Διαβάζω στα σημερινά Χανιώτικα Νέα ότι στην Κίσαμο θα λειτουργήσει θερινό σχολείο, με θέμα: «Υλικά δομής των αρχαίων και Γεωμορφολογική εξέλιξη της Δ.Κρήτης κατά τους Προϊστορικούς και Ιστορικούς χρόνους» που το διοργανώνει το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στις 25 - 31 Αυγούστου 2011.
Στο πλαίσιο των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων περιλαμβάνονται επισκέψεις στις θέσεις Φαλάσαρνα, Πολυρρήνια, Απτέρα, Ροδωπού και Γραμπούσα. Οι κύριοι στόχοι του σχολείου είναι:
Η ανάδειξη του ρόλου της Γεωλογίας στην ανάπτυξη του πολιτισμού κατά τους ιστορικούς χρόνους (γεωπεριβάλλον, δομικά υλικά).
Η διαδραστική σχέση της Αρχαιολογίας με τις Γεω-επιστήμες (Επιμόρφωση νέων επιστημόνων στον κλάδο της Γεω-αρχαιολογίας.
Η προβολή των γεωτόπων της δυτικής Κρήτης, γεω-αρχαιολογικά αλλά και τουριστικά.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, "η αρχαιολογική μελέτη ενός τοπίου στοχεύει στην καλύτερη δυνατή ανασύνθεση και κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς κατά το παρελθόν. Για να το πετύχει αυτό είναι απαραίτητη η διεπιστημονική έρευνα, η συνεργασία με άλλες επιστήμες, θετικές και θεωρητικές. Στο πλαίσιο αυτής της διεπιστημονικής έρευνας εντάσσεται αναπόσπαστα η Γεωλογία, ενώ τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται και η Γεω-αρχαιολογία, ως επιστημονικός κλάδος. Η γεω-αρχαιολογική έρευνα βοηθά να κατανοήσουμε πώς αλληλεπιδρούσε ο άνθρωπος με το περιβάλλον στο παρελθόν, ποιες είναι οι φυσικές διαδικασίες που δρούσαν, διατήρησαν ή κατέστρεψαν, μερικώς ή ολικώς, μια αρχαιολογική θέση και πώς οι άνθρωποι προσαρμόστηκαν σε αυτές τις αλλαγές. Ο λόγος που επιλέξαμε τη δυτική Κρήτη για την πραγματοποίηση του σχολείου, πέρα από το εύρος του αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που προσφέρει, είναι γιατί συγκεντρώνει ποικιλία γεωμορφολογικών διεργασιών, που διαμόρφωσαν σημαντικά το αρχαιολογικό τοπίο και επηρέασαν τον πολιτισμό τους.
Το τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών επιχειρεί την πραγματοποίηση Θερινού Σχολείου Γεω-αρχαιολογικού περιεχομένου, στο πλαίσιο και της ανάπτυξης του κλάδου της Γεω-αρχαιολογίας. Η επιτυχία του σχολείου είναι δεδομένη χάρη τόσο στη συμμετοχή με την ιδιότητα του διδάσκοντος, επιστημόνων γεωλόγων και αρχαιολόγων, με πολυδιάστατο και σημαντικό ερευνητικό έργο αλλά και στην έγκαιρη δήλωση συμμετοχής σημαντικού αριθμού ενδιαφερομένων (αρχαιολόγων και γεωεπιστημόνων απόφοιτοι Ελληνικών και Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων)".
Στο πλαίσιο των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων περιλαμβάνονται επισκέψεις στις θέσεις Φαλάσαρνα, Πολυρρήνια, Απτέρα, Ροδωπού και Γραμπούσα. Οι κύριοι στόχοι του σχολείου είναι:
Η ανάδειξη του ρόλου της Γεωλογίας στην ανάπτυξη του πολιτισμού κατά τους ιστορικούς χρόνους (γεωπεριβάλλον, δομικά υλικά).
Η διαδραστική σχέση της Αρχαιολογίας με τις Γεω-επιστήμες (Επιμόρφωση νέων επιστημόνων στον κλάδο της Γεω-αρχαιολογίας.
Η προβολή των γεωτόπων της δυτικής Κρήτης, γεω-αρχαιολογικά αλλά και τουριστικά.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, "η αρχαιολογική μελέτη ενός τοπίου στοχεύει στην καλύτερη δυνατή ανασύνθεση και κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς κατά το παρελθόν. Για να το πετύχει αυτό είναι απαραίτητη η διεπιστημονική έρευνα, η συνεργασία με άλλες επιστήμες, θετικές και θεωρητικές. Στο πλαίσιο αυτής της διεπιστημονικής έρευνας εντάσσεται αναπόσπαστα η Γεωλογία, ενώ τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται και η Γεω-αρχαιολογία, ως επιστημονικός κλάδος. Η γεω-αρχαιολογική έρευνα βοηθά να κατανοήσουμε πώς αλληλεπιδρούσε ο άνθρωπος με το περιβάλλον στο παρελθόν, ποιες είναι οι φυσικές διαδικασίες που δρούσαν, διατήρησαν ή κατέστρεψαν, μερικώς ή ολικώς, μια αρχαιολογική θέση και πώς οι άνθρωποι προσαρμόστηκαν σε αυτές τις αλλαγές. Ο λόγος που επιλέξαμε τη δυτική Κρήτη για την πραγματοποίηση του σχολείου, πέρα από το εύρος του αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που προσφέρει, είναι γιατί συγκεντρώνει ποικιλία γεωμορφολογικών διεργασιών, που διαμόρφωσαν σημαντικά το αρχαιολογικό τοπίο και επηρέασαν τον πολιτισμό τους.
Το τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών επιχειρεί την πραγματοποίηση Θερινού Σχολείου Γεω-αρχαιολογικού περιεχομένου, στο πλαίσιο και της ανάπτυξης του κλάδου της Γεω-αρχαιολογίας. Η επιτυχία του σχολείου είναι δεδομένη χάρη τόσο στη συμμετοχή με την ιδιότητα του διδάσκοντος, επιστημόνων γεωλόγων και αρχαιολόγων, με πολυδιάστατο και σημαντικό ερευνητικό έργο αλλά και στην έγκαιρη δήλωση συμμετοχής σημαντικού αριθμού ενδιαφερομένων (αρχαιολόγων και γεωεπιστημόνων απόφοιτοι Ελληνικών και Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων)".
- Να μια άλλη πτυχή ενός ξεχασμένου αλλά μάλλον πολύ ενδιαφέροντος τουρισμού- στην Κίσαμο υπάρχει τώρα και πολλά χρόνια- που εξαιτίας των γεωλογικών φαινομένων το Καστέλλι έχει γίνει ετήσιος τόπος συνάντησης των γεωλόγων του κόσμου. Μάλιστα πριν λίγες μέρες είχαμε την τιμή να μας επισκεφτεί και ο καθηγητής του Εθνικού Καποδιστριακού πανεπιστημίου Αθηνών ο κ. Γιώργος Θεοδώρου που διαπίστωσε τον "θησαυρό" που κρύβει η Κισσαμίτικη γη!
Μήπως αυτές τις εκδηλώσεις πρέπει να βάλουμε στο πρόγραμμα που μας υψώνουν και μας βάζουν στην πρώτη γραμμή των επιστημών και να αφήσουμε τα πρόσκαιρα πανηγυράκια και τις εφήμερες τελετές εντυπωσιασμού;Διαβάστε και αυτό: Γεωλογικό φαινόμενο Κίσαμος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου