοχλάκης με τον Άγιο Αντώνιο...

Τετάρτη 22 Απριλίου 2020

ΠΑΡΕ ΜΙΑ ΔΙΑΓΩΓΗ ΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΣΤΡΙΒΕ...

 Ξαναγυρίζουμε εποχές 1970 και πίσω... όταν και στην Κίσαμο, αυτό θα το θυμούνται πάρα πολλοί μαθητές, άλλαζαν σχολεία λόγω της διαγωγής αυτής που την έβαζαν με το παραμικρό.. "κοσμία". Μια τέτοια περίπτωση ήμουν και εγώ όπως και άλλοι 5-6 συμμαθητές μου το μακρινό 1977 που μας ανάγκασαν να αλλάξουμε σχολείο γιατί δεν πηγαίναμε με τα γούστα και τους απαρχαιωμένους κανόνες των σχολείων. Φυσικά άλλο που δεν ήθελαν και κάποιοι καθηγητές που έμειναν στην ιστορία για την "αγριάδα" και την εκδικητικότητα  τους... 
- Παλαιόχωρα - Αλικιανός - Σπήλι - Χανιά - Αθήνα, έστελναν τους μαθητές για να γίνουν καλύτεροι, μακρυά απο την οικογένεια τους, τους φίλους τους ις συνήθειες τους, σαν απόκληροι, για παραπτώματα της πλάκας.
Τα ίδια πάλι προωθεί το Υπουργείο παιδείας για να τιμωρήσει, ακόμα και ένα ικανό μαθητή, αρκεί να μην είναι "αστρόλογος", την στιγμή βέβαια που δεν έχει την δυνατότητα να φτιάξει ένα νέο Λύκειο, που αφήνει 4-5 μήνες τους μαθητές δίχως καθηγητές, που ξεχνά να στείλει βιβλία και αφήνει μαθητές στους δρόμους πάνω απο 12 ώρες καθημερινά όπως στην περίπτωση μας!! Τι διαγωγή θα βάζαμε άραγε σε αυτούς;
Να τι λένε οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που εξετάζει η κυβέρνηση.
- Η διαγωγή κάθε μαθητή/τριας χαρακτηρίζεται ως «εξαιρετική», «καλή» ή «μεμπτή» ως εξής:
α) «Εξαιρετική» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/τριας, όταν τηρεί απολύτως τους κανόνες της σχολικής ζωής.
β) «Καλή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/τριας, όταν υπάρχουν παρεκκλίσεις από την τήρηση των κανόνων της σχολικής ζωής.
γ) «Μεμπτή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή μαθητή/τριας όταν αυτός/ή αποκλίνει από την προσήκουσα διαγωγή σε βαθμό ανεπίτρεπτο, αλλά κρίνεται ότι είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης αυτής εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος.
δ) Όταν κρίνεται ότι η απόκλιση από την προσήκουσα διαγωγή δεν είναι δυνατόν να επανορθωθεί εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος, ο/η μαθητής/τρια υποχρεώνεται σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, με τη διαδικασία που περιγράφεται στην περιπτ. δ της παρ. 3 του άρθρου 31, ώστε σε ένα νέο σχολικό περιβάλλον να δοθεί η ευχέρεια βελτίωσης της διαγωγής του/της.
Σημειώνεται ότι ο προηγούμενος χαρακτηρισμός διαγωγής στα σχολεία είχε καταργηθεί το 2017 από τον Κ. Γαβρόγλου, κατόπιν αιτήματος από 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ  που ζητούσαν την κατάργηση της διαγωγής κοσμίας –αυτό το «τσαλάκωμα» της διαγωγής των μαθητών με παραβατική συμπεριφορά. 
ΠΗΓΗ

Θεωρώ οτι πάλι η οικογένεια θα έχει επιπλέον έξοδα με αυτά τα τερτίπια αναγκαζόμενη να σπουδάσει μαθητές γυμνασίων και Λυκείων, σαν να είναι φοιτητές ..εκτός κι αν ανοίξει πάλι τα οικοτροφεία... Για φανταστείτε μαθητής απο τα Εννιά Χωριά να πηγαίνει μάθημα στον Αλικιανό... ή μαθητής να βρει σπίτι στο Σπήλι και στα Χανιά.... 
Που καταντήσαμε; Να φτιάχνουμε το σχολείο ξεκινώντας απο τους μαθητές, αντί να βρουν λύση για τα φροντιστήρια, τις χαμένες ώρες και το περιβάλλον που ζουν μαθητές και καθηγητές, προσπαθούν να φτιάξουν ένα....βούι, ένα ελεγχόμενο μαθητή, δίχως δική του φωνή και υπόσταση!!!

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ

 Ο ναός της Ζωοδόχου Πηγής, πιο γνωστός ως Άι Κυρ Γιάννης μεταξύ Αλικιανού και Κουφού κτίστηκε γύρω στα 1030 από το λόγιο μοναχό Ιωάννη Ξένο (Άι Κυρ Γιάννη), μετά την επιστροφή του από ένα καρποφόρο ταξίδι του στην Κωνσταντινούπολη, όπου εξασφάλισε προνόμια, χρήματα και αρκετά λατρευτικά αντικείμενα. Στο ναό είναι φανερές οι επιδράσεις από το ταξίδι, τόσο από την αρχιτεκτονική, όσο και από την αφιέρωσή του στη Ζωοδόχο Πηγή. Ο ναός στον αρχιτεκτονικό τύπο του σταυροειδούς με τρούλο και νάρθηκα και προεξέχουσες τις κεραίες του σταυρού, σωζόταν σε κατάσταση προχωρημένου ερειπίου στις αρχές του 20ού αιώνα που τον φωτογράφισε ο Ιταλός αρχαιολόγος Giuseppe Gerola. 
Στη δεκαετία του 1950, μετά από άστοχες και καταστροφικές επεμβάσεις της τοπικής ενορίας, παρενέβη η αρχαιολογική υπηρεσία με την επίβλεψη του ακαδημαϊκού Αναστασίου Ορλάνδου και έκανε μια πρώτη προσπάθεια αποκατάστασης του μνημείου στην αρχική του μορφή. Μικρότερης έκτασης επεμβάσεις κάναμε στη συνέχεια ως 13η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων. Και πάλι όμως ο ναός εξακολούθησε να είναι σε κακή κατάσταση. Στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ με τη χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης προχωρήσαμε σε μια ριζική επέμβαση έρευνας και αποκατάστασης του μνημείου, τολμώντας και την ανακατασκευή του τρούλου, σε εφαρμογή μιας τεκμηριωμένης μελέτης, που συντάχθηκε από την επιστημονική ομάδα της βραχύβιας 29ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και υλοποιήθηκε από τους πολύ ικανούς εργατοτεχνίτες της με αυτεπιστασία. Για να αντιμετωπιστούν τα χρόνια προβλήματα του μνημείου, που οφείλονταν κυρίως στη σχεδόν πλήρη απουσία θεμελίωσης, χρειάστηκε να πραγματοποιήσουμε περιμετρικά ισχυρή κτιστή υποθεμελίωση ("ντουλάπια") σε βάθος σχεδόν 1 μέτρο, μετά από ανασκαφή. Μετά από τις εργασίες αυτές, το μνημείο αναδείχτηκε περίπου στην αρχική του μορφή. Παράλληλα προχώρησε και η συντήρηση του τοιχογραφικού διακόσμου, κατά την οποία αποκαλύφθηκαν τμήματα από το πρώτο στρώμα του 11ου αιώνα. Απομένουν λίγα πράγματα κυρίως όσον αφορά στον περιβάλλοντα χώρο και την πρόσβαση, για τα οποία καλό θα ήταν να ενδιαφερθεί και ο αρμόδιος Δήμος.
Οι φωτογραφίες είναι από το αρχείο της πρώην 13ης/28ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων-σήμερα Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων-από τους φωτογράφους Δημήτρη Τομαζινάκη και Θανάση Ρούμελη).

ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΜΠΕΡΜΠΑΤΗΣ -Ο ΠΡΩΤΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΔΡΑΠΑΝΙΑ

   Το πρώτο αυτοκίνητο στην περιοχή μας το φέρανε οι Πατερομιχελήδες με άλλους πεντέξι Καστελλιανούς. Ήταν ένα Φορντ με ατέρμονες, δυο ταχύτητες και χωρίς μίζα. Έπαιρνε μπροστά με μαναβέλα και πολύ δύσκολα. Πρέπει να ήταν αρχές του 1923.
  Εγώ είχα μάθει οδηγός στο στρατό και με καλέσανε να τ οδηγήσω. Τ' ανάλαβα γιατί μ' άρεσε πολύ η οδήγηση, μ' ούλα τα βάσανα που 'χε εκείνα τα χρόνια. Οι δρόμοι ήταν σκέτη συμφορά, λάκκοι, πέτρες, νεροπάρματα. Ένα ταξίδι ως τα Χανιά ήτανε μεγάλη περιπέτεια.
  Τα πρώτα λάστιχα ήτανε συμπαγή, χωρίς σαμπρέλες κι απο το καταχτύπι λυούσαν οι αρμοί τ΄αυτοκινήτου. Αργότερα ήρθαν λάστιχα με σαμπρέλες, αλλά τα υλικά ήταν παθητικά και σπούσανε συνέχεια. Πολλές φορές για να φτάσουμε στον προορισμό μας αναγκαζόμαστε να αντικαταστήσουμε τη σπασμένη σαμπρέλα με χόρτα, αθανατόφυλλα και παλιοτσούβαλα, ότι μπορούσαμε, για να γεμίσει το λάστιχο και να φτάσουμε στο τέρμα: Μαρτύριο, σου λέω. Για να κάνουμε σαράντα χιλιόμετρα ως τα Χανιά σερνόμαστε στους δρόμους 3 και 4 ώρες. Σπάνιο να κάνεις το δρομολόγιο και να μ σε βρει μικρή ή μεγάλη ζημιά. Ήτανε και οι ανθρώποι θεριά και βοηθούσανε πρόθυμα. Σηκώνανε τ' αυτοκίνητο σπρώχνανε στο ξεκίνημα φορτοξεφορτώνανε, οτι χρειαζότανε....
  Η μεγαλύτερη λαχτάρα, πρώτη κι απο τα λεφτά ήτανε να δόσουμε βοήθεια στον κόσμο που σέρνουνταν τυραννισμένος στσι δρόμους. Ένα πράμα μπορώ να καυχηθώ, πως δεν άφησα ποτές μου άνθρωπο στο δρόμο, γιατί δεν είχε λεφτά. Εδά θωρώ μερικούς νεόπλουτους, όνομα και μη χωριό, που κορδώνονται γιατί πιάσανε παράδες στο επάγγελμα αλλά στην ανθρωπιά δεν ζυγίζουνε δράμι. Το 'χει ο άνθρωπος, το λέει και η μαντινάδα. "Ποτέ του χοίρου το μαλλί δεν γίνεται μετάξι.."
 Από το βιβλίο του Κίμωνα Φαραντάκη "Πεζοπορία στην αύρα του Μύρτιλου"

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΜΕΡΑΣ

Πότε είπαμε θα ξαναγυρίσουμε στην κανονικότητα;

59 ΧΡΟΝΩΝ Η ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗ ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ ΓΑΛΑΝΑΚΗΣ

1961 ο μακαριστός Ειρηναίος μαζεύει τα παιδιά του Γυμνασίου Καστελίου Κισάμου που έπαιζαν μόνο στις γιορτές και τις παρελάσεις, και φτιάχνει την φιλαρμονική της Ιεράς Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου. 
Τον επόμενο χρόνο δίνει εντολή να ραφτούν στολές στου Κατσικανδαράκη Αντώνη, τις  βλέπετε στις φώτο, φέρνοντας και δάσκαλο απο τα Χανιά τον σαξοφωνίστα λοχαγό κ. Κατσικάκη, για να διδάξει τους μικρούς μουσικούς. Ως τότε χρέη αρχιμουσικού έκανε ο αξέχαστος Αντώνης Μαρεντάκης.
Και την επόμενη χρονιά η φιλαρμονική της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου παίζει επίσημα για πρώτη φορά κατά την υποδοχή του Πατριάρχη Αθηναγόρα, 1963, στην πόλη μας.
- 59 χρόνια ζωής και προσφοράς της Φιλαρμονικής της πόλης, που με τα χρόνια έγινε από Φιλαρμονική ΙΜΚΣ και Δήμου Κισάμου, σε φιλαρμονική "Ειρηναίου Γαναλάκη", περνώντας το όνομα του ιδρυτή της, στις 17 Αυγούστου του 2019 σε μια πολύ σεμνή τελετή απο τον τότε Δήμαρχο κ Σταθάκη.

QUIZAKI ΓΙΑ ΔΥΝΑΤΟΥΣ

Παραμονή εκλογών Ιούνιος 1989 καλείται η τοπική αστυνομία, Α.Τ Κισάμου να διαλευκάνει μια απο τις πιο παράξενες υποθέσεις της... (ενδεχομένως άλυτη ακόμα). Κάποιοι πετούν απο βραδύς έξω απο ένα εκλογικό κέντρο, σε χωριό, ένα ψοφισμένο γάιδαρο....που είχαν γράψει και την λέξη ΠΑΣΟΚ !!!
Η πολιτική αντιπαλότητα εκείνα τα χρόνια ήταν στο ζενίθ...μάλιστα τα πράσινα και μπλε καφενεία εκείνη την εποχή άνθισαν. Φωτογραφία..ιστορική!!

ΟΜΟΡΦΑΙΝΕΙ Η ΠΑΡΑΛΙΑ ΤΟΥ ΓΗΠΕΔΟΥ

Αφού κλάδεψαν και καθάρισαν τον χώρο απο το Τελωνείο ως και το γήπεδο τοποθετήθηκαν 4-5 παγκάκια με τραπέζι. Μπράβο, ας ελπίσουμε οτι θα μείνουν και ο χώρος θα πάρει την αξία που πρέπει.
Ευχής έργο βέβαια είναι να συνεχιστεί η ανάπλασης όπως και αυτή του Τελωνείου και πέρα απο την Παιδική Χαρά Λυγιδάκη, ώστε να πάρει μεγαλύτερη αξία η παραλία που σήμερα δεν είναι και στα καλύτερα της.
Ας ρωτήσουν τον πρώην Δήμαρχο Καστελίου Κισάμου τον Αντώνη Σχετάκη πως τα κατάφερε τότε και έκανε πάνω απο 5-6 έργα μέσα στην πόλη δίνοντας ένα άλλο αέρα στο "Καστελάκι". Είμαι σίγουρος οτι θα τους πει ακριβώς τι χρειάζεται ....

Τρίτη 21 Απριλίου 2020

ΚΟΝΤΕΙΝΕΡ-ΠΡΟΚΑΤ- ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ

181 κοντέινερ δώρο απο την Αυστρία για να στεγαστούν λαθρομετανάστες... 
27 προκάτ που περιμένουμε εμείς πότε με το καλό θα έλθουν... ήδη πάμε για χαλάρωση των μέτρων και δεν βλέπω να έχουμε κάνει κάτι; Μήπως είναι ώρα να κάνουμε ένα συμβούλιο (εξ αποστάσεως) για να δούμε που βρισκόμαστε; 
Φάγαμε και τον Απρίλη και τίποτα... μπας και πρέπει να το ξαναθυμίσουμε του κ. Διγαλάκη; Ή να το αφήσουμε για το καλοκαίρι; Εξάλλου δεν πιστεύω να ενοχληθούν και τα ξενοδοχεία στο Μαύρο Μώλος, αφού όλοι μαντεύουμε την κατάσταση του τουρισμού μας φέτος... κλειστά τα βλέπω τα περισσότερα!!
Βέβαια καλό είναι να κινήσουμε τις διαδικασίες για το γκρέμισμα των παλιών Λυκείων..γιατί όσο καθυστερούμε τόσο θα το ......ξεχνάμε! Και εμείς εδώ στην Κίσαμο έχουμε εμπειρίες απο κάτι τέτοια... και ιδιαίτερα απο υποσχέσεις.
Πάρτε μια με ημερομηνία 28 Απριλίου του 2011!!
"ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΙΣΑΜΟΥ"
- Ο περιφερειάρχης ανακοίνωσε χθες, σε συνάντηση που είχε με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων, ότι από το 2012 θα μπουν σε τροχιά υλοποίησης 13 νέα σχολικά συγκροτήματα σε ολόκληρη την Κρήτη. Ανάμεσα σε αυτά που ανακοίνωσε ότι θα δημοπρατηθούν, τον Ιούνιο του 2011, θα είναι επιτέλους και το Ενιαίο Λύκειο Κισάμου, το οποίο θα είναι μόλις 9 θέσιο. Μάλιστα ήταν τόσο αισιόδοξος, ο περιφερειάρχης, ότι θα γίνουν πολύ γρήγορα τα 13 νέα συγκροτήματα, επειδή πιστεύει οτι θα καλυφθούν οι όποιες οικονομικές εκκρεμότητες που θα προκύψουν, με δανεισμό από την Ευρωπαϊκή τράπεζα Επενδύσεων.

Σημείωσα με κόκκινο την πρόταση οτι θα ήταν μόλις 9θέσιο για να καταλάβετε πόσο είχαμε πιστέψει τα λόγια του περιφερειάρχη τότε που αγανακτούσαμε γιατί το κάνει τόσο μικρό...τελικά δεν το έκανε ούτε μικρό....

ΑΡΧΑΙΕΣ ΠΟΛΕΙΣ-ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΚΙΣΑΜΟΥ

1. Αγνείον (Ρ) στον Άγιο Σώστη στο ακρωτήριο της Γραμβούσας, πόλης και ιερό του Απόλλωνα. (λιμήν εστίν έχων ιερό…εσώτερος κόλπος και καλείται Μυρτίλος και ύδωρ έχει) Στασιασμοί
ΣΩΖΟΝΤΑΙ ΕΡΕΙΠΙΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ.
2. Ιναχώριον (Ρ) λένε κάπου στα Εννιά χωριά μεταξύ των χωριών Κούνενι και Περιβολίων. Ίναχος: ονομασία από την Μυθολογία, είναι ο γιος του Ωκεανού και της Τηθύος . Αναφέρεται στα γεωγραφικά του Πτολεμαίου σελ 3,15
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ δεν έχει βρεθεί ως και σήμερα η ακριβής τοποθεσία του.
3. Κίσαμος (Ε-Ρ) στο σημερινό Καστέλι. Για την Κίσαμο υπάρχουν αρκετές αναφορές οι περισσότερες αληθινές αν και δεν έχει βρεθεί αν πρόκειται για πόλη η για περιοχή πριν Ρωμαίων εποχής. Ο Ντάπερ αναφέρει στην σελίδα 34 των «Κρητικών βιβλίων» τόμος Α΄. Η Κίσσαμος ή Κύσαμος ήτον εις τον καιρόν των Χριστιανών πόλις επισκοπική, και ο ΙΒ΄θρόνος. Κατά το παρόν ονομάζεται ωσαύτως Κίσαμος. 
ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΡΩΜΑΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
4. Μήθυμνα (Μ-Ε-Ρ) νότια του χωριού Νοπήγεια. Κατά την τελευταία δεκαετία εξ αιτίας της διάνοιξης του νέου εθνικού δρόμου έγιναν ανασκαφές Ν. της περιοχή των Νοπηγείων από την αρχαιολόγο και διευθύντρια της ΚΕ΄ εφορίας προι/κων και κλασικών αρχ. κ. Μ. Βλαζάκη, ανακαλύφτηκε οικισμός μινωικός καθώς και λείψανα κλασσικής –ελληνιστικής αλλά και ρωμαϊκής περιόδου, που συνηγορούν ότι ίσως υπήρχε τελικά η αρχαία πόλη Μήθυμνα στην περιοχή αυτή. (Αρχαιολογικό δελτίο 46 σελ. 412 του 1991).
ΕΡΕΙΠΙΑ ΣΕ ΜΙΚΡΗ ΕΚΤΑΣΗ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ
5. Πολυρρήνια (Π-Ε-Ρ), ή Πολύρην (Στ.Βυζάντιος), ή Πολύρρηνα (Πτολεμαίος) στο χωριό Πάνω Παλαιόκαστρο. Ο Στράβων αναφέρει στο κεφάλαιο Χ σελ 479. Απέχουσι δε θαλάττης ως τριάκοντα σταδίους, Φαλασάρνης δε εξήκοντα. Κωμηδόν δ’ ώκουν πρότερον. Ειτ΄ Αχαιοί και Λάκωνες συνώκησαν τειχίσαντες ερυμνόν χωρίον βλέπον προς Μεσημβρίαν. 
Ο Ντάπερ στα Κρητικά βιβλία Α΄ αρ. 426 σελ. 65 αναφέρει ότι:
Από Κύσαμον έως έν τέταρτο της λεύγας, ευρίσκονται εις ένα λόφον τα ερείπια μιας παλαιάς πόλεως, ….Αυτή η πόλις καλείται σήμερον από τους κατοίκους του τόπου Παλαιόν Ελληνικόν Κάστρον.
ΕΡΕΙΠΙΑ ΣΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΤΑΣΗ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ
Ρόκκα (Ε-Ρ-Β-Ε)Αναφέρεται και από τον Αιλιανό ήδη απο τον 3ο μ.Χ αιώνα. Η μαρτυρία αυτή με την επιβεβαίωση του τοπωνυμίου οδηγεί στην ταύτιση του ελληνιστικού οικισμού με την αρχαία Ρόκκα. Το 1905 την περιοχή επισκέφτηκε ο Ιταλός αρχαιολόγος Gerola που αποτύπωσε την οχύρωση καθώς και τα κατάλοιπα απο Ρωμαϊκές δεξαμενές.
Το 1960 ο αείμνηστος αρχαιολόγος Νικόλαος Πλάτων ανάσκαψε διώροφο κιβωτιόσχημο τάφο και ανάμεσα στα ευρήματα και ένας αμφορέας, που φέρει 4 θέματα απο την μυθολογία. (Μουσείο Κισάμου) 
ΤΜΗΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ 
6. Φαλάσαρνα (Ε-Ρ) στο ακρωτήριο Κούτρι . Ο Σκύλαξ, στον περίπλους του σελ.47 αναφέρει (πόλις προς τον ήλιο δυόμενον η προειρημένη Φαλάσαρνα και λιμήν κλειστός). Φαίνεται ότι μαζί με την Κυδωνία αποτελούσαν τα μοναδικά «κλειστά λιμάνια» στην Κρήτη. Στις ερευνητικές ανασκαφές του 1986-87 που τα συμπεράσματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό AJA 92,4 σελ 463-479 φαίνεται ότι οι λιμενικές εγκαταστάσεις αποτελούν ενιαίο σύνολο με τις οχυρώσεις της αρχαίας πόλης, αλλά η λιμενολεκάνη και το κανάλι είναι εξ ολοκλήρου τεχνητά. Είναι πιθανόν η πόλη να ζούσε κυρίως από την πειρατεία και το δουλεμπόριο με μέγιστη ακμή την ελληνιστική περίοδο.(αρχ. δελ 42 σελ 567 Ελπίδα Χατζηδάκη)
ΤΜΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
Τέλος υπάρχουν και άλλες πόλεις που οι ιστορικοί, αρχαίοι και νεώτεροι τις τοποθετούν σε περιοχές χωρίς να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Όπως αναφέρει ο Πολ Φόρ πόλεις ψευδείς ή κατά φαντασία. Μερικές είναι ιερά, και άλλες κρατούν τα μυστικά τους καλά κρυμμένα στη γη.
1. Αχαία (Π) χώρα Πολυρρηνίων; ο κ. Ναναδάκης την τοποθετεί κοντά στο χωριό Αζωγυρές βασίλειο του Κέκρωπα, βασιλεύς κατόπιν των Αθηνών 15 π.χ αιώνα. Ίσως όμως να λεγόταν όλη η επικράτεια των Πολυρρηνίων με αυτό το όνομα.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
2. Βίεννος (Ρ) κάπου μεταξύ Κριού Μετώπου και Φαλασάρνας, μια ώρα δρόμο ΝΑ της Σκλαβοπούλας (Σταδιασμοί 335 Από Κριού Μετώπου( στάδια 12) περίπλους εις Βίεννος σταβ. ιβ. Λιμάνι έχει και ύδωρ). Ο Κορνήλιος γράφει για τους κατοίκους της πόλεως αυτής. Ότε κάποτε ξηρασία όλην την Κρήτην ελυμαίνετο, αποικίας σε άλλους τόπους εξέπεμψαν. Οι κάτοικοι της έλαβον χρησμόν να εγκατασταθούν σε τόπο τελματώδη. Ήρθον εις την κοιλάδα του Ροδανού ποταμού της Γαλλίας και εκεί εγκαταστάθηκαν και εις την νέα πόλιν έδωσαν το όνομα της μητροπόλεως και την ονόμασαν Βίεννος σημερινή Βιένη.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
3. Δίκτυννα (E-Ρ) ιερό της Βριτομάρτις Αρτέμιδος στο ακρωτήριο Ειρήνης (κοινώς Ροδοπού). Ο Σράβων αναφέρει : (Της Μέντοι Κυδωνίας όρος Τίτυρος ,εν ώ ιερόν εστι, ού Δικταίον, αλλά Δικτύνναιον.) Ο κ. Ναναδάκης την ορίζει σαν πόλη –ιερό.
ΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ 
4. Ελαία (E) κάπου δυτικά του Καστελιού ή στο ακρωτήριο Γραμβούσας (Πλίνιος IV 59) Αρκετοί ιστορικοί την τοποθετούν στην Καλυβιανή Κισάμου και με τα ονόματα Ελέα- Ετέα. Μ΄λλον πρόκειται για την περιοχή του Τράχηλα και με το κάστρο στο Σελί...όπου έχουν γίνει λίγες ανασκαφές επί Θοφανίδη.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
5. Κεραία (Ρ) πόλης αυτόνομος σύμμαχος της Πολυρρήνιας και μάλλον με κοινά σύνορα μιας και το νόμισμα της ήταν σχεδόν το ίδιο με αυτήν με παραστάσεις του Απόλλωνα και της Άρτεμις. Ο Πολύβιος ονομάζει τους κατοίκους Κερέτας. Σε επιγραφή που έχει βρεθεί αναφέρονται μεταξύ των άλλων ότι συμμάχησαν με τον Ευμένη τον Β΄. Λέγεται ακόμα ότι ο σπουδαιότερος Κρητικός ποιητής καταγόταν από την Κεραία και ονομαζόταν Ριανός. Την τοποθετούν στο χωριό Ρόκκα και αυτά τα ερείπια έψαξε ο Βursian.
ΜΙΚΡΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΣΤΗΝ ΡΟΚΚΑ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ
6. Κώρυκος (Ρ) κάπου στο ακρωτήριο Γραμβούσας; (Πτολεμαίος ΙΙΙ 15,2 Κώρυκος άκρα και πόλις γεωγρ..πλατ. 34ο 40΄) ο δε Μελέτιος στην γεωγραφία του αναφέρει (Κώρυκος Άκρα, κοινώς Κόρνικο, και πόλις ποτέ κατά το δυτικόν μέρος της νήσου, όπου παράκεινται αι Κώρυκαι νήσοι και αι Μύλαι νήσοι) Ακόμα υπάρχει νόμισμα στο βιβλίο του Golzius III 221 (Insularum Nomismata) των Κωρυκίων που φέρει τα γνωστά κρητικά σύμβολα (Πάσλευ ΙΙ 61,47)
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
7. Πέργαμος (Ε) αρχαία πόλη; Αναφέρεται ότι οι Αχαιοί έκτισαν κάστρο στην πόλη αυτή . Ίσως όμως είναι και ονομασία περιοχής Ν.Α των Γρυμπιλιανών .(Σκύλαξ περίπλους 47),αναφέρεται και από τον (Spratt, Travels..1865 ΙΙ, 206) σαν η Περγαμιαία χώρα. Σήμερα η θέση Τρουλλί ΝΔ των Γριμπιλλιανών έχει πολλές πιθανότητες.
ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΣΩΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΣΤΑ ΓΡΥΜΠΙΛΙΑΝΑ
8. Ραμνούς (Ρ) μάλλον στο Στόμιο αν και αναφέρεται και σαν λιμάνι της Γραμβούσας. Ο Κλαύδιος Πτολεμαίος το αναφέρει σαν λιμάνι. Αντίθετα ο Πλίνιος την αναφέρει και την τοποθετεί στο εσωτερικό του νησιού με το όνομα Ράμνον Το λιμάνι Ραμνούς πρώτος το αναφέρει ο Μπουολτεμόντι το 1415 κατά την περιήγηση του στην Κρήτη ,και το τοποθετεί καλώς η κακώς στο σημερινό λιμάνι της Γραμβούσας. Ο Sieber στον χάρτη του το σημειώνει στον Αποκόρωνα και συγκεκριμένα στο χωριό Ράμνη.
Ο γυμνασιάρχης Λυκούργος Βιδαλάκης προσπάθησε να ετυμολογήσει την λέξη με το Ράμα= Ύψιστος + Ινούς= Ινώ η προστάτιδα της ναυτιλίας
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
9. Μυκήναι (Π) Πελασγική πόλη πλησίον της Κισάμου. Ίσως το σημερινό Σελί, 3 χιλιόμετρα δυτικά, ο λόφος πάνω από το λιμάνι. Στον Φόρ αναφέρεται αλλά έχει την τοποθεσία με ερωτηματικό.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
10. Μωδαίοι (;) κάπου κοντά στην Πολυρρήνια; Ίσως όμως και το σημερινό χωρίο Μόδι Κ (Ο Ν. Πλάτων το 1953 ήταν σίγουρος ότι η περιοχή των ΜΩΔΑΙΩΝ ήταν το σημερινό Μάλεμε. Τελευταία από αυτοψίες σε περιοχές ανατολικά του κόλπου της Κισάμου υπάρχει η εντύπωση ότι το κοινό των Μοδαίων ίσως ήταν η περιοχή κάπου στα Λυριδιανά Κισάμου. Η άποψη άλλων είναι ότι λίγο πιο νότια της Πολυρρήνιας στο οροπέδιο Μώδια, (Λουσακιές) ακούγεται σαν μια καλή πιθανότητα.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
11. Τεγέα (Ε) ανατολικά της Πολυρρήνιας ; Δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για την πόλη αυτή, μόνο ότι οι Αχαιοί κατά την δεύτερη εκστρατεία κατά της Κρήτης έκτισαν και εδώ κάστρο. Κατά τον πρόεδρο της αρχαιολογικής εταιρίας Χανίων κ. Ναναδάκη είναι μαζί με την Μυκήνα οι δύο άγνωστες πόλεις στον Νομό Χανίων.(από την μελέτη του : Αι τεσσαράκοντα μια πόλεις του νομού Χανίων. σελ 213)
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
12. Φάρος (;) πόλης της Δυτικής Κρήτης ; Τοποθεσία μάλλον !!! Ίσως όμως και ψαροχώρι στην περιοχή του Σφηναρίου.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
13. Χερσόνησος (Ρ) μάλλον στο ακρωτήριο του Σφιναριού. Ο Πτολεμαίος μάλιστα στο βιβλίο Γεωγραφική υφήγησις ΙΙΙ 15,2 δίνει γεωγρ. πλάτος 34ο 35΄ και ότι μαζί με τα Φαλάσαρνα ήταν τα λιμάνια της Πολυρρήνιας. Ακόμα αναφέρει ότι η Ραμνούς απέχει 10 μίλια νότια από τα Φαλάσαρνα και το Ιναχώριον 16 μίλια νότια από την Χερσόνησο, βάση αυτών οι αρχαίες πόλεις (ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ- ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ- ΡΑΜΝΟΥΣ-ΙΝΑΧΩΡΙΟΝ ) θα βρίσκονται στο κάθετο άξονα Φαλάσαρνα –Ελαφονήσι. Την αναφέρει ακόμα και ο γεωγράφος Μελέτιος μεταξύ Φαλασάρνων και Ραμνούς.
ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ

Π= Πελασγική εποχή 1500 π.χ-1350 π.χ
Μ= Μινωική εποχή 1350 π.χ- 650 π.χ
Ε= Ελληνική εποχή 500 π.χ- 69 π.χ
Ρ= Ρωμαϊκή εποχή 69 π.χ- 330 μ.χ

ΤΟ ΠΙΘΑΝΟΤΕΡΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΜΑΣ

Τα ξενοδοχεία φέτος δεν θα ανοίξουν
Όλες οι προβλέψεις για την ελληνική οικονομία βασίζονται σε υποθέσεις για τα έσοδα από τον τουρισμό. Έχοντας ακούσει δηλώσεις του τύπου «αν τα ξενοδοχεία παραμείνουν κλειστά τον Μάιο», θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι εξαιτίας τους αποκτήσαμε έναν βαθμό ανησυχίας. Το μοναδικό σοβαρό σενάριο πάνω στο οποίο μπορεί να δομηθεί μία αξιόπιστη πολιτική είναι ότι τα ξενοδοχεία θα ανοίξουν και πάλι το 2021.
Να κάνουμε ορισμένες γενικές παρατηρήσεις για να προσεγγίσουμε καλύτερα το πρόβλημα. Τα μεγάλα ξενοδοχεία έχουν σημαντικά λειτουργικά έξοδα και η κερδοφορία τους εξαρτάται από την διάρκεια της σεζόν. Το πλέον συνηθισμένο είναι να περνάνε την γραμμή του κόκκινου μετά από τον τον τέταρτο μήνα. Θα πρέπει λοιπόν να θεωρούμε μάλλον απίθανο να ανοίξουν τα μεγάλα ξενοδοχεία μετά τον Ιούλιο, στην μέση, δηλαδή, της τουριστικής περιόδου.
Ακόμη κι αν κάποιοι ξενοδόχοι θελήσουν να ρισκάρουν και να ανοίξουν κάποιες μικρές μονάδες υπό προϋποθέσεις, εξακολουθεί και υφίσταται το ερώτημα πώς θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν ένα πιθανό κρούσμα! Θα μπουν σε καραντίνα; Κι αν ναι, τι θα συμβεί με τις αναχωρήσεις και τις αφίξεις; Που θα μείνουν εκείνοι που θα φτάσουν το μεσημέρι, αν εκείνοι που ήταν να αναχωρήσουν και να τους παραχωρήσουν τα κρεβάτια τους θα είναι σε καραντίνα από το πρωί; Και ποιος θα πληρώσει τότε την μεγάλη ζημιά του ξενοδοχείου; Δύσκολη η άσκηση...
Για να φτάσει κάποιος σε ένα ελληνικό νησί θα πρέπει να μπει μέσα σε ένα αεροπλάνο ή πλοίο. Ποιος διαβεβαιώνει τους επιβάτες ότι ο διπλανός του δεν είναι άρρωστος; Ή ότι ένας άρρωστος δεν έχει ακουμπήσει το πόμολο μιας πόρτας;
Είναι τόσα πολλά τα προβλήματα που για πολλούς επαγγελματίες του χώρου θα θεωρήσουν προτιμότερο να μην ανοίξουν καν από το να μπουν σε μία περιπέτεια που δεν θα γνωρίζουν που θα τους οδηγήσει. Και να σκεφτεί κανείς ότι δεν είναι μόνο τα ξενοδοχεία. Είναι τα εστιατόρια, τα μπαρ, τα  καταστήματα τουριστικών ειδών, αλλά και εταιρείες που σχετίζονται με τις προμήθειες όλων αυτών των επιχειρήσεων.
Το πραγματικό ερώτημα δεν είναι αν θα ανοίξουν τα ξενοδοχεία. Αλλά αν βρεθεί γρήγορα φάρμακο ή εμβόλιο. Για να σώσουμε έτσι το 2021. Κάτι που είναι πάρα πολύ πιθανό. Ακόμη κι αν θεωρήσουμε ότι βρίσκεται ένα φάρμακο τον Ιούνιο, αυτό δεν φτάνει για να σώσει την σεζόν. Μπορεί ίσως να δώσει ζωή σε μικρότερες μονάδες για ένα μικρό χρονικό διάστημα, αλλά δεν μπορεί να βάλει μπροστά τις μηχανές της τουριστικής βιομηχανίας.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, λοιπόν, πρέπει να λάβει υπόψη του το χειρότερο σενάριο και όχι κάποιες πιθανές ανατροπές σε αυτό. Την ίδια ώρα χρειάζεται μια ουσιαστική στροφή και σε άλλες οικονομικές δραστηριότητες. Να αποκτήσει η ελληνική οικονομία μεγαλύτερο ... χαρτοφυλάκιο  και περισσότερη διασπορά. Η μεγάλη αυτή κρίση είναι ταυτόχρονα και μεγάλη ευκαιρία. Ή καλύτερα μπορεί να αποτελέσει μία μεγάλη ευκαιρία! Αλλά για να συμβεί αυτό θα πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι ικανοί να δουν και να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα.
Θανάσης Μαυρίδης

ΘΑ ΕΟΡΤΑΖΕ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ

Σπήλαιο της Αγιάς Σοφίας, για τον Λόγο του Θεού, την Σοφία του Θεού, που εορτάζει κάθε χρόνο στον  Κατσοματάδω...και δυο λόγια απο την περυσινή ομιλία του Σεβασμιώτατου κ.κ Αμφιλόχιου για το σπήλαιο και την ιστορία του...που ταιριάζει για ότι τραβάμε σήμερα.
- Εις το ιστορικό φαράγγι των Τοπολίων, Κίσαμος, βρίσκεται το ιερό σπήλαιο της Του Θεού Σοφίας, το οποίο εορτάζει την Τρίτη του Πάσχα. Όπως μαρτυρεί η παράδοση μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης οι διασωθέντες Κρήτες πολεμιστές κατέφθασαν στο σπήλαιο αυτό, μεταφέροντας την Εικόνα της Του Θεού Σοφίας, την οποία και έκρυψαν σε μία από τις πολλές χαράδρες του μεγαλειώδους αυτού σπηλαίου. Εις τον ίδιο χώρο, επίσης, έλαβε χώρα ένα μοναδικό, εις την ανθρώπινη ιστορία ίσως, γεγονός γενναιότητας και ανδρείας της Κρητικής ψυχής.
Κατά την περίοδο της Ενετοκρατίας στην Κρήτη και συγκεκριμένα περί το 1660 ο τότε Επίσκοπος Κισάμου Μισαήλ Ψαρομήλιγκος έκανε την εξής, μοναδική εις την ιστορία πράξη αυτοθυσίας και γενναιότητας. Κάλεσε στο σπήλαιο τον ανιψιό του, υιό του αδελφού του, ο οποίος ηγείτο απελευθερωτικού κινήματος, ορκίζοντας τον να πράξει ότι του ζητήσει.
Ο αγωνιστής αυτός της ελευθερίας μη μπορώντας να διανοηθεί τι θα του ζητούσε ο Επίσκοπος θείος του δεσμεύτηκε με όρκο ότι θα πράξει ότι του ζητηθεί. Τότε λοιπόν ο θείος ζήτησε από τον επαναστάτη ανιψιό του να αποκεφαλίσει τόσο τον ίδιο, όσο και τον αδελφό του και πατέρα του ανιψιού του και να πάει τα κεφάλια τους εις τον κατακτητή, ως δήθεν απόδειξη ότι δεν κινεί επανάσταση δια να πάψουν να τον υποψιάζονται οι Ενετοί και να μπορέσει έτσι ανενόχλητος να οργανώσει το επαναστατικό κίνημα.
Στην έντονη άρνηση το ανιψιού να εκτελέσει τον όρκο αυτό, ο Επίσκοπος θείος του, εις την προσπάθεια του να τον πείσει και να κάμψει την άρνηση του, τον απείλησε με εξορκισμό και, κατόπιν φορτικών πιέσεων και εν μέσω τραγικών σκηνών που εξελίχτηκαν ο ανιψιός κόβει το κεφάλι τόσο του Επισκόπου θείου του Μισαήλ, ως και του ίδιου του πατέρα του, τα οποία και παρουσίασε εις τους Ενετούς κατακτητές. Κατόπιν τούτο οι Ενετοί όχι μόνον δεν τον υποψιαζόταν, αλλά τον θεωρούσαν σύμμαχο τους, με αποτέλεσμα να μπορέσει ανενόχλητος να οργανώσει το επαναστατικό κίνημα της ευρύτερης περιοχής, το οποίο συνέβαλλε εις την, μετά από λίγα χρόνια, απελευθέρωση της Κρήτης.
- Σε εποχές που κάποιοι πεισματικά και μεθοδικά ενορχηστρώνουν την υποταγή και υποδούλωση μας σε αλλότρια με την πίστη, την ιστορία και την παράδοση μας συστήματα και ιδεολογίες, το φωτεινό παράδειγμα τόσο των Κρητών πολεμιστών που μετέφεραν από την Βασιλεύουσα Πόλη την Εικόνα της Του Θεού Σοφίας, απόδειξη των ακατάλυτων δεσμών της Κρήτης με την Κωνσταντινούπολη, όσο και των ηρώων και μαρτύρων, Επισκόπου Μισαήλ Ψαρομήλιγκου και των συν αυτώ, τα δύο αυτά λοιπόν φωτεινά παραδείγματα μας οδηγούν και μας δείχνουν τον δρόμο και τρόπο που καλούμεθα και εμείς να πορευτούμε. Άνοιξη, για να ανοίξει και η πόρτα της ζωής, της Ανάστασης, της καταλλαγής, της συμφιλίωσης, της ελπίδας.
Φέτος δεν θα γιορτάσει το σπήλαιο, ούτε θα γίνει το μεγάλο πανηγύρι που κάθε χρόνο κάνουν οι Κατσωματιανοί προ τιμή της Αγίας του Θεού Σοφίας! ..κρατάνε δύναμη για του χρόνου!!
Χρόνια πολλά!!

Η ΚΙΣΑΜΟΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ....

Συμπληρώνονται φέτος 53 χρόνια από την ημέρα που ξεκίνησε το στρατιωτικό πραξικόπημα στην Ελλάδα. Αποφράδα μέρα η 21η Απριλίου 1967...
Και η Κίσαμος όπως όλη η Ελλάδα τότε, ήταν στα φανερά με αυτούς.. εξάλλου το λέει και η επιγραφή κατά την υποδοχή στην πόλη μας, στην είσοδο της πλατείας Τζανακάκη, του αντιπροέδρου Στυλιανού Παττακού.
- "Η ΚΙΣΑΜΟΣ ΠΑΝΤΟΤΕ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΣΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΟΥΣ ΑΓΩΝΑΣ".

Δευτέρα 20 Απριλίου 2020

Η ΠΗΛΙΝΗ ΚΟΛΥΜΠΗΘΡΑ

Κολυμπήθρα πήλινη σε στυλ γλάστρας, 18-19ου αιώνα, μικρή για να μπορεί να μεταφέρεται εύκολα στα κάπουλα του μουλαριού του παπά, που τον καλούσαν να βαπτίσει τα νήπια του περασμένου αιώνα όταν υπήρχε μεγάλη παιδική θνησιμότητα και τα βάπτιζαν για κάθε ενδεχόμενο. Πολύ απλή κατασκευή,  δυο χερούλια, τρεις υποδοχές για κεράκια και ένα σταυρό (όχι πάντα). Φυσικά ήταν και φτηνή και ευλοκατασκευάσιμη, μιας και το μπακίρι ήταν και ακριβό και δυσεύρετο.  
Υπάρχουν ακόμα σε πολλές παλιές εκκλησίες παραπεταμένες... Κίσαμος 2020

ΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ ΠΟΥ ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ;

Συγχώρεσε με Θεέ μου και συ λαέ μου
Όχι δεν είναι μοντάζ, ούτε στημένη φωτογραφία, πολλώ δε μάλλον δεν είναι.. «fake», για να χρησιμοποιήσω ορολογία που μπήκε στην ζωή μας, μαζί με τον… κορωνοϊό. Είναι ο Γιαννάκης, ένα χαριτωμένο και πανέξυπνο παιδί της  Ε΄ Δημοτικού που μεγαλώνει μέσα σε μια ευλογημένη οικογένεια. Ο Γιαννάκης λοιπόν ήρθε το απόγευμα της Κυριακής των Βαΐων, πριν την έναρξη της Ακολουθίας του Νυμφίου και πριν.. κλειδώσουμε τις θύρες του Μητροπολιτικού μας Ναού, ήρθε στο ιερό, όπου ετοιμαζόμεθα για την έναρξη της Ακολουθίας. Χώρος γνώριμος, οικείος και αγαπημένος για εκείνον. «Γιαννάκη αυτές τις μέρες δεν θα μας βοηθήσεις στο ιερό, χρειάζεται να μείνεις σπίτι σου για να είσαι καλά με την οικογένεια σου», του είπα. «Εμένα  ο Χριστός με αγαπά και άμα είμαι εδώ θα είμαι καλά, εδώ θέλω να είμαι», μου απάντησε κοιτώντας με στα μάτια και περιμένοντας να συμφωνήσω μαζί του και «να μείνει εδώ». «Σε αγαπά, του ανταπάντησα, γι΄ αυτό και θέλει να μείνεις στο σπίτι σου». Ακολούθησε σιγή. Δάκρυσε και σε λίγο έφυγε, κοιτώντας με γεμάτος παράπονο και απορία. Σιώπησα… Κλειδώσαμε τις θύρες και άρχισε η Ακολουθία. Ο Γιαννάκης το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης και ενώ καθόταν μπροστά από την τηλεόραση του σπιτιού του μαζί με τους γονείς του, μόλις άρχισαν να διαβάζονται τα 12 Ευαγγέλια, αυθόρμητα και χωρίς να πει τίποτα στους γονείς του, σηκώθηκε πήγε στην γωνία του σαλονιού τους όπου έχουν δημιουργήσει ένα προσευχητάριο, πήρε ένα κερί και σε κάθε Ευαγγέλιο το άναβε και έστεκε δίπλα από τον Ιερέα που διάβαζε το Ευαγγέλιο! 
Μεγάλη Παρασκευή. Μετά την Ακολουθία της Αποκαθηλώσεως, και πάλι «των θυρών κεκλεισμένων», πήγα στο κοιμητήριο του χωριού μου για να «χαιρετίσω» αγαπημένα πρόσωπα. Ευτυχώς που είναι περιφερειακό και δεν κλειδώθηκε όπως αυτά των αστικών κέντρων. Τι πόνος, αλήθεια, να στερηθούν οι συγγενείς την ιερότερη μέρα του χρόνου να ανάψουν τα καντήλια των αγαπημένων τους και να τους ψάλλουν το «αιωνία η μνήμη». Επιστρέφοντας επισκέφθηκα, στο κρεβάτι του πόνου, πρόσωπο που περνά μεγάλο Γολγοθά. Καθ΄ οδόν πέρασα μπροστά από πολυκατάστημα μεγάλης αλυσίδας τροφίμων. Στην τεράστια αυλή του θα πρέπει να περίμεναν τουλάχιστον 80-100 άνθρωποι με καρότσια περιμένοντας να μπουν μέσα. Έφταναν μέχρι τον δρόμο! Στο τέλος του ίδιου δρόμου ένα γωνιακό ζαχαροπλαστείο. Και οι δύο είσοδοι του μπλοκαρισμένες από κόσμο, ασφυκτικά γεμάτο. «Η λαϊκή σήμερα Μεγάλη Παρασκευή είχε τόσο κόσμο που πήγα και έφυγα, δεν μπορούσα να περιμένω», μου λέει τηλεφωνικά γνωστός μου. Βράδυ Μεγάλης Παρασκευής και πάλι «των θυρών  κεκλεισμένων» και των μεγαφώνων κλειστών. Επιστρέφοντας στο Επισκοπείο βλέπω μηνύματα στο κινητό. Βίντεο και φωτογραφίες από πρόσωπα που πέρασαν έξω από τον Ναό, στάθηκαν για λίγο (καθώς απαγορευμένο και αυτό) και τράβηξαν την στιγμή. «Γιατί»; ρωτά ένα από τα πολλά πρόσωπα. Πάλι σιωπή… 
Μεγάλο Σάββατο πρωί. Η πρώτη Ανάσταση! Θεία Λειτουργία «των θυρών κεκλεισμένων». «Μια νεαρή μητέρα με τα 2 παιδιά της είναι έξω από τον Ναό και παρακαλεί να κοινωνήσουν τα παιδιά της. Ας μην κοινωνήσει αυτή, τα παιδιά της παρακαλεί να κοινωνήσουν», μεταφέρει ο Επίτροπος. «Κλαίει», συνεχίζει. Σιωπή και πάλι…..  
Μέγα Σάββατο βράδυ. Ακολουθία της Πανυχίδας και πριν κλειδώσουν οι πόρτες εισέρχονται στον Ναό πρόσωπα γνώριμα. «Σας παρακαλούμε θα κρατήσουμε τις αποστάσεις και θα είμαστε σαν να μην υπάρχουμε, μόνο αφήστε μας να ζήσουμε την Λειτουργία της Αναστάσεως. Δεν αντέχουμε να μην κοινωνήσουμε», παρακαλούν με δάκρυα.
Και πάλι… σιωπή…. 
Όλες αυτές τις μεγάλες μέρες του Θείου Πάθους αρκετοί από τους Ναούς της Περιφέρειας μας φυλάσσονται υπό… «κουστωδίας». Μάλιστα σε κάποια Περιφέρεια μας η.. «κουστωδία» τηλεφωνούσε στους Ιερείς ζητώντας τους να δηλώσουν τις ώρες  των Ι. Ακολουθιών ως  και σε ποιο Ναό θα τις τελέσουν! Ως δε μας ενημέρωσαν Κληρικοί μας η.. «κουστωδία» πήγαινε κατά την διάρκεια των Ι. Ακολουθιών και από τα παράθυρα των Εκκλησιών κοιτούσε εάν τηρούνται τα μέτρα! Μετρούσε πόσοι είναι μέσα στον Ναό! Δεν πρόσεξα να είχε «κουστωδία» στα καταστήματα με το πλήθος του κόσμου να συνωστίζεται στις αγορές του.
Θεέ μου! τι Μεγάλη Εβδομάδα ήταν αυτή; Τι Πάσχα; Αρχιερείς και Ιερείς, σεβάσμιοι στις τοπικές κοινωνίες με έργο και προσφορά αξιοζήλευτη,  σύρθηκαν στα.. «πραιτώρια», διαπομπεύθηκαν, λοιδορήθηκαν, στοχοποιήθηκαν, ταπεινώθηκαν, υβρίστηκαν, τιμωρήθηκαν με πρόστιμα. «Απορία» και «οργή» οι ανοιχτοί Ναοί, «έγκλημα» η προσκύνηση του Επιταφίου, τα ρεπορτάζ των ημερών! «Αυτονόητες οι εισαγγελικές παρεμβάσεις», «τραγικές  εικόνες πιστών να μεταλαμβάνουν εν μέσω πανδημίας», δηλώσεις κόμματος εξουσίας!, χαρακτηρίζοντας «τραγωδία» την Θεία Κοινωνία!                  Και πάλι… σιωπή…. 
Μη αντέχοντας όλη αυτή την εσωτερική συντριβή επικοινώνησα, το απόγευμα του Πάσχα, με πρόσωπο που εμπιστεύομαι την κρίση του και δεν ανήκει στον εκκλησιαστικό χώρο, εξομολογούμενος τα μύχια της καρδιάς. «Μήπως Σεβασμιώτατε οι ευθύνες βαραίνουν περισσότερο την Εκκλησία; Μήπως δεν έπεισε την Πολιτεία ότι θα μπορούσε να διαχειριστεί τα του «οίκου» Της, όπως π.χ. οι αλυσίδες τροφίμων, κ.α. που έμειναν ανοιχτά, υπό όρους και προϋποθέσεις; Μήπως δεν διαπραγματεύτηκε σωστά και τίμια; Μήπως… «νίψατε» τας χείρας σας ψιθυρίζοντας: «αθώος ειμί», κλειδωθήκατε στους Ναούς σας και θεωρήσατε ότι έτσι εκπληρώνετε το χρέος σας; Μήπως κάνατε τον Χριστό “live”, “facebook”, “instagrame”, “YouTube”, μεταφέροντας το Μυστήριο στην άψυχη οθόνη μιας τηλεόρασης και πιστέψατε ότι έτσι θα αναπαύσετε την συνείδηση σας; Προτείνατε εναλλακτικές λύσεις στην Πολιτεία ή συγκατατεθήκατε χωρίς αντίλογο; Τι θα πράξετε εάν αύριο, σε μια άλλη περίπτωση, π.χ. θεομηνία, σας ζητήσει και πάλι η Πολιτεία να κλείσετε τους Ναούς; Ποιος έχει την ευθύνη των ψυχών που εμπιστεύονται την Εκκλησία; Η Πολιτεία ή η Εκκλησία; Έχετε συνειδητοποιήσει ότι οι πιστοί όλες αυτές τις ημέρες ένιωθαν απόκληροι και ανεπιθύμητοι από την Εκκλησία που θεωρούν μάνα τους»; Η απάντηση του συνομιλητή μου. Και πάλι… σιωπή…
Συγχώρεσε με Θεέ μου και συ λαέ μου για την ευθύνη της σιωπής μου….
Μητροπολίτης
Κισάμου και Σελίνου
Αμφιλόχιος