
ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
Στις αρχές του περασμένου αιώνα, λίγο πριν από την Ελληνική Επανάσταση και την ανεξαρτησία της Ελλάδας από τον τουρκικό ζυγό, κάποιος υποχθόνιος εγγλέζος έτυχε να είναι πρεσβευτής της Μεγάλης Βρετανίας στην Κωνσταντινούπολη (αχ αυτή η αιώνια ατυχία μας). Την περίοδο αυτή τα διεθνή πολιτικά γεγονότα οδήγησαν την Τουρκία, όπως συμβαίνει και σήμερα πολλές φορές, σε συμμαχία με τη Βρετανία εναντίον της Γαλλίας. Αυτός ο ύπουλος και δόλιος εγγλέζος λοιπόν εκμεταλλευόμενος τη θέση του, τις πολιτικές συγκυρίες και την εύνοια του σουλτάνου, άρπαξε την ευκαιρία για να αποκτήσει σημαντικά αρχαία από την κεντρική Ελλάδα, τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου και την Μικρά Ασία, εκεί δηλαδή που άνθησε ο ελληνικός πολιτισμός.
Το 1800 με πρόθεση ότι ήθελε να σχεδιάσει τα μνημεία της Αθήνας και να λάβει εκμαγεία για τη διακόσμηση της έπαυλής του στη Σκοτία έστειλε κατά δω μεριά το συνεργείο του. Βέβαια στο μυαλό του δεν είχε τίποτα άλλο εκτός από τα ως και κείνη την στιγμή άθικτα μνημεία της Ακρόπολης, στα οποία όμως ήταν δύσκολο να τα πλησιάσει κανείς και για τα οποία δεν είχε δοθεί ποτέ άδεια ούτε καν για απλή σχεδίαση.
Με συνεχή και άφθονα δωράκια προς τους Τούρκους της Κωνσταντινούπολης,- άραγε τα ίδια δεν γίνονται και σήμερα- κατάφερε και του παραχωρήθηκε άδεια μόνο για αποτύπωση,

Επί δύο αιώνες που διαρκεί ο ξενιτεμός των Μαρμάρων, διανοούμενοι κα
"... Βλέπουμε την αλληλουχία των αρχαίων πολιτισμών κομματιασμένη, το παρελθόν γκρεμισμένο και τις θαυμάσιες ιδιαιτερότητες ξεθωριασμένες. Η μνήμη μας απειλείται και η ψυχή μας ξεραίνεται, η δημιουργικότητα ασφυκτιά, το παρόν ξεριζώνεται. Όποιος δεν έχει παρελθόν δεν έχει παρόν, λέει μια αραβική παροιμία. Αυτό το παρελθόν πρέπει να αναδυθεί από τα μουσεία για να γίνει πηγή έμπνευσης και δημιουργίας, να γίνει όργανο και χαρά του λαού ..."
Μελίνα Μερκούρη Μεξικό, 29 Ιουλίου 1982
Η Μελίνα αποχαιρέτησε τον μάταιο τούτο κόσμο, χωρίς να δει το όνειρο της να γίνεται πραγματικότητα, όμως η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, αποτελεί πράξη τιμής προς τις αρχές δικαίου αλλά και εκδήλωση σεβασμού προς τις πάγιες πολιτιστικές αξίες μας. Αυτό να το καταλάβουμε!!!
Υ.Σ Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που κάνουμε και δηλώνει την αμάθεια μας είναι που συνεχίζουμε να αποκαλούμε αυτόν τον κλεμμένο θησαυρό ¨ελγίνεια μάρμαρα¨.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου