Θεός της ιατρικής και της υγείας των αρχαίων Ελλήνων. Ήταν γιος του Απόλλωνα και της Κορωνίδας. Η μητέρα του, ενώ ήταν έγκυος, απίστησε προς τον Απόλλωνα και για να την εκδικηθεί ο θεός ζήτησε από την αδερφή του Άρτεμη να τη σκοτώσει με τα βέλη της. Ενώ όμως επρόκειτο να καεί το πτώμα της, ο Απόλλωνας απέσπασε από τα σπλάχνα της το βρέφος και το παρέδωσε στο σοφό Κένταυρο Χείρωνα, για να το αναθρέψει και να το μορφώσει. Ο Ασκληπιός διδάχτηκε από το Χείρωνα την ιατρική, αλλά ξεπέρασε το δάσκαλό του.
Νόμισμα της Αρχαίας πόλης Κωρυκός που πιστεύεται ότι ήταν κάπου στο ακρωτήρι της Γραμβούσας |
..... και έθεσε τις βάσεις της ιατρικής επιστήμης. Δεν περιορίστηκε όμως στο να θεραπεύει τους αρρώστους. Πολλές φορές ανέστησε και νεκρούς. Ένας από αυτούς ήταν και ο γιος του Θησέα Ιππόλυτος, που νεκραναστήθηκε και δεν περιήλθε ποτέ πια στην εξουσία του θανάτου, αλλά ζούσε στην Ιταλία, πάντα αθάνατος, όπου τον ονόμαζαν Βίρμπιο και τον λάτρευαν ως θεό. Αυτό όμως εξόργισε τον Πλούτωνα, αλλά και το Δία, που θεωρούσε την ανάσταση νεκρών διατάραξη των νόμων του σύμπαντος. Γι' αυτό ο Δίας κεραυνοβόλησε τον Ασκληπιό.
Ο Απόλλωνας φοβερά οργισμένος για το θάνατο του γιου του, πήγε στην Αίτνα και σκότωσε με τα βέλη του τους Κύκλωπες που σφυρηλατούσαν τους κεραυνούς του Δία. Ο Δίας τότε τιμώρησε τον Απόλλωνα γι' αυτή του την πράξη και τον έστειλε να υπηρετήσει ως σκλάβος το βασιλιά Άδμητο.
Από το γεγονός ότι ο Ασκληπιός δεν ήταν αθάνατος συμπεραίνεται ότι αρχικά ήταν άνθρωπος και αργότερα θεοποιήθηκε. Λέγεται μάλιστα ότι έζησε κατά το 13ο αι. π.Χ. και ότι έλαβε μέρος στην Αργοναυτική εκστρατεία. Οπωσδήποτε στην εποχή του Πινδάρου τον θεωρούσαν θεό και τον λάτρευαν σε όλες τις ελληνικές πόλεις ως θεό της υγείας. Οι ναοί του ονομάζονταν Ασκληπιεία και μερικοί ήταν ονομαστοί. Στις καλλιτεχνικές παραστάσεις εικονίζεται συνήθως σαν γενειοφόρος άνδρας, πράος στην όψη. Το συνηθέστερο σύμβολό του είναι το φίδι, που έπαιζε κάποιο ρόλο στη θεραπεία, χωρίς να είναι γνωστό ποιον ακριβώς.
Νομίσματα με την μορφή του θεού συναντάμε σε πολλές πόλεις. Συνήθως εμφανίζετε να κρατάει ραβδί πάνω στο οποίο είναι τυλιγμένο ένα φίδι. Σε ορισμένα χάλκινα νομίσματα εμφανίζεται και η Επιόνη, η γυναίκα του θεού. Επίσης σε ορισμένα νομίσματα συναντάμε παραστάσεις του θεού με την κόρη του υγεία.
Ιερό στο ακρωτήριο της Γραμβούσας είχαμε στον Άγιο Σώστη το Αγνείον!
Σαν όνομα το απαντάμε σε 3 τοποθεσίες
1) Στην Κιλικία
2) Στην Λυκία
3) Στην Αιθιοπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου