Τι θεός, τι μη θεός και τι το ανάμεσο τους;
Γράφει η Ευτυχία Δεσποτάκη
Έτσι μεταφράζει ο Γιώργος Σεφέρης τους παρακάτω στίχους του Ευριπίδη από την τραγωδία Ελένη: «ό,τι θεός ή μη θεός ή το μέσον, τις φησί των βροτών ερευνήσας το πέρας ευρείν»; = Ποιος από τους θνητούς βρήκε τέλος στο ερώτημα τι σημαίνει η ύπαρξη ή μη ύπαρξη του θεού.
Ο φιλόσοφος Πλάτωνας υποστηρίζει ότι η ψυχή του ανθρώπου έρχεται από τον κόσμο των τέλειων προτύπων, των ιδεών με κορυφαία τη δικαιοσύνη η οποία ταυτίζεται με το Θεό. Προς αυτή την τελειότητα τείνει η ψυχή δια βίου, κατά Πλάτωνα.
Ο ιερός Αυγουστίνος επίσης τονίζει ότι η συνείδηση μας δεν είναι τίποτε άλλο από τη φωνή του Θεού μέσα μας “Vox dei nobis”.
Στους αιώνες αδύναμος αναζητεί ο άνθρωπος το Θεό, πολλές φορές και πολλοί βλέπουν τα αποτυπώματα του γύρω.
Κάποιοι δηλώνουν άθεοι, αλλά και αυτοί μέσα στην άρνηση τους ήδη προσδιορίζουν ότι υπάρχει θεός. Έπαρση μεγάλη και ασέβεια δείχνουν αυτοί οι αρνητές και το λιγότερο, δείχνουν έλλειψη πολιτισμού.
Ο κόσμος της Χριστιανοσύνης κάθε χρόνο τέτοιες μέρες πίσω από τα λαμπιόνια και τα στολίδια, στη φτωχική φάτνη της ψυχής του και στις εκκλησιές προσκυνά τη Γέννηση του μικρού Χριστού, του γιου του Θεού. Θεάνθρωπο τον αποκαλεί. Σε αυτή τη γέννηση του Θεανθρώπου προσδοκά το «Φως το της γνώσεως, προσδοκά τον Ήλιο της δικαιοσύνης».
Αυτός ο μικρός Χριστός, που δε βρέθηκε άλλος χώρος να γεννηθεί παρά ένα σπήλαιο. Ένα σπήλαιο που η γη πρόσφερε απλόχερα στην αγία οικογένεια για να κοιμηθεί και που ύστερα κυνηγημένη από βασιλιάδες κι εξουσίες έπρεπε να πάρει το παιδί και να φύγει στην Αίγυπτο.
Αυτός ο μικρός Χριστός σέρνει μαζί του σήμερα χιλιάδες κυνηγημένους, κατατρεγμένους και φτωχούς που δεν έχουν «που την κεφαλήν κλίναι». Συστήματα άδικα και εξουσίες, τους κατέστρεψαν, τους έριξαν στη θάλασσα.
Ένθεοι άλλοι άνθρωποι, λιγότερο δυστυχισμένοι και με τη φωνή του Θεού μέσα τους προσφέρουν ό,τι μπορούν στους εμπερίστατους. Η εκκλησία πρώτη και άλλες κοινωνικές ομάδες ύστερα, σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος της προσφοράς αυτής. Ένας αγώνας για να σωθεί ο άνθρωπος και όταν σωθεί ο άνθρωπος τότε θα σωθεί και ο Θεός.
Γράφει η Ευτυχία Δεσποτάκη
Έτσι μεταφράζει ο Γιώργος Σεφέρης τους παρακάτω στίχους του Ευριπίδη από την τραγωδία Ελένη: «ό,τι θεός ή μη θεός ή το μέσον, τις φησί των βροτών ερευνήσας το πέρας ευρείν»; = Ποιος από τους θνητούς βρήκε τέλος στο ερώτημα τι σημαίνει η ύπαρξη ή μη ύπαρξη του θεού.
Ο φιλόσοφος Πλάτωνας υποστηρίζει ότι η ψυχή του ανθρώπου έρχεται από τον κόσμο των τέλειων προτύπων, των ιδεών με κορυφαία τη δικαιοσύνη η οποία ταυτίζεται με το Θεό. Προς αυτή την τελειότητα τείνει η ψυχή δια βίου, κατά Πλάτωνα.
Ο ιερός Αυγουστίνος επίσης τονίζει ότι η συνείδηση μας δεν είναι τίποτε άλλο από τη φωνή του Θεού μέσα μας “Vox dei nobis”.
Στους αιώνες αδύναμος αναζητεί ο άνθρωπος το Θεό, πολλές φορές και πολλοί βλέπουν τα αποτυπώματα του γύρω.
Κάποιοι δηλώνουν άθεοι, αλλά και αυτοί μέσα στην άρνηση τους ήδη προσδιορίζουν ότι υπάρχει θεός. Έπαρση μεγάλη και ασέβεια δείχνουν αυτοί οι αρνητές και το λιγότερο, δείχνουν έλλειψη πολιτισμού.
Ο κόσμος της Χριστιανοσύνης κάθε χρόνο τέτοιες μέρες πίσω από τα λαμπιόνια και τα στολίδια, στη φτωχική φάτνη της ψυχής του και στις εκκλησιές προσκυνά τη Γέννηση του μικρού Χριστού, του γιου του Θεού. Θεάνθρωπο τον αποκαλεί. Σε αυτή τη γέννηση του Θεανθρώπου προσδοκά το «Φως το της γνώσεως, προσδοκά τον Ήλιο της δικαιοσύνης».
Αυτός ο μικρός Χριστός, που δε βρέθηκε άλλος χώρος να γεννηθεί παρά ένα σπήλαιο. Ένα σπήλαιο που η γη πρόσφερε απλόχερα στην αγία οικογένεια για να κοιμηθεί και που ύστερα κυνηγημένη από βασιλιάδες κι εξουσίες έπρεπε να πάρει το παιδί και να φύγει στην Αίγυπτο.
Αυτός ο μικρός Χριστός σέρνει μαζί του σήμερα χιλιάδες κυνηγημένους, κατατρεγμένους και φτωχούς που δεν έχουν «που την κεφαλήν κλίναι». Συστήματα άδικα και εξουσίες, τους κατέστρεψαν, τους έριξαν στη θάλασσα.
Ένθεοι άλλοι άνθρωποι, λιγότερο δυστυχισμένοι και με τη φωνή του Θεού μέσα τους προσφέρουν ό,τι μπορούν στους εμπερίστατους. Η εκκλησία πρώτη και άλλες κοινωνικές ομάδες ύστερα, σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος της προσφοράς αυτής. Ένας αγώνας για να σωθεί ο άνθρωπος και όταν σωθεί ο άνθρωπος τότε θα σωθεί και ο Θεός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου