Γράφει ο Μιχάλης Ανδριανάκης
Γιορτάζει σήμερα ο καθεδρικός ναός των Εισοδίων στα Χανιά, που συμπληρώνει επίσης 150 χρόνια λειτουργίας. Άρχισε να κτίζεται ένα χρόνο μετά την έκδοση του Χατ-ι-Χουμαγιούμ (1856) στη θέση παλιάς εκκλησίας, που είχε μετατραπεί σε σαπωνοποιείο και ανήκε στο γνωστό Μουσταφά Ναϊλή Πασά, ο γιος του οποίου Βελή πασάς τον παραχώρησε στη Χριστιανική Κοινότητα Χανίων μαζί με ένα χρηματικό ποσό. Είναι κτισμένος στον αρχιτεκτονικό τύπο της τρίκλιτης βασιλικής με ραδινές αναλογίες, που μαζί με το υψηλό καμπαναριό ανταγωνίζεται τους μιναρέδες της πόλης. Μέχρι τότε ως καθεδρικός ναός των Χανίων χρησιμοποιούνταν οι Άγιοι Ανάργυροι στη μουσουλμανική συνοικίας της Σπλάντζιας. Τα αρχιτεκτονικά του στοιχεία συνδέονται με την παράδοση της όψιμης Βενετοκρατίας, που είχαν επικρατήσει στην αρχιτεκτονική παράδοση του τόπου. Ο εσωτερικός του διάκοσμος διασώζεται ακέραιος και δίνει το πολύ καλό καλλιτεχνικό επίπεδο της περιόδου αυτής στην περιοχή των Χανίων στους τομείς της ζωγραφικής, της ξυλογλυπτικής και της αργυροχοΐας Ανάμεσα στους καλλιτέχνες περιλαμβάνεται ο ιερέας Γεώργιος Καλλιτεράκης, ο "τελευταίος εκπρόσωπος της Κρητικής Σχολής" Ρεθεμιώτης Αντώνιος Βεβελάκης και ο εξαίρετος ζωγράφος Δημήτρης Κοκότσης (1925). Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αφιερωτικές επιγραφές, που δείχνουν ότι στο σύνολό της η τοπική κοινωνία μέσα από τα συνάφεια τις ομάδες από άλλες περιοχές της ώρας, επαγγελματίες, απλοί πολίτες, αφιέρωσαν ό,τι καλύτερο στο νέο καθεδρικό τους ναό.
Γιορτάζει σήμερα ο καθεδρικός ναός των Εισοδίων στα Χανιά, που συμπληρώνει επίσης 150 χρόνια λειτουργίας. Άρχισε να κτίζεται ένα χρόνο μετά την έκδοση του Χατ-ι-Χουμαγιούμ (1856) στη θέση παλιάς εκκλησίας, που είχε μετατραπεί σε σαπωνοποιείο και ανήκε στο γνωστό Μουσταφά Ναϊλή Πασά, ο γιος του οποίου Βελή πασάς τον παραχώρησε στη Χριστιανική Κοινότητα Χανίων μαζί με ένα χρηματικό ποσό. Είναι κτισμένος στον αρχιτεκτονικό τύπο της τρίκλιτης βασιλικής με ραδινές αναλογίες, που μαζί με το υψηλό καμπαναριό ανταγωνίζεται τους μιναρέδες της πόλης. Μέχρι τότε ως καθεδρικός ναός των Χανίων χρησιμοποιούνταν οι Άγιοι Ανάργυροι στη μουσουλμανική συνοικίας της Σπλάντζιας. Τα αρχιτεκτονικά του στοιχεία συνδέονται με την παράδοση της όψιμης Βενετοκρατίας, που είχαν επικρατήσει στην αρχιτεκτονική παράδοση του τόπου. Ο εσωτερικός του διάκοσμος διασώζεται ακέραιος και δίνει το πολύ καλό καλλιτεχνικό επίπεδο της περιόδου αυτής στην περιοχή των Χανίων στους τομείς της ζωγραφικής, της ξυλογλυπτικής και της αργυροχοΐας Ανάμεσα στους καλλιτέχνες περιλαμβάνεται ο ιερέας Γεώργιος Καλλιτεράκης, ο "τελευταίος εκπρόσωπος της Κρητικής Σχολής" Ρεθεμιώτης Αντώνιος Βεβελάκης και ο εξαίρετος ζωγράφος Δημήτρης Κοκότσης (1925). Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αφιερωτικές επιγραφές, που δείχνουν ότι στο σύνολό της η τοπική κοινωνία μέσα από τα συνάφεια τις ομάδες από άλλες περιοχές της ώρας, επαγγελματίες, απλοί πολίτες, αφιέρωσαν ό,τι καλύτερο στο νέο καθεδρικό τους ναό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου