Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2019

ΜΕ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΤΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ

Γράφει η Όλγα Ψαράκη*
Μια ανάσα μας χωρίζει από το άνοιγμα των σχολείων. Μια γλυκιά αναμονή για τα παιδιά που θα ξαναδούν τους συμμαθητές τους, ένα άγχος για τις οικογένειες με τη σκέψη του πρόσθετου κόστους που θα καλεστούν πάλι να σηκώσουν όλη τη χρονιά για τις ανάγκες που αφορούν το σχολείο.
Αλλά ποιο είναι το περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί σήμερα στο ελληνικό ακριβό δημόσιο σχολειό του 21ου αιώνα για τη μέση λαϊκή οικογένεια; Ποια είναι η κατεύθυνση για τους αυριανούς εργαζόμενους;
 Όταν το 1999 ο Βρετανός επίτροπος στο Μέγαρο  Αθηνών απευθυνόμενος σε πρυτάνεις και σε παράγοντες της παιδείας είπε «Ξεχάστε τη θεωρία περί αποστολής της εκπαίδευσης να μορφώνει ολόπλευρα και να βοηθάει στη συγκρότηση προσωπικότητας κλπ. Η παιδεία πρέπει να υποταχθεί στις ανάγκες της οικονομίας και της αγοράς», είχε προκαλέσει σοκ.
Από τότε πολύ νερό έχει κυλίσει στο αυλάκι. Άλλα αυτό παραμένει. Από το 1999 μέχρι το 2013, αλλά και μέχρι σήμερα. Όλες οι αλλαγές που έχουν πραγματοποιήσει οι κυβερνήσεις που πέρασαν από τότε μέχρι σήμερα έχουν αυτή την κατεύθυνση, στο θέμα της παιδείας.
 Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα παράγει φθηνό και ευέλικτο επιστημονικό δυναμικό, ανθρώπους με δεξιότητες στην υπηρεσία μιας ανάπτυξης όχι προς όφελος αυτών που την παράγουν των εργαζομένων.
Σήμερα το σχολείο παρέχει μόρφωση;  Παρέχει γενική παιδεία; Αυτό έχει να κάνει με το περιεχόμενο, την κατεύθυνση, τις υποδομές, το εκπαιδευτικό προσωπικό κλπ. Δεν παρέχει ούτε το ένα ούτε το άλλο και όσο προχωρεί προσανατολίζεται ακόμα από τις μικρότερες τάξεις, στο κυνήγι να περάσει το παιδί στο πανεπιστήμιο.
Μια λαϊκή οικογένεια σήμερα τι αντιμετωπίζει; Σχολειό υποβαθμισμένο. Ξένη γλώσσα, αθλήματα που θα τα πληρώσει. Είναι υποχρεωτική εκπαίδευση ο αθλητισμός; Είναι. Αν θέλει να μάθει ένα μουσικό όργανο; Το ίδιο. Επομένως πληρώνει παντού συν τα φροντιστήρια. Τα φροντιστήρια δε, ξεκινάνε από το δημοτικό πλέον. Κέντρα μελέτης τα ονομάζουν. Το ίδιο στο γυμνάσιο, τα ίδια και στο λύκειο που εκεί πλέον υπάρχει εξόντωση και για την οικογένεια και για το παιδί.
Η γενική παιδεία στο νόμο για το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ ...
..σταματά στη Β’ λυκείου και συνεχίζει τη Γ’ Λυκείου σε προπαρασκευαστική χρόνια για το πανεπιστήμιο. Πάμε δηλ σε ένα Λύκειο που το λένε αναβαθμισμένο κόβοντας μαθήματα γενικής παιδιά φορτώνοντας τα παιδιά με εξετάσεις πανελλαδικού τύπου πιο δύσκολες και για το απολυτήριο. 
Αλήθεια αυτά τα παιδιά, παιδιά μέσα στην εφηβεία τους, μην το ξεχνάμε αυτό, έχουν χρόνο να συζητούν (τους αυξάνουν και την ύλη) κυνηγώντας βαθμούς  για το απολυτήριο, για την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο.
Η εκπαιδευτική δραστηριότητα αναπτύσσεται σε κτηριακές υποδομές. Σαν ΑΣΓΜΕ, ομοσπονδία Κρήτης, ένωση γονέων που εκπροσωπείται το Γονεϊκό κίνημα εδώ στο Δήμο μας, αντιπροσωπεύει τους συλλόγους γονέων των σχολείων, έχουμε αναφερθεί στην ανάγκη σύγχρονων σχολικών υποδομών. Και στο Δήμο μας  έχουμε κάποια κτήρια, κτισμένα πριν το 1960 ή και λίγο μετά αντέχουν στο χρόνο, άλλα δεν εξυπηρετούν τις σύγχρονες μαθησιακές ανάγκες.
Αν ξεπεράσουμε αυτό το σημείο, θα πάμε σε ασυντήρητα κτήρια αφημένα στη φθορά του χρόνου και της χρήσης, σαθρούς σοβάδες, ετοιμόρροπες υδρορροές, αίθουσες ή βοηθητικούς  χώρους σε containers, διαβρωμένες από την υγρασία, κλιμακοστάσια που κατακλύζονται με νερά στις πρώτες βροχές, καλοριφέρ που ακροβατούν δεκάδες άλλα οικοδομικά προβλήματα που κάνουν το κτήρια όχι μόνο δομικά αλλά και στατικά επικίνδυνα.
Η Ειδική Αγωγή, που στεγάζεται ένα μέρος της στο σχολείο των Κουτουφιανών ακατάλληλο εργονομικά γι αυτή την περίπτωση.
Αιχμή του παγόβουνου το ΓΕΛ-ΕΠΑΛ Κισάμου, που τελευταία επισκέφτηκε ο υπουργός παιδείας. Η χρόνια πίεση της σχολικής κοινότητας είναι αυτή που τον έφερε ως εδώ. Βεβαία οι υποσχέσεις δεν φτιάχνουν σχολεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην συνάντηση αυτή δεν καλέστηκαν εκπρόσωποι γονέων και μαζικών φορέων του δήμου μας.
Βλέπουμε ότι ο αντισεισμικός έλεγχος δεν έχει προχωρήσει. Τι ρόλο παίζει το σχολικό κτήριο στη μόρφωση; Το βλέπουμε καλά οι μαθητές, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί.
Σοβαρός παράγοντας διαπαιδαγώγησης και μόρφωσης αλλά και στοιχείο σεβασμού της πολιτείας στα παιδιά. Η σχολική υποδομή, το μέγεθος, η αρχιτεκτονική του σχολείου, δεν είναι μόνο τεχνικό ζήτημα. Αφορά τις συνθήκες που γίνεται η μαθησιακή διαπαιδαγωγική διαδικασία.
Έχουμε ανάγκη, είναι πανελλαδικό πρόβλημα, από σύγχρονες σχολικές υποδομές που να μπορούν να ικανοποιήσουν διευρυμένα τις σύνθετες ανάγκες των παιδιών μας.
Αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, βιβλιοθήκες, γυμναστήρια, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων. Δεν είναι πολυτέλεια όλα αυτά σήμερα.
Αν κάνουμε μια βόλτα στα Β. προάστια της Αθήνας θα δούμε υπερσύγχρονα ιδιωτικά σχολεία με γήπεδα ποδοσφαίρου, κλειστά γυμναστήρια, κολυμβητήρια ,χώρους δημιουργίας. Γι αυτό το λόγο τονίζουμε ότι όταν παλεύουμε για τις σύγχρονες ανάγκες και με βάσει αυτό διαμορφώνουμε αιτήματα. Δεν πετάμε στα σύννεφα.
Σύγχρονη ανάγκη, σημαίνει, ότι ο πλούτος που παράγεται, την έχει κάνει πραγματικότητα, για λίγους . Γι αυτούς που έχουν να πληρώσουν. Όμως μπορεί να δοθεί, στην προκειμένη περίπτωση τέτοιας ποιότητας σχολεία και στα παιδιά μας αρκεί, να αλλάξει η πολιτική βούληση, να υπάρχει πολιτική πίεση και αυτό προκύπτει από τους αγώνες και την πάλη του λαού. Αυτό είναι το δικό μας μερτικό ευθύνης σαν οργανώσεις γονέων. Το θέμα είναι μεγάλο με πολλές παραμέτρους και σαν Ένωση γονέων θα επανέλθουμε πιο αναλυτικά.
Ένα άλλο κομμάτι του παζλ που συνθέτει το κάδρο της εκπαίδευσης, είναι το εκπαιδευτικό επιστημονικό δυναμικό. Νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές.
Πόσο επανδρώνονται τα σχολεία; Την ώρα που υπάρχουν χιλιάδες άνεργοι εκπαιδευτικοί, υπάρχουν και εκατοντάδες κενά. Ένα διαχρονικό πλέον πρόβλημα που ισχύει και φέτος. Και όταν τελικά καταλήξουν σε κάποια σχολεία κάποιοι απ’ αυτούς, τι σχέσεις εργασίας έχουν; Γιατί εκτός των άλλων είναι εργαζόμενοι, οικογενειάρχες. Πολλοί από αυτούς εγκαταλείπουν τη βάση τους, την οικογένεια τους και είναι αναγκασμένοι να γυρνάνε από σχολείο σε σχολείο να καλύψουν το ωράριό τους.
Πολλές οι περιπτώσεις και στα σχολεία μας, όλων των βαθμίδων, να πηγαίνουν Χριστούγεννα ή και παραπέρα για να έχουμε τον απαιτούμενο αριθμό εκπαιδευτικών.
Να μιλήσουμε για την Ειδική Αγωγή που δεν συμπληρώνονται οι ειδικότητες;
Τα παραπάνω είναι μια επιμέρους αναφορά σε ζητήματα της σχολικής κοινότητας.
Συνδυασμένα με τις δυσκολίες  που πολλές οικογένειες αντιμετωπίζουν, συνθέτουν ένα εκρηκτικό μείγμα που έχει σαν αποτέλεσμα και την προβληματική συμπεριφορά των παιδιών.
Η Πολιτεία πετάει το μπαλάκι στην οικογένεια. Η οικογένεια έτσι κι αλλιώς από μόνη της είναι ένας ευαίσθητος κρίκος της αλυσίδας, επηρεαζόμενη από παράγοντες, που είναι άλλη συζήτηση. 
Φυσικά τα παιδιά και οι οικογένειες τους, που καταφέρνουν να ξεπεράσουν αυτά τα εμπόδια είναι αξιέπαινες. Είναι όμως αρκετό; Τι γίνεται με τα άλλα παιδιά; Σήμερα όλα τα παιδιά μπορούν να μορφώνονται ολόπλευρα στο σχολείο μέχρι τα 18 τους χρόνια.
Αγαπητοί φίλοι γονείς:
Δεν περιγράφουμε την κατάσταση για να μεριάσουμε. Σαν Ένωση γονέων σας καλούμε να ζωντανέψετε στους Συλλόγους των σχολείων μας και τα άλλα όργανα των γονέων. Βρείτε χρόνο και ενέργεια, ενημερωθείτε. Μπείτε στο site της ΑΣΓΜΕ. Είναι τα ζητήματα πανελλαδικού τύπου, είναι και τα ιδιαίτερα προβλήματα για τα σχολεία του Δήμου μας. Να τους κάνουμε εστίες συλλογικής διεκδίκησης με κέντρο το συμφέρον των παιδιών μας, τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες τους, το δικαίωμά τους στο παιχνίδι, στον αθλητισμό, στην ψυχαγωγία.
Η ίδια η πείρα δείχνει ότι μπορούμε να βάζουμε εμπόδια, να μετράμε μικρές νίκες να καθυστερούμε. Αρκεί να έχουμε ξεκάθαρο ότι η διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών δεν είναι ζήτημα διαπραγμάτευσης, είναι ζήτημα πάλης. Ο αγώνας μας έχει αποτέλεσμα όταν είναι συλλογικός. Ξεθωριάζει την προπαγάνδα των κυβερνήσεων.
Ακόμα και όταν υλοποιούνται μια σειρά  από αντιδραστικά μέτρα, δεν έχουν νομιμοποιηθεί στη συνείδηση μιας μεγάλης μερίδας εργαζομένων και αυτό είναι μια σοβαρή παρακαταθήκη για την διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών και στο χώρο της παιδείας.
Να απαιτήσουμε μαζί:
Σαν Ένωση γονέων Δήμου Κισάμου, με κάλεσμα και στους συλλόγους γονέων των σχολείων μας, έχουμε κάνει πρόταση στο Δήμαρχο και τους αρμόδιους για θέματα παιδείας να συναντηθούμε για μια συζήτηση αρχικά για τις σχολικές κτηριακές υποδομές των σχολείων μας και τη λειτουργία τους κατά την διάρκεια της χρονιάς.
Πάρτε μέρος !
Με ευθύνη Όλγα Ψαράκη 
*Πρόεδρος Ένωσης Γονέων, Δήμου Κισάμου 

Δεν υπάρχουν σχόλια: