.....από το ναό του Αγίου Γεωργίου στη Μουρνέ Αγίου Βασιλείου Ρεθύμνου. Απεικόνιση τεσσάρων χαρακτηριστικών περιπτώσεων εγκληματικής, ή απλώς παραβατικής συμπεριφοράς, στις οποίες παρεμβαίνει η Εκκλησία, κατατάσσοντας τους δράστες ανάμεσα στους "αμαρτωλούς", που θα τιμωρηθούν και στη "Μέλλουσα Ζωή", έστω και αν τη γλυτώσουν στην παρούσα.
Στην περίπτωση της Κρήτης η θεία δικαιοσύνη υποκαθιστούσε την ξενόφερτη ανθρώπινη. Πρώτος από αριστερά ο "φονέας" με ένα τεράστιο ξίφος, όργανο της αμαρτίας, να κρέμεται μπροστά του. Ακολουθεί ο "παραυλακιστής" με το Ησιόδειο άροτρο (με το οποίο κλέβει τα αυλάκια από το γειτονικό χωράφι) καρφωμένο στα οπίσθιά του και ο "παραθεριστής" με το δρεπάνι, με το οποίο θερίζει την ξένη σοδειά κρεμασμένο στο λαιμό του. Τέλος ακολουθεί η φιγούρα του (ζωο)"κλέφτη", με το κατσίκι ριγμένο στον ώμο να θυμίζει πόσο βαθιά ήταν ριζωμένη στους Κρητικούς η μάστιγα της ζωοκλοπής. Οι μορφές αποδίδονται με αρκετό ρεαλισμό, που τις διακρίνει από τις σχεδιασμένες υπερβατικά μορφές των άλλων παραστάσεων με τα ιερά πρόσωπα.
Μιχάλης Ανδριανάκης
Στην περίπτωση της Κρήτης η θεία δικαιοσύνη υποκαθιστούσε την ξενόφερτη ανθρώπινη. Πρώτος από αριστερά ο "φονέας" με ένα τεράστιο ξίφος, όργανο της αμαρτίας, να κρέμεται μπροστά του. Ακολουθεί ο "παραυλακιστής" με το Ησιόδειο άροτρο (με το οποίο κλέβει τα αυλάκια από το γειτονικό χωράφι) καρφωμένο στα οπίσθιά του και ο "παραθεριστής" με το δρεπάνι, με το οποίο θερίζει την ξένη σοδειά κρεμασμένο στο λαιμό του. Τέλος ακολουθεί η φιγούρα του (ζωο)"κλέφτη", με το κατσίκι ριγμένο στον ώμο να θυμίζει πόσο βαθιά ήταν ριζωμένη στους Κρητικούς η μάστιγα της ζωοκλοπής. Οι μορφές αποδίδονται με αρκετό ρεαλισμό, που τις διακρίνει από τις σχεδιασμένες υπερβατικά μορφές των άλλων παραστάσεων με τα ιερά πρόσωπα.
Μιχάλης Ανδριανάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου