Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Παρασκευή 7 Μαΐου 2021

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Επανήλθε το αγαπημένο παγκάκι στο Τελωνείο, μετά την συντήρηση του απο ανθρώπους του Δήμου. Έλειψε αυτές τις μέρες αλλά χρειαζόταν μια συντήρηση μετά και το "ξύλο" που έφαγε απο κάποιους γνωστούς που δεν σέβονται την περιουσία μας...

 

ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΔΕΚΑΠΕΝΘΗΜΕΡΟΥ ΘΑ ΞΑΝΑΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙ Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑΣ

Ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για την ονοματοδοσία 190 οδών στην Κίσαμο
Μετά από πολύμηνη αναγκαστική παύση των συνεδριάσεων της επιτροπής ονοματοδοσίας οδών του σχεδίου πόλεως της Κισάμου και του οικισμού Αγίου Αντωνίου λόγω κορωνοϊού και των ειδικών συνθηκών που ανέκυψαν, η επιτροπή θα ξανασυνέλθει μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαΐου 2021 προκειμένου να ολοκληρώσει με τις συνεδριάσεις που απαιτούνται, το έργο που της έχει ανατεθεί και το οποίο έχει φτάσει σχεδόν στο τέλος του.
Οι συνεδριάσεις της επιτροπής ξεκίνησαν μετά από ανάθεση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κισάμου και του Δημάρχου κ. Θοδωρή Σταθάκη, τον Φεβρουάριο του 2018 ( Πρακτικό 3/28-2- 2018 Αρ. Απόφασης 30 Αρ. Πρ.1752).
Τα μέλη της επιτροπής κλήθηκαν να ονοματοδοτήσουν πάνω από 190 οδούς ή τμήματά τους) και πλατείες και να τεκμηριώσουν τις όποιες επιλογές τους, αφού έλαβαν υπόψη και τις σχετικές προτάσεις πολιτών, φορέων, συλλόγων και αφού βέβαια προσπάθησαν να βρουν επαρκή στοιχεία για κάθε όνομα, να τα διασταυρώσουν και να τα επαληθεύσουν, ειδικά σ' ότι αφορά πρόσωπα και γεγονότα από την τοπική ιστορία και κοινωνία.
Σ’ αυτή την κατηγορία ειδικότερα, τα στοιχεία δεν εντοπίζονται πάντα εύκολα, ούτε είναι πάντα επαρκή και η διασταύρωση τους είναι ακόμα πιο δύσκολη λόγω ανυπαρξίας αρχείων και συχνά συγκεχυμένων ή και αντιφατικών πληροφοριών.
Οπότε όλο αυτό το διάστημα αναγκαστικής παύσης των συνεδριάσεων αξιοποιήθηκε για την εξεύρεση καν τη διασταύρωση αυτών των στοιχείων όπου και όσο ήταν δυνατόν. 
Να σημειωθεί ότι η επιτροπή συνέχισε απρόσκοπτα και επί της τωρινής δημοτικής αρχής του κ. Γεωργίου Μυλωνάκη το έργο της, το οποίο όταν θα ολοκληρωθεί, ελπίζει ότι θα καλύψει μια σημαντική έλλειψη πολλών δεκαετιών για την πόλη μας και θ' ανήκει σ όλους μας.
    Η Πρόεδρος της Επιτροπής
    Ελένη Γεωργακάκη
 
Πέρα απο κάθε φαντασία λοιπόν....στο ερώτημα του sadentrepese, γιατί αργούν να δοθούν τα ονόματα στους δρόμους της πόλης, η πρόεδρος της επιτροπής, η αγαπητή Ελένη Γεωργακάκη απάντησε με επιστολή της στους Νέους Ορίζοντες. Το ίδιο κάνει βέβαια μιας και οι ανησυχίες για το θέματα της πόλης είναι κοινές σε όσους ασχολούνται με αυτήν. Βέβαια κανείς δεν ζητάει ευθύνες απο ανθρώπους που εθελοντικά κάνουν την δουλειά αυτή, και έχουν αναλάβει ένα έργο που εκτός απο απαραίτητο είναι και ιστορικής σημασίας αφού έτσι θα τιμήσουμε και κάποιους ξεχασμένους που είτε το θέλουμε είτε όχι πρόσφεραν για τον τόπο. Τα τρία χρόνια είναι νομίζω αρκετά για να βρεθούν ονόματα και να γίνουν οι επαληθεύσεις γιατί σίγουρα το πρόβλημα δεν είναι εκεί αλλά στην συνέχεια του που θα χρειαστούν πολλές συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου για να περάσουν, κι αν περάσουν τα ονόματα...αλλά και το σπουδαιότερο να βρεθεί το κονδύλι που απο τις πρώτες πληροφορίες ξεπερνάει τις 30.000 Ε για την κατασκευή και τοποθέτηση τους.
Εύλογη λοιπόν η ερώτηση στο blog μιας και αλλάξαμε ήδη δυο δημοτικές αρχές και υπολογίζω οτι έως ότου το δούμε τελειωμένο να αλλάξουν και άλλες δυο. 
Πάντως συνιστώ στην επιτροπή να χειρίζεται τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ μιας και οι εφημερίδες πέρασαν σε δεύτερη μοίρα.... ειδικά άμα είναι εβδομαδιαίες.

Υ.Σ Μια απλή διευκρίνηση σχετικά με την ντόπια καθυστέρηση. Η απόφαση για σύσταση επιτροπής ονοματοδοσίας πάρθηκε απο το δημοτικό συμβούλιο τον Απρίλη του 2017 και η πρώτη συνεδρίαση έγινε τον Γενάρη του 2018. Μάλιστα τότε η δημοτική αρχή είχε δώσει στην δημοσιότητα επιστολή λέγοντας και για το ποιος είναι υπεύθυνος:
- Κάνουμε γνωστό ότι για την ονοματοδοσία οδών της έδρας του Δήμου μας  υπάρχει η συνεργασία του Δήμου Κισσάμου και του Φιλολογικού Συλλόγου Κισσάμου ως υπεύθυνου για την ολοκλήρωση του εν λόγω έργου. Επιπλέον προχωρήσαμε στη δημιουργία πενταμελούς επιτροπής για να βοηθήσει το έργο του Φιλολογικού Συλλόγου από επιφανείς και γνώστες του αντικειμένου συνδημότες μας, τους οποίους ευχαριστώ θερμά για την πολύτιμη βοήθειά τους. Ευχαριστώ επίσης τον Φιλολογικό Σύλλογο για την ανάληψη αυτού του έργου, που είναι απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης μας  και θα αποτελεί μια διαρκή υπενθύμιση της ιστορίας του τόπου μας. Με μέλημα του Φιλολογικού Συλλόγου θα οριστούν ακόμη δυο μέλη επιτροπής ώστε στο σύνολό της να είναι πενταμελής και θα καθοριστούν οι κανόνες που θα ισχύσουν για την εν λόγω διαδικασία. Υπομονή λοιπόν από όλους μας ώσπου να ξεκινήσει η διαδικασία και ελπίζουμε να τηρηθεί αυτό που συμφωνήθηκε από τους εμπλεκόμενους, ότι ανακοινώσεις θα γίνονται επίσημα και μόνο από τον Φιλολογικό Σύλλογο που είναι και ο υπεύθυνος φορέας του έργου.
Ο Δήμαρχος
Σταθάκης Θεόδωρος

Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΑΡΧΗ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ

8 χρόνια απο τον Θάνατο του Ειρηναίου και ανεβάζω ένα ωραίο κείμενο της κα. Ευτυχίας Δεσποτάκη απο την ομιλία της "Οι φιλόλογοι τιμούν τον Ιεράρχη" εκδήλωση που έγινε όταν ήταν εν ζωή ο Ειρηναίος το 1998-99.

- Όταν η γενιά μου ήταν στην εφηβεία, στη δεκαετία του ’60, είχαμε την τύχη να μας συνοδεύσει ο παιδαγωγικός λόγος του Ιεράρχη Ειρηναίου. Είμασταν τότε μια γενιά συντηρητικών αρχών, όπως και οι γονείς μας, με στενότερη σχέση προς την εκκλησία απ’ ό,τι τα σημερινά παιδιά. Ο εκκλησιασμός της Κυριακής, οι Εσπερινοί, οι Χαιρετισμοί, οι Αγρυπνίες, οι ομιλίες στο ενοριακό μας κέντρο, από τα πρώτα μελήματα του δεσπότη, το κατηχητικό σχολείο, ήταν συνήθειες περίπου επιβεβλημένες, άλλοτε από πίστη, άλλοτε για λόγους επιμόρφωσης, άλλοτε σαν προέκταση της περιορισμένης τότε κοινωνικής μας ζωής, οπωσδήποτε όμως σήμερα εξωραϊσμένες αναμνήσεις. Είναι γεγονός, όμως, δεν ήταν λίγες οι φορές που δυσφορούσαμε. Ο λόγος της εκκλησίας ακουγόταν τυπικός και ξηρός, μας άφηνε αδιάφορους ή μας κούραζε. Άλλοτε πάλι μας γέμιζε φόβο και ενοχές απέναντι στο Θεό και τους αγίους, καθώς η φαντασία μας περίσσια έπλαθε τα μαρτύριά τους, τα βασανιστήρια της κόλασης και τους πειρασμούς. Πολλά τα αναπάντητα ερωτήματα και οι αμφιβολίες: Τι είναι ο Θεός, τι είναι η αμαρτία, τι θα πει ανάσταση, τι σταύρωση, τι σωτηρία; Μα ήταν εύκολο στον καθένα μας να σταυρωθεί για να σώσει τους άλλους; Μα ο λόγος του ιεράρχη μαλάκωνε την ψυχή μας. Ήταν ένα ιερωμένος που μιλούσε για το Θεό και τους αγίους της ορθόδοξης πίστης μας και τους κατέβαζε λίγο πιο χαμηλά στη γη κι έκανε ό,τι μπορούσε για να λιάσει εμάς μήπως μπορέσουμε και τους φτάσουμε. Κι όταν του λέγαμε για τις αμαρτίες μας, αυτός διόρθωνε τη λέξη αμαρτία με τη λέξη «λάθος». Μας έδειχνε τους αγίους κι έλεγε: «Όλοι αυτοί έκαναν λάθη, μα μετάνοιωσαν, άλλαξαν πορεία και άγιασαν». Όλη του η προσπάθεια ήταν να πλατύνει το μυαλό μας και να ομορφύνει την ψυχή μας. Μας μετέφερε τα λόγια του Ευαγγελίου, τα «Αθάνατα Λόγια» όπως τα χαρακτηρίζει στο ομώνυμο βιβλίο του κι εύρισκαν απήχηση σε κάποιο σημείο της ψυχής μας ή της ζωής μας. Καθένας μας μπορούσε να είναι ένας λιγόπιστος Πέτρος, ένας αντάρτης Παύλος, ένας ανεύθυνος Πιλάτος, η μάνα μας μπορούσε ώρες-ώρες να είναι η Παναγία και το ξυλουργείο της Ναζαρέτ το μαγαζάκι του πατέρα. Μιλούσε για τους Πατέρες, τον Χρυσόστομο, τον Ιερό Αυγουστίνο, μα και για τον Γκαίτε, τον Ντοστογιέφοκι. τον Κίπλιγκ, τον Kiergegaard, τον Shiller, τον Toynbee, τον Καζαντζάκη. Μας έφερνε σε επικοινωνία με όλο τον κόσμο, την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία, καθώς άνθρωποι νέοι άλλων ομολογούν επισκεπτόταν την ταπεινή μας μητρόπολη, σε μια εποχή. που ούτε Ευρωπαϊκή Ένωση υπήρχε, ούτε προγράμματα ανταλλαγών Erasmus, Lingua, Leader. Εμείς ωστόσο κάτι υποψιαζόμασταν από τον αναπτυγμένο κόσμο. Και η διδασκαλία του γινόταν σε μια γλώσσα ζωντανή, ποιητική, απλή κατανοητή με λέξεις ιδιαίτερα φορτισμένες. Πρόσεχε ιδιαίτερα τις λέξεις που χρησιμοποιούσε ο ποιμενάρχης.
Ο ίδιος έλεγε: «Οι λέξεις είναι σαν τις πέτρες που χτίζουμε και τις χρησιμοποιούμε από πολλές μπάντες. Όποια μπάντα χρησιμοποιήσεις, άλλο αποτέλεσμα θα βγάλεις» και καταλήγει: «οι λέξεις που δεν περνούν και δεν αγγίζουν την καρδιά μου, δεν τις χρησιμοποιώ». Γι’ αυτό λοιπόν, ο λόγος του επισκόπου ήταν αξιόπιστος και γινόταν το «άλας της ζωής». Άλλωστε η ίδια η θρησκευτικότητά του ήταν ποιητική.
    Έτσι στις νεανικές ανησυχίες μας για το Θεό προσπαθούσε να μας απαντήσει:
- Ο Θεός δεν είναι τίποτε άλλο παρά ο Φωτισμένος Λόγος που αιώνες πλανάται πάνω από τον κόσμο: «Εν αρχή ήν ο Λόγος και ο Λόγος ήν ο Θεός». Αυτός ο λόγος έχει κανόνες και σε οδηγεί στην τελειότητα. Αποτελεί θεία χάρη για όποιον πιστέψει και αγωνιστεί στη ζωή του για την ψυχική και σωματική ισορροπία, που θα τον οδηγήσει στην τελειότητα. 
- Η συνάντηση με το Θεό είναι απόλυτα προσωπική υπόθεση του καθενός και δεν μπορεί να στηριχθεί στην παράδοση, ούτε στην εμπειρία περασμένων γενεών. Καθένας ζητά με την δική του ψυχή να συναντήσει το Θεό. «Η γνώμη και πλευρά των άλλων μας βοηθά να φθάσομε στην πηγή της Αλήθειας».........

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Μια πολύ όμορφη φωτογραφία στο καφενείο "Παλλάς" αρχές του 1990 με Κισαμίτες που χορεύουν τους σκοπούς του Κουτσουρέλη. Ο Κουτσουρέλης με λαούτο παίζει και χορεύουν οι Ροδόγιαννης, Aλεξανδράκης, Ροκάκης Γιώργος, Φελεσάκης (αν δεν κάνω λάθος) και ο Μπρεδάκης Παναγιώτης. Δεν διακρίνεται ο πρώτος χορευτής αν και η παρέα αυτή είχε εβδομαδιαία συνάντηση (κάθε Παρασκευή) στο τσαρσί του Καστελλιού μιας και οι περισσότεροι ήταν απο χωριά. Από τα ωραία του τσαρσιού που δεν θα ξαναυπάρξουν....
Φώτο Ν. Αντωνογιαννάκη

50.000 ε ΓΙΑ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ

49.400 Ε στον Δήμο Κισάμου για πυροπροστασία την νέα χρονιά απο τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.) Πρόκειται για δράσεις που αφορούν σε:
-Εκτέλεση προγραμμάτων προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης για τη μείωση του κινδύνου εκδήλωσης πυρκαγιάς, σε περιοχές ιδιαίτερης προστασίας (άλση, πάρκα, κατασκηνώσεις κ.ο.κ.) αρμοδιότητας των Δήμων.
- Απομάκρυνση των υπολειμμάτων καθαρισμού της βλάστησης από ιδιοκτήτες σε περιβάλλοντες χώρους κατοικιών και οικοπεδικές εκτάσεις, εντός των διοικητικών ορίων των Δήμων.
- Εκτέλεση έργων και εργασιών προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης από τους Δήμους, καθ΄ υπόδειξη και σε συνεργασία με τις κατά τόπους αρμόδιες Δασικές Υπηρεσίες, στη ζώνη μίξης δασών – πόλεων και οικισμών, για λόγους αντιπυρικής προστασίας των πολεοδομικών τους συγκροτημάτων.
- Συντήρηση και βελτίωση του δασικού οδικού δικτύου από τους Δήμους, σε συνεργασία με τις κατά τόπους Δασικές Υπηρεσίες.
- Υλοποίηση προληπτικών μέτρων για την αποφυγή πρόκλησης πυρκαγιάς από τη λειτουργία χώρων ανεξέλεγκτης εναπόθεσης απορριμμάτων.
- Ενίσχυση εθελοντικών δράσεων σε επίπεδο ΟΤΑ Α’ βαθμού.
- Θέματα προμήθειας εξοπλισμού (βυτιοφόρα, γεννήτριες, ασύρματοι κ.ο.κ.)
- Λειτουργικά έξοδα (καύσιμα, υπερωρίες προσωπικού κ.ο.κ.)
- Κάλυψη δαπανών μίσθωσης οχημάτων ή μηχανημάτων προς ενίσχυση του έργου της καταστολή ή της αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών.

Πέμπτη 6 Μαΐου 2021

ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΟΥ

Eκ της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι κατά την εορτή το Αγίου Οικουμενίου, Επισκόπου Τρίκκης, εορτάζει και το ομώνυμο παρεκκλήσιο, το οποίο ευρίσκεται εις τον προαύλιο χώρο των Ιδρυμάτων της Ι. Μητροπόλεως. Καθώς φέτος η ημέρα της μνήμης συνέπεσε την Τρίτη της Διακαινισήμου, θα εορταστεί  σύμφωνα με το ακόλουθο Πρόγραμμα: 
Παρασκευή της Διακαινισμίμου, 7 Μαΐου, ώρα 6.00μ.μ. Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός, Σάββατο της Διακαινισίμου, 8 Μαίου, ώρα 7.30π.μ. Όρθρος-Αρχιερατική Θεία Λειτουργία.
Των ιερών Ακολουθιών θα προστεί ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος. 
Προς διευκόλυνση ο Εσπερινός θα τελεστεί εις τον άνετο προαύλιο χώρο των Ιδρυμάτων.
Καλείται ο φιλάγιος λαός του Θεού όπως μετέχει της πανηγύρεως, τηρώντας τα ισχύοντα μέτρα.
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ......ΜΙΚΡΟ ΚΑΛΑΘΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΦΕΤΟΣ....

Ο Κισαμίτης Βαγγέλης Γαλανάκης που δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια με τον τουρισμό στην Ελβετία, και βρίσκεται αυτήν την περίοδο στην Κίσαμο, είπε για την ιδιόμορφη κατάσταση του τουρισμού στην εποχή της πανδημίας.

- Οι κρατήσεις τον Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο ήταν για την Ελλάδα τουλάχιστον από την Ελβετία, αλλά και για τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο πέραν κάθε προσδοκίας!!! Το lockdown όμως διέλυσε τα πάντα, ακυρώσεις η μια μετά την άλλη!! 
Ο κόσμος είχε εμπιστοσύνη στην Ελλάδα, όμως όταν ακούς συνέχεια από τα Ελληνικά ΜΜΕ ότι γέμισαν τα νοσοκομεία χιλιάδες κρούσματα, τι εμπιστοσύνη να υπάρχει!!! Χάθηκε ο  Απρίλιος, ο Μάιος και υπολογίζω και ο Ιούνιος !!! Βέβαια η Τουρκία είναι σε lockdown, η Αίγυπτο σε μαύρη λίστα, αυτό είναι υπέρ μας, αλλά ας κρατάμε μικρο καλάθι τουλάχιστον μέχρι τις 20 Ιουνίου!!!!

- Τελικά ο δημοσιογραφικός πανικός που συνεχίζεται και σήμερα λες και έτσι θα αλλάξουμε την παλιοκατάσταση μας, γράφοντας καθημερινά πόσοι πέθαναν, πόσοι είναι διασωληνωμένοι, πόσα κρούσματα έχουμε ανά νομό, (το μόνο που μένει είναι να μας γράψουν και ονόματα των νοσούντων) τον διαβάζουν και άλλοι..και δυστυχώς είναι αυτοί που περιμένουμε να έλθουν εναγωνίως για να μας βγάλουν απο την μιζέρια μας. Μπούμερανγκ η κατάσταση και οι επιπτώσεις θα τις δούμε σύντομα.

Ο ΣΙΩΠΗΛΟΣ

 Με αφορμή την χθεσινή αναφορά της σελίδας στο παλιό "ΜΠΑΡΜΠΕΡΙΚΟ", στην ατμόσφαιρά του, στα σύνεργά του και στους αξέχαστους Καστελλιανούς παλιούς και αγαπητούς Αντρέα Κυριτσάκη και Δημήτρη Αποστολάκη με το κουρείο τους στην μέση της αγοράς, ας ξαναθυμηθούμε τον Ιωάννη Κονδυλάκη σε ένα από τα ανεπανάληπτα διηγήματά του με πρωταγωνιστή ένα ασυνήθιστο κουρέα στην παλιά Αθήνα αυτή την φορά.. στο διήγημά του "Ο ΣΙΩΠΗΛΟΣ" ο μοναδικός ψυχογράφος Ι. Κονδυλάκης, με το λεπτό του χιούμορ, την διακριτική του ειρωνεία, τις δεξιοτεχνικές και διεισδυτικές του ερωτήσεις προσπαθεί, να λύσει το μυστήριο και τον λόγο για τον οποίο ο δικός του κουρέας είναι πάντα σιωπηλός, σε αντίθεση με την εικόνα των συνήθως φλύαρων και πολυλογάδων κουρέων όλων των εποχών..
Κυριάκος Ροδουσάκης
Ο ΣΙΩΠΗΛΟΣ
Δεν δύναμαι να κατηγορήσω τον κουρέα μου ότι εκληρονόμησε το ελάττωμα των αρχαίων ομοτέχνων του. Ποτέ δεν ευρέθηκα είς την ανάγκην, εις ήν ο αρχαίος εκείνος, όστις, ερωτηθείς παρά του κουρέως «Πώς σε κείρω;», απήντησε «Σιωπών». Ποτέ δεν μου ανέπτυξε τας ιδέας του περί της διοργανώσεως του στρατού μας ή τας γνώμας του περί του γλωσσικού ζητήματος.
 Έξ εναντίας αυτός αναγκάζεται να μου συμβουλεύει σιωπήν δια να μη με κόψει με το ξυράφι του.
- Προσέξετε, μη μιλάτε να μη κοπείτε!
  Αυτό δε και το «με τις υγείες σας», με το οποίον τελειώνει το ξύρισμα, είναι οι μόναι λέξεις τας οποίας ακούω από το στόμα του.
  Είναι χολερικής μορφής άνθρωπος, ωχρός και ισχνός, σχεδόν σκυθρωπός πάντοτε. Αλλά δεν είναι σταθερός κανών οτι οι χολερικοί είναι ολιγόλογοι. Εγνώρισα ανθρώπους αυτού του τύπου, ανυποφόρους φλυάρους, κατά τοσοϋτο δέ μάλλον επικινδύνους, καθ’όσον η σοβαρά μορφή των εμπνέει εμπιστοσύνην και ανύποπτοι εμπίπτετε εις την παγίδα.
  Αλλ’ η ολιγολογία του κουρέως μου, άφ’ ενός με ευχαρίστει, έξ άλλου μ’ επείσμωνε και μ' εσκανδάλιζε.
 Μου εφαίνετο τρόπον τινά ασέβεια πρός τας παραδόσεις του επαγγέλματος και διέψευδε την ιδέαν την οποίαν είχα περί των κουρέων κατά τρόπον τόσον απρόοπτον, ώστε να μου φαίνεται ως προσβολή προσωπική. Αυτός, όχι μόνον φλύαρος δεν ήτο, άλλα και δεν υπέφερε τας ομιλίας των άλλων.
  Δια τούτο ανέστρεψα τους ορούς. Εφλυάρουν εγώ ο πελάτης, προσπαθών να εξερεθίσω την σιωπηλήν του απάθειαν και εκδικούμενος συγχρόνως δι’ όσα έχει υποφέρει απ’ αιώνων το γενειοφόρον γένος των ανθρώπων από την πολυλογίαν των κουρέων. Άλλ’ εις τας έρωτήσεις μου απήντα με ξηρά μονοσύλλαβα και οσάκις τον ηνάγκαζα να είπη περισσότερα, μου επέβαλλε σιωπήν με την απειλήν του ξυραφιού.
 - Μη μιλάτε, σας είπα, να μη σας κόψη το ξυράφι.
 Υποθέτω δε ότι σκοπίμως μ’ έκοπτεν ενίοτε, δια να ενισχύσει και δια του παραδείγματος τους λόγους του.
Μίαν ημέραν έτυχε να είμεθα οι δύο μας μόνον εις το κουρείον. Ενώ δε μ' εσαπούνιζε του είπα:
 - Δε μου λες, κυρ Σταύρο, κρατάς λογαριασμό πόσα κεφάλια έχεις μπαρμπερίσει ως τώρα;
Η ανόητος αυτή ερώτησις φαίνεται ότι του άρεσε, διότι αντί να μου κόψει την συνέχειαν δι’ ενός ξηρού όχι, κατά την συνήθειάν του, είπεν:
- Όλα τα μεγάλα κεφάλια της Ελλάδος έχουν περάσει από τα χέρια μου και σε βεβαιώ ότι δεν ζυγίζουν μεγάλα πράμα. Όλα κούφια και ελαφρά. Είμαι κουρεύς τριανταπέντε χρόνια. Και εις αυτό το διάστημα έχω ξυρίσει πολιτικούς, στρατιωτικούς, καθηγητάς, διπλωμάτας, ανώτερους διοικητικούς υπαλλήλους, δημοσιογράφους... τέλος πάντων τας κορυφάς όλων των κλάδων που μας διευθύνουν...
 Η απροσδόκητος αυτή διάχυσις μ εξέπληξε και αν συνέπιπτε με τας εορτάς τής 25 Μαρτίου και της 15 Αυγούστου, θα την απέδιδα εις θαύμα της Παναγίας τής Τήνου, ήτις αποδίδει την φωνήν εις τούς άλαλους.
 Επωφελήθην το θαύμα, το όποιον ίσως ήτο παροδικόν.
- Και δε μου λες, κυρ Σταύρο, δια μιας αρχίζετε να ξυρίζετε ανθρώπους σεις οι κουρείς; Δεν κάνετε καμιά προάσκησιν;
- Τι; μήπως πιστεύεις και του λόγου σου ότι γυμναζόμεθα πρώτον σε γουρουνίσια κεφάλια, σαν πατσατζήδες;
- Λοιπόν ποιόν πρωτοξύρισες;
- Έναν τρελό. Δεν το λέει και η παροιμία; «Στών τρελλών τα κεφάλια μαθαίνουν οι μπαρμπέρηδες». Τι υπέφερε στα χέρια μου ο μακαρίτης!
- Απέθανε;
- Μπορούσε να μη πεθάνει με τα μαρτύρια που υπέφερε; Απέθανε μετά τρία έτη, αλλά δεν αμφιβάλλω ότι απέθανε από την αγρίαν σφαγήν που, έπαθε από το ξυράφι μου. Ο δεύτερος και ο τρίτος δεν ήσαν ολιγώτερον τρελοί από τον πρώτον. Έπειτα πήρε δρόμο το χέρι μου.
Επήλθε βραχεία σιωπή, έπειτα του είπα:
- Δε μου λες τώρα, κυρ Σταύρο, πως εσύ μεταξύ των κουρέων, αρχαίων και σημερινών, αποτελείς εξαίρεσιν με την ολιγολογίαν σου; Γιατί δε μιλείς, ενώ βλέπω ότι μιλείς πολύ καλά;
Το πρόσωπον του κουρέως, το οποίον είχεν αιθριάσει επί τινας στιγμάς, εσυννέφιασεν εκ νέου. Φαίνεται ότι η ερώτησίς μου έθιξε κάποιο μυστήριον εις τα βάθη της ψυχής του, διότι τον είδα συνταρασσόμενον και εις την κατήφειαν των κίτρινων οφθαλμών του ανεπήδησε μια αστραπή.
Εφάνη σκεπτόμενος επ’ ολίγον, έπειτα με φωνήν άλλοιωμένην, τραχυτέραν του συνήθους και σπασμωδικήν, μου είπεν:
- Εγώ δεν είμαι σαν τους άλλους. Έχω στις φλέβες μου αίμα νεκρού.
 Τον ητένισα απορών. Είχε γίνει σκυθρωπότερος, τα μάτια του εσκοτείνιασαν. Η μεταβολή εκείνη με ανησύχησε, διότι ήμουν ακόμη υπό το ξυράφι του, άλλ’ η περιέργεια υπερίσχυσε. Και του είπα:
-  Αίμα νεκρού!... Τι λες;
-  Αυτό που σου λέγω. Άκουσε τι συνέβη. Όταν πρωτάρχισα να ξυρίζω, μου λέει μια μέρα ο μάστορής μου:
«Να πας στην οδό Περικλέους, αριθμός τάδε, νά ξυρίσεις. Πάρε τα εργαλεία». Έτρεξα με προθυμίαν, διότι υπέθεσα ότι μ' έστελνε να ξυρίσω κανένα γαμπρό κ’ επερίμενα το σχετικό δώρο. Φθάνω εις το σπίτι που μου 'πε ο μάστορής κι ανεβαίνω μια σκάλα άλλα δεν μου εφάνει αυτό το σπίτι να ετοιμάζετο για γάμο, κάθε άλλο. Τα πρόσωπα που παρουσιάζοντο στο διάδρομο δεν εφαίνοντο να ήσαν προσκαλεσμένοι σε χαρά. Μια μαυροφόρα με μάτια κόκκινα μου δείχνει: «Άπ' εδώ, παιδί μου». Και με οδηγεί εις ένα δωμάτιον, όπου αντί γαμβρού ευρίσκω ένα πεθαμένον φαρδύ πλατύ. Κοιτάζω με απορία τη μαυροφόρα και τούς άλλους που ήσαν εκεί και τούς λέγω:
- Ποιόν θα ξυρίσω;
Μου δείχνουν τον νεκρόν.
- Τον πεθαμένο!
Είναι συνήθεια, μου λέγει η μαυροφόρα και αρχίζει το κλάμα.
Εάν δεν έκλαιγαν, θα νόμιζα ότι παίζουν με τον πεθαμένο. Άλλ’ ήτο αδύνατον εγώ να ξυρίσω πεθαμένον.
Εγύρισα στο μαγαζί αγανακτισμένος άλλ’ ο μάστορης μ’έστειλε πίσω.
- Τι μπαρμπέρης είσαι συ; μου είπε. Το ξύρισμα των πεθαμένων είναι της δουλειάς μας. Κ’ εγώ έχω ξυρίσει πεθαμένο και όλοι οι άλλοι κουρείς.
Αφού ήτο της τέχνης, τι να κάμω; Επήγα κ’ εξύρισα τον πεθαμένο. Άλλ’ έτρεμαν τα χέρια μου τόσον, πού τον παραμόρφωσα το μακαρίτη. Εκόπηκα δε και ο ίδιος κ’ έπαθα σηψαιμία, πού κινδύνευσα να πεθάνω. Το νεκρό αίμα μπήκε στο αίμα μου.
Όταν ετελείωσα όπως- όπως το φρικτό κείνο ξύρισμα, ήμουν τόσο σαστισμένος που είπα στον πεθαμένο:
- Με τις υγείες σας!
Και έφυγα τρέχοντος ως να μ’ εκυνηγούσαν.
Τόσον δε τον είχε ταράξει η ανάμνησις εκείνη, ώστε με την τελευταίαν λέξιν μου έκαμε μίαν βαθείαν εγκοπήν και το αίμα εσχημάτισε μικρόν καταρράκτην εις το μάγουλον μου.

Από ότι θυμάμαι τα παλιά μπαρμπέρικα κουρεία στην πόλη ήταν του Φιστικλή, του Τζούτζουκα, του Τσουρουδιακάκη-Μπαλαμπάκη, του Καστάνη-Μαργαριτάκη, των αδελφών Μαρεντάκη, του Κλωστράκη, και ελπίζω να συμπληρώσουμε .....και όσους δεν θυμάμαι.

ΠΑΝΩ ΑΠΟ 6.000 ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΟN COVID-19 ΣΤΟ Κ.Υ ΚΙΣΑΜΟΥ

Από τον Ιανουάριο ως και χθες έγιναν 6.000 εμβολιασμοί στο Κέντρο Υγείας Κισάμου ...που συνεχίζει το δύσκολο έργο του όπως μας ενημέρωσε η διευθύντρια του ιατρός, κ. Λίτσα Νικολακάκη.. 
Είναι σίγουρα μια τεράστια προσπάθεια που εξελίσσεται δίχως πολλά προβλήματα μιας και η συνέπεια των πολιτών στα ραντεβού ξεπερνάει το 96% σε ένα επαρχιακό Κέντρο Υγείας που δυστυχώς έχει πολλές και σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό. Είναι φανερό βέβαια οτι ο κόσμος θέλει να εμβολιαστεί και αυτό φαίνεται καθημερινά με τον κόσμο που κλείνει ραντεβού.

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΩΡΑ

Ο Κώστας είναι απο τα καλύτερα παιδιά της Κισάμου, αθόρυβος, συνεπής και με τεράστια αγάπη για τον συνάνθρωπο του... το έχει εξάλλου αποδείξει πάμπολλες φορές προκαλώντας τα βλέμματα όχι μόνο του νομού, αλλά και της χώρας να πέσουν στην μικρή μας γειτονιά. Δεν θα σχολιάσω οτι δίνει πάντα το κάτι παραπάνω για τον σκοπό που έχει θέση και κάθε φορά βγαίνει νικητής κάνοντας μας, να τον ζηλέψουμε, αλλά και κάποιους άλλους να θέλουν να μοιραστούν την δόξα του. Φυσικά ο θαυμασμός μας για την επιμονή του είναι κοινός... μακάρι λοιπόν όχι μόνο να βρει κι άλλους μιμητές όπως διάβασα χθες στην ανακοίνωση του δήμου, αλλά και ο δήμος να κάνει και αυτός την ανάλογη προσπάθεια, προσφέροντας για το κοινό καλό και ιδιαίτερα για τα παιδιά που έχουν ανάγκη, τα παιδιά όλου του νομού με ειδικές ανάγκες. 
 Και μια πρώτη προσπάθεια θα μπορούσε να κάνει... κατασκευάζοντας τις ράμπες κολύμβησης για ΑΜΕΑ, που και η σημερινή αλλά και η προηγούμενη δημοτική αρχή είχε υποσχεθεί. Ίσες ευκαιρίες ψάχνουμε αλλά άλλοι πρώτοι θα έπρεπε να είχαν δείξει το καλό τους πρόσωπο, πολύ πριν ζητήσουν απο τους πολίτες μιμητές ή να κάνουν υπεράνθρωπες προσπάθεια για τις ανάγκες μας. 
  Ο Κώστας είναι μοναδικός και ξέρει γιατί αγωνίζεται.... 

ΑΛΑΦΡΟΚΟΚΚΙΝΙΖΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΙΣ 7 ΜΑΙΟΥ

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εισήγηση των ειδικών :
Από το επίπεδο «βαθύ κόκκινο» στο επίπεδο «κόκκινο» πέφτουν οι εξής περιοχές της Κρήτης:
Δήμος Μυλοποτάμου
Δήμος Αμαρίου
Δήμος Χανίων
Δήμος Κισσάμου
Στο επίπεδο «βαθύ κόκκινο», σύμφωνα πάντα με την εισήγηση των ειδικών, παραμένουν οι εξής περιοχές του νησιού:
Δήμος Ρεθύμνου
Δήμος Φαιστού
Δήμος Ανωγείων
Οι επίσημες ανακοινώσεις της κυβέρνησης, αναφορικά με τον επιδημιολογικό χάρτη της χώρας πραγματοποιούνται συνήθως τις Παρασκευές, όποτε η επικρατέστερη ημερομηνία γνωστοποίησης των αλλαγών είναι η Παρασκευή 7 Μαΐου.
Υπενθυμίζεται πως η διαχείριση της πανδημίας είναι δυναμική και δεν αποκλείεται να υπάρξουν διαφοροποιήσεις στις παραπάνω εισηγήσεις, όμως σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα, οι ανακατατάξεις στα επίπεδα επιτήρησης φαίνεται να έχουν «κλειδώσει».
Πηγή: neakriti.gr

Σύμφωνα με πληροφορίες και καλό είναι ο δήμος μας κατ΄ αρχάς να μην το διαψεύσει για δεύτερη φορά και απο την άλλη να αξιοποιήσει αυτήν την πηγή που όπως φαίνεται δεν πέφτει έξω....

ΣΤΗΝ ΤΟΜΠΑΖΗ

Είναι απο τα σημεία της πόλης που μάλλον δεν περνάνε πολλοί της δημοτικής αρχής μιας και για 4 χρόνο βλέπουμε το ίδιο θέαμα...μια τεράστια λακκούβα καλυμμένη με κακό τσιμέντο δίχως άσφαλτο. Είναι έργο της προηγουμένης δημοτικής αρχής, αλλά συνεχίζει να "κτυπάει" άσχημα όπως και άλλα σημεία στην πόλη...με την αδιαφορία και της σημερινής. Είναι μάλιστα και το σημείο που δεν ξέρεις αν είναι διπλής κατεύθυνσης ο δρόμος μιας και απο πέρυσι υπάρχει διχογνωμία. Θα μου πείτε τώρα αυτό είναι πρόβλημα ; Όχι βέβαια αλλά όλα μαζί είναι δυστυχώς μεγάλο πρόβλημα αρχής της τουριστικής περιόδου.
Ερώτηση πόσα σακουλάκια άσφαλτο χρειάζονται για να φτιάξουμε το κομμάτι αυτό; 

 

Τετάρτη 5 Μαΐου 2021

ΔΡΑΣΗ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΕΕΕΚ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΟΥΧΑΚΗ

    Ο Δήμος Κισάμου σας ενημερώνει ότι θα πραγματοποιηθεί αγώνας τρεξίματος -  ευαισθητοποίησης από τον κ. Βαρουχάκη Κωνσταντίνο στα πλαίσια των αθλητικών δράσεων που συνδιοργανώνονται με την Νεολαία Κισσάμου.
Από τις 20 Μαΐου 2021 και για 10 ημέρες, θα τρέχει ξεκινώντας από τη μια άκρη της Κρήτης έως την άλλη, από το ανατολικότερο ΕEEEK αυτό της Σητείας έως το Δυτικότερο ΕEEEK Κουτουφιανών Κισάμου.
    Ο Κισσαμίτης Βαρουχάκης Κωνσταντίνος είναι τριαθλητής- υπεραθλητής και μέλος του αθλητικού σωματείου «Άνεμος Χανίων». 
    Με πληθώρα δράσεων ευαισθητοποίησης για παιδιά με ειδικές ανάγκες στο ενεργητικό του  και έχοντας στο πλευρό του όλους τους κοινωνικούς και θεσμικούς παράγοντες της πόλης της Κισάμου, αποφάσισε να κάνει την συγκεκριμένη δράση για να αφυπνίσει την κοινωνία για ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά με αναπηρία  στοχεύοντας στην ένταξη των παιδιών αυτών μετά την ενηλικίωση τους στην κοινωνία μας με ίσες ευκαιρίες.
    Το ειδικό σχολείο Κουτουφιανών, το οποίο εντάσσεται στο Δήμο Κισάμου, είναι η δύναμη και η πηγή έμπνευσης για τις αθλητικές του δράσεις.
Αναλυτικά το πρόγραμμα είναι: 
20 Μαΐου :ΕΕΕΕΚ Σητείας - Λίθινες 
21 Μαΐου: Λίθινες - ΕΕΕΕΚ Ιεράπετρας
 22 Μαΐου: Ιεράπετρα- ΕΕΕΕΚ Αγ. Νικόλαος 
23 Μαΐου: Αγ. Νικόλαος- Χερσόνησος 
24 Μαΐου: Χερσόνησος- ΕΕΕΕΚ Ηράκλειο 
25 Μαΐου: Ηράκλειο- Δαμάστα
26 Μαΐου: Δαμάστα - ΕΕΕΕΚ Ρέθυμνου
27 Μαΐου- Γέφυρα Πετρέ- Γεωργιούπολη
 28 Μαΐου- Γεωργιούπολη- Καλύβες 
29 Μαΐου- ΕΕΕΕΚ Χανίων- ΕΕΕΕΚ Κουτουφιανών Κισσάμου 
Για την ασφάλεια της δράσης ο αθλητής  θα ξεκινάει 05:00 το πρωί και θα τερματίζει στα κατά τόπους σημεία 10:00 το αργότερο. 
Επίσης όλες οι διαδρομές θα πραγματοποιηθούν σε Επαρχιακή οδό για λόγους ασφαλείας.
   Ευχόμαστε καλή επιτυχία στη προσπάθεια του συνδημότη μας ο οποίος αποτελεί λαμπρό παράδειγμα. 
   Ελπίζουμε να ακολουθήσουν και άλλοι και να διαδώσουμε το μήνυμα ότι όλοι αξίζουμε τις ίδιες ευκαιρίες. 
      Εκ του Δήμου 

ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΟΣΕΣ ΜΕΔΟΥΣΕΣ;

Ανησυχητικό το φαινόμενο που παρουσιάστηκε στον κόλπο της Κισάμου το διήμερο 1-2 Μαΐου με τις χιλιάδες μέδουσες να γεμίζουν τις παραλίες προκαλώντας μας την απορία πως και απο που βρέθηκαν. Φυσικά άμα διαβάσετε τις αναφορές του του Ελληνικού Παρατηρητηρίου Βιοποικιλότητας, θα καταλάβετε οτι είναι ένα φαινόμενο που οφείλεται πρώτο στα θαλάσσια ρεύματα και τους κλειστούς κόλπους και δεύτερο στην καταστροφή των κυρίως θηρευτών των που είναι οι χελώνες. Ο κόλπος της Κισάμου είναι ένας κλειστό κόλπος με ρεύματα προς την ακτή και είναι επιτακτική ανάγκη να τον προστατέψουμε πάση θυσία..... για να μην γίνουμε Κορινθιακός. Αν και το φαινόμενο κράτησε μόλις δυο μέρες, θα πρέπει να μας ανησυχήσει... πριν είναι πολύ αργά.

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Από την επίσκεψη του Gordon Ramsay στον Μπάλο για τα γυρίσματα μιας εκπομπής σχετικά με την μαγειρική. Δεκαπέντε μαύρα βανάκια μετέφεραν το προσωπικό του μιας και ο ίδιος γνωρίζοντας την κατάσταση του δρόμου, αλλά και το περπάτημα που θέλει ως και την παραλία, προτίμησε να πάει με ένα καταμαράν. Δεν ξέρω αν γύρισε πίσω με τα πόδια όπως ήταν προγραμματισμένο αλλά η είδηση που βγήκε απο την επίσκεψη του δεν ήταν τόσο "νόστιμη" όσο θα περιμέναμε .. αφού στο περιθώριο ακούστηκε οτι ήδη βολιδοσκοπείτε η κατάσταση για δημιουργία τελεφερίκ. Πράγμα που είχε απο πέρυσι κουβεντιαστεί αλλά κανείς δεν έδωσε και μεγάλη σημασία.... ένα έργο βέβαια που θα έχει πολλούς φαν αλλά και αντίθετους, αν τελικά πραγματοποιηθεί. Για να δούμε...


 

ΣΤΟ ΜΑΥΡΟΜΟΥΣΤΑΚΟ

Η χθεσινή φωτογραφία του Αντιπεριφερειάρχη στην Κίσαμο την ημέρα της Ανάστασης δεν έλυσε την απορία μας σχετικά με το αν κουβεντιάστηκε εκτός των άλλων έργων που προγραμματίζονται ή εκτελούνται στην Κίσαμο και το τι γίνεται στο Μαυρομούστακο και γιατί το έργο βρίσκεται σε λήθαργο; Είναι σίγουρα ο μόνος που θα μπορούσε να μας δώσει μια απάντηση αφού τον Φλεβάρη του 19 είχε χαιρετήσει το κοινό έργο, δηλαδή την αποκατάσταση του ΒΟΑΚ στο Μαυρομούστακο αλλά και στα Μεγάλα Χωράφια, τονίζοντας την οριστική αποκατάσταση των καθιζήσεων με ρυθμούς κατεπείγον. 
Η νέα τουριστική σεζόν όπως φαίνεται θα μας βρει το οδικό μας δίκτυο σε ανεπίτρεπτα χάλια, μάλιστα η στεναχώρια γίνεται μεγαλύτερη όταν ήδη έχει αποφασιστεί οτι ο νέος ΒΟΑΚ θα αρχίσει απο τα Χανιά προς ανατολικά, με μελλοντική προέκταση προς την Κίσαμο. Την Κίσαμο των 3 μεγαλυτέρων τουριστικών προορισμών που όμως στερούνται υποτυπώδους συγκοινωνίας. 
Μια ενημέρωση θα ήταν ότι το καλύτερο τώρα...για όλους μας.

Ο ΜΠΑΡΜΠΕΡΗΣ

Ο παραδοσιακός κουρέας είχε την χειροκίνητη μηχανή, ψιλή ή χοντρή για μαθητές, το καλοτροχισμένο ψαλίδι, το λουρί για το τρόχισμά του. Σε μια πρόκα ήταν καρφωμένα τα χαρτάκια για να σκουπίζει τις σαπουνάδες. Δίπλα είχε το δοχείο με το κόκκινο λάστιχο που μέσα έβαζε το χαρτάκι για να σκουπίζει το ξυράφι. Τα χρόνια εκείνα δεν υπήρχε ο αφρός ξυρίσματος, αλλά το παραδοσιακό σαπούνι όπου δημιουργούσε τη σαπουνάδα και είχαν την αρωματική πούδρα για πασπάλισμα του σβέρκου. Επίσης δεν υπήρχε λακ, αλλά το μπριλ γκιμ για το συγκράτημα των μαλλιών. Στον τοίχο ήταν κρεμασμένη η νιφτήρα (ντεποζιτάκι) και από κάτω η λεκάνη για να κρατάει τα μοσχομυρισμένα από τις πούδρες βρωμόνερα. Όταν άδειαζε η λεκάνη στο πεζοδρόμιο, μοσχοβολούσε ο τόπος......
Πηγή
Και φυσικά μπερμπέρης κουρεύει μπαρμπέρη... Κυριτσάκης- Αποστολάκης στο παλιό γραφικό μπαρπέρικο της Σκαλίδη που δεν υπάρχει πια
.
Φώτο Π.Μ





ΝΙΚΟΥ ΜΙΧΕΛΑΚΗ ΜΝΗΜΕΙΑΚΑ ΕΛΑΙΟΔΕΝΔΡΑ

                          Ζωντανά μνημεία της φύσης του ανθρώπου
Γράφει ο Γ. Πευκιανάκης
Ο Νίκος Μιχελάκης (Ν.Μ) συμπατριώτης μου «εξ’ομόρων χωρίων της Σητείας» είναι τοις πάσι γνωστός για το ερευνητικό και συγγραφικό του έργο. Μια αδιάλειπτη επιστημονική παρουσία εδώ και 50 χρόνια 
Γνωστός και πέρα από την Ελλάδα για το πρωτοποριακό έργο του Ινστιτούτου Ελιάς Χανίων τού οποίου υπήρξε Δ/ντής 1971-2001.
Ακολουθεί η ίδρυση  του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης- ΣΕΔΗΚ- όπου ως  επιστημονικός σύμβουλος δραστηριοποιείται πολλαπλώς εδώ και 20 χρόνια.
Πολλά είναι τα συγγράμματά του, οι συνεργασίες- επιστημονικές δημοσιεύσεις οι οποίες  ανέδειξαν τον από αιώνων ανεξάντλητο χρυσό της Κρήτης και της  Ελλάδας.
Έχοντας προ καιρού παρουσιάσει το θέμα: «Η ελιά και το λάδι στη Χριστιανική θρησκεία», άντλησα  σημαντικές πληροφορίες, ιδιαίτερα δε από την ιστοσελίδα του ΣΕΔΗΚ –sedik.gr την οποία ο κάθε ένας και ιδιαίτερα οι ελαιοπαραγωγοί τακτικά επισκέπτονται-
 Η ηλεκτρονική σελίδα την οποία ο Ν. Μ, επιμελείται και τακτικότατα επικαιροποιεί, είναι ανοικτή εγκυκλοπαίδεια πάσης πληροφορίας για την διαδικασία της ελαιοκαλλιέργειας, των τρόπων παραγωγής και επεξεργασίας, την ποιότητα της παραγωγής, της εμπορίας και του χρηματιστηρίου των τιμών του ελαιολάδου διεθνώς.
«Τα μνημειακά ελαιόδενδρα» μεγαλόσχημος «πολυτελής» έκδοση με την υποστήριξη του ΣΕΔΗΚ και της περιφέρειας Κρήτης δεν είναι μια απαρίθμηση των δένδρων που κρατούν το νήμα της ζωής των προγόνων μας, Είναι επιστημονική και μεθοδική ανάδειξη, είναι η χρονολόγηση των σημερινών μνημειακών ελαιοδένδρων της Κρήτης και η συσχέτησή τους με την ιστορία, τις παραδόσεις του πολιτισμού μας- από τις Μινωϊκές, μυθικές και ιστορικές ελιές ως σήμερα.
Η πραγματοποίηση της επιστημονικής έρευνας έγινε σε συνεργασία φορέων και ιδιωτών, επιτόπιων μελετών των μνημειωδών δένδρων και όπως γράφεται «υποβλήθηκαν και αξιολογήθηκαν πάνω από 100 προτάσεις, εκ των οποίων ανακηρύχθηκαν μνημειακά συνολικά 25 ελαιόδενδρα.
Η συγκεκριμένη έκδοση σημειώνει ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σ. Αρναουτάκης επιβεβαιώνει την αντίληψη των ανθρώπων που ασχολούνται με την ελαιοκαλλιέργεια. Μια διαδικασία, που συνυπάρχει με την ιστορία και το μύθο που συνδέεται και με την λατρευτική ζωή, που εμπνέει την τέχνη, την ποίηση, την λογοτεχνία και η οποία συνδέεται με την καθημερινότητα των Κρητικών εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Όπως δε προλογίζει και καθηγητής και Ακαδημαϊκός Λευτέρης Ζούρος «το βιβλίο αυτό μας κάνει μέτοχους ενός κόσμου μέσα στον οποίο ζούμε οι πιο πολλοί στην Ελλάδα και ότι αυτό το δένδρο και το προϊόν του επηρέασε την ιστορία μας, αλλά και την προσωπική και κοινωνική μας ζωή, όπως δε και ο Ελύτης έγραψε « Αν αποσυνθέσεις την Ελλάδα στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι και ένα καράβι».
Ο Ν. Μ. με το πολύ σημαντικό αυτό βιβλίο, μια ιστορική έκδοση με πλήθος εικόνων μας δίνει ολοκληρωμένη αίσθηση της ιστορίας και του πολιτισμού της μακροβιότητας στενά συνυφασμένης με την ευλογία του Θεού σε μια πορεία αιωνιότητας.
 Την ευτυχή μακροβιότητα να ευχηθούμε και στον συγγραφέα.


Τρίτη 4 Μαΐου 2021

ΜΝΗΜΕΙΑΚΑ ΕΛΑΙΟΔΕΝΤΡΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο -οδηγός για τα μνημειακά ελαιόδενδρα όχι μόνο της Κρήτης αλλά και της Ελλάδος απο τον δρ Μιχελάκη Νίκο. Κρίμα που το βιβλίο δεν πωλείται στο εμπόριο και αποτελεί μια ειδική έκδοση του συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων της Κρήτης. Στις επόμενες μέρες θα αναρτήσω μέσα απο τις σελίδες του blog μερικά κεφάλαια ειδικά με τις αναγνωρισμένες ως και σήμερα μνημειακές ελιές της Κρήτης που είναι και επισκέψιμοι χώροι.  Η ελιά των Βούβων, του Σαμωνά, της Γόρτυνα, του Καβουσίου, της Κάνδανου, των Παλαιών Ρουμάτων αλλά και άλλες αποτελούν πλέον τουριστικά αξιοθέατα και παγκόσμια αναγνώριση. Μάλιστα στις 175 σελίδες του βιβλίου -οδηγού υπάρχουν όλα τα στοιχεία για αυτές τις χιλιόχρονες ελιές αλλά και η είδηση οτι έχουν βρεθεί ακόμα 6 που σε σύντομα διάστημα θα γίνει η πλήρη ανάπλαση των ελιών φυσικά με την βοήθεια των δήμων.

 

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ..ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

Ανάσταση έκανε φέτος στην Ευαγγελίστρια ο Αντιπεριγερειάρχης Χανίων κ. Καλογερής μαζί με τον δήμαρχο Κισάμου κ. Μυλωνάκη, τον αντιδήμαρχο κ. Μαυροδημητράκη, τoν Κισαμίτη  πρόεδρο της ΟΝΝΕΔ Χανίων Αντώνη Παπαδάκη και τον Τσοντάκη Χρήστο μέλος του Δ.Σ του  Επιμελητηρίου Χανίων.  Μέρα σημαδιακή για την πορεία των έργων στην Κίσαμο... που περιμένουν την υλοποίηση τους.

ΖΗΤΩ Η ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Στη χώρα μας, ο πρώτος εορτασμός της Εργατικής Πρωτομαγιάς έγινε το 1893, στην Αθήνα, με πρωτοβουλία του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου του Σταύρου Καλλέργη. Η 1η Μαΐου ήταν Σάββατο και εργάσιμη. Έτσι, επελέγη η Κυριακή 2 Μαΐου, για να έχει η γιορτή μαζικό χαρακτήρα.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Σοσιαλιστής», που εξέδιδε ο Καλλέργης, στις 5 το απόγευμα της Κυριακής συγκεντρώθηκαν στο Στάδιο πάνω από 2.000 σοσιαλιστές και εργαζόμενοι. Η «Εφημερίς» τους υπολόγισε μόνο σε 200 και σημείωνε σε άρθρο της: «Οι πλείστοι εξ αυτών ήσαν εργάται, ευπρεπώς κατά το πλείστον ενδεδυμένοι, με ερυθράς κονκάρδας επί της κομβιοδόχης, και πολύ ήσυχοι άνθρωποι. Αυτοί είναι οι πρώτοι σοσιαλισταί εν Ελλάδι, και συνήλθον χθες εις το πρώτον αυτών εν Αθήναις συλλαλητήριον».
Οι συγκεντρωμένοι ενέκριναν ψήφισμα το οποίο είχε ως εξής:
«Συνελθόντες σήμερον την 2 Μαΐου, ημέραν Κυριακήν και ώραν 5 μ.μ. εν τω Αρχαίω Σταδίω, οι κάτωθι υπογεγραμμένοι μέλη του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου» και υπό μισθόν πάσχοντες εψηφίσαμεν:
Α) Την Κυριακήν να κλείωσι τα καταστήματα, καθ' όλην την ημέραν, και οι πολίται ν' αναπαύωνται.
Β) Οι εργάται να εργάζωνται 8 ώρας την ημέραν.
Γ) Ν' απονέμηται σύνταξις εις τους εκ της εργασίας παθόντας και καταστάντας ανικάνους προς διατήρησιν εαυτών και της οικογενείας των.
Δ) Το συμβούλιον του «Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου» να επιδώση το ψήφισμα εις την Βουλήν.»
Το ψήφισμα επεδόθη, τελικά, στον Πρόεδρο της Βουλής την 1η Δεκεμβρίου 1893 από τον Σταύρο Καλλέργη. Ο πρωτοπόρος σοσιαλιστής ανήλθε στη συνέχεια στο δημοσιογραφικό θεωρείο και περίμενε με ανυπομονησία από τον Πρόεδρο της Βουλής να το εκφωνήσει. Αυτός κωλυσιεργούσε και «ησχολείτο εις την ανάγνωσιν ετέρων αναφορών προερχομένων εκ διαφόρων προσώπων και πραγματευομένων κατά το μάλλον και ήττον περί ανέμων και υδάτων», όπως έγραψε στον «Σοσιαλιστή».
Ο Καλλέργης διαμαρτυρήθηκε μεγαλοφώνως και με εντολή του Προέδρου συνελήφθη για διατάραξη της συνεδρίασης. Οι στρατιώτες της φρουράς, αφού τον κτύπησαν με τα κοντάκια των όπλων τους, τον μετέφεραν στο αστυνομικό τμήμα, όπου παρέμεινε επί διήμερο. Στις 9 Δεκεμβρίου 1983 δικάστηκε και καταδικάστηκε σε φυλάκιση 10 ημερών, τις οποίες εξέτισε στις φυλακές του Παλαιού Στρατώνα. Με τον περιπετειώδη αυτό τρόπο έληξε και τυπικά ο πρώτος εορτασμός της Εργατικής Πρωτομαγιάς στην Ελλάδα.
 Στην Κίσαμο τώρα δεν θυμάμαι, αλλά δεν βρήκα και άλλη φώτο, απο εκδήλωση της εργατικής πρωτομαγιάς εκτός απο την παραπάνω που είχε (μάλλον δεν είχε πορεία) και σουβλιστό αρνί. Τότε τα γραφεία των οικοδόμων συστεγαζόταν στο καφενείο του Πατερομιχελάκη και λόγω της ημέρας έκαναν και την εκδήλωση στο δρόμο μπροστά απο το καφενείο. 


ΕΟΡΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΗΜΑΤΑΡΙΣΣΑΣ

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως μας ανακοινώνεται ότι την Πέμπτη της Διακαινησίμου, 6 Μαΐου, εις τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, Κίσαμος, όπου ευρίσκεται εναποτεθειμένο πιστό αντίγραφο εκ της θαυματουργού Εικόνος της Παναγίας της Βηματάρισσας που φυλάσσεται εις την Ι. Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, θα τελεστεί η εορτή της Παναγίας Βηματαρίσσης, ως ακολούθως: 
Τετάρτη 5 Μαΐου, ώρα 6.00 μ.μ. Αρχιερατικός Πανηγυρικός Εσπερινός-Ι. Παράκληση εις την Παναγία Βηματάρισσα. 
Πέμπτη 6 Μαΐου, ώρα 7.30π.μ. Όρθρος-Αρχιερατική Θεία Λειτουργία. Των Ιερών Ακολουθιών θα προστεί ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Αμφιλόχιος. 
Καλείται ο θεοτοκόφιλος λαός του Θεού όπως μετέχει της Ιεράς αυτής πανηγύρεως, τηρώντας τα ισχύοντα της περιόδου. 
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

Δευτέρα 3 Μαΐου 2021

ΚΑΚΑΒΙΑ ΓΡΑΜΠΟΥΣΙΑΝΗ ΜΑΛΛΟΝ ΘΑ ΛΑΝΣΑΡΕΙ...

Στον Μπάλο βρίσκεται αυτήν την ώρα ο διάσημος Βρετανός σεφ Γκόρντον Ράμσεϊ, για τα γυρίσματα εκπομπής, σχετικά με το..... μαγείρεμα. 45 άτομα τον συνοδεύουν και αφού πήρε τις σχετικές άδειες απο Δήμο και Λιμενικό... θα μαγειρέψει πάνω σε ένα καταμαράν που βρίσκεται για τις ανάγκες των γυρισμάτων, στον πανέμορφο όσο και άδειο αυτή την εποχή Μπάλο.
 Αν και δεν ανακοινώθηκε επίσημα τίποτα απο το πρωί έχουν περάσει πάνω απο 20 βανάκια μαύρα μεταφέροντας το επιτελείο του.

Εσπερινός της Αγάπης στην Ι. Πατριαρχική Μονή Οδηγητρίας Γωνιάς

 Στην Ι. Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Οδηγητρίας Γωνιάς τελέστηκε ο Εσπερινός της Αγάπης, χοροστατούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου, με την συμμετοχή μόνο πατέρων εκ της Αδελφότητας της Μονής, λόγω των ισχυουσών μέτρων της περιόδου. Αμέσως μετά την ανάγνωση του ιερού Ευαγγελίου, το οποίο αναγνώσθηκε και διάφορες γλώσσες, αναγνώσθηκε η Πατριαρχική Απόδειξις επί τω Αγίω Πάσχα του Παναγιωτάτου Οικουμενικού ημών Πατριάρχου κ.κ.Βαρθολομαίου και εψάλη η φήμη Του. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, στο τέλος του Εσπερινού, διένειμε εις τους προσκυνητές το καθιερωμένο πασχαλινό τσουρέκι και αυγό, ευχόμενος το « Χριστός Ανέστη», παραμένοντες στις θέσεις τους και κινούμενος εκείνος εις την ευρύχωρο και καλαίσθητο προαύλιο χώρο της Μονής, όπου και τελέστηκε η όμορφη αυτή Ακολουθία. 

Στον σύντομο χαιρετισμό του σημείωσε: «Ενωμένοι στην πίστη και την ελπίδα, παιδιά της Σταυρωμένης και Αναστημένης Αγάπης όλοι εμείς, κλίνουμε το γόνυ. Ειρηνική η πίστη μας, φωτεινή η πορεία μας, ανθισμένες οι καρδιές μας, παρά τις δυσκολίες και τις οδύνες της ζωής, τον πόνο, την αβεβαιότητα, την θλίψη και τις πάσης φύσεως κρίσεις των καιρών μας, πορευόμαστε με δύναμη ψυχής. Φωτίζονται και λούζονται οι καρδιές μας από το Ανέσπερο Φως, διαλύονται τα σκοτάδια, βιώνουμε την μόνη αλήθεια της ζωής: «Ζει Κύριος ο Θεός»!, κατέληξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, αναφερόμενος και ευχαριστώντας για την  προσφορά της ιατρικής επιστήμης και των ιατρών την περίοδο αυτή, επ΄ ευκαιρία συμμετοχής εκλεκτών εκπροσώπων της ιατρικής κοινότητας του Νομού Χανίων, καθώς εις εκ των Αδελφών της Μονής, ο Παν. Αρχ. π. Χρύσανθος, βρίσκεται στο 2ο έτος της ειδικότητας του εις το Γενικό Νοσοκομείο Χανίων. Επιπροσθέτως ευχαρίστησε την Αδελφότητα της Μονής δια την θυσιαστική τους διακονία. Την Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία ο Σεβασμιώτατος κ.Αμφιλόχιος τέλεσε εις τον Ι. Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου.