Η Κίσαμος των αυτοκρατορικών χρόνων εμφανίζεται πλέον ως ένα γνωστό και ελκυστικό κέντρο για περιοδεύοντες ή μεταναστεύοντες καλλιτέχνες ψηφιδωτών και από άλλα μέρη του ενοποιημένου και ελληνοποιημένου κόσμου της αυτοκρατορίας. Σε νεώτερες ανασκαφές της Κισάμου (Μαρκουλάκη 2014, 1169-1174) δυτικά της έπαυλης του Φειδία, ήρθαν στο φως οικίες με ψηφιδωτά δάπεδα που εντάσσονται στην ίδια περιοχή της οικονομικής, ίσως και πνευματικής, ελίτ. Στο μεγαλύτερο από τα τρικλίνια που υπάρχουν εδώ, το ψηφιδωτό διακοσμείται περιμετρικά με μετάλλια προτομών του Διονύσου και της ακολουθίας του που παίζουν διαφόρων ειδών μουσικά όργανα, θέμα γνωστό στην Κίσαμο. Η κεντρική παράσταση όμως, γνωστή από άλλα ψηφιδωτά του ελλαδικού χώρου, της Κύπρου, αλλά και προσφάτως της θρυλικής πόλης Ζεύγμα, εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Κρήτη. Πρόκειται για την ανακάλυψη του Αχιλλέα από τον Οδυσσέα στην αυλή του Λυκομήδη, στη Σκύρο, όπου ως γνωστόν τον είχε κρύψει η μητέρα του η Θέτις για να αποφύγει τον Τρωικό πόλεμο. Στο έδαφος πάλι της παράστασης εδώ, ένας καλλιτέχνης από ένα άλλο μεγάλο ελληνικό κέντρο, αυτή τη φορά την Αλεξάνδρεια, υπογράφει σε τρίτο πρόσωπο με το ρήμα ψηφοθετῶ:
Σεραπίων/ Ἀλεξανδρεὺς/ ἐψηφοθέτησεν (Φωτο).
Μέχρι την ανεύρεση του νέου αυτού ψηφιδωτού της Κισάμου υπήρχε μόνο μία γνωστή υπογραφή αλεξανδρινού ψηφοθέτη εκτός Αλεξάνδρειας, σε ελληνιστικό ψηφιδωτό των αρχών του 3ου αιώνα π.Χ., από τη Σικελία
Σταυρούλα Μαρκουλάκη
Σταυρούλα Μαρκουλάκη
Υ.Σ Περισσότερες φωτογραφίες δεν μπορούν να δημοσιευθούν επειδή ακόμα δεν έχουν παρουσιαστεί επίσημα τα της ανασκαφής.
Ενδιαφέρον για όλους αυτούς που δεν ξέρουν είναι στο πρόχειρο χάρτη της πόλης πόσες επαύλεις έχουν βρεθεί με ψηφιδωτά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου