Γράφει η Ελένη Τσατσαρωνάκη*
Οι αποφάσεις που έλαβε πρόσφατα, κατά πλειοψηφία, το Δημοτικό Συμβούλιο Κισάμου και προβλέπουν μεγάλες αυξήσεις στα δημοτικά τέλη ύδρευσης - άρδευσης - αποχέτευσης (40%), καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού (έως 30% στις οικίες και από 33,3% έως 66,6% στις επιχειρήσεις) προκάλεσαν, όπως ήταν αναμενόμενο, αντιδράσεις, με το Νέο Εμπορικό Σύλλογο Κισάμου και την Ένωση Ιδιοκτητών Τουριστικών Μονάδων Κισάμου να εκδίδουν σχετικές ανακοινώσεις.
Κατανοώ την ανάγκη αντιμετώπισης των νέων δεδομένων που έχουν προκύψει και στον Δήμο μας. Η επιβολή του τέλους ταφής στους Δήμους όλης της χώρας καθώς και η αύξηση του μισθολογικού και του ενεργειακού κόστους είναι αντικειμενικές δυσκολίες, που δεν μπορεί κανείς να μην τις υπολογίσει όταν καλείται να λάβει αποφάσεις.
Ωστόσο, παρακολουθώντας, ως δημοτική σύμβουλος, εδώ κι ένα χρόνο, τον τρόπο λειτουργίας της Δημοτικής Αρχής, έχω διαπιστώσει τα εξής:
1. Ο Δήμος Κισάμου λειτουργεί χωρίς προγραμματισμό, χωρίς σχέδιο, αλλά με τη λογική «βλέποντας και κάνοντας». Πρόχειρα και αποσπασματικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η διαχείριση και η νέα τιμολογιακή πολιτική όσον αφορά το νερό.
2. Η ανταποδοτικότητα, ειδικά σε ό,τι αφορά την καθαριότητα, παραμένει ζητούμενο και αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κάθε κάτοικος και κάθε επισκέπτης. Τα παράπονα των επαγγελματιών - επιχειρηματιών, όπως εκφράζονται στην ανακοίνωση του Νέου Εμπορικού Συλλόγου Κισάμου είναι εύλογα και δικαιολογημένα.
Το γεγονός ότι υπάρχει πρόβλημα με την καθαριότητα παραδέχεται, άλλωστε, και η ίδια η Δημοτική Αρχή, η οποία στη σχετική της εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι οι αυξήσεις γίνονται «και από την ανάγκη ανάθεσης μέρους της αποκομιδής απορριμμάτων στη ΔΕΔΙΣΑ λόγω έλλειψης του απαιτούμενου προσωπικού και της ανάγκης αναβάθμισης της συγκεκριμένης υπηρεσίας».
3. Η κατανομή των βαρών δεν γίνεται με δίκαιο τρόπο, ειδικά αν σκεφθεί κανείς ότι τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού για τις επιχειρήσεις ανέρχονταν το 2024 σε 3,00 € ανά τ.μ. και στις τρεις Δημοτικές Ενότητες (Κισάμου, Μηθύμνης, Ιναχωρίου)! Πλήρωναν, δηλαδή, όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως περιοχής, το ίδιο!
Για τη φετινή χρονιά γίνεται μία προσπάθεια δικαιότερης κατανομής, με την αύξηση ωστόσο να ανέρχεται σε 66,6% για αρκετές περιοχές (5,00 € ανά τ.μ.) και σε 33,3% για τις υπόλοιπες (4,00 € ανά τ.μ.), χωρίς να διευκρινίζεται με ποια κριτήρια έγινε ο συγκεκριμένος διαχωρισμός.
Τέλος, είναι θετικό ότι αυξάνεται η έκπτωση, από 10% σε 20%, για όσους πληρώνουν εμπρόθεσμα τους λογαριασμούς ύδρευσης - άρδευσης - αποχέτευσης, καθώς η τελική επιβάρυνση, από 40% που ισχύει πλέον το έτος 2025, μειώνεται σε 24,5%, σύμφωνα με τον Δήμο. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, το ποσοστό αυτό μόνο αμελητέο δεν μπορεί να θεωρηθεί, αν μάλιστα προσμετρηθεί σε όλες τις άλλες σημαντικές επιβαρύνσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν ειδικά οι τοπικές επιχειρήσεις, οι οποίες και θα πληγούν περισσότερο από τις συγκεκριμένες αποφάσεις.
Οι αποφάσεις που έλαβε πρόσφατα, κατά πλειοψηφία, το Δημοτικό Συμβούλιο Κισάμου και προβλέπουν μεγάλες αυξήσεις στα δημοτικά τέλη ύδρευσης - άρδευσης - αποχέτευσης (40%), καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού (έως 30% στις οικίες και από 33,3% έως 66,6% στις επιχειρήσεις) προκάλεσαν, όπως ήταν αναμενόμενο, αντιδράσεις, με το Νέο Εμπορικό Σύλλογο Κισάμου και την Ένωση Ιδιοκτητών Τουριστικών Μονάδων Κισάμου να εκδίδουν σχετικές ανακοινώσεις.
Κατανοώ την ανάγκη αντιμετώπισης των νέων δεδομένων που έχουν προκύψει και στον Δήμο μας. Η επιβολή του τέλους ταφής στους Δήμους όλης της χώρας καθώς και η αύξηση του μισθολογικού και του ενεργειακού κόστους είναι αντικειμενικές δυσκολίες, που δεν μπορεί κανείς να μην τις υπολογίσει όταν καλείται να λάβει αποφάσεις.
Ωστόσο, παρακολουθώντας, ως δημοτική σύμβουλος, εδώ κι ένα χρόνο, τον τρόπο λειτουργίας της Δημοτικής Αρχής, έχω διαπιστώσει τα εξής:
1. Ο Δήμος Κισάμου λειτουργεί χωρίς προγραμματισμό, χωρίς σχέδιο, αλλά με τη λογική «βλέποντας και κάνοντας». Πρόχειρα και αποσπασματικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η διαχείριση και η νέα τιμολογιακή πολιτική όσον αφορά το νερό.
2. Η ανταποδοτικότητα, ειδικά σε ό,τι αφορά την καθαριότητα, παραμένει ζητούμενο και αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κάθε κάτοικος και κάθε επισκέπτης. Τα παράπονα των επαγγελματιών - επιχειρηματιών, όπως εκφράζονται στην ανακοίνωση του Νέου Εμπορικού Συλλόγου Κισάμου είναι εύλογα και δικαιολογημένα.
Το γεγονός ότι υπάρχει πρόβλημα με την καθαριότητα παραδέχεται, άλλωστε, και η ίδια η Δημοτική Αρχή, η οποία στη σχετική της εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι οι αυξήσεις γίνονται «και από την ανάγκη ανάθεσης μέρους της αποκομιδής απορριμμάτων στη ΔΕΔΙΣΑ λόγω έλλειψης του απαιτούμενου προσωπικού και της ανάγκης αναβάθμισης της συγκεκριμένης υπηρεσίας».
3. Η κατανομή των βαρών δεν γίνεται με δίκαιο τρόπο, ειδικά αν σκεφθεί κανείς ότι τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού για τις επιχειρήσεις ανέρχονταν το 2024 σε 3,00 € ανά τ.μ. και στις τρεις Δημοτικές Ενότητες (Κισάμου, Μηθύμνης, Ιναχωρίου)! Πλήρωναν, δηλαδή, όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως περιοχής, το ίδιο!
Για τη φετινή χρονιά γίνεται μία προσπάθεια δικαιότερης κατανομής, με την αύξηση ωστόσο να ανέρχεται σε 66,6% για αρκετές περιοχές (5,00 € ανά τ.μ.) και σε 33,3% για τις υπόλοιπες (4,00 € ανά τ.μ.), χωρίς να διευκρινίζεται με ποια κριτήρια έγινε ο συγκεκριμένος διαχωρισμός.
Τέλος, είναι θετικό ότι αυξάνεται η έκπτωση, από 10% σε 20%, για όσους πληρώνουν εμπρόθεσμα τους λογαριασμούς ύδρευσης - άρδευσης - αποχέτευσης, καθώς η τελική επιβάρυνση, από 40% που ισχύει πλέον το έτος 2025, μειώνεται σε 24,5%, σύμφωνα με τον Δήμο. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, το ποσοστό αυτό μόνο αμελητέο δεν μπορεί να θεωρηθεί, αν μάλιστα προσμετρηθεί σε όλες τις άλλες σημαντικές επιβαρύνσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν ειδικά οι τοπικές επιχειρήσεις, οι οποίες και θα πληγούν περισσότερο από τις συγκεκριμένες αποφάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου