Γράφει ο δρ Νίκος Μιχελάκης*
Το «Κίνημα της πατάτας», όπως ονομάστηκε η πρωτοβουλία άμεσης διάθεσης του προϊόντος αυτού από παραγωγούς σε καταναλωτές, αρχίζει με τη βοήθεια και των Μέσων Ενημέρωσης αλλά και Δήμων ή και άλλων φορέων να παίρνει διαστάσεις και να επεκτείνεται και γεωγραφικά αλλά και ποιοτικά και να φθάνει και σε αλλά προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο.
Και βέβαια η νέα αυτή κατάσταση πρέπει να δεχτούμε ότι είναι απόρροια της κρίσης και ότι η ρήση των αρχαίων «η πενία τέχνας κατεργάζεται» φαίνεται να βρίσκει στην περίπτωση αυτή την πλήρη επιβεβαίωσή της.
Γιατί, η τεράστια διαφορά τιμών παραγωγού - καταναλωτή υπήρχε πάντοτε και παρά το ότι διατυμπανιζόταν από παράγοντες των παραγωγών και καταναλωτών, δεν είχε καταφέρει να συγκινήσει τους αρμοδίους αλλά ούτε και να προκαλέσει τις ενδιαφερόμενες ομάδες να προχωρήσουν σε πράξεις για την αντιμετώπισή της.
Δυσκολίες των ελαιοπαραγωγών
Πάντως τα πράγματα στο ελαιόλαδο, δεν είναι όπως στις πατάτες! Το ελαιόλαδο τώρα και μια δεκαετία υπόκειται σε κανόνες εμπορίας που προβλέπονται από τον ειδικό Κανονισμό εμπορίας ελαιολάδου 1019/2002, που πρόσφατα τροποποιήθηκε σε κάποια σημεία του με τον Κανονισμό 29/2012, ο όποιος προβλέπει ότι η μέγιστη επιτρεπτή συσκευασία για τον τελικό καταναλωτή είναι τα 5 λίτρα. Έτσι, ο παραγωγός για να φθάσει νόμιμα στον καταναλωτή πρέπει είτε να έχει ο ίδιος νόμιμες εγκαταστάσεις τυποποίησης -πράγμα δύσκολο- είτε να συνεργαστεί με κάποια τυποποιητική επιχείρηση!
Επομένως, η αξιοποίηση του σύγχρονου «Κινήματος», νόμιμα, στην περίπτωση του ελαιολάδου απαιτεί μεσολάβηση κάποιας επιχείρησης τυποποίησης, η οποία και θα επωφεληθεί τελικά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και ο παραγωγός θα έχει σίγουρα κάποιο όφελος!
Ωστόσο η πρωτοβουλία πρέπει να αξιοποιηθεί, έστω και για τους τυποποιητές, με στόχο το γενικότερο συμφέρον της ελαιοκομίας και σωστά ο ΣΕΔΗΚ καθώς και διάφοροι Δήμοι της Κρήτης σε συνεργασία με άλλους εκτός Κρήτης, προσπαθούν να συνδράμουν την όλη προσπάθεια, με περιορισμένα, είναι αλήθεια, προς το παρόν αποτελέσματα. Όμως το γενικότερο όφελος, τουλάχιστο για τους καταναλωτές άρχισε να φαίνεται, αφού μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ θορυβημένες άρχισαν να διαφημίζουν προσφορές σε τιμές 14,5 ευρώ το 5/λιτρο, δηλαδη ανάλογες με εκείνες που προσφέρονται στο Κίνημα!
*Επιστημονικός Διευθυντής του ΣΕΔΗΚ.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε και στους Ν.Ο