Ο προβληματισμός για καλύτερη, περισσότερο ενδιαφέρουσα και καινοτόμο διδασκαλία στοχεύοντας στο να βελτιώσουν οι μαθητές μας τις δεξιότητες τους, αλλά και να αναβαθμίσουμε το ρόλο του δασκάλου, οδήγησε εμάς, καθηγητές από έξι (6) διαφορετικά ευρωπαϊκά σχολεία στο να αιτηθούμε και τελικά να μας εγκριθεί το Erasmus+/ΚΑ2 project “ M.A.T.H.S.: Maths, Art, Technology for an Harmonious Society” για τα σχολικά έτη 2015-2017 και το οποίο βασίζεται στη διδασκαλία μαθηματικών με χρήση των Νέων Τεχνολογιών. Τα σχολεία που συμμετέχουν σε αυτό είναι:
• Kocasinan Ahmet Eren Anadolu Lisesi Καισάρεια Τουρκία- ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,
• Atakum Anadolu Lisesi Σαμψούντα Τουρκία - ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,
• Istituto Tecnico Industriale Statale Alessandro Volta Περούτζια Ιταλία- ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ,
• I.E.S. Azahar Σεβίλλη Ισπανία- ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,
• Goetheschule Wetzlar Γερμανία- ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,
• Γενικό Λύκειο Κισάμου Ελλάδα
Αρχικά στη διαδικτυακή πλατφόρμα «twinspace» του etwinning project M.A.T.H.S. που δημιουργήθηκε για επικοινωνία, συνεργασία, ανάρτηση και διάδοση αποτελεσμάτων του Erasmus+ project, παρουσιάστηκε η διδακτέα ύλη των χωρών που συμμετέχουν στο project από τους καθηγητές των μαθηματικών: Bülent Ιşık-Καισάρεια Τουρκία, Suat Sönmez-Σαμψούντα Τουρκία, Gülsemin
Turan καθηγήτρια αγγλικών-Σαμψούντα Τουρκία, Manuel González Maroto-Σεβίλλη Ισπανία, Antonella Pignatelli και Nicoletta Bucigni Περούτζια-Ιταλία, Meike Stamer-Wetzlar Γερμανία και Ευθυμία Φιλιππάκη-Κίσαμος Ελλάδα.
Βασιστήκαμε σε από κοινού διδασκόμενες ενότητες και από την έναρξη του Erasmus+ project μας κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2015-2016, με τη βοήθεια που μας παρέχει η τεχνολογία δημιουργήσαμε αρχεία πάνω στα μαθήματά μας χρησιμοποιώντας το λογισμικό «Geogebra», αρκετά από τα οποία εφαρμόσαμε στην τάξη, όπως επίσης τα παρουσιάσαμε κατά τις μέχρι τώρα συναντήσεις μας στην Ισπανία και Ιταλία.
Παράλληλα δημιουργήσαμε μαθηματικά παιχνίδια, ώστε οι μαθητές χρησιμοποιώντας το λογισμικό και τις γνώσεις τους στα μαθηματικά, να μπορούν να κάνουν επανάληψη και να δίνουν απαντήσεις σε διάφορα test με τρόπο ευχάριστο και στα πλαίσια ευγενούς συναγωνισμού να προσπαθούν να βρεθούν στην πρώτη θέση του νικητή.
Όλα τα αρχεία έχουν αναρτηθεί στην πλατφόρμα του Geogebra.org
είναι διαθέσιμα σε όλους τους συναδέλφους μαθηματικούς σε όλον τον κόσμο, αλλά κυρίως σε όλους τους μαθητές μας, που οποιαδήποτε στιγμή μπορούν να ανατρέξουν σε αυτά και να επαναλάβουν ή να εμπεδώσουν ενότητες των μαθηματικών
Οι μαθητές που είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον (όπως οι ίδιοι θα σχολιάσουν σε λίγο) γι’ αυτό τον τρόπο διδασκαλίας και για το μάθημα γενικότερα, ενώ οι καθηγητές αποκόμισαν την ικανοποίηση της αποδοτικότητας της διδασκαλίας τους.
Από την οπτική γωνία του καθηγητή, μπορούμε να αναφέρουμε ότι η διδασκαλία στο σχολικό εργαστήριο παρουσιάζει αρκετά θετικά στοιχεία αλλά και δυσκολίες κατά την πραγματοποίηση της.
Στα θετικά αναφέρονται:
α) ότι οι μαθητές δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το μάθημα με χρήση ηλεκτρονικών συσκευών. Ακόμη και οι πλέον αδύνατοι από αυτούς αλλά και κάποιοι από τους μαθητές μας με ιδιαιτερότητες συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους και συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα. Το περιβάλλον του εργαστηρίου τούς είναι αρκετά φιλικό και η εξοικείωση τους με τις νέες τεχνολογίες τους οδηγεί στο να μη μένουν αδιάφοροι στην εκπαιδευτική διαδικασία. Με ιδιαίτερη χαρά ασχολούνται με τα μαθηματικά παιχνίδια.
β) Η διδασκαλία παύει να είναι δασκαλοκεντρική. Οι μαθητές βρίσκονται στο κέντρο της μάθησης, καθώς συνεργάζονται, πειραματίζονται, εικάζουν και καταλήγουν σε συμπεράσματα. Ο καθηγητής επιβλέπει, εξηγεί, ενθαρρύνει, επιβραβεύει.
Στις δυσκολίες που παρουσιάζονται μπορούμε να αναφέρουμε:
α) την έλλειψη χρόνου για πολλές διδασκαλίες στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής κάτω από την πίεση της διδακτέας ύλη,
β) την έλλειψη αρκετής υλικοτεχνικής υποδομής, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρκετοί μαθητές ανά ηλεκτρονικό υπολογιστή,
γ) τον πολύ χρόνο που ο εκπαιδευτικός πρέπει να διαθέσει για να προετοιμάσει το μάθημα του.
Καταλήγοντας θεωρούμε μεγάλη ευκαιρία για το μικρό μας σχολείο την υλοποίηση του συγκεκριμένου Erasmus+ project. Μέσα από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα μας δόθηκε η ευκαιρία να καινοτομήσουμε και να εφαρμόσουμε νέους τρόπους διδασκαλίας και μάθησης αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις που επιφέρουν οι ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας, της πληροφορίας και της επικοινωνίας. Παράλληλα, μέσα από τις μετακινήσεις μας, να γνωρίσουμε νέους τόπους, κουλτούρες, νέους συναδέλφους, οι μαθητές μας νέους συμμαθητές και να επιβεβαιώσουμε ότι η γνώση και οι φιλίες δεν περιορίζονται από γεωγραφικά σύνορα.
Έφη Φιλιππάκη
Μαθηματικός
Γενικού Λυκείου Κισάμου
• Kocasinan Ahmet Eren Anadolu Lisesi Καισάρεια Τουρκία- ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,
• Atakum Anadolu Lisesi Σαμψούντα Τουρκία - ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,
• Istituto Tecnico Industriale Statale Alessandro Volta Περούτζια Ιταλία- ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ,
• I.E.S. Azahar Σεβίλλη Ισπανία- ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,
• Goetheschule Wetzlar Γερμανία- ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,
• Γενικό Λύκειο Κισάμου Ελλάδα
Αρχικά στη διαδικτυακή πλατφόρμα «twinspace» του etwinning project M.A.T.H.S. που δημιουργήθηκε για επικοινωνία, συνεργασία, ανάρτηση και διάδοση αποτελεσμάτων του Erasmus+ project, παρουσιάστηκε η διδακτέα ύλη των χωρών που συμμετέχουν στο project από τους καθηγητές των μαθηματικών: Bülent Ιşık-Καισάρεια Τουρκία, Suat Sönmez-Σαμψούντα Τουρκία, Gülsemin
Turan καθηγήτρια αγγλικών-Σαμψούντα Τουρκία, Manuel González Maroto-Σεβίλλη Ισπανία, Antonella Pignatelli και Nicoletta Bucigni Περούτζια-Ιταλία, Meike Stamer-Wetzlar Γερμανία και Ευθυμία Φιλιππάκη-Κίσαμος Ελλάδα.
Βασιστήκαμε σε από κοινού διδασκόμενες ενότητες και από την έναρξη του Erasmus+ project μας κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2015-2016, με τη βοήθεια που μας παρέχει η τεχνολογία δημιουργήσαμε αρχεία πάνω στα μαθήματά μας χρησιμοποιώντας το λογισμικό «Geogebra», αρκετά από τα οποία εφαρμόσαμε στην τάξη, όπως επίσης τα παρουσιάσαμε κατά τις μέχρι τώρα συναντήσεις μας στην Ισπανία και Ιταλία.
Παράλληλα δημιουργήσαμε μαθηματικά παιχνίδια, ώστε οι μαθητές χρησιμοποιώντας το λογισμικό και τις γνώσεις τους στα μαθηματικά, να μπορούν να κάνουν επανάληψη και να δίνουν απαντήσεις σε διάφορα test με τρόπο ευχάριστο και στα πλαίσια ευγενούς συναγωνισμού να προσπαθούν να βρεθούν στην πρώτη θέση του νικητή.
Όλα τα αρχεία έχουν αναρτηθεί στην πλατφόρμα του Geogebra.org
είναι διαθέσιμα σε όλους τους συναδέλφους μαθηματικούς σε όλον τον κόσμο, αλλά κυρίως σε όλους τους μαθητές μας, που οποιαδήποτε στιγμή μπορούν να ανατρέξουν σε αυτά και να επαναλάβουν ή να εμπεδώσουν ενότητες των μαθηματικών
Οι μαθητές που είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον (όπως οι ίδιοι θα σχολιάσουν σε λίγο) γι’ αυτό τον τρόπο διδασκαλίας και για το μάθημα γενικότερα, ενώ οι καθηγητές αποκόμισαν την ικανοποίηση της αποδοτικότητας της διδασκαλίας τους.
Από την οπτική γωνία του καθηγητή, μπορούμε να αναφέρουμε ότι η διδασκαλία στο σχολικό εργαστήριο παρουσιάζει αρκετά θετικά στοιχεία αλλά και δυσκολίες κατά την πραγματοποίηση της.
Στα θετικά αναφέρονται:
α) ότι οι μαθητές δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το μάθημα με χρήση ηλεκτρονικών συσκευών. Ακόμη και οι πλέον αδύνατοι από αυτούς αλλά και κάποιοι από τους μαθητές μας με ιδιαιτερότητες συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους και συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα. Το περιβάλλον του εργαστηρίου τούς είναι αρκετά φιλικό και η εξοικείωση τους με τις νέες τεχνολογίες τους οδηγεί στο να μη μένουν αδιάφοροι στην εκπαιδευτική διαδικασία. Με ιδιαίτερη χαρά ασχολούνται με τα μαθηματικά παιχνίδια.
β) Η διδασκαλία παύει να είναι δασκαλοκεντρική. Οι μαθητές βρίσκονται στο κέντρο της μάθησης, καθώς συνεργάζονται, πειραματίζονται, εικάζουν και καταλήγουν σε συμπεράσματα. Ο καθηγητής επιβλέπει, εξηγεί, ενθαρρύνει, επιβραβεύει.
Στις δυσκολίες που παρουσιάζονται μπορούμε να αναφέρουμε:
α) την έλλειψη χρόνου για πολλές διδασκαλίες στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής κάτω από την πίεση της διδακτέας ύλη,
β) την έλλειψη αρκετής υλικοτεχνικής υποδομής, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρκετοί μαθητές ανά ηλεκτρονικό υπολογιστή,
γ) τον πολύ χρόνο που ο εκπαιδευτικός πρέπει να διαθέσει για να προετοιμάσει το μάθημα του.
Καταλήγοντας θεωρούμε μεγάλη ευκαιρία για το μικρό μας σχολείο την υλοποίηση του συγκεκριμένου Erasmus+ project. Μέσα από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα μας δόθηκε η ευκαιρία να καινοτομήσουμε και να εφαρμόσουμε νέους τρόπους διδασκαλίας και μάθησης αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις που επιφέρουν οι ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας, της πληροφορίας και της επικοινωνίας. Παράλληλα, μέσα από τις μετακινήσεις μας, να γνωρίσουμε νέους τόπους, κουλτούρες, νέους συναδέλφους, οι μαθητές μας νέους συμμαθητές και να επιβεβαιώσουμε ότι η γνώση και οι φιλίες δεν περιορίζονται από γεωγραφικά σύνορα.
Έφη Φιλιππάκη
Μαθηματικός
Γενικού Λυκείου Κισάμου