Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Πέμπτη 21 Μαΐου 2020

ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ: Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ

Καστέλι 20 του Μάη 1941. 
Η μικροπολιτεία ξυπνά κι ανακλαδίζεται. Νοικοκυρές πρωί-πρωί, φουρνίζουν πρόσφορα, για τον αποψινό σπερνό στη χάρη της Αγίας Ελένης. Άντρες προσεχτικά στην ακονόπετρα τοιμαζουν το δραπάνι, για να θερίσουν τ' άγρια τους βάτους και τ' αγκάθια. Κοπελιές
και κοπελούρια αγουροξυπνηµένα ξεκινούν για το σκολειό. Η νύφη η προχθεσινή απλώνει τα προικιά στο Μαγιανό τον ήλιο να φρεσκάρουν.
Μάνες συμπαίνουν τη φωτιά το σημερινό φαΐ να μαγειρέψουν. Πέρα στον κάμπο και στους κήπους οργιάζει η ζωή που κάνει γόνιµο τον κόπο. Οι ανοιξιάτικοι χυμοί της γης ορμούν αφηνιασµένοι στους ανθούς πέρα στ' ελιές τ' Άη Αντώνη και στα πανάρχαια αμπέλια της Κίσαμος οι κληματίδες κι έλικες παίζουν με τον αγέρα… Μέρα ανοιξιάτικη, καθημερινή, συνηθισμένη. Μέρα Μαγιού.
Οι γέροι όµως, σκεφτικοί τους γλάρους να περνούν θωρούν, κατά το Νότο. Κακό σημάδι. Ξαρμάτωτη η Κρήτη, οι νέοι λείπουν.Στα ξένα πολεμούσανε πάνω στην Αλβανία. Οι παρανοϊκοι δικτάτορες του άξονα ματοκυλούν τον κόσμο. Η λυσσασμένη φασιστική συμμορία τ' άγια τα μάρμαρα πατούσε. Θα 'φτανε, αλήθεια, ο αιματόβρεχτος λεκές την Κρήτη να σκεπάσει;
Πολύπειροι οι γεροκαστρομάχοι ξεθάβουν ψιλοτούφεκα που 'χανε χώσει απ το δικό μας το Δυνάστη. Είχε φροντίσει ο Δικτάτορας την Κρήτη ν' αφοπλίσει. Κι άξαφνα το βουητό. Ανεπαίσθητο στην αρχή, ολοένα πλησιάζει. Άγνωστος ήχος, παράξενος, απειλητικός, δαιμονισμενος, τρυπά τ' αυτιά, κόβει το αίμα.
Μαύροι κοράκοι στις περήφανες Γραμπουσιανές άκρες, ζυγιάζονται στον ορίζοντα, κράζουν μονοτονα και εξώκοσμα, πλησιάζουν, μεγαλώνουν, αλλάζουν σχήμα, χρώμα, το πλευρά τους γυαλίζουν στον ήλιο, γιγαντώνονται.
Τα νιούτσικα αγόρια αφηνιασμένα ροβολούν στην παράλια. Κάποιος τους είπε, αεροπλάνα. Γερμανικά όρνεα σκίζουν τον Κισαμίτικο ουρανό. Οι λεπιδένιες στέγες γεμίζουν γυναίκες, σφιχτά η μια στην άλλη, κοιτούν υπνωτισμένες. Ο ουρανός ξερνά ατσάλι κι όλεθρο.
Η γης ανασηκώνεται. Τα σπίτια τρίζουν. Οι πρώτες φωτιές, ριπές. Μια στο σκολειό, δίπλα στο ιερό της εκκλησιάς, µια άλλη στην πλατεία και ύστερα άλλη κι άλλη, αμέτρητες.
Βολίδες πυρωμένες, γαζώνουν τους δρόµους, τους κήπους, την παραλία, τις ταράτσες.
Καπνός και μπαρούτι, ατσάλι κι ανατριχίλα θανάτου. Δεν ειναι μέρα άνοιξης, καθημερινή,
συνηθισμένη. Τρίτη αποφράδα μέρα είναι. Είναι η Δεύτερο Παρουσία
Τα τερατόμορφα σιδεροπούλια σαν πέρασαν σπέρνοντας τον όλεθρο και τη φωτιά, χάνονται κατά τις κορφές του Καναβά. Σε λίγο, άκουτο πάλι το απαίσιο βουητό, απ' το Σελί χυμά την Κίσαμο για να σπαράξει.
Γιγάντια λιπιδόπτερα ξυρίζουν τα καμπαναριά πολυβολώντας την μαρμαρωμένη πόλη, υψώνονται γρυλίζοντας θεριά της αποκάλυψης, κατά τον Κισσαμίτικο κάμπο.
Ανοίγουν τα μεταλλικά τους τα πλευρά και σιδερόφρακτους ξερνούν της κολασης διαβόλους. Σκορπιοί κι αράχνες κατεβαίνουν κρεμασμένοι σε ιστούς τ' άχραντα τούτα χώματα για να µολέψουν.
Ώρα 8.00
Στον κάμπο τον Καστελιανό μαύρος καπνός κι αντάρα
φωτιά ξερνά ο ουρανός, σκορπιοί πατιούν το χώμα,
απού 'χει άρματα ας βαστά κι απού δεν έχει ας βρίσκει.
Δεν την πατήτε μωρέ 'σεις την Κρήτη ανάθεμα σας…
και το εννοούσαν.
Οι απροσκύνητοι χωριάτες νιώθουν μέσα τους να ξεδιπλώνεται ο Μυθικός Τάλως. Ξεδιπλώνουν μαζί του το κουρασμένο απ' τον τίμιο κάματο κορμί τους και υψώνονται πελώριοι, όμορφοι, λεβέντες, έτοιμοι όπως πάντα να ριχτούν στ' αλώνι του Θανάτου, να μετρηθούν µε τα ρομπότ του Χίτλερ.
Δεν τους το ΄πε ποτέ, το χρέος λόγος προστακτικός. Το οσμίζονταν πάντα, (συνείδηση της πανάρχαιας μνήμης) στον αγέρα της Κρήτης. Τους διαπερνούσε απ' το μεδούλι των κοκάλων ως το μυαλό, η μυστηριακή δύναμη του τόπου. Τους το υπαγόρευε το αίμα, στους σίγουρους χτύπους του, μες στις πρησμένες απ' τον κόπο φλέβες. Τους πρόσταξε µόνο η Κρήτη, η Ιστορία και οι παππούδες. Τα άγια εργαλεία της δουλειάς, το ταπεινό ξινάρι, το σκαπέτι, το μακρυδράπανο και ο κασμάς, η βουκεντίστρα και η κατσούνα του βοσκού, υψώνονται ρομφαίες του δικαίου. Γινήκαν ντάργες οι βολόσυροι κι άπαρτο κάστρο κάθε γεροντόβραχος του κάμπου. Αποφορά θανάτου απλώνεται σαν πέφτουν τα φασιστικά στοιχειά κι ακροβολίζονται στον κάμπο τ΄ Άη Αντώνη. Χτικιά και μηχανές του θανατά, ζωσμένοι μύρια σύνεργα θανάτου. Μα, οι γιοι της φρίκης, η «ανώτερη φυλή», ψηλοί, ξανθοί, ατσάλι ολοζωσμένοι βλέπουν κατάπληχτοι, τ΄ αμπέλια να γεννούν, δράκους τεράστιους, τους ντόπιους.
Είχανε τρέξει απ' τα διπλανά χωριά, λεβέντες αποφασισμένοι. Κι απλώνει η χλαλοή κι ο ορυμαγδός και πιάνει ολόγυρα τον κάμπο.
Γυναίκες που στα χέρια τους πέτρες κρατούν, λες και κρατούν προζύµι, ψάχνουνε μες στα κλήματα σκορπιούς να βρουν, για να τους λιώσουν. Γέροι κι αμούστακα παιδιά µε ψευτοπίστολα και γκράδες, με ξύλα ελιάς, ξυλόφτυαρα, λιχνίστρες, απ΄ άγιο ξύλο του σταυρού φτιαγμένα, όρθιοι ξαναμμένοι πολεμούν. Τα κοπελούρια κουβαλούν βιαστικά στις σχολικές στις τσάντες τους τις σφαίρες, κι οι κοπελιές φέρνουν νερό, δρεπάνια και τσεκούρια.
Με πανικό και μ' έκπληξη οι Γερμανοί θωρούν ολόγυρα νέους Αντρόνικους και Διγενήδες, Δασκαλογιάννηδες και Γιαμπουδάκηδες, Σκαλιδηδες, Κριάρηδες και άλλους, τ΄ ατσάλι ν'
αψηφούν και τις ριπές, τραυματισμένους, να χάσκουν, ν΄ αναβλύζουν οι πληγές και οι ηµίθεοι της Κισάμου να πολεμούν ακόμα.
Σερνικιά η προσταγή της Κρήτης: Δευτεριά κι αξιοπρέπεια ή θάνατος.
Πριν αποσώσει η μέρα, λίγοι ζούσαν απ΄ τους εκατό, τους Γερμανούς και οι υπόλοιποι δεμένοι οδηγούνται στο Καστέλι.
Σκίζει λουρίδες τα προικιά, η μικρονύφη και τους οχτρούς σαν να 'ναι δικοί, τους επιδένει, νερό τους δίδουν και τα πρωινά τα πρόσφορα, φαΐ για τους επιδρομείς και για τους ντόπιους. Άσπροι από φόβο σαν πανί οι Γερμανοί, ριγούν και τρέμουν. Σκέφτονται μαθές με το δικό τους, το πολιτισμένο πνεύμα, με τη δικιά τους ανατροφή και το μυαλό, ίδιοι μ' αυτούς θαρρούν πως είν΄ οι ντόπιοι.
Κάποιος δικός μας κατά πάνω τους ορμά και «θάνατος στους γύπες» µε οργή φωνάζει.
Ευτύς οι ίδιοι άντρες που στεκότανε µε δαύτους το πρωί κουτελωμένοι, τους ζώνουν προστατευτικά, τους οδηγούν στη φυλακή τους προστατεύουν απ' την οργή. Είν΄ ιερός ο αιχμάλωτος στην Κρήτη. Κι είναι οι ίδιοι τούτοι, όσοι ζήσανε Ναζί, που καταδότες των Καστελλιανών Θα γίνουν. Μετά δυο μέρες, το Καστέλλι απ' τη στεριά θα κουρσευτεί και αφού το κατάκλέψουν οι σκορπιοί στις φλόγες θα το παραδώσουν.
Τρίτη 20 του Μάη ένα τέταρτο αργότερα από την πρώτη φονική επιδρομή στα µέρη της Κισάμου, μιλιούνια τα γερμανικά πουλιά, στο Μάλεμε προβάλλουν. Κι είναι και τώρα ίδιες οι σκηνές. Οι ντόπιοι και οι Σύμμαχοι τους θερίζουν. Ανασταίνονται στιγμές ηρωικές και ώρες μεγαλείου.
Θερμοπύλες, Μαραθώνες, Σαλαµίνες, οι προμαχώνες της Βασιλεύουσας, Δερβενάκια και Σούλια, Αρκάδια ξαναζούν όλα μαζί. Όλο το βόρειο τμήμα του Νομού καίγεται, σπαράσσει µα δε γονατίζει. Ξεμαλιασμένη, πύρινη η Κρήτη πολεμά εννιά μερόνυχτα ομάδα.
Το πύο του φασισμού λερώνει τ' άγια χώματα, βρωµίζει τον αγέρα και τα 3.000 αεροπλάνα αδειάζουν πάνω απ' τα τίμιο σώμα της Κρήτης
15.000 αλεξιπτωτιστές, το άνθος του γερμανικού στρατού 7.000 αλπινιστές και τα πιο τέλεια τα σύνεργα του Άρη. Κάτω στην αρχαία στεριά, γιγαντόμαχοι, οι άγιοι της Κρήτης, άντρες, οι άξιοι της Κρήτης, άντρες και γυναίκες και οι σύμμαχοι ηρωικοί νέοι εραστές κι αυτοί της Λευτεριάς, γενναίοι, απ΄ τη μακρινή Νέα Ζηλανδία, την Αυστραλία και την Αγγλία στελιώνουν γρανίτινο κάστρο τα στήθια τους. Στήθια που τα χαλύβδωνε η αίσθηση του χρέους, ο έρωτας της λευτεριάς, το καθήκον να πολεμήσουν τη σιδερόφραχτη βία. Εννιά μερόνυχτα τους πυρπολούνε µε φωτιά, με σίδερο, με μπόμπες και με βόλια, κι αυτοί, με αίμα και μεγαλοσύνη, εννιά μερόνυχτα κριαρωμένοι στ' άγιο χώμα, γράφουν την πιο χρυσή σελίδα του παγκόσμιου πολέμου, τη σελίδα της παραδοξότερης και ενδοξότερης μάχης του, της Μάχης της Κρήτης. Έξι χιλιάδες Γερμανοί νεκροί χαλούν τη ρότα του πολέμου.
Οι γιγαντομάχοι της Κρήτης, ήρωες, απέδειξαν και µας επέτρεψαν να επαναλαμβάνοµε σίγουρα ότι «στα έθνη η µεγαλοσύνη δε μετριέται µε το στρέμμα, αλλά µε της καρδιάς το πύρωμα και µε το αίμα».
Και το πότισαν πάλι τούτο το άχραντο χώμα µε αίμα πολύ. Μάλεµε, Γαλατάς, Αγιά, Μουρνιές, Φλώρια, Κακόπετρος, Μεσαύλια, Νοχιά, Πλακαλώνα, Χανιά, Ρέθεμνος, Ηράκλειο, Λασίθι, απ' άκρη σ' άκρη το νησί των γενναίων, το νησί των Ιπποτών της Κρήτης, γίνεται το σώμα που Θυσιάζεται και το αίμα που χύνεται σπονδή στον Παγκόσμιο Βωμό της Λευτεριάς.
Και πέρασαν οι μέρες οι εννιά, κι ο Γερμανικός γύπας μακέλεψε το σώµα του νησιού. Όχι όμως την ψυχή, το φρόνημα. Η μάχη δεν τέλειωσε, ανέβηκε στα βουνά και στα φαράγγια, στις ράχες, στις λέσκες και τα γκρεµνά.
Χίτλερ να μην το καυχηθείς πως πάτησες την Κρήτη...
Απάτητη η κρητική ψυχή αρχίζει την αντίσταση. Την ίδια ώρα που ολάκερη η Ευρώπη ακινητοποιημένη σιωπά, η Κρήτη βράζει. Αντίσταση μέχρις το τέλος. Κλεφτοπόλεμος, δολιοφθορές, απαγωγές στρατηγών και εφοδίων, παρενοχλήσεις, καταστροφές. Και στένανε συνέχεια στον τοίχο οι Ναζί τους Μάρτυρες της Κρήτης.
Αλικιανός, Μαλάθυρος, Αγιά, Κάνδανος, τόποι Θυσίας και αίματος.
Πού βρίσκει τούτος ο μικρός (ο μέγας) λαός τη δύναμη και πολεμά στα πετρονήσι του και ν' αντιστέκεται;
Εδώ δε λογαριάζουμε με αναλογίες. Σωβινισμός; Όχι, εδώ ισχύει μόνο η υπέρβαση του μέτρου σαν είναι για την εθνική τιµή.
Δεν υπακούει ο Κρητικός στο «δυνατόν», υπακούει µόνο στο «πρέπει». Σ' ένα πρέπει που του το υπαγορεύουν οι αιώνες.
ΑΝΤ. ΕΛ. ΣΧΕΤΑΚΗΣ
Ομιλία του Αντώνη Σχετάκη για την Μάχη του Καστελιού τον Μάιο του 1997

Τετάρτη 20 Μαΐου 2020

Η ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΗ !

Γράφει ο Αλέξανδρος Κ. Παπαδερός
Για την απρόκλητη επίθεση κατά της Ελλάδας, τη θηριώδη κατοχή, την αντίσταση και τους αμέτρητους θανάτους, τις πρωτόγνωρες φρικαλεότητες....... αρκεί μια απλή Υποσημείωση στην Ιστορία του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου!
 Είμαστε στο μήνα που στα δεινά της θανατηφόρας πανδημίας προστίθεται η μνήμη της Μάχης της Κρήτης και των όσων ακολούθησαν.
Ο ομότιμος Καθηγητής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών  και πρώην Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, Γερμανός Χάγκεν Φλάισερ -  Hagen Fleischer, ο οποίος με το ήθος και την επιστημονική προσφορά του έχει αποκτήσει την ελληνική υπηκοότητα, ζει στην Αθήνα με τη σύζυγό του και συνεχίζει  το ερευνητικό και συγγραφικό του έργο, το οποίο διακρίνει εξιδιασμένη εμβρίθεια.
Σε τηλεφωνική επικοινωνία μας μου είχε εκμυστηρευθεί τα της ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΗΣ. Τώρα τα διαβάζω και στο καινούριο βιβλίο του, που εκδόθηκε στη Γερμανία: Hagen Fleischer, KRIEG UND NACHKRIEG: Das schwierige deutsch-griechische Jahrhundert.
ΠΟΛΕΜΟΣ - ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΑ: 
O δύσκολος γερμανο-ελληνικός αιώνας.
Αναφέρεται σε ελληνογερμανικές σχέσεις κατά τον περασμένο αιώνα. Υπάρχουν κάμποσες αναφορές σε θέματα ιδιαίτερου κρητικού ενδιαφέροντος, όπως: Η γερμανική εικόνα του Βενιζέλου μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Και ένα αποκαλυπτικό κείμενο:  Γεωστρατηγικά σχέδια για μια γερμανική μεταπολεμική Κρήτη. Ένα κείμενο που δικαιώνει ομιλία μου στο Μόναχο με θέμα: 
Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ. 
Η  σελίδα 341 του νέου βιβλίου του μου προκάλεσε ένα συναίσθημα χαρμολύπης τόσο δυνατό, που αποφάσισα να παρακαλέσω την έγκριτη αυτή σελίδα να επιτρέψει να το μοιραστώ με σας, αγαπητοί αναγνώστες.
Με τον ακρότατο αυτόν ευτελισμό των αγώνων και των θυσιών του λαού μας (που τους αρκεί δήθεν μια  Υποσημείωση) φαίνεται ότι συμφωνούν διαχρονικά μέχρι σήμερα, όπως σημειώνει ο Fleischer, oι πλείστοι των ομότεχνών του γερμανόφωνοι ιστορικοί, έστω και αν δεν το ομολογούν σε κείμενά τους. Αλλά όχι μόνον αυτοί. Γράφει: Πρόκειται για γενικότερο φαινόμενο. Οι λιγοστές εξαιρέσεις δεν είναι ικανές να πείσουν τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες της Γερμανίας  να εκπληρώσουν επιτέλους το  καταγεγραμμένο και μετρήσιμο χρέος τους, τις λεγόμενες ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ. 
Σε μια από τις πρόσφατες επιστολές του (29 Απριλίου) μου αναφέρει συνοπτικά ένα επεισόδιο, το οποίο με οδήγησε στον τίτλο της παρούσας επίκαιρης ανακοίνωσης.
Από τη σελίδα 341 του νέου βιβλίου του συνοψίζω ένα τμήμα, το οποίον τεκμηριώνει εναργέστατα την αναισχυντία της ως άνω Υποσημείωσης:  
 Γράφει λοιπόν: Για τη διδακτορική του διατριβή είχε επιλέξει το θέμα: Η Δανία κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Άλλαξε όμως γνώμη. Πήγε στον Doktorvater του (στον Καθηγητή που θα επέβλεπε τη διδακτορική του διατριβή - αναφέρει και το όνομά του) και του είπε ότι θα ήθελε  να μεταθέσει το θέμα της διατριβής του νοτιότερα από τη Δανία. Όταν προσδιόρισε γεωγραφικά αυτή τη μετάθεση, ο συνήθως πράος Καθηγητής, στο άκουσμα του νέου θέματος,  ξεσπάθωσε: «Κατοχή στην Ελλάδα; Δεν επιτρέπεται να ανεμοσκορπίσω τη δική μου και τη δική του ενέργεια σε μια τέτοια «Υποσημείωση στην Ιστορία του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου»!   
Με συμβούλευσε να ψάξω μήπως βρω άλλον Doktorvater μεταξύ των Καθηγητών του Πανεπιστημίου, που να έχει επιστημονική σχέση με αυτό το θέμα μου. Αμφέβαλε όμως αν υπήρχε κάποιος. Και ομολόγησε: Ούτε και αυτός έχει την ελάχιστη ιδέα  από ελληνική Ιστορία των Νεωτέρων Χρόνων, ούτε και ενδιαφέρεται να μάθει.   Αντέτεινα: Αν έτσι έχουν τα πράγματα, αν και στη γερμανική επιστήμη της Ιστορίας γενικά κυριαρχεί αυτή η αντίληψή του, μου πρόσφερε μόλις  έναν ισχυρό πρόσθετο λόγο, να επεξεργασθώ ακριβώς αυτό το θέμα. Επιτέλους υποχώρησε γκρινιάρικα. Απαίτησε όμως, αυτή την ασυνάρτητη ιδέα μου να την παρουσιάσω στο Σεμινάριό του για υποψήφιους διδάκτορες, διαρθρωμένη. Και να την αιτιολογήσω. Εκεί ξεκαρδίστηκαν οι συμφοιτητές μου. Μια φράση, μια κραυγή μου μένει αλησμόνητη: «Α! Είμαστε και εκεί;» (στην Ελλάδα).        
Η άγνοια της Ιστορίας, το ακόμη χειρότερο, η σκόπιμη διαστρέβλωσή της και η μη επαρκής διδαχή της Τοπικής Ιστορίας στα σχολεία μας υπήρξαν μέρος των κινήτρων μου για τη σύσταση της Εταιρείας, η οποία υπενθυμίζει το χρέος μας, που έπρεπε να είχε εκπληρωθεί λίγα μόλις χρόνια μετά τη λήξη του μεγάλου πολέμου. Εννοώ την ίδρυση και σωστή λειτουργία του Μουσείου της Μάχης της Κρήτης, της γερμανο-ιταλικής κατοχής του νησιού μας και της Αντίστασης. Και πάλι όμως  διαφαίνεται αδιαφορία. Και δικαιώνονται οι αρχαίοι πρόγονοί μας, που πίστευαν πως:
Η ΛΗΘΗ ΕΙΝΑΙ ΑΔΕΛΦΗ ΤΟΥ ΥΠΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ!

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΜΕΤΡΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΛΑΦΡΥΝΣΗΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΧΕΙ ΑΝΑΣΤΑΛΕΙ ΛΟΓΩ COVID-19 & ΒΑΣΕΙ ΚΥΑ

 Ο Δήμος Κισάμου, έχοντας υπόψη την οικονομική δυσχέρεια  στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν έδρα ή υποκατάστημα εντός της διοικητικής περιφέρειας του ομώνυμου Δήμου, λόγω της εφαρμογής των έκτακτων μέτρων για  τον περιορισμό της διάδοσης του Covid-19 και σε συνέχεια των προηγούμενων διευκολύνσεων που έχει ήδη δημοσιοποιήσει,  ανακοινώνει τα παρακάτω:
1) Ολική απαλλαγή χρέωσης Τελών Κοινοχρήστων Χώρων επιχειρήσεων, των οποίων η λειτουργία έχει ανασταλεί υποχρεωτικά λόγω Covid-19 βάσει ΚΥΑ, για το διάστημα από 01-03-2020 έως και  31-05-2020  (Απόφαση 38/2020 Δ.Σ.) και 
2) Ολική απαλλαγή από το Ενιαίο Ανταποδοτικό Τέλος Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού επιχειρήσεων, των οποίων η λειτουργία έχει ανασταλεί υποχρεωτικά  λόγω Covid-19 βάσει ΚΥΑ, για το διάστημα από 01-03-2020 έως και 31-05-2020 (Απόφαση 39/2020 Δ.Σ.). 
Απαραίτητη προϋπόθεση για την απαλλαγή των παραπάνω τελών  είναι η αίτηση του ενδιαφερόμενου επιτηδευματία συνδυαστικά με τα κάτωθι δικαιολογητικά:
Απαλλαγή χρέωσης Τελών Κοινοχρήστων Χώρων επιχειρήσεων
1)Έντυπη αίτηση
2)Άδεια λειτουργίας καταστήματος σε ισχύ.
3)Κ.Α.Δ.  (Εκτύπωση Έναρξης από  Taxisnet)
Απαλλαγή από το Ενιαίο Ανταποδοτικό Τέλος Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού επιχειρήσεων
1)Έντυπη αίτηση 
2) Κ.Α.Δ.  (Εκτύπωση Έναρξης από  Taxisnet)
3)Πρόσφατος Λογαριασμός ΔΕΗ/Παρόχου ηλεκτροδότησης 
4)Ε9 ή Μισθωτήριο
Διευκρινίζεται ότι για την αποφυγή συνωστισμού στην Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Κισσάμου, οι ενδιαφερόμενοι επιτηδευματίες μπορούν να  αποστέλλουν ηλεκτρονικά τα αντίστοιχα, κατά περίπτωση, δικαιολογητικά,  μαζί με το συμπληρωμένο έντυπο της αίτησης στην ηλεκτρονική διεύθυνση : dkisamou@gmail.com ενώ έντυπο υποδείγματος αιτήσεων ακολουθεί του παρόντος.
Η ημερομηνία λήξης υποβολής των παραπάνω ορίζεται η 31-07-2020 ενώ για κάθε διευκρίνιση οι ενδιαφερόμενοι επιτηδευματίες μπορούν να επικοινωνούν στο τηλέφωνο 28223-40231 (Τμήμα Εσόδων & Περιουσίας) . 

ΟΠΙΣΩ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΙΚΑ

Αιχμηρό σχόλιο του πρώην Δημάρχου Κισάμου κ. Σταθάκη για την σημερινή εκδήλωση της "Μάχης της Κρήτης"
Δυστυχώς για μια τέτοια σημαντική εκδήλωση δεν επιτρέπεται να γυρίζουμε πίσω ξανά. Δεν επιτρέπεται να τιμούμε έτσι, αυτούς που έδωσαν το αίμα τους, στην πρώτη επίθεση των Γερμανών στην Κρήτη, τον Μάιο του 1941, που έγινε στον Κισαμίτικο "Κάμπο Καλλεργιανών" και στην συνέχεια ακολούθησε στο αεροδρόμιο Μάλεμε και σε όλη την Κρήτη, αλλά και σε όλο τον πόλεμο 1940 -1945.
Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία.
Ζήσαμε την τελευταία δεκαετία τέτοιες εικόνες, 11 το πρωί, μέσα στο λιοπύρι, των 10, 15 ατόμων (μερικοί δημοτικοί σύμβουλοι και δύο τρεις εκπρόσωποι φορέων ή και πολίτες.)
Αποδείξαμε τα τελευταία δύο χρόνια πως πρέπει να διοργανώνεται μια εκδήλωση αντίστοιχη της "Μητέρας των Μαχών", όπως έχει γραφτεί στην ιστορία η Μάχη της Κρήτης και επί αυτού σηκώνει ακόμα καλύτερη συνέχεια. Κρίμα.
Αιωνία η μνήμη τους. Αθάνατοι!!!

ΜΕ ΜΙΑ ΣΕΜΝΗ ΤΕΛΕΤΗ ΤΙΜΗΣΑΜΕ ΤΟΥΣ ΠΕΣΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Με μια απλή τελετή δίχως πολλές επισημότητες, λόγω της πανδημίας, χοροστατούντος του Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κ.κ Αμφιλόχιου, τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση στο Ηρώο πεσόντων στο κόμβο Καλλεργιανών, για αυτούς που έχασαν την ζωή τους στην πρώτη Μάχη που έγινε στην Κρήτη στις 20 Μαΐου 1941. Τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των πεσόντων και οι παρευρισκόμενοι απάγγειλαν τον Εθνικό Ύμνο.
Στεφάνι κατέθεσε ο Δήμαρχος Κισάμου κ. Μυλωνάκης και ο κ. Φραγκιουδάκης μιας ανθοδέσμη εν μέρους της λαϊκής συσπείρωσης.

ΓΙΑ ΤΗΝ "ΙΣΤΟΡΙΑ" ΤΟΥ ΛΑΦΟΝΗΣΙΟΥ

Την άποψη του σχετικά με το τι συνέβη και συμβαίνει στο Λαφονήσι ξεκαθάρισε ο Ιάκωβος Σπερελάκης στέλνοντας στο blog μια παλιά επιστολή, των προέδρων των 7 κοινοτήτων των Εννιά Χωριών, του 1987, με παραλήπτη τον τότε Βουλευτή Χανίων κ. Σκουλάκη Μανώλη.
.. Αφού αναλύεται στην επιστολή πως έφτασε στα χέρια του ιδιώτη, πως μεταπουλήθηκε αλλά και πως πέρασε, μετά την πτώχευση της εταιρείας ΕΔΟΚ ΕΤΕΡ Α.Ε, σε διοίκηση συνδίκου, οι κοινότητες  διαπιστώνουν οτι παρουσιάζεται μοναδική ευκαιρία το Λαφονήσι να παραμείνει σε Ελληνικά χέρια.
Για τον λόγο αυτό προτείνουν να παρέμβουν οι αρμόδιοι φορείς και ειδικότερο Ε.Ο.Τ ο οποίος πρέπει να επιδιώξει χωρίς καμιά υποχώρηση την εξαγορά της περιοχής. Μάλιστα τονίζουν προς τον βουλευτή κ. Μανώλη Σκουλάκη οτι αν δεν γίνουν αυτές οι παραπάνω ενέργειες το Λαφονήσι με μαθηματική ακρίβεια θα πέσει σε ξένα χέρια, και ο καθένας θα φέρει τις ευθύνες του.
Κλείνοντας οι κοινοτάρχες και αφού ζητούν απο την κυβέρνηση να ενδιαφερθεί, αναφέρουν οτι είναι αποφασισμένοι να κρατήσουν την γη των προγόνων τους και να αποδώσουν την ομορφιά του Λαφονησιού σε όλο τον κόσμο, για να την χαίρεται και να την απολαμβάνει ο λαός και όχι το διεθνές κεφάλαιο.
Τελειώνει η επιστολή με την πεποίθηση οτι θα ακουστούν οι φωνές των κατοίκων των Εννιά Χωριών και οτι κάτοικοι και κοινοτάρχες θα παραμείνουν "άγρυπνοι" ώσπου να το επιτύχουν. 
Την επιστολή την υπογράφουν οι κοινοτάρχες

Βάθης Λιτσαρδακης Θεόκλητος, Κεφαλίου Πιμπλής Χαρίδημος, Περιβολίων Καρτσωνάκης Κωστής, Έλους Φιωτάκης Γιώργος, Βλάτους Μιχελάκης Αθανάσιος, Αμυγδαλικεφαλίου Κουνδουράκης Γεώργιος και Κάμπου Χατζάκης Ιωάννης.

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΩΡΑ

Μια γνωμοδότηση έδωσε το συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Κισάμου σχετικά με τις προτάσεις του Νέου Εμπορικού συλλόγου Κισάμου, δημοσιεύθηκε χθες, και πέσαμε με τα μούτρα να αποδείξουμε οτι ήταν λάθος, δεν λογαριάσαμε τον "ξενοδόχο", δεν θα περπατήσει και πολλά άλλα δεν, που θα γεμίζαμε ένα βιβλίο ....συγκοινωνιολόγου.
Η αλήθεια είναι οτι ότι όποια απόφαση πάρουμε σε αυτήν την πόλη πάντα θα υπάρχει μια μερίδα πολιτών που δεν θα την αποδεχτεί ακόμα και αν είναι σωστή! Πόσο μια απόφαση που πάντα γυρνάει, φτιάχνεται, τροποποιείται, ανάλογα με ποια δημοτική αρχή έχουμε... 
Ο Νέος Εμπορικός Σύλλογος είναι βέβαια αυτός που πρέπει να έχει λόγο σε οποιαδήποτε ενέργεια γίνει στην πόλη, μιας και αντιπροσωπεύει τους ενδιαφερόμενους... φυσικά μουρμούρες θα υπάρχουν πάντα, αλλά η πρόταση του είναι ως και τώρα η μοναδική.
Δυστυχώς η πόλη όσο κι αν δεν αρέσει στους αρχοντες, νυν και πρώην, χρειάζεται μια ολοκληρωμένη συγκοινωνιακή μελέτη, απο την μια μεριά της πόλης ως και την άλλη... γιατί όπως το κάνουμε παίρνοντας μέτρα για μια περιοχή μόνο, δημιουργούμε αυτόματα πρόβλημα σε κάποιο άλλο σημείο της πόλης.. Ντόμινο η κατάσταση και το ξέρουμε.
Είπαμε χρειαζόμαστε μια συγκοινωνιακή μελέτη...
Συγκοινωνιακή μελέτη όμως που δεν γίνεται, όχι επειδή είναι ακριβή, αλλά για δυο απλούς λόγους .... ο πρώτος είναι η αλήθεια.. δεν μπορούμε να την κάνουμε μιας και δεν έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο πόλης-άσχετα αν έχουμε πληρώσει όλοι γι αυτό, ο δεύτερος λόγος είναι η πραγματικότητα ... γιατί να πάνε χαμένοι τόσοι συγκοινωνιολόγοι που έχει απο τα γεννοφάσκια της αυτή η πόλη.. εξάλλου είναι και τσάμπα οι προτάσεις των.
- Πρώτη φορά η Δημοτική αρχή πήρε τις προτάσεις του ΝΕΣΚ για να δει αν μπορεί να τις εφαρμόσει, στην πόλη.. δεν το είχε ξανακάνει, ειδικά τα τελευταία 30 χρόνια... Καλώς ή κακώς έκανε αυτό που ήταν σωστό. Το ότι το Δ.Σ του ΝΕΣΚ "ανήκει" στην δημοτική αρχή δεν είναι λόγος προς κουβέντα μιας και κάπου θα άνηκε... έτυχε ή όχι δεν μας ενδιαφέρει.
Πάντως φέτος που τα πράγματα θα είναι πολύ λάσκα, ο κόσμος λίγος, αυτοκίνητα λιγότερα στους δρόμους μας, καλό είναι να σκεφτούμε σοβαρά εκτός, απο το να δουν γιατί δεν λειτουργεί το σχέδιο πόλης, να ανοίξουμε και κάποιους δρόμους του σχεδίου πόλης, να γίνουν φυσικά ασφαλτοστρώσεις στους 20 χωμάτινους δρόμους μέσα στην πόλη... ώστε να ξεμπλοκάρουμε.
Μετά όλα τα υπόλοιπα... 

Η ΠΡΩΤΗ ΜΑΧΗ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

20 Μαΐου 1941 08.00 π.μ
Στο Καστέλλι Κισάμου είχε τοποθετηθεί το 1ο Ελληνικό Σύνταγμα Πεζικού, η δύναμη του οποίου ανερχόταν σε 1000 περίπου νεοσύλλεκτους του κέντρου εκπαίδευσης Ναυπλίου, που είχαν διοχετευθεί στην Κρήτη στα τέλη Απριλίου. Οι άνδρες αυτοί, από τους οποίους οι 400 ήταν άοπλοι και οι υπόλοιποι διέθεταν ελάχιστα πυρομαχικά, είχαν οργανωθεί σε δυο τάγματα και ένα λόχο πυροβόλων, υπό τον συνταγματάρχη Ιπποκράτη Παπαδημητρόπουλο, συνεπικουρούμενο από μια μικρή ομάδα Νεοζηλανδών, υπό τον ταγματάρχη Μπέντιγκ. Αποστολή τους ήταν η άμυνα της περιοχής εναντίον αερομεταφερόμενων δυνάμεων και η απόκρουση θαλάσσιας απόβασης στον κόλπο της Κισάμου.
Τα δυο Τάγματα ήταν αναπτυγμένα ανατολικά και δυτικά του Καστελιανού κάμπου ενισχυμένα με ουλαμό πολυβόλων το κάθε ένα.
Οι πρώτοι αλεξιπτωτιστές 08.00 π.μ ένα τέταρτο πριν πέσουν στο Μάλεμε, ρίφθηκαν στον κάμπο. Ήταν μια δύναμη 80 αλεξιπτωτιστών του 2ου τάγματος εφόδου του Γερμανικού στρατού, ενισχυμένο με βαρύ οπλισμό, με στόχο να προβεί σε αναγνώριση της περιοχής και να καλύψει από δυσμάς, εάν χρειαστεί, την κύρια επιθετική προσπάθεια που είχε σαν στόχο το αεροδρόμιο του Μάλεμε.
Αμέσως με το που προσεδαφίστηκαν οι Γερμανοί συγκεντρώθηκαν και άρχισαν να βάλλουν κατά των θέσεων του 1ου τάγματος που ήταν υπό τις διαταγές του Γιώργου Σκορδίλη. Μόλις έγινε η πρώτη επίθεση αρκετοί Καστελιανοί 200 περίπου στον αριθμό έσπευσαν για βοήθεια. Μια ομάδα Καστελιανών όρμησε στο Αγρονομείο της πόλης και πήρε 30 γκράδες που ήταν αποθηκευμένοι.

Μάλιστα ο νεαρός έφεδρος ανθυπίατρος Θεοχάρης Μυλωνάκης διηγείται για το κλίμα που επικρατούσε σχετικά με τα όπλα.
" Ο πατέρας μου ξετρύπωσε ένα μακρύ Μάνλιχερ που δεν το είχε παραδώσει επί Μεταξά. Ήθελε να πάει ο ίδιος να πολεμήσει. Μόνο όταν του είπα ούτι έπρεπε να πάω στην υπηρεσία μου άοπλος , μου το έδωσε. Στις τσέπες του σακακιού μου έβαλα 20-25 σφαίρες, που δεν ήμουν και σίγουρος αν ήταν και καλές"
Στο εν το μεταξύ η γερμανική δύναμη που είχε εγκλωβιστεί ανάμεσα σε δυο πυρά, ως το μεσημέρι είχε εκμηδενιστεί τελείως. Περίπου 50 αλεξιπτωτιστές σκοτώθηκαν, ανάμεσα σε αυτούς και ο υπολοχαγός και επικεφαλής της δύναμης τους Μιέρμπ, ενώ 28, οι 20 τραυματισμένοι αιχμαλωτίσθηκαν και κλείστηκαν στον σταθμό χωροφυλακής.
Το 1ο σύνταγμα είχε 58 νεκρούς και 63 τραυματίες και σκοτώθηκαν και 7 πολίτες, ανάμεσα τους και μια γυναίκα.
Τις επόμενες δυο μέρες δεν έγινε καμιά χερσαία εχθρική επιχείρηση, ωστόσο συνεχιζόταν καθημερινά οι βομβαρδισμοί από την γερμανική αεροπορία.

Φωτογραφία ο πίνακας του ΑΝΟΥΣΑΚΗ ΙΩΑΝΝΗ
Ο Ιωάννης Ανουσάκης (1896 - 1981) ήταν Έλληνας ζωγράφος από τον Πλάτανο Κισάμου.
Υπήρξε ιδρυτής του Αρχαιολογικού Μουσείου και της Βιβλιοθήκης Καστελλίου. Από τα πιο γνωστά του έργα είναι η "Μάχη της Κρήτης", το έργο βρίσκεται στο Δημαρχείο Κισάμου.

ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΣΤΟ ΣΗΡΙΚΑΡΙ

Χιλιάδες προσευχόμενες καρδιές στον Όσιο Νικηφόρο τον Λεπρό
Παρά την πρωτοφανή για την εποχή θερμοκρασία των 40ο αρκετός κόσμος ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου και συμμετείχε εις την Ι. Παράκληση του Οσίου Νικηφόρου, εις την γενέθλιο γη του Οσίου, το Συρικάρι Κισάμου και τον Ι.Προσκυνηματικό Του Ναό, χοροστατούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ.Αμφιλοχίου. Πιστοί απ΄ όλη την Κρήτη, τόσο εντός του Ι. Ναού όσο και στον προαύλιο χώρο των 4 στρεμμάτων του προσκυνήματος ύψωσαν χείρες ικέτιδες και απεύθυναν ευχαριστίες, παρακλήσεις και δεήσεις στον μεγάλο και οικουμενικό αυτό Άγιο. Χιλιάδες τα ονόματα που μνημόνευσαν 5 Ιερείς, οι οποίοι καθ΄ όλη την διάρκεια της Ι. Παρακλήσεως μνημόνευαν και προσευχόταν υπέρ υγείας, θείας βοηθείας, φωτισμού και θεραπείας. Συγκινημένος ο Σεβ. Μητροπολίτης  Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος σημείωσε: «Συγκίνηση και δέος πλημμυρίζει τις ψυχές και τις καρδιές μας καθώς νιώθουμε την ευλογητική παρουσία του μεγάλου και θαυματουργού  αγίου μας, του Οσίου Νικηφόρου του Λεπρού, επιστηριγμό, παρηγοριά, ανάψυξη και καταφυγή στις στενάχωρες, οδυνηρές και δύσκολες καταστάσεις που βιώνουμε στους καιρούς μας. Ως μας ενημέρωσε ο υπεύθυνος του προσκυνήματος Αρχ. π. Χρύσανθος, περισσότερα από 6500 χιλιάδες ονόματα εστάλησαν στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της Ι. Μητροπόλεως μας στην ανακοίνωση για αποστολή ονομάτων προς μνημόνευση, υπέρ υγείας, στην σημερινή Παράκληση, ως και στις Θείες Λειτουργίες και Ι. Παρακλήσεις που τελούνται εδώ στο προσκύνημα του Οσίου Νικηφόρου. 6500 χιλιάδες καρδιές και προσευχές ενώνονται σήμερα μαζί μας, και σε κάθε άλλη λειτουργική σύναξη απ΄ όλη την Ορθοδοξία!
Προσευχές για ίαση, θεραπεία, ενίσχυση, παρηγορία, φωτισμό και βοήθεια. Στον άσημο αυτό τόπο, το Συρικάρι Κισάμου, που ο Όσιος Νικηφόρος το μεταμόρφωσε σε σύγχρονη κολυμβήθρα του Σιλωμάμ προσευχόμαστε και ευχόμαστε για όλες αυτές τις χιλιάδες των αδελφών μας που ένιωσαν την ανάγκη να ζητήσουν τις πρεσβείες και την χάρη του Οσίου Νικηφόρου, ως και για όλους εσάς τους συνευχομένους και τα εκατοντάδες ονόματα που δώσατε στην Ι. Παράκληση. Δόξα τω Θεώ! Αυτό είναι η Εκκλησία! Εκεί που τα ανθρώπινα απογοητεύουν και χάνεται η ελπίδα, εκεί που τα πάντα μυρίζουν θάνατο, έρχεται η Εκκλησία και ανασταίνει την ελπίδα, χαρίζει ζωή και δυναμώνει την ψυχή. Τι άλλο παρά η πίστη στην αιώνια αλήθεια του Χριστού και η βεβαιότητα στο Ανέσπερο Φως οδήγησαν τις 6500 αυτές ψυχές, απ΄ όλο τον κόσμο, να στείλουν τα ονόματα τους προς μνημόνευση; Φαίνεται όμως πως αυτό το φως, αυτή την αλήθεια και αυτή την πίστη κάποιοι δεν την αντέχουν και βάλθηκαν καί στους καιρούς μας να την πολεμήσουν και να την κρημνίσουν από τις ψυχή του λαού μας. Άδραξαν λοιπόν την ευκαιρία, με πρόσχημα την ασθένεια της εποχής, κραδαίνοντας το χέρι τους προς την Εκκλησία και βάλλοντας κατά του ιερότερου και φρικτού μυστηρίου της Θείας Κοινωνίας. «Η στάση της Εκκλησίας είναι επικίνδυνη» δηλώνουν. «Όσοι μεταλαβαίνουν αναλαμβάνουν περιττό ρίσκο. Η Εκκλησία πρέπει να προστατέψει τους πιστούς της», δηλώνουν κάποιοι άλλοι, προχωρώντας ακόμα περισσότερο και δηλώνοντας τι άραγε; προθέσεις; «γιατί μετά θα μπούμε στην επιβολή της άποψης της εκτελεστικής εξουσίας», καταλήγουν.  Επικίνδυνοι είναι αυτοί και οι ιδεοληψίες τους για τον τόπο και την Πατρίδα. Η Εκκλησία, όλη αυτή την περίοδο από αγάπη στα παιδιά Της, ταπεινώθηκε, λοιδορήθηκε, συκοφαντήθηκε, προστατεύοντας τις ζωές τους από την διασπορά του ιού. Ποιοι είναι αυτοί που με περισσό θράσος κραδαίνουν το δάκτυλο τους προς την Εκκλησία απειλώντας Την ότι θα επιβληθεί «η άποψη της εκτελεστικής εξουσίας»; Τι εννοούν; Ας τολμήσουν να.. «επιβάλλουν» αυτή την άποψη που εννοούν. Είναι φανερό, πλέον, πως στόχος δεν είναι η προστασία της υγείας των πιστών, αλλά η Εκκλησία. Ενοχλεί, ως φαίνεται, η πνευματική Της δύναμη και ισχύ. Μια κοινωνία φοβισμένη και τρομοκρατημένη γίνεται μάζα, εύκολα διαχειρίσιμη. Μια κοινωνία με δύναμη ψυχής, με πίστη και ελπίδα, δεν υποτάσσεται στον φόβο και τον τρόμο. Δεν ποδηγετείται. Μήπως, τελικά, αυτό ενοχλεί; Μήπως, τελικά, αυτός είναι ο στόχος; Προς τι όλη αυτή η πολεμική εναντίον της Εκκλησίας; Όσοι λοιπόν  από αυτούς νομίζουν πως, με το πρόσχημα της υγείας των πολιτών-πιστών, θα μετατρέψουν την Εκκλησία από κιβωτό σωτηρίας και ζωής σε… «κοινωνικό παντοπωλείο» και.. ΜΚΟ, η απάντησις είναι «Μολών λαβέ»!, κατέληξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ.Αμφιλόχιος, επικαλούμενος πλουσία την χάρη και την ευλογία του Οσίου  Νικηφόρου του Λεπρού προς πάντας. 

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

Η Ένωση Συλλόγων Δήμου Κισάμου μας καλεί 
Την Παρασκευή 22/5 στον Προαύλιο χώρο του 2ου Δημοτικού (απέναντι από 1ο Γυμνάσιο) και ώρα 7.30 μμ και συζητάμε για :
• Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία
• Νομοθετική ρύθμιση για τις κάμερες στα σχολεία.
• Λήψη απαραίτητων μέτρων για ασφαλή λειτουργία των σχολείων.
ΤΗΡΟΥΜΕ ΤΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΜΕΤΡΑ. ΔΕΝ ΜΕΝΟΜΕ ΣΙΩΠΗΛΟΙ

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΠΡΙΝ 79 ΧΡΟΝΙΑ

Μικρά παραλειπόμενα απο την πρώτη μάχη που έγινε στην Κρήτη, στις 20 Μαΐου 1941 ημέρα Τρίτη εναντίων των Γερμανών.
Οι Γερμανοί αλεξιπτωτιστές ήταν 86 και άρχισαν να πέφτουν στις 09.00 το πρωί.
Σκοτώθηκαν 74, ο τελευταίος στις 14.00.
Ο πρώτος νεκρός Έλληνας ήταν ο Μιχάλης Λιγοψυχάκης που σκοτώθηκε στις 10.00 πμ στο αμπέλι του Κοντοπυράκη. 
Οι 12 Γερμανοί που έμειναν παραδόθηκαν στις 14.00 αφού σήκωσαν λευκή σημαία οδηγήθηκαν στα κρατητήρια της αστυνομίας που ήταν τότε απέναντι απο το SM Αννουσάκη.
Το Σάββατο 24 Μαΐου τα "στούκας" βομβαρδίζουν την πόλη της Κισάμου και απελευθερώνονται οι Γερμανοί που καταφέρνουν να βρουν οπλισμό και να σκοτώσουν στην πλατεία Τζανακάκη τον Εγγλέζο Ταγματάρχη Τζον Μπέντιχ και ένα Νεοζηλανδό. Την ίδια μέρα σκοτώνουν 2 στρατιώτες και τον Νικόλαο Μπατίρη στην βρύση του Φυστικλή, το απόγευμα τον Αναστάση Τσέγκα και τον Γιάννη Καρεφυλλάκη, άνευ λόγου και αιτίας.
Οι μικρές αυτές πληροφορίες είναι απο το βιβλίο του Αντώνη Κατσικανδάράκη

Τρίτη 19 Μαΐου 2020

ΝΑ Ο ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ ΔΙΣΚΟΣ ...ΣΤΟ ΛΑΦΟΝΗΣΙ

 Να αυτός είναι ο "ιπτάμενος δίσκος" που ούτε ο δήμος Κισάμου, αλλά ούτε ο όμορος δήμος είδε να προσγειώνεται στο Λαφονήσι. Μάλιστα λιγο πριν "καθίσει" η σεληνάκατος είχε φαρδύνει την παραλία ίσαμε 3 μέτρα για να χωρέσει..φώτο κάτω
Τέτοιο δούλεμα που μας ρίχνουν ας τους ρίξουμε και μεις....
Όσο για τους αφρούς να η απόδειξη... 
Φώτο Βαγγέλης Δεσποτάκης...που έτυχε να βρίσκεται εκεί.

ΚΟΙΝΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΗΜΑΡΧΩΝ ΚΑΝΔΑΝΟΥ-ΣΕΛΙΝΟΥ ΚΑΙ ΚΙΣΑΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΛΑΦΟΝΗΣΙ ΚΑΙ ΤΟ 40% ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΩΝ

Οι Δήμαρχοι Καντάνου-Σελίνου κ. Αντώνιος Περράκης και Κισσάμου κ. Γεώργιος Μυλωνάκης διαβίβασαν σήμερα στο Γραφείο του Πρωθυπουργού, στα Αρμόδια Υπουργεία Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, στην ΠΕΔ, στην ΚΕΔΕ και στους Βουλευτές του Νομού Χανίων κοινή επιστολή διαμαρτυρίας για τα διαλαμβανόμενα της υπ’ αριθ. 47458/ΕΞ2020/15.05.2020 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1864/15-058-2020 Τεύχος Β’) περί «Καθορισμού όρων, προϋποθέσεων, τεχνικών θεμάτων, αναγκαίων λεπτομερειών και διαδικασίας για την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου θάλασσας, λιμνοθάλασσας, μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών».
Συγκεκριμένα, οι Δήμοι Καντάνου-Σελίνου και Κισσάμου μέσα από την επιστολή που απέστειλαν, εκφράζουν από κοινού την έντονη δυσαρέσκειά τους σχετικά με τα οριζόμενα στην ως άνω σχετική ΚΥΑ αναφορικά με το άρθρο 7, βάσει της οποίας καθορίζεται ότι στην περίπτωση όπου οι Δήμοι χρησιμοποιούν τους παραχωρηθέντες κοινόχρηστους χώρους το αντάλλαγμα υπέρ του Δημοσίου αυξάνεται ποσοστιαία από 10% που ίσχυε έως τώρα σε 40% επί των ακαθάριστων εσόδων από την άσκηση δραστηριοτήτων όπως εκμίσθωση θαλάσσιων μέσων αναψυχής, τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, ομπρελών, ξαπλωστρών και τη λειτουργία τροχήλατου αναψυκτήριου.
Θεωρούν την ως άνω αύξηση μη ρεαλιστική και εφαρμοστέα σε κάθε περίπτωση, πόσο δε μάλλον υπό τις δεδομένες πρωτόγνωρα δυσμενείς συνθήκες εν μέσω της παγκόσμιας πανδημίας.
Με την τουριστική σεζόν να έχει ήδη χαθεί κατά το ήμισυ και με τις δυσοίωνες προβλέψεις μείωσης των τουριστών διεθνώς κατά 60% έως 80% το 2020, λόγω των επιπτώσεων του κορωνοϊού Covid-19, μια τέτοια αύξηση είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει τους ήδη επιβαρυμένους Δήμους, σε περαιτέρω οικονομική δυσπραγία.
Επίσης, ενώ η γενικότερη οικονομική πολιτική εν μέσω πανδημίας κινείται συνολικά προς την κατεύθυνση μείωσης των μισθωμάτων, παρουσιάζεται μία αναιτιολόγητη κατακόρυφη αύξηση του αντιτίμου παραχώρησης εκμετάλλευσης των παραλιών από πλευράς των Δήμων και των Επιχειρήσεων.
Στα πλαίσια αυτά, αιτούνται από κοινού τη μείωση του ανταλλάγματος στο προγενέστερο ποσοστό ύψους 10% σύμφωνα με την προηγούμενη σχετική ΚΥΑ ( και ειδικά για το 2020 τη δωρεάν παραχώρηση – άνευ ανταλλάγματος, λόγω της χρονικής συρρίκνωσης της τουριστικής περιόδου καθώς και της αναμενόμενης μείωσης του εγχώριου και διεθνούς τουρισμού.
Κάνουν έκκληση για προστασία και στήριξη του τουρισμού την φετινή χρονιά, ζητώντας την αρωγή των κρατικών φορέων και προσβλέποντας στην άμεση παρέμβασή τους επί του θέματος.
ΕΚ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΚΑΝΤΑΝΟΥ-ΣΕΛΙΝΟΥ & ΚΙΣΑΜΟΥ

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕ ΘΕΤΙΚΑ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΙΣΑΜΟΥ

Ομόφωνα δεκτές έκανε το συμβούλιο της Δημοτικής κοινότητας Κισάμου μερικές απο τις προτάσεις του Νέου Εμπορικού Συλλόγου Κισάμου σχετικά με την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας του πεζόδρομου ΣΚΑΛΙΔΗ (πορτοκαλί) κατά μια ώρα αλλά και το άνοιγμα της Ομογενών Αμερικής.
Αποφασίστηκε λοιπόν να επεκταθεί το ωράριο κλεισίματος της Σκαλίδη απο τις 7.00 μ.μ ως και 1.00 πμ, με μια ακόμα παράμετρο οτι ο δρόμος απο την γωνία του Μελισσιανού ως και το Ακουέρτο θα είναι κλειστός όλη την μέρα (κόκκινο), η κίνηση θα γίνεται κυκλικά απο την πλατεία Τζανακάκη ως και τις 19.00, μετά θα κλείνει και αυτός ο δρόμος, ακόμα απαγορεύεται παντελώς η στάθμευση στην πλατεία Τζανακάκη.
Η Ομογενών Αμερικής (απο τράπεζα Εθνική -ως και την Σκαλίδη) που τόσα προβλήματα είχε δημιουργήσει τα 5 τελευταία χρόνια και κόντεψε να διχάσει τις πιάτσες θα παραμείνει ανοικτή καθ' όλη την διάρκεια της ημέρας. Έτσι η παραλία αποκτά άλλο ένα δρόμο πρόσβασης. 
Τέλος δίπλα απο την Εθνική τράπεζα θα δημιουργηθούν θέσεις σταθμευσης αναπήρων.
Για την Περίδου (άσπρο) δεν πάρθηκε απόφαση και το κλείσιμο της μιας και είναι ιδέα του Δήμου και όχι του ΝΕΣΚ.
Το θέμα θα συζητηθεί και στο Δημοτικό συμβούλιο και η περίοδος που θα εφαρμοστούν τα μέτρα θα ξεκινάει απο την 1 Ιουνίου και θα τελειώνουν στις 30 Σεπτεμβρίου.

ΜΕΤΑΞΥ ΣΟΒΑΡΟΥ ΚΑΙ ΑΣΤΕΙΟΥ

Διάβασα οτι....
Παρά τις καθυστερήσεις που προκλήθηκαν λόγω της κρίσης του κορωνοιού οι φορείς των Δήμων Κισάμου και Κανδάνου-Σελίνου είναι αποφασισμένοι από φέτος να απομακρύνουν τα αυτοκίνητα από τους χώρους στάθμευσης δίπλα στην παραλία της “Βουλισμένης” και οι επισκέπτες να μεταφέρονται με λεωφορείο ή με τα πόδια.
- Αυτό είναι ειναι ένα σοβαρό θέμα που εύχονται όλοι όσοι αγαπούν το Λαφονήσι να γίνει πραγματικότητα... το αστείο βέβαια είναι οτι από λόγια είμαστε γεμάτοι ..και το ερώτημα που μας έρχεται είναι πως θα γίνει τώρα αυτό το επιχείρημα όταν δεν υπάρχουν χώροι στάθμευσης ακόμα απ έξω απο την Νατούρα; Μάλλον πάμε για του χρόνου εκτός κι αν παρκάρουν κατά μήκος του δρόμου ή φτιάξουν χώρους στάθμευσης σε χρόνους dt.
Πάντως όπως το είπαν, πάμε για μια "Μονάδα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Σαμαριάς και ΠΠ Δυτικής Κρήτης"... με πολλά θα και λίγες ελπίδες.. 
Για όσους ενδιαφέρονται και πιστεύω εκεί στην μονομετοχική του Δήμου μας να ενδιαφέρονται το ΦΕΚ κυκλοφόρησε στις 7 Μαΐου, τεύχος Α φύλλο 92, θέλει κανένα διήμερο να μελετηθεί καλά αλλά η ουσία είναι οτι 
Συστήνονται είκοσι τέσσερις (24) Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΜΔΠΠ). Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από εισήγηση τουΟργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) και μπορεί να τροποποιούνται ο αριθμός και η χωρική αρμοδιότητα των ΜΔΠΠ, με την προϋπόθεση ότι καλύπτουν το σύνολο των προστατευόμενων περιοχών του άρθρου 45
Με απόφαση του Δ.Σ. του ΟΦΥΠΕΚΑ μετά από εισήγηση του Προϊσταμένου της ΜΔΠΠ, συγκροτούνται άμισθες τοπικές Επιτροπές Διαχείρισης, με πέντε έως ένδεκα μέλη, για την υποστήριξη της ΜΔΠΠ στη διαχείριση μιας προστατευόμενης περιοχής ή ομάδας
προστατευόμενων περιοχών. Κατ’ εξαίρεση, το Δ.Σ. του ΟΦΥΠΕΚΑ  μπορεί να συγκροτήσει Επιτροπή Διαχείρισης με περισσότερα μέλη, εάν η προστατευόμενη περιοχή
εκτείνεται σε δύο ή περισσότερες Περιφέρειες. Στην Επιτροπή Διαχείρισης συμμετέχουν ένας επιστήμονας εγνωσμένου κύρους με επαγγελματική ή ακαδημαϊκή εξειδίκευση στο αντικείμενο της διατήρησης της φύσης ή σε συναφές αντικείμενο, ένας εκπρόσωπος
της Περιφέρειας, ένας εκπρόσωπος του Δήμου ή των Δήμων στην περιοχή των οποίων βρίσκεται η προστατευόμενη περιοχή ή το μεγαλύτερο μέρος της, εκπρόσωποι των αρμόδιων αρχών (δασικής υπηρεσίας και λιμενικού σώματος), ένας εκπρόσωπος περιβαλλοντικής οργάνωσης του άρθρου 41 εάν δραστηριοποιείται στην περιοχή
αυτή, εκπρόσωποι των συλλογικών φορέων των βασικότερων παραγωγικών τομέων της περιοχής και ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής εκπρόσωποι άλλων δημόσιων υπηρεσιών, πολιτιστικών, περιβαλλοντικών, παραγωγικών και επαγγελματικών φορέων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
Η Επιτροπή Διαχείρισης συνεδριάζει τουλάχιστον μία φορά ανά τρίμηνο. Η λειτουργία των Επιτροπών Διαχείρισης αποτελεί ευθύνη του εκάστοτε Προϊσταμένου της ΜΔΠΠ. Η ΜΔΠΠ αναλαμβάνει τη διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη των Επιτροπών Διαχείρισης Συνεργασία με Δήμους
Οι Δήμοι κατά την κατάρτιση του Πενταετούς Επιχειρησιακού Προγράμματος και του Ετήσιου Προγράμματος Δράσης αυτών, κατά το άρθρο 266 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), συνεργάζονται με τις ΜΔΠΠ που έχουν την ευθύνη της διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών της περιοχής τους προκειμένου να διασφαλίσουν τη συμβατότητα των Προγραμμάτων αυτών με τα εγκεκριμένα Σχέδια Διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών.

Τώρα για τους πόρους εκεί θα έχει πλάκα... μιας και πάνε αλλού...και καλό είναι να το διαβάσουν προσεκτικά εκεί στην Μονομετοχική, τι επιτρέπεται σε τέτοιες περιοχές και τι όχι...  

Υ.Σ Πάντως προλαβαίνετε να βάλετε μπουλντόζες για να στρώσετε την άμμο μιας και μετά δεν θα μπορείτε...χαχαχαχαχ εξάλλου είπαμε στο Λαφονήσι κάθε τόσο προσγειώνονται UFO.

79η ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΤΟΥ ΚΑΜΠΟΥ ΤΩΝ ΚΑΛΛΕΡΓΙΑΝΩΝ

 Ο Δήμος Κισάμου σας ενημερώνει ότι φέτος λόγω της πανδημίας η 79η Επέτειος της ιστορικής της Μάχης της Κρήτης, θα πραγματοποιηθεί με μια λιτή τελετή την Τετάρτη στις 20 Μαΐου και ώρα 11:00 πμ στο Μνημείο Πεσόντων στον Κόμβο Καλλεργιανών.
  Κατά την διάρκεια της τελετής θα πραγματοποιηθεί επιμνημόσυνη δέηση από το Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Κισσάμου & Σελίνου, κατάθεση στεφάνου από το Δήμαρχο Κισάμου, τήρηση ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των πεσόντων και κλείσιμο με την απαγγελία  του Εθνικού Ύμνου.
 Στην τελετή θα τηρηθούν οι ενδεδειγμένες αποστάσεις ασφαλείας βάσει των μέτρων που έχουν εξαγγελθεί.   
Οι πίνακες από την Μάχη του Κάμπου Καλλεργιανών από τα χέρια του αυτοδίδακτου Κισαμίτη ζωγράφου, Θεοδοσάκη!!

ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ....

Μια πανδημία και μια κλεισούρα 50 ημερών στα σπίτια μας ήταν αρκετή για να ανοίξουν τα μπαούλα και οι παλιοκασέλες και να βγουν απίθανες φωτογραφίες συγγενών φίλων και δικών μας. Γέμισε το F/B με κάθε λογής φωτογραφία που βρέθηκε κρεμασμένη, παραπεταμένη, χωσμένη. Ιστορίες -διηγήσεις-αναμνήσεις.
Μετά τον Φωτογράφος της Κισάμου που ξεκίνησε πριν 10 χρόνια τώρα υπάρχει υλικό διαθέσιμο για να μην ξεχαστούν ποτέ οι δικοί μας άνθρωποι, απλά χρειάζεται ένα ξεσκαρτάρισμα των φωτογραφιών και να μαζευτούν  πραγματικά σε ένα βιβλίο όλες.
Ενδεικτικά ανεβάζω μερικές φωτογραφίες απο τις σελίδες αυτές..
Ιστορικό υλικό Πλατάνου
Λουσακιές παλιές φωτογραφίες
Γραμβούσα -Ένα ταξίδι στον χρόνο με φωτογραφιες και Ιστορίες
Ρόκκα ταξίδι πίσω στο χρόνο.
Μπράβο σε όλους ..στην επόμενη κλεισούρα και τα υπόλοιπα χωριά.....

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Ο Κωστής και ο Μανώλης ... σε μια πόζα στημένη απο τον Ανυφαντή δεκαετίας του 70. Ο Μανώλης Λιγοψυχάκης (Κεκέκος) χρόνια στην υπηρεσία του τότε Δήμου Καστελίου Κισάμου πάντα πρόθυμος σε εργασία και πειράγματα, με ένα καρότσι ασβέστη δεν άφηνε πεζοδρόμιο για πεζοδρόμια να μην το ασπρίσει... Άνθρωποι της παλιάς πόλης που ξεχάστηκαν στο πέρασμα του χρόνου.

ΔΙΧΩΣ ΠΟΛΛΑ ΠΟΛΛΑ...

Φέτος μάλλον θα την γιορτάσουμε στα ...μουλωχτά!!! Αν και ο Δήμος καθάρισε απο χθες το πάρκο Πεσόντων που ονομάστηκε έτσι πριν απο 2 χρόνια, μάλλον φέτος λόγω της πανδημίας τα πράγματα θα είναι πολύ απλά με μια επιμνημόσυνη δέηση και μια κατάθεση στεφανιού.  
Φυσικά έχω μια ένσταση επί του θέματος.... ποτέ δεν ήταν πάρα πολύς ο κόσμος που μαζευόταν στον εορτασμό της Μάχης της Κρήτης και απορώ γιατί δεν κάνουμε κανονικά την εκδήλωση; Εδώ εκκλησίες, παραλίες και γήπεδα άνοιξαν κανονικά θα μας δημιουργούσε πρόβλημα μια μικρή συγκέντρωση σε ανοικτό χώρο, στο κόμβο Καλλεργιανών, για να τιμήσουμε τους νεκρούς της "Μάχης του Κάμπου";
Από την μια είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε τους τουρίστες και απο την άλλη φοβόμαστε μπας και κολλήσουμε την γρίπη αναμεταξύ μας...
Δε με νοιάζει να πάρω τον Τζανακόγιαννη και να τον ανεβάσω στον λόφο πάνω απο τα Καλλεργιανά να πει ένα ριζίτικο....

ΜΙΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ SIEBER ΓΙΑ ΤΑ ΧΑΝΙΑ ΤΟΥ 1817

Τον Δεκέμβριο του 1816 ο Sieber ξεκίνησε το ταξίδι του από την Τεργέστη, συνοδευόμενος από έναν κηπουρό και έναν υπηρέτη. Τον Ιανουάριο του 1817 έφτασε στην Κρήτη, που βρισκόταν τότε υπό οθωμανική κυριαρχία. Μετά από σύντομη παραμονή στον Χάνδακα (Ηράκλειο), θα εγκατασταθεί στα Χανιά απ’ όπου θα περιηγηθεί το νησί, θα συλλέξει βοτανολογικό υλικό, και θα προσφέρει τις ιατρικές του υπηρεσίες στους κατοίκους. Έμεινε και στο Ρέθυμνο και αργότερα ξανά στον Χάνδακα, ενώ έκανε εξορμήσεις στο Λασίθι και τη νότια Κρήτη. Ύστερα από προτροπή των φίλων του, δημοσίευσε τις εντυπώσεις του από τις ταξιδιωτικές του έρευνες σε δίτομο έργο στα γερμανικά (1823). O Sieber είναι ο πρώτος Ευρωπαίος ταξιδιώτης που περιηγήθηκε την Κρήτη και παρέδωσε πλήθος πληροφοριών για την οθωμανική διοίκηση, τον κοινωνικό βίο των κατοίκων (διατροφή, μουσική, χορός), τις θρησκευτικές τελετές, την πρακτική ιατρική (φάρμακα, εμβόλια, γιατροσόφια κλπ.), τις γλωσσικές και τοπωνυμικές ιδιαιτερότητες και φυσικά την πλούσια χλωρίδα της νήσου.
Αξίζει ένα αναφέρω ένα μικρό απόσπασμα που έγραψε σχετικά με την πανούκλα που συνάντησε στα Χανιά..
-Μια μέρα πριν φύγω απο τα Χανιά είχε έλθει ο Νικολέτος (Κεφαλλονίτης υπηρέτης του επισκόπου Χανίων) και με παρακάλεσε να τον ακολουθήσω. Τον είχε στείλεi ο επίσκοπος που μου ζητούσε να μεριμνήσω για τον αδελφό του. Του απάντησα οτι η απαίτηση του ήταν παράλογη μιας και είχαν πεθάνει πάρα πολλοί κοντά στην πόλη απο την πανούκλα και οι Φράγκοι είχαν κλειστεί στα σπίτια τους
.... Πήγα τελικά. Ο επίσκοπος Χανίων* ήταν ένας καλλιεργημένος και ευγενικός άνθρωπος με υποδέχτηκε..και με παρακάλεσε να καθίσω δίπλα του στο ντιβάνι ....προσφέροντας μου την συνήθεια του τόπου, ναργιλέ και καφέδες.... αλλά επειδή δεν ήθελα να μείνω πολύ ζήτησα να δω τον αδελφό του....
Τα συμπτώματα που είδα δεν ήταν τα χαρακτηριστικά της πανούκλας κι όταν τον ρώτησα αν είχε περάσει ποτέ στο παρελθόν την αρρώστια μου είπε ναι και μου έδειξε τις φλεγμονές που ήταν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της πανούκλας.... ταράχτηκα και τον ρώτησα για ποιο λόγο με κάλεσε την στιγμή που ήξερε τι είχε και να με εκθέσει σε μεγαλύτερο κίνδυνο απ ότι ήταν αυτός. Έφυγα και ..λόγω της σύγχυσης, αλλά και για να μην σκορπίσω πανικό απέφυγα να ειδοποιήσω για τον κίνδυνο που πλησίαζε. Φοβήθηκα οτι ήταν πολλά τα κρούσματα και αυτό το είχαν καταλάβει στο σπίτι του επισκόπου. Το ίδιο αβέβαιος ήμουν και για την δική μου τύχη καθώς μου ήταν αδύνατον να θυμηθώ αν είχα αγγίξει τον ασθενή ή όχι......  
* Επίσκοπος Κυδωνίας Καλλίνικος Σαρπάκης
- Ο περιηγητής που επισκέφτηκε την Κισαμο Cisamos το 1817 αν και έχει κάνει πολλά λάθη στην τοποθεσίες (την αρχαία Άπτερα την έβαλε στην Ρόκκα) είναι ίσως ο πρώτος που αναφέρει την πόλη Ελαία στην περιοχή μας, η οποία μάλλον ήταν όπως όλα δείχνουν στα δυτικά της σημερινής πόλης, απο Τράχηλα ως και Φουρνάδω. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ακόμα στον χάρτη, που δυστυχώς δεν τον έχω σε μεγάλη ανάλυση, και η τοποθέτηση ενός λιμανιού στην σημερινή θέση του Μπάλου με την ονομασία Ραμνούς.