Καρνάγια, δηλαδή χώροι όπου κατασκευάζονταν και επισκευάζονταν πλοία, λειτουργούσαν στην Κρήτη από την περίοδο της ενετοκρατίας. Τότε οι χώροι αυτοί λεγόταν νεώρια.
Σήμερα, οι καραβομαραγκοί είναι λιγοστοί, καθώς τα σύγχρονα ναυπηγεία έχουν κυριαρχήσει, ωστόσο, σε πείσμα των καιρών, εξακολουθούν να λειτουργούν και παραδοσιακά καρνάγια.
Ένα από αυτά, που είναι και το μοναδικό στην Κρήτη, βρίσκεται νότια του λιμανιού του Καβονησίου Κισάμου, στο νομό Χανίων.
Το καρνάγιο της Κισάμου λειτουργεί από το 1994 ως επισκευαστική μονάδα αλιευτικών, αλλά και σκαφών αναψυχής. Εκεί τα σκάφη θα φρεσκαριστούν, θα συντηρηθούν και -αν χρειαστεί- θα επισκευαστούν.
Σήμερα, οι καραβομαραγκοί είναι λιγοστοί, καθώς τα σύγχρονα ναυπηγεία έχουν κυριαρχήσει, ωστόσο, σε πείσμα των καιρών, εξακολουθούν να λειτουργούν και παραδοσιακά καρνάγια.
Ένα από αυτά, που είναι και το μοναδικό στην Κρήτη, βρίσκεται νότια του λιμανιού του Καβονησίου Κισάμου, στο νομό Χανίων.
Το καρνάγιο της Κισάμου λειτουργεί από το 1994 ως επισκευαστική μονάδα αλιευτικών, αλλά και σκαφών αναψυχής. Εκεί τα σκάφη θα φρεσκαριστούν, θα συντηρηθούν και -αν χρειαστεί- θα επισκευαστούν.
«Όταν έρχεται ένα σκάφος εδώ, αφού το βγάλουμε από τη θάλασσα και το μεταφέρουμε στο χώρο του καρνάγιου, το πλένουμε, το καθαρίζουμε, το τρίβουμε για να φύγουν οι μπογιάδες, το στοκάρουμε, το μινιάρουμε και το βάφουμε», δηλώνει ο ιδιοκτήτης του καρνάγιου, Μιχάλης Γοναλάκης. Η δουλειά στο καρνάγιο είναι δύσκολη και απαιτεί περίσσια μαστοριά, αφού θα πρέπει να έχεις γνώσεις για το ξύλο, να είσαι καραβομαραγκός, να μπορείς να αλλάξεις ένα μαδέρι, να κάνεις μια μικροεπισκευή στο ξύλο, αν χρειαστεί.
Σε αρκετά από τα καρνάγια που υπάρχουν σε άλλες περιοχές "σβήνονται" σκάφη, ωστόσο στο καρνάγιο της Κισάμου γίνεται συντήρηση και μικροεπισκευές.
Σε αρκετά από τα καρνάγια που υπάρχουν σε άλλες περιοχές "σβήνονται" σκάφη, ωστόσο στο καρνάγιο της Κισάμου γίνεται συντήρηση και μικροεπισκευές.
«Αυτό έκτος από γνώσεις για το ξύλο, απαιτεί και γνώσεις μηχανικού, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις συντηρούνται οι μηχανές του σκάφους, ενώ κάποιες φορές μπορεί να απαιτηθεί και επισκευή. Φυσικά, για να τα κάνεις όλα αυτά θα πρέπει να διαθέτεις τα απαραίτητα εργαλεία και μηχανήματα και να ξέρεις να τα δουλεύεις. Ακόμα, επειδή ορισμένα σκάφη έχουν πάρα πολλές σιδερένιες και πλαστικές κατασκευές πρέπει να ξέρεις και από αυτές», συμπληρώνει ο κ. Γοναλάκης.
Το καρνάγιο της Κισάμου μπορεί να φιλοξενήσει ένα σκάφος μέχρι 25 μέτρα και μέχρι 120 τόνους βάρος, ενώ για τη μεταφορά τους από τη θάλασσα στον χώρο συντήρησης-επισκευής χρησιμοποιούνται τρέιλερ.
Πριν δημιουργηθεί αυτό το καρνάγιο, η συντήρηση των σκαφών γινόταν μέσα στο λιμάνι με παραδοσιακό και ιδιαίτερα κουραστικό τρόπο, ενώ τα μικρότερα σκάφη (8-10 μέτρα) τα τραβούσαν στις παραλίες με βίντσια.AΠΕ-ΜΠΕ