Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2019

ΑΙΔΩΣ ΑΡΓΕΙΟΙ.........

«Όταν μου πειράξουν την πατρίδα και τη θρησκεία μου, θα μιλήσω, θα’ νεργήσω κι’ ό,τι θέλουν ας μου κάνουν» 
(Μακρυγιάννης)
«Διαφορετικότητα», «ελευθερία», «δικαιώματα», λέξεις και έννοιες χιλιοειπωμένες, ιδιαίτερα στους καιρούς μας, τόσο που κινδυνεύει να χάσουν το νόημα και την αξία τους. Μοιάζει, μπροστά σε αυτές τις βάναυσα και βάρβαρα παραφρασμένες  έννοιες, να έχουν αρχίσει να ξεθωριάζουν οι έννοιες: «πίστη», «πατρίδα», «θρησκεία» «σεβασμός». Έννοιες και αξίες που αιώνες γαλούχησαν, έθρεψαν και ανέστησαν από την τέφρα του το ευσεβές ημών Γένος. Εύκολα και αβασάνιστα λοιπόν στις μέρες μας όποιος μιλά για «διαφορετικότητα», «δικαιώματα», «ελευθερία», κ.α. θεωρείται «προοδευτικός», «δημοκράτης», κλπ. σε αντίθεση με όποιον μιλά για «πατρίδα», «θρησκεία», «πίστη», ο οποίος θεωρείται «σκοταδιστής», «ταλιμπανιστής», «αναχρονιστικός», κ.α. διάφορα που έχει εφεύρει το.. «σύστημα», το οποίο υπηρετεί έναν και μόνο σκοπό: Να ξεριζώσει την πίστη από τις ψυχές. Να δημιουργήσει συνειδήσεις, δηλ. κοινωνίες α-θρησκες και α-πάτριδες. «Πολίτες ενός κόσμου χωρίς σύνορα», όπως χαρακτηριστικά κάποιοι της εξουσίας επαγγέλλονται και νυχθημερόν εργάζονται και μοχθούν. Μάζα, μάζα αριθμητική, χωρίς ιδανικά, χωρίς πιστεύω, χωρίς αξίες, μάζα και όχι πρόσωπα, μάζα εύκολα διαχειρίσιμη και υπάκουη στα.. κελεύσματα και τις εντολές του «συστήματος». Για τούτο και όλο το.. «σύστημα» αβυσσαλέα και ενορχηστρωμένα προσπαθεί να μας γκρεμίσει την πίστη, διογκώνοντας την λογική και αποδυναμώνοντας την πίστη. 
Απιστία λέγεται το… παραμύθι που όλοι αυτοί θέλουν να μας πουλήσουν. Πολλά και ποίκιλλα τα επιχειρήματα αυτού του παραμυθιού. Επιστρατεύουν, ως δήθεν αντίπαλο δέος, την επιστήμη, την λογική, την εξέλιξη, ως και άλλα διάφορα ανίερα και ανήλια τεχνάσματα που εφευρίσκουν, καθώς ο στόχος είναι συγκεκριμένος. Να ισοπεδωθεί η ψυχή, να σκληρυνθεί η καρδιά, να υποταχθεί το πνεύμα στα κατώτερα ένστικτα, να πάψει ο άνθρωπος να είναι πρόσωπο ελεύθερο και αληθινό και να καταντήσει μάζα και αριθμός, ον άβουλο και εύκολα χειραγωγήσιμο. Να γκρεμιστεί δηλ. κάθε είδους εσωτερική αντίσταση του ανθρώπου. 
Αφορμή για τις παραπάνω σκόρπιες αυτές σκέψεις η νέα πρόκληση εναντίον της πίστης του Χριστού που και πάλι βιώσαν οι Χριστιανοί της Πατρίδας μας. «πάρτι βλασφημίας», εάν το διαδίκτυο είναι ακριβές στην ενημέρωση του, ονόμασαν την φορά αυτή οι εμπνευστές του, αυτό που οργάνωσαν την νύχτα της πιο ιερής ημέρας της Χριστιανοσύνης, την νύχτα που «άναρχος Θεός καταβέβηκεν», την παραμονή των Χριστουγέννων. Με φόντο Εικόνα του Χριστού, παραμορφωμένη και χαρακωμένη, προφανώς κατά την καρδία τους και την εσωτερική τους κατάσταση (όποιοι την παραμόρφωσαν και την κακοποίησαν), καλώντας με το επίσης προκλητικό μήνυμα: «Γιορτάζουμε τα 2019α γενέθλια του ανθρώπου που έφερε στον κόσμο το μήνυμα της αγάπης κ της αλληλεγγύης προς όλους με μια κλασική εορταστική εξεφτελιστική παρτάρα όπως κάθε χρόνο. Μουσικάρες για μας διαλέγει η Μαρωφυλλιά από τα παλιά. Αμαρτωλοί του κόσμου ελάτε», εάν η ηλεκτρονική πληροφόρηση είναι ακριβής. 
Έκπληκτοι οι οργανωτές διαμαρτύρονται, ειρωνευόμενοι τους Χριστιανούς που δεν ανέχονται και δεν επιτρέπουν σε κάθε διεστραμμένο νου να υβρίζει την πίστη τους και τον Θεό τους. Έκπληκτοι κάνουν λόγο για.. «δήθεν καλούς Χριστιανούς», επειδή αυτοί οι Χριστιανοί απαίτησαν σεβασμό στον Θεό τους και τον συμβολισμό της ιερής αυτής νύχτας. Επειδή αντέδρασαν, επειδή αντιστάθηκαν, επειδή δεν κόμισαν την συνείδηση τους. Προφανώς για αυτούς, και για άλλους πολλούς ως φαίνεται, «καλοί Χριστιανοί» είναι εκείνοι που παθητικά και μοιρολατρικά αποδέχονται τα πάντα, εκείνοι που σιωπούν, γινόμενοι συνένοχοι  στα ανοσιουργήματα που τεκταίνονται στον τόπο και την Πατρίδα μας, εκείνοι που σκύβουν το κεφάλι, εκείνοι που γίνονται μέρος του συστήματος…  Καταλήγουν δε στην ανακοίνωση τους : «Το λιντσάρισμα άλλωστε από χριστιανούς και νοικοκυραίους είναι πολύ της μόδας σε αυτή τη χώρα». Λάθος κύριοι. Σε αυτή την χώρα έχει γίνει της μόδας όχι το λιντσάρισμα των Χριστιανών, αλλά η αποκαθήλωση της πίστης και ο εξοβελισμός της Εκκλησίας από τον δημόσιο βίο, η αποϊεροποίηση της κοινωνίας, η αποκαθήλωση των συμβόλων, η στοχοποίηση και ο χλευασμός όσων εκφράζουν την πίστη τους στον Θεό. Ο σωβινισμός, η μισαλλοδοξία και το μίσος δεν είναι έκφραση των Ορθοδόξων Χριστιανών. Αυτά από… αλλού εκπορεύονται. Απόδειξη: Τα επίσημα στοιχεία που έδωσε το Υπουργείο Παιδείας, σε αναφορά με βεβηλώσεις και βανδαλισμούς σε χώρους ιερούς και θρησκευτικούς για το 2019. 160% αύξηση στις βεβηλώσεις και βανδαλισμούς ιερών χώρων και ναών το 2019 έχει καταγράψει το αρμόδιο Υπουργείο. Από τα 556 συνολικά κρούσματα τα 525 έγινα σε βάρος  Ναών και χώρων Ορθόδοξης λατρείας, τα 31 έγιναν σε βάρος χώρων λατρείας διαφόρων θρησκειών. Συνεπώς;; Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί είναι το πρόβλημα; Ποιος διαμαρτυρήθηκε για τις 525 βεβηλώσεις χώρων λατρείας των Ορθοδόξων Χριστιανών στην Χώρα μας; Εάν κάποιοι, όπως δηλώνετε, σας απείλησαν, σαφώς και κακώς το έπραξαν. 
Το πρόβλημα δεν είναι και δεν το δημιουργούν οι Χριστιανοί, το πρόβλημα το δημιουργεί ο μη σεβασμός στην πίστη ενός λαού και οι προκλητικές συμπεριφορές των ύβρεων στα θεία και τα ιερά, με την παράλογη μάλιστα απαίτηση να γίνονται αποδεκτές! Αυτό και αν είναι ύβρις, παραλογισμός, ταλιμπανισμός, σκοταδισμός και αιδώς! Σεβαστείτε λοιπόν όλοι εσείς αυτό που θέλετε οι άλλοι να σέβονται σε εσάς, δηλ. το δικαίωμα σας να εκφράζετε ελεύθερα την όποια πίστη και… «διαφορετικότητα» σας. Εάν αυτό δεν το πράξετε, τότε ναι, η φωνή του Μακρυγιάννη θα ξεσηκώνει τις ψυχές και τις συνειδήσεις μας και.. το κρίμα στο λαιμό σας. Και επειδή οι αυθεντικοί άνθρωποι είναι και διαχρονικοί, κλείνω τον φτωχό αυτό προβληματισμό μου, πάλι με τα λόγια του Μακρυγιάννη:  «Αδελφοί, με αδικείτε. Ελλάδα δεν πουλάω, νοικοκυραίγοι μου. Τέτοιον αγαθόν πολυτίμητον δεν έχω εις την πραμάτειαν μου. Μα και να τό’ χα, δεν τό’ δινα κανενός». 
Μητροπολίτης 
Κισάμου & Σελίνου 
Αμφιλόχιος

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Αρτεμισία-Ζηνοβία
Σημαντική πτώση της θερμοκρασίας και στην Κρήτη φέρνει η κακοκαιρία «Ζηνοβία». Είναι ενδεικτικό πως στην Κρήτη θα σημειωθούν θερμοκρασίες μέχρι και 2 βαθμούς υπό του μηδενός.... με πολλά χιόνια στα ορεινά.
Πάντως με το να δίνουν ονόματα στις κακοκαιρίες πλέον έχουμε την ευκαιρία να θυμηθούμε -ούνε οι παλαιότεροι την πιο δυναμική γυναίκα της πόλης της Κισάμου την κ. Ζηνοβία Μαραγκουδάκη σύζυγος Στεφανή Μαραγκουδάκη (συμβολαιογράφου) που υπήρξε η πρώτη υποψήφια γυναίκα δημοτικός σύμβουλος στις εκλογές του 64΄στην περιοχή μας, πρωτοπόρος στα κοινωνικά δρώμενα της πόλης μας, σε μια εποχή που η γυναίκα, ακόμα δεν είχε τις "ελευθερίες" της.
Στην φωτο με μια άλλη δυναμική γυναίκα της περιοχής μας την Αρτεμισία Ξαγοράρη.

ΕΚΚΛΗΣΗ-ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ- ΑΛΛΗΛΛΕΓΓΥΗ

Οικογένεια με τέσσερα, παιδιά, μαθητές στο Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, που χρόνια, παραμένει στην Κίσαμο ψάχνει σπίτι να νοικιάσει για να ΣΤΕΓΑΣΤΕΙ. Η συμφωνία με το σπίτι που μένουν ήταν για δυο χρόνια, κατά ευγενική και συμφέρουσα οικονομικά παραχώρηση των ιδιοκτητών, καθώς και τότε αναζητούσαν στέγη και ήταν αδύνατη η εύρεση. Τώρα πάλι βρίσκονται στη θέση αναζήτησης και η κατάσταση είναι δύσκολη και επείγουσα. Το σπίτι που διαμένουν, πρέπει να παραδοθεί στις αρχές του νέου έτους με βάση τη συμφωνία. Θερμή παράκληση, αν υπάρχει Κισαμίτης ιδιώτης ή κοινωνικός φορέας, ο Ερυθρός Σταυρός, πολιτιστικός ή εκκλησιαστικός φορέας, εθελοντής, που έχει οίκημα ή κληροδότημα ή γνωρίζει να υπάρχει κάτι που δε χρησιμοποιείται, παραμένει κλειστό χρόνια  και είναι στοιχειωδώς κατοικήσιμο, ας επικοινωνήσει στο τηλέφωνο 6949974005 για τυχούσα ενοικίαση προσαρμοσμένη στην περίσταση της οικογένειας και στην δύσκολη θέση που βρίσκονται. Μπορεί να ζητήσει πληροφορίες για την οικογένεια. Ένα κλειστό οίκημα, ρημάζει, γινεται ερείπιο.
Η οικογένεια, χρόνια εργάζεται στην Κίσαμο παρέχει υπηρεσίες σε ηλικιωμένους, σε καθαριότητα σπιτιών, σε  συντήρηση, βάψιμο, κατοικιών κ.λ.π.  Δεν έχει μέσο μεταφοράς έτσι υποχρεώνεται να βρεθεί κάτι μέσα στην πόλη της Κισάμου και στις μακρινές γειτονιές της. 

ΔΕΣΜΕΥΤΗΚΕ ΠΙΣΤΩΣΗ 536.000 Ε

Για την προμήθεια 27 προκάτ αιθουσών απο την ΚΤΥΠ Α.Ε
- Mε το υπ' αριθ. 17913/20.12.2019 (ΚτΥπ) έγγραφο του Δήµου Κισάµου, προκύπτει η αναγκαιότητα για την «Προμήθεια, μεταφορά και συναρμολόγηση 27 προκατασκευασµένων αιθουσών 6x6m, µε δίρριχτη στέγη, για την κάλυψη των αναγκών προσωρινής στέγασης των µαθητών του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ του Δήµου Κισάµου Χανίων (12 αίθουσες για το ΓΕΛ & 15 για το ΕΠΑΛ)», στους χώρους που αναφέρονται στο εν λόγω έγγραφο και προτείνεται η έγκριση διάθεσης πίστωση.

Πρώτο βήμα έγινε ας ξεκινήσει και ο δήμος τις απαραίτητες ενέργειες του για τον καθαρισμό των χώρων...μάλιστα αποφύγαμε και τον σκόπελο της χορηγίας των αιθουσών... 

ΝΑ ΤΟ ΦΩΤΙΣΟΥΜΕ ..ΓΡΗΓΟΡΑ

Μια ιδέα πως θα μπορούσαμε να φωτίσουμε οτι έχει απομείνει απο το φρούριο μας.... Δεν χρειάζονται παρδαλά χρώματα αλλά ένα απαλό να δείχνει λίγο μυστήριο για το τι πέρασαν αυτές οι πέτρες ανά τους αιώνες. Όσο για τις ταμπέλες που θα μπορούσαν να μπουν κατά μήκος της Τομπάζη που ακόμα και σήμερα θυμίζει να μην πω τι η ΕΦΑ Χανίων μπορεί να δώσει χρήσιμες πληροφορίες. Τελικά ο φωτισμός στην πόλη ειδικά στο σημείο αυτό θα έπρεπε να ήταν προτεραιότητα.

ΚΑΙ ΜΕ DRONES ΟΙ ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΤΟΥ Ε.Ε.Σ ΚΙΣΑΜΟΥ

Το περιφερειακό τμήμα Κισάμου του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού εισέρχεται δυναμικά στον χώρο των διασωστικών μη επανδρωμένων πτητικών μέσων !!
Έχοντας την εμπειρία στο πεδίο, της χρησιμότητας και αναγκαιότητας των μη επανδρωμένων πτητικών μέσων, αφού σε ποικίλες αποστολής κυρίως έρευνας και διάσωσης χρησιμοποιήσαμε τέτοιου είδους εξοπλισμό, ήρθε επιτέλους η ώρα, το περιφερειακό τμήμα Κισάμου του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού να αποκτήσει το πρώτο, από μια σειρά drones...
Τετρακόπτερα, τα οποία θα βοηθήσουν να μειωθεί ο χρόνος προσέγγισης στο πεδίο, θα βοηθήσουν να χαρτογραφηθούν οι δύσκολες και επικίνδυνες διαδρομές και φυσικά να μεταφέρουν πληροφορίες στο κέντρο επιχειρήσεων του τμήματος τους για τον σχεδιασμό, ή καλύτερα τον επανασχεδιασμό μια επιχείρησης στην οποία θα κλήθηκαν να βοηθήσουν ..
Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός...
Όπου υπάρχει ανάγκη!!!

Συγχαρητήρια στα παιδιά που συνέχεια εξοπλίζονται για να μας βοηθούν.

Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗΣ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΤΟΥ ΤΟ ΒΟΥΛΓΑΡΩ

Είναι επιτυχημένος και πολυβραβευμένος σεφ, έχει συμμετάσχει ως κριτής στο Master Chef Junior και είναι ιδιοκτήτης του εστιατορίου “Χαρούπι” στη Θεσσαλονίκη.
Ο Μανώλης Παπουτσάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κίσαμο, στο Βουλγάρω το οποίο, όπως και γενικότερα η Κρήτη, έχουν επηρεάσει πολύ την μαγειρική του προσωπικότητα. Λογικό να έχει τα Κίσαμο έντονα στη μνήμη του, καθώς διηγείται στο olivemagazine.gr μια πολύ έντονη ανάμνηση των Χριστουγέννων από τα παιδικά του χρόνια:
“Στην Κρήτη παλιά ήταν έθιμο να μεγαλώνει κάθε οικογένεια του χωριού ένα γουρούνι, τον «χοίρο», όπως έλεγαν. Παραδοσιακά σφαζόταν την παραμονή των Χριστουγέννων και ήταν ο πρωταγωνιστής του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού.
Κάθε χρόνο στο σπίτι μας μεγαλώναμε και σφάζαμε ένα γουρούνι. Το μεγαλώναμε όλη τη χρονιά με μεγάλη φροντίδα. Ο παππούς μου έβρισκε βελανίδια και χαρούπια, μήλα που ήταν έτοιμα να πέσουν από τις μηλιές, κάστανα και κάθε λογής καρπούς που θα μπορούσαν να το θρέψουν. Η λάλη μου μάζευε τα σκάρτα από τα ζαρζαβάτια του κήπου μας, τα περισσέματα από το καθημερινό τραπέζι, καθώς και το μπαγιάτικο ψωμί μουσκεμένο στον χουμά που απέμενε από το πήξιμο του τυριού.
Ο Παππούς και η Λάλη του Μανώλη. Δεξιά ο πατέρας του και η Θεία μου Ελένη
Το ταΐζαμε ακόμα καλαμπόκι δικό μας και πίτουρο που έφερνε το παντοπωλείο του χωριού από τον μεγάλο αλευρόμυλο στα Χανιά. Το αφήναμε και ελεύθερο στο χωράφι κάτω από το σπίτι μας και εκείνο έσκαβε με τη μουσούδα του ανέμελο και έτρωγε με λαιμαργία κάθε λογής λιχουδιές που έκρυβε μέσα της η γης. Στα παιδικά μου μάτια ήταν απορίας άξιο πώς ένα τόσο μικρό και χαριτωμένο ζωάκι μεταμορφωνόταν μέσα σε λίγους μήνες σε αυτό το πελώριο καλοσυνάτο θεριό.
Όσο πλησίαζε η εποχή των Χριστουγέννων με κυρίευε η αγωνία της σφαγής. Ήξερα πια ότι ήταν νομοτελειακό να τελειώσει έτσι αυτός ο κύκλος, αν και ποτέ μου δεν μπόρεσα με ευκολία να ξεπεράσω τη φρίκη του τέλους εκείνης της στιγμής. Δεν ήταν μόνο το δικό μας γουρούνι. Την ίδια μέρα σε ολόκληρο το χωριό τα φοβερά ουρλιαχτά των χοίρων διαπερνούσαν τα παιδικά μου αυτιά που σφράγιζα με δύναμη για να μην ακούω, ενώ τα ρουθούνια μου πλημμύριζαν από τη μεταλλική οσμή του φρεσκοχυμένου αίματος που κυρίευε απ’ άκρη σ’ άκρη την περιοχή.
Αυτή η φοβερή θυσία έπρεπε να εκλογικευτεί και να γίνει κατανοητή στο μυαλό μου ως μια ανάγκη. Έτσι παρακολουθούσα από κοντά με πόση φροντίδα αξιοποιούσε η γιαγιά μου κάθε μέρος από το σφάγιο. Τα ποδαράκια και το κεφάλι έφταναν για τα πρώτα δύο μεγάλα γιορτινά τραπέζια: μυρωδάτη σούπα, η σπουδαία πηχτή, μυαλά με λεμόνι και μπόλικο αλάτι, γλώσσα με ξίδι και ελαιόλαδο. Η συκωταριά, ένα μεγάλο τραπέζι αμοναχή της.
Από το υπόλοιπο ζώο λουκάνικα καπνιστά στο πυρομάχι, απάκι, σύγκλινο, τσιγαριαστό στα πήλινα με το λίπος για συντήρηση, τσιγαρίδες και πηγμένο κατάλευκο χοιρόλαδο για άλειμμα στο ψωμί ή για το τηγάνι και την κατσαρόλα, μεγάλο νοστιμιστικό. Μεγαλώναμε το γουρούνι μας έναν χρόνο για να ’χουμε να τρώμε έναν χρόνο. Έτσι όλη αυτή η βία είχε τη στιβαρή της εξήγηση.
Η ανθρώπινη φύση είναι ταυτισμένη με τη βία. Μεγαλώνοντας όμως κάθε χρόνο με αυτή τη συγκλονιστική εμπειρία, έμαθα να μην τη δέχομαι αναίτια, ούτε για να τραφώ, ούτε για να επιβιώσω. Και ακόμα κι αν βρίσκω μια δικαιολογία για τη χρήση της, δεν έπαψα και δεν θα πάψω ποτέ να δακρύζω και να πληγώνομαι, καθώς αυτή βάρβαρα ξεδιπλώνεται μπροστά μου. Έτσι όπως δάκρυζα και πονούσα κάθε φορά που αντίκριζα τα παραπονεμένα μάτια του καλού μας χοίρου πριν τη φοβερή μα τόσο σπουδαία σφαγή”.

Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2019

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

 Τέτοια ορατότητα μια -δυο φορές τον χρόνο... Ο μεγαλοπρεπής Ταΰγετος ορατός από τα Φαλάσαρνα όσο για τον Ποντικό, τα Αντικύθηρα, τα Κύθηρα ήταν σαν τα είχαμε δίπλα μας.... 
Να 'ξερα αυτοί μας βλέπουν;

ΚΑΤΑΓΓΕΛΕΙ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΖΩΩΝ ΕΔΩ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ

Ο "καλός" φιλόζωος, όπως συνηθίζεται τον τελευταίο χρόνο, πέταξε δυο σκυλάκια στο δρόμο μπας και τα πάρει υπό την προστασία του κάποιος φιλεύσπλαχνος. Πλάτανος παραμονή Χριστουγέννων 2019.
Τα πήρε ο Βασίλης Ντ. για να μην πεθάνουν στον δρόμο και προσπάθησε να βρει τις ομάδες και τους συλλόγους που φτιάχτηκαν για αυτό τον λόγο στην Κίσαμο και αλλού !!! Μάταια..
Να τι έγραψε στην σελίδα του...
Οι σύλλογοι για την προστασία των ζώων είναι μόνο για εφέ μάλλον... καμία απάντηση από κανέναν... δυστυχώς μάλλον θα τα γυρίσω εκεί που τα βρήκα. Δεν έχω την δυνατότητα να τα κρατήσω και κανείς δεν ενδιαφέρεται..καλές γιορτές υποκριτές.

Μιας και το έχουμε ξαναγράφει όλη η προσπάθεια που έγινε από την φιλοζωική ομάδα Κισάμου ήταν για τα μάτια του κόσμου και ότι σε λίγους μήνες όλοι οι εθελοντές θα σήκωναν τα χέρια ψηλά, ήδη 3-4 έχουν αποχωρήσει καταγγέλλοντας μάλιστα δημόσια την αδιαφορία της ομάδος, καλό είναι να μεριμνήσει περισσότερο ο Δήμος Κισάμου για αυτήν την κατάσταση... Μάλιστα θεωρώ ότι τα δυο μικρά σκυλάκια αφού δεν έχει την δυνατότητα να τα κρατήσει ο Βασίλης να πάνε μαζί με τ' άλλα στο Δημαρχείο...εκτός βέβαια αν κάποιος θέλει να τα υιοθετήσει.

ΓΙΟΡΤΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΤΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ

Ιστορίες από την Κίσαμο.
Του Ανδρέα Μαρολαχάκη
Άκουγα βαριεστημένος όλες τις προτάσεις, χωρίς ενδιαφέρον...
     «Θα πρέπει να μείνεις εδώ μέχρι την τελευταία στιγμή», μου είπε ο κ. Βαγγέλης. «Ίσως να μην προφτάσεις να είσαι έγκαιρα στο σπίτι σου. Το πιθανότερο είναι να ταξιδεύεις τις γιορτινές ημέρες». Μου μιλούσε σκεφτικός, χωρίς να με κοιτάζει στα μάτια. Σαν να αισθανόταν κάποιο είδος ενοχής για την πρόταση που μόλις μου είχε κάνει. Αυτή η πρόταση μου δημιουργούσε κάποιο προβληματισμό, γιατί θα έπρεπε ν’ αναθεωρήσω σχέδια και αποφάσεις, που ήδη είχαν δρομολογηθεί.
     Δεν το σκέφτηκα ιδιαίτερα. Πολύ γρήγορα, χωρίς να σταθμίσω όλους τους παράγοντες, αποφάσισα ν’ ακολουθήσω την προτροπή του. Φυσικά υπήρχε ένας και μοναδικός λόγος, που κατά κάποιο τρόπο με ανάγκαζε να συμφωνήσω μαζί του. Αυτός ο λόγος ήταν το Χριστουγεννιάτικο θεατρικό έργο, που είχαμε με πολύ κόπο ετοιμάσει.
     Απ’ τον Νοέμβριο, είχαμε αρχίσει να ψάχνουμε για το θεατρικό έργο, που θα έπρεπε να ετοιμάσουμε. Αυτό ήταν καθαρά στα «καθήκοντα» του κ. Βαγγέλη, που εκτός απ’ τις καλλιτεχνικές ανησυχίες που είχε, ήταν ο πλέον κατάλληλος να επιλέξει και να σκηνοθετήσει το ανάλογο έργο. Παρ’ όλο που ζούσαμε σ’ ένα αυταρχικό καθεστώς, εμείς στο οικοτροφείο κανονίζαμε τα πάντα με δημοκρατικές διαδικασίες. Ακόμη και το προεδρείο του, το αναδείκνυαν εκλογές μεταξύ όλων των τροφίμων του ιδρύματος, ενώ στην υπόλοιπη κοινωνία τα πάντα στην τοπική ιεραρχία, από την κατώτερη έως την ανώτατη διαβάθμιση, ήταν αποτελέσματα διορισμών της «εθνοσωτηρίου» κυβέρνησης.
     Εκείνο το διάστημα, ήμουν πρόεδρος του οικοτροφείου (ακόμη αναρωτιέμαι γιατί με ψήφισαν τα παιδιά) και μοιραία ανακατευόμουν, σ’ όλες τις αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις του ιδρύματος. Ο κ. Βαγγέλης ήταν ένας απ’ τους διευθυντές του ιδρύματος των αρρένων και υπεύθυνος για τα παιδιά της τεχνικής σχολής, που ήταν περισσότερα και πιο ατίθασα. Ερωτευμένος με την μελλοντική σύζυγο του, που τότε ήταν αντίστοιχα διευθύντρια του οικοτροφείου θηλέων, είχαν αναπτύξει μεταξύ τους ένα άτυπο ανταγωνισμό σ’ ότι αφορούσε τις κοινές εκδηλώσεις.
     Δεν θυμάμαι ποιος είχε την ιδέα, ......

ΤΑ ΔΥΟ ΚΑΣΤΡΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΣΠΑΝΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

 Στο πρόχειρο αυτό σχέδιο βλέπουμε πως ήταν τα δυο κάστρα της πόλης πριν οι πρόγονοι μας τα γκρεμίσουν για να κτίσουν τα σπίτια τους... Με κίτρινο το Γενοβέζικο και κατόπιν Βενετσιάνικο κάστρο που ενδεχομένως να έχει άλλη μια φάση (κάτι φαίνεται στα δυτικά απέναντι από το ΣΥΓΚΑ, και να ήταν Βυζαντινό αλλά αυτό δεν μπορούμε με σιγουριά να πούμε. Και με κόκκινο η προέκταση του, τούρκικο φρούριο, που σαφώς έβαλε και όσα σπίτια υπήρχαν εκείνη την εποχή, μαζί με το διοικητήριο της πόλης (σημερινό Μουσείο) που ήταν όπως φαίνεται έξω από τα μικρά τείχη.
Η παραπάνω φώτο είναι ίσως η μοναδική που δείχνει και τα δυο φρούρια από κοντά (είναι τραβηγμένη για να σας κατατοπίσω από το Κινέζικο) όπου φαίνεται η δυτική μεριά του τούρκικου με τις πολεμίστρες του και τον μεγάλο διάδρομο και στο βάθος το Γενοβέζικο κάστρο (νότια μεριά είναι το στενό δρομάκι που είναι αδιέξοδο πάνω από το ΣΥΓΚΑ) όπως φαίνεται στην εικόνα ήταν πολύ μικρό και είχε πύργο εκεί ακριβώς που αργότερα οι Τούρκοι έφτιαξαν τον μιναρέ τους, δίπλα στην κατεστραμμένη εκκλησία του Τιμίου Σταυρού. Όπως παρατηρούμε το μικρό κάστρο ήταν αρκετά ψηλότερο από το νεώτερο. 
Φυσικά ως και το 1920 κανείς δεν είχε κτίσει μέσα σε αυτό και ότι υπήρχε μέσα στα κάστρα ήταν τα οικοδομήματα των.
Το μικρό κάστρο δεν είχε νερό (πηγής) εν αντιθέσει με το μεγάλο που είχε πολλά πηγάδια και δυο κρήνες μέσα (και οι δυο κρήνες τρέχουν ακόμα νερό).

ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΟ ΤΟΥΡΝΟΥΑ ΣΚΑΚΙΟΥ ΣΤΟ ΤΣΑΤΣΑΡΩΝΑΚΕΙΟ

Η Ιερά Μητρόπολις Κισάμου & Σελίνου και ο Αθλητικός Όμιλος Κισάμου, σε συνεργασία με τον Α.Ο. Κύδωνα προκηρύσσουν το 1ο τουρνουά μπλιτζ Καστελίου με διεθνή αξιολόγηση.
Ημερομηνία διεξαγωγής: Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2019.
Χώρος διεξαγωγής: Τσατσαρωνάκειο Πολύκεντρο.
Σύστημα αγώνων: Ελβετικό 11 γύρων.
Δικαίωμα συμμετοχής: Σκακίστριες και σκακιστές ανεξαρτήτως ηλικίας.
Παράβολο συμμετοχής: 5 ευρώ. Τα έσοδα θα διατεθούν υπέρ του Τσατσαρωνάκειου ιδρύματος.
Δηλώσεις συμμετοχής: Οι δηλώσεις συμμετοχής θα γίνονται μέχρι το βράδυ του Σαββάτου 28 Δεκεμβρίου, στο e-mail: gmylwnakis@yahoo.gr ή στο τηλέφωνο 693 74 60 391 (κ. Αριστοτέλης Ξανθουδάκης).
Πρόγραμμα αγώνων: Ο 1ος γύρος θα ξεκινήσει στις 11.30 π.μ. και οι υπόλοιποι συνεχόμενοι, ανά 20-25 λεπτά. Η λήξη των αγώνων αναμένεται στις 15.00- 15.30.
Όλοι οι συμμετέχοντες οφείλουν να βρίσκονται στον χώρο των αγώνων μισή ώρα πριν την έναρξη.
Διαιτητές: Νίκος Σγουρός, Γιώργος Μυλωνάκης.
Χρόνος σκέψης: 5 λεπτά για όλη την παρτίδα, συν 3 δευτερόλεπτα ανά κίνηση από την πρώτη κίνηση.
Ισοβαθμία: Σε περίπτωση ισοβαθμίας, ισχύουν τα εξής κατά σειρά κριτήρια:
1. Αποτέλεσμα των τουρνουά των ισόβαθμων (αν έχουν παίξει όλοι μεταξύ τους).
2. Κριτήριο Μπούχολτζ.
3. Κριτήριο σόννεμποργκ μπέργκερ.
4. Άθροισμα προοδευτικής βαθμολογίας.
Έπαθλα:
Γενική κατηγορία: Κύπελλο στον 1ο νικητή και 1η νικήτρια του τουρνουά. Μετάλλιο στους 2ους και 3ους νικητές/τριες.
Κατηγορία κάτω των 12: Κύπελλο στον 1ο νικητή και 1η νικήτρια. Μετάλλιο στους 2ους και 3ους νικητές/τριες.
Τοπική κατηγορία: Κύπελλο στον 1ο νικητή και 1η νικήτρια. Μετάλλιο στους 2ους και 3ους νικητές/τριες.

Τρίτη 24 Δεκεμβρίου 2019

ΜΑΡΑΘΟΚΕΦΑΛΑ, ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΠΙΣΤΟΙ ΣΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΟΡΤΑΣΟΥΝ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

 Παρά το ψιλόβροχο, χιλιάδες πιστοί απ΄ όλη την Κρήτη βρέθηκαν στην Νυκτερινή Θεία Λειτουργία που τελέστηκε παραμονή Χριστουγέννων, στο σπήλαιο του Αγίου Ιωάννη του Ερημίτη στην Μαραθοκεφάλα της Ενορίας Σπηλιάς, της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, στην Κίσαμο.
Αρκετοί πιστοί κατέκλυσαν το σπήλαιο από νωρίς για την Θεία Λειτουργία που ξεκίνησε λίγο μετά τις 9.30 ιερουργούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου.
«Χριστός ετέχθη» στο σπήλαιο της Μαραθοκεφάλας, και του χρόνου με υγεία.

ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΕΡΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ

 Μπορεί στον Αλικιανό να ήταν οι μεγαλύτερες ριπές αέρα (92 χιλιόμετρα η ταχύτητα του ανέμου ) εντούτοις καταστροφές έγιναν σε όλη την δυτική Κρήτη που δέχτηκαν τα πολλά μποφόρ χθες το βράδυ...Κίσαμος -Φαλάσαρνα-Στόμιο- Χρυσοσκαλίτισσα δέχτηκαν πολλά μποφόρ... 
Θερμοκήπια καταστράφηκαν, μερικές αλμυρίδες ξεριζώθηκαν όσο για τον παραλιακό δρόμο στο Ραπανά έγινε αδιάβατος, (άνοιξε πριν μια ώρα). 

ΡΗΜΑΤΑ ΖΩΗΣ

Κυκλοφόρησε το βιβλίο του Αντώνη Βακάκη, με ανέκδοτες - απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του αειμνήστου Μητροπολίτου Ειρηναίου Γαλανάκη "Ρήματα Ζωής".
Γράφει ο αγαπητός φίλος Αντώνης στην ανάρτηση του στην προσωπική του σελίδα:
-Παραδίδω την έκδοση αυτή στο αναγνωστικό κοινό με τη βεβαιότητα, ότι ο φωτισμένος, γαλήνιος και πάντα επίκαιρος λόγος του αείμνηστου Μητροπολίτου θα βρει ευρεία απήχηση και χώρο στις καρδιές και τη ζωή μας, για να καρποφορήσει, να καθοδηγήσει και να γαληνέψει τη διψασμένη ψυχή του σύγχρονου ανθρώπου, έτσι όπως ακριβώς ήταν η επιθυμία και η αγωνία του κηρυκτικού του λόγου.
Η ευχή και η ευλογία του ας μας συνοδεύουν.
Καλοτάξιδο Αντώνη ο λόγος του μακαριστού Ειρηναίου ήταν και είναι πάντα επίκαιρος.

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΕΣ ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ;

Το θέμα έχει τρέξει πολύ τις τελευταίες μέρες και θα έλεγα οτι υπάρχει μια επιμονή απο τον αρθρογράφο κ. Λουκόπουλο, να μάθει για την νομιμότητα των διαφημιστικών πινακίδων που υπάρχουν στην πόλη μας και τις οποίες θεωρεί λιγο-πολύ παράνομες...
Μάλιστα όπως γράφει έχει ενημερώσει τον δήμο..αν και όπως ξέρω εγώ ο δήμος έχει δώσει εντολή στην δικηγόρο του να ψάξει το θέμα. 
Πάντως χθες σε ανάρτηση του στην σελίδα ΑΝΤΙ-ΠΑΡΑ-ΘΕΣΕΙΣ αναφέρει...
Το Κρέας – Ψάρι βάπτισε ο Δήμαρχος της Κισσάμου
Αγαπητοί μου αναγνώστες και Τοπική Κοινωνία της Κισάμου,
στα πλαίσια Δημοσιογραφικής Έρευνας για Παράνομα τοποθετημένες Διαφημιστικές Πινακίδες σε Δήμους της Ελλάδος, μετά από διάφορα Δημοσιεύματα, των Περιφερειαρχών για «μηδενική ανοχή» διαπιστώθηκε ότι έχουν τοποθετηθεί σε 12 με 15 Δήμους περίπου και έχει έρθει η ReplayNews σε επαφή με επτά (8) Δήμους και μίλησε με τους αντίστοιχους Δημάρχους και Γενικούς Γραμματείς των.
Όπως θα διαπιστώσετε σε προγενέστερο άρθρο, Δύο Δήμαρχοι άμεσα διαπίστωσαν την Παράνομη Τοποθέτησή τους και προχώρησαν στην αποξήλωση των πινακίδων, ενώ παράλληλα προχώρησαν και στην διεκδίκηση των Διαφημιστικών – Δημοτικών Τελών.
Επιπλέον Δύο Δήμαρχοι είδη τις έχουν απομακρύνει πριν ακόμα ασχοληθεί η ReplayNews με το συγκεκριμένο θέμα.
Την τρέχουσα χρονική στιγμή η ReplayNews έχει έρθει σε επικοινωνία με τρεις Δήμους και τους αντίστοιχους Δημάρχους και Γενικούς Γραμματείς των, όπου έχουν διαπιστώσει την Παράνομη Τοποθέτηση Αντίστοιχων Διαφημιστικών Πινακίδων και δρομολογούν την απομάκρυνσή των και την διεκδίκηση των Διαφημιστικών – Δημοτικών Τελών !
Με τον Δήμο Κισσάμου, που έχει 12 Διαφημιστικές Πινακίδες & 144 Διαφημιστικές Θέσεις, όπως θα δείτε πάρα κάτω, ξεκίνησα την επικοινωνία μου, την 4η Σεπτεμβρίου 2019, όπου μίλησα με τον Νεοεκλεγέντα Δήμαρχο Κισάμου, κ. Γεώργιο Μυλωνάκη και τον οποίο ενημέρωσα διεξοδικά, έκτοτε δεν κατάφερα να ξαναμιλήσω – προφανώς με αποφεύγει συστηματικά !
Την 19η Σεπτεμβρίου 2019 – ενημέρωσα υπεύθυνο άτομο που ανήκει στην γραμματειακή του υποστήριξη, σχετικώς με τα στοιχεία που υπάρχουν.
Την 3η Οκτωβρίου 2019 –  απέστειλα e – mail με σχετικό πρώτο μου άρθρο , το οποίο απ’ ότι με ενημέρωσε η γραμματεία του Δημάρχου, σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχα εκ νέου – την 19 Νοεμβρίου 2019, ότι δεν είχαν λάβει !
Την 27η Νοεμβρίου 2019 επανήλθα, σε τηλεφωνική επικοινωνία και πάλι με την γραμματεία του Δημάρχου – όπου με παρέπεμψε σε αρμόδιο Εντεταλμένο Σύμβουλο, όπου τον επικοινώνησα διεξοδικά για το θέμα και την ίδια ημέρα απέστειλα ένα εμπεριστατωμένο e-mail προς τον Δήμαρχο με κοινοποίηση προς το αρμόδιο Εντεταλμένο και το Δημοτικό Συμβούλιο !
Να Σημειωθεί ότι εστάλη στο ίδιο το e – mail, που δεν τα είχαν λάβει..
Μην φανταστείτε ότι ζητώ κάτι το δύσκολο ?
συνέχεια ΕΔΩ 

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

.... που οι ρίζες τους φθάνουν μέχρι την αρχαία εποχή αναβιώνουν κάθε Χριστούγεννα στην Κρήτη.
Από αυτά τα έθιμα ξεχωρίζουν: το σφάξιμο του χοίρου, το χριστόψωμο, τα γλυκίσματα, το ποδαρικό, τα κάλαντα που λένε τα παιδιά γυρίζοντας από σπίτι σε σπίτι.
Παλιότερα στα χωριά, δεν υπήρχε οικογένεια που να μην εκτρέφει όλο το χρόνο ένα γουρούνι για να το σφάξει τις γιορτινές μέρες. Ο χοίρος σφάζονταν την παραμονή των Χριστουγέννων, την ημέρα των Αγίων Δέκα και ήταν το κύριο Χριστουγεννιάτικο έδεσμα. Με το κρέας του έφτιαχναν: λουκάνικα, απάκια, πηχτή ή τσιλαδιά, σύγλινα (δηλαδή το κρέας του γουρουνιού κομμένο σε μικρά κομμάτια, που το έψηναν και το έβαζαν σε μεγάλα δοχεία και το κάλυπταν με το λιωμένο λίπος του ζώου), ομαθιές (έντερα χοίρου γεμισμένα με ρύζι, σταφίδες και κομματάκια συκώτι), τσιγαρίδες (κομμάτια μαγειρεμένου λίπους με μπαχαρικά που το έτρωγαν με ζυμωτό ψωμί για κολατσιό, όταν μάζευαν τις ελιές).
Τα καρακατζόλια
Η κρητική άποψη για τα καρακατζόλια είναι ότι τα παιδιά που γεννιούνται την ημέρα των Χριστουγέννων (άρα έχουνε συλληφθεί την ημέρα του Ευαγγελισμού, που καλό είναι, από σεβασμό στην Παναγία, να αποφεύγει κανείς την ερωτική πράξη) μεταμορφώνονται σε καρακατζόληδες κάθε χρόνο την παραμονή των Χριστουγέννων και, την ημέρα τ’ Αγιασμού (όπου ο καθαγιασμός της φύσης διώχνει όλα τα κακά –αρχαία δοξασία κι αυτό), ξαναγίνονται άνθρωποι –αυτό συνεχίζεται κι όταν μεγαλώνουν.
Το Χριστόψωμο
Το ζύμωμα είναι μια ιεροτελεστία. Χρησιμοποιούν, ψιλοκοσκινισμένο αλεύρι, ροδόνερο, μέλι, σουσάμι, κανέλα και γαρίφαλα. Πλάθουν το ζυμάρι και παίρνουν τη μισή ζύμη και φτιάχνουν μια κουλούρα. Με την υπόλοιπη φτιάχνουν σταυρό με λουρίδες από τη ζύμη. Στο κέντρο βάζουν ένα άσπαστο καρύδι. Στην υπόλοιπη επιφάνεια σχεδιάζουν σχήματα με το μαχαίρι ή με το πιρούνι, όπως λουλούδια, φύλλα, καρπούς, πουλάκια. Το κόβουν ανήμερα τα Χριστούγεννα, δίνοντας πολλές ευχές. Παλαιότερα στην Κρήτη τα ζώα είχαν μερίδα και στο Χριστόψωμο. Το ανακάτευαν με τα πίτουρα και το έδιναν στα ζώα να το φάνε, για να ευλογηθούν κι αυτά.
Αναπαράσταση της φάτνης
Στην σπηλιά του Αϊ Γιάννη στην Μαραθοκεφάλα Κισάμου στα Χανιά την παραμονή των Χριστουγέννων τελείται Αρχιερατική θεία λειτουργία. Η αναπαράσταση της φάτνης όπου γεννήθηκε ο Χριστός με πρόβατα, βοσκούς φωτιές σήμαντρα και το αστέρι να λάμπει στην κορυφή της σπηλιάς δίνουν ιδιαίτερο χρώμα. Παλιότερα, από την παραμονή των Χριστουγέννων οι γεωργοί, οι βοσκοί και οι ναυτικοί έλεγαν «πώς παλεύουν οι καιροί και οι αέρηδες ποιος θα γεννηθεί και ποιος θα βαπτισθεί». Οποίος γεννηθεί, όποιος δηλαδή υπερισχύσει και βγει νικητής την ημέρα των Χριστουγέννων, αυτός θα υπερισχύσει μέχρι και τα Φώτα, αλλα και ολόκληρο τον καινούργιο χρόνο.Παλαιότερα έγινόταν και στο σπήλαιο της Αγιας Σοφιά στον κατσοματάδω
Τα κάλαντα
Με την Κρητική διάλεκτο μνημονεύουν τα γεγονότα των εορτών, καταλήγουν με ευχές για τον νοικοκύρη του σπιτιού και λέγονται την παραμονή της κάθε γιορτής συνήθως από παιδιά που γυρίζουν από σπίτι σε σπίτι και τα τραγουδούν κρατώντας τρίγωνα,βιολιά λύρες και λαούτα.
Χαρακτηριστικό το παρακάτω απόσπασμα από Κρητικά Κάλαντα:

«Ταχειά ταχειά ν’αρχιχρονιά κι αρχή του Γεναρίου
αύριο ξημερώνεται τ” αγίου Βασιλείου
Πρώτα που βγήκεν ο Χριστός
– άγιος και πνευματικός –
στη γη να περπατήσει
βγήκε και χαιρέτησε όλους τους ζευγολάτες.
Τον πρώτο που χαιρέτησε ήτον Άγιο Βασίλης
– Καλώς τα κάνεις Βασιλειό, καλόν ζευγάριν έχεις»
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
ΠΗΓΗ

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟ

 ΚΑΣΤΕΛΙ ΚΙΣΑΜΟΥ 1870.
Η μικρή περιτειχισμένη, παραθαλάσσια κωμόπολη, πρωτεύουσα της επαρχίας Κισάμου, του Giuseppe Berinda*. Το Καστέλι, στη θέση της αρχαίας Κισάμου, έδρας της ομώνυμης παλαιοχριστιανικής επισκοπής, υπήρξε τα χρόνια της Βενετοκρατίας έδρα της "Καστελανίας" Κισάμου, και αργότερα του ομώνυμου Τουρκικού "καζά". Στη φωτογραφία φαίνονται οι δυο οχυρωματικοί περίβολοι, ο παλιότερος από τους οποίους διασώζει βυζαντινή φάση. Η πόλη αναπτύσσεται και εκτός των τειχών στα νοτιοανατολικά.
Μιχάλης Ανδριανάκης
*Ο Ιταλός φωτογράφος , που είχε εγκατασταθεί στα Χανιά το 1865, έχει εκδώσει ένα λεύκωμα με φωτογραφίες Κρήτης (δεκαετία 1870)
Η αλήθεια είναι βέβαια οτι αυτή η φώτο είναι προ του 1865 μιας και δεν φαίνεται καθόλου ο Άγιος Σπυρίδωνας που η ντόπια ιστορία τον θέλει να θεμελιώνεται αρχές του 1865. Η φώτο που είναι σε καλή ανάλυση και εφόσον την μεγεθύνετε θα δείτε τους δυο παράλληλους δρόμους (σημερινή Σκαλίδη και Παπαγιαννάκη με τον Μιχαήλ Αρχάγγελο να υπάρχει νότια του διοικητηρίου (μουσείου) που και αυτό φαίνεται σε καλή κατάσταση.
Τέλος αξιοπερίεργο είναι οτι αν η φώτο ήταν του 1865 και μετά θα έπρεπε να υπήρχε ο μιναρές αλλά όπως βλέπουμε δεν υπάρχει τέτοιος εκτός κι αν κτίστηκε και αυτός μετά. Πάντως σε φωτογραφία του 1900 υπάρχει.