Το ζήτημα της σχολικής στέγης στον νομό Χανίων, σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία αλλά και με καταγγελίες των ίδιων των γονιών, των μαθητών και των εκπαιδευτικών, έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όριά του, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις εντείνεται η αγωνία ακόμα και για τη σωματική ακεραιότητα μαθητών και εκπαιδευτικού, ειδικού επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού.
Τονίζουμε σε αυτό το σημείο πως τα σχολικά κτίρια είναι ο φυσικός χώρος μαθητών και εκπαιδευτικών, στον οποίο περνούν τη μισή τους μέρα, συμμετέχουν στη μορφωτική διαδικασία, διαπαιδαγωγούνται, κοινωνικοποιούνται, αναπτύσσουν την προσωπικότητά τους. Υπό αυτή την έννοια θα έπρεπε να ιεραρχείται η διαμόρφωση σχολικών κτιρίων, που να συμβάλουν ακριβώς σε αυτή την υπόθεση, διασφαλίζοντας όλες τις αναγκαίες υποδομές σε σχολικές αίθουσες και βοηθητικούς χώρους (εργαστήρια, βιβλιοθήκες, τραπεζαρίες, κλειστά γυμναστήρια, αίθουσες εκδηλώσεων και πολλαπλών χρήσεων, κλπ).
Αντί για τα παραπάνω παρακολουθούμε και σε αυτόν τον τομέα να κυριαρχεί η εγκληματική πολιτική κόστους-οφέλους κυβερνήσεων και περιφερειακής αρχής, σε βάρος των μορφωτικών αναγκών των μαθητών και με σοβαρό κίνδυνο ατυχημάτων, που ήδη έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας. Μάλιστα, τα προβλήματα και οι τεράστιες ελλείψεις σε σχολική στέγη ήταν που πυροδότησαν το τελευταίο διάστημα μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών στα Χανιά, με αφορμή το ενδεχόμενο κλείσιμο υφιστάμενου ΓΕΛ προκειμένου να μετατραπεί σε Πειραματικό.
Η γενική εικόνα των σχολείων στα Χανιά αφορά σε γερασμένα κτίρια, σε τεράστια έλλειψη αναγκαίων χώρων, σε ευρεία χρήση «προσωρινών» λύσεων (προκάτ), που παραμένουν εδώ και δεκαετίες, σε πλήρως ακατάλληλα κτίρια για να στεγάζονται παιδιά το 2024, σε ακατάλληλες ενοικιαζόμενες αίθουσες κυρίως στα νηπιαγωγεία.
Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε ορισμένα παραδείγματα:
Δημοτικό Σχολείο Βαμβακόπουλου (δήμος Χανίων): Το σχολείο χτίστηκε ως 6/θέσιο και σήμερα λειτουργεί ως 12/θέσιο, μετατρέποντας κάθε βοηθητικό χώρο σε αίθουσα διδασκαλίας. Επιπλέον, οι μαθητές που αποφοιτούν, λόγω υπερκορεσμού του Γυμνασίου της περιοχής (Δαράτσο), αναγκάζονται να φοιτήσουν στο Γυμνάσιο Αλικιανού. Δηλαδή αρκετά χιλιόμετρα μακριά, σε άλλο δήμο (Πλατανιά).
Σχολικό συγκρότημα Κουμπέ (δήμος Χανίων): Παρότι διαφημίστηκε ιδιαίτερα η ενεργειακή αναβάθμιση στα συγκεκριμένα σχολεία, δεν πέρασαν λίγοι μήνες από αυτήν και παρακολουθήσαμε στο 3ο ΓΕΛ να πέφτουν σοβάδες από το μπαλκόνι, με σοβαρό κίνδυνο ατυχήματος. Στο ίδιο συγκρότημα, στο 4ο Γυμνάσιο, λειτουργεί το αδιανόητο «άστεγο-μεταφερόμενο» τμήμα. Δηλαδή υπάρχει τμήμα που κάθε ώρα αλλάζει αίθουσα, ανάλογα με το τμήμα που έχει κάθε φορά γυμναστική και άρα αδειάζει τον χώρο.
4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο (δήμος Χανίων): Πρόκειται για κτίριο ντροπή, εντελώς ακατάλληλο, χωρίς πρόσβαση ΑΜεΑ, που στεγάζει περίπου 30 μαθητές. Οι μόλις 2 τουαλέτες για τα παιδιά στερούνται επίσης προσβασιμότητας ΑΜεΑ, ενώ λόγω έλλειψης αναγκαίων χώρων οι εργαζόμενοι αναγκάζονται να δουλεύουν στους διαδρόμους.
16ο Δημοτικό Σχολείο (δήμος Χανίων): Ακυρώθηκε η μελέτη στατικής επάρκειας πριν από μια δεκαετία, παρότι στον φάκελο του έργου αναγνωριζόταν η εκτεταμένη διάβρωση στα θεμέλια, ακόμα και το «λιώσιμο» συνδετήρων. Εδώ και 10 χρόνια δεν έχουν γίνει αναγκαία έργα συντήρησης, πόσο μάλλον ενίσχυσης, του συγκεκριμένου σχολείου. Το πρόγραμμα «Τρίτση», στο οποίο έχει ενταχθεί το σχολείο για το ερχόμενο καλοκαίρι, δε διασφαλίζει την εκπόνηση της αναγκαίας μελέτης στατικής επάρκειας και άρα των αναγκαίων έργων ενίσχυσης 10 χρόνια μετά.
Μουσικό σχολείο Χανίων (δήμος Χανίων): Στο συγκεκριμένο σχολείο φοιτούν μαθητές από όλο τον νομό Χανίων. Οι χώροι δεν επαρκούν ούτε για τα αναγκαία. Έτσι, διάδρομοι έχουν μετατραπεί σε αίθουσες διδασκαλίας, χωρίς να τηρείται κυριολεκτικά κανένας κανόνας ασφάλειας (π.χ. σε περίπτωση σεισμού ή πυρκαγιάς), μαθήματα γίνονται σε φουαγιέ, κάτω από σκάλες ή ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες και στην αυλή. Επιπλέον παρότι στο Μουσικό σχολείο το πρόγραμμα εκτείνεται μέχρι τις 4μ.μ. και τα παιδιά σιτίζονται στο σχολείο δεν υπάρχει η αναγκαία αίθουσα τραπεζαρίας. Τέλος, μόλις πριν λίγες μέρες είδαμε αίθουσα του σχολείου να μετατρέπεται κυριολεκτικά σε πισινά με την πρώτη δυνατή βροχή.
1ο και 2ο δημοτικά σχολεία Νέας Κυδωνίας (δήμος Χανίων): Πάνω από 450 παιδιά συστεγάζονται και μοιράζονται κοινή αυλή, ενώ εδώ και πολλά χρόνια, λόγω ανεπάρκειας χώρων, δεκάδες μαθητές στεγάζονται σε 6 λυόμενες αίθουσες (προκάτ).
Δημοτικό Σχολείο Ν. Χωριού (δήμος Αποκόρωνα): Πετρόχτιστο με πρόβλεψη 3/θέσιο, το οποίο σήμερα λειτουργεί ως 6/θέσιο με μοίρασμα αιθουσών και 1 κοντέινερ.
Γυμνάσιο-ΓΕΛ Βάμου (δήμος Αποκόρωνα): Παλαιό και ασυντήρητο κτίριο που στεγάζει τα 2 σχολεία. Το Γυμνάσιο έχει 9 αίθουσες προκάτ (ελαφρού και βαρέως τύπου), ενώ το ΓΕΛ 3. Το κλειστό Γυμναστήριο δεν έχει θέρμανση και είναι εξίσου εγκαταλελειμμένο.
ΕΠΑΛ Βρυσών (δήμος Αποκόρωνα): Το σχολείο στερείται ουσιαστικά εργαστηρίων ασφαλούς λειτουργίας, με αποτέλεσμα τομείς όπως νοσηλευτική και μηχανολογία να διδάσκονται μόνο σε θεωρητικό επίπεδο. Στερείται επίσης στεγάστρου, σε μια περιοχή που συγκεντρώνει τις περισσότερες βροχοπτώσεις στον νομό.
ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Κισσάμου (δήμος Κισσάμου): Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Περιφέρειας η μελέτη για την ανέγερση των δύο σχολείων, που κρίθηκαν ακατάλληλα από τον σεισμό του 2019, θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2023. Κι όμως, η απάντηση του Υπουργείου Υποδομών σε σχετική ερώτηση, μας ενημερώνει πως η μελέτη βρίσκεται σήμερα, έναν ολόκληρο χρόνο μετά, ακόμα στο στάδιο ολοκλήρωσης. Οι μαθητές εδώ και σχεδόν 5 χρόνια στεγάζονται κυριολεκτικά σε αίθουσες-κλουβιά ως προσωρινή λύση. Μάλιστα, μέχρι πέρυσι, που κάτω από την πίεση των κινητοποιήσεων της εκπαιδευτικής κοινότητας στεγάστηκαν προσωρινά τα εργαστήρια, οι μαθητές αποφοιτούσαν από το ΕΠΑΛ χωρίς να έχουν διδαχθεί τις αναγκαίες εργαστηριακές ώρες.
ΕΠΑΛ-Γυμνάσιο Καντάνου (δήμος Καντάνου-Σελίνου): Από τον επόμενο μήνα ετοιμάζεται η τοποθέτηση του εργαστηρίου Πληροφορικής στην αίθουσα της Α’ Λυκείου, η οποία θα μείνει «άστεγη» και θα μεταφέρεται ανά ώρα, όπως και στο 4ο Γυμνάσιο Χανίων, σε αίθουσες που αδειάζουν ή στην αυλή.
Επαναλαμβάνουμε πως όσα αναφέρονται αποτελούν μόνο ορισμένα από τα δεκάδες καταπονημένα, ασυντήρητα, ανεπαρκή ή ακατάλληλα σχολικά κτίρια του νομού Χανίων. Η επίκληση του στενού δημοσιονομικού χώρου από τις κυβερνήσεις ή το «μπαλάκι» των ευθυνών μεταξύ κυβέρνησης, περιφερειακής αρχής και δημοτικών αρχών, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να κρύψουν τις πραγματικές αιτίες για το οξυμένο πρόβλημα της σχολικής στέγης και στον νομό Χανίων, οι οποίες βρίσκονται στην πολιτική που διαχρονικά υπηρετείται από τους παραπάνω και θέλει τις ανάγκες της νέας γενιάς στη μόρφωση και τη ζωή να συνθλίβονται στο όνομα της κερδοφορίας των λίγων.
Με βάση τα παραπάνω κρίνουμε ότι η Διοίκηση της Περιφέρειας Κρήτης, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, θα έπρεπε να έχει προχωρήσει σε κατεπείγουσες ενέργειες ώστε να ασκηθεί η αναγκαία πίεση προς κάθε αρμόδιο και να διασφαλιστεί η γενναία κρατική χρηματοδότηση για την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων, έργα ενίσχυσης και συντήρησης των υπαρχόντων υποδομών, προκειμένου οι μαθητές και οι μαθήτριες του νομού Χανίων να αποκτήσουν τα αναγκαία σύγχρονα, δημόσια και ασφαλή σχολεία, με βάση τις δυνατότητες που προσφέρει τον 21ο αιώνα η αλματώδης επιστημονική και τεχνολογική ανάπτυξη. Όμως αντί αυτού, η περιφερειακή αρχή δεν ιεραρχεί τη σχολική στέγη στις προτεραιότητές της. Κι ενώ τα έργα επενδυτών προχωρούν κανονικά, δεν γίνονται τα αναγκαία έργα για τη σχολική στέγη, συνολικά για τις λαϊκές ανάγκες και την προστασία του λαού.
Ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Κρήτης
ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ ΑΛΕΚΟΣ