Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.
Υπολογίζεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις, ότι περισσότεροι από τριάντα πέντε χιλιάδες (35.000) προσκυνητές κατέκλυσαν το εορταστικό διήμερο του Δεκαπενταύγουστου τις δύο ιστορικές Ιερές Μονές της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, την Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Οδηγητρίας Γωνιάς και την Ιερά Μονή Παναγίας Χρυσοσκαλιτίσσης, οι οποίες τιμώνται εις την Κυρία Θεοτόκο και είναι αφιερωμένες εις την σεπτή Της Κοίμηση.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος την παραμονή της εορτής προεξήρχε της Θείας Λειτουργίας εις την Ι. Μονή Παναγίας Χρυσοσκαλιτίσσης. Του εόρτιου Εσπερινού, της πανηγυρικής Θείας Λειτουργίας της κυριωνύμου ημέρας και του μεθεόρτιου Εσπερινού εις την Ιερά Σταυροπηγιακή Μονή Οδηγητρίας Γωνιάς προεξήρχε ο Σεβ. Μητροπολίτης Ακχαλκαλάκι και Κουμουρτώ κ. Νικόλαος εκ του Πατριαρχείου Γεωργίας, συλλειτουργούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου. Ο Ποιμενάρχης κ. Αμφιλόχιος με λόγους θερμούς καλοσώρισε τον φιλοξενούμενο Ιεράρχη εκ του Πατριαρχείου Γεωργίας, ευχαριστώντας τον δια την έλευση του. Απευθυνόμενος δε εις τις χιλιάδες των προσκυνητών σημείωσε: «Στην δίνη της καθημερινότητάς μας, στο βαθύ σκοτάδι των πολλών
απογοητεύσεων και αντιθέσεων της ζωής, τώρα που η ευημερία ξεθωριάζει, τώρα που τα μάτια θολά από το γνόφο της πολύμορφης ανασφάλειας δακρύζουν και ανασηκώνονται προς τον Ουρανό, τώρα που όλοι νιώθομε έωλοι και μετέωροι μέσα στο καύμα του στεγνού από ελπίδες κόσμου, τώρα που ο άνθρωπος ασφυκτιά και εναγώνια αναζητεί διέξοδο και ελπίδα, τώρα είναι η ώρα της Παναγίας μας. Έρχεται ως «φωτοδόχος λαμπάδα» που φωτίζει όλους εκείνους που παραπαίουν στα σκοτάδια της αστοχίας και αβεβαιότητας και ως ελπίδα στις πολλές απέλπιδες ανατροπές και απογοητεύσεις της ζωής. Τώρα η Παναγία μας καλεί να ζήσουμε το θαύμα στην ζωή μας, να ζωντανέψουμε την ελπίδα, να ελευθερωθούμε απ΄ όσα μας θλίβουν και συνθλίβουν, καθώς Εκείνη μας παραγγέλλει πως ελπίζομε και πιστεύουμε όχι γιατί αγωνιούμε, αλλά γιατί πιστεύουμε. Η συμμετοχή όλων εσάς, των δεκάδων χιλιάδων παιδιών της Παναγίας μας, που επί 3 και πλέον ώρες κοπιάζετε και υπομονετικά περιμένετε έως ότου προσκυνήσετε την θαυματουργό Εικόνα Της σε τούτο τον ιερό Της βράχο, ηχηρή και ισχυρή απάντηση σε όλους εκείνους που, εγκλωβισμένοι στις ιδεοληψίες τους, διαλαλούν πως ο ποτισμένος και μυρωμένος με αίμα Αγίων και Ηρώων λαός μας δεν είναι Ορθόδοξος», κατέληξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος δίδοντας τον λόγο εις τον φιλοξενούμενο Ιεράρχη κ. Νικόλαο, ο οποίος αφού ευχαρίστησε δια την πρόσκληση και εξέφρασε την βαθιά του συγκίνηση για την συμμετοχή τόσων χιλιάδων πιστών εις τις Θείες Λειτουργίες και Ι.Ακολουθίες του εόρτιου διημέρου σημείωσε: «Η κοίμηση και η εις Ουρανούς μετάσταση της Παναγίας μας φανερώνει πως τελικά ο θάνατος είναι ψευδαίσθηση και όχι γεγονός αμετάκλητο, καθώς τον θάνατο νικά η Ανάσταση και η ζωή».
Όταν η αυλαία πέφτει στο κατά τ' άλλα εξαίρετο φεστιβάλ-αφήνονται πίσω ξεχασμένοι 3?-4? αναιδείς που κοροϊδεύουν την κρητική μουσική γκαρίζοντας μέχρι τις 4 παρά το πρωί μη σεβόμενοι το γεγονός ότι η περιοχή είναι κατοικήσιμη (ντόπιοι και τουρίστες) και πιθανόν έχει ανθρώπους που δεν κάνουν διακοπές και θέλουν απλώς να κοιμηθούν για να πάνε το πρωί στην δουλειά τους.
Τι να σου κάνει και η αστυνομία όταν από τις 2 πμ έχει κάνει ήδη 2 φορές σύσταση για διατάραξη κοινής ησυχίας και αυτοί όχι απλά εξακολουθούν να παίζουν το τουμπερλέκι τους και να γκαρίζουν αλλά φωνασκούν ακόμα πιο δυνατά...τι να κάνεις κι εσύ... κλείνεις παραθυρόφυλλα, μαντρώνεσαι καλοκαιριάτικα, ανοίγεις το αιρ κοντίσιον για να αισθάνεσαι ότι αναπνέεις τουλάχιστον..και απλά επιβεβαιώνεις το γνωστό ότι αυτό τον υπέροχο τόπο και οποιαδήποτε προσπάθεια ανάδειξης του πάντα τον αμαυρώνει η μαγκιά ορισμένων που θέλουν να λέγονται Κρητικοί....την ράτσα φίλε δεν την κάνει η μαγκιά, το νταηλίκι κ οι κούπες που ρουφάς, αλλά ο σεβασμός στον συνάνθρωπο σου μαζί με πολλά αλλα που προφανώς δεν διαθέτεις.
Καλό θα ήταν να ελέγχουν οι ίδιοι οι διοργανωτές ποιοι μένουν πίσω και τι κάνουν τα ξημερώματα εκεί εφόσον θεωρητικά τα περίπτερα είναι κλειστά.... μέχρι τότε..καληνύχτα *Σ*Καστέλι.
Α.Κ.
300 χιλιόμετρα ΒΟΑκ έκανα αυτές τις μέρες... και ως εκ του θαύματος διαπίστωσα οτι δεν είμαστε εμείς οι έσχατοι των εσχάτων, υπάρχουν και χειρότεροι. Τελικά πολλές φορές δεν καταλαβαίνω πως ένα δρόμος με τον τόσο καθημερινό φόρτο που έχει, δεν είναι υπόδειγμα αλλά τόσο παραμελημένος. Θα μου πεις τώρα εμείς δεν ξέρουμε ακόμα σε ποιον ανήκει- ποιος είναι υπεύθυνος αλήθεια;- θα τον κάνουμε υπόδειγμα δρόμου;
Με δυο λέξεις πάντως τον περιγράφεις "Κίνδυνος θάνατος" ... 15.000 αυτοκίνητα πάνω κάτω σε συνθήκες υποανάπτυκτων χωρών.
Το χειρότερο κομμάτι είναι σίγουρα αυτό του Αποκόρωνα. Από 9 μέτρα πλάτος ο δρόμος είναι 4μ άντε 4.20μ. Δεν υπάρχει περιθώριο, ούτε λωρίδα από δεξιά και αριστερά με τα δέντρα να σε απειλούν κάθε στιγμή... φυσικά κάτι πέτρες σχεδόν δίπλα στον δρόμο είναι για να σταματάνε αυτοί που δεν ..έχουν φρένα. Το επόμενο δύσκολο κομμάτι είναι σίγουρα από το Καλό Χωρίο ως την Σητεία...τραγικό, και μετά ερχόμαστε εμείς που τα προβλήματα τα ξέρουμε.... εγκατάλειψη.
Ντροπή
Καλά κύριοι της Περιφέρειας καθημερινά περνάτε απο αυτά τα σημεία και στην δική σας -έτσι λέτε- αρμοδιότητα να μην ανήκε ο ΒΟΑΚ, εσείς πρέπει να κάνετε τις συστάσεις σε αυτούς που πρέπει να καθαρίσουν τον ΒΟΑΚ... τελικά μήπως επαναπαύεστε ότι κάποτε θα φτιαχτεί ένας νέος οπότε δεν σας πολυνοιάζει αυτός;
Ντροπή....
Τα μεγάλα φορτηγά περνάνε και βρίσκουν στα δένδρα δεξιά και αριστερά και από τον θόρυβο που κάνουν νομίζεις ότι κάποιο τρακάρισμα έχει γίνει.
Τελικά μήπως είναι το σχέδιο αυτό ώστε αύριο που θα μπουν τα διόδια θα μας παραδώσετε ένα δρόμο καθωσπρέπει; Κάτι τέτοιο υποψιάζομαι .. Αλήθεια τι γίνονται τα λεφτά από τα τέλη κυκλοφορίας κάθε χρόνο, που πάνε; Αυτά δεν πρέπει να είναι ανταποδοτικά ή μήπως κάνω λάθος;
Ντροπή και θέλετε και τουρισμό.... βιντεάκια όμως με όλα τα καλά κάνατε ετησίως, μήπως είναι καιρός να κάνουμε εμείς οι πολίτες ένα βιντεάκι για να δει όλος ο κόσμος αυτά τα χάλια;
Το "10ο Φεστιβάλ Κισαμίτικης Κουλτούρας" είναι πλέον θεσμός για την περιοχή μας και όχι μόνο, από το 2008, οπότε και ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια. Ο κόσμος έχει τη δυνατότητα αφενός να απολαύσει τα προϊόντα της περιοχής μας, αφετέρου να διασκεδάσει στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που θα γίνονται στις 9 μέρες που διαρκεί το Φεστιβάλ. Απαιτείται η συμμετοχή των "ντόπιων" και όχι μόνο, επιχειρήσεων, ο αριθμός των οποίων έχει παγιωθεί τα τελευταία χρόνια. Αν δεν συνεισφέρουν οι επιχειρηματίες της Κισάμου, δεν θα έρθουν και τα οφέλη που ζητούν και επιθυμούν. Χρειάζεται διαρκής συνεργασία των επιχειρήσεων, με τους θεσμούς και τους φορείς, ώστε το αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό. Εμείς ως Δήμος Κισάμου και ως Κοινωφελής Επιχείρηση κάνουμε ότι είναι δυνατόν, ώστε να στηρίξουμε το Φεστιβάλ Κισσαμίτικης Κουλτούρας. Ευχαριστούμε την Περιφέρεια Κρήτης και την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων για τη φετινή συνδιοργάνωση.
Ας ελπίσουμε οτι όλα θα πάνε καλά και η συμμετοχή του κόσμου θα είναι η αναμενόμενη. Δυστυχώς απο τα σχόλια που διαβάζω στο διαδίκτυο, οι επισκέπτες και λέω για τους ντόπιους, δεν είναι και τόσο ευχαριστημένοι, και όλοι αναπολούν τα περασμένα χρόνια.
Δυο ρεπορτάζ έγιναν για την Κίσαμο αυτές τις μέρες και τα δυο είχαν στόχο το άθλιο οδικό μας δίκτυο. Το πρώτο απο την Νέα Κρήτη που τώρα μάλλον ανακάλυψε οτι τα αυτοκίνητα δεν φτάνουν ως την θάλασσα στο Ελαφονήσι.
Χάος, νεύρα, ταλαιπωρία. Αυτό το τρίπτυχο μπορεί να περιγράψει την κατάσταση που επικρατεί στο "εξωτικό" Ελαφονήσι τη Δευτέρα 14 Αυγούστου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, γίνεται το αδιαχώρητο από 7.500 τουρίστες, Έλληνες και ξένους, που προσπαθούν να πλησιάσουν το μαγευτικό νησάκι στα νοτιοδυτικά της Κρήτης.
Προς το τέλος του άρθρου αντιλαμβάνεται οτι μιλάει για Νατούρα και πάει να τα διορθώσει αλλά ως τότε τα έχει κάνει μπάχαλο...
Βεβαίως είναι γνωστό ότι επειδή πρόκειται για περιοχή Ναtura δεν επιτρέπονται παρεμβάσεις όπως δρόμος με άσφαλτο.
- Ας ενημερώσουμε τους φίλους Ηρακλειώτες όπως πάμε σε λίγα χρόνια θα παρκάρουν στο νησάκι, ώστε να μην κουράζονται να περπατήσουν τα 200 μέτρα.
Το άλλο ρεπορτάζ το έκανε ο Ι. Κάκανος και μιλάει παραμονή Παναγίας για μια ατελείωτη φάλαγγα από αυτοκίνητα που άρχιζε από την περιοχή του Κορφαλώνα στη νέα εθνική οδό πριν από το Καστέλι και συνεχιζόταν μέχρι την έξοδο της κωμόπολης, δυσκόλεψε αρκετά τους οδηγούς όπως και τους επιβαίνοντες, ενώ δεν έλειψαν παρεξηγήσεις και φωνές προφανώς επειδή αρκετοί που ήθελαν να κατευθυνθούν για Χρυσοσκαλίτισσα και Ελαφονήσι μπερδεύτηκαν και συνέχισαν την πορεία τους....καταλήγοντας για την ανάγκη άμεσων επεμβάσεων στο οδικό δίκτυο και την έναρξη των εργασιών για τις προγραμματισμένες σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί και εγκριθεί για τις περιφερειακές παρακάμψεις ούτως ώστε να εκλείψουν τα κυκλοφοριακά προβλήματα.
- Γιάννη εμείς δεν θέλουμε περιφερειακούς, δεν θέλουμε παρακάμψεις, θέλουμε όλοι να περνάνε μέσα απο την πόλη σαν τους Εβραίους... όλο και κάποιο ψίχουλο θα πέσει να το αρπάξουμε. Τι μας λες τώρα είμαστε εμείς για νέες πιάτσες; Τόσα χρόνια κάναμε να φτιάξουμε αυτή που έχουμε, θα την χαλάσουμε τώρα; Η μελέτη είναι σε ένα συρτάρι που δεν το ανοίγουμε ποτέ... το φυλάμε σαν τα μάτια μας να μην ανοίξει... άκου εκεί νέα πιάτσα, νέος δρόμος, παράκαμψη και περιφερειακό!
Παγκόσμιο Συνέδριο Φυσικής πρόκειται να διεξαχθεί στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ) από τις 16 έως και τις 29 Αυγούστου 2017. Πιο αναλυτικά, στα πλαίσια του «6ου Διεθνούς Συνεδρίου για τα Νέα Σύνορα της Φυσικής» (6th International Conference on New Frontiers in Physics, ICNFP 2017), το οποίο δίδει ιδιαίτερη έμφαση στη διεπιστημονικότητα, θα συζητηθούν από διεθνώς αναγνωρισμένους επιστήμονες, αλλά και μεταπτυχιακούς φοιτητές, θέματα των διαφόρων κλάδων της Φυσικής, όπως της φυσικής βαρέων ιόντων, της πυρηνικής φυσικής, της φυσικής στοιχειωδών σωματίων, της αστροφυσικής και της κοσμολογίας. Εκτός αυτού, θα συμμετάσχουν και επιστήμονες από παρεμφερείς κλάδους, π.χ. των μαθηματικών, της μαθηματικής φυσικής, της κβαντικής οπτικής κ.ά.
Αξίζει δε να σημειωθεί, πως φέτος για πρώτη φορά, θα πραγματοποιηθούν δύο μεγάλα εργαστήρια σχετικά με το θέμα των θεμελίων της κβαντικής φυσικής, ......
Ο Αύγουστος στον ελληνικό χώρο, «ο καλός μας μήνας», που θα θέλαμε «να'ναι δυο φορές το χρόνο», έχει βασική αναφορά, την γιορτή της Παναγίας. Η Παναγία στην ορθόδοξη παράδοση μας, είναι η πιο οικεία μορφή Αγιότητας. Η Παναγιά η Δέσποινα, η Μεγαλόχαρη, η Οδηγήτρια, η Γλυκοφιλούσα, η Κεχαριτωμένη.
Και επειδή ο άνθρωπος θέλει να χαμηλώσει το θεό στην καθημερινότητα του, μιας και ο ίδιος δεν μπορεί πάντα να ψηλώνει, η Παναγιά είναι το πιο προσιτό πρόσωπο και εύκολα συνειδητά ή ασυνείδητα καταφεύγει. Ο πονεμένος, ο κουρασμένος, ο πελαγωμένος, ο άρρωστος, μα και ο ευεργετημένος:
« Από των πολλών μου αμαρτιών
ασθενεί το σώμα, ασθενεί μου και η ψυχή
προς σε καταφεύγω την Κεχαριτωμένη
ελπίς απηλπισμένων συ μοι βοήθησον», ψάλλει ο υμνωδός Γραπτός στον παρακλητικό του κανόνα, τα εσπερινά του δεκαπενταύγουστου στις εκκλησιές.
Η Παναγία είναι η μάνα, και μάλιστα πονεμένη. Είναι η μάνα του Ευεργέτη και Παντοδύναμου.
Στο σπίτι μας μέσα, τα παιδιά στη μάνα καταφεύγουν για κάθε αίτημα. Αυτή θα μεσιτεύσει και προς τον πατέρα τον αυστηρότερο κάποιες φορές. «Πες στο μπαμπά να μου δώσει, πες στον μπαμπά να με αφήσει, μη το πεις στο μπαμπά θα με μαλώσει….». Παιδιά κι εμείς καταφεύγομε αιώνες τώρα μετά την κοίμηση της, γιατί και «εν τη κοιμήσει τον κόσμον ου κατέλιπε, σε Αυτήν, καταφυγή και Σκέπη και παραμυθία, ακόμη και τη μεγάλη ώρα της Κρίσης:
Δέσποινα και μήτηρ του Λυτρωτού
δέξαι παρακλήσεις αναξίων των ικετών
ίνα μεσιτεύσης προς τον εκ Σου τεχθέντα
Ω! Δέσποινα του κόσμου, γενού μεσίτρια
……………………………………
Και Σε μεσίτριαν έχω προς τον φιλάνθρωπον Θεόν
μη μου ελέγξει τας πράξεις ενώπιον των αγγέλων…
Ακούει και πρεσβεύει η Παναγία και μετάγει τα εκ γης προς ουρανόν γι αυτό και στην εικονογράφηση των εκκλησιών η μορφή της Πλατυτέρας εικονογραφείται στην αψίδα του ιερού που συνδέει το τρούλλο (ουρανός) με το υπόλοιπο σύστημα της τοιχοδομίας (Γη).
Τόσο οικείος νοιώθει ο λαός μας με την Παναγιά που η Θεία Μορφή της συνοδεύει και σημαδεύει, ανθρώπους, γεγονότα, πράξεις και τόπους:
Η Παναγιά τα πέλαγα κρατούσε στην ποδιά της
Τη Σίκινο την Αμοργό και τ άλλα τα παιδιά της Οδ. Ελύτης
Που πας καραβάκι με τέτοιο καιρό;
Σε μάχεται η θάλασσα, δεν τη φοβάσαι;
-Ψηλά στο ξωκκλήσι του βράχου που ασπρίζει
Για μένα έχουν κάνει κρυφή λειτουργία.
Ορθός ο Χριστός στο τιμόνι
Στην πλώρη η Παρθένα Μαρία Ζαχ. Παπαντωνίου
Μια παναγιά στην καρδιά μου έχω κλείσει
Σε ερημοκκλήσι αλαργινό.
Κάθε βραδιά της καρδιάς την πόρτα ανοίγω
Κοιτάζω λίγο και προσκυνώ Ν. Γκάτσος
Πέρα στους πέρα κάμπους που είναι οι ελιές
Είναι ένα εκκλησάκι που πάνε οι κοπελιές:
Πάω κι εγώ καημένος για να λειτουργηθώ
Να κάνω το σταυρό μου σαν κάθε χριστιανό
Βλέπω μια Παναγιά άλλη, βλέπω μια κοπελιά
Να κάνει το σταυρό της και λάμπει η εκκλησιά… Δημοτικό
Μαυροφόρα γυναίκα την είδαν οι στρατιώτες μας στην Αλβανία να τους εμψυχώνει. Στο φόβο και στην αγωνία όλοι φωνάζομε «Παναγία μου»
Και οι θυμωμένοι, το όνομα της αναφέρουν «την παναγία σου, μα την Παναγία» που σημαίνει ότι και αυτοί πιστεύουν και την έχουν στη Ζωή τους.
15 Αυγούστου, η Κοίμηση της Θεοτόκου, το Πάσχα του καλοκαιριού. Εκατοντάδες σιωπηλές Παναγίες εγκατεσπαρμένες στην ελληνική ύπαιθρο, οικοδέσποινες ταπεινών ξωκκλησιών και μεγαλόπρεπων ναών μας περιμένουν. Σιωπηλές θα μας ακούσουν.
Και ο σιωπηλός Άγιος λένε οι ησυχαστές πατέρες είναι ο καλύτερος συζητητής γιατί μόνο ακούει……
Ευτυχία Δεσποτάκη
Ήρθαν να μας τιμήσουν ……
Στα χθεσινά εγκαίνια του Φεστιβάλ Κισαμίτικης Κουλτούρας (?) ήρθαν να μας τιμήσουν (!) ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων Απόστολος Βουλγαράκης και όχι μόνο! Μίλησαν για τις δυνατότητες της Δυτ. Κισάμου και τις επενδυτικές προοπτικές του επιχειρηματία Λεπτού. Ο δήμαρχος τον χαρακτήρισε ευεργέτη της Κισάμου, κάτι που ο ίδιος χαρακτήρισε ως υπερβολή. Για τις βασικές υποδομές που χρειάζεται η Κίσαμος ούτε λέξη. Για το νέο ΒΟΑΚ τελειώνει στο Κολυμπάρι, για την παράκαμψη της Κισάμου, για το λιμάνι και τη μαρίνα και πολλά άλλα.
Και "εμείς" καμαρώναμε για την τιμή που μας κάνανε!
Κώστας Χαρτζουλάκης
-Ghrissoscaletessa-Χρυσοσκαλίτισσας
Πολλά χρόνια τώρα ένας θρύλος και ένα μυστήριο πλανώνται πάνω στις παραδόσεις των ανθρώπων που κατοικούσαν στην περιοχή των Εννιά Χωριών στην Κίσαμο του Ν. Χανίων, 'το αρχαίο Ιναχώριο'. Άγνωστο πριν πόσες γενιές άρχισε να μεταδίδεται από στόμα σε στόμα το μυστήριο των χαμένων 'τριών μοναστηριών'.
Ποια ήταν τα μοναστήρια; Πού ήταν κτισμένα; Ποιοι και πότε τα είχαν κτίσει; Σε ποιον Άγιο ήταν αφιερωμένα; Γιατί και πώς χάθηκαν χωρίς να αφήσουν ούτε ένα ίχνος; Είναι μερικά ερωτήματα που προσπάθησαν να απαντήσουν πριν από πολλά χρόνια πολλοί αρχαιολόγοι και ιστορικοί ερευνητές χωρίς ένα καθαρό αποτέλεσμα.
Τα αποδεικτικά στοιχεία είναι λίγα και η ποικιλία των θρύλων μεγάλη. Ο χρόνος πάντα σβήνει τους ανθρώπους και μαζί τους και τις μνήμες και μπερδεύει τον μύθο με την πραγματικότητα σε ένα κουβάρι που δεν γνωρίζει κανένας πού είναι η αρχή και ποιο το τέλος του.
H ΠΡΩΤΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΤΟΝ GEROLA
Το 1900 έρχεται στην Κρήτη ένας μεγάλος αρχαιολόγος .....
..... και αρχιτέκτονας ο G. Gerola.
Σαν νέος "Προμηθέας" μεταλαμπαδεύει στην Κρήτη τη φλόγα του πολιτισμού που τα 250 χρόνια της Τουρκοκρατίας είχαν σβήσει. Αντίθετος με τους νόμους της Φύσης 'τη φθορά και τη λησμονιά'. Έρχεται στην Κρήτη για να καταγράψει και να διασώσει από τη λήθη και τον αφανισμό όλα τα ενετικά μνημεία πολιτισμού που είχαν επιζήσει. Μέσα στις χιλιάδες των μνημείων που ανακάλυψε, μελέτησε και κατέγραψε, ήταν και ένα μικρό εκκλησάκι εγκαταλελειμμένο, χωμένο στο χώμα και στη λησμονιά του χρόνου. Βρισκόταν ανάμεσα στα χωριά Περιβόλια και τη Βάθη. Στα βιβλία του το είχε καταγράψει ως Εκκλησία της Παναγίας. Είχε αποτυπώσει την κάτοψή της και είχε διατυπώσει ορισμένες παρατηρήσεις. Ότι στο εκκλησάκι υπήρχαν δύο παρεκκλήσια και ότι ήταν λατινικό, δηλαδή λατρευόταν σύμφωνα με το Καθολικό Δόγμα.
Οι μετέπειτα αρχαιολόγοι, παίρνοντας τα γραφόμενα του Gerola σαν αξίωμα, δεν επιδίωξαν ούτε να αναστηλώσουν, αλλά ούτε και να διερευνήσουν περισσότερο την εκκλησία.
Και η Φύση συνέχισε το έργο της φθοράς που είχε αρχίσει πολλά χρόνια πριν. Ένα δέντρο φύτρωσε στην οροφή και άπλωσε τις ρίζες του από την οροφή στους τοίχους. Οι τοίχοι άνοιξαν και το εκκλησάκι έγινε ετοιμόρροπο. Φόβιζε με κατάρρευση οποιονδήποτε επιχειρούσε να μπει μέσα έστω για λίγα λεπτά. Σημάδια βανδαλισμού παλαιότερων εποχών υπήρχαν μέσα του έντονα. Η Αγία Τράπεζα είχε μετατραπεί σε πυρομάχι. Είχε ανοιχτεί μια τρύπα στην οροφή για να εξέρχεται ο καπνός με κίνδυνο να καταρρεύσει ολόκληρη η οροφή. Και οι γκρεμισμένοι εσωτερικοί τοίχοι είχαν κάνει σωρούς τις πέτρες στο εσωτερικό. Έτσι κάθε επισκέπτης είχε δυσκολία όχι μόνο να βαδίσει, αλλά και να κρατηθεί όρθιος. Σε αυτήν την κατάσταση βρήκα την εκκλησία την πρώτη φορά που την επισκέφτηκα στις 15-12-2012. Τη βρήκα οδηγημένος από τα βιβλία του Gerola και ρωτώντας τους ηλικιωμένους κατοίκους των γύρω χωριών.
ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ...
Στις μετέπειτα συνεχόμενες επισκέψεις μου εντόπισα στον σουβά του βόρειου τοίχου χαραγμένα σχέδια καραβιών και μιας κωπήλατης βάρκας. Το ένα καράβι ήταν τύπου γαλέρας με θύρες κανονιών.
Και τα δύο ήταν κωπήλατα και με πανιά. Το πρώτο, η γαλέρα, ήταν αγκυροβολημένη με δύο άγκυρες. Το δεύτερο που ακολουθούσε ήταν δεμένο πίσω του σαν να επρόκειτο για λάφυρο αιχμαλωσίας.
Το πρώτο έφερε έναν εμφανή σταυρό στο κατάρτι, ενώ το δεύτερο έφερε στο κατάρτι ένα στρογγυλό σχήμα που μέσα του είχε μια διπλή ημισέληνο σε σχήμα (Χ).
Αργότερα πρόσεξα μια δυσανάγνωστη επιγραφή και κατάλαβα ότι πρόκειται για 'Κτητορική επιγραφή'. Επειδή κανείς δεν πίστευε τι είχα βρει στη σπηλαιώδη εκκλησία.
Και επειδή από την αρχή πίστεψα ότι η επιγραφή που αντίκρισα είναι 'κτητορική επιγραφή' και ότι μας παρέχει χρήσιμες ιστορικές πληροφορίες, προσπάθησα με τις λίγες γνώσεις μου να τη διαβάσω και να τη χρονολογήσω.
Μετά έψαξα όλα τα γνωστά αρχαιολογικά και ιστορικά βιβλία που είχα, για να μάθω μήπως κάποιος αρχαιολόγος ή ιστορικός ερευνητής, είχε δει και είχε διαβάσει αυτή την επιγραφή στο παρελθόν. Με έκπληξή μου κατάλαβα ότι η επιγραφή αυτή δεν αναφερόταν πουθενά.
Τότε φωτογράφισα και έστειλα όλα τα ευρήματα με e-mail σε γνωστούς ακαδημαϊκούς και ιστορικούς συγγραφείς που είχαν γράψει και μελετήσει την ιστορία της περιοχής και ζήτησα τη γνώμη τους.
Όταν μου απάντησαν, με συνεχάρησαν και μου είπαν ότι ήταν αδημοσίευτα. Τότε, ως όφειλα, έκαναν μία αναφορά προς την Αρχαιολογική Υπηρεσία και τους έκανα γνωστό ότι (σε μία καταγεγραμμένη εκκλησία στα βιβλία του Gerola) υπάρχει μια άγνωστη κτητορική επιγραφή που γράφει ότι εκεί ήταν ένα Μοναστήρι. Καθώς ότι υπάρχουν άγνωστα και αδημοσίευτα σχέδια καραβιών και μιας βάρκας στον βόρειο τοίχο. Τους παρέθεσα για πειστήριο και δώδεκα φωτογραφίες. Τους ανέφερα περίπου τι κατά γνώμη μου έγραφε η επιγραφή καθώς και την εκτίμησή μου για τη χρονολόγησή τους. Τους έγραφα ότι ήταν αντικείμενο της αρμοδιότητας των Βυζαντινών και Μεσαιωνικών Αρχαιοτήτων και τους προέτρεψα να λάβουν μέτρα προστασίας της ακεραιότητας της εκκλησίας καθώς να προβούν, εάν το κρίνουν σκόπιμο και σε δικές τους έρευνες. Την επόμενη ημέρα που έκανα την αίτηση, επισκεφτήκαμε την εκκλησία από κοινού με δύο αρχαιολόγους της αρμόδιας Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
Αφού τους υπέδειξα τι και πού το είχα δει, αυτοί με τη σειρά τους έκριναν ότι η επιγραφή και τα σχέδια ήταν αυθεντικά, προέβησαν σε πρώτη εκτίμηση και φωτογράφισαν τον χώρο μέσα κι έξω από την εκκλησία.
Τα συμπεράσματά τους μου τα κοινοποίησαν εγγράφως περίπου μετά έναν μήνα.
Με άφησαν να καταλάβω ότι θεώρησαν τα ευρήματα ελάσσονος αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και ότι η υπόθεση αυτή είχε κλείσει, χωρίς να σκέφτονται για περαιτέρω αρχαιολογική έρευνα.
ΒΑΣΙΛΗΣ Ν. ΚΝΙΘΑΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
Γράφει ο Μιχάλης Ανδριανάκης
Μονή Οδηγητρίας Γωνιάς, στο Κολυμπάρι Κισάμου. Στην πρώτη φωτογραφία η μονή από το ύψος του παλιού καθολικού (δυτικά). Διακρίνονται τα εξωτερικά κτίσματα της δυτικής πλευράς. Στη δεύτερη απεικονίζεται η Μονή από τη βόρεια πλευρά (περίπου από την "Ορθόδοξη Ακαδημία"). Η φωτογραφίες είναι του ιταλού αρχαιολόγου G.Gerola.
Η μικρή αρχικά Μονή Γωνιάς ήταν κτισμένη στο ύψωμα δυτικά της σημερινής από το πρώτο μισό του 14ου αιώνα, εποχή κατά την οποία χρονολογείται το πρώτο στρώμα του τοιχογραφικού διακόσμου, που αποκαλύψαμε προ ετών. Στις αρχές του 17ου αιώνα ο λόγιος μοναχός Βλάσιος ο Κύπριος και ο Βενετοκρητικός Βενέδικτος Τζαγκαρόλος, φρόντισαν για την ανέγερση του νέου, εντυπωσιακού συγκροτήματος ανατολικά, δίπλα στην παραλία. Η μεταφορά συνδέθηκε με την εύρεση εικόνας της Παναγίας, η οποία επέμενε να επανέρχεται στη θέση που βρέθηκε.
Το επικλινές έδαφος "ισοπεδώθηκε" με τη βοήθεια υπόγειων θολωτών, βοηθητικών χώρων (ελαιοτριβείο,αποθήκες και κοιμητήριο κάτω από το ναό), που δημιουργούν τη μεγάλη, ισόπεδη αυλή. Το τρίκογχο με τρούλο καθολικό στο μέσο και ανατολικά της αυλής περιβάλλεται από τα φροντισμένα κτίσματα της μανιεριστικής τράπεζας και του ηγουμενείου και συμπληρώθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα με δυο παρεκκλήσια, νάρθηκα και υψηλό κωδωνοστάσιο. Η Μονή αποκαθίσταται τα τελευταία χρόνια με σωστό τρόπο, χάρη στη στενή συνεργασία της αδελφότητας με την αρμόδια 28η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Οι φωτογραφίες βρίσκονται στο αρχείο του Βενετικού Ινστιτούτου Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών
Κουκιανάκης- Σκουλάκη- Μαυροδημητράκης απο αυτούς ξεκίνησε ο Κισσαμίτικος Αγροτικός Αύγουστος το 2008 στην πόλη μας..... απο την φωτο λείπει φυσικά ο τότε νομάρχης κ. Αρχοντάκης, που μας έκανε το χατήρι.
Οι Γιορτές της Ρόκκας 2017 πέρασαν. Για δυο εβδομάδες οι 60 κάτοικοι της Ρόκκας και της Κεράς σήκωσαν στους ώμους τους ένα τεράστιο φορτίο και έζησαν ένα πολιτιστικό θαύμα. Μετέτρεψαν τα δυο χωριά σε κυψέλες πολιτισμού καταφέρνοντας να παρουσιάσουν μια ολοκληρωμένη πρόταση-παρέμβαση πολιτισμού, εκπαίδευσης και ανάπτυξης που όμοια της δεν έχει παρουσιαστεί στην ενδοχώρα της Κρήτης και όχι μόνο. Και να υπενθυμίσουν με έμφαση ότι η τέχνη και ο πολιτισμός είναι τα πολύτιμα ξεχασμένα εργαλεία ενδυνάμωσης της ενδοχώρας μας.
Ο σχεδιασμός του προγράμματος δεν στηρίχτηκε στα δεδομένα της περιοχής, δηλαδή στον περιορισμένο αριθμό κατοίκων και προσφερόμενων υποδομών. Το πρόγραμμα καταρτίστηκε με κριτήρια την ποιότητα την ταυτότητα και το διαχρονικό αποτύπωμα του στον τόπο χωρίς καμία έκπτωση και συμβιβασμό.
Περισσότεροι από 200 καλλιτέχνες έδωσαν το παρών στις Γιορτές μας στις τρεις μουσικές και δυο θεατρικές μεγάλες παραστάσεις και φιλοξενήθηκαν στις τέσσερις εξέδρες που κατασκευάστηκαν με πολύ κόπο και μεράκι για να τους υποδεχτούν.
Μια μαγική τελετή έναρξης από τα παιδιά των χωριών μας που μας συγκίνησε.
Περισσότεροι από 150 επιμορφούμενοι ενήλικες και ανήλικες συμμετείχαν στα εκπαιδευτικά εργαστήρια λιθοξοΐας, κοσμήματος, στα βιωματικά εργαστήρια τέχνης για παιδιά, το εργαστήριο μινωικής κουζίνας και το εργαστήριο τέχνης από την νεολαία Κισάμου.
Πολλές δεκάδες συμμετέχοντες στην οργανωμένη εξόρμηση στο φαράγγι της Ρόκκας.
Περισσότερους από 150 μικρούς και μεγάλους, αποκλειστικά τοπικούς, χορηγούς και υποστηρικτές.
Εκτεταμένες συνέργειες,....
Να το πρόγραμμα των αγώνων του κυπέλλου, για τον Κισσαμικό που έχει μια καλή ευκαιρία να τα οικονομήσει αφού έχει τον Ολυμπιακό στα Περβόλια.
Η ατυχία μας !!! βέβαια που δεν είναι έτοιμο το γήπεδο στο Καστέλι, για να φιλοξενούσαμε 5000 κόσμο και βάλε. Ας ελπίσουμε όταν η ομάδα θα ανέβει στα σαλόνια της Α΄κατηγορίας να έχουμε έστω ένα με χόρτο... κι αν δεν τα καταφέρουμε, για να ανέβουμε λέω, ας το φτιάξουμε κι ας βόσκουν και πρόβατα. (Η γνώμη μου είναι οτι πιο εύκολα θα πάρουμε το πρωτάθλημα στην superleague, παρά θα φτιάξουμε γήπεδο)
1η αγωνιστική (19-21 Σεπτεμβρίου) Κισσαμικός-Αχαρναϊκός
2η αγωνιστική (24-26 Οκτωβρίου) Αστέρας Τρίπολης-Κισσαμικός
3η αγωνιστική (28-30 Νοεμβρίου) Κισσαμικός-Ολυμπιακός
Τα Λυριδιανά ξέμειναν απο νερό αυτό καταγγέλλουν οι κάτοικοι του. Μάλιστα όπως λένε το πρόβλημα είναι μεγάλο καθώς στο χωριό λόγω καλοκαιριού έχει πάρα πολλούς επισκέπτες και παιδιά. Φυσικά έχουν ενημερώσει τον Δήμο, αλλά όπως λένε, δεν βρήκαν ανταπόκριση.
Γράφει ο Στρατής Κωνσταντουδάκης στην σελίδα του...
Είμαστε ένα υπέροχο νησί, με φανταστικούς γνήσιους ανθρώπους, παράδοση, απείρου κάλους τοπία-παραλίες, βουνά, φαράγγια και άλλα πολλά...
Πηγαίνοντας με τη γυναίκα μου στο Ρέθυμνο, με αφετηρία την Κουκουναρά, ξεκινάμε τη συζήτηση για τα κακώς κείμενα αυτού του τόπου, όπως τα παρατηρούμε τόσα χρόνια και όπως τα συναντάμε στη διαδρομή...
- "Μα καλά, τέτοιος δήμος που έχει τρεις από τις καλύτερες παραλίες ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, σύμφωνα με την γνώμη των απανταχού τουριστών, έπρεπε να λάμπει και να είναι παράδειγμα προς μίμηση.
Τόσα ξενοδοχεία, τόσος κόσμος, που είναι οι υποδομές, που είναι οι πεζογέφυρες (για την διαδρομή προς Ρέθυμνο στα άντρα του τουρισμού);;!; Έχουνε το θράσος οι γελοίοι να βγάζουν ανακοινώσεις για εισιτήρια, αντί να ζητάνε ταπεινά συγνώμη για την αδράνειά τους; Τι γύφτοι είναι αυτοί; Έχετε χεστεί στο χρήμα, κάθε δευτερόλεπτο γίνεται και μια γιορτή, ένα γλέντι και ένα πανηγύρι και όλα γύρω βρωμάνε σαπίζουν και σκουριάζουν; Δεν μπορεί ο δήμος Κισ(σ)άμου και ο κάθε δήμος να βάλει ένα γκρέιντερ, δυο ανθρώπους, να καθαρίσει τους ήδη στενούς δρόμους από τα κλαδιά και τα ξερόχορτα;; Τόσες λακκούβες; Τόσες κακοτεχνίες; Δεν υπάρχει μια παιδική χαρά της προκοπής;; Ένα δημόσιο πάρκο αναψυχής;; Η "εθνική" είναι γεμάτη βράχια κλαδιά, δέντρα, σκουπίδια, χωρίς διαχωρισμό στα ρεύματα αντίθετης κατεύθυνσης; Δεν πρέπει να την έχουν καθαρίσει ποτέ!!! ΤΙ ΤΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟΣΑ ΧΡΗΜΑΤΑ;;!;"
Η διαδρομή κράτησε περίπου δύο ώρες και η συζήτηση θα μπορούσε να συνεχιστεί για χρόνια...
Από αυτό τον φαύλο κύκλο, αυτό το μαύρο χάλι κυρίες και κύριοι, είναι πααααρα πολύ δύσκολο έως αδύνατο να ξεφύγουμε. Δεν υπάρχει θέληση, βούληση θάρρος.
Υπάρχουν κούπες, κοιλιές, πυροβολημένες πινακίδες, κροκοδείλια δάκρυα, ψεύτικα χαμόγελα, αγροτικά με ζαντολάστιχα που ξεβατζαίρνουν είκοσι πόντους ,αυτά ναι, υπάρχουν.
Είμαστε λίγοι και γραφικοί...
Θέλετε να σας πω το μέσο αριθμό επισκεπτών ανά ημέρα στον Μπάλο; Στο Λαφονήσι (εγώ έτσι το'μαθα); Θα κλάψετε. Να μιλήσουμε για Αύγουστο; Τον μέγιστο αριθμό επισκεπτών σε μια ημέρα; Κατούρα 2017 θα έπρεπε να ονομάζονται οι περιοχές και να αλλάζει η χρονολογία. Ας μάθετε τον αριθμό των επισκεπτών στο νησί, που μου κλαίγονται κάθε χρόνο όλοι-μα όλοι!!-μετά ας μάθετε και τον βαθμό παραβατικότητας των επιχειρήσεων-αποδείξεις, μαύρο προσωπικό- αλλά και πόσες έχουν POS (πως;) από τράπεζες του εξωτερικού στις οποίες γίνεται και η εκκαθάριση (πως) και τα υπόλοιπα είναι απλά μαθηματικά. Ας μας πουν οι εταιρείες-δήμοι που διαχειρίζονται τις καντίνες πόσα μπουκάλια νερού πουλάνε τη μέρα, τίποτε άλλο. Την μέση ημερήσια πρόσληψη νερού ανά άτομο την γνωρίζουμε από την ιατρική επιστήμη. Το κόστος ανά παλέτα θα σας το πω εγώ.
Σοκ και δέος
-Μπαμπά κάποιος έκανε εμβόλιο.
-Τι λες παιδί μου;
-Έχει μια σύριγγα εδώ, (δίπλα από την χαλασμένη τσουλήθρα) κάποιος έκανε εμβόλιο!!
-Πάμε σιγά σιγά..
Φέτος δεν εμπλέκονται πολλοί στο κόψιμο της κορδέλας... ας ελπίσουμε οτι τέτοιες στιγμές θα δούμε στο μέλλον περισσότερες, ειδικά στην γειτονιά μας που τόσο μας λείπουν τα έργα.
Φωτο Γιάννης Κάκανος
Με απόλυτη επιτυχία διεξήχθη το Σάββατο ο καθιερωμένος πλέον ετήσιος Λαφονήσιος δρόμος. Ένας αγώνας που πρωτοξεκίνησε να διεξάγεται πριν 30χρόνια γίνεται ολοένα και καλύτερος χάρη στις προσπάθειες του Εξωραϊστικού και πολιτιστικού συλλόγου Πλοκαμιανών, και του προέδρου του Πλοκαμάκη Μανώλη.
Να υπενθυμίσω οτι ο αγώνας αυτός γίνεται για τιμηθούν οι μνήμες όλων των Εννιαχωριανών που σφάχτηκαν το 1824 στο νησάκι του Λαφονησιού απο τους Τούρκους.
Στην Παναγιά της Κορυφής ετάχτηκα και πάλι,
τσοι φίλους μας να τους φυλά στην εδική τση αγκάλη.
14 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 8:00 μ.μ.
Εσπερινός μετά Αρτοκλασίας, Εγκώμια της Θεοτόκου και περιφορά του Επιταφίου Αυτής.
Ότι ωραιότερο στον Τόπο μας!!!
Μετά το πέρας της Ακολουθίας θα μας διασκεδάσουν οι: Μαρτσάκης Αντώνης Βιολί – Μαρεντάκης Νίκος Λαούτο – Κανάκης Κοζωνάκης Λαούτο – Πιτροπάκης Χαράλαμπος νταούλι.
Χορούς θα αποδώσει το συγκρότημα του Γιάννη Κουμή
* Νηστίσιμο κέρασμα και καλό κρασί
**Συνιστούμε για την καλύτερη εξυπηρέτηση σας, άνοδος από Βουλγάρω και αποχώρηση προς Καλουδιανά και Τοπόλια.
Το πρωί της 15ης Αυγούστου Όρθρος και υπαίθρια Θεία Λειτουργία κάτω από τον «αιωνόβιο Δρυ» στις 7:30 π.μ
Με το πλοίο της γραμμής έφτασαν το πρωί της Πέμπτης στα Χανιά, δέκα οικογένειες προσφύγων, σύμφωνα με το πρόγραμμα φιλοξενίας που εφαρμόζεται για την Κρήτη. Οι πρόσφυγες με λεωφορείο μεταφέρθηκαν σε περιοχή του Δήμου Κισάμου, σε ένα σπίτι στον Δραπανιά, (μια ή δυο οικογένειες) προκειμένου να μείνουν σε παλαιά οικία που έχει νοικιαστεί για τον σκοπό αυτό. Δυστυχώς ή ευτυχώς ανάλογα πως το θέλετε, οι γείτονες (συγκεκριμένα μια γειτόνισσα) δεν ήθελαν επ' ουδενί να μείνουν εκεί οι πρόσφυγες, και με τον τρόπο τους τους έδιωξε. Κάπως έτσι είναι η αλήθεια και όχι όπως το παρουσιάζουν τα ΜΜΕ των Χανίων... "όταν είδαν τους χώρους, αρνήθηκαν να μείνουν γιατί είναι εκτός προδιαγραφών και εκτός αστικού ιστού".
Πάντως είναι άξιο θαυμασμού τόσο καιρό πως να μην διαρρεύσει το θέμα της ενοικίασης κατοικιών στο Δραπανιά για τους πρόσφυγες.... που σύμφωνα με πληροφορίες η Δημοτική αρχή ήταν ενήμερη εξ αρχής.