Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Πέμπτη 22 Αυγούστου 2024

ΘΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΓΕΩΡΓΙΟ ΚΟΡΔΗ ΣΤΗΝ ΟΑΚ

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία, για τρίτη συνεχή χρονιά, το Θερινό Σχολείο Αγιογραφίας του  καταξιωμένου ζωγράφου – εικονογράφου Δρ Γεώργιου Κόρδη με κεντρικό θέμα: Ζωγραφίζοντας το Φως (WRITING THE LIGHT – GEORGE KORDIS ICON SUMMER SCHOOL),  στις εγκαταστάσεις της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης (ΟΑΚ), από 8 έως 18 Αυγούστου 2024.
Ο Δρ Γεώργιος Κόρδης μεταλαμπάδευσε τις γνώσεις και την αγάπη του για την εικονογραφία στους είκοσι οκτώ (28) μαθητές του από όλο τον κόσμο.  Οι μαθητές  φέτος μοιράστηκαν σε τρία επίπεδα και διδάχτηκαν τρεις διαφορετικές εικόνες, ανάλογα με την εμπειρία τους:  τον « Άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή», «Το εν Χώναις Θαύμα του Αρχάγγελου Μιχαήλ», και τη «Μεταμόρφωση του Σωτήρος Χριστού», ακολουθώντας τα προτεινόμενα τεχνικά βήματα του κ. Κόρδη.
Ο Σεβασμιώτατος Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος, Πρόεδρος της ΟΑΚ, μαζί με τον Σεβασμιώτατο Ρεθύμνου και Αυλοποτάμου Πρόδρομο και τον Γενικό Διευθυντή της ΟΑΚ Δρ Κωνσταντίνο Ζορμπά, επισκέφτηκαν τους συμμετέχοντες στο Εργαστήριο και εξέφρασαν τις θερμές ευχαριστίες προς τον Δρ Γεώργιο Κόρδη για την ιδιαίτερη τιμή της παρουσίας  του  και την επιλογή  της ΟΑΚ για τη διεξαγωγή του Θερινού Σχολείου στο Ίδρυμα.  
Μαθητές και συνοδοί, κατά την διάρκεια του Προγράμματος, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το Μουσείο της παρακείμενης Ιεράς Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Παναγίας Οδηγητρίας Γωνιάς, τον Ιερό Ναό Μιχαήλ Αρχαγγέλου (6ος αιώνας), στην Επισκοπή Κισάμου, μοναδική Ροτόντα στην Κρήτη, το Σπήλαιο του Αγίου Ιωάννη του Ερημίτη στη Μαραθοκεφάλα, τον Ιερό Ναό της Παναγίας Μυρτιδιώτισσας, τον Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως του Κυρίου στα Πλεμενιανά Καντάνου και την Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Παναγίας Χρυσοπηγής. Επίσης, συμμετείχαν στις ιερές ακολουθίες για την Κοίμηση της Θεοτόκου στην παρακείμενη εορτάζουσα Ιερά Μονή Γωνιάς. 
Από την πλευρά της ΟΑΚ, η επιστημονική συνεργάτιδα Κωνσταντίνα Στεφανάκη, υπεύθυνη του Εργαστηρίου Αγιογραφίας και του παραπάνω εικονογραφικού Προγράμματος, ευχαρίστησε τον κ. Κόρδη «όχι μόνο για τις γνώσεις, τη σοφία, την αγάπη και την τεχνική της Αγιογραφίας που μεταδίδει σε όλους, αλλά και για την υλοποίηση του όλου Προγράμματος στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης, με συμμετέχοντες από  όλα τα μέρη του κόσμου». 
Εκ μέρους τους Ιδρύματος εκφράζονται θερμές ευχαριστίες στον σπουδαίο καλλιτέχνη Δρ Γεώργιο Κόρδη, την Keri  Wiederspahn, υπεύθυνη του Προγράμματος Writing the Light, τους βοηθούς Μαρία Πάνου, Slavica Mihailova και Λουκία Συνοδινού – Διευθύνουσα της Cinnabar P.C. για την άψογη συνεργασία. 
Με μεγάλη μας  χαρά αναμένουμε τη  συνάντηση του χρόνου, ενώ για περισσότερες πληροφορίες των Προγραμμάτων του Δρ Γεώργιου Κόρδη μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα writingthelight.com.

ΕΓΩ ΦΤΑΙΩ ΤΕΛΙΚΑ

Ακόμα αντηχεί στα αυτιά μου η απάντηση του Δημάρχου μας προς τον πρόεδρο των συνεταιριστών Γραμβούσας Βασίλη Κουτσαυτάκη, όταν απευθυνόμενος προς τον δήμαρχο ο πρόεδρος του είπε: 
- Τι να πω στους ανθρώπους αυτούς (αγρότες που μου τηλεφωνούν καθημερινά).. κι αν πρέπει να τους πω να βρουν την τύχη τους κάπου αλλού!!!!
Με τον δήμαρχο να απαντά...
- Δεν έχω ευθύνη εγώ που δεν έχει πάει το νερό στην Γραμβούσα. 
Κάθομαι λοιπόν και σκέφτομαι ποιος μπορεί να είναι αυτός που φταίει και δεν έχει πάει ακόμα το νερό στην Γραμβούσα; 
Ποιος μπορεί να είναι ο κακός αυτός άνθρωπος;
Ποιος μπορεί να τιμωρεί τους αγρότες της Γραμβούσας έτσι;
Ποιος είναι αυτός που δεν θέλει το καλό της περιοχής και καταδικάζει τους καλλιεργητές και τους αγρότες σε αργό θάνατο; 
Υπολογίζω ότι μάλλον ήταν ο πρώην δήμαρχοι ο Σχετάκης, ο Κουφάκης, ο Βαρουχάκης ο Κατζουράκης, η Σκουλάκη και ο Σταθάκης... δεν μπορώ να βάλω άλλον στο μυαλό μου. Σίγουρα κάποιος απ' αυτούς.... εκτός αν φταίω εγώ που δεν ήξερα τι ψήφισα....

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΦΑΓΗ ΤΟΥ ΛΑΦΟΝΗΣΙΟΥ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΥΣΟΣΚΑΛΙΤΙΣΣΑΣ 
ΚΥΡΙΑΚΗ 25 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΚΑΙ ΩΡΑ 20.00

ΛΑΦΟΝΗΣΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
Προχωρώντας μέσα στον χρόνο φτάνουμε στην επανάσταση του 1824. Στις 17 Φεβρουαρίου ο Τομπάζης ύπαρχος του νησιού φεύγει για να ζητήσει βοήθεια, ενώ οι Τούρκοι προβαίνουν σε εκκαθαριστικές επιχειρήσεις σκορπώντας τον όλεθρο και τον θάνατο. 850 περίπου γυναικόπαιδα και γέροντες καταφεύγουν στην Κίσσαμο για να σωθούν και τελικά ταμπουρώνονται στο Ελαφονήσι, ελπίζοντας ότι οι Τούρκοι δεν θα έβρισκαν το αβαθές πέρασμα που οδηγεί στο Νησί. Μαζί τους και 40 ένοπλοι Κρητικοί. Ο Αιγύπτιος Ιμπραήμ Πασάς είχε ενημερωθεί για το πέρασμα από έναν Τούρκο, τον Καμπέρη, άλλοι λένε πως το πρόδωσε ένα γαϊδουράκι που έψαχνε απεγνωσμένα να βρει το αφεντικό του. Ήταν 24 Απριλίου, ανήμερα Πάσχα. Η μάχη ήταν άνιση αλλά σκληρή. Οι άντρες σφαγιάστηκαν. Οι γυναίκες και τα παιδιά πουλήθηκαν στα σκλαβοπάζαρα της Αιγύπτου. Σ' αυτό το μικρό νησάκι συντελέσθηκε το μεγάλο δράμα, η σφαγή του Λαφονησιού, η μεγάλη θυσία. Η λαϊκή μούσα της Κρήτης απεικονίζει το δράμα με τους ακόλουθους στίχους.
«Γιάντα 'ναι μαύρα τα βουνά κι οι κάμποι χλομιασμένοι;
Γιάντα δεν τραγουδούν πουλιά στα εννιά χωριά, στα δάση;
Είναι που σφάξαν Κρητικούς πάνω στο Λαφονήσι,
Γέρους γυναίκες και παιδιά»
Από τότε η τοποθεσία ονομάστηκε Τουρκαύλακο. Έτσι το λένε και σήμερα οι ντόπιοι. Εκτός από τους άντρες βρέθηκαν και πολλές γυναίκες σκοτωμένες οι οποίες προτίμησαν να θυσιαστούν παρά να πέσουν στα χέρια του εχθρού. Η παράδοση λέει: «το αίμα έτρεχε αυλάκι που κοκκίνισε τη θάλασσα και πότισε την άμμο». Εκεί αποδίδεται και το κοκκινωπό χρώμα που έχει η άμμος της περιοχής. Πιο πάνω στον ιερό βράχο της Χρυσοσκαλίτισσας υπήρχε ένα μικρό εκκλησάκι κολλημένο στο βράχο. Οι επιδρομείς δεν σκόπευαν να αφήσουν απείραχτο το προσκύνημα. Όταν όμως ανέβαιναν στην λαξευτή σκάλα που οδηγούσε στο εκκλησάκι, ένα άγριο σμήνος μελισσών που φώλιαζε στο κοίλωμα, εξαγριώθηκε και με τα κεντρίσματά του έτρεψε σε φυγή τους επιδρομής. Μ' αυτό τον τρόπο σώθηκε το εκκλησάκι ενώ οι άλλες δέκα εκκλησίες της περιοχές ισοπεδώθηκαν. Ξαναγυρίζοντας στην σφαγή του Λαφονησιού, ο Καμπέρης που πρόδωσε την τοποθεσία στον Ιμπραήμ, πήρε σαν αμοιβή μια από τις αιχμάλωτες γυναίκες και την παντρεύτηκε. Τα παιδιά του όμως σαν έμαθαν ότι η μητέρα τους ήταν Χριστιανή, έκαναν μνημόσυνο στην μνήμη της μητέρας τους σε Χριστιανικές εκκλησίες. Το νησάκι καλύφτηκε από τα οστά των σφαγιασθέντων. Ακόμη και σήμερα όταν φυσά μανιασμένος αέρας ξεθάβει κάπου-κάπου ένα οστό των μαρτύρων. Στην μνήμη τους στέκει μνημείο χτισμένο από μαύρη πέτρα που γράφει:
ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΤΟΥ ΛΑΦΟΝΗΣΙΟΥ 1824
ΗΡΩΙΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ 40 ΠΟΛΕΜΙΣΤΩΝ
ΘΥΣΙΑ 600 ΓΥΝΑΙΚΟΠΑΙΔΩΝ
ΑΠΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΣΑΣ
ΤΟΥ ΛΥΤΡΩΜΟΥ Η ΧΑΡΑΥΓΗ ΡΟΔΙΖΕΙ
Σήμερα κάθε χρόνο, το καλοκαίρι εορτάζονται τα Λαφονήσια, προς τιμήν των μαρτύρων της σφαγής του 1824. Το Λαφονήσι ούτε αρχίζει ούτε τελειώνει με την σφαγή του 1824. Φτάνοντας στον μεγάλο ξεσηκωμό το 1866 στο Αρκάδι, ένα άλλο «Αρκάδι» το ομώνυμο πλοίο έμελλε να στιγματίσει την περιοχή. Σημαντικό ρόλο για την επανάσταση του 1866 έπαιξαν τα εξοπλισμένα πλοία που εφοδίαζαν τους επαναστάτες και διασπούσαν τον αποκλεισμό του νησιού βοηθώντας γυναικόπαιδα να φυγαδευτούν από την μανία των Τούρκων. Το «Αρκάδι» είχε γίνει πονοκέφαλος για τους Τούρκους και το είχαν επικηρύξει με 20000 λίρες. Έτσι φτάνουμε στις 7 Αυγούστου 1867, 43 χρόνια μετά το ολοκαύτωμα, στην ναυμαχία του Ελαφονησιού όπου μετά από ηρωική πάλη με μια μοίρα του Τουρκικού στόλου το πλοίο «Αρκάδι» αυτοκαταστράφηκε για να μην πέσει στα χέρια του εχθρού. Πλοίαρχος ήταν ο Γαλαξιδιώτης Κουρεντής και υποπλοίαρχος ο Παυλίδης, ο οποίος κατάφερε να ξεφύγει σε μια σπηλιά, όπου τον έκρυψαν και τον περιποιήθηκαν οι κάτοικοι του χωριού Σκλαβοπούλα στο Σέλινο.

 

ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΕΤΑΑ. ΕΚΤΥΠΩΣΗ VOUCHER

Για τη Δράση «Προώθηση και υποστήριξη παιδιών για την ένταξή τους στην προσχολική εκπαίδευση καθώς και για τη πρόσβαση παιδιών σχολικής ηλικίας, εφήβων και ατόμων με αναπηρία, σε υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης», περιόδου 2024-2025
Παρακαλούνται οι γονείς που έχουν κάνει αίτηση στην ΕΕΤΑΑ που αφορά δομές του Δήμου Κισσάμου, να εκτυπώσουν το voucher  και να το προσκομίσουν ή να το αποστείλουν στο mailτου γραφείου Κοινωνικής Προστασίας του Δήμου Κισσάμου: koinpaideia@gmail.com  προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εγγραφές της περιόδου 2024-25
Η Είσοδος γίνεται από την ιστοσελίδα της ΕΕΤΑΑ με κωδικούς taxisnet.
www.eetaa.gr 
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΑ ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Πληροφορίες: Γραφείο Κοινωνικής Προστασίας, Τηλέφωνο: 2822340239 καθημερινά.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ


Το Αννουσάκειο Θεραπευτήριο Χρονίων Παθήσεων, Κέντρο Αποθεραπείας και Αποκατάστασης Κλειστής Νοσηλείας ‘’Ο Άγιος Σπυρίδων’’ της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου & Σελίνου, ευχαριστεί θερμά όλους όσους συνέβαλαν στην επιτυχή διοργάνωση της Μεγάλης Μουσικής Βραδιάς, με την Πέγκυ Ζήνα, στις 16 Αυγούστου  2024, στο προαύλιο χώρο της Ιεράς Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου.
Πρόκειται για μία καθιερωμένη πολιτισμική δραστηριότητα, την οποία η τοπική κοινωνία αγκαλιάζει κάθε φορά, ώστε μέσα από την τέχνη να υποστηρίζονται οι κοινωνικές ανάγκες του τόπου.
 Ένα θερμό ευχαριστώ απευθύνεται αρχικά, από τους διοργανωτές προς τον κόσμο, που παραβρέθηκε και ανταποκρίθηκε στην έκκληση βοήθειας για ένα δυναμικό παρών σε αυτό το μουσικό ταξίδι.
 Για την επιτυχή όμως υλοποίηση της Συναυλίας, πολύτιμη υπήρξε η οικονομική συνδρομή των χορηγών που αναγράφονται στο Φυλλάδιο της Συναυλίας, αποδεικνύοντας έμπρακτα μία στάση κοινωνικής αλληλεγγύης.

Τετάρτη 21 Αυγούστου 2024

ΔΩΡΕΑΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ


 Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι, προς διευκόλυνση όσων πιστών επιθυμούν να μεταβούν στο προσκύνημα του Οσίου Νικηφόρου, Συρικάρι, προς προσκύνηση της Θαυματουργού Εικόνας Παναγίας «Βοηθείας» και του ιερού λειψάνου του Οσίου Ανθίμου του εν Χίω, το πρωί της Κυριακής, 25 Αυγούστου, συμμετέχοντες και στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου Χίου κ. Μάρκου, θα υπάρχει διαθέσιμο λεωφορείο. Αναχώρηση: Κυριακή πρωί 25 Αυγ., ώρα 8.00π.μ. από πλατεία Βενιζέλου. Επιστροφή άμα το πέρας της Θείας Λειτουργίας, περί ώρα 12.0μ. Το λεωφορείο διατίθεται ΔΩΡΕΑΝ, ευγενής χορηγία του κ.Ιακώβου Χονδράκη, επιχειρηματία.
 Οι ενδιαφερόμενοι δια κράτηση θέσης καλούνται όπως επικοινωνήσουν με: κα Μανολία Ζουριδάκη, τηλ. 6971664524, κο Εμμανουήλ Μποτωνάκη, τηλ. 6972274323. Διαθέσιμες θέσεις περιορισμένες. Καλείται ο φιλάγιος λαός του Θεού προς ευλογία, πνευματική ενίσχυση και συμμετοχή στο μέγα αυτό πνευματικό γεγονός. 
Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως

ΜΙΑ ΩΡΑΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Την Κυριακή που μας πέρασε το βράδυ, είχαμε την ευλογία και ευχαρίστηση να βρεθούμε καλεσμένοι απο μια παρέα παλιών μαθητών μας (1984-2024) που πραγματοποίησαν μια συνάντηση  για να ξαναϊδωθούν ύστερα απο χρόνια...... 
Εμείς και άλλοι συνάδελφοι, ο Μανώλης, η Ευτυχία, η Ελένη, υπήρξαμε απο τους διδάξαντες αυτά τα παιδιά.
Ελάχιστοι οι  απόντες κι αυτοί βρήκαν τρόπο να επικοινωνήσουν, έστω και τηλεφωνικά .
Εκεί λοιπόν στο Λιμάνι Καβονησίου, μπροστά στην ήρεμη θάλασσα του κόλπου της Κισάμου ένα περβόλιν έμορφο με όμορφους και ωραίους ανθρώπους, οικογενειάρχες και δημιουργημένους, μας φιλοξένησε. Μια ολόκληρη τάξη. Από όλα είχε ο μπαξές:
Και  ιερείς και γιατρούς και εκπαιδευτικούς και  ελεύθερους επαγγελματίες και υπαλλήλους  σε διάφορους τομείς και επιχειρηματίες και νοσηλευτές, άνθρωποι που υπηρετούν και ομορφαίνουν την κοινωνία, ο καθένας με τον  τρόπο του και στο πόστο του.
Όλοι είχαν κάτι να θυμηθούν απο τα παλιά, κάτι να αναφέρουν, και καθώς ο χρόνος εξωραΐζει τις παραστάσεις όλα ήταν όμορφα τότε.....νοσταλγικά σήμερα.......ανεπιστρεπτί φευγάτα...
Ευχηθήκαμε τσουγκρίζοντας τα ποτήρια.
Ξανανοιώσαμε οι γηραιότεροι απο τη δροσιά τους, νοιώσαμε δικαιωμένοι για το υπέροχο λειτούργημα που για τριανταπέντε συναπτά  χρόνια ασκήσαμε.... και δώσαμε ό, τι  μπορέσαμε, αλλά και πήραμε σαφώς πολλά...
Με τι θερμές ευχαριστίες για την περιποίηση της βραδιάς ευχόμαστε Υγεία να ζήσετε πολλά χρόνια και ο Θεός και η Τύχη να δίδει κάθε καλό στη ζωή σας......
Γιώργος Πευκιανάκης
Ευτυχία Δεσποτάκη -Πευκιανάκη

ΦΩΤΟ απο αριστερα προ δεξιά
Γιατράκη, Κατάκη Κατερίνα, Μπαμπουνάκη, π. Λευτέρης Κουτσαυτάκης, Ξανθουδάκη Μ. Περδικάκης Κώστας, Βερυκάκης Μ., Μπαμπουνάκης, π.Ψαράκης Μιχάλης, Δαρατσιανάκη Μ., Βερυκάκη Λένα, Κατσικανδαράκη Ελ., Παπαδογιάννης Βαγγέλης, Παπαδάκης Μανώλης, Σημαντηράκη Αριστέα, Φωτάκη Άρτεμις



 

ΟΛΑ ΚΑΛΑ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΜΕΝΑ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ υδρονομέα Γραμβούσας
Δυστυχώς η γεώτρηση του Αζωγυρά στέρεψε εντελώς και η γεώτρηση Σφάκου δίνει πλέον ελάχιστο ΠΟΣΙΜΟ νερό!
Οι κάτοικοι των περιοχών ΒΑΔΕΣ, ΑΖΩΓΥΡΑΣ, ΠΙΠΕΡΙΑΝΑ, ΚΑΡΕΦΥΛΙΑΝΑ, ΝΤΑΜΗΛΟΧΩΡΙ, ΚΟΥΤΟΥΦΙΑΝΑ και ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΝΙΟ ΧΩΡΙΟΥ παρακαλούνται να μην κάνουν αλόγιστη χρήση του νερού, διαφορετικά θα χρειαστεί να παρθούν μέτρα.
Ποια άραγε θα είναι τα μέτρα ;
Θα εκτελούν κάθε που πιάνουν κάποιον να κάνει χρήση νερού; Που φτάσαμε..

Πάντως σήμερα έγινε συνάντηση στο δημαρχείο με τον δήμαρχο κ. Μυλωνάκη και τους καλλιεργητές - αγρότες της Γραμβούσας. Οι περισσότεροι έχουν φτάσει στα όρια τους και βλέπουν ότι δεν υπάρχει ελπίδα να τηρηθούν οι υποσχέσεις για το νερό του ΤΟΕΒ.
Ο δήμαρχος βέβαια υποσχέθηκε ότι το δίκτυο θα είναι έτοιμο ως και το τέλος του 2024 με πιθανή ημερομηνία στις 15 του Σεπτέμβρη να μπει ο εργολάβος.
Πάντως η είδηση που ακούστηκε στην ανοικτή συζήτηση είναι ότι το ikos δεν θα πάρει νερό (ούτε ένα κιλό όπως είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος) και δεν υπάρχει καμία συμφωνία, ούτε δέσμευση. (μαλλον πως υπήρχε δέσμευση αλλά λόγω της έκτακτης ανάγκης ο δήμος αντί να το δώσει στο ikos θα το δώσει στους αγρότες)
Το νερό λοιπόν θα πάει στην Γραμβούσα .....απορία τι νερό χρησιμοποιεί τωρα το ikos

- Επειδή ψάχνουμε νερό αλλά η δημοτική αρχή δεν θέλει να ρωτά, ούτε θέλει να τις λένε τι να κάνει, οι αγρότες είπαν, αλλά μάλλον δεν το άκουσε ο δήμαρχος, ότι υπάρχουν 3 ταπωμένες γεωτρήσεις στην Γραμβούσα (Νιο Χωριό, Αζωγυράς, Νταμηλοχώρι) που μπορούν να δώσουν νερό.
15 χρόνια υποσχέσεις δίχως μια μελέτη... ακόμα και αυτό που ετοιμάζουν τώρα είναι άνευ μελέτης, μια πρόχειρη κατασκευή και ιδέα υπαλλήλου που μπορεί να δουλέψει και μπορεί όχι. Εκεί έχει καταντήσει η Κίσαμος με τους αγρότες να μην ξέρουν τι να κάνουν και τους σωτήρες να λένε ότι κάνουν και έργο.
Υ.Σ το μόνο ευχάριστο είναι ότι μόλις τελείωσε η συνάντηση άρχισε να ψιχαλίζει... τωρα αν βρέχει ή μας φτύνουν θα φανεί ως και το τέλος του χρόνου.
 

ΚΡΗΤΕΣ ΑΝΑΣΚΟΥΜΠΩΘΕΙΤΕ

«Ο Χάρος τ’ αποφάσισε να φτιάξει ένα περβόλι
και βάνει νιες αντί μηλιές και νιούς για κυπαρίσσια
μωρά παιδιά βασιλικούς, για βιόλες τσι μανάδες 
γερόντους να το βλέπουνε, να το ποτίζουν γράδες.»
Ριζίτικο που γράφτηκε για τον αδικοχαμένο με τροχαίο-μηχανή- Σμήναρχο της Πολεμικής Αεροπορίας, Μανώλη Γαρεφαλάκη (18 Ιουν. 2020), από τον συνάδελφο του, Σμήναρχο Μανώλη Καρυωτάκη. Ο στιχουργός το αφιερώνει: «..σε κάθε παλικάρι και σε κάθε Ντελίνα, που χάθηκε σε δρόμο, ουρανό,  βεντέτα,  νοσοκομείο, αλλά εξακολουθεί να Υπάρχει !». Και συνεχίζει:
«Μπλαβίζουν τ’ άστρα τ’ ουρανού, βροντά και ξεβορίζει
κι ένα πουλί, λευκό πουλί, χάνεται ξεστρατίζει 
Η μάνα του τ’ αναζητά, ο Κύρης του φωνιάζει 
βουβαίνονται τ’ άλλα πουλιά και φόβος τα σκεπάζει.»
Θρήνος και κοπετός απ΄ άκρου εις άκρον της Κρήτης. Γονείς, μανάδες και πατεράδες, θρηνούν τα αδικοχαμένα στην άσφαλτο παιδιά τους, παππούδες και γιαγιάδες τα εγγόνια τους, συγγενείς και φίλοι  τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Σπίτια κλείνουν, χαμόγελα σβήνουν, καρδιές ραγίζουν, πόνος πολύς, πόνος βαρύς, πόνος  ανείπωτος, αβάσταχτος. Φτωχά τα λόγια, αδύναμα, ανίκανα, ανήμπορα να παρηγορήσουν. Να πεις τι; Να παρηγορήσεις πως; Με την δύναμη της πίστης και της ψυχής, ο μόνος δρόμος και τρόπος. Όμως… ο πόνος είναι πόνος. Πληγές αθεράπευτες, καρδιές αγιάτρευτες, ζωές άδειες, χωρίς ελπίδα.
Ένα ΓΙΑΤΙ γεννιέται και θεριεύει. ΓΙΑΤΙ να χάνονται τόσες ζωές; ΓΙΑΤΙ να τσακίζονται, να σβήνουν τα όνειρα τόσων νέων; τόσων παιδιών; ΓΙΑΤΙ να διαλύονται, να καταστρέφονται τόσες οικογένειες; ΓΙΑΤΙ, τόσο άδικα και τόσο βίαια, να σβήνει η ελπίδα και η ζωή; ΓΙΑΤΙ η Κρήτη, με πληθυσμό το 1/10 του πληθυσμού της Ελλάδας, με περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια (4.000.000) επισκέπτες τον χρόνο, ΓΙΑΤΙ να έχει το χειρότερο και το πιο επικίνδυνο, (σύμφωνα με τις στατιστικές των θανάτων) οδικό δίκτυο της Ελλάδας; ΓΙΑΤΙ τόση απαξίωση σε ένα Νησί που η ιστορία του και ο πολιτισμός του, η αντρειοσύνη του και η λεβεντιά του, διαχρονικά,  προκαλούν παγκόσμιο θαυμασμό και, στην προσφορά του, υποκλίνεται η οικουμενική ανθρωπότητα; ΓΙΑΤΙ η ζωή στην Κρήτη δεν αξίζει; 
Είναι υποτιμημένη; ΓΙΑΤΙ;; ΓΙΑΤΙ;;
Αλήθεια ποιός θα απαντήσει σε όλα αυτά τα ΓΙΑΤΙ; Ποιός θα ορθώσει το ανάστημα του; Ποιος θα αφυπνίσει συνειδήσεις; Θα υψώσει το λάβαρο; Στο τραγικό ναυάγιο της Φαλκονέρας (7 Δεκ. 1966) βρέθηκε ένας ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ και έγραψε ιστορία. Τώρα ποιος;;  Στον θρήνο, το μοιρολόι και την παρηγοριά θα μείνει η Κρήτη; Μέχρι την επόμενη τραγωδία και την επόμενη….. και….                     
 Εξέλειψαν οι μπροστάρηδες; Οι «κουζουλοί» τσι Κρήτης που γράψανε την ιστορία αυτού του τόπου;  Όλοι μας βολεμένοι στην ησυχία και την καλοπέραση μας; Στα.. «ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα»; 
Ανάπτυξη.. ανάπτυξη… έργα… υποδομές… Εκατομμύρια διατίθενται για την ανάπτυξη του νησιού. Ασφαλώς χρειάζεται η ανάπτυξη, τα έργα, οι υποδομές, αλλά… ένα νησί, ένας τόπος που τρώει τα παιδιά του, που τα στέλνει στον θάνατο, τι να την κάνει την ανάπτυξη;  
ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ η Κρήτη ΑΠΑΙΤΕΙ να πάψει, επιτέλους, ο χάρος να φτιάχνει το περβόλι του «από νιές και νιούς». ΑΝΑΣΚΟΥΜΠΩΘΕΙΤΕ  λοιπόν όλοι ΕΣΕΙΣ που έχετε την ευθύνη της ανάπτυξης. Κηρύξτε την Κρήτη σε κατάσταση ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ. Ξεπεράστε τους Νόμους και τις γραφειοκρατίες και δώστε στην Κρήτη αυτό που της αξίζει. Ένα ασφαλές οδικό δίκτυο από την Κίσαμο μέχρι την Σητεία. Το οφείλετε στους εκατοντάδες αδικοχαμένους νεκρούς της ασφάλτου του νησιού. Γιατί αν το ναυάγιο της Φαλκονέρας κατάπιε 217 ανθρώπους, η άσφαλτος της Κρήτης, όλα αυτά τα χρόνια, έχει καταπιεί και καταπίνει πολλές εκατοντάδες ψυχές. Έχει κλείσει και συνεχίζει να κλείνει δεκάδες-εκατοντάδες σπίτια.
Για να σταματήσει επιτέλους, όπως λέει και το ριζίτικο του Καρυωτάκη: 
«Στη παγωμένη πλάκα του να θρηνούν την αδικιά του, να στάζουν μαύρα δάκρυα, στην άκρη του μαρμάρου.
Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου 
Αμφιλόχιος

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΩΡΑ

 
Όπως ήταν αναμενόμενο ο δήμος Χανίων ανέβαλε όλες τις εκδηλώσεις του ως και τις 23 του μηνός σε ένδειξη πένθους για τον άδικο χαμό των 3 νέων. Αφορά στις συναυλίες της Φιλαρμονικής όπως και στο μουσικοχορευτικό δρώμενο της παραδοσιακής στράτας σήμερα, Τρίτη 20/08/2024, καθώς και οι συναυλίες της Φιλαρμονικής του Δήμου Χανίων, που είχαν προγραμματιστεί για την Τετάρτη 21/08 στον Δημοτικό Κήπο Χανίων και για την Παρασκευή 23/08 στους Τάφους των Βενιζέλων.
Λογικό, αναμενόμενο, και μάλιστα έτσι έπρεπε να γίνει, τώρα για τα άλλα μέρη του νομού θεωρώ ότι δεν ήταν απαραίτητη η αναβολή ή η ακύρωση των εκδηλώσεων βέβαια αυτό ήταν και είναι στο χέρι της εκάστοτε δημοτικής αρχής ή πολιτιστικού συλλόγου.
Σίγουρα μια αναβολή ή ακύρωση δεν θα λύσει το μακροχρόνιο πρόβλημα μας και καλό είναι να ανασκουμπωθούμε και να απαιτήσουμε από την κυβέρνηση να κάνει πράξη τις υποσχέσεις της και να μην συμβεί αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια .. Πλήρη αδιαφορία.
✓ Ο νόμος Χανίων είναι ο ποιο αδικημένος στο θέμα του οδικού δικτύου και είναι γνωστό, πασίγνωστο θα έλεγα, ότι εχουμε από τα χειρότερα της Ελλάδος αν και έχουμε τον περισσότερο κυκλοφοριακό φόρτο στην Κρήτη.
 ✓ Δεν υπάρχει ασφαλής δρόμος στο νομο Χανίων, λένε, και έχουν δίκιο. Ούτε φυσικά οι δρόμοι μας είναι για τα νέα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν. Έχουμε δρόμους του 1990 και ίσως λίγο παλαιότερους. Παράδειγμα, ο Κίσαμος Λαφονήσι ο δρόμος είναι του 1945 και σε κάποια σημεία προ της γερμανοκατοχής, το ίδιο και από Κίσαμο προς Κεραμωτή και Αμυγδαλοκεφάλι.
 Αν και έχουμε τους 3 επίγειους παραδείσους κατά περιφέρεια Κρήτης, εντούτοις είναι γνωστό που πάνε τα λεφτά και σε ποιο νομό. 
✓ Η παράκαμψη Τοπολίων θα κλείσει μισό αιώνα όπου να'ναι και θα είναι ακόμα υπό κατασκευή, η παράκαμψη Κισάμου έκλεισε μισό αιώνα υποσχέσεων και είναι ακόμα στην ωρίμανση.
✓ Αφήνω τους κόμβους τελευταίους που έτσι και αλλιώς δεν υπάρχουν και περιμένω να δω επιτέλους την δημοτική μας αρχή να παίζει και κανένα χτύπο στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ... πράγμα άγνωστο για αυτήν εδώ και κάμποσα χρόνια. Όσο θα μένει αμέτοχη δίχως να διεκδικεί θα έχουμε τραγικά συμβάντα ... είναι αναπόφευκτο όσο και να προσέχουμε, όσο καλά και να οδηγούμε, αφού πλέον είναι φανερό ότι δεν χωράμε στους παλιόδρομους αυτούς.

Τρίτη 20 Αυγούστου 2024

ΟΛΩΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΩΣ -ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΤΕΜΠΗ

Γραφεί ο Μανώλης Κουφάκης * e.koufakis@gmail.com

«Θρήνος και οδύνη στα Χανιά καθώς 3 νέοι άνθρωποι …»
Χανιώτικα Νέα (17-8-2024)
Στην τραγικότητα του δυστυχήματος αρμόζει η σιωπή. Σιωπή πόνου, πένθους και περισυλλογής. Όμως δεν πρέπει αυτή η σιωπή να εκληφθεί ως αγόγγυστη αποδοχή της
μοίρας μας. Αυτής που, εν πολλοίς, άλλοι έχουν προδιαγράψει για εμάς.
Πολύ δε περισσότερο όταν διαπιστώνονται ανατριχιαστικές ομοιότητες του συγκεκριμένου ατυχήματος με εκείνο των Τεμπών.
Ας μου συγχωρεθεί λοιπόν ένα σύντομο σημείωμα πάνω στις διαπιστώσεις:
Είναι φανερό ότι και στις δύο περιπτώσεις έχουμε προβληματικά συγκοινωνιακά δίκτυα. Δίκτυα παλαιά και ασυντήρητα, στα οποία όλο το ρίσκο της μετακίνησης πρέπει να αναλάβουν οι οδηγοί και οι μηχανοδηγοί. Κάτι σαν «Πάμε κι όπου βγει…». Στην περίπτωσή μας δε,
έχουμε επί πλέον, αυτό τον καιρό, ένα υπερφορτωμένο από οχήματα δίκτυο και οδηγούς σε διάθεση διακοπών.
Η έλλειψη τεχνικών προδιαγραφών και στις δύο περιπτώσεις είναι γνωστή και πολυσυζητημένη. Εκεί η έλλειψη φωτεινής σήμανσης, εδώ η έλλειψη συντήρησης, φωτισμού και κυρίως διαχωριστικής νησίδας μεταξύ των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας. Η ύπαρξη ενός τέτοιου διαχωριστικού των ρευμάτων κίνησης με μεγάλη βεβαιότητα θα μείωνε τις συνέπειες του δυστυχήματος.
Ένα θέμα και στις δύο περιπτώσεις είναι η τήρηση ή όχι της νομοθεσίας που σχετίζεται με την ικανότητα των άμεσα εμπλεκομένων να ενεργούν με ασφάλεια. Μπορούσε ο σταθμάρχης με τη διαπιστωμένη υστέρηση προσόντων να χειρίζεται ασφαλώς το σιδηροδρομικό δίκτυο; Μπορούσαν τα παιδιά, αν είχαν εργαστεί επί πολλές ώρες και άυπνα, να οδηγούν με
ασφάλεια το αυτοκίνητο;  
Διαπιστώνεται ακόμη ότι και στις δύο περιπτώσεις απουσίαζε η εποπτεία του συγκοινωνιακού δικτύου. Εκεί δεν υπήρχε κάποιος να εντοπίσει τις μοιραίες πορείες των τρένων. Εδώ δεν υπήρχε τροχονόμος να ρυθμίσει τη ροή των οχημάτων, να ελέγξει τις ταχύτητες και κυρίως να αποθαρρύνει τα επικίνδυνα προσπεράσματα.
Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντική, είναι η πολιτική κάλυψη της (αν)ασφάλειας των επικίνδυνων δικτύων. Τότε μεν από την κατηγορηματική και ανεκδιήγητη δήλωση του αρμόδιου υπουργού, τώρα δε από την από πολλών ετών πρακτική της πολιτικής ηγεσίας, ντόπιας και του κέντρου των Αθηνών, η οποία δεν είδε το αναγκαίο του έργου κατασκευής ενός σύγχρονου ΒΟΑΚ και για το λόγο αυτό το άφησε πανελλαδικά τελευταίο. Τραγική ειρωνεία και σημειολογία της λογικής αυτής είναι ότι λίγες ώρες πριν, σύμπασα η πολιτική ηγεσία του τόπου και της χώρας, τη «νομιμοποίησε» δια της διελεύσεώς της από το σημείο του τραγικού συμβάντος.
Θα σταματήσω εδώ. Είναι όμως βέβαιο ότι αν το αναλύσει κανείς περισσότερο, θα βρει και άλλα κοινά στα δύο δυστυχήματα. Όπως επίσης μπορεί να βρει πάμπολλα τραγικά δυστυχήματα που έχουν την αιτία τους στις παραπάνω επισημάνσεις και στην ίδια λογική των αρμοδίων. Μοιάζει σα να υπάρχει ένα σύστημα που δημιουργεί τις συνθήκες να συμβεί το
ατύχημα. Ένα σύστημα που αφήνει τραγικά περιθώρια να επισυμβούν μικρά ή μεγάλα Τέμπη.
* Δρ. Μηχανικός
τ. Δ/ντής ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.

ΜΑΣ ΤΙΜΟΥΝ ΤΕΤΟΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ...

 6.000 άτομα υποδέχτηκε η Ρόκκα χθες στις γιορτές της .. Ας είναι παράδειγμα για μας των Καστελιανών πως γίνονται τέτοιους είδους εκδηλώσεις αλλά προπαντός πως πρέπει να είναι οι χώροι που γίνονται μεγάλες εκδηλώσεις. 
Ευτυχώς παραβρέθηκαν και κάποιοι της δημοτικής αρχής μας και πιστεύω να είδαν πως λειτουργούν και με τι υπευθυνότητα δημιούργησαν οι λιγοστοί κάτοικοι του χωριού, τους χώρους υποδοχής, τα σημεία συγκέντρωσης και τους χώρους στάθμευσης
. Όσο για την φιλοξενία δεν το κουβεντιάζω...
Για το φετινό πρόγραμμα των γιορτών της Ρόκκας με τις «Μουσικές του Κόσμου και της Κρήτης στην Πανσέληνο», την Vamos Orchestra, το Aeolos Woodwind Quintet, και τις Chóres, ήταν ίσως η καλύτερη συναυλία που έχει παρουσιαστεί αυτά τα 11 χρόνια που υπάρχουν οι γιορτές, στον αρχαιολογικό χώρο, του όμορφου και περιποιημένου χωριού της Κισάμου.
Συγχαρητήρια σε όλους και ιδιαίτερα στους κατοίκους, στους εθελοντές, στον Ερυθρό Σταυρό και φυσικά στον Παναγιώτη, για το θαυμάσιο αποτέλεσμα. 
Εύχομαι να υπάρξει και συνέχεια..... αλλά να βρει και μιμητές.



ΚΑΙ ΝΑ ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ;

Εμείς υποδεχόμαστε τους επισκέπτες μας, τους φιλοξενούμενους μας, τους ντόπιους έτσι στην παραλία του γηπέδου εκεί που γινεται το Κισαμίτικο φεστιβάλ..
Δείτε το νέο στοπ που λανσάρει η δημοτική μας αρχή.. που νομίζει ότι κάνει και έργο ...Δείτε χάλι....
Τέτοια ανευθυνότητα δεν έχει ξαναγίνει μετά αναρωτιούνται κάποιοι γιατί την κράζουμε.
Ημέρα πένθους για ότι συνέβη στο ΒΟΑΚ, ημέρα πένθους ακόμα και για την δημοτική μας αρχή που δεν έκανε την πρώτη εκδήλωση στο φεστιβάλ Τέχνης και Γεύσεων... Κλαψίνους όμως οι περισσότεροι για τα μάτια του κόσμου, εύχομαι να μην συμβεί κάτι στους δρόμους της πόλης εκεί που λείπουν σήματα στοπ. Εύχομαι να μην συμβεί εντελώς τίποτα ακόμα και στις χιλιάδες λακκούβες που βρίσκονται διάσπαρτες σε όλη την πόλη. 
Κλάψτε μετά γιατί σκοτώνονται παιδιά στους δρόμους....
Τέτοια χάλια η πόλη είχε να ζήσει χρόνια ....

ΕΛΕΥΣΗ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΥ ΕΙΚΟΝΑΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ "ΒΟΗΘΕΙΑΣ"

και Ι. Λειψάνου Οσίου Ανθίμου του εν Χίω στο Συρικάρι
Μετά πνευματικής χαράς και ευφροσύνης η Ιερά Μητρόπολις Κισάμου και Σελίνου αναγγέλλει την έλευση της Θαυματουργού Εικόνος Παναγίας «Βοηθείας» και αποτμήματος Ιερού Λειψάνου του Οσίου Ανθίμου του εν Χίω. Ιερά θησαυρίσματα τα οποία θα κομίσει εκ Χίου ο Σεβ. Μητροπολίτης Χίου κ. Μάρκος. Η επίσημος υποδοχή θα λάβει χώρα το εσπέρας του Σαββάτου, 24 Αυγούστου και ώρα 7.00μ.μ. στο ιερό Προσκύνημα του Οσίου Νικηφόρου του λεπρού, Συρικάρι Κισάμου, σύμφωνα με το ακόλουθο Πρόγραμμα: Σάββατο, 24 Αυγ. ώρα 7.00μ.μ. Επίσημος Υποδοχή, ώρα 7.15μ.μ. Εγκατάσταση Προσκυνηταρίου Οσίου Ανθίμου, ώρα 7.30μ.μ. Αρχιερατικός Εσπερινός, χοροστατούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Χίου κ. Μάρκου. Κυριακή, 25 Αυγ. ώρα 7.00π.μ. Όρθρος-Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου Χίου κ. Μάρκου, ώρα 13.0μ. Ιερά Παράκληση Οσίου Ανθίμου και Οσίου Νικηφόρου, ώρα 14.00μ. Αναχώρηση Θαυματουργού Εικόνος Παναγίας «Βοηθείας» και Ιερού Λειψάνου Οσίου Ανθίμου. Τα ιερά αυτά θησαυρίσματα της πίστεως μας, ευλογούν και αγιάζουν τον τόπο και τους ανθρώπους του κατά το ευλογημένο διήμερο της ελεύσεως τους, 24 και 25 Αυγούστου, επ΄ ευκαιρία της επετείου των 2 ετών από τα Εγκαίνια του Ιερού Προσκυνήματος του Οσίου Νικηφόρου. Καλείται ο λαός του Θεού όπως μετέχει των μεγάλων αυτών πνευματικών γεγονότων.     
Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως

ΕΙΜΑΣΤΕ "ΑΔΕΛΦΙΑ" ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΧΑΡΤΙΑ

Στις 17 Αυγούστου 2020 έγινε η αδελφοποίηση των δύο δήμων, Κισάμου και Κυθήρων.
Στο ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΑΔΕΛΦΟΠΟΙΗΣΗΣ γράφει : 
Συνυπογράφουμε το παρόν πρωτόκολλο αδελφοποίησης και συμφωνούμε, μετά και από τις
αποφάσεις των Δημοτικών μας Συμβουλίων, την εδραίωση και την περαιτέρω ανάπτυξη
αδελφικών δεσμών μεταξύ των δύο Δήμων, με την ανταλλαγή εμπειριών, γνώσεων και
επισκέψεων στους τομείς του πολιτισμού, του αθλητισμού, του τουρισμού, της κοινωνικής ζωής καθώς και τη διεύρυνση και σε άλλους τομείς των δύο Δήμων.
Ο Δήμος Κυθήρων προχώρησε στην Αντικείμενο της σύμβασης που είναι η προμήθεια και εγκατάσταση μιας (1) μονάδας αφαλάτωσης θαλασσινού νερού δυναμικότητας ημερήσιας παραγωγής 300 m3 πόσιμου νερού για την υδροδότηση της περιοχής Καψάλι, μιας (1) μονάδας αφαλάτωσης θαλασσινού νερού δυναμικότητας ημερήσιας παραγωγής 300 m3
πόσιμου νερού για την υδροδότηση της περιοχής Αβλέμονας, μιας (1) μονάδας αφαλάτωσης θαλασσινού νερού δυναμικότητας ημερήσιας παραγωγής 100 m3 πόσιμου νερού για την υδροδότηση των Αντικυθήρων και πέντε (5) αυτόνομων μονάδων παραγωγής και διάθεσης πόσιμου νερού (water kiosk) ημερήσιας δυναμικότητας 6 m3 πόσιμου νερού έκαστη, οι οποίες θα εγκατασταθούν στους οικισμούς Αγ. Πελαγία, Ποταμός, Καψάλι, Λιβάδι και Αβλέμονας, αντίστοιχα και θα επεξεργάζονται το νερό του δικτύου στην εκάστοτε περιοχή.
Η χρηματοδότηση έγινε απο ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΟΝΑΔΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΝΕΡΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΥΔΡΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΥΘΗΡΩΝ», η οποία έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα Ανάπτυξης και Αλληλεγγύης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ» στον άξονα προτεραιότητας «Περιβάλλον» με τίτλο «Υποδομές Ύδρευσης»
αξίας 1.860.000,00 €.
Και ερωτώ εγώ ο άσχετος, σηκώσαμε το τηλέφωνο εδώ και 2 χρόνια να ρωτήσουμε τον Δήμαρχο Κυθήρων για το θέμα της αφαλάτωσης του νερού;
Και η απάντηση είναι σίγουρα, ΟΧΙ !!!
Τόση ανικανότητα είχαμε να δούμε καιρό , τόσους αιρετούς που είναι μόνο για τα πανηγύρια .
Υ.Σ
Άμεσα δημοτικό συμβούλιο με μοναδικό θέμα το θέμα της ύδρευσης- άρδευσης στον δήμο μας.
Γιάννης Βιολάκης
 

Δευτέρα 19 Αυγούστου 2024

ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΜΕΝΑ

Η γεώτρηση στον Πλάτανο έκλεισε γιατί δεν έχει σταλιά νερό γράφει ο υδρονομέας, σταματάει η άρδευση στον κάμπο του Τράχηλα, ενημερώνει ο δήμος... Νερό ξανά μετά από τις 5 του Σεπτέμβρη και εφόσον βρέξει....
Μια χαρά πάμε...
Υπολογίζω ότι με τα 150.000€ που θα πάρουμε σαν έκτακτη βοήθεια λόγω λειψυδρίας θα αγοράσουμε μπουκαλάκια νερό.....γιατί όπως πάει θα χρειαστούμε εκατομμύρια για νέες γεωτρήσεις και μελέτες αφαλάτωσης. 
Αλλά κατά τ' αλλά όλα δουλεύουν ρολόι .. 
Υ.Σ σε όλους τους δήμους που υπάρχει έλλειψη νερού την ευθύνη την έχουν αυτοί που δεν έχουν κάνει ούτε ένα έργο εδώ και χρόνια, στην Κίσαμο την ευθύνη την έχει ο Θεός που δεν βρέχει όσο πρέπει, και οι αγρότες που ποτίζουν για να ζήσουν..
Τόση ανεύθυνη δημοτική αρχή είχαμε χρόνια να δούμε, ασχολήθηκε μόνο με την μπίζνα της παραλίας αφήνοντας όλες τις άλλες προτεραιότητες στο έλεος του Θεού, μάλιστα έχουν μούτρα και κάτι πρώην αντιδήμαρχοι να βγαίνουν και να υπερασπίζονται το έργο που δεν έκαναν ...

ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ - ΜΝΗΜΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ

 Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι κατά την εορτή του Αγίου Ιερομάρτυρος Ειρηναίου, Επισκόπου Λουγδούνων, εορτάζει το δεξιό κλίτος του Ι. Μητροπολιτικού Ναού, Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, Κίσαμος, σύμφωνα με το ακόλουθο πρόγραμμα:
 Πέμπτη, 22 Αυγ., ώρα 7.00μ.μ. Αρχιερατικός Εσπερινός, χοροστατούντος του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Αμφιλοχίου, ώρα 7.45 μ.μ. Αρχιερατικό Τρισάγιο επί του τάφου του αοιδίμου Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κυρού Ειρηναίου (προαύλιος χώρος Ι. Μ. Ναού).   Παρασκευή, 23 Αυγ., ώρα 7.00π.μ.-9.30π.μ. Όρθρος – πανηγυρική Θεία Λειτουργία. 
Καλείται ο φιλάγιος λαός του Θεού προς συμμετοχή ως και άπαντες οι τιμώντες την μνήμη του μακαριστού Μητροπολίτου κυρού Ειρηναίου εις το Αρχιερατικό, επί του τάφου του, σύμφωνα με το ανωτέρω πρόγραμμα. 
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΩΡΑ

Η αλήθεια είναι ότι και να κάνουμε δεν θα συγκινηθεί κανένας. Το πολύ πολύ να στείλουν μια διμοιρία χωροφύλακες και αφού μας απειλήσουν και με μηνύσεις να γυρίζαμε στα σπίτι μας με την ουρά στα σκέλια. Φυσικά αν στον αγώνα αυτό πρωτεργάτες ήταν οι δήμοι της Κρήτης και σύσσωμο το κάθε δημοτικό συμβούλιο κατέβαινε να κλείσει, να φωνάξει, να διεκδικήσει τα αυτονόητα τότε όλα θα ήταν διαφορετικά. 
Όμως ποιος δήμαρχος θα συγκινηθεί .. εδώ δεν έχουν δύναμη τις εκδηλώσεις να σταματήσουν... όχι να πάνε κόντρα σε αυτόν που τους διόρισε.
Η Κίσαμος έπρεπε χρόνια να είχε κλείσει τους δρόμους της γιατί εκτός ότι είναι οι χειρότεροι ... μας φορτώνουν εξαιτίας και των επίγειων παραδείσων και το σύνολο των περασιάρηδων που δεν καταλαβαίνουν και πολλά.
Έχει δύναμη η δημοτική αρχή να το κάνει ..γιατί εμείς είμαστε που καθημερινά ρυθμίζουμε τον τουρισμό στην Δυτική Κρήτη.
 Πολύ αμφιβάλλω... είμαι σίγουρος ότι θα κρυφτούν πάλι όπως κάνουν σε κάθε σοβαρό θέμα  ...ούτε απάντηση θα δώσουν, ούτε θα δικαιολογηθούν γιατί δεν το κάνουν ..

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΥΡΙΖΑ- ΠΡΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ

 «Συλλυπητήριο μήνυμα ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Χανίων, για το πολύνεκρο δυστύχημα στον ΒΟΑΚ στο ύψος του κόμβου του Γαλατά»
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Χανίων, εκφράζει τη βαθιά του οδύνη για τον άδικο χαμό των νέων συμπολιτών μας, στο πολύνεκρο δυστύχημα, στον ΒΟΑΚ στο ύψος του κόμβου του Γαλατά.  
Η «άτυπη» χρήση ενός κακοσχεδιασμένου, με τραγικές ελλείψεις Εθνικού οδικού δικτύου,  ως Αυτοκινητόδρομο, χωρίς τις προδιαγραφές όμως  για έναν αυτοκινητόδρομο, συνιστά έναν εκρηκτικό συνδυασμό,,  με απολογισμό αμέτρητα θύματα.
Ο ΒΟΑΚ Δυτικής Κρήτης, είναι ένα από τα χειρότερα οδικά δίκτυα της χώρας και τίποτα δεν φαίνεται στον ορίζοντα να έρχεται που να μπορεί να απαλύνει την αγωνία και τη θλίψη μας.
Ζητάμε από τους Δημάρχους του Νομού να κηρύξουν τριήμερο πανχανιώτικο πένθος στη μνήμη των νεαρών θυμάτων, σκύβοντας πάνω από τη θλίψη των οικογενειών τους και σαν μήνυμα απόλυτης διαμαρτυρίας ότι στην Κρητική άσφαλτο δεν πρέπει να θρηνήσουμε άλλα θύματα.
Ζητάμε ο Μητροπολιτικος Δήμος Χανίων να αναλάβει την εβδομάδα που έρχεται την σύγκληση σύσκεψης για την συγκρότηση επιτροπής για επεξεργασία άμεσα προτάσεων σε τρεις κατευθύνσεις.
Α. Μέχρι τον νέο ΒΟΑΚ τι;
    Επεμβάσεις για την ασφάλεια των διερχομένων στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.
Β. Εργασιακά δικαιώματα και ιδιαιτερότητες σε έναν τουριστικό προορισμό;
    Εξάντληση εργαζομένων σχετιζόμενων με εστίαση, αναψυχή και τουρισμό κατά
    τη θερινή περίοδο.
Γ. Ασφαλή οδήγηση;
   Μέτρα ασφαλείας, ενημέρωση, έλεγχος.
Βάζουμε μπροστά τη λογική κάνεις ΜΟΝΟΣ  τώρα πριν να είναι ΑΡΓΑ
Γραφείο Τύπου ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. ΧΑΝΙΩΝ

ΠΟΣΟ ΜΕΣΑ ΕΧΟΥΝ ΠΕΣΕΙ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΥΠΟΣΧΟΜΕΝΑ ΔΕΝ ΛΕΓΕΤΑΙ...

Την ελπίδα ότι το αργότερο στις αρχές του 2025 η Κίσσαμος θα διαθέτει το δικό της κλειστό γυμναστήριο εξέφρασαν Υπουργείο Αθλητισμού, Περιφέρεια και Δήμος στη χθεσινή υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του έργου.
Το ποσό των 2.100.000 ευρώ θα δοθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υφυπουργείου Αθλητισμού ώστε να κτιστεί το κλειστό που σημειωτέον είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται το 2008 (είχε σκαφτεί ο χώρος και είχαν μπει τα θεμέλια) αλλά δεν συνεχίστηκε.
Το έργο αποπεράτωσης του κλειστού γυμναστηρίου με κτήριο γραφείων-αποδυτηρίων Δήμου Κισσάμου προϋπολογισμού 2.100.000 ευρώ προβλέπει:
• Κλειστό 350 θέσεων, συν ΑμΕΑ.
• Γήπεδο καλαθοσφαίρισης – πετοσφαίρισης
• Γυμναστήριο
• Αποδυτήρια αθλητών και διαιτητών
• Ιατρείο και γραφεία Διεύθυνσης και Γραμματείας
• Θεωρεία, κυλικείο
• Μηχανοστάσιο, αποθήκες, WC, WC ΑΜΕΑ
• Θέσεις στάθμευσης
• Φυτεύσεις και διαμορφώσεις περιβάλλοντος χώρου
Προς το παρόν έχουμε βάλει κατι κατσίκια για να φάνε τα χόρτα. ... και είμαι σίγουρος οτι στους επόμενους 4 μήνες που υπολείπονται για το 2025 το κλειστο θα ειναι έτοιμο... καταρρίπτοντας και το ρεκόρ κτισίματος δημοσίου κτηρίου που ειναι τωρα τα 5 χρόνια.
Συνέπεια....

 

Κυριακή 18 Αυγούστου 2024

ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΓΚΑΛΙΕΣ ΑΓΑΠΗΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΑΝΝΟΥΣΑΚΕΙΟΥ

Χιλιάδες ο κόσμος που ανταποκρίθηκε στο κάλεσα αλληλεγγύης και αγάπης που απεύθυνε το Αννουσάκειο Ίδρυμα της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, στήριξης των πολλών και ποικίλλων προνοιακών και κοινωνικών δομών και δράσεων του. Περισσότερες από δύο χιλιάδες ανοιχτές αγκαλιές, όλες για ένα σκοπό. Την ανακούφιση των δεκάδων-εκατοντάδων ωφελουμένων των δομών του Αννουσάκειου Ιδρύματος, το οποίο σε καθημερινή βάση, περιθάλπει, φροντίζει και αγκαλιάζει τις ανάγκες όχι μόνο των εκατό περιθαλπομένων - ενοίκων του Ιδρύματος, αλλά και ένα πλήθος αναγκεμένων και εμπερίστατων συνανθρώπων μας, οι οποίοι δέχονται την στοργή και φροντίδα των προνοιακών δομών του. Κινητή Ιατρική Μονάδα, Κοινωνικό Ιατρείο, Κοινωνική Κουζίνα, Κοινωνικό Παντοπωλείο, ως και ένα άλλο πλήθος δράσεων, καθημερινά ανακουφίζει και χαρίζει ελπίδα και δύναμη σε εκατοντάδες ανθρώπους, η επιβίωση των οποίων είναι ένας Γολγοθάς. Ενδεικτικό το γεγονός ότι από την Κοινωνική Κουζίνα του Ιδρύματος προσφέρονται 1500 μερίδες φαγητού, σε εβδομαδιαία βάση. 
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφλόχιος, Πρόεδρος Δ.Σ. του Αννουσάκειου, με λόγια καρδιακά, χαιρέτισε, καλωσόρισε και ευχαρίστησε τις χιλιάδες του κόσμου που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα αγάπης του Αννουσάκειου Ιδρύματος, σημειώνοντας: «Μας συγκινεί και μας γεμίζει δύναμη, χαρά και ελπίδα, η παρουσία όλων εσάς, τόσου κόσμου που, ευαισθητοποιημένοι στον πόνο και την ανάγκη του συνανθρώπου, μοιράζεστε μαζί μας την όμορφη και ποιοτική αυτή μουσική βραδιά αγάπης. Βραδιά που θα χαρίσει, ακόμα περισσότερα, χαμόγελα χαράς και ελπίδας στους εκατοντάδες ευεργετούμενους του Αννουσάκειου Ιδρύματος της Ι. Μητροπόλεως μας. Πρόσωπα αναγκεμένα, με δυσκολίες επιβίωσης, στέρησης όλων όσων εμείς θεωρούμε δεδομένα και αυτονόητα• πρόσωπα που, βρίσκουν νόημα ζωής και ελπίδα, μέσα από τις προνοικές και κοινωνικές δομές του Αννουσάκειου Ιδρύματος», ανέφερε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, χαιρετίζοντας και ευχαριστώντας ιδιαίτερα τον παρόντα Σεβ. Μητροπολίτη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Πρόδρομο «Αδελφό αγαπημένο, ο οποίος παρά τον φόρτο των πολλών Ποιμαντικών υποχρεώσεων του των ημερών, δηλώνει έμπρακτα την ευαισθησία και ενδιαφέρον του για το Ίδρυμα μας». Επιπροσθέτως, ευχαρίστησε τους πολλούς χορηγούς της βραδιάς και, ιδιαίτερα, μνημόνευσε «Δύο ξεχωριστά πρόσωπα που διαχρονικά, σιωπηλά και αθόρυβα, στηρίζουν τόσο την Ι. Μητρόπολη μας, όσο και το Αννουσάκειο Ίδρυμα Της. Τον συντοπίτη μας κ. Γιάννη Κουρτάκη, εκδότη, ως και τον κ. Ιάκωβο Χονδράκη, επιχειρηματία, οι οποίοι με περισσή προθυμία, συμβάλλουν έμπρακτα στην διευθέτηση πλήθους θεμάτων και δυσκολιών». Καλωσόρισε, τέλος, και παρουσίασε την καλλιτέχνιδα της βραδιάς κ. Πέγκυ Ζήνα, η οποία ως είπε: «ξεχωρίζει για την ποιότητα και την αξιοπρέπεια της», αναφέροντας κατά καιρούς δηλώσεις της, όπως: «Από τους γονείς μου κληρονόμησα την αγάπη για την Εκκλησία και τον Θεό. Επικαλούμαι την Παναγία ως την μεγάλη Μάνα. Εξομολογούμαι πριν κοινωνήσω. Έζησα το μυστήριο του γάμου μου ενώπιον Θεού και ανθρώπων. Προσπαθώ να μεγαλώσω το παιδί μου με τις αλήθειες της Εκκλησίας μας. Πατρίς, θρησκεία, οικογένεια, πρέπει να προστατεύονται και να κρατηθούν, κ.α.», προσφέροντας της αγιογραφημένη Εικόνα του Οσίου Νικηφόρου του λεπρού, προσκαλώντας την όπως επισκεφθεί το προσκύνημα του στο Συρικάρι Κισάμου. Με συγκίνηση η κ. Ζήνα δέχθηκε την Εικόνα καθώς ως είπε: «γνωρίζει και ευλαβείται τον Όσιο Νικηφόρο», ευχαριστώντας δια την πρόσκληση του Αννουσάκειου Ιδρύματος, μνημονεύοντας τον Διευθυντή του Αιδ. Πρωτ. π. Αντώνιο Αρετάκη, δηλώνοντας: «Ο Θεός είναι αγάπη. Αγάπη είναι το δόσιμο της ψυχής, η ανιδιοτελής προσφορά», ευχόμενη «Η Παναγία να φωτίζει τις καρδιές όλων μας». Ακολούθησε μια πολύ ιδιαίτερη, ξεχωριστή και ποιοτική βραδιά, με τις χιλιάδες του κόσμου να χαίρονται και να σιγοτραγουδούν διαχρονικά, ποιοτικά τραγούδια, γεμάτα μηνύματα και  νοήματα. Συντονισμό-ευθύνη παρουσίασης είχε η κ. Μαίρη Τζανακάκη, Ψυχολόγος του Αννουσάκειου.
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

ΜΕ ΛΑΜΠΡΟΤΗΤΑ ΓΙΟΡΤΑΣΑΝ ΤΑ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΤΑΤΗ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟ ΜΥΡΩΝΑ

Λαμπρά εορτάστηκε και φέτος η ιερά μνήμη του προστάτου των Αντικυθήρων Αγίου Μύρωνος, στο ομώνυμο παλαιό του Μοναστήρι (του 1693) που πριν 2 χρόνια παραδόθηκε ανακαινισμένο δαπάναις των Εθνικών Ευεργετών Αθανασίου και Μαρίνας Μαρτίνου. Στις Ιερές Ακολουθίες προεξήρχε ο Σεβ/τος Μητροπολίτης Κυθήρων και Αντικυθήρων κ. Σεραφείμ, που προ ολίγων ημερών συνεπλήρωσε 19 έτη ευδόκιμης ποιμαντορίας στη μικρή αλλά ιστορική αυτή Μητρόπολη, συνεπικουρούμενος από τον αναπλ. Γενικό Αρχ. Επίτροπο π. Ιωάννη Παπανδρόπουλο, τον εφημέριο του νησιού π. Ιωάννη Μαριδάκη και τον Ιεροδιάκονο της Μητροπόλεως π. Ιερόθεο Κρητικό. 
Αφ εσπέρας τελέσθηκε ο Πανηγυρικός Εσπερινός και ανήμερα ο Όρθρος με την Αρχιερατική Θ. Λειτουργία, μετά το πέρας της οποίας έγινε η Λιτανεία της Θαυματουργού Εικόνος και του Λειψάνου του Αγ. Μύρωνος μέχρι την πηγή της ευρέσεως, όπου τελέσθηκε Αγιασμός, συνοδεία αγήματος της Ελληνικής Αστυνομίας. Άμα τη επιστροφή όλο το εκκλησίασμα πέρασε κάτω από την εικόνα κατά το τοπικό έθιμο. 
Παρέστησαν ο Γ.Γ. του Υπουργείου Εσωτερικών κ. Δημήτρης Κάρναβος, ο Δήμαρχος Κυθήρων/Αντικυθήρων κ. Στράτος Χαρχαλάκης, ο Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Αντικυθήρων κ. Γιώργος Χαρχαλάκης και πολλοί προσκυνητές, κάτοικοι του μικρού νησιού και Αντικυθήριοι της Αττικής και απόδημοι. 
Μετά τη Θεία Λειτουργία ακολούθησε η παραδοσιακή κρητική τράπεζα και διασκέδαση, που αποτελεί το παλαιότερο έθιμο των Αντικυθήρων και συνιστά ένα γνήσιο παραδοσιακό νησιώτικο πανηγύρι που διατηρείται εδώ και αιώνες. Ιδιαίτερη είναι η σχέση του νησιού με τη γειτονική Κρήτη, κάτοικοι της οποίας εποίκισαν το νησί μετά την πτώση του Χάνδακα (1669) και βρήκαν θαυματουργικά την εικόνα του Αγίου Μύρωνος, χτίζοντας λαμπρό Μοναστήρι που άκμασε τους προηγούμενους αιώνες, όταν το νησί είχε εκατοντάδες κατοίκους και ακμάζουσα τοπική κοινωνία. 
Ο Σεβασμιώτατος ευχήθηκε διά πρεσβειών του Αγ.Μύρωνος, να ανασχεθεί η πληθυσμιακή συρρίκνωση του νησιού και ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον ομογενή Αντικύθηριο κ. Διονύση Γαλανάκη, διακεκριμένο αιματολόγο στη Νέα Υόρκη, ο οποίος από το περίσσευμα της αγάπης του προέβη φέτος σε σημαντικές δωρεές εκκλησιαστικών ειδών στο Ναό του Αγ. Μύρωνος. 
Ο Δήμαρχος κ. Χαρχαλάκης ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν στη διεξαγωγή της πανηγύρεως και τόνισε τη σημασία της διατήρησης των εθίμων από γενιά σε γενιά, κυρίως σε μικρούς τόπους όπως τα Αντικύθηρα, που δυστυχώς ερημώνουν από μόνιμο ενεργό και νεανικό πληθυσμό.
Στις Ιερές Ακολουθίες έψαλαν Ιεροψάλτες εκ Σπάρτης της Λακωνίας με χοράρχη τον Πρωτοψάλτη κ. Νικόλαο Ταπραντζή. 

ΟΛΩΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΩΣ - Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

Γράφει ο Μανώλης Κουφάκης (*) 
Ο Homo Sapiens, ο «σοφός άνθρωπος» δηλαδή, που κατοικεί εδώ και 300.000 χρόνια τη Γη, άρχισε σχεδόν με την εμφάνισή του να παράγει τεχνολογία, ακριβώς επειδή η τεχνολογία είναι
σύμφυτη με το Είναι του, δηλαδή με την ίδια τη φύση του.
Ωστόσο η τεχνολογία αυτή παρέμενε στοιχειώδης και η εξέλιξή της σχεδόν μη παρατηρήσιμη, μέχρι την πρώτη Βιομηχανική Επανάσταση, οπότε άρχισε να εκτινάσσεται.
Ας δούμε επιγραμματικά τις μέχρι τώρα Βιομηχανικές Επαναστάσεις και ας προσέξουμε το «κινούν» κάθε φορά την επανάσταση.
Η πρώτη Βιομηχανική Επανάσταση (1784), χρησιμοποίησε την ενέργεια του νερού και του ατμού για τη μηχανοποίηση της παραγωγής.
Η δεύτερη Βιομηχανική Επανάσταση (1870), χρησιμοποίησε την ηλεκτρική ενέργεια, το πετρέλαιο και τις μηχανές εσωτερικής καύσης. Αυτά έδωσαν τεράστια ώθηση στη βιομηχανική
παραγωγή και έφεραν μεγάλες αλλαγές σε όλη την ανθρωπότητα.
Η τρίτη Βιομηχανική Επανάσταση (1969), χρησιμοποίησε την ηλεκτρονική όσο και την τεχνολογία της πληροφορίας, που άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε τον κόσμο και την παραγωγή.
Η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση (2016), βρίσκεται ακόμη στα σκαριά. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι τεχνολογίες που θα πρωταγωνιστήσουν σ’ αυτήν θα είναι το διαδίκτυο, η τεχνητή
νοημοσύνη και η γενετική μηχανική.
Από την εμφάνισή της η πληροφορική κινείται με φρενήρεις ρυθμούς και συμπαρασύρει σχεδόν όλες τις τεχνολογίες. Ο Γκόρντον Μουρ (ιδρυτής της Intel), το 1965 διατύπωσε την
πρόβλεψη ότι η δύναμη στα τσιπ των κομπιούτερ θα διπλασιάζεται κάθε 24 μήνες. Το ότι στα χρόνια που μεσολάβησαν φαίνεται να επιβεβαιώνεται η αρχή αυτή, δείχνει σαφώς ότι η τεχνολογία κινείται πράγματι ακολουθώντας εκθετική καμπύλη. Χαρακτηριστικό της καμπύλης αυτής είναι ότι για ένα μεγάλο διάστημα κινείται σχεδόν οριζόντια, σχεδόν δεν παρατηρείται καμιά αλλαγή (προβιομηχανική περίοδος). Με την πρώτη Βιομηχανική Επανάσταση η τεχνολογία μπαίνει στο δεύτερο εκθετικό στάδιο, αυτό της σταδιακής ανόδου. Οι εξέλιξη
των τριών επόμενων Βιομηχανικών Επαναστάσεων μας πείθει ότι οδεύουμε προς το «σημείο καμπής» της καμπύλης, απ’ όπου αναμένεται η κατακόρυφη πλέον εκτίναξη της τεχνολογίας.
Οι κατακλυσμιαίοι πλέον ρυθμοί εξέλιξης της τεχνολογίας θέτουν άμεσα και επιτακτικά το ερώτημα κατά πόσον η κοινωνία των ανθρώπων μπορεί να την παρακολουθήσει. Αλλά κυρίως, το κατά πόσον μπορούν έγκαιρα και αποτελεσματικά να τίθενται κάθε φορά οι ρυθμίσεις και οι κανόνες που θα μας προστατεύουν από τις υπερβολές της. Οι αλγόριθμοι και τα big data (τεράστιες τράπεζες δεδομένων που αφορούν τον καθένα από εμάς), έχουν τη δυνατότητα -στα χέρια επιτήδειων συμφερόντων- να υπονομεύσουν πολύ εύκολα την ελεύθερη βούλησή μας και τη Δημοκρατία.
Έπειτα, θα πρέπει να σκεφτούμε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη και η Γενετική Μηχανική -κινητήριες δυνάμεις της τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης- οδηγούν αναπόφευκτα στο να
αντιμετωπίσουμε, κάποια στιγμή, όντα ευφυέστερα και δυνατότερα από εμάς, τα οποία οι ίδιοι θα έχουμε δημιουργήσει. Πώς αλήθεια θα χειριστούμε αυτό το ζήτημα, που θέτει εν αμφιβόλω την ίδια μας την ύπαρξη σαν είδος;
Ακόμα, θα πρέπει να θεωρείται πολύ πιθανή η υποχώρηση του ανθρώπου από την αγορά εργασίας, ίσως σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι συνέβη στις προηγούμενες βιομηχανικές επαναστάσεις.
Μπορούμε να αναλογιστούμε τις προσωπικές και κοινωνικές πιέσεις και εντάσεις που θα αντιμετωπίσουμε εξ αυτού. Παρ’ όλα αυτά, αν κάτι μάθαμε από τις τρεις προηγούμενες
βιομηχανικές επαναστάσεις, είναι ότι δεν ωφελεί «να σπάσουμε τις μηχανές που τις κινούν».
Βρισκόμαστε λοιπόν ήδη στην τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση!
Μια επανάσταση που έρχεται να αλλάξει ριζικά σε όλη την ανθρωπότητα, όχι μόνο αυτό που ξέρουμε να κάνουμε, αλλά ίσως και αυτό που είμαστε. Περισσότερο από κάθε άλλη φορά
στο παρελθόν, εμφανίζεται σήμερα επιτακτική η ανάγκη για μια φιλοσοφική θεώρηση της τεχνολογίας. Μια Φιλοσοφία της Τεχνολογίας η οποία διαχεόμενη στα σχολεία, τα πανεπιστήμια και εν τέλει στα εργαστήρια προηγμένης τεχνολογίας, ελπίζουμε να φέρει γόνιμα αποτελέσματα και ίσως προλάβει υπερβολές δυσάρεστες για το ανθρώπινο μέλλον.
* Δρ. Μηχανικός
τ. Δ/ντής ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.