Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2009

ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΒΟΑΚ ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΚΟΑΚ

Του Γιάννη Σταυρουλάκη
Από όλους επισημαίνεται ότι, από το 1970, που η τότε “Νέα Εθνική Οδός Κρήτης” δόθηκε στην κυκλοφορία (και η οποία εξάλλου αχρήστευσε πολλές παραλίες), έχουν γίνει ελάχιστες βελτιώσεις, και με την αύξηση των κυκλοφορούντων οχημάτων σε πολλά σημεία υπάρχει καθημερινά μεγάλο πρόβλημα και καταγράφονται μάλιστα και πολλά θανατηφόρα δυστυχήματα “ένας νεκρός κάθε δύο μέρες και τρεις βαριά τραυματίες” και θα πρέπει επί τέλους να γίνει ένας σύγχρονος και ασφαλής κλειστός δρόμος ταχείας κυκλοφορίας (όπως η ΕΓΝΑΤΙΑ και η ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ). Επειδή το σχήμα της Κρήτης είναι μακρόστενο (με μέγιστο μήκος Κίσσαμος-Σητεία περίπου 250 χλ.μ. και μέγιστο πλάτος μόνο 55 χλμ. περίπου) ίσως η βέλτιστη λύση για την άνετη και ταχεία οδική επικοινωνία θα είναι η κατασκευή ενός Κεντρικού Οδικού Άξονα Κρήτης (που θα μπορούσε και να ονομασθεί “ΚΡΗΤΙΚΗ ΟΔΟΣ”) προ το μέσον της Κρήτης με τις αναγκαίες βέβαια αποκλίσεις ανάλογα με τη μορφολογία του εδάφους και των οροσειρών, Λευκά Όρη, Ψηλορείτης και Δίκτη. Τα βόρεια και νότια σημεία της Κρήτης που θα απέχουν από τον κεντρικό άξονα μόνο 10-20 χλμ. θα συνδέονται με αυτόν σε πολλούς κόμβους και έτσι ένας από τη Σητεία ή Ιεράπετρα σε 5-10 λεπτά θα “μπαίνει” στην ΚΡΗΤΙΚΗ ΟΔΟ και σε 2 ώρες! (αντί για 4! και πλέον τώρα) θα φθάνει σε οποιοδήποτε σημείο της Κρήτης μόνο σε 1 ώρα!!! Οι μελέτες και τα σχέδια που υπάρχουν για βελτίωση ή νέα χάραξη του ΒΟΑΚ υπονοούν ότι θα υπάρξει σχεδιασμός και για το ΝΟΑΚ (που σε μεγάλο τμήμα βέβαια θα είναι πολύ κοντά στον ΒΟΑΚ), όμως η μορφολογία του εδάφους στα Νότια τμήματα της Κρήτης δεν είναι καθόλου πιο πρόσφορη για την κατασκευή ενός τέτοιου άξοβνα. Αν πάντως αυτό το σχέδιο προχωρήσει θα πρέπει να κατασκευασθούν 2 οδικοί άξονες συνολικού μήκους άνω των 500 χλμ.! Αν όμως για τόσα χρόνια είναι δύσκολο να κατασκευασθεί ένας σωστός δρόμος 250 χλμ. ο δρόμος των 500 χλμ. (ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ μαζί) με διπλάσιο και πλέον κόστος δεν θα κατασκευασθεί ποτέ!!!

Είναι απορίας άξιον πώς 40 χρόνια τώρα δεν έχει σχεδιασθεί μια τέτοια λύση (ενός ΚΟΑΚ) εκτός αν οι μηχανικοί με ειδικές γνώσεις έχουν επιχειρήματα που οδηγούν στο αντίθετο συμπέρασμα. Όλοι οι κάτοικοι της Κρήτης, επαγγελματίες και βιοτέχνες, έμποροι, επιχειρηματίες, και βιομήχανοι, απλοί πολίτες και άρχοντες, αιρετοί εκλεγμένοι και διορισμένοι, έχουν μεγάλη ευθύνη για τη μέχρι τώρα κατάσταση. Πρέπει να παραμερισθούν οι κάθε είδους σκοπιμότητες, τα προσωπικά (βραχυπρόθεσμα) οικονομικά οφέλη, οι τοπικιστικοί ανταγωνισμοί και να κατασκευασθεί ένας κεντρικός άξονας ασφαλής και λειτουργικός και με προοπτική πολλών ετών, που αφενός θα μετριάσει τα καθημερινά θανατηφόρα δυστυχήματα και αφετέρου θα επιταχύνει κατά πολύ τις οδικές επικοινωνίες και θα συμβάλει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της Κρήτης προς το συμφέρον όλων ανεξαιρέτως των κατοίκων.

25 Σεπτεμβρίου 2009
• Ο Ιωάννης Π. Σταυρουλάκης είναι καθηγητής Πανεπιστημίου, δημοτικός σύμβουλος Δήμου Λαππαίων, πρόεδρος Συλλόγου Κρητών Ηπείρου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: