Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.







Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2009

ΣΗΜΕΡΑ Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ






Σήμερα μεγάλη μέρα για την Κίσαμο με την επίσκεψη του Πατριάρχη Βαρθολομαίου του Α΄. Στις 17.00μ.μ θα βρίσκεται στην Κίσαμο όπου και θα του γίνει επίσημη υποδοχή. Θα ακολουθήσει δοξολογία στον Ιερό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, επίσκεψη στο Αννουσάκειο Θεραπευτήριο και τέλος θα κάνει τα εγκαίνια του εκθεσιακού χώρου του Ιδρύματος "Ειρηναίος Γαλανάκης".

ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΡΗΤΗΣ

Η ΑΔΕΛΦΟΤΗΣ ΤΩΝ ΕΝ ΑΙΓΥΠΤΩ ΚΡΗΤΩΝ
Της ΒΙΡΓΙΝΙΑΣ ΒΕΡΓΗ
Στην Αίγυπτο του περασμένου αιώνα υπήρχε ένας ακμαίος ελληνισμός προερχόμενος από την ελεύθερη και σκλαβωμένη ακόμα τότε Ελλάδα. Κύριο χαρακτηριστικό του η φιλοπατρία, που την εμπνέουν και τη συντηρούν μεγάθυμοι άνδρες όπως οι Αβέρωφ, Μπενάκης, Γούσιος. Στόχος όλων η απελευθέρωση των αλυτρώτων αδελφών. Μ' αυτό το όνειρο ζουν και οι Κρήτες της Αιγύπτου.
Το 1880 ο Κρητικός δάσκαλος της ελληνικής κοινότητος Αλεξανδρείας Μιχαήλ Μανουσάκης εκδίδει την εφημερίδα ΟΜΟΝΟΙΑ.
Το 1879, πάλι στην Αλεξάνδρεια, ο δικηγόρος Λ. Φ. Λιμπρίτης, γόνος της ιστορικής οικογένειας και ο δικαστής Εμμανουήλ Αντωνιάδης θα ιδρύσουν την Αδελφότητα των εν Αιγύπτω Κρητών, της οποίας κύριος στόχος είναι οι έρανοι για την ενίσχυση των Κρητικών επαναστάσεων 1896, 1897, 1898.
Τόσον η ΟΜΟΝΟΙΑ όσον και η Κρητική Αδελφότης συνεργάζεται στενά με την εν Αθήναις Κεντρική υπέρ των Κρητών Επιτροπή.
Τη δράση της Κρητικής Αδελφότητος την πληροφορούμαστε από την εφημερίδα ΟΜΟΝΟΙΑ. Μέσα από τις σελίδες της παρακολουθούμε ένα συγκινητικό αγώνα προβολής του Κρητικού ζητήματος με πύρινα άρθρα, επιστολές, ειδήσεις από την επαναστατημένη Κρήτη και κυρίως εκκλήσεις για εράνους.
Η ανταπόκριση είναι άμεση και συγκινητική. Ο αγώνας της Κρήτης έχει γίνει προσωπική υπόθεση του κάθε Αιγυπτιώτη. Φυσικά η Αλεξάνδρεια πρωτοστατεί. Εκεί εδρεύει η επιτροπή συλλογής των εράνων. Εκεί οι πρώτες κυρίες της ελληνικής παροικίας Μπενάκη, Συναδινού, Γρυπάρη ενισχύουν τους εράνους με την προσωπική τους παρουσία. Εκεί και ο Ελληνικός Σύλλογος των εν Αιγύπτω Δεσποινίδων που ενεργοποιεί υπέρ της Κρήτης όλο τον ελληνικό γυναικείο πληθυσμό της Αιγύπτου. Από την Αλεξάνδρεια ξεκινά η ΟΜΟΝΟΙΑ για να φθάσει όχι μόνο στα πιο απομακρυσμένα χωριά της Αιγύπτου μα και στις ελληνικές παροικίες της Αιθιοπίας. Το σύνθημα είναι:
"ΔΟΤΕ, ΔΟΤΕ ΑΦΕΙΔΩΣ
ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ!"
Την 9η Δεκεμβρίου 1898 η ΟΜΟΝΟΙΑ θα κυκλοφορήσει με γαλάζια γράμματα και τον πηχυαίο τίτλο:
Η ΚΡΗΤΗ ΕΛΕΥΘΕΡΑ
Ο εορτασμός της Αυτονομίας έγινε με μεγάλη λαμπρότητα στην Αλεξάνδρεια και σ' όλες τις ελληνικές κοινότητες της Αιγύπτου.
Η Κρητική Αδελφότης, που τόσα πρόσφερε στην εθνική υπόθεση, διαλύθηκε μετά την επανάσταση του Νάσερ και τα πολύτιμα αρχεία της θεωρούνται προς το παρόν χαμένα παρά τις απεγνωσμένες προσωπικές μας προσπάθειες να τα ανακαλύψομε.

http://www.teikav.edu.gr/krites/arts/art18.html

Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2009

ΑΛΛΟΙ ΤΡΕΙΣ ΝΕΚΡΟΙ

Δεν έχει τέλος ο θρήνος σε αυτόν τον οδικό άξονα, διάχυτη είναι πλέον η ανησυχία των πολιτών βλέποντας δεκάδες ανθρώπινες ζωές να χάνονται στο βωμό της ασφάλτου και την πολιτεία να κωφεύει και να σχεδιάζει επί χάρτου μελέτες και νέες χαράξεις για ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο, το βόρειο οδικό άξονα Κρήτης. Σήμερα στον μεγάλο αριθμό των θυμάτων προστέθηκαν άλλα 3 άτομα που σε δυο διαφορετικά δυστυχήματα έχασαν την ζωή τους στο κομμάτι από Μάλεμε ως και Κολυμβάρι. Μάλιστα το ένα ήταν παιδάκι 11 μόλις χρονών. Φτάνει πια αυτή η θυσία. Η οργή και η αγανάκτηση ξεχειλίζουν με τις εικόνες που διαδραματίζονται πολύ συχνά επί του ΒΟΑΚ να είναι φρικτές. Οικογένειες ξεκληρίζονται και αυτοκίνητα μετατρέπονται μέσα σε λίγα λεπτά σε άμορφη μάζα σιδερικών, και τους φορείς να συσκέπτονται επί χρόνια για να λύσουν το πρόβλημα.
Είναι επιτακτική ανάγκη η δημιουργία του διαχωριστικού διαζώματος στην εθνική οδό, φτάνει πια γεμίσαμε εικονοστάσια.

ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΙ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ


Νέα Δημοκρατία:
Βολουδάκης Μανούσος:13163
Γύπαρης Κων/νος:4037
Κελαίδης Εμμανουήλ:1805
Μαρκογιαννάκης Χρήστος:13780
Νικηφοράκης Στυλιανός:10863
Παπαδέρου Αρχόντισσα:1390
ΠΑΣΟΚ:
Βαλυράκης Ιωσήφ:17346
Δαμιανάκης Ευτύχιος:24133
Κάκανος Ιωάννης:1162
Κουλιεράκης Ελευθέριος:6556
Κουρουπάκη Ευαγγελία:11469
Σκουλάκης Εμμανουήλ:22707

Με κόκκινο αυτοί που εκλέγονται!!

ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ

Νησί δήμου Μυθήμνης, κοινότητα Βουλγάρου χωριό Μουρί.
Εκκλησία και τοιχογραφίες στην μοίρα τους!!

ΣΚΑΡΑΒΑΙΟΙ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ








http://oldstyle-vw.blogspot.com/

http://derluftboxers.skynetblogs.be/

http://www.skaravaios.com/gallery/index.php?cat=1

Για τους λάτρεις των παλιών αυτοκινήτων και ιδιαίτερα για το θρυλικό "σκαραβαίο"

ΟΙ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ 1870-1913

Αν και με ενοχλητικά ορατό το κενό των γνώσεών μας για την οικονομική ζωή και κίνηση στην Κρήτη, στόχος της έρευνας αποτέλεσε η διερεύνηση της νομισματικής πλευράς τους από το 1870 ώς την ένωση με την Ελλάδα.
Σημείο εκκίνησης συνιστά η πανσπερμία των νομισμάτων (τουρκικών ποικίλης αγοραστικής δύναμης, καθαρότητας, τόπου και χρόνου έκδοσης και ένα ευρύ φάσμα ξένων, κυρίως ευρωπαϊκών) που ίσχυαν και κυκλοφορούσαν στη φθίνουσα, πολιτικά και οικονομικά τουρκική αυτοκρατορία και ειδικότερα στην Κρήτη - χώρος που αποτέλεσε πολύ συχνά σημείο συνεύρεσης και αντιπαράθεσης οικονομικών - και όχι μόνο - δυνάμεων. Η αγοραία και τραπεζική τους ισοτιμία, οι καθημερινές πρακτικές και οι εθιμικές νομισματικές επιλογές, οι λεξιλογικές εκφράσεις τους, οι μικρο-τοπικές και χρονικές διαφοροποιήσεις, οι παρεμβατικές κανονιστικές κινήσεις των τοπικών αρχών (τουρκικών αρχικά, επαναστατικών και της Κρητικής Πολιτείας κατόπιν) αναλύονται εκτενώς με γεγονότα-σταθμούς τη νομισματική μεταρρύθμιση του 1880 και την εισαγωγή του δραχμικού νομισματικού συστήματος (1900/1).
Η άλλη πλευρά του "νομίσματος", η πολιτική της Αυτόνομης Κρήτης με την αναμφισβήτητα φορτισμένη ιδεολογικά υιοθέτηση του ελληνικού δραχμικού συστήματος, την κοπή, μετά από ένα διάστημα περίπου 2000 χρόνων, "κρητικών δραχμών" και των υποδιαιρέσεών τους και την έκδοση των παράλληλων χαρτονομισμάτων μέσω της νεοϊδρυμένης Τράπεζας Κρήτης διαμόρφωσε μια νέα κατάσταση που απέβλεπε σαφώς στην προετοιμασία της ομαλής νομισματικής αφομοίωσης της Κρητικής Πολιτείας από το ελληνικό Κράτος. Νομοθετικές ρυθμίσεις και διορθωτικά διατάγματα με νέες ισοτιμίες για τις νέες αξίες επιδιώκουν να εξομαλύνουν το νομισματικό τοπίο και να άρουν τις δυσκολίες στις συναλλαγές, το προσθετικό αποτέλεσμα εκείνων της προηγούμενης φάσης και των αδυναμιών της οργάνωσης της δεύτερης, που δημιούργησαν, ανάμεσα στα άλλα, και πρόσφορο έδαφος για κιβδηλία.
Ως πηγές χρησιμοποιήθηκαν οι κάθε λογής γραπτές μαρτυρίες, κυρίως αρχειακές (συστηματική αν και όχι εξαντλητική αποδελτίωση προξενικών, συμβολαιογραφικών, επαναστατικών αρχείων, του αρχείου της δημογεροντίας Ηρακλείου και Λασιθίου και των υπό αυτές εξαρτημένων Ορφανικών Τραπεζών, αρχείου Τράπεζας Κρήτης κ.α.), ο τύπος της εποχής και τα νομοθετικά κείμενα των κατά καιρούς Αρχών.
ΚΛΕΑΝΘΗΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

Υ.Σ Αξιοσημείωτη ήταν και η έκδοση σειράς νομισμάτων από την Κρητική πολιτεία, αμέσως μετά την απελευθέρωση της Κρήτης από τους Τούρκους το 1898 σε μια προσπάθεια οικονομικής απεξάρτησης από τις εκδόσεις των τυπικών επικυρίαρχων της (Γάλλοι - Βρετανοί - Ρώσοι - Ιταλοί).
Με ένα διάταγμα του ύπατου αρμοστή Κρήτης της 17/4/1900 που καταχωρήθηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης της Κρητικής πολιτείας σαν νόμος υπ΄αριθμ. 157β ορίζετε αποκλειστικό προνόμιο της πολιτείας το δικαίωμα κοπής νομισμάτων. Το διάταγμα ορίζει σαν νομισματική μονάδα την δραχμή που την υποδιαιρεί σε 100 λεπτά. Είχε προβλεφθεί να κοπούν και χρυσά δεκάδραχμα και εικοσάδραχμα τα οποία τελικά δεν κόπηκαν.
Τα κρητικά νομίσματα ήταν ιδίου βάρους και ποιότητας με τα αντίστοιχα ελληνικά και παρέμειναν με ισχύ μέχρι και μετά την ένωση του νησιού με την Ελλάδα το 1913. Έτσι τα χάλκινα και χαλκονικέλινα νομίσματα έμειναν σε κυκλοφορία μέχρι την 30η Ιουνίου του 1923, οπότε και αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία, βάση του διατάγματος της 6ης Μαρτίου του 1923. Τα αργυρά νομίσματα έμειναν σε κυκλοφορία μέχρι την 23η Ιουλίου του 1929, οπότε και αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία, βάση του νόμου 4234 του 1929.

ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΔΗΜΟΥ ΜΥΘΗΜΝΗΣ

ΠΑ.ΣΟ.Κ56.47 %1,544

Νέα Δημοκρατία29.15 %797

Κ.Κ.Ε.5.85 %160

ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ3.22 %88

ΣΥ.ΡΙΖ.Α2.63 %72

ΛΑ.Ο.Σ1.50 %41

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ0.22 %6

Ενωση Κεντρώων0.15 %4

Δημ. Βεργής ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ0.15 %4

ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ
0.15 %4

Αντικαπιταλιστική Αριστερή Συνεργασία
0.15 %4

ΚΚΕ (μ-λ)0.11 %3

Λαικός Σύνδεσμος - Χρυσή Αυγή0.11 %3

ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΔΗΜΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

ΠΑ.ΣΟ.Κ
54.74 %2,861


Νέα Δημοκρατία
32.54 %1,701


Κ.Κ.Ε.
3.62 %189


ΛΑ.Ο.Σ
2.85 %149


ΣΥ.ΡΙΖ.Α
2.62 %137


ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ
2.58 %135


Αντικαπιταλιστική Αριστερή Συνεργασία

0.23 %12


Δημ. Βεργής ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ
0.17 %9


Λαικός Σύνδεσμος - Χρυσή Αυγή
0.17 %9


Ενωση Κεντρώων
0.13 %7


ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
0.13 %7


ΚΚΕ (μ-λ)
0.08 %4


Δημοκρατικοί
0.08 %4


ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ

0.04 %2



Εγγεγραμμένοι 6910 -Ψήφισαν 5341 - Αποχή 22.71%




Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2009

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΜΑΣ

Στον δήμο Κισάμου ως και τώρα 9 από τα 18 τμήματα έχομε :

ΠΑ.ΣΟ.Κ ............................ 55.96 % 1,442
Νέα Δημοκρατία .............. 31.28 % 806
Κ.Κ.Ε. .................................... 3.80 % 98
ΣΥ.ΡΙΖ.Α ............................... 2.99 % 77
ΛΑ.Ο.Σ ................................... 2.91 % 75
ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ......................... 1.90 % 49

ΔΗΜΟΣ ΜΥΘΗΜΝΗΣ
7 απο τα 12 τμήματα

ΠΑΣΟΚ ............ 57.40 % 861
Νέα Δημοκρατία ... 28.80 % 432
Κ.Κ.Ε............. 5.53 % 83
ΣΥ.ΡΙΖ.Α ......... 2.93 % 44
ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ........ 2.40 % 36
ΛΑ.Ο.Σ ........... 1.87 % 28

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΕΙ !!!!

Πολλές είναι οι περιπτώσεις που παίζουν με τον καινούριο Εκλογικό Νόμο, ο οποίος εφαρμόζεται για δεύτερη φορά και συσχετίζει το ποσοστό του 1ου κόμματος με το συνολικό ποσοστό των κομμάτων που δεν μπαίνουν στη Βουλή Στις εκλογές του 2007 τα κόμματα που δεν μπήκαν στη Βουλή είχαν συνολικό ποσοστό 3,08 και η Ν.Δ. οριακά μπόρεσε να συγκεντρώσει 152 βουλευτές, 2 πάνω από το όριο για να κυβερνήσει !!Εάν τα κόμματα που θα μπουν στη Βουλή, δηλαδή Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ, ΛΑΟΣ, ΣΥΡΙΖΑ μαζι με τους Οικολόγους που είναι πολύ πιθανό να μπουν, πάρουν ψήφους από τα πιο μικρά κόμματα και το σύνολο έρθει στο 2,5 %, τότε το πρώτο κόμμα δηλαδή το ΠΑΣΟΚ θα πρέπει να πάρει πάνω από 41,50 % για να κάνει κυβέρνηση !!
Από ανεπίσημους αναλυτές ακούμε ότι το ΠΑΣΟΚ δεν θα υπερβεί το 39 %, βία 40 % λέμε εμείς ... Επομένως τα εκτός βουλής κόμματα θα πρέπει να πάρουν πάνω από 4 % για να κάνει κυβέρνηση ο Γιωργάκης, η Διαμαντοπούλου, ο Καρχιμάκης και γιατί όχι και η Ακριβοπούλου !! Αν όμως οι Οικολόγοι δεν ξεπεράσουν το 3 % το ποσοστό τους που θα είναι ασφαλώς αρκετό θα μπορέσει να εκτινάξει τα εκτός Βουλής κόμματα στο 4-5 % και το ΠΑΣΟΚ ίσως καταφέρει να κυβερνήσει ακόμα και με 40-41 %

http://rebetcafe.blogspot.com/

ΚΑΤΑ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ!

Ρουσφετόμυαλοι, γλυφομπινέδες, κομματοτσόγλανοι, αρπακολλατζήδες, χαμαιρπείς, βολεψάκηδες, τεμπελχανάδες, φοροφυγάδες, ρεματομπαζωτές, φακελλοδότες, μαυροχρηματάδες, καταπατητές, σκυλοφόληδες, δενδροκόφτες, καφενόβιοι, μπουζουκοτραφείς, αμόρφωτοι, άξεστοι, σκατόμυαλοι, παπαρολόγοι, τηλεομανείς, κουτσομπολιάστρες, τζαμπατζήδες, ματαιόδοξοι, τουρκόσποροι, παπατζήδες, χειροκροτητές, φωνακλάδες, ευκολόπιστοι, δύστυχοι, τζογαδόροι, ετερόφωτοι, ουισκόμυαλοι, βλαχομπαρόκ...πολίτες αυτής της χώρας.

Ήρθε η ώρα σας!
Προσφύγετε στην κάλπη και ψηφίστε κατά ...συνείδηση για έναν ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΤΟΠΟ...!

http://dimolog.blogspot.com/2009/10/sky-is-limit.html

ΑΡΩΜΑ ΕΚΛΟΓΩΝ ΜΕ ΟΛΙΓΗ .... ΝΑΦΘΑΛΙΝΗ

Ένα μικρό φλας μπακ στις εκλογές του Μάη του 1958 μέσα από αποκόμματα εφημερίδων της εποχής (με τον απαραίτητο βέβαια σχολιασμό).
Τότε που η Ενιαία Δημοκρατική Αριστερά (ΕΔΑ) με τον Γιάννη Πασαλίδη βγήκε αξιωματική αντιπολίτευση κερδίζοντας 79 έδρες, αριθμός ρεκόρ στα χρονικά της ελληνικής αριστεράς.Οι Μακεδόνες και οι Κυνηγοί Συνιστούν: Ψηφίσατε τους νέους βουλευτάς… Τόπο στα νιάτα! Αν και ο εικονιζόμενος δεν φαίνεται για πολύ νιάτο.
To 90% όσων ψήφισαν τον εικονιζόμενο στις εκλογές αυτές έχουν παραδώσει πια τα εκλογικά τους βιβλιάρια στον Άγιο Πέτρο. Βλέπετε πέρασαν 51 χρονάκια από τότε… Ο ίδιος συνεχίζει ντούρασελ!

http://afmarx.wordpress.com/2009/09/25/1958-ekloge/

Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2009

ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΡΗΤΗΣ

GIUSEPPE GEROLA ΚΑΙ ΚΡΗΤΗ

Αμέσως μετά την ανεξαρτησία της Κρήτης, μία από τις πρώτες ενέργειες του πρίγκιπα Γεωργίου, ήταν η πρόσκληση για έρευνα σε ξένες επιστημονικές αποστολές. Την ευκαιρία που ανοιγόταν, δεν άφησε ανεκμετάλλευτη η ιταλική αρχαιολογική αποστολή, που επεδίωξε να διευρύνει τη σφαίρα δράσης της. Εκτός από τις αρχαιολογικές ανασκαφές στη Μεσαρά, κινήθηκε δραστήρια και προς άλλες κατευθύνσεις, κινητοποιώντας τον επιστημονικό κόσμο της Ιταλίας. Το Instituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti αποφάσισε την αποστολή στο νησί κάποιου ερευνητή που θα κατέγραφε όσα μνημεία διασώζονταν ακόμη από την περίοδο της Βενετοκρατίας. Τη θέση κατέλαβε ο νεαρός ερευνητής Giuseppe Gerola που έφθασε στην Κρήτη στις αρχές του 1900 και παρέμεινε ως τα μέσα του 1902. Κατά τη διάρκεια των εικοσιπέντε μηνών της παραμονής του, περιπλανήθηκε σε όλες τις περιοχές του νησιού, συγκεντρώνοντας πλούσιο υλικό. Το υλικό αυτό, με την παράλληλη χρήση αρχειακών πηγών, παρουσιάστηκε στο πεντάτομο έργο του Monumenti veneti nell' isola di Creta. Στην
ανακοίνωση εξετάζεται ο προβληματισμός που αναπτύχθηκε στο Istituto Veneto για τη σκοπιμότητα της καταγραφής των βενετικών μνημείων της Κρήτης. Περιγράφονται επίσης οι συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάστηκε στην Κρήτη ο Giuseppe Gerola.
ΚΩΣΤΑΣ Γ. ΤΣΙΚΝΑΚΗΣ

ΚΑΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΤΕΤΡΑΕΤΙΑΣ


ΑΝ ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΜΑΣ
ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ

ΑΠΟΡΙΕΣ;


Μήπως η μούτσα δεν είναι η εθνική μας χειρονομία; Οι Ισπανοί την υιοθέτησαν για σήμα των επόμενων Ολυμπιακών αγώνων.
Πιστεύει κανείς ότι τα ελληνικά κόμματα θα δικαστούν για τις παράνομες χρηματοδοτήσεις; Στην Ελλάδα του δημοσίου, της βόλεψης, του ρουσφετιού και της μίζας, η εφαρμογή της δικαιοσύνης είναι αδύνατη;
http://ibisclub.blogspot.com/

Τελικά μας έκλεψαν την εθνική χειρονομία μας και τι θα βάλουμε πάνω στα ψηφοδέλτια μας τώρα ;

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Και μια και λέμε για περιβάλλον δείτε τις φωτογραφίες που κέρδισαν στο παγκόσμιο διαγωνισμό CIWEM Environmental Photographer of the Year 2009 για το περιβάλλον. Ο CIWEM είναι διεθνής οργανισμός φιλανθρωπικού χαρακτήρα με έντονη δραστηριότητα σε περιβαλλοντολογικά θέματα.
Όλες οι φωτογραφίες του διαγωνισμού ΕΔΩ!!!

Δυστυχώς κάποιοι δεν μπορούν να καταλάβουν ότι υπάρχει ζωή και έξω από τις κάλπες.
Φυσικά παρακάτω (επόμενο θέμα) θα δείτε και την φώτο που λείπει από τον διαγωνισμό!!

ΜΠΟΜΠΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ

Τέσσερις περιβαλλοντικές “βόμβες” απειλούν στο άμεσο μέλλον την Κρήτη! Μεγάλα ζητήματα που αφορούν το περιβάλλον της Κρήτης ανέδειξε με 4 νέες ερωτήσεις που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κρίτων Αρσένης που είναι και μέλος των επιτροπών Περιβάλλοντος και Υγείας, Αλιείας και Διεθνούς Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Οι ερωτήσεις αφορούν θέματα που έχουν επανειλημμένα αναδειχθεί από τις τοπικές κοινωνίες και ειδικότερα:
1) Τη λειτουργία λατομείου μέσα σε προστατευόμενη περιοχή (Βαχός Βιάννου στοΗράκλειο)
2) Τη δόμηση τουριστικών καταλυμάτων μέσα σε υγρότοπο (Λασίθι)
3) Την επικείμενη κατασκευή λιμνοδεξαμενής μεγάλης κλίμακας εντός των ορίων προστατευόμενης περιοχής (Χανιά)
4) Την ανεξέλεγκτη απόρριψη των αποβλήτων των θερμοκηπιακών μονάδων (Λασίθι, Ηράκλειο, Χανιά). Χανιά εννοεί Φαλάσαρνα-Κουντούρα!!

Ούτε λόγος βέβαια για το νταμάρι στο φαράγγι της Καντάνου. Αλλά θα μου πείτε τι δουλειά έχει ο άνθρωπος στην γειτονιά μας όταν ακόμα ο ντόπιος υποψήφιος βουλευτής .... σιωπά.
Διαβάζω στον Αγώνα της 1-10 -2009
.......Δεν αναφέρατε όμως ούτε κουβέντα για το μεγάλο πρόβλημα της συνεχιζόμενης καταστροφής του πανέμορφου ιστορικού μας φαραγγιού από την παράνομη λειτουργία του νταμαριού, ούτε κουβέντα για την ανάγκη ανακήρυξης του παλαιού λιθόκτιστου δρόμου σε ιστορικό μνημείο μνήμης, ιδιαιτέρως μετά την απόρριψη του αιτήματος μας από το Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά δεν είπατε κουβέντα ούτε για το άλλο μείζον θέμα της περιοχής μας, το ξεπούλημα της Σπίνας και του Αποπηγαδιού στις πολυεθνικές. Ομοίως και στο προεκλογικό σας φυλλάδιο που έφτασε στα σπίτια μας, όπου αναφέρεστε ειδικώς για την “πράσινη ανάπτυξη” και τον περιβαλλοντικό ορειβατικό τουρισμό, όμως τα “φλέγοντα” περιβαλλοντικά προβλήματα της Καντάνου, καθώς και οι δυνατότητες της για μια άλλη “ανάπτυξη” απουσιάζουν παταγωδώς! Γιατί άραγε κύριε Δαμιανάκη; Αν δεν έχετε τώρα που ζητάτε την ψήφο μας, τίποτα να μας πείτε για αυτά τα τόσο σοβαρά προβλήματα του τόπου μας, τι θα κάνετε όταν μεθαύριο εκλεγείτε βουλευτής; .....Με τιμή Μια νέα της Καντάνου

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΗΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΠΑΝΩ ΤΗΣ!!

Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2009

Ο ΗΛΙΑΣ ΤΟΥ 16ου


50 χρόνια μετά παραμένει ασύλληπτος! Ο λόγος για το remake από το "Ο Ηλίας του 16ου". Επειδή κάποιοι μπορεί να μην το έχετε δει σας δίνει την δυνατότητα να το δείτε η Νεολαία Κισάμου σήμερα στις 21.30μ.μ στο Δημαρχείο!
Είσοδος ελεύθερη!!!.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΚΟΜΜΑΤΙΚΑ ΒΑΜΜΕΝΟΥΣ




Α) Τι συμφέρει την Ν.Δ ; Μια αυτοδυναμία του ΠΑΣΟΚ στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου ή επαναληπτικές εκλογές με το νέο εκλογικό σύστημα;
Β) Τι συμφέρει το ΠΑΣΟΚ ; Να νικήσει με μικρή αυτοδυναμία τώρα ή να ξαναγίνουν εκλογές με το νέο εκλογικό σύστημα;

Φυσιολογικά ο Καραμανλής θα θέλει να πάρει την αυτοδυναμία στις 4 του Οκτώβρη το ΠΑΣΟΚ, ο δε Παπανδρέου να ... χάσει στο τσακ. Ε΄ ρε πλάκα που έχουν πολλές φορές τα πράγματα;
Η διαφορά μεταξύ των δυο κομμάτων εξουσίας παίζει ανάμεσα στο 4 % και 6%, κι αν βάλουμε και το 12% που είναι οι αναποφάσιστοι, καταλαβαίνετε τι έχει να γίνει ως το τέλος !!!

ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΑ

H ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΩΝ ''ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ''
Τα κόμματα με την μεγαλύτερη αφισορύπανση και φυλλαδιορύπανση(τουλάχιστον στις πόλεις Ηράκλειο και Ρέθυμνο που γνωρίζω) είναι αυτά της νεοαριστεράς -σε σειρά κατάταξης ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΑΝΤΑΡΣΙΑ και το ΚΚΕ.
Παρα τον ''αντικαπιταλισμο'' τους βρήκαν λεφτά για τις αφίσες και τα φυλλάδια..
Παρα την οικολογική ''ευαισθησία' τους έχουν καλύψει κάθε ελεύθερη επιφάνεια με χαρτουρα χωρίς να λυπηθούν τα δεντράκια που κόπηκαν..
Χιλιάδες φυλλάδια έχουν μοιραστεί από αυτά τα κόμματα, τα βλέπει κανείς στο δρόμο, στα μαγαζιά, ακόμη και στις δημόσιες υπηρεσίες..
Παραδόξως τα κόμματα που -σύμφωνα με τους νεοαριστερους- είναι υπέρ του κεφαλαίου, μάλλον δεν βρήκαν αρκετά χρήματα να γεμίσουν τον τόπο χαρτουρα...
Άραγε η οικολογική τους ευαισθησία θα τους ωθήσει τουλάχιστον να μαζέψουν τις αφίσες μετά τις εκλογές?...
ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΡΗΤΗ

ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΡΗΤΗΣ

Ρωσικοί στρατιωτικοί περίπατοι στο Ρέθυμνο.
του ΜΙΧΑΛΗ ΤΡΟΥΛΗ
Οι πρώτοι Ρώσοι αποβιβάστηκαν στο Ρέθυμνο στις 6 Μαρτίου 1897. Από τις 19 Μαΐου έως τις 31 Ιουλίου του ίδιου έτους πραγματοποίησαν επτά (7) στρατιωτικούς περίπατους τους έξι (6) στα χωριά και στους οικισμούς της επαρχίας Ρεθύμνου και έναν στα Σφακιά.
Σκοπός των περιπάτων αυτών ήταν να εξασκούνται οι Ρώσοι στρατιώτες και να εξοικειώνονται οι Χριστιανοί με την παρουσία τους. Στην πραγματικότητα οι Ρώσοι επεδίωκαν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη όλων των επαναστατών και να τους πείσουν να αποδεχθούν την αυτονομία.
Ο υποπρόξενος της Ρωσίας στο Ρέθυμνο Γεώργιος Ιωσ. Χατζηγρηγοράκης φρόντισε και οργάνωσε την υποδοχή των στρατιωτών και των συνοδών αξιωματικών από τους επαναστάτες και όταν διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα και από τις δύο πλευρές άρχισαν οι στρατιωτικοί περίπατοι.
Ο πρώτος στρατιωτικός περίπατος έγινε στις 19 Μαΐου από το Ατσιπόπουλο μέχρι τη Γωνιά Ρεθύμνου, ο δεύτερος έγινε στις 26 Μαΐου στην Επισκοπή Ρεθύμνου, ο τρίτος έγινε στις 5 Ιουνίου στην Πηγή Ρεθύμνου, ο τέταρτος έγινε στις 17 Ιουνίου στους Αρμένους Ρεθύμνου, ο έκτος έγινε στις 14 Ιουλίου στα Σφακιά και ο έβδομος στις 31 Ιουλίου στου Σταυρωμένου Ρεθύμνου.
Οι Ρώσοι στρατιώτες έτυχαν άριστης υποδοχής και φιλοξενίας και στους επτά περιπάτους. Κοινή διαπίστωση όσων μετείχαν σ' αυτούς ήταν ότι πέτυχαν το σκοπό τους. Ο Γεώργιος Ι. Χατζηγρηγοράκης εκτιμούσε, όπως έγραφε την 1η Αυγούστου στο Ρώσο πρόξενο στα Χανιά, ότι όλοι οι Χριστιανοί επιθυμούσαν πια την αυτονομία, τη γρήγορη οργάνωση και την ησυχία, γιατί κινδύνευαν να πεθάνουν οι περισσότεροι από την πείνα κατά τον επερχόμενο χειμώνα εξαιτίας των πολλών καταστροφών που είχαν επιφέρει οι Τούρκοι και της κακής εσοδείας εκείνου του χρόνου.

ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΒΟΑΚ ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΚΟΑΚ

Του Γιάννη Σταυρουλάκη
Από όλους επισημαίνεται ότι, από το 1970, που η τότε “Νέα Εθνική Οδός Κρήτης” δόθηκε στην κυκλοφορία (και η οποία εξάλλου αχρήστευσε πολλές παραλίες), έχουν γίνει ελάχιστες βελτιώσεις, και με την αύξηση των κυκλοφορούντων οχημάτων σε πολλά σημεία υπάρχει καθημερινά μεγάλο πρόβλημα και καταγράφονται μάλιστα και πολλά θανατηφόρα δυστυχήματα “ένας νεκρός κάθε δύο μέρες και τρεις βαριά τραυματίες” και θα πρέπει επί τέλους να γίνει ένας σύγχρονος και ασφαλής κλειστός δρόμος ταχείας κυκλοφορίας (όπως η ΕΓΝΑΤΙΑ και η ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ). Επειδή το σχήμα της Κρήτης είναι μακρόστενο (με μέγιστο μήκος Κίσσαμος-Σητεία περίπου 250 χλ.μ. και μέγιστο πλάτος μόνο 55 χλμ. περίπου) ίσως η βέλτιστη λύση για την άνετη και ταχεία οδική επικοινωνία θα είναι η κατασκευή ενός Κεντρικού Οδικού Άξονα Κρήτης (που θα μπορούσε και να ονομασθεί “ΚΡΗΤΙΚΗ ΟΔΟΣ”) προ το μέσον της Κρήτης με τις αναγκαίες βέβαια αποκλίσεις ανάλογα με τη μορφολογία του εδάφους και των οροσειρών, Λευκά Όρη, Ψηλορείτης και Δίκτη. Τα βόρεια και νότια σημεία της Κρήτης που θα απέχουν από τον κεντρικό άξονα μόνο 10-20 χλμ. θα συνδέονται με αυτόν σε πολλούς κόμβους και έτσι ένας από τη Σητεία ή Ιεράπετρα σε 5-10 λεπτά θα “μπαίνει” στην ΚΡΗΤΙΚΗ ΟΔΟ και σε 2 ώρες! (αντί για 4! και πλέον τώρα) θα φθάνει σε οποιοδήποτε σημείο της Κρήτης μόνο σε 1 ώρα!!! Οι μελέτες και τα σχέδια που υπάρχουν για βελτίωση ή νέα χάραξη του ΒΟΑΚ υπονοούν ότι θα υπάρξει σχεδιασμός και για το ΝΟΑΚ (που σε μεγάλο τμήμα βέβαια θα είναι πολύ κοντά στον ΒΟΑΚ), όμως η μορφολογία του εδάφους στα Νότια τμήματα της Κρήτης δεν είναι καθόλου πιο πρόσφορη για την κατασκευή ενός τέτοιου άξοβνα. Αν πάντως αυτό το σχέδιο προχωρήσει θα πρέπει να κατασκευασθούν 2 οδικοί άξονες συνολικού μήκους άνω των 500 χλμ.! Αν όμως για τόσα χρόνια είναι δύσκολο να κατασκευασθεί ένας σωστός δρόμος 250 χλμ. ο δρόμος των 500 χλμ. (ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ μαζί) με διπλάσιο και πλέον κόστος δεν θα κατασκευασθεί ποτέ!!!

Είναι απορίας άξιον πώς 40 χρόνια τώρα δεν έχει σχεδιασθεί μια τέτοια λύση (ενός ΚΟΑΚ) εκτός αν οι μηχανικοί με ειδικές γνώσεις έχουν επιχειρήματα που οδηγούν στο αντίθετο συμπέρασμα. Όλοι οι κάτοικοι της Κρήτης, επαγγελματίες και βιοτέχνες, έμποροι, επιχειρηματίες, και βιομήχανοι, απλοί πολίτες και άρχοντες, αιρετοί εκλεγμένοι και διορισμένοι, έχουν μεγάλη ευθύνη για τη μέχρι τώρα κατάσταση. Πρέπει να παραμερισθούν οι κάθε είδους σκοπιμότητες, τα προσωπικά (βραχυπρόθεσμα) οικονομικά οφέλη, οι τοπικιστικοί ανταγωνισμοί και να κατασκευασθεί ένας κεντρικός άξονας ασφαλής και λειτουργικός και με προοπτική πολλών ετών, που αφενός θα μετριάσει τα καθημερινά θανατηφόρα δυστυχήματα και αφετέρου θα επιταχύνει κατά πολύ τις οδικές επικοινωνίες και θα συμβάλει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της Κρήτης προς το συμφέρον όλων ανεξαιρέτως των κατοίκων.

25 Σεπτεμβρίου 2009
• Ο Ιωάννης Π. Σταυρουλάκης είναι καθηγητής Πανεπιστημίου, δημοτικός σύμβουλος Δήμου Λαππαίων, πρόεδρος Συλλόγου Κρητών Ηπείρου.

Ο ΦΑΡΟΣ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ

Της Ζαχαρένιας Σημαντηράκη*Αν γυρίσουμε πίσω το χρόνο, αν ταξιδέψουμε απόψε στο παρελθόν της πόλης μας, κάποιους αιώνες πίσω, την εποχή της Ενετοκρατίας, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τα Χανιά και κατά την Ενετοκρατία και την Τουρκοκρατία είχαν αρκετά ανεπτυγμένο το εμπόριο και την ναυτιλία. Όχι μόνον η εισαγωγή, αλλά και η εξαγωγή προϊόντων και διαφόρων ειδών ήταν αξιοσημείωτη. Ανάλογη με την κίνηση του εμπορίου ήταν και της ναυτιλίας, αν και διακινούνταν σχετικά λίγα πλοία λόγω της έλλειψης ευρέως και ασφαλούς λιμένος. Ήταν από τότε κοινά παραδεκτό το γεγονός πως ο ανοιχτός κόλπος των Χανίων, εκτεθειμένος στις καιρικές συνθήκες, δεν ήταν ιδιαίτερα κατάλληλος για λιμάνι. Το φυσικό λιμάνι της Σούδας μάλιστα εξυπηρετούσε αρκετά ικανοποιητικά τις σχετικές ανάγκες. Με την κατάληψη της πόλης από τους Γενουάτες, επιβεβαιώθηκε για άλλη μία φορά η ανάγκη λειτουργίας λιμανιού κι έτσι οι τοπικές αρχές υποχρεώθηκαν να ξεκινήσουν οι ενέργειες για την κατασκευή του. Επί Ενετοκρατίας, το 1302, το θέμα τέθηκε στην κυβέρνηση από τον Ρέκτορα Marino Gradenigo η οποία και δέχτηκε την πρόταση.Όταν άρχισαν τα αιτήματα για επισκευές από τους φορείς της πόλης, κατασκευάσθηκε για πρώτη φορά το λιμάνι μεταξύ του 1320 και του 1356. Μεγάλο πρόβλημα ήταν το γεγονός ότι αυτό ήταν ακατάλληλο και ότι η ανατολική του λεκάνη υπέφερε από τις προσχώσεις, που δημιουργούσαν τα νερά της βροχής ή των υπονόμων. Τα πλοία έρχονταν και έφευγαν σε ένα λιμάνι που ήταν μικρό και σχετικά αβαθές και ευπρόσβλητο στους βόρειους και δυτικούς ανέμους. Έτσι συχνά στις εκθέσεις των αξιωματούχων αναφέρονται οι εργασίες που εκτελούνται, αλλά και η ανάγκη καθαρισμού και εκβάθυνσης της κύριας ανατολικής λεκάνης.
Μετά από την επανάσταση του Αγίου Τίτου το 1363/64 το λιμάνι εγκαταλείπεται και χρησιμοποιείται εκείνο του Ηρακλείου, μια και του Ρεθύμνου είχε και αυτό ανάλογα προβλήματα. Το 1551 αναφέρεται η εκβάθυνση της λεκάνης στο Χανιώτικο λιμάνι και η κατασκευή τοίχου με επάλξεις κατά μήκος του λιμενοβραχίονα, ο οποίος είναι θεμελιωμένος πάνω σε μια σειρά υφάλους που έκαναν το λιμάνι απροσπέλαστο στα πλοία. Για την ανανέωση του νερού και την αποφυγή επιχωματώσεων, δημιουργήθηκε ένα άνοιγμα πάνω στο λιμενοβραχίονα και στο κέντρο του κατασκευάστηκε ο προμαχώνας του Αγίου Νικολάου, που κάλυπτε τη μεγάλη απόσταση μέχρι την είσοδο του λιμανιού, την οποία και προστάτευε, σε συνδυασμό με το φρούριο Φιρκά. Περίπου στα 1595 – 1601 κατασκευάστηκε από τους Ενετούς ένας Φάρος, θεμελιωμένος στο φυσικό βράχο, που λειτούργησε ως πυρσός ανοιχτής φλόγας (φρυκτωρία) κι αναφέρεται ως "φανάρι" σε σχεδιάγραμμα κάτοψης της πόλεως των Χανίων του 1689 του V. Coronelli.
Αλλά το 1645 η πόλη πέφτει στα χέρια των Τούρκων μετά από πολιορκία – η κατάκτηση της Κρήτης ολοκληρώθηκε το 1669, όπως είναι γνωστό, μετά από 25ετή πόλεμο, με την κατάληψη του Χάνδακα, το Ηράκλειο. Οι νέοι κατακτητές δεν έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη συντήρηση του Χανιώτικου λιμανιού, το οποίο αφέθηκε σε πλήρη εγκατάλειψη και δεν έγινε καμία επισκευή ή συντήρησή του, με την ανατολική λεκάνη του λιμένα να παραμένει ουσιαστικά άχρηστη σε όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας.
Κατά τα χρόνια της παραχώρησης της Κρήτης στον Αντιβασιλέα της Αιγύπτου Μεχμέτ Αλή (1830-1840), ως αντάλλαγμα των υπηρεσιών που προσέφερε στο Σουλτάνο κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821 στην Κρήτη και την Πελοπόννησο, αναγνωρίζεται η αξία του λιμανιού και το πόσο μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της οικονομίας του τόπου. Λέγεται ότι ο Μεχμέτ Αλή έδωσε εντολή στον Μουσταφά Πασά να καθαρίσει τη λεκάνη του λιμανιού των Χανίων, να επισκευάσει το λιμενοβραχίονα και να κατασκευάσει το Φάρο. Και όντως πραγματοποιήθηκαν επισκευές στο λιμενοβραχίονα και εκβαθύνσεις στη λεκάνη του, εργασίες που κόστισαν (το 1838) 1.146.000 γρόσια. Τότε κατασκευάστηκε και ο πρόβολος, ο πύργος δηλαδή του Φάρου που υπάρχει μέχρι σήμερα και εδράζεται στην ενετική τραπεζοειδή βάση πάνω σε φυσικό βράχο, με τα αρχιτεκτονικά του στοιχεία συνδεδεμένα με την τοπική παράδοση, όπως αυτή διαμορφώθηκε από τα τέλη της Βενετοκρατίας και εξής. Την εποχή αυτή ο Φάρος μας πήρε τη μορφή που ξέρουμε. Ο πύργος του κτίσματος αποτελείται από τρία τμήματα διαφορετικής διατομής: το τμήμα της βάσης είναι οκτάγωνο, το μεσαίο τμήμα είναι δεκαεξάγωνο και το τρίτο κυκλικό. Το υλικό κατασκευής της βάσης είναι της ίδιας προέλευσης και ποιότητας με αυτό που οι Ενετοί κατασκεύασαν τις οχυρώσεις της πόλης των Χανίων.
Σύμφωνα με τους εγκυρότατους Αγγλικούς "φαροδείκτες" του 1847 και 1859 ο φάρος αναστηλώθηκε – πάνω στην Ενετική βάση του – και το 1839 λειτούργησε με τη νέα για την εποχή τεχνολογία. Τεκμηριωμένη πληροφορία για το πρώτο του φωτιστικό μηχάνημα δεν υπάρχει όπως δεν υπάρχει και κάποιο στοιχείο που να δείχνει το πότε σταμάτησε να λειτουργεί ως πυρσός ανοιχτής φλόγας. O νέος φάρος είναι όπως ήδη αναφέρθηκε, διαφορετικός από τον αρχικό και θυμίζει περισσότερο μιναρέ και ως προς την μορφή του και ως προς την εσωτερική του πέτρινη σκάλα, που οδηγεί στο μπαλκόνι με το γυάλινο πυργίσκο.
Τα αρχιτεκτονικά στοιχεία μοιάζουν με αυτά των μιναρέδων, για αυτό και το μνημείο δεν κατατάσσετε σε κάποιον από τους τυποποιημένους πύργους των φάρων σε σχέση με την διατομή του. Είναι "φανός λιμένος" και αποτελείται μόνο από τον πύργο του φάρου, χωρίς την κατοικία των φυλάκων όπως οι υπόλοιποι επιτηρούμενοι φάροι. Κι αυτό γιατί βρίσκεται σε κατοικημένη περιοχή οπότε δεν ήταν απαραίτητη η επίβλεψη της λειτουργίας του από μία εφαπτόμενη ή κοντινή στον πύργο κατοικία φυλακών. Παρά ταύτα, γύρω στα τέλη του 19ου αιώνα, κατασκευάστηκε στην βάση του Φάρου κεραμοσκεπής κατοικία φυλάκων, που όμως κατεδαφίστηκε πριν το 1967.Ο πύργος του Φάρου είναι κατασκευασμένος σε λίθινους πελεκημένους δόμους από λευκό ψαμμίτη. Το πάχος της λιθοδομής είναι 60 εκ. του μέτρου περίπου σε όλο το ύψος του πύργου. Στην κορυφή κάθε τμήματος του πύργου που αλλάζει η διατομή υπάρχει διάζωμα αντίστοιχης κάτοψης ενώ τα τμήματα κάτω από τα διαζώματα είναι διακοσμημένα με ανάγλυφα στοιχεία. Σε όλο το ύψος τους εσωτερικά υπάρχει κλίμακα από λιθοδομή που λειτουργεί και ως ελικοειδές στοιχείο ακαμψίας.
Το 1864 ο Φάρος περιήλθε στην δικαιοδοσία της γαλλικής εταιρίας Οθωμανικών Φάρων και λειτούργησε με φωτιστικό μηχάνημα "κατοπτρικό Δ’ τάξεως". Κατά το τέλος της τουρκικής κατοχής κατασκευάστηκε η σκάλα της ανατολικής πλευράς, στην είσοδο δηλαδή του πύργου του Φάρου. Το περιμετρικό συμπαγές πέτρινο στηθαίο, το οκταγωνικό φυλάκιο με το μικρό τρούλο είναι νεότερες κατασκευές. Έχουν επίσης δημιουργηθεί αγωγοί μέσω των οποίων διέρχεται θαλάσσιο νερό κάτω από την επιφάνεια της βάσης του φάρου.
Η προσέγγιση βέβαια των μεγάλων πλοίων κατά το παρελθόν γινόταν έξω από το λιμάνι. Σταματούσαν "αρόδω" όταν οι καιρικές συνθήκες το επέτρεπαν, και οι επιβάτες και τα φορτία μεταφέρονταν με βάρκες στο χώρο μπροστά από τέμενος Κιουτσούκ Χασάν, το γνωστό μας Γιαλί Τζαμίσι .Κι ο περιηγητής Ρολλαίν σημειώνει: "Η πόλις των Χανίων έχει λιμένα τεχνητόν, τον μεγαλείτερον των τεχνιτών λιμένων των τριών μεγάλων Κρητικών πόλεων. Ο λιμήν είναι κλειστός από το μέρος του πελάγους δι’ ενός συγκροτήματος εκ βράχων οίτινες υπερέχουν ολίγων της θαλάσσης και επ’αυτών δια μολώσεως εκτείνειται εις κυματοθραύστης μήκους 377 μέτρων με ένα εν τω μέσω προμαχώνα και με ένα εις το άκρον Πύργον όστις χρησιμεύει ο φάρος. Ο λιμήν ούτος δεν δύναται να δεχθεί περισσότερα των 40 πλοίων των 300 τόνων".
Από τα χρόνια της Κρητικής Πολιτείας επεκτείνεται σταδιακά η κρηπίδωση του λιμανιού, η οποία ολοκληρώνεται τα τελευταία χρόνια. Σε παλιά έδκσοδη περί της πόλεως Χανίων την εποχή αυτή αναφέρεται ότι "…Η πόλις έχει το πλείστον λιθοστρώτους και στενάς οδούς, μικράν πλατείαν των Μαυροβουνίων καλούμενην (πρότερον Σανδριβάνι) και πλακόστρωτον προκυμαίαν. Ο λιμήν των Χανίων είναι μικρός και σχετικώς αβαθύς δεχόμενος εν τοις ύδασιν αυτού μικράς χωρητικότητας ατμόπλοια, λίαν δε επισφαλής άτε προσβαλλόμενος υπό βορείων και δυτικών ανέμων. Εις την είσοδο αυτού αριστερά ως προς τον εισπλέοντα υπάρχει φάρος με ακίνητον λευκό φως ορατόν εξ’αποστάσεως 12 μιλίων".
Ο Φάρος ων Χανίων προστέθηκε στο Ελληνικό Φαρικό Δίκτυο μετά την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα, το 1913.Σημειώνεται ότι οι φάροι την Κρήτης δεν αναφέρονται στον έγκυρο φαροδείκτη του Λυκούδη του 1914 διότι προφανώς δεν θα είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία παράδοσης – παραλαβής τους από την Γαλλική εταιρία και το Ελληνικό πολεμικό ναυτικό.
Ο Χανιώτικος Φάρος λειτούργησε το 1933 ως φανός λιμένος "ερυθρός σταθερός", αλλά το 1941το φωτιστικό του μηχάνημα καταστράφηκε από τους Γερμανούς. το οποίο και αποκαταστάθηκε αργότερα και ο φάρος επαναλειτούργησε το 1945. Το 1962 το φορτηγό πλοίο "Άφοβος" προσέκρουσε στη βορειοδυτική γωνία της βάσης του φάρου, που τμήμα της είχε ήδη καταρρεύσει, με αποτέλεσμα να αποκολληθεί το βόρειο τμήμα της τοιχοποιίας.
Ο φάρος μας, το στολίδι και σήμα κατατεθέν της πόλης μας, έχει ύψος 21 μ., με ύψος εστίας από την επιφάνεια της θάλασσας, 26 μέτρα και το φως του φτάνει σε απόσταση 7 μιλίων. Είναι ο παλαιότερος που σώζεται μέχρι σήμερα, όχι μόνο των Ελληνικών παραλίων αλλά και της Μεσογείου κι ένας από τους παλαιότερους στον κόσμο.
Μα το φως του δεν φωτίζει μόνο τα σκοτεινιασμένα, ανταριασμένα πέλαγα. Σαν παλμός της καρδιάς της αγαπημένης πόλης μας, αναβοσβήνει και φωτίζει και τις δικές μας καρδιές στις μπόρες και στις φουρτούνες που περνούμε. Και αυτό το άσβεστο φως που αδιάκοπα χτυπά μέσ’το σκοτάδι, ελπίδα είναι και παρηγοριά, όχι μόνο των ναυαγών της θάλασσας μα και των θαλασσοδαρμένων της ζωής… Κι είναι σαν να λέει γλυκά…"βάστα καρδιά και χτύπα στο ρυθμό μου… θα ξημερώσει ξαστεριά, και στο δικό σου πέλαγο…".

* Η κ. Ζαχαρένια Σημαντηράκη είναι Προϊσταμένη του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης.