Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Τετάρτη 12 Αυγούστου 2015

8ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΣΑΜΙΤΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΚΑΙ ΓΕΥΣΗΣ

Κρητική Γη 
 Παραδοσιακά Εδέσματα Σημανδηράκη
 Αγροτικός συνεταιρισμός Πλατάνου
 Μέλι Οικογένειας Σταθάκη
Ελαιόλαδο Μοτάκης

Η ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ RASKOLNICK

Γυαλιστερά Ψεύδη

Το ειδησάριο, θα μπορούσε να περάσει και απαρατήρητο μέσα στην αυγουστιάτικη ραστώνη: Για οφειλές κάτω από 5.000 ευρώ, η ρύθμιση των 100 δόσεων παραμένει άτοκη υπό ορισμένες προϋποθέσεις, μια εκ των οποίων είναι ότι ο οφειλέτης όταν μπήκε στην ρύθμιση, είχε χρέος που δεν ξεπερνούσε το 50% του ετήσιου εισοδήματός του!!! Ο ορισμός του παραλογισμού: όσο μικρότερο είναι το εισόδημα του υπόχρεου σε σχέση με την οφειλή του, τόσο μεγαλύτερη είναι και η τιμωρητική διάθεση και δεν μπορεί να μην εντυπωσιάζεται κανείς από το μένος κατά των πιο αδύναμων, στο οποίο επιδίδονται με σπουδή οι «θεσμοί»! Διαβάζουμε παρακάτω, ότι η χθεσινή συνάντηση των κ.κ. Ευκλείδη Τσακαλώτου και Γιώργου Σταθάκη με το «κουαρτέτο», ήταν μαραθώνια και ολοκληρώθηκε μετά τις 3:30 τα ξημερώματα, έχοντας διαρκέσει περισσότερες από 12 ώρες. Το «κουαρτέτο», έτσι όπως το φανταζόμαστε, θα έπαιζε μέσα στη δροσερή από τον αθόρυβο κλιματισμό νύχτα, κάποιο πένθιμο, μεταμεσονύχτιο μαντριγκάλι, συνοδεύοντας την σοπράνο Δρακουλέσκου και την κομπανία της, καθώς ο κ. Τσακαλώτος θα ........

Η ΚΑΠΑ ΤΟΥ ΚΡΗΤΙΚΟΥ ΚΑΙ Ο ΣΟΙΜΠΛΕ

Της Ροδάνθη Κουμή
Κάποτε συνάντησα ένα γέρο βοσκό σε ένα ορεινό χωριό της Κρήτης.
Την περισσότερη ζωή του την είχε περάσει στα βουνά μακριά από τους ανθρώπους.
Καθότανε σε ένα πεζούλι του χωριού κάτω από ένα σκιερό πλάτανο και με ένα μικρό αγκυλωτό μαχαιράκι, καθάριζε ένα αχλάδι.
Μου έκανε φοβερή εντύπωση που ενώ ήταν Αύγουστος, η ζεστή ήταν ανυπόφορη εκείνος φορούσε μια κάπα επάνω του.
-Ώρα καλή παππού.
-Ώρα καλή κοπελιά μου.
-Δεν ζεσταίνεσαι με αυτή την κάπα που φοράς;
-Ζεσταίνομαι. Μα τι να κάμω; Ετούτο εδώ που βλέπεις (εννοούσε την κάπα) τo φοράω εξήντα χρόνια.Ένα έγινε με το κορμί μου. Με αυτό κοιμάμαι, με αυτό ξυπνώ, με αυτό πολέμησα τον Γερμανό,με αυτό σκεπάστηκα τις κρύες νύκτες. Με αυτή αναθράφηκα. Βλέπεις εδώ μια τρύπα; Είναι από μια σφαίρα γερμανική που διαπέρασε την κάπα και βρήκε το μπράτσο μου. Ευτυχώς για εμένα, ήμουν νέος και άντεξα το βόλι.
-Παππού είσαι συναισθηματικά δεμένος με την κάπα;
-Είμαι συναισθηματικά δεμένος με τον αγώνα! Είμαι συναισθηματικά δεμένος με ετούτη την τρύπα στο μανίκι που βλέπεις. Ετούτη η τρύπα είναι η γεύση της Ελευθερίας ....

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ

Επετειακό αφιέρωμα της Δεσποτάκη Ευτυχίας
(Εκατό πενήντα χρόνια από την ανοικοδόμηση του)
Μέρος 5 τελευταίο  ΕΔΩ το 1-2-3-4 μέρος
Η εορτή του Αγίου Σπυρίδωνος στις δώδεκα Δεκεμβρίου επίσημη αργία για το Καστέλι, ήταν κάτι ξεχωριστό και έπαιρνε άλλες διαστάσεις για μας τα παιδιά .
Μαθαίναμε το απολυτίκιο του, γεμάτο μυστήριο με τον όφη να μεταβάλλεται σε χρυσό, με τη νεκρά να ανασταίνεται και το κεραμίδι να αναλύεται σε νερό χώμα και φωτιά στην πρώτη οικουμενική σύνοδο και να αποδεικνύει τον τριαδικό Θεό.
Η λιτάνευση της εικόνας φάνταζε κάτι μεγαλοπρεπές, μοναδικό,δεδομένου ότι δεν είχαμε άλλες παραστάσεις από φιέστες και εκδηλώσεις. Σημαίες, λάβαρα, μουσική μπάντα, που ερχόταν από τα Χανιά πριν να αποκτήσομε δική μας,πλήθος κόσμου και εμείς τα παιδιά των σχολείων, του οδηγισμού, του προσκοπισμού, να ακολουθούμε με τα χέρια δεμένα πίσω στις άκρες της πομπής με ειδικό βηματισμό που μας τον είχε διδάξει πριν από μέρες ο Γυμναστής μας. Οι πρόσκοποι με τα κοντάρια τους να περιβάλλουν την εικόνα και επώνυμοι Καστελιανοί να την σηκώνουν στους ώμους του. Τα παιδιά του νηπιαγωγείου κρατούσαν μια μεγάλη ταμπέλα, και τον περίμεναν κατά την επιστροφή  παραταγμένα στο στενό που έγραφε με μεγάλα γράμματα. Η νέα γενεά σε προσκυνά Άγιε Σπυρίδωνα…. Η πομπή έστριβε δεξιά από τον κάτω δρόμο έφτανε στην πλατεία, γινόταν δέηση στον Μιχαήλ Αρχάγγελο και περπατούσε όλη την αγορά την Σκαλίδη. Οι γυναίκες που τα σπίτια τους ήταν στην αγορά είχαν ανάψει τα θυμιατά στα μπαλκόνια. Έξω από το μοναδικό φαρμακείο ο κ. Χαρίλαος έρραινε με ανθόνερο και έξω....

ΟΜΙΛΙΑ

Σεβ. Αρχιεπισκόπου Αχρίδος & Μητροπολίτη Σκοπίων κ. Ιωάννη
Εκ της Ι. Μητροπόλεως Κισαμου & Σελίνου ανακοινώνεται ότι το εσπέρας της Πέμπτης, 13 Αυγούστου και ώρα 7.30μ.μ. ο επί σειρά ετών αδίκως φυλακισθείς από το καθεστώς Σεβ. Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος και Μητροπολίτης Σκοπίων κ. Ιωάννης, θα ομιλήσει στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης, με θέμα: «Η αγάπη μέσα από τα σίδερα». Ο Σεβασμιώτατος κ. Ιωάννης θα καταθέσει τις εμπειρίες του από την πολυετή άδικη φυλάκιση του. Πρόκειται περί ζωντανής μαρτυρίας ενός σύγχρονου μάρτυρα της πίστεως μας. Οι μετέχοντες θα ωφεληθούν τα μέγιστα από την κατάθεση της μαρτυρίας του Σεβασμιωτάτου. Η ομιλία είναι ανοικτή για όλους.
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

Τρίτη 11 Αυγούστου 2015

ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΑΛΛΟΥ....

ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΠΟΚΟΡΩΝΟΥ
Συνεδρίασε χθες μετά η 5μελής επιτροπή για τα αδέσποτα του Δήμου Απoκόρωνα παρουσία του Δημάρχου κ. Χ. Κουκιανάκη και της Αντιδημάρχου κας Ρ. Τερεζάκη.
Η παρουσία του Δημάρχου καταδεικνύει το ενδιαφέρον του Δήμου για ένα τόσο σημαντικό θέμα σε αντίθεση με άλλους Δήμους, όπου η αδιαφορία πρυτανεύει.
Ο κ. Δήμαρχος έκανε ένα απολογισμό του μέχρι τώρα έργου του για τα αδέσποτα, το οποίο είναι σημαντικό.
Μέχρι τώρα έχουν στειρωθεί δωρεάν πάνω περί τα 100 αδέσποτα ενώ ταΐστρες έχουν τοποθετηθεί ήδη σε 3 σημεία της περιοχής και αναμένονται να τοποθετηθούν και οι άλλες, οι οποίες είναι έτοιμες για χρήση.
Οι ταΐστρες ανανεώνονται συνεχώς με τροφή με έξοδα φυσικά του Δήμου.
Έχουν εμβολιαστεί και έχει τοποθετηθεί ηλεκτρονική σήμανση σε πάνω από 150 αδέσποτα σε πολλά δε από αυτά έγιναν και εξετάσεις αίματος ενώ έχουν χειρουργηθεί τραυματισμένα ζώα της περιοχής.
ΠΗΓΗ
Τώρα τι να πω για μας.... μια θηλυκιά γυρίζει στην πόλη της Κισάμου και έχει δαγκάσει πάνω από 20 άτομα που την πλησίασαν, την ακολουθούν φυσικά 10 αρσενικά και το σκυλολόι είναι προς φωτογράφιση. Μήπως είναι ώρα να στειρώσουμε και τα δικά μας αδέσποτα; 

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΣΑΜΙΤΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΗΜΕΡΑ ΔΕΥΤΕΡΗ

Λαϊκό πρόγραμμα περιλαμβάνει το πρόγραμμα για σήμερα στο περιθώριο της έκθεσης στην παραλία γηπέδου Μπουζούκι και κιθάρα.

Η ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΦΑΛΑΣΑΡΝΑΣ

ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ & ΤΗΣ ΕΦΟΡΕΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ ΜΕ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΣΠΑ 
 Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το πρωί της Δευτέρας 10/8/2015 στο Δημαρχείο Κισσάμου, η ημερίδα που διοργάνωσε ο Δήμος Κισσάμου και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων με θέμα: “ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ & ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΦΑΛΑΣΑΡΝΩΝ”. Σε αυτήν αναλύθηκαν διεξοδικά οι δυνατότητες και οι προοπτικές για την υλοποίηση του έργου της ανάδειξης και προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Φαλάσαρνας – με διεκδίκηση χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ - ώστε το μνημείο να καταστεί επισκέψιμο.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ
«Η σημερινή εκδήλωση έχει μια ιδιαίτερη σημασία για όλους εμάς που ασχολούμαστε με τα κοινά της περιοχής μας και βεβαίως εμπεριέχει μια διττή στόχευση για το Δήμο Κισσάμου καθώς αφενός έρχεται να "φωτίσει" τη σημασία και τον ανυπολόγιστο αρχαιολογικό πλούτο της αρχαίας πόλης της Φαλάσαρνας - η ανασκαφή της οποίας ξεκίνησε οργανωμένα το 1986 με υπεύθυνη και "ψυχή" της όλης ανασκαφής της αρχαιολόγο δρ. Ελπίδα Χατζηδάκη - και αφετέρου να υπογραμμίσει την ανάγκη ολοκληρωμένης ανάδειξης και προστασίας αυτού του σημαντικού αρχαιολογικού μνημείου, ο οποίος περιλαμβάνει το λιμάνι, την εντυπωσιακή ακρόπολη και τα νεκροταφεία της αρχαίας Φαλάσαρνας» επισήμανε ο Δήμαρχος Κισσάμου Θεόδωρος Σταθάκης. 
«Για τη Δημοτική Αρχή Κισσάμου, ο αρχαιολογικός χώρος των Φαλασάρνων αποτελεί έναν μοναδικό "θησαυρό" ιστορίας και πολιτισμού που πρέπει να αναδειχθεί και γι’ αυτό θεωρούμε απόλυτα αναγκαίο να υπάρξει ιδιαίτερη μέριμνα από πλευράς Υπουργείου Πολιτισμού αλλά και από πλευράς Περιφέρειας Κρήτης ώστε στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο (2015-2020) να μπορέσει να ενταχθεί σε ευρωπαικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα η μελέτη του έργου της συντήρησης, προστασίας και ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Φαλάσαρνας» υπογράμμισε ο Δήμαρχος Κισσάμου.
Από την πλευρά της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων, η δρ. Ελένη Παπαδοπούλου, Αρχαιολόγος και Προϊσταμένη της Εφορείας αναφέρθηκε στον αρχαιολογικό χώρο των Φαλασάρνων ως πλοηγό στην Πολιτιστική διαδρομή μνημείων του Δήμου Κισσάμου στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2014-2020 υπογραμμίζοντας πως «η ανάδειξη του συγκεκριμένου αρχαιολογικού χώρου, σε συνδυασμό με τη δημιουργία μίας πολιτιστικής διαδρομής που θα συνδέει τα μνημεία της περιοχής είναι έργα ζωτικής σημασίας» και προσθέτοντας ότι «η μελέτη προτείνει τη δημιουργία ενός οργανωμένου πολιτιστικού χώρου».
 Για την υπό εκπόνηση μελέτη προστασίας και διαμόρφωσης του αρχαιολογικού χώρου της Φαλάσαρνας αναφέρθηκε ο αρχιτέκτονας Νίκος Χατζηδάκης, ο οποίος εξήγησε ότι με την ανάδειξη του μνημείου θα δημιουργηθούν σκιάδια, περιπατητικά μονοπάτια, χώρος ενημέρωσης επισκεπτών, ενώ προβλέπεται και η δημιουργία φυλακίου στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου.
Στο πλαίσιο των προσπαθειών για την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Φαλάσαρνας, βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο και η δημιουργία μίας εφαρμογής εικονικής περιήγησης για έξυπνα κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ, μέσα από την οποία ο επισκέπτης του χώρου θα μπορεί να «ταξιδεύει» στο χθες και το σήμερα της περιοχής. Η εφαρμογή, η Δρ. Ελπίδα Χατζηδάκη οποία, παρουσιάστηκε σήμερα από την αρχαιολόγο, δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να δει το μεγαλύτερο μέρος του αρχαιολογικού χώρου μέσα από την εικονική απεικόνιση, όπως ήταν σε δύο περιόδους, το 69 π.Χ. κατά την ακμή της και το 330 π.Χ., όταν δέχτηκε επίθεση από τους Ρωμαίους, αλλά και πώς είναι σήμερα. Όπως είπε η κ. Χατζηδάκη, σύντομα η εφαρμογή θα αφορά και την περίοδο του 365 π.Χ., όταν η Φαλάσαρνα καταστράφηκε από τον ισχυρό σεισμό και το τσουνάμι που ακολούθησε.
Στην ημερίδα το παρών έδωσαν – μεταξύ άλλων - ο υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Παύλος Πολάκης, ο οποίος χαρακτήρισε «σημαντικό γεγονός την ανάδειξη του συγκεκριμένου αρχαιολογικού χώρου και κάλεσε υπηρεσίες και φορείς να αποβάλουν τις αγκυλώσεις και τις γραφειοκρατικές αντιλήψεις του παρελθόντος, που δημιουργούν, όπως σημείωσε, σημαντικές καθυστερήσεις», η βουλευτής Χανίων, Βάγια Βαγιωνάκη, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων, Απόστολος Βουλγαράκης, ο Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας Παναγιώτης Σημανδηράκης, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Λ. Κοπάσης, αντιδήμαρχοι, δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι, κ.α.

ΕΚΛΕΚΤΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΕΣ ΣΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ 8ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΣΑΜΙΤΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ

Ο υφυπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Πολάκης με τους δημάρχους Πλατανιά κ. Μαλανδρακη και Κισάμου κ. Σταθάκη.
Ο Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου Δαμασκηνός 
Ο Αντιπεριφερειαρχης Χανίων κ. Βουλγαράκης  με τον αντιπεριφερειάρχης Κρήτης αρμόδιο για θέματα Παιδείας, κ. Σημανδηράκη
και φυσικά ο ο Περιφερειάρχης κ. Αρναουτάκης 

ΟΜΙΛΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΙΣΣΑΜΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΤΑΘΑΚΗ ΣΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ 8ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΣΑΜΙΤΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ: ΗΜΕΡΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΓΕΥΣΙΓΝΩΣΙΑΣ

Κίσαμος, 10.8.2015
Κυρίες και κύριοι,Φίλες και Φίλοι, Αγαπητοί επισκέπτες, 

Με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση, σας καλωσορίζω ως Δήμαρχος της Κισάμου στην ανανεωμένη γιορτή των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων αλλά και ειδών παραδοσιακής και λαϊκής τέχνης του τόπου μας, που από φέτος φέρει τον τίτλο: Φεστιβάλ Κισαμίτικης κουλτούρας: ημέρες δημιουργίας γευσιγνωσίας. Η φετινή αλλαγή - πέραν του ονόματος της έκθεσης - είναι και ουσιαστική, όπως μπορείτε να διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι, αφού  το  9ήμερο φεστιβάλ που διοργανώνει για 8η χρονιά ο Δήμος μας μέσω της Κοινωφελούς Επιχείρησης του, θα έχει αποκλειστικά και μόνο χρώμα παράδοσης, αναδεικνύοντας την αξία και της σπουδαιότητα της Τοπικής Ιστορίας και του Πολιτισμού, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Κρήτης και ιδιαίτερα της Κισάμου, αποτελώντας ουσιαστικά έκθεση παράδοσης, δημιουργίας και πολιτισμού.Όλες οι παράλληλες εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν θα έχουν επίσης ως βάση την παράδοση της Κισσάμου και της Κρήτης, με σκοπό την υπενθύμιση και την γνώση για τους ντόπιους αλλά και  την γνωριμία της με τους επισκέπτες της πόλης μας.Γι αυτό άλλωστε και επιλέξαμε στη φετινή έκθεση να συμμετέχουν μόνο επιχειρήσεις,  βιοτέχνες, συνεταιρισμοί και επαγγελματίες παραγωγοί με συσκευασμένα ή πιστοποιημένα είδη,  αποκλειστικά και μόνο παραδοσιακών
προϊόντων τους οποίους και θέλω να ευχαριστήσω για τη συμμετοχή τους σε αυτή τη μεγάλη γιορτή. Κάθε περίπτερο, που έχει στηθεί στο χώρο που βρισκόμαστε, με τη ξεχωριστή  παρουσία του δίνει το στίγμα και τον χαρακτήρα  της τοπικής κοινωνίας και παράδοσης μας. 
Κυρίες και Κύριοι, 
Δεν υπάρχει αμφιβολία  πως το μέλλον του  αγροτικού τομέα στο τόπο μας εξαρτάται, στο μεγαλύτερο βαθμό, από εμάς τους ίδιους.Οι  προκλήσεις  είναι μπροστά μας και καλούμαστε, από τη μια  μεριά να διατηρήσουμε τη διαφορετικότητα, την παράδοση και τον πολιτισμό μας και από την  άλλη, να προσαρμοστούμε  στις  ανταγωνιστικές  συνθήκες της παγκόσμιας οικονομίας και αγοράς. Με τα συγκριτικά  πλεονεκτήματα  που  διαθέτουν η Κρήτη και η Κίσσαμος ειδικότερα,  μπορούμε και πρέπει να αποκτήσουμε μια ανταγωνιστική ταυτότητα,με ποιότητα και τυποποίηση αγαθών και προϊόντων,  με ανάπτυξη σε όλους τους τομείς και ευημερία για όλους τους κατοίκους.Ο πρωτογενής τομέας μαζί με το πλούσιο τουριστικό προϊόν που διαθέτουμε είναι το συγκριτικό  πλεονέκτημα  μας το οποίο πρέπει να αξιοποιήσουμε και  να προβάλλουμε αποτελεσματικά και με κάθε τρόπο,  προκειμένου να καταφέρουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί στις εγχώριες και διεθνείς αγορές.Ήρθε η ώρα λοιπόν, να αξιοποιήσουμε την Κρητική Διατροφή ως κληρονομιά ιστορικής αξίας, ως στάση ζωής, που οφείλουμε να υιοθετήσουμε και να
Οφείλουμε ν’ αναδείξουμε, τα τοπικά προϊόντα ποιότητας που παράγουμε, καθιερώνοντας τα ως αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας της Κρήτης και της ταυτότητας όλης της χώρας.Και πρέπει να «εκπαιδεύσουμε» τον καταναλωτή - Έλληνα και ξένο - να επιλέξει τα δικά μας προϊόντα, διαμορφώνοντας ταυτόχρονα μια ισχυρή ΕΘΝΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ, μέσα από την οποία θα δώσουμε ώθηση στην τοπική και εθνική μας οικονομία. Στέλνουμε  λοιπόν,  από την Κίσαμο, και το φετινό  Φεστιβάλ Κισαμίτικης Κουλτούρας ένα ηχηρό μήνυμα προς όλους τους Καταναλωτές, να δημιουργήσουμε μια νέα σχέση  ποιότητας, ασφάλειας,  και  εμπιστοσύνης διαμορφώνοντας μια στέρεη ΕΘΝΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ με πυρήνα την κρητική διατροφή.
Στέλνουμε επίσης, και ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τους επιχειρηματίες να δείξουν έμπρακτα την προτίμησή τους στα τοπικά προϊόντα. Να τα προτιμήσουν στους χώρους εστίασης, στις γιορτές. Να τα προωθήσουν, στα ξενοδοχεία, στα εστιατόρια,στα ράφια των καταστημάτων. Είναι χρέος και ευθύνη μας, να κάνουμε - όλοι οι φορείς και ο κάθε πολίτης ξεχωριστά - ότι είναι δυνατό, ώστε να τιμήσουμε τη γη μας, το περιβάλλον μας, την αγροτική μας παράδοση, τοποθετώντας την, στο επίκεντρο της διεθνούς γαστρονομίας και στο υψηλότερο ράφι ποιότητας και διατροφικής αξίας.
Με αυτές τις σκέψεις σας ευχαριστώ και πάλι για την παρουσία σας απόψε εδώ και εύχομαι σε όλους σας, ν’ απολαύσετε τις κεντρικές και παράλληλες εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Κισαμίτικης κουλτούρας γιορτάζοντας μαζί μας την ύπαιθρο, την παράδοση, τον άνθρωπο και την αγροτική ζωή.Επιθυμώ δε να σας διαβεβαιώσω πως  αυτός ο σημαντικός θεσμός, θα συνεχίσει να πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Δήμου και τα επόμενα χρόνια, με αναβαθμισμένο κύρος, με καλύτερη οργάνωση και με νέες δημιουργικές ιδέες που: 
ΤΙΜΟΥΝ την κρητική αγροτική παράδοση, 
ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ τη μοναδικότητα του Κρητικού Πολιτισμού 
ΠΡΟΒΑΛΛΟΥΝ τα τοπικα προιόντα!

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ

Επετειακό αφιέρωμα της Δεσποτάκη Ευτυχίας
(Εκατό πενήντα χρόνια από την ανοικοδόμηση του)
Μέρος 4ο    Εδω το 1ο-2ο-3ο μέρος
Ο ναός αρχικά μεταβάλλεται σε στάβλο, αλλά μετά σε αποθήκη σανών. Η εικόνα του Αγίου Σπυρίδωνος μεταφέρεται στο σπίτι της οικογένειας Τριανταφυλλάκη, που διέμενε Τούρκος  
αξιωματούχος και την χρησιμοποιούσε σαν κρεβάτι. Επειδή όμως όσοι κοιμόταν επάνω σε αυτό το κρεβάτι κατέληγαν κακώς, οι Τούρκοι αναγκάστηκαν να την επιστρέψουν στη θέση της. Στο μεσαίο κλίτος του καινούριου ναού, μπροστά και αριστερά  μετά τη σολέα υπάρχει εντυπωσιακός ξυλόγλυπτος άμβωνας και αριστερά ο δεσποτικός θρόνος επίσης ξυλόγλυπτος και τα δύο κατασκευασμένα από τον τότε ξυλογλύπτη Κουφάκη.
Επίσης ξυλόγλυπτο είναι το τέμπλο με επίχρυσο διάκοσμο.
Οι εικόνες του τέμπλου είναι ζωγραφισμένες από τους Κισαμίτες αγιογράφους Γ. Θεοδοσάκη και Γιάννη Ανουσάκη.
Υποβλητική είναι η σκηνή της  σταύρωσης ψηλά στο κέντρο του τέμπλου με τον εσταυρωμένο επίχρυσο και πολυποίκιλτο και τις μορφές της οδύνης δίπλα. Μέσα σε ακτινωτό χρυσό αστέρι πάνω από την ωραία πύλη, εστιν δικης οφθαλμός ος τα πάντα ορά, το μάτι του Θεού. Οι γύρω τοίχοι διακοσμούνται με φορητές εικόνες αγίων, αναθήματα των πιστών. Η οροφή αναπαριστά τον έναστρο ουρανό, καθώς σε γαλάζιο φόντο είναι ζωγραφισμένα χρυσά αστέρια .Μεγάλοι  κρυστάλλινοι πολυέλαιοι δίδουν ξεχωριστή μεγαλοπρέπεια ,με εντυπωσιακότερο αυτόν του κεντρικού κλίτους ,δωρισμένοι αναθήματα από τους πιστούς. Θα έλεγε κανείς ότι  δίδει την αίσθηση αναγεννησιακού ρυθμού, ο ναός της μεταμόρφωσης του Σωτήρος.
Ανατολικά του ναού ένα μεγάλο οικοδόμημα βενετσιάνικο, δίπατο, πετρόκτιστο υπήρξε ελληνικό σχολείο σε όλο το διάστημα της κρητικής πολιτείας.
Η αυλή της εκκλησίας ήταν στρωμένη με βότσαλα σε διάφορους σχηματισμούς, βότσαλα που οι μαθητές του σχολείου με τους δασκάλους τους είχαν κουβαλήσει από τη θάλασσα.
Το 1930 ο Σύλλογος κυριών του Καστελιού «η Κοινωνική Πρόνοια» αποφασίζει να δωρίσει ένα ρολόι στη μικρή κωμόπολη. Σαν χώρος τοποθέτησης προτείνεται το καμπαναριό του Αγίου Σπυρίδωνα. Μια  ισχυρή μειοψηφία των κατοίκων προτείνει την σημερινή πλατεία Τζανάκη. Τα πράγματα οξύνονται τόσο ώστε οι προύχοντες αποφασίζουν να καταλήξουν σε δημοψηφίσμα. Τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος οδήγησαν στην τοποθέτηση  στο καμπαναριό.Τη συντήρηση του ρολογιού, λάδωμα,κούρντισμα, αναλαμβάνει ο τότε εφημέριος, πατήρ Θεοδόσιος Λουκογιαννάκης, ο Αντώνης Κατσικανδαράκης, ο Γ. Καπής και ο Παναγιώτης Κελαιδής, όλοι γείτονες του ναού.
Στη βόρεια πλευρά ήταν το κελί της κάθε  γερόντισσας που περιποιόταν τον ναό, σημερινό γραφείο και  χώρος μιας μικρής μουσειακής συλλογής. Επίσης νοτίως και κατά μήκος του στενού που συνδέει την  αγορά με την εκκλησία υπήρχαν κελιά όπου διέμεναν μοναχές και φρόντιζαν τον ναό, αλλά προσέφεραν και κοινωνική   υπηρεσία σε γυναίκες του τόπου που είχαν ανάγκη. Το 1905 ο μακαριστός επίσκοπος Άνθιμος Λελεδάκης ιδρύει την Μονή Παρθενώνος και μαζεύει όλες τις μοναχές  στο νέο μοναστήρι. Παραμένει όμως πάντοτε μια για να διακονεί τον ναό. Το 1941 με την πτώση των Γερμανών στον Καστελιανό κάμπο δεκάδες τραυματίες Έλληνες και Γερμανοί, μεταφέρονταν στο σχολείο όπου είχε μετατραπεί σε πρόχειρο νοσοκομείο και όπου η μακαριστή Ελευθερία Σχετάκη γειτόνισσα του ναού  και με πολύ καλή σχέση πάντα με την εκάστοτε γερόντισσα, και η  μοναχή παρθενία Ζαχαράκη περιέθαλπαν με ψυχραιμία τους τραυματίες, χωρίς διάκριση, αν ήταν Έλληνας ή Γερμανός. Γάζες και επίδεσμοι, γινόταν τα σεντόνια των Καστελλιανών γυναικών , με πρώτα της κ. Ελευθερίας. Και ύστερα από λίγο  ο ναός βομβαρδίζεται ανηλεώς από τους Γερμανούς ,το παρακείμενο κτίριο παλαιό σχολείο καταστρέφεται  .Θαύμα παραμένει το γεγονός ότι ο ναός παραμένει ανέπαφος.
Το 1958 ο μακαριστός επίσκοπος Ειρηναίος ,διαπιστώνοντας πόσο αναγκαίος είναι  ένας χώρος για πνευματικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις και ο τόπος στερείται, ανοικοδομεί το ενοριακό  κέντρο  πάνω από το προαναφερθέν παρακείμενο  σχολείο. Είναι δίπατο  και στον κάτω όροφο χωρισμένο σε τρεις μεγάλες αίθουσες, προσωπικά  ενθυμούμαι στη δεκαετία του 60 να στεγάζεται ο προσκοπισμός και ο οδηγισμός και εκεί να παρακολουθούμε το κατηχητικό σχολείο.
Ο ναός, στην αρχαιότητα σήμαινε μόνο την κατοικία του θεού.
Στον χριστιανισμό εκκλησία σημαίνει τόπος λατρείας του θεού, αλλά πάντα με το λαό του θεού μαζί. Ο ρήτορας Ισοκράτης έλεγε: «τίμα το δαιμόνιον  αεί μετά της πόλεως». Εκκλησία σημαίνει  συγκέντρωση ανθρώπων για τη λατρεία του θεού και την προσευχή. Και δεν είναι μόνο οι ζωντανοί, αλλά και οι κεκοιμημένοι που αποτελούν τη θριαμβεύουσα εκκλησία.
Θα ήταν λοιπόν ασέβεια στο αποψινό προσκυνηματικό αφιέρωμα να μην αναφέρομε ανθρώπους που διακόνησαν με τον όποιο τρόπο τον Άγιο Σπυρίδωνα και που οι ψυχές τους φτερουγίζουν  γύρω από αυτόν στους αιώνες.
Ξεκινούμε από  τους επισκόπους: Κάλλιστο Φυντικάκη από τα Τοπόλια 1846, τον Γεράσιμο Στρατηγάκη από το Συρικάρι 1859,τον  Μισαήλ  Οικονόμου από την Κάλυμνο 1868,τον Πανάρετο από την Κων-λη1880, τον Παρθένιο Μπιτσάκη από το Σέλινο1887, τον Δωρόθεο Κλωνάρη1901 από την Κάινα του Αποκόρωνα, τον  Άνθιμο Λελεδάκη από τα Μυριοκέφαλα 1903, τον Χρυσόστομο Αγγελιδάκη, τον Ευδόκιμο Συγγελάκη, τον Ειρηναίο Γαλανάκη, τον Κύριλλο Κυπριωτάκη.
Μακαριστοί ιερείς και εφημέριοι του ναού υπήρξαν οι Αννουσάκης Ιωάννης, Γ. Ρουκουνάκης, ο θεοδόσιος Λουκογιαννάκης  θεολόγος και αρχιμανδρίτης, ο Β. Μπλαβάκης ο Στ. Κουμπράκης  ο Άνθιμος Βαρδάκης, αρχιμανδρίτης θεολόγος και καθηγητής στο γυμνάσιο τη δεκαετία του 50. Ο Σεραφείμ Μαρινάκης, ο Δημήτριος Σημαντηράκης, ο Παντελής Σαμψάκης, ο Μιχ. Καρδαμάκης,ο  Ευάγγελος Σφακιανάκης, ο Ιωάννης Ψαράκης, ο Παντ. Μαρκαντωνάκης, ο Κων. Στραβουδάκης, ο πατήρ Χρυσοχοίδης, ο Ν. Καπής, ο Αντ. Αρετάκης, Σπυριδων Κουτσαυτάκης. Τέλος ξεχωριστά  αναφέρω τον αρχιμανδρίτη  πατέρα Ειρηναίο Αθανασιάδη, θεολόγο αρχιμανδρίτη, στενοί συνεργάτη του επισκόπου Ειρηναίου, και νυν αρχιεπίσκοπο Κρήτης που διακόνησε πολλαπλά την μητρόπολη και τον Άγιο Σπυρίδωνα. Προσωπικά  εμείς οι τότε μαθητές συχνά φέρνομε στη θύμηση μας ακόμη την ήρεμη φωνή της διδασκαλίας του κάτω στο ενοριακό κάθε Πέμπτη απόγευμα που είχαμε κατηχητικό.
Μακαριστές μοναχές που διακόνησαν το ναό ήταν η Μάρθα Βουτσαδακη από το Βουλγάρω, η Ευπραξία Κατσικανδαράκη από το Συρικάρι και η Παρθενία Ζαχαράκη από τις Λουσακιες, προερχόμενη από τη σχολή καλογραίων με πολλές γνώσεις γνωρίζουσα Γαλλικά και με εθελοντική προσφορά σαν νοσηλεύτρια σε τραυματίες κατά την πτώση των Γερμανών στην Κίσαμο και η τελευταία διακονήσασα η Αγαθαγγέλη  Μπονατάκη από το Δραπανιά.
Από το 1887 καλλικέλαδοι ψάλτες διορισμένοι, αινούν τον κύριο και τους αγίους από τα αναλόγια του Αγ. Σπυρίδωνος, ο Αρχοντάκης συμβολαιογράφος, ο Ευθ. Κακαουνάκης, ο Ιωάννης Ανουσάκης ,ο  Εμμ. Παν Κουνελάκης απόφοιτος ιεροδιδασκαλείου, ο οποίος είχε οργανώσει και χορωδία από παιδιά του δημοτικού σχολείου και ο οποίος έψαλλε μέχρι της επιστρατεύσεως του κατά τον πόλεμο του 1940, ο Ιωαν. Φαραγγιτάκης, ο Παναγιώτης Φαραγγιτάκης, ο κ. Αντώνης Κατσικανδαράκης, ο κ .Γιάννης Τσιμπογιάννης και ο κ. Χαρ. Βακάκης.
Επίτροποι Αγίου Σπυρίδωνα Χορευτάκης-Αρετάκης-Καπής

Όλοι οι Καστελλιανοί και κυρίως οι άνθρωποι που είχαν μαγαζιά στην αγορά είχαν περάσει σαν επίτροποι από το ναό και από το εκκλησιαστικό συμβούλιο του ναού.
Από της ανοικοδόμησης του καινούριου ναού ο λαός του Καστελιού αγάπησε και στηρίχθηκε στον πολιούχο άγιο του. Στις δύσκολες στιγμές του καθενός η καταφυγή στον προστάτη άγιο ήταν το πρώτο. Τα πολλά  αφιερώματα στην εικόνα του υποδηλώνουν το  μυστικό θαύμα του καθενός. Πολλοί διηγούνται την  σωτήρια παρέμβαση του σε δύσκολες στιγμές της ζωής τους, αλλά και της πόλης ολόκληρης όπως οι σεισμοί του 1948, οι βομβαρδισμοί  των γερμανικών αεροπλάνων. Πολλοί τον είδαν στα οράματα τους να τους προστατεύει ή είδαν στο πρόσωπο του ευεργέτη τους τον Άγιο Σπυρίδωνα. «Μου έλεγε προχθές ένας συντοπίτης μας.» Έχω κλάψει πολλές φορές μπροστά στην εικόνα του. Ότι έχω  στη ζωή μου φτιάξει αυτός μου το έδωσε». Πολλοί υπήρξαν οι δωρητές του και αυτός με τη σειρά του έγινε δωρητής και κτίσθηκαν σχολεία όπως το πρώτο δημοτικό σχολείο, το πρώτο νηπιαγωγείο και το κέντρο υγείας Κισάμου
Το τελευταίο τάμα  από τον δωρητή Ανουσάκη, για να γίνει η εικόνα του Χρυσή από ασημένια το παραχώρησε δια σκέψεως του μακαριστού Ειρηναίου και πραγματοποιήθηκε το θαύμα του, το Ανουσάκειο Θεραπευτήριο.
Επισκεπτόμενος το Καστέλλι ο πρίγκιπας Γεώργιος το 1903 δωρίζει δυο ιερατικές στολές χρυσοποίκιλτες και ασημένια ιερά σκεύη με φίλντισι ρωσικής προέλευσης.
Από τις υψηλές επισκέψεις θυμάμαι επίσης προσωπικά την επίσκεψη του πατριάρχου Αθηναγόρα το 1960 και την επίσημη υποδοχή του στο ενοριακό κέντρο, όπου σαν μαθητές του Γυμνασίου συμμετείχαμε.
συνεχίζεται

ΜΑΥΣΑΓΟΡΕΣ...

Η προστασία του Λαφονησιού είναι δική μας υπόθεση και δεν θέλω να ακούω οτι η κάθε δημοτική αρχή δεν προσπαθεί για το καλύτερο. Είναι υποχρέωση της να προσπαθεί, αλλά την ευθύνη την έχουμε αποκλειστικά εμείς.. οι επισκέπτες, οι λάτρεις του Λαφονησιού. Είναι δική μας υπόθεση αν θέλουμε να το έχουμε για πολλά χρόνια, να το χαιρόμαστε.Το έχω επισκεφτεί πάμπολλες φορές και πάντα βλέπω αυτά τα μικρά που μπορεί να είναι ασήμαντα, αμελητέα, εντούτοις τα ξεχνάμε.
Φυσικά δεν μιλάω για την παραλία που έτσι και αλλιώς δεν μπορείς να κάνεις και πολλά πράγματα με τόσο κόσμο που στοιβάζεται αλλά για το νησάκι, που δυστυχώς έχει καταντήσει μια τουαλέτα και ένας σκουπιδότοπος αλα Νatura. Οι κέδροι και τα αλμυρίκια έχουν γίνει δέστρες για σκηνές και αυτοσχέδιες τέντες, πολύχρωμες πετσέτες κρέμονται από τα προστατευόμενα δενδράκια δείγμα του πολιτισμού μας... όσο για το εσωτερικό του νησιού, ναρκοπέδιο, μια απέραντη χέστρα.
Και ποιοι είναι οι ένοχοι; Εμείς οι συνήθεις λάτρεις της Natura που την σκατοχέζουμε πατόκορφα, κόβοντας κέδρους χιλιόχρονους, βάζοντας φωτιές για να απολαύσουμε τις γκομενοδουλειές μας και φυτεύοντας κατα εκατοντάδες γόπες. Εμείς οι υπερασπιστές της την καταστρέφουμε σιγά-σιγά και μάλιστα δίχως να μπορεί να αντισταθεί στις ορδές μας...παραδίνεται.
Φωτογραφίες δεν είναι απαραίτητες γιατί αυτά είναι γνωστά σ΄όλους όσους πάνε κατά κει, αλλά τουλάχιστον ας κάνουμε τα απαραίτητα βηματάκια κάθε χρονιά γιατί η ομορφιά χάνεται... ήδη μέσα σε λίγα χρόνια εξαφανίστηκαν όλα τα κρινάκια που ήταν σήμα κατατεθέν του νησιού... η ροζ άμμο μόνο σε συλλεκτικό μπουκαλάκι μπορείς να την βρεις πια και μια πλαστική σακούλα όλη η νότια μεριά του νησιού. Τελικά μήπως είναι ώρα να μας επιβάλλουν μια απαγορεύσει κατά εκεί;

Δευτέρα 10 Αυγούστου 2015

ΠΡΟΣΟΧΗ ΛΑΚΚΟΥΒΑ

Για κλάματα, τέταρτη μέρα είναι οι κουβάδες στην μέση του δρόμου και μάλιστα βραδάκι επειδή έχει μια λακκούβα ο δρόμος και είναι επικίνδυνος. Παρ΄όλα αυτά είναι και ο μοναδικός δρόμος μετά τις 18.00 προς την παραλία. Έως ότου στεγνώσει το τσιμέντο θα έχει φύγει το καλοκαιράκι. Πάντως εξ ανατολών μιας και τα εγκαίνια ο δρόμος καθάρισε σε λίγες ώρες...





ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΣΑΜΙΤΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ

Το σημερινό πρόγραμμα εγκαινίων αλλά η συνέχεια στην παραλία Γηπέδου 
20.30 Εγκαίνια ομιλία δημάρχου
Και ακολουθεί μουσική κρητική παραδοσιακή βραδιά με την σχολή χορού Κουμή!

ΣΤΟΜΙΟ

 Ως την δεκαετία του 60 ήταν ένα μικρό λιμανάκι -χωριό που εξυπηρετούσε όλη την περιοχή των Εννιά Χωριών. Σήμερα εγκαταλελειμμένο δίπλα στο παλιό εργοστάσιο του γύψου, δεξιά όπως καταλαβαίνουμε για Χρυσοσκαλίτισσα.
Όλα τα ερειπωμένα κτίρια είναι ιδιόκτητα και τα περισσότερα ήταν μαγαζιά που πουλούσαν τα εμπορεύματα που ερχόταν με τα καραβάκια στην εποχή του 20-30. Ποιο βόρεια και πάνω από το εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο του γύψου υπάρχουν και οι εγκαταστάσεις που είχαν φτιάξει οι Γερμανοί κατά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και σώζονται σε καλή κατάσταση.

Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΗ ΚΟΥΚΟΥΡΑΚΗ ...

..στην ημερίδα της ΙΛΑΕΚ για το ΙΝΑΧΩΡΙΟ ΚΙΣΑΜΟΥ
Θέμα: Το φυσικό τοπίο των Εννιά Χωριών και η προστασία του
Φυσικό περιβάλλον είναι το σύνολο των βιοτικών και αβιοτικών χαρακτηριστικών μιας περιοχής.
 Σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία η φύση και το τοπίο προστατεύονται και διατηρούνται μαζί με την βιοκοινότητα, τον βιότοπο και το ενδιαίτημα της ως βιογενετικά αποθέματα και ως συστατικά στοιχεία των οικοσυστημάτων ούτως ώστε να διασφαλίζονται οι φυσικές διεργασίες η αποδοτικότητα των φυσικών πόρων η ισορροπία και η εξέλιξη των οικοσυστημάτων καθώς και η ποικιλομορφία η ιδιαιτερότητα και η μοναδικότητά τους.
Στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Κρήτης έχει αναπτυχθεί εξαιρετικά πλούσια χλωρίδα και πανίδα. Όσον αφορά την αυτοφυή χλωρίδα έχουν καταγραφεί μετά από διάφορες μελέτες πάνω από 220 είδη.
Για την δε πανίδα σπονδυλωτά-ασπόνδυλα- πουλιά, τα είδη που έχουν καταγραφεί ξεπερνούν τα 230.
Ορισμένα εκ των ειδών της χλωρίδας χαρακτηρίζονται ως ενδημικά, στενοενδημικά κινδυνεύοντα, απειλούμενα, σπάνια και ευρίσκονται στο κόκκινο βιβλίο των φυτών της Ελλάδας, παράρτημα II.1.
Μερικά παραδείγματα:
Adrocumbium rechingeri (κινδυνεύον)
Origanum dictamnus (απειλούμενο) 
Camganula saxatilis (σπάνιο ενδημικό)
Viola sxorgiuzoides (σπάνιο ενδημικό)
Delphinium reregtinum (μοναδική αναφορά στην Κρήτη) απειλούμενο
Οικότοποι Προτεραιότητας κωδ. 1210-2110, 2120, 2220, 2260
Λιβάδια Ποσειδωνίας
 Αλμυρές Στέπες
Καλαμιώνες
Λόγχες παραλιών με αρκεύθους
Φοίνικας Θεόφραστου 
Παραλιακοί αμμώδεις οικότοποι με θίνες 
Θεσμική προστασία 
Ν 1335/1983 κύρωση διεθνούς σύμβασης της Βέρνης για την διατήρηση άγριας ζωής και φυσικού περιβάλλοντος
Ν 2204/1994 κύρωση διεθνούς σύμβασης 
Ν 2742/1999 Χωροταξ. Σχεδ. και άλλες διατάξεις
Ν 998/1979 περί προστασίας δασών και δασικών οικοσυστημάτων
ΠΔ 67/1981 περί προστασίας αυτοφυούς χλωρίδας και άγριας πανίδας
Ν 1650/1986 περιβαλλοντική νομοθεσία
ΟΔΗΓΙΑ 92/43 ΕΟΚ
ΟΔΗΓΙΑ 79/409 ΕΟΚ
Ν 3010/2002
Η προστασία και ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος δηλαδή της αειφόρου και βιώσιμης ανάπτυξης επιτυγχάνεται μόνο με συντεταγμένα σχέδια τα οποία θα θέτουν ως γενικό στόχο το συνδυασμό της διατήρησης και αναβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος με τις κοινωνικές πολιτιστικές και οικονομικές ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
Η υλοποίηση των στόχων προστασίας και ανάδειξης φυσικού περιβάλλοντος δημιουργεί θέσεις εργασίας και πλούτο μεγάλης διασποράς στην κοινωνία. 
Αυτά τα συντεταγμένα σχέδια είναι το προαναφερόμενο θεσμικό πλαίσιο το οποίο έπρεπε να έχει οδήγησε στην ύπαρξη Δασολογίου-Κτηματολογίου Γενικά και Ειδικά Χωροταξικά η υλοποίηση των οποίων ανήκει στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους.
Ο υποκείμενος Πολεοδομικός Σχεδιασμός...

50.000Ε ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ

Οικονομική ανάσα για τυχερό στην Κίσαμο Χανίων ο οποίος μετά την κλήρωση του ΛΟΤΤΟ το βράδυ του Σαββάτου "πάει ταμείο" για 50.000 ευρώ.
Όπως ανακοίνωσε ο ΟΠΑΠ το ένα απο τα δύο τυχερά δελτία που είχαν 5+1 επιτυχίες παίχτηκε στο πρακτορείο του κ. Μιχάλη Σκουνάκη στην οδό Ηρώων Πολυτεχνείου 68 της Κισάμου.
Το συγκεκριμένο δελτίο κόστισε μόλις 13 ευρώ.

ΙΝΑΧΩΡΙΟ ΧΘΕΣ -ΣΗΜΕΡΑ -ΑΥΡΙΟ

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η διημερίδα με θέμα "Ιναχώριον (Εννιά Χωριά) Κισάμου, Χθες – Σήμερα – Αύριο" στο Κάμπο Κισάμου που οργανώθηκε από την Ιστορική, Λαογραφική και Αρχαιολογική Εταιρεία Κρήτης (ΙΛΑΕΚ) σε συνεργασία με το Δήμο Κισάμου, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κάμπου Ή ΑΛΥΛΕΓΓΥΗ’, την Αναπτυξιακή Εταιρεία “Εννιά χωριά Α Ε” και άλλους Πολιτιστικούς Συλλόγους. Από όλους τονίστηκε και η καθοριστική συμβολή του Σήφη Χαρτζουλάκη στην πραγματοποίηση της διημερίδας. Τις εργασίες παρακολούθησαν μεταξύ άλλων η Γ.Γ. του Υπ. Πολιτισμού Μ. Βλαζάκη, ο Δήμαρχος Κισάμου Θ. Σταθάκης, η βουλευτής Χανίων Β. Βαγιωνάκη.
Αναπτύχθηκαν θέματα σχετικά με την ιστορία, την αρχαιολογία, τη λαϊκή παράδοση και τον πολιτισμό, την εκπαίδευση, τις δικαιοπραξίες, τις καλλιέργειες, τους υδατικούς πόρους και το περιβάλλον του Ιναχωρίου. Η εισήγησή μου είχε θέμα ‘Νερό, η επόμενη κρίση και στο Ιναχώριο;’ Στη συζήτηση για το αύριο του Ιναχωρίου κυριάρχησε η αειφορική διαχείριση του Λαφονησιού, η εξασφάλιση της υδατικής επάρκειας, η βελτίωση και ανάδειξη των παραδοσιακών καλλιεργειών (τσουνάτης και καστανιάς), η καταγραφή και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και η ευαισθητοποίηση των πολιτών για συμμετοχή σε συλλογικές δράσεις. Στόχος της ΙΛΑΕΚ είναι η εκτύπωση των πρακτικών εντός του προσεχούς 6μήνου, ώστε να είναι διαθέσιμα σε κάθε ενδιαφερόμενο και η πραγματοποίηση της επόμενης διημερίδας στο Ιναχώριο σε 3 χρόνια. Τέτοιες πρωτοβουλίες εκτός των αστικών κέντρων, συμβάλλουν και στην κινητοποίηση των τοπικών κοινωνιών.
Κώστας Χαρτζουλάκης

ΑΠΟΡΙΑ

Τις τουαλέτες και όλες τις κατασκευές ένα γύρω από την παραλία του Λαφονησιού τα έχει φτιάξει η δημοτική αρχή του τότε δήμου Ιναχωρίου, με απορία λοιπόν είδα σήμερα οτι τα περισσότερα από αυτά, ανήκουν τώρα στον δήμο Κανδάνου - Σελινου. Τελικά μάλλον δεν ήξεραν που έφτιαχναν τότε τις κατασκευές αλλιώς δεν εξηγείται ....
Όσο για το Λαφονήσι ..θα τα γράψουμε αύριο...

Η ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ RASKOLNICK

Ανταρτοπόλεμος, αλλά πώς?

«Το θάρρος της απελπισίας», λέει ο Slavoj Žižek σε ένα πρόσφατο άρθρο του, αναφερόμενος στο ελληνικό ζήτημα, «είναι ζωτικής σημασίας σε αυτή τη χρονική στιγμή. Το “όχι” του ελληνικού δημοψηφίσματος μπορεί να επιβιώσει στον τρόπο με τον οποίο η Ελλάδα θα θεσπίσει την υποχρεωτική της παράδοση, διεξάγοντας έναν υπομονετικό ανταρτοπόλεμο ενάντια στην οικονομική κατοχή.»
Ανταρτοπόλεμος  θα ήταν ν’ ανοίξεις τον φάκελο του χρέους, όχι επειδή το είχες υποσχεθεί προεκλογικά γιατί πάει, τις πήρε και τις σήκωσε ο διάολος τις υποσχέσεις σου! Ν’ ανοίξεις τον φάκελο του χρέους, επειδή είναι μνημονιακή σου υποχρέωση, βρε αδερφέ!
Ανταρτοπόλεμος θα ήταν να σφυροκοπήσεις τα waffen-SS του γερμανικού νεοφιλελευθερισμού στο μαλακό τους υπογάστριο κι όχι να βάζεις προσκόμματα στην επιχείρηση κλήτευσης  του «νόμιμου» εκπρόσωπου των συμφερόντων τους στην Ελλάδα, προκειμένου να καταθέσει για τον απαράδεκτο συμβιβασμό που, υπό την ιδιότητα του «υπουργού» οικονομικών, έκανε με την αφέντρα Siemens∙ ούτε βέβαια κάνεις ανταρτοπόλεμο επιτρέποντας να ανοίγουν οι κερκόπορτες της τοπικής αυτοδιοίκησης στη βουλιμία των κατακτητών! Μόνο σαν τα μούτρα.....

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ


ΕΔΩ το 1ο και 2ο μέρος 
Πρώτος ορθόδοξος επίσκοπος εγκαθίσταται ο Πατελάρος. Ωστόσο οι διώξεις και οι εξευτελισμοί που υφίστανται οι χριστιανοί από τους Οθωμανούς και ιδίως από του γενιτσάρους είναι σκληροί και  απηνείς. Να σημειωθεί ότι στην εποχή για την οποία μιλούμε, ο πληθυσμός της Κισάμου, φτάνει πολλές φορές να είναι κατά τι λιγότερος από τον Οθωμανικό. Αν διατηρήθηκε η χριστιανική πίστη ύστερα από τόσους διωγμούς οφείλεται κατά τον καθηγητή Βυζαντινολόγο Τωμαδάκη στο θεσμό της εξαρχίας του Πατριαρχείου, όπου στέλλει χειροτονημένους επισκόπους και ιερείς και εγκαθιστά σε επισκοπές. Έτσι διατηρείται το ορθόδοξο δόγμα ανά τους αιώνες.
Όταν ο Μελχισεδέκ Δεσποτάκης χειροτονείται επίσκοπος Κισάμου μεταφέρει την έδρα της επισκοπής στο χωριό Επισκοπή Κισάμου, όπου και ο βυζαντινός ναός του Μιχαήλ Αρχαγγέλλου η γνωστή ροτόντα. Είναι γνωστός ο απαγχονισμός του και το μαρτύριο του, ύστερα από την επαναστατική δράση του στο Σέλινο το 1821.
Το 1856 εκδίδεται το Χάτι Χουμαγιούμ, τουρκικό διάταγμα, το οποίο, ύστερα από πίεση των μεγάλων δυνάμεων παραχωρεί ελευθερίες στους χριστιανούς κυρίως θρησκευτικές και για την εκπαίδευση.
Μετά το Χάτι Χουμαγιούμ παρατηρείται κατά τόπους να κτίζονται ναοί, αλλά και να ανοικοδομούνται παλαιότεροι, όπως και να λειτουργούν σχολεία. Εδώ χρονικά γύρω στο 1865 θα πρέπει να τοποθετηθεί και η ανοικοδόμηση της Μεταμόρφωσης του Χριστού, που προαναφέραμε σε μεγαλύτερο ναό.
Επίσκοπος στην  Κίσαμο από το 1859 -1868 στέλλεται ο Γεράσιμος Στρατηγάκης, εξέχουσα εκκλησιαστική μορφή καταγόμενος από το Συρικάρι, όπου η τοποθέτηση του εγκρίνεται με υπογραφή του Σουλτάνου. Είχε διαδεχθεί τον Κάλλιστο Φυντικάκη από τα Τοπόλια 1846-1848.
Ο επίσκοπος σε συνεργασία με τους προεστούς του τόπου ένας από τους οποίους και ο Κυριάκος Δαρατσιανός, γείτονας με την εκκλησία παίρνουν άδεια από τις τουρκικές αρχές και, ο ναός του Χριστού στην αρχή της παλιάς αγοράς της σημερινής οδού Καμπούρη αριστερό στο πρώτο στενό, ανοικοδομείται. Μεγάλη ήταν η προθυμία και η συμμετοχή των πιστών στην ανέγερση, πράγμα που κάνει εντύπωση στον περιηγητή Λίχερ που είναι περαστικός από την Κίσαμο εκείνο το διάστημα και το αναφέρει στις περιηγήσεις του. Ο ναός τώρα διαμορφώνεται σε μια βασιλική με τρία κλίτη όπου το μεσαίο κλίτος είναι αφιερωμένο στο Χριστό και συγκεκριμένα στη μεταμόρφωση του Σωτήρος με βάση τον προυπάρχοντα ναό. Το αριστερό κλίτος αφιερώνεται στον Άγιο Σπυρίδωνα, στον οποίο ανατίθεται  και η προστασία της μικρής τότε κωμόπολης και γίνεται ο πολιούχος άγιος.
Το δεξιό κλίτος αφιερώθηκε στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Τα κλίτη χωρίζουν μεταξύ τους τέσσερις μαρμάρινες κολώνες, που ανήκαν σε ρωμαϊκό θέατρο της ρωμαϊκής Κισάμου, το οποίο τοποθετείται στο κέντρο της σημερινής πόλεως και πάνω από την πλατεία Βενιζέλου.
Τον επίσκοπο Γεράσιμο Στρατηγάκη διαδέχεται το 1868 ο Μισαήλ Οικονόμου από την Κάλυμνο, αποσταλείς απευθείας από το πατριαρχείο με βάση την (πολιτική της εξαρχίας, που προαναφέραμε), ο επονομαζόμενος Καλύμνιος λόγω καταγωγής.

Ο Μισαήλ, κατασκευάζει το μεγαλοπρεπές καμπαναριό στη νοτιοδυτική πλευρά, του ναού, αφού έφερε μαστόρους από την Κάλυμνο. Το κτίσμα είναι αιγαιοπελαγίτικης αρχιτεκτονικής με πέτρες από το πετροκοπιό Αγίου Βασιλείου Λουσακιών. Τεχνίτης πελεκητής ήταν ο Καστελλιανός Σαψάκης. Οι πέτρες είναι τόσο τεχνικά προσαρμοσμένες μεταξύ τους, που καθιστούν το κτίριο μεγάλης αντοχής, αλλά και κόσμημα αρχιτεκτονικό. Το καμπαναριό πανύψηλο διακρίνεται από όλη την πόλη. Περιέχει μέχρι σήμερα πέντε μελωδικότατες καμπάνες. Η πιο μεγάλη καμπάνα βάρους περίπου ενός τόνου, ρωσικής προέλευσης είναι προσφορά χριστιανού, ονόματι  Ιωάννου Χουδαλάκη.
Τους ίδιους Καλύμνιους μαστόρους χρησιμοποιεί ο Μισαήλ και για το καινούριο επισκοπείο που ήταν όπου σήμερα η κατοικία  του Γ. Ανυφαντάκη, κτίσμα επίσης αιγαιοπελαγίτικης  αρχιτεκτονικής.
Εξ άλλου η έδρα της επισκοπής Κισάμου έχει επανέλθει στην Κίσαμο. Το 1880 το πατριαρχείο στέλνει επίσης επίσκοπο τον Πανάρετο για τον οποίο πολύ ολίγα γνωρίζομε.
Μετά το 1880 ενθρονίζονται πλέον όλοι οι νέοι επίσκοποι στον καινούριο ναό αυτό, και σιγά σιγά καθιερώνεται στις συνειδήσεις ο άγιος Σπυρίδωνας ο προστάτης  της πόλης.
Το 1906 με πρωτοβουλία του επισκόπου Άνθιμου Λελεδάκη, επίσης  μεγάλης εκκλησιαστικής  προσωπικότητας κτίζεται ο πρόναος και πάνω από τον πρόναο ο γυναικωνίτης κατά ιδεώδη τρόπο εναρμονισμένα  εξωτερικά και εσωτερικά με το παλαιό κτίσμα. Στον γυναικωνίτη εισέρχεται κάποιος και μέσα από το ναό, αλλά και απ έξω από την είσοδο του καμπαναριού.
Έτσι συνολικά ο ναός αποκτά εμβαδόν περί τα 200 τ.μ. και ύψος 13 μέτρα. Διαθέτει τέσσερις εισόδου την κύρια, δυτική την βόρεια, τη νότια και την βοηθητική του ιερού νότια. Σε μαρμάρινη αναμνηστική πλάκα αναγράφονται οι κτήτορες και δωρητές: Ι. Χουδαλάκης, Μιχαήλ Τζανακάκης, Αικατερίνη Γεωργακάκη και Μαρία Λυμπινάκη.
Η κυρία είσοδος του ναού ήταν πάντα από δυσμάς όπου εισερχόμενοι εις τον πρόναο, αριστερά ήταν  το παγκάρι με τέσσερα στασίδια των επιτρόπων. Δεξιά ξυλόγλυπτο επιχρυσωμένο εικονοστάσι με την εικόνα της μεταμόρφωσης και αριστερά  επίσης μεγαλοπρεπές ξυλόγλυπτο εικονοστάσι όπου η ασημοσκέπαστη εικόνα του Αγίου Σπυρίδωνος .
Είναι γεγονός, ότι όλη την περίοδο της Τουρκοκρατίας στην Κρήτη έλαβαν σειρά επαναστάσεις κατά των Τούρκων μέχρι την απελευθέρωση και την ένωση με τη μητέρα Ελλάδα. Κάθε φορά που γινόταν ξεσηκωμός πολλές ήταν οι καταστροφές που γινόταν στις εκκλησίες.
Έτσι κατά την επανάσταση του 1866 όλες οι προαναφερθείσες εκκλησίες στην Κίσαμο υφίστανται κατεδαφίσεις και πυρπολήσεις. Κατεδαφίζεται ο Τίμιος Σταυρός στο παλιό τελωνείο, της Αγίας Σοφίας νότια του φρουρίου, πυρπολείται ο Άγιος Νικόλαος στα Μπιλαλιανά. Ό Άη –Γιώργης στον Πύργο λεηλατείται. Κατά την επανάσταση του 1889 οι Τούρκοι διατάσσουν και πάλι κατεδαφίσεις και εμπρησμούς εκκλησιών. Θα πρέπει να πούμε ότι κάποιοι Άγιοι της ορθοδοξίας υπάρχουν και στο εορτολόγιο του Ισλάμ, όπως ο Άγιος Γεώργιος, ο Αρχάγγελος Μιχαήλ τον οποίο αποκαλούν τζαναλιτζή, ψυχοβγάλτη, ο Άγιος Νικόλαος, ο Αγ. Χαράλαμπος. Γι΄αυτούς τους αγίους οι Τούρκοι έτρεφαν ένα φόβο και σεβασμό και αυτό βοήθησε ότι κάποιες καταστροφές να μην είναι ολοσχερείς. Αυτό συνέβη και με τον Μιχαήλ Αρχάγγελο μέσα στον Καλέ, ο οποίος  διασώζεται μεν, αλλά μετατρέπεται σε μπακάλικο, που το διατηρούσε ο Τούρκος Αχμέτ Ζαραούλ. Εν τούτοις ο Αχμετ, είχε χωρίσει την εκκλησία μπακάλικο από  το ιερό και  πλήρωνε ένα ρωμιό για να ανάβει κάθε μέρα το καντήλι μέσα στο ιερό. Ο Αχμέτ έφυγε το 22 με την ανταλλαγή των πληθυσμών. Το συγκινητικό είναι ότι κάθε χρόνο στην εορτή του Μιχαήλ Αρχαγγέλλου, έστελνε χρήματα για τη χάρη του Αγίου. Για τον Άγιο Σπυρίδωνα επίσης ο φρούραρχος είναι διστακτικός να τον κατεδαφίσει. Αποφασίζει να τον κάνει στάβλο, αφού προηγουμένως λεηλατείται. Στην προσπάθεια τους οι Τούρκοι να αποκαθηλώσουν την ασημένια εικόνα του Αγίου Σπυρίδωνος αδυνατούν. Ο Τούρκος φρούραρχος υπόσχεται αμνηστία στον οπλαρχηγό Καμπούρη για να την αποκαθηλώσει. Ενημερώνεται ο οπλαρχηγός Χατζη –Μιχάλης Γιάνναρης, για την πρόταση, αλλά επειδή θεωρείται παγίδα, η όλη υπόθεση, ο Καμπούρης δεν προσέρχεται. Την εικόνα τελικά κατεβάζει πεντακοσίαρχος Κατσικανδαράκης με πολύ άνεση αφού πρώτα έκανε το σταυρό του και ευλαβικά προσκύνησε την εικόνα.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

Κυριακή 9 Αυγούστου 2015

ΑΠΡΟΣΔΟΚΗΤΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

ΣΥΛΛΗΠΗΤΗΡΙΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ
Με αφορμή  τον απροσδόκητο και πρόωρο χαμό του Νικόλαου Σταθάκη του Βασιλείου, συμβασιούχου εργαζόμενου - επί σειρά ετών - στην υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου Κισάμου, το Δημοτικό Συμβούλιο Κισάμου συνήλθε εκτάκτως σήμερα Κυριακή 9/8/2015 και ομόφωνα αποφάσισε την έκδοση ψηφίσματος στο οποίο αναφέρονται τα εξής:
Το Δημοτικό Συμβούλιο Κισάμου αποφασίζει ομόφωνα όπως:
(α) εκφράσει τη βαθιά οδύνη του για τον απροσδόκητο χαμό του 45χρονου Νικόλαου Σταθάκη του Βασιλείου, συμβασιούχου εργαζόμενου καθαριότητας του Δήμου Κισσάμου.
(β) εκφράσει τα θερμά συλλυπητήρια όλων των μελών του ΔΣ και την αμέριστη συμπαράστασή τους στην οικογένεια και τους οικείους του, που τόσο πρόωρα και άδικα στερήθηκαν την παρουσία του αγαπημένου τους προσώπου.
(γ) παραστεί σύσσωμο το Σώμα στην εξόδιο ακολουθία που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 10 Αυγούστου 2015.
(δ) κατατεθεί στεφάνι στη σορό του εκλιπόντος εκ μέρους του Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου, τιμής ένεκεν για την πολυετή προσφορά του στη δημοτική υπηρεσία καθαριότητας. Όποια μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου επιθυμούν, μπορούν να συμβάλλουν στην κάλυψη των εξόδων κηδείας του εκλιπόντος.
(ε) διαβαστεί το παρόν ψήφισμα στην κηδεία του, να επιδοθεί στην οικογένεια του εκλιπόντος και να δημοσιευθεί σε όλα τα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης.