Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Δευτέρα 4 Φεβρουαρίου 2019

ΘΕΛΕΙ ΤΕΧΝΗ

Άγιο είχαν χθες το μεσημέρι στο Μαύρο Μώλος με το απίστευτο τροχαίο και ευτυχώς δεν είχε ούτε τραυματισμό. Το πως βρέθηκε ανάποδα ούτε οι ίδιοι ξέρουν.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΑΝΕΡΓΟΥΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ

Το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Κισάμου σε συνεργασία με το Δίκτυο Υπηρεσιών Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής Εργαζομένων και Ανέργων του ΙΝΕ ΓΣΕΕ ΚΡΗΤΗΣ, πραγματοποιούν δωρεάν ομαδικά εργαστήρια που απευθύνονται σε ανέργους και εργαζόμενους, κατοίκων του δήμου Κισσάμου. 
Τα θέματα εργαστηρίων και οι ημερομηνίες διεξαγωγής ανά θεματική, είναι τα εξής: 
Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου: «Τεχνικές Πλοήγησης στην Αγορά Εργασίας: Τρόποι αναζήτησης εργασίας». 
Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου: «Διαχείριση συγκρούσεων στο χώρο εργασίας»
Τα εργαστήρια θα πραγματοποιηθούν στο Τσατσαρωνάκειο Πολύκεντρο της Ιεράς Μητρόπολης Κισάμου & Σελίνου και ώρα 6-8 μ.μ. από τον σύμβουλο απασχόλησης του ΙΝΕ ΓΣΕΕ ΚΡΗΤΗΣ κ. Πετράκη Μάνο.
Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθυνθούν στην υπηρεσία του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Κισάμου, καθημερινά από τις 08.00-15.00 στο πρώην Δημαρχείο Μηθύμνης. Τηλ επικοινωνίας 28220 31989, 28220 83105. 
Το πλαίσιο
Η δράση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση – ΕΣΠΑ 2014-2020» που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και το Ελληνικό Δημόσιο, του Υποέργου 2 «Λειτουργία των εξ’ αποστάσεως και δια ζώσης υπηρεσιών νομικής και επαγγελματικής πληροφόρησης και συμβουλευτικής στις Μονάδες παροχής υπηρεσιών καθώς και των υπηρεσιών Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής των ανέργων στα εξειδικευμένα κέντρα προώθησης στην απασχόληση στον άξονα των περιφερειών μετάβασης (ΜΕΤ)» και της Πράξης «Εξ αποστάσεως και δια ζώσης υπηρεσίες Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης και Ενδυνάμωσης Εργαζομένων και Ανέργων.

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΔΗΜΑΡΧΕ

Αν και δω θα αργήσουν να καταθέσουν τις υποψηφιότητες τους οι υπ. δήμαρχοι, στα γειτονικά Κύθηρα ο αγαπητός φίλος και νυν δήμαρχος Κυθήρων -Αντικυθήρων Στρατής Χαρχαλάκης κατέθεσε ξανά την υποψηφιότητα του. Ο Ευστράτιος Αθ. Χαρχαλάκης γεννήθηκε το 1981 στην Αθήνα και οι γονείς του είναι ο Αθανάσιος Χαρχαλάκης και η Μαρία  Κατσανεβάκη από τα Αντικύθηρα. Το έργο του αυτά τα 4.5 χρόνια στα Κύθηρα και στα Αντικύθηρα είναι γνωστό, όσο και ο αγώνας του να κρατήσει την άγονη γραμμή ζωντανή που ενώνει την Κίσαμο με τα νησιά του.
Καλή επιτυχία του ευχόμαστε και είμαστε σίγουροι για την εκλογή του

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Στην "Κληματαρια" της δεκαετίας του 70, όταν το μαγαζί το δούλευε ο πατέρας του φίλου Μιχάλη Θεοδωρογλάκη και στο αποκριάτικο τραπέζι διακρίνονται απο δεξιά:
 Καμηλάκης Γιάννης, Λάσε ένας Φιλανδός που έμενε στο οικοτροφείο, Κατσικανδαράκης Κωστής, Γιάννης Μαρακάκης με την περούκα, Θεοχάρης Χαιρετάκης, Σπύρος Πατερομιχελάκης, Γιάννης Δασκαλάκης και ο Θοδωρής Θεοδωρογλάκης.

3ος ΔΡΟΜΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ 2019

Με απόλυτη επιτυχία στέφτηκε ο 3ος Δρόμος Κισάμου. Νικητές και ηττημένοι μια παρέα λέω εγώ και αφήνω τις κατινιές σε άλλους. Μάλιστα ας καταλάβουμε οτι -και απευθύνομαι σε κάτι μαμάδες, που έμαθαν τώρα τελευταία τι πάει να πει αθλητισμός- οτι ζούμε σε μια μικρή κοινωνία τα πάντα έρχονται και παρέρχονται κι αν έχουν δύναμη και θεωρούν οτι οι καταστάσεις δεν πάνε προς το καλό (όφελος  τους)..ας βγουν να πουν αυτά που σιγοψιθυρίζουν δημόσια. 
Είναι κρίμα μια πόλη να χωρίζεται στα δυο. Το Blog δεν θα γίνει το μπαλάκι γιατί κάποιες θέλουν να βγάλουν τα εσώψυχα τους. Η παραπάνω φωτογραφία είναι απόδειξη τι χρειάζεται η πόλη μας. 
Και θεωρώ οτι μόνο μονοιασμένοι μπορεί να το πετύχουμε.... όλα τ άλλα είναι για κατανάλωση!!
Συγχαρητήρια στα παιδιά, στους προπονητές τους, στους διοργανωτές. Τέτοιες διοργανώσεις είναι τιμή για τον τόπο, είναι προς όφελος της πόλης (πιστεύω να δούλεψαν τα μαγαζιά της πλατείας), είναι διαφήμιση για τον τόπο και καλό είναι να βάλουμε το μυαλό μας να λειτουργεί όταν λέμε μπούρδες...γιατί αν δεν υπήρχε ΑΟ Κισάμου αυτή η διοργάνωση δεν θα γινόταν, όπως και κάποιες άλλες (σκάκι-μπάσκετ κλπ). Ας ελπίσουμε οτι θα βρεθεί η χρυσή τομή για χάρη των παιδιών, των αθλητών... και όχι για τα καπρίτσια των μαμάδων.

ΤΑ ΙΔΙΑ ΠΑΝΤΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΕΣ ΕΠΑΥΛΕΙΣ

Κατά το Ενετικό σύστημα απόλυτος κυρίαρχος των πάντων στην περιοχή του ήταν ο άρχοντας Φεουδάρχης. Ο κάθε Φεουδάρχης διοικούσε μια περιοχή μικρή ή μεγάλη, ασφαλώς και ανάλογα με το μέσον που διέθετε στο συμβούλιο των Δόγηδων της Γαληνότατης δημοκρατίας της Βενετίας. Είχε δικό του οικόσημο, σημαία και στρατό...και πολλούς σκλάβους. 
Ανάμεσα στους Βενετούς άρχοντες, υπήρχε κι ένας μικρός αριθμός Ελλήνων αρχόντων, οι Αρχοντορωμαίοι, που είχαν σχεδόν τα ίδια δικαιώματα με τους Βενετούς, πιθανότατα θα πρέπει να ήταν απόγονοι των Βυζαντινών αρχοντόπουλων που είχε εγκαταστήσει στην Κρήτη ο Νικηφόρος Φωκάς το έτος 961 μετά την απομάκρυνση των Σαρακηνών.
Σε κάθε περιοχή έφτιαχναν τις λαμπερές κατοικίες τους που ακόμα και σήμερα ορθώνουν (όσες τα κατάφεραν και απέφυγαν τις μπουλντόζες) το ανάστημα τους. Ροτόντα, Τρεβιζάν, βίλα Σενεγκιάνα, ο Πύργος των Καλλεργών, ο Πύργος του Κινέζου, η βίλα στα Ναιτιανά αλλά και πολλές άλλες που μας είναι καλά κρυμμένες.
Άγιος Νεστόριος-Άγιος Δημήτριος
Μάλιστα δίπλα σε κάθε έπαυλη ή κατοικία ο άρχοντας έφτιαχνε και ένα ναό. Σε πρόσφατη επίσκεψη μου στα Κεραμειά είδα δυο επαύλεις που και οι δυο είχαν τους ναούς τους σε κοντινή απόσταση μάλιστα του 16ου αιώνα. Παρόλο που και εκεί υπάρχει το ίδιο πρόβλημα και δεν αναστηλώνονται οι επαύλεις -ιδιοκτησιακό- εντούτοις οι ναοί έχουν συντηρηθεί για τον απλούστατο λόγο οτι οι εκκλησίες δεν έχουν ιδιοκτήτη, έτσι αρχαιολογία και κράτος τις συντήρησε.
Δυστυχώς στην γειτονιά μας εκκλησίες δίπλα στις επαύλεις δεν υπάρχουν...εκτός κι αν υπάρχουν αλλά δεν τις έχουμε βρει ακόμα, που θα μπορούσαμε να τις συντηρήσουμε.
Για τις επαύλεις έχω γράψει πολλές φορές και δεν υπάρχει περίπτωση να σωθεί καμία, οπότε καλά κάνουμε όλοι όσοι ασχολούμαστε με αυτά, τις φωτογραφίζουμε, τις καταγράφουμε, μαθαίνουμε λίγο απο την ιστορία τους, μιας και σε μερικά χρόνια θα είναι  ένας σωρός απο πέτρες.
Βέβαια υπάρχουν μερικά παραδείγματα που δεν πρέπει να τα λέμε γιατί στενοχωριόμαστε  όπως της βίλας στην Ετιά που είχα την ευκαιρία να την επισκεφτώ πρόσφατα. Κόσμημα ιστορία, πολιτισμός....εκεί οι ιδιοκτήτες είχαν πρόβλημα να την βλέπουν να πέφτει και την παραχώρησαν προς αποκατάσταση και ανάδειξη. Μια βόλτα στα Ροδοπού, στα Τριβιζιανά, στην Ροτόντα θα σας πείσει για το αντίθετο.
Υ.Σ Στην βίλα Τρεβιζάν πάντως στην βορειοανατολική μεριά υπάρχει μεγάλο εικονοστάσι σε πολύ κακή κατάσταση. Ενδεχομένως  εκεί να ήταν κάποτε μια εκκλησία και κάποιοι έκτισαν το εικονοστάσι προς μνήμη της. Πληροφορίες δεκτές!!

ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ ΓΟΝΕΩΝ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

Αγαπητοί μας γονείς θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, εντός του πρώτου δεκαπενθήμερου του Φεβρουαρίου 2019 και με την παράδοση της βαθμολογίας στους μαθητές του Λυκείου μας, αποφασίστηκε η διεξαγωγή αρχαιρεσιών, για την ανάδειξη νέου σωματείου και ανάδειξη μελών για την Ένωση Γονέων. 
Παρακαλούμε θερμά για την συμμετοχή σας.
Έρχονται αλλαγές στα Επιστημονικά πεδία λόγω συγχωνεύσεων Τμημάτων.
Αλλάζει το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ  και ΤΕΙ της χώρας.
Επίσης αλλάζει η κατάθεση του μηχανογραφικού χρονικά και άλλα πολλά..
Οι γονείς πρέπει να είναι ενήμεροι και ενεργοί για να μπορούν να στηρίξουν τα παιδιά τους και σε αυτή τη πιο κρίσιμη θα λέγαμε στιγμή της ζωής τους.
Ένας ενεργός και δυνατός σύλλογος Γονέων είναι στήριγμα για παιδιά, καθηγητές και το σχολείο μας.
Σας περιμένουμε δυναμικά στην ορισθείσα από το σύλλογο Διδασκόντων ημερομηνία.
Ευχαριστούμε θερμά
Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Γενικού Λυκείου Κισάμου

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ Ο ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΛΙΩΝ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΛΑΜΙΑ

Μετά τον Κορφαλώνα και ένα μέρος της Πλάκας καθαρίστηκε και η παραλία του Δραπανιά το ανατολικό τμήμα της, απο ιδιώτη. Μπράβο Τάκη και ελπίζουμε τα επόμενα χρόνια να υπάρχει συντονισμένη δράση για όλο τον κόλπο.

ΞΩΤΙΚΟΣΠΗΛΙΟΣ ΚΕΡΑΜΩΤΗ ΚΙΣΑΜΟΥ

Ανάμεσα στην παραλία του Κάμπου και της Κεραμωτής βρίσκεται ο Ξωτικόσπηλιος, ένας βράχος με μια μικρή είσοδο που οδηγεί σε μια αβαθή σπηλιά. Εκεί Μεγάλη Παρασκευή του 1824 οι Τούρκοι έσφαξαν όλα τα γυναικόπαιδα που ήταν κρυμμένα, όπως λέει και η επιγραφή που τοποθέτησε ο πολιτιστικός σύλλογος Κεραμωτής Αμυγαδολεφαλίου ο " Μιχαήλ Αρχάγγελος". Κάθε χρόνο στις 17 Αυγούστου, του Αγίου Μύρωνα, τελείται τρισάγιο στην μνήμη των σφαγιασθέντων.
Ο δρόμος δεν είναι σε καλή κατάσταση λόγω των βροχών, και χρειάζεται λίγο περπάτημα, που το αποζημιώνει η θέα και η παράξενη ομορφιά των βράχων.




ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΝΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΥΕΛΛΑ ΚΑΛΑΘΕΝΩΝ

Εκτός έδρας νίκη για την Θύελλα στα πλαίσια της 20ης αγωνιστικής της Α΄ Κατηγορίας Χανίων με 1-3 κόντρα στον Ίκαρο Μουρνιών. Η Θύελλα σε διάστημα 6 λεπτών έβαλε τις βάσεις για την σπουδαία επικράτηση σκοράροντας δυο φορές. Αρχικά με το Σπύρο Λουβιτάκη στο 32' και στο 36΄ με τον Άρη Ρενιέρη. Στο 55' έγινε το 0-3 με αυτογκόλ έπειτα από προσπάθεια του Βεστάκη και λάθος συνεννόηση των αμυντικών του Ικάρου. Στο 82' ο Καρατζάς διαμόρφωσε το τελικό 1-3 με σουτ έξω από την περιοχή
Θύελλα Καλ. (Κώστας Παρασκάκης): Ζαγκαβιέρος, Κομπογεννητάκης, Κουφογιαννάκης, Μαργαριτάκης, Βεστάκης (79' Τεκίδης), Ν. Ρενιέρης (88' Λουπασακης), Α. Ρενιέρης, Β. Ρενιέρης, Μπαγλατζής, Μ. Λουβιτάκης (77' Β. Βαρουξάκης), Σπ. Λουβιτάκης (83' Τζίμος)

Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΘΑΣ.

 Γράφει ο Μιχάλης Ανδριανάκης
Είναι ένα από τα παρθένα ακόμη μέρη της δυτικής Κρήτης, καθώς η ανθρώπινη πλεονεξία και η στρεβλή τουριστική ανάπτυξη, που βασανίζει το νησί μας, δεν έχει φτάσει ακόμη εδώ, Είναι δύσκολη ακόμη και η πρόσβαση με αυτοκίνητο. Ένα μέρος όπου οι κάτοικοι του Ροδωπού εξακολουθούν να ασκούν με παραδοσιακό τρόπο τις αγροτικές τους δραστηριότητες και κυρίως την κτηνοτροφία και τη μελισσοκομία. Εκεί στο παρθένο τοπίο με την κυριαρχία του σκίνου, αλλά και παλιά καρποφόρα δέντρα ακόμη ζωντανά, με διακριτές ακόμη τις παλιές επεμβάσεις των ανθρώπων για να το ημερώσουν, σώζονται μερικά παλιά μικρά μοναστήρια, δυστυχώς σε κακή κατάσταση και χρήση. Το ενδιαφέρον είναι, όπως προκύπτει από το σωζόμενο τοιχογραφικό διάκοσμο, πως αν και απομακρυσμένα από τα μεγάλα κέντρα και σε απομόνωση, έχουν αξιοποιήσει σημαντικούς ζωγράφους, γεγονός που δείχνει ο επίπεδο της παιδείας των ερημιτών που ζούσαν εκεί.
 Και εδώ στη μονή του Αγίου Γεωργίου, κοντά στις Μένιες, η εκκλησία και τα λίγα θολοσκέπαστα κτήρια, καθώς και ο πύργος (χωρίς μόνιμη εσωτερική σκάλα) διαφυγής από τους πειρατές, μας θυμίζουν πως κάποτε ο τόπος είχε ζωή. Λίγο παλιότερη (15ος αιώνας) η εκκλησία από τα υπόλοιπα κτήρια (γύρω στα 1530) δείχνει τη σταδιακή ανάπτυξη της μονής, αλλά και τους κινδύνους από τους πειρατές στην ερημική αυτή θέση. Καλό θα ήταν όμως οι κάτοικοι του Ροδωπού, ο Δήμος Πλατανιά και η Εκκλησία να δουν κάποτε και τις χρήσεις και να αξιοποιήσουν με σοβαρότητα τα στοιχεία από τις όμορφες αυτές φυσιολατρικές διαδρομές μέσα στη Σπάθα. Δεν μπορεί ένα τέτοιο μνημείο να συνεχίσει να είναι στον 21ο αιώνα, μάντρα για τις κατσίκες....

Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2019

4-2 ΤΟΝ ΤΑΛΩ Ο ΝΕΟΣ ΚΙΣΣΑΜΙΚΟΣ

Στις νίκες επέστρεψε ο Νέος Κισσαμικός, επικρατώντας με 4-2 στο δημοτικό στάδιο Κισάμου του Τάλω, που για άλλη μια φορά αγωνίστηκε με τους 17άρηδες του.
Τα γκολ για τους νικητές πέτυχαν Μπέκας (10'), Πλευράκης (30' και 45') και Καρτσωνάκης (80') 
Νέος Κισσαμικός (Γιώργος Σημαντηράκης): Αντ. του Ν. Τριανταφυλλάκης (17), Κουτουλάκης (17) 46’ Παπαδάκης, Kρέτσι (17), Πλευράκης (17), Παπαγιάννακης (61’ Ασγουδάκης), Ι του Κ. Καστανοπουλάκης (17), Σχοινοπλοκάκης, Μπέκας, Καρτσωνάκης (17), Τουλουπάκης 89’ Αντ. του Μιχ. Τριανταφυλλάκης (17), Κλωστράκης (17).

Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2019

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Στις 2 Φεβρουαρίου του 2007 έφυγε από τη ζωή ένας άνθρωπος με το άλφα κεφαλαίο, ο γιατρός Κωστής Νικηφοράκης. Ένας άνθρωπος που κατάφερε να μετατρέψει την ιδεολογία του σε πράξη έμπρακτης συμπαράστασης και αλληλεγγύης στους αδύνατους και καταπιεσμένους όλου του κόσμου. Εξ’ άλλου, “Η αλληλεγγύη.….πρώτο βήμα αντίστασης” έγραφαν τα ημερολόγια της «Κοινωνικής Παρέμβασης–Συσσίτια Σπλάντζιας», ψυχή των οποίων υπήρξε ο Κωστής. Όπως υπήρξε και πρωτεργάτης του χανιώτικου κινήματος αλληλεγγύης στους μετανάστες, κίνημα το όποιο έχει μπει στη μύτη των εξουσιαστών και των τσιρακιών τους μετά τα πρόσφατα γεγονότα με τους απεργούς πείνας.
Ο Κωστής Νικηφοράκης γεννήθηκε στην Κίσαμο το 1950. Φεύγει για την Ιταλία το 1968, για να σπουδάσει γιατρός. Αρχικά μέλος του ΠΑΚ, στη συνέχεια στην ΠΠΣΠ συμμετείχε ενεργά στο αντιδικτατορικό κίνημα και πρωτοστάτησε στην ίδρυση του Συλλόγου Ελλήνων Φοιτητών «Νίκος Μπελογιάννης» στη Σιένα. Αποτέλεσμα ήταν να του αφαιρεθεί το διαβατήριο και να απαγορευτεί η είσοδός του στην Ελλάδα. Επιστρέφει στην Ελλάδα και το 1985 διορίζεται στο νεοσύστατο ΕΣΥ και είναι από τα ιδρυτικά μέλη της ΟΕΝΓΕ (Ομοσπονδία των Νοσοκομειακών Γιατρών). Διετέλεσε δημοτικός σύμβουλος Χανίων 1994-1998 και νομαρχιακός σύμβουλος από το 1998 έως τον θάνατο του. Η στράτευση του στον χώρο της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς δεν στάθηκαν εμπόδιο για την αποδοχή του και από ευρύτερα συντηρητικά στρώματα της τοπικής κοινωνίας καθώς αφιέρωσε τη ζωή του σε πρωτοβουλίες και τρόπους συλλογικής δράσης για την άμεση αντιμετώπισή κοινωνικών προβλημάτων (δεν είναι τυχαίο ότι ήταν ο πρώτος σε σταυρούς νομαρχιακός σύμβουλος απ’ όλους τους συνδυασμούς). Το 1982 κατεβαίνει πρώτη φορά στις δημοτικές εκλογές στην γενέτηρά του την Κίσαμο με τον συνδυασμό του Αντώνη Σχετάκη. Το 1986 πρωτοστατεί στους αγώνες για το κλείσιμο της χωματερής του Κουρουπητού και οργανώνει τις επιτροπές κατοίκων για την προστασία του περιβάλλοντος στο Ακρωτήρι. Στα τέλη του 1988, συμμετέχει ως πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Χανίων σε αποστολή αλληλεγγύης στη δίκη πολιτικών κρατουμένων της αριστερής οργάνωσης DevSol στην Τουρκία. Η ανάρτηση πανό συμπαράστασης στην αίθουσα κατά την διάρκεια της δίκης, έχει ως αποτέλεσμα τέσσερις  από την αποστολή (Κ. Νικηφοράκης, Ν. Γιαννόπουλος, Ν. Μπελαβίλας και Γ. Κουβίδης) να συλληφθούν να παραπεμφθούν  σε δίκη με σοβαρές κατηγορίες. Για την αθώωση και την επιστροφή των τεσσάρων στην Ελλάδα συγκροτείται ένα διεθνές κίνημα συμπαράστασης που επιτυγχάνει στο τέλος την απελευθέρωσή τους. Για τον «δίκαιο πόθο των ανθρώπων για μια κοινωνία χωρίς φυλακές», μιλούσε σε μήνυμά του από την Άγκυρα ο Κωστής Νικηφοράκης, ενώ στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε με την επιστροφή του στα Χανιά δήλωνε: «Οι μέρες αυτές ανέδειξαν ότι εκτός από το Νταβός των κυβερνήσεων υπάρχει και το Νταβός της αλληλεγγύης, της διεθνιστικής υποστήριξης και των κινημάτων».
Δύο χρόνια αργότερα, συμμετέχει δραστήρια στο κίνημα κατά των αμερικανικών βάσεων. Στις 23 Ιουλίου 1990, η διαδήλωση που διοργανώνει η Επιτροπή Φορέων κατά των Βάσεων μετατρέπεται σε τοπική εξέγερση. Το κτήριο της Νομαρχίας Χανίων παίρνει φωτιά, αγροτικά αυτοκίνητα με ένοπλους κυκλοφορούν στα Χανιά και η κυβέρνηση Μητσοτάκη στέλνει άρον άρον ενισχύσεις από την Αθήνα. Η πλατεία Δικαστηρίων  μπροστά από το Νομαρχιακό Μέγαρο μετατρέπεται σε πεδίο μάχης. Ο Κωστής Νικηφοράκης είναι ένας από τους 28 πολίτες που θα παραπεμφθούν σε δίκη για τα γεγονότα της Νομαρχίας.
Τα φιλόπτωχα συσσίτια του Αγίου Νικολάου Σπλάντζιας με την δική του επιμονή και προσπάθεια φεύγουν από τα  χέρια της εκκλησίας  και μετατρέπονται σε «Κοινωνική Παρέμβαση–Συσσίτια Σπλάντζιας». Με εθελοντική εργασία γιατρών και πολιτών, εκτός από τα συσσίτια για άπορους και μετανάστες λειτουργεί ιατρείο, οδοντιατρείο, παιδική βιβλιοθήκη και μαθήματα ελληνικών για μετανάστες.
Στις αρχές του καλοκαιριού του 2001, 164 πρόσφυγες από την Ασία και την Αφρική αποβιβάζονται στο λιμάνι της Σούδας. Ο Κωστής Νικηφοράκης θα σταθεί δίπλα τους από την πρώτη στιγμή. Επιβεβαιώνει τις καταγγελίες για κακοποίηση προσφύγων από άνδρες του Λιμενικού, ζητάει την τιμωρία των ενόχων, και μαζί με άλλα μέλη της Πρωτοβουλίας Αλληλεγγύης στους Μετανάστες, παλεύει με όλες του τις δυνάμεις για τη βελτίωση των άθλιων συνθηκών της κράτησής τους. Με συνεχείς εκκλήσεις προς τις αρχές και τους πολίτες της πόλης να δείξουν έμπρακτα ότι ο ανθρωπισμός δεν εξαντλείται στα λόγια, καθώς και με την καθημερινή του παρουσία, ο Κωστής Νικηφοράκης παίζει καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία ενός κινήματος συμπαράστασης στους πρόσφυγες. Σε μια φωτογραφία δημοσιευμένη στα «Χανιώτικα Νέα» τον βλέπουμε να κρατά τρυφερά δυο μικρά προσφυγόπουλα και να δηλώνει: «Για μας οι άνθρωποι αυτοί είναι φιλοξενούμενοι που αναζητούν μια καλύτερη τύχη». «Από όλους και πολύ περισσότερο από τους ίδιους τους πρόσφυγες αναγνωρίστηκε η σημαντική συμβολή του γιατρού και νομαρχιακού συμβούλου κ. Κώστα Νικηφοράκη», διαβάζουμε σε δημοσίευμα της ίδιας εφημερίδας με θέμα την αποχώρηση των τελευταίων προσφύγων. «Είναι χαρακτηριστικό ότι τη στιγμή του αποχαιρετισμού όλοι οι πρόσφυγες πέρασαν ένας-ένας, χαιρέτησαν και φίλησαν τον κ. Νικηφοράκη, εκφράζοντας με τον τρόπο αυτόν την ευγνωμοσύνη τους για τη συμπαράστασή του καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής τους». Στο τέλος του 2001, διακόσιοι ακόμη πρόσφυγες αποβιβάζονται στην περιοχή της Σούγιας και οδηγούνται στον παλιό αεροσταθμό. Θα ακολουθήσουν τεράστιες προσπάθειες του κινήματος συμπαράστασης προκειμένου να εξασφαλιστούν ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης για τους πρόσφυγες και να τους παρασχεθεί η απαραίτητη νομική βοήθεια. Κορυφαία στιγμή του κινήματος συμπαράστασης, η επιτυχία του να εμποδίσει την επιβίβαση στο πλοίο 54 προσφύγων των οποίων μεθοδευόταν η «επαναπροώθηση» στην Τουρκία. «Μπορεί να κερδίσαμε μια μάχη, αλλά ο πόλεμος είναι ακόμη μπροστά μας και πρέπει να συνεχίσουμε με το ίδιο πάθος τη συμπαράσταση στους κατατρεγμένους αυτούς ανθρώπους», δήλωνε ο Κωστής Νικηφοράκης στον τοπικό Τύπο. Οι προσπάθειες αυτές αποτέλεσαν τον σπόρο για να δημιουργηθεί λίγα χρόνια μετά το Στέκι Μεταναστών Χανίων, το “περίφημο στέκι”, όπως είπε λυσσασμένος ο Ραγκούσης σε πρόσφατη συνέντευξη του.
Παράλληλα δεν σταμάτησε την συνδικαλιστική του δράση παλεύοντας για ένα δωρεάν σύστημα υγείας. Η τρομοϋστερία της εποχής δεν τον εμπόδισε να καταθέσει ως μάρτυρας υπεράσπισης στην δίκη της 17Ν, καταγγέλλοντας τις συνθήκες νοσηλείας του Σάββα Ξηρού και τον τρόπο τον οποίο έγινε η ανάκριση του.
Χαρακτηριστικά αποσπάσματα από την κατάθεση του:
“Η σχέση γιατρού και αρρώστου είναι μια σχέση που έχει να κάνει με εμπιστοσύνη και συνεργασία. Συνδετικός κρίκος αυτών των δύο πραγμάτων είναι η ηθική του γιατρού, είναι η βιοηθική, είναι κάτι που ξεπερνά τα όρια χρώματος, θρησκείας, πρόσφυγα, μετανάστη, κρατούμενου, αιχμάλωτου πολέμου κλπ.
Η υγεία και η εκπαίδευση είναι ίση για όλους σε πλούσιους και φτωχούς. Η σχέση εμπιστοσύνης και συνεργασίας είναι η ιατρική ηθική. Με αυτό το πράγμα δεν θέλω να αμφισβητήσω την ηθική των συναδέλφων, δεν θέλω να αμφισβητήσω μια λογική η οποία ξεπερνά τα όρια της καταπάτησης της ιατρικής δεοντολογίας … Το κύρος των γιατρών δεν διασφαλίζεται με τη συνεργασία μια οποιαδήποτε εξουσία ή μια οποιαδήποτε πολιτική επιλογή, ή με οποιοδήποτε εκβιασμό. Με αυτό δεν θέλω να πω ότι οι γιατροί εκβιάστηκαν, ίσως να μην είχαν το θάρρος να υποστηρίξουν τις αλήθειες που τους επιβάλλει η υπόστασή τους σαν γιατροί. Γιατί η ιατρική είναι μια βαθιά ηθική επιστήμη, είναι μια τέχνη η οποία συνδέει την ευγένεια, το ήθος, την προσέγγιση, την παρέμβαση και πρώτα από όλα τη θεραπεία του αρρώστου.”
Ο Κωστής Νικηφοράκης πέθανε σε ηλικία 56 ετών χτυπημένος από τον καρκίνο. Στην πολιτική κηδεία του παραβρέθηκαν πάνω από δυο χιλιάδες άτομα.
Στοιχεία της βιογραφίας του πάρθηκαν από σχετικό αφιέρωμα του Ιού

ΚΟΒΟΥΝ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ ΤΟΥΣ ΟΙ ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΕΣ ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΤΟΥ ΕΕΣ

Ο Πρόεδρος, τά μέλη του Δ.Σ., οι Εθελόντριες Αδελφές και οι Εθελοντές Σαμαρείτες-Διασώστες του Ε.Ε.Σ., Τοπικού Τήματος Κισάμου, σας προσκαλούν, με τιμή και χαρά, αύριο Κυριακή 3 Φεβρουαρίου και ώρα 5.30μ.μ. στους χώρους του Τσατσαρωνάκειου Πολύκεντρου της Ι.Μ.Κισάμου & Σελίνου για την καθιερωμένη κοπή της Αγιοβασιλόπιτας, να μοιραστούμε σκέψεις, αγωνίες και προβληματισμούς, αλλά και οράματα και όνειρα για το παρόν και το μέλλον του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. Σας περιμένουμε όλους με χαρά! 
-Ο- Πρόεδρος
Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος

ΧΑΜΠΑΘΑ

 Της Υπαπαντής σήμερα 2 του Φλεβάρη και γιορτάζει το εκκλησάκι στα Χάμπαθα με την υπέροχη θέα προς τον κόλπο της Γραμβούσας. Ο δρόμος είναι σε καλή κατάσταση και πρόσφατα στρωμένος.
ΦΩΤΟ Γ.ΓΕΩΡΓΙΛΑΚΗΣ

ΤΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΠΑΙΖΑΝ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ;

Πώς «σκότωναν» οι αρχαίοι Ελληνες τον ελεύθερο χρόνο τους; Σίγουρα εποικοδομητικά, εκπαιδεύοντας πνεύμα και μυαλό, παίζοντας διάφορα παιχνίδια τύχης, κυβομαντείας ακόμη και μερικά με ερωτικά υπονοούμενα.
Σήμερα τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορεί να έχουν κατακλύσει το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων, τότε τα πιο δημοφιλή ήταν:
- Το τριόδην, η γνωστή τρίλιζα.
- Τα ζάρια.
- Το σημερινό τάγκραν, που γεννήθηκε από επινόηση του Αρχιμήδη.
- Το γνωστό σε όλους γιο-γιο.
- Ο Στρουμπάς
- Και το ανθρωπόμορφο ζάρι, που έπαιζαν για να τονώσουν την ερωτική τους προδιάθεση.
Οι ανακατασκευές των αρχαίων ελληνικών παιχνιδιών βασίστηκαν σε ιστορικά στοιχεία και υλοποιήθηκαν στο Εργαστήριο Μελέτης Αρχαίων Εκπαιδευτικών Παιχνιδιών. Στον κόσμο των αρχαίων παιχνιδιών θα μας ξεναγήσει ο Γιώργος Καρατζάς, σχεδιαστής κοσμημάτων, ο οποίος ξεκίνησε το 2004 τις έρευνές του βασιζόμενος στον ιστορικό Χ. Δ. Λάζο, για να καταφέρει να τα αντιγράψει σε μεγάλο ποσοστό.
«Από τα πιο ενδιαφέροντα αρχαία ελληνικά παιχνίδια είναι το στομάχιον. Ήταν επινόηση του Αρχιμήδη και θεωρείται ο πρόγονος του κινεζικού παιχνιδιού, που σήμερα είναι γνωστό ως τάγκραμ» μας εξηγεί ο κ. Καρατζάς και συνεχίζει: «Αποτελείται από δεκατέσσερα διαφορετικού σχήματος κομμάτια και ο στόχος ήταν η άσκηση της παρατηρητικότητας, της μνήμης και της αντίληψης των μαθητών του Αρχιμήδη ως εξής: αφού πρώτα ο ίδιος έφτιαχνε κάποια σχέδια με όλα τα κομμάτια του στομάχιου, έβαζε τους μαθητές του να τα ανασυνθέσουν, βλέποντας όμως μόνο το περίγραμμά τους. Ενας δεύτερος τρόπος παιξίματος είναι και το γνωστό πρόβλημα του Αρχιμήδη, δηλαδή πόσες φορές μπορεί κάποιος να σχηματίσει το συγκεκριμένο τετράγωνο τοποθετώντας τα κομμάτια του στομάχιου [Ο σχεδιαστής κοσμημάτων Γιώργος Καρατζάς δημιούργησε αντίγραφα των αρχαίων παιγνίων έπειτα από πολυετή έρευνα.] με διαφορετική διάταξη».
Ακόμη ένα παιχνίδι στρατηγικής είναι το τριόδιν, ο πρόγονος της πασίγνωστης σήμερα τρίλιζας. Οπως εξηγεί ο κ. Καρατζάς, «είναι βασισμένο σε αρχαιολογικά ευρήματα, τόσο για την κατασκευή των διαγραμμίσεών του όσο και για τα πιόνια του, που είναι αντίγραφα αντίστοιχων αρχαίων ελληνικών. Παιζόταν από δύο παίκτες, που ο καθένας χρησιμοποιούσε τρεις πεσσούς (πούλια) διαφορετικού χρώματος και γινόταν κλήρωση για το ποιος θα ξεκινούσε το παιχνίδι. Κάθε παίκτης προσπαθούσε να σχηματίσει ευθεία τοποθετώντας τους πεσσούς του σε κατάλληλα σημεία».
Η εννεάδα προέρχεται από τις σημερινές ονομασίες του παιχνιδιού και φαίνεται πως ήταν μια παραλλαγή του αρχαιοελληνικού τριόδιν. Αυτός που .....
κατόρθωνε, είτε εξαρχής είτε στη διάρκεια του παιχνιδιού, να σχηματίσει τριόδιν, τοποθετώντας τρία πιόνια του σε ευθεία γραμμή, τότε αφαιρούσε έναν, όποιον ήθελε πεσσό του αντιπάλου του. Χαμένος τελικά ήταν ο παίκτης που έμενε με δύο μόνο πιόνια.
Η ίυγγα (σε σχήμα τροχού, ρόμβου ή αστεριού) ήταν από τα πιο ενδιαφέροντα παιχνίδια της αρχαιότητας, ταυτισμένο απόλυτα με την ερωτική μαντεία. Εξηγεί ο κ. Καρατζάς: «Στη Στερεά Ελλάδα το ονομάζουν φρομούζα. Το όνομα ίυγξ στην καθημερινή γλώσσα σήμαινε το καθετί που είχε τη δύναμη να σαγηνεύει ή να ασκεί έλξη, όπως η γοητεία του λόγου και της ποίησης, η γοητεία της ομορφιάς και οι επικλήσεις. Υπάρχουν αρκετά μυθολογικά στοιχεία που σχετίζουν την ίυγγα με τη μαγεία και φαίνεται ότι πάνω στο δίσκο ή στον τροχό της ίυγγας χάραζαν κάποιες ερωτικές αφιερώσεις ή μαγικές επικλήσεις που έστελναν στο πρόσωπο που ενδιαφερόταν».
«Το παιχνίδι που σήμερα γνωρίζουμε ως γιο-γιο», αναφέρει ο κ. Καρατζάς, «από τον ήχο που παράγει όταν παίζεται, αποτελεί αίνιγμα για τον ιστορικό, αφού δεν υπάρχει πουθενά η αρχαία ο [Το γιο-γιο, του οποίου η αρχαία ονομασία αγνοείται.] νομασία του, ενώ η παλαιότερη απεικόνισή του υπάρχει σε εσωτερικό ερυθρόμορφης κύλικας του 500 π.Χ. και δείχνει έναν νέο να παίζει με το παιχνίδι αυτό. Τα γιο-γιο των προγόνων μας ήταν ξύλινα ή μεταλλικά, υπάρχουν όμως στα μουσεία μας και πήλινα που είχαν προσφερθεί σαν αφιερώματα».
Η στάση της ερωτικής πράξης
Η κυβεία, το παιχνίδι με τους κύβους, τα γνωστά σε εμάς ζάρια, αλλά και η κυβομαντεία φαίνεται πως ήταν σε χρήση τουλάχιστον από την εποχή του Τρωικού Πολέμου, αφού ο Παλαμήδης, σύμφωνα με τις πηγές, επινόησε τον κύβο και τα αντίστοιχα παιχνίδια εκείνη την εποχή. Στην αρχαία Ελλάδα και την Αίγυπτο, όπου έχουμε στοιχεία για τη χρήση της για περισσότερα από 3.500 χρόνια πίσω, χρησιμοποιούνται αντικείμενα από κόκαλο, ξύλο, ελεφαντόδοντο.
Υπήρχαν και έχουν διασωθεί μερικοί πολύ περίεργοι τύποι ζαριών, που δεν γνωρίζουμε σε ποια παιχνίδια χρησιμοποιούνταν. Π.χ. στο Βρετανικό Μουσείο φυλάσσονται ζάρια σε σχήμα ανθρώπου, σχεδόν παντελώς άγνωστο στις μέρες μας. Η χρήση του είχε τις περισσότερες φορές και σεξουαλικά υπονοούμενα, καθώς η θέση του ζαριού καθόριζε την ερωτική στάση του ζευγαριού. Πάνω στο ζάρι υπάρχουν χαραγμένες κουκίδες με τις τυχερές αξίες σε διάφορα μέρη του σώματος, από το ένα μέχρι το έξι.

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

500 μέτρα από τον οικισμό της Χρυσοσκαλίτισσας βρίσκεται η Βουλόλιμνη που μοιάζει με κρατήρα  και το όνομα της σημαίνει βουλιαγμένη λίμνη. Τα βράχια εκεί δημιουργούν ένα φυσικό τείχος γύρω από τη θαλάσσια περιοχή και αφήνουν μόνο ένα μικρό πέρασμα για τις βάρκες προς το πέλαγος.
Υπέροχη φαίνεται από ψηλά με τον φακό του Στέλιου Αποστολάκη.

ΔΡΟΜΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ 2019

ΝΕΑ ΩΡΑ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΩΝ 10.000μ  ΣΤΙΣ  14.40
Με τη συμμετοχή δύο εκ των καλλιτέρων δρομέων της Κρήτης του Γιάννη Ζερβάκη και του Θεόδωρου Τσολάκη, μέλη και οι δύο της Ομάδας των Ενόπλων Δυνάμεων, θα διεξαχθεί την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2019 ο αγώνας «ΔΡΟΜΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ».
Στους αγώνες συμμετέχουν δρομείς από όλη την Κρήτη, αθλητές – αθλήτριες των σωματείων του Σ.Ε.Γ.Α.Σ., δρομείς των συλλόγων δρομέων υγείας, μαθητές – μαθήτριες των σχολείων της περιοχής, αλλά και ολόκληρες οικογένειες που θα περπατήσουν με τα μικρά παιδιά τους στην πρώτη χρονικά δρομική απόσταση των 700μ (12.15).
Τον αγώνα διοργανώνουν ο Αθλητικός Όμιλος Κισάμου και η Ε.Α.Σ. Σ.Ε.Γ.Α.Σ. Κρήτης, με συνδιοργανωτές την Περιφέρεια Κρήτης,  την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και το Δήμο Κισάμου και με την υποστήριξη του Συλλόγου Δρομέων Υγείας Χανίων και του Μορφωτικού Πολιτιστικού Αθλητικού Συλλόγου Πλοκαμιανών.
Την ημέρα των αγώνων (Κυριακή 3/2) και ώρα 10.15 το πρωί, θα αναχωρήσουν 3 λεωφορεία από το στάδιο Χανίων για να μεταφέρουν τους αθλητές και κριτές των αγώνων στο Καστέλι.
Ειδικά και μόνο για τους δρομείς των 5 και 10 χλμ θα αναχωρήσει ένα ακόμα λεωφορείο στις 10.45.
Η εκκίνηση, ο τερματισμός και η αίθουσα κλήσης των αγώνων, θα είναι στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κισάμου.
► Οι δρόμοι 5 και 10 χλμ θα διεξαχθούν ταυτόχρονα με ώρα εκκίνησης 14.40 και θα έχουν ηλεκτρονική χρονομέτρηση.
Σε όλους τους συμμετέχοντες θα δοθεί αναμνηστικό μετάλλιο και μπλουζάκι.
Δεν υπάρχει οικονομική συμμετοχή των δρομέων, αφού η συμμετοχή στους αγώνες προσφέρεται δωρεάν από τους διοργανωτές.
Οι φωτο είναι απο τον περυσινό αγώνα.

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Ο γυμναστής Ροβίθης στην μέση και γύρω του όλα τα γυμνασιόπαιδα σε μια απο τις τελευταίες αν δεν κάνω επιδείξεις, 1975 που έγιναν στο γυμνάσιο Καστελίου Κισάμου. Οι γεννηθέντες το 1958-59 και πολλά γνωστά πρόσωπα. 
Δεν θυμάμαι να έγιναν επιδείξεις μετά.