Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.

Πέμπτη, 6 Ιουλίου 2017

ΝΕΟ ΚΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Άρθρο του Γεωργίου Ψαράκη, διευθυντή του ΓΕΛ Κισάμου 
Ανατρέχοντας στο αρχείο του σχολείου όλη την αλληλογραφία που αφορά το κτήριο του Γενικού Λυκείου, παρατήρησα ότι κυριαρχούν δύο θέματα. Είτε αφορούν συνεχή αιτήματα για επισκευές, αποκατάσταση κτλ. του υπάρχοντος συγκροτήματος είτε αφορούν ενέργειες που έχουν δρομολογηθεί κατά καιρούς για την ανέγερση νέου κτηρίου για το Γενικό με αφετηρία τις ενέργειες του πρώην διευθυντή του Γενικού, Νίκου Παπαδοπεράκη. Για λόγους τεκμηρίωσης, παρατίθεται αυτή η αλληλογραφία στην ιστοσελίδα του σχολείου http://1lyk-kissam.chan.sch.gr/201617/allhlografiaGiaNeoLykeioKissamoy.pdf (με συνοπτική μορφή) στην οποία μπορεί ο καθένας να ανατρέξει και να προσπαθήσει να βγάλει κατά την κρίση του τα συμπεράσματά του από αυτήν. Παρακάτω ακολουθούν τα συμπεράσματα του γράφοντος. 
1. Δράση-Αδράνεια
Κάποιοι εμπλεκόμενοι επιδεικνύουν ισχυρή θέληση για ενέργειες και αποτελέσματα ενώ άλλοι επιδεικνύουν εκνευριστική αδράνεια. 
2. Αξιοποίηση-Σπατάλη χρημάτων. 
Χρήματα που δόθηκαν για δήθεν συντήρηση και επισκευές του υπάρχοντος κτηρίου άλλοτε πιάνουν τόπο και άλλοτε όχι. Οι ευθύνες βαραίνουν μηχανικούς, εργολάβους αλλά και διάφορους μεσάζοντες. 
3. Ενέργειες σεβασμού των ενεργειών των προηγούμενων-Ενέργειες μηδενισμού του έργου των προηγούμενων. 
Αυτό μπορεί να αφορά δημάρχους, διευθυντές, προϊσταμένους πολεοδομίας, ΟΣΚ, υπουργούς, νομάρχες κτλ. αλλά προστίθεται στα συμπεράσματα κυρίως, καθώς ίσως προκύπτει από αναφορά του άρθρου «ΜΙΑ ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΙΣΑΜΟΥ …Έτσι το έγγραφο που έπεσε στα χέρια μου από τον ΟΣΚ, με έκανε να ανατριχιάσω, μιας και αναφέρει σαν προβλήματα, την αδυναμία απομάκρυνσης των όμβριων;;;;;; (Τον Σημαντηρά θέλετε μου φαίνεται.) αλλά και το ανήκουστο και απίστευτο, ότι δεν εξασφαλίζεται ο ελάχιστος φυσικός φωτισμός των αιθουσών διδασκαλίας. Τελικά αν κάποιος διαβάσει αυτά, θα νομίσει ότι το οικόπεδο είναι κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και μάλλον βλέπει δυτικά, αλλιώς δεν μπορεί να καταλάβει ποιοι είναι αυτοί που βρίσκουν τέτοια "πατήματα" για να κωλυσιεργούν το έργο με τελικό στόχο να μην γίνει το Λύκειο!!!» 
 4. Σαφήνεια-Ασάφεια στόχου. 
Ο στόχος ενός νέου κτηρίου ακυρώνεται όταν υπάρχει π.χ. ο στόχος «ας μπαλώσουμε το παλιό και κάνει το ίδιο» . Επίσης, ο στόχος ενός νέου κτηρίου ακυρώνεται όταν π.χ. δεν είναι σαφή και ξεκάθαρα τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν. 
5. Αντιπαλότητα-Σύμπνοια
Σε πολλές περιπτώσεις οι αντίθετες επιθυμίες των εμπλεκόμενων αλληλοακυρώνονται και το αποτέλεσμα είναι το μηδέν. Αντίθετα, κοινές επιδιώξεις και επιθυμίες μπορούν να φέρουν ουσιαστικά αποτελέσματα. Από την αλληλογραφία απορρέει επίσης σίγουρο ως συμπέρασμα ότι κάπου γύρω στο 2009 με 2011 χάνεται το νήμα για την ανέγερση του νέου κτηρίου του Γενικού Λυκείου. Η έναρξη της οικονομικής κρίσης εκείνης της εποχής δεν είναι η μόνη αιτία. Οι διαδικασίες είχαν προχωρήσει αρκετά, το οικόπεδο είχε βρεθεί, ο υπουργός Παιδείας είχε εκδώσει υπουργική απόφαση-εντολή στον ΟΣΚ (Οργανισμό Σχολικών Κτηρίων, νυν ΚΤ.ΥΠ.-Κτηριακές υποδομές) για ανέγερση, η εδαφολογική μελέτη είχε εγκριθεί, η αρχιτεκτονική μελέτη είχε προχωρήσει, όμως... Τώρα βρισκόμαστε στο 2017 και η κατάσταση του κτηρίου του σχολικού συγκροτήματος κρίνεται τραγική. Όλοι δηλώνουν ότι πρέπει πράγματι να κτιστεί επιτέλους το κτήριο του Γενικού. Και πρέπει να δοθούν ευχαριστίες προς όλους, προς το Δήμο για πολλές και διάφορες ενέργειες, προς την αντιπολίτευση για την ευαισθησία που διαφαίνεται από το πρόσφατο άρθρο του Μυλωνάκη Γιώργου, προς παράγοντες άλλων παρατάξεων που έχουν ενδιαφερθεί πραγματικά και έχουν επισκεφθεί το σχολείο, προς τους γονείς για την πίεσή τους, προς τον τύπο για την ανάδειξη του ζητήματος. Υπάρχει μια κινητικότητα, η οποία λογικά θα καταλήξει κάπου. Όμως υπάρχει διάσταση απόψεων: Τρεις δυνατότητες ως χώροι ανέγερσης του νέου κτηρίου συζητούνται: 
1) Η υπάρχουσα θέση του σχολικού συγκροτήματος στην είσοδο της πόλης (κατεδαφίζοντας ή επισκευάζοντας σταδιακά κάποια από τα παλιά κτήρια). 
2) Η θέση Σκουλάκη κάτω από τον Άγιο Σπυρίδωνα. Ονομάζεται θέση Σκουλάκη, διότι η πρώην δήμαρχος είχε παραχωρήσει αυτό το χώρο με την απόφαση 80/2006 του δημοτικού συμβουλίου της. 
3) Σε θέση διαφορετική από τις παραπάνω δύο. 
Προσωπικά εκτιμώ ότι η θέση Σκουλάκη έχει συντριπτικά πλεονεκτήματα. ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΝΕΓΕΡΣΗΣ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΣΚΟΥΛΑΚΗ α)Ταχύτητα διεκπεραίωσης. 
Λογικά, πρέπει κατεπειγόντως να ξαναπιαστεί το νήμα απ’ όπου χάθηκε. Ο πρώην δήμαρχος κ. Μυλωνάκης συμφωνεί. Επίσης η προπροηγούμενη δήμαρχος κ. Σκουλάκη. Είχε παραχωρήσει αυτό το χώρο με την απόφαση 80/2006 του δημοτικού συμβουλίου της. Έχουν προχωρήσει εδαφολογικές και υπάρχουν έτοιμες αρχιτεκτονικές μελέτες για το συγκεκριμένο οικόπεδο (Ο.Τ. 259 με Κ.Α. 05Ν). Ο συντελεστής δόμησης επαρκεί. Επίσης, ο οργανισμός ΚΤ.ΥΠ. ως συνεχιστής του ΟΣΚ, έχει υποχρέωση να θέσει σε προτεραιότητα ένα έργο που είχε μπει σε πάγο πριν επτά χρόνια. Η ειλημμένη υπουργική αποφάση (Αρ. Πρωτ. 121721/ΣΤ1/23-09-2008 Ευριπίδης Στυλιανίδης) για ανέγερση κτηρίου για το Γενικό δεν έχει αναιρεθεί ποτέ. Εννοείται όμως ότι πρέπει οι άμεσα ενδιαφερόμενοι να επανεκκινήσουν συντονισμένα το ζήτημα. Θα πει κάποιος δεν υπάρχουν χρήματα. Λάθος. Κάθε χρόνο χτίζονται διάφορα σχολεία με εθνικά ή άλλα κονδύλια αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Τα υποτιθέμενα προβλήματα με όμβρια νερά κ.α. (από παλαιά αναφορά του ΟΣΚ) πρέπει κανείς να τα μελετήσει προσεκτικά και να τα επιλύσει και πάντως να μην τα χρησιμοποιεί φανατικά και απερίσκεπτα για λόγους σκοπιμοτήτων. 
β)Τα αρνητικά της συστέγασης Γενικού και ΕΠΑΛ. 
Οι «εχθροπραξίες» με λεμόνια, κροτίδες, νερόφουσκες κ.α. μεταξύ των μαθητών των δύο σχολείων είναι ένα φοβερά ενοχλητικό ζήτημα. Τα παιδιά είναι παιδιά, αξιοποιούν την υπάρχουσα κατάσταση για να «παίξουν πόλεμο» και περισσότερο ευθύνη έχουν εκείνοι που δεν φροντίζουν εξ αρχής να δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες. Αν τα σχολεία στεγαστούν τελικά σε διαφορετικά σημεία της Κισσάμου, θα επρόκειτο για ένα τεράστιο άλμα αναβάθμισης της μαθησιακής διαδικασίας και στα δύο σχολεία. Αυτό δεν το ισχυρίζονται μόνο καθηγητές και γονείς του Γενικού αλλά και καθηγητές και γονείς του ΕΠΑΛ. Με την παύση της συστέγασης, αυτόματα επιλύονται τα παραπάνω προβλήματα που ταλανίζουν γενιές και γενιές μαθητών και καθηγητών. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλές φορές τα αρχικά αστεία πειράγματα μεταξύ των μαθητών των δύο σχολείων έχουν μετατραπεί σε πάρα πολύ επικίνδυνους καυγάδες και καλό θα ήταν να αντιληφθούν όλοι τη σημασία αυτού του ζητήματος ασφάλειας και σωματικής ακεραιότητας των παιδιών. 
γ)Ποιοτικότερο μάθημα. 
Πολλοί γονείς με το δίκιο τους παραπονούνται ότι το σχολείο δεν αρκεί για να πάρουν τα παιδιά τους τα απαραίτητα εφόδια. Έτσι, αναγκάζονται να στραφούν στην παραπαιδεία με τεράστιο κόστος. Επομένως, είναι λογικό να παίρνονται αποφάσεις οι οποίες να είναι προς την κατεύθυνση ουσιαστικής υποστήριξης του δημόσιου σχολείου. Και πώς σχετίζεται αυτό με το ζήτημα του νέου κτηρίου; 
Θα απαντούσε κανείς με τα παρακάτω ερωτήματα: 
ι) Θα γινόταν ποιοτικότερο μάθημα, εάν υπήρχε νέο κτήριο και η ηχομόνωση των αιθουσών ήταν καλύτερη και δεν ακουγόταν τα φορτηγά και λεωφορεία του κεντρικού δρόμου ή οι φωνές άλλων μαθητών ή οι σφυρίχτρες των γυμναστών από την αυλή λόγω και των απαράδεκτων κουφωμάτων; 
ιι)Θα γινόταν καλύτερο μάθημα, εάν οι μαθητές είχαν στο σχολείο τις σωστές συνθήκες θέρμανσης; 
ιιι) Θα ήταν οι μαθητές πιο απερίσπαστοι στη μελέτη τους και στους στόχους τους, αν εξέλειπαν διάφορα προβλήματα συγκατοίκησης και παιδιάστικες συμπεριφορές από κοινού με τους συμμαθητές τους του συστεγαζόμενου ΕΠΑΛ (νερόφουσκες, κροτίδες και προκλήσεις κάθε είδους); 
Προφανώς δεν θα παταχθεί η παραπαιδεία με ένα νέο κτήριο και σαφώς απαιτούνται ριζικές αλλαγές στο σύστημα. Όμως η ανέγερση νέου κτηρίου θα ήταν ένα τοπικό μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση. 
δ) Άποψη εκπαιδευτικών του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ.
 Οι καθηγητές του Γενικού, οι οποίοι αυτονόητα έχουν και τον πρώτο λόγο, αποφάσισαν ομόφωνα ότι πρέπει το Γενικό να ανεγερθεί σε διαφορετικό χώρο από αυτόν που βρίσκεται σήμερα (απόφαση συλλόγου 36/22-6-2017). Και εξουσιοδότησαν το διευθυντή να μεταφέρει αυτήν την απόφαση στον Δήμο. Επίσης, πρέπει να αναφερθεί η ορθή άποψη που ακούγεται από συνάδελφους εκπαιδευτικούς του ΕΠΑΛ ότι όταν λείπει το Γενικό σε ημερήσια εκδρομή, το σχολικό συγκρότημα μοιάζει με εκκλησία. Αυτό δείχνει καθαρά ότι οι συνθήκες δημιουργίας ηλεκτρισμένης ατμόσφαιρας μεταξύ των μαθητών των δύο σχολείων, δεν έχουν μια μονόπλευρη αιτία όπως ισχυρίζονται κάποιοι. 
ε) Δυσκολίες ανέγερσης στο άλλο σημείο που συζητείται, δηλαδή στο χώρο του συγκροτήματος στην είσοδο της πόλης. 
Ακούγεται πολύ παράξενη η άποψη ότι είναι δυνατόν να κατεδαφίζεται το παλαιό και να χτίζεται νέο κτήριο στον ίδιο χώρο ενόσω λειτουργούν εκεί το Γενικό και το ΕΠΑΛ. Ίσως υπάρχει τρόπος γι αυτό, όμως πρέπει εκείνοι που έχουν αυτήν την άποψη να την υποστηρίξουν, να δείξουν το χρονοδιάγραμμα εργασιών, να δείξουν ένα σκαρίφημα πού ακριβώς τοποθετείται το νέο κτήριο και πάντως να επιχειρηματολογήσουν και να πείσουν μαθητές, γονείς και καθηγητές. Θεωρείται απίθανο ότι η επιχειρηματολογία τους μπορεί να υπερτερεί των παραπάνω εκτεθέντων επιχειρημάτων. Εννοείται, ότι μέρος της παραπάνω επιχειρηματολογίας αφορά και τη δυνατότητα για κάποιον άλλο τρίτο χώρο ανέγερσης εκτός των δύο προαναφερόμενων. Σε κάθε περίπτωση πρέπει οι διαδικασίες να προχωρούν γρήγορα. Θα συνιστούσα σε όλους μας τους εμπλεκόμενους να έχουμε μόνιμα στα γραφεία μας ένα σημείωμα που να γράφει: «Ποιες ενέργειες έκανα σήμερα για το νέο κτήριο του Γενικού Λυκείου Κισάμου;» 
Γεώργιος Ψαράκης

* Διαβάστε τις τοποθετήσεις των Εκπαιδευτικών του ΕΠΑΛ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια: