Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2024

ΤΟ ΛΑΔΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΧΡΥΣΑΦΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥΣ, ΟΥΤΕ ΒΕΒΑΙΑ ΠΡΟΙΟΝ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

Γράφει: Ο Νίκος Μιχελάκης*
Η σοβαρή περσινή και φετινή ανεπάρκεια της παγκόσμιας παραγωγής ελαιολάδου προκάλεσε, ως γνωστό, μια πρωτόγνωρη ανοδική έκρηξη των τιμών του. Μάλιστα δεν είναι λίγα τα δημοσιεύματα (έντυπα και ηλεκτρονικά) που το χαρακτηρίζουν ως «χρυσάφι» για τους παραγωγούς και «προϊόν πολυτελείας» για τους καταναλωτές !
Ωστόσο και οι δυο αυτοί χαρακτηρισμοί είναι βιαστικές εκφράσεις που αποβλέπουν μάλλον στον εντυπωσιασμό των αναγνωστών, παρά στην πραγματική ρεαλιστική ενημέρωση τους.
  Ού πάς ο λάμπων χρυσός!    
Και για μεν το «χρυσάφι» των παραγωγών σίγουρα ισχύει το «ού πάς ο λάμπων χρυσός» αφού αν κάποιος εξετάσει τις απίθανες εκρήξεις του κόστους παραγωγής (ημερομίσθια, λιπάσματα, καύσιμα, φόρους κλπ) σίγουρα θα καταλάβει ότι αν δεν υπήρχαν αυτές οι τιμές του προϊόντος και οι παραδοσιακοί δεσμοί κάποιων μικρών παραγωγών με την ελιά και το λάδι, σίγουρα η πολύ φτωχική φετινή καρποφορία θα έμενε ασυγκόμιστη στα δέντρα! Έτσι, για να έχει και ο Δάκος κάπου να γεννήσει και να συνεχίσει την ύπαρξη του και την επόμενη χρονιά!
   Προϊόν υγείας και όχι πολυτελείας  
 Αλλά και για το «προϊόν πολυτελείας» των καταναλωτών μάλλον κάποιοι θα πρέπει να σκεφτούν ότι οι καταναλωτές οι οποίοι για λόγους πολυτελείας το πληρώνουν σε τιμές 2-3 φορές υψηλότερες, δεν είναι οι «έχοντες»! Αυτοί είναι πολύ λίγοι. Είναι οι σωστά ενημερωμένοι καταναλωτές που εξακολουθούν να το   θεωρούν ως προϊόν υγείας και όχι ως προϊόν πολυτελείας!
 Και αυτό δεν είναι τυχαίο, ούτε αποτέλεσμα των κατά καιρούς εμπορικών διαφημίσεων των πολυεθνικών που συνήθως διαφημίζουν μόνο το δικό τους εμπορικό όνομα!
Είναι αποτέλεσμα των γνώσεων και εμπειριών που έχουν αποκτήσει, ευτυχώς,  αρκετοί από τους καταναλωτές, με ενημέρωσή τους   για τις  τεκμηριωμένες επιστημονικές έρευνες,  που έχουν γίνει και γίνονται από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι και σήμερα,  για τις πολυάριθμες ευεργετικές δράσεις του ελαιολάδου στην υγεία. 
  Αυτό ας το εξετάσουν σοβαρά και αν θέλουν ας το προβάλλουν σωστά, όσοι βιαστικά και με μεγάλη ευκολία σήμερα προβάλλουν εντυπωσιακά τις πωλήσεις μικροποσοτήτων σε υψηλές τιμές, δημιουργώντας την εντύπωση ότι οι παραγωγοί ξαφνικά πλούτισαν κι ότι είναι αυτοί που ευθύνονται για τις υπερδιπλάσιες τιμές καταναλωτή!
   Μια σχετική αναφορά για τις επιστημονικές διαπιστώσεις που έγιναν μόνο στο 2023 θα δημοσιευτεί σύντομα στα ΕΛΑΙΟΝΕΑ της ιστοσελίδας του ΣΕΔΗΚ www.sedik.gr 
     Οι βροχές θα κρίνουν τις εξελίξεις.
Όσο για το τι μπορεί να γίνει στο μέλλον, ειναι αρκετά δύσκολο να προβλεφθεί. Όλα θα εξαρτηθούν από τις βροχές όχι μόνο του χειμώνα αλλα κυρίως των πρώτων μηνών της Άνοιξης. Αν είναι αρκετές μπορεί να έχουμε μια πλούσια σοδειά του χρόνου. Αν όχι η κρίση θα συνεχιστεί! Και γι αυτό χρειάζονται σοβαρές πολιτικές και μέτρα!

*Ο Νίκος Μιχελάκης, είναι Δρ. Γεωπόνος, πρώην Δ/ντής του Ινστιτούτου Ελιάς Χανίων και Επιστ. Σύμβουλος του ΣΕΔΗΚ.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: