Γράφει ο δικηγόρος Χανίων Γιώργος Αθ. Κορτσαλιουδάκης
Ταλαντεύθηκα πολύ εάν έπρεπε να δημοσιοποιήσω την παρούσα μου ή απλά να την στείλω ως επιστολή στην Υπουργό Εσωτερικών κ. Νίκη Κεραμέως. Τελικά αποφάσισα αφενός μεν να την αποστείλω στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της Υπουργού ταυτόχρονα δε να την δημοσιοποιήσω , έχοντας την ελπίδα ότι θα ευαισθητοποιήσω μία μεγάλη σιωπηλή ομάδα συμπολιτών μας που αισθάνονται ότι η λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν τους εκφράζει , ως εκ τούτου δεν έχουν λόγο συμμετοχής σε έναν θεσμό που δεν πιστεύουν.
Η ένστασή μου δεν έχει να κάνει με τα πρόσωπα ή για να είμαι ειλικρινής δεν έχει να κάνει μόνο με τα πρόσωπα που υπηρετούν σήμερα τον θεσμό του πρώτου και του δεύτερου βαθμού αυτοδιοίκησης και που θέτουν εαυτούς στην διάθεση των ψηφοφόρων σε λίγες εβδομάδες . Έχει πρωτίστως να κάνει με τον θεσμικό τρόπο λειτουργίας των Δήμων και των Περιφερειών που κατά την γνώμη μου είναι και η ουσία του προβλήματος.
Κοντολογίς …. δεν μας φταίνε τα πρόσωπα ή μόνο τα πρόσωπα για το γεγονός ότι οι Δήμοι ή κάποιοι Δήμοι υπολειτουργούν ή ότι οι Περιφέρειες δεν επιτελούν, ως θα έπρεπε, τον ρόλο τους. Το πρόβλημα είναι πανελλαδικό και όχι τοπικό στο νησί μας. Χρειάζεται νέα μεταρρύθμιση…. Μία ριζική , ευρωπαϊκού τύπου μεταρρύθμιση, με τόλμη, φαντασία και ασφαλώς μεγάλο πολιτικό κόστος.
Μία μεταρρύθμιση που θα ταράξει συθέμελα το σύστημα αυτοδιοίκησης στην χώρα μας και θα μας απαλλάξει μία και καλή από τα κατάλοιπα της Τουρκοκρατίας και του κοτζαμπασισμού. Μία μεταρρύθμιση που θα έχει το όνομα ( γιατί όλα έχουν τον συμβολισμό τους) μίας παγκόσμιας προσωπικότητας συνδεδεμένης με τις λαμπρές εκδοχές του ελληνισμού.
Η μεταρρύθμιση «ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ»
Δεν θα παραθέσω εδώ διάλεξη για το πρόσωπο του Ιουστινιανού και το πώς μεταρρύθμισε τους Δήμους της Κωνσταντινούπολης. Το διαδίκτυο και η βιβλιογραφία είναι εκεί και όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να ερευνήσει και να διαβάσει. Αρκεί να πω μόνο ότι ήταν τόσο ριζικές οι τομές που επέφερε στους Δήμους μετά την Στάση του Νίκα, το 532 μ.Χ, ώστε άντεξαν ως θεσμοί ( με μεταπτώσεις) ως και την πρώτη Άλωση το 1204 μ.Χ. , δηλαδή επί σχεδόν 7 αιώνες. Γι αυτό δικαιωματικά μία τέτοια μεταρρύθμιση μπορεί να φέρει το όνομά του.
Θα είμαι όσο το δυνατόν επιγραμματικός για να μην κουράσω. Τί θα περιλαμβάνει η μεταρρύθμιση :
1.Κατάργηση του 2ου βαθμού της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, δηλαδή κατάργηση του θεσμού του Περιφερειάρχη, των Αντιπεριφερειαρχών και των Περιφερειακών Συμβουλίων, στις 13 περιφέρειες της χώρας. Στην θέση τους θα διατηρηθούν οι μονοπρόσωπες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, υπαγόμενες απευθείας στην Κεντρική Κυβέρνηση και θα δημιουργηθούν και 13 χωρικές αποκεντρωμένες διευθύνσεις όλων των συνταγματικά προβλεπόμενων Ανεξάρτητων Αρχών.
2.Συγχώνευση ,με συνενώσεις, των υπαρχόντων Δήμων κατά το ήμισυ τουλάχιστον. Δηλαδή ,λ.χ. οι 24 Δήμοι που έχει σήμερα η Κρήτη θα συνενωθούν σε 12 ισχυρούς Δήμους. Κατ’ επέκταση στα Χανιά θα έχουμε 3 ή 4 Δήμους από τους 7 που είναι σήμερα . Ιδανικά στα όρια των παλαιών Επαρχιών.
3.Πρόβλεψη για λειτουργία των Δήμων ως τοπικών κυβερνήσεων , στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής αυτοδιοίκησης, με πόρους, αρμοδιότητες και τοπική ανταποδοτική φορολογία , όπως και διάρθρωση διοικητικών δημοτικών υπηρεσιών, με κατάργηση όλων των ,μη απολύτως αναγκαίων για την λειτουργία της Κεντρικής Κυβέρνησης, Δημόσιων Υπηρεσιών π.χ. υπαγωγή των ¾ των τμημάτων των Δ.Ο.Υ. στους Δήμους, υπαγωγή των περιφερειακών διευθύνσεων στους Δήμους, υπαγωγή των σχολικών διευθύνσεων, και διασπορά όλων των υπαλλήλων τους στους Δήμους. Πλήρης συρρίκνωση του κεντρικού Κράτους σε όφελος των Δήμων.
4. Αλλαγή του τρόπου εκλογής των οργάνων στους Δήμους. Θα υπάρχει διπλός τρόπος εκλογής. Οι υποψήφιοι Δήμαρχοι θα καταρτίζουν μία λίστα υποψηφίων με εκλογή από την βάση με ψήφο και μία λίστα υποψηφίων αριστίνδην, εν είδει ψηφοδελτίου επικρατείας.
Κάθε Δήμος θα χωριστεί σε τοπικές ενότητες, με γεωγραφικά και πληθυσμιακά κριτήρια, στο υπόδειγμα των εκλογικών περιφερειών της χώρας. Ανάλογα τον πληθυσμό θα κατανέμονται οι έδρες. Έτσι οι δημότες θα μπορούν να ψηφίζουν με τοπικά χαρακτηριστικά τον συντοπίτη τους, όπως σήμερα ψηφίζουν τους βουλευτές . Ταυτόχρονα όμως θα υπάρχει και μία λίστα (ένα ψηφοδέλτιο δημοτικής επικράτειας), σε ποσόστωση του 1/5 των εδρών (λ.χ. 5 στις σημερινές 25 του Δήμου Κισάμου), όπου κατά σειρά κατάταξης θα τοποθετούνται πρόσωπα ανάλογου κύρους από τον υποψήφιο Δήμαρχο και θα εκλέγονται ανάλογα με τα ποσοστά του συνδυασμού, καταλαμβάνοντας έδρες.
5. Όλοι ανεξαιρέτως οι αιρετοί θα αμείβονται από τον προϋπολογισμό του Δήμου. Ο Δήμαρχος και οι αντιδήμαρχοι και τα μέλη του Προεδρείου του Δήμου, κατά τα 3/5 των μισθών του Πρωθυπουργού, των Υπουργών και του Προέδρου της Βουλής. Και οι αιρετοί δημοτικοί σύμβουλοι κατά τα 2/5 των μισθών των βουλευτών. Θα προβλέπεται η ανάθεση καθηκόντων Αντιδημάρχου και σε μη αιρετούς. Με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλίζεται η διαφάνεια, η αξιοπιστία και το ενδιαφέρον όλων των υποψηφίων.
Ταλαντεύθηκα πολύ εάν έπρεπε να δημοσιοποιήσω την παρούσα μου ή απλά να την στείλω ως επιστολή στην Υπουργό Εσωτερικών κ. Νίκη Κεραμέως. Τελικά αποφάσισα αφενός μεν να την αποστείλω στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της Υπουργού ταυτόχρονα δε να την δημοσιοποιήσω , έχοντας την ελπίδα ότι θα ευαισθητοποιήσω μία μεγάλη σιωπηλή ομάδα συμπολιτών μας που αισθάνονται ότι η λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν τους εκφράζει , ως εκ τούτου δεν έχουν λόγο συμμετοχής σε έναν θεσμό που δεν πιστεύουν.
Η ένστασή μου δεν έχει να κάνει με τα πρόσωπα ή για να είμαι ειλικρινής δεν έχει να κάνει μόνο με τα πρόσωπα που υπηρετούν σήμερα τον θεσμό του πρώτου και του δεύτερου βαθμού αυτοδιοίκησης και που θέτουν εαυτούς στην διάθεση των ψηφοφόρων σε λίγες εβδομάδες . Έχει πρωτίστως να κάνει με τον θεσμικό τρόπο λειτουργίας των Δήμων και των Περιφερειών που κατά την γνώμη μου είναι και η ουσία του προβλήματος.
Κοντολογίς …. δεν μας φταίνε τα πρόσωπα ή μόνο τα πρόσωπα για το γεγονός ότι οι Δήμοι ή κάποιοι Δήμοι υπολειτουργούν ή ότι οι Περιφέρειες δεν επιτελούν, ως θα έπρεπε, τον ρόλο τους. Το πρόβλημα είναι πανελλαδικό και όχι τοπικό στο νησί μας. Χρειάζεται νέα μεταρρύθμιση…. Μία ριζική , ευρωπαϊκού τύπου μεταρρύθμιση, με τόλμη, φαντασία και ασφαλώς μεγάλο πολιτικό κόστος.
Μία μεταρρύθμιση που θα ταράξει συθέμελα το σύστημα αυτοδιοίκησης στην χώρα μας και θα μας απαλλάξει μία και καλή από τα κατάλοιπα της Τουρκοκρατίας και του κοτζαμπασισμού. Μία μεταρρύθμιση που θα έχει το όνομα ( γιατί όλα έχουν τον συμβολισμό τους) μίας παγκόσμιας προσωπικότητας συνδεδεμένης με τις λαμπρές εκδοχές του ελληνισμού.
Η μεταρρύθμιση «ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ»
Δεν θα παραθέσω εδώ διάλεξη για το πρόσωπο του Ιουστινιανού και το πώς μεταρρύθμισε τους Δήμους της Κωνσταντινούπολης. Το διαδίκτυο και η βιβλιογραφία είναι εκεί και όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να ερευνήσει και να διαβάσει. Αρκεί να πω μόνο ότι ήταν τόσο ριζικές οι τομές που επέφερε στους Δήμους μετά την Στάση του Νίκα, το 532 μ.Χ, ώστε άντεξαν ως θεσμοί ( με μεταπτώσεις) ως και την πρώτη Άλωση το 1204 μ.Χ. , δηλαδή επί σχεδόν 7 αιώνες. Γι αυτό δικαιωματικά μία τέτοια μεταρρύθμιση μπορεί να φέρει το όνομά του.
Θα είμαι όσο το δυνατόν επιγραμματικός για να μην κουράσω. Τί θα περιλαμβάνει η μεταρρύθμιση :
1.Κατάργηση του 2ου βαθμού της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, δηλαδή κατάργηση του θεσμού του Περιφερειάρχη, των Αντιπεριφερειαρχών και των Περιφερειακών Συμβουλίων, στις 13 περιφέρειες της χώρας. Στην θέση τους θα διατηρηθούν οι μονοπρόσωπες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, υπαγόμενες απευθείας στην Κεντρική Κυβέρνηση και θα δημιουργηθούν και 13 χωρικές αποκεντρωμένες διευθύνσεις όλων των συνταγματικά προβλεπόμενων Ανεξάρτητων Αρχών.
2.Συγχώνευση ,με συνενώσεις, των υπαρχόντων Δήμων κατά το ήμισυ τουλάχιστον. Δηλαδή ,λ.χ. οι 24 Δήμοι που έχει σήμερα η Κρήτη θα συνενωθούν σε 12 ισχυρούς Δήμους. Κατ’ επέκταση στα Χανιά θα έχουμε 3 ή 4 Δήμους από τους 7 που είναι σήμερα . Ιδανικά στα όρια των παλαιών Επαρχιών.
3.Πρόβλεψη για λειτουργία των Δήμων ως τοπικών κυβερνήσεων , στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής αυτοδιοίκησης, με πόρους, αρμοδιότητες και τοπική ανταποδοτική φορολογία , όπως και διάρθρωση διοικητικών δημοτικών υπηρεσιών, με κατάργηση όλων των ,μη απολύτως αναγκαίων για την λειτουργία της Κεντρικής Κυβέρνησης, Δημόσιων Υπηρεσιών π.χ. υπαγωγή των ¾ των τμημάτων των Δ.Ο.Υ. στους Δήμους, υπαγωγή των περιφερειακών διευθύνσεων στους Δήμους, υπαγωγή των σχολικών διευθύνσεων, και διασπορά όλων των υπαλλήλων τους στους Δήμους. Πλήρης συρρίκνωση του κεντρικού Κράτους σε όφελος των Δήμων.
4. Αλλαγή του τρόπου εκλογής των οργάνων στους Δήμους. Θα υπάρχει διπλός τρόπος εκλογής. Οι υποψήφιοι Δήμαρχοι θα καταρτίζουν μία λίστα υποψηφίων με εκλογή από την βάση με ψήφο και μία λίστα υποψηφίων αριστίνδην, εν είδει ψηφοδελτίου επικρατείας.
Κάθε Δήμος θα χωριστεί σε τοπικές ενότητες, με γεωγραφικά και πληθυσμιακά κριτήρια, στο υπόδειγμα των εκλογικών περιφερειών της χώρας. Ανάλογα τον πληθυσμό θα κατανέμονται οι έδρες. Έτσι οι δημότες θα μπορούν να ψηφίζουν με τοπικά χαρακτηριστικά τον συντοπίτη τους, όπως σήμερα ψηφίζουν τους βουλευτές . Ταυτόχρονα όμως θα υπάρχει και μία λίστα (ένα ψηφοδέλτιο δημοτικής επικράτειας), σε ποσόστωση του 1/5 των εδρών (λ.χ. 5 στις σημερινές 25 του Δήμου Κισάμου), όπου κατά σειρά κατάταξης θα τοποθετούνται πρόσωπα ανάλογου κύρους από τον υποψήφιο Δήμαρχο και θα εκλέγονται ανάλογα με τα ποσοστά του συνδυασμού, καταλαμβάνοντας έδρες.
5. Όλοι ανεξαιρέτως οι αιρετοί θα αμείβονται από τον προϋπολογισμό του Δήμου. Ο Δήμαρχος και οι αντιδήμαρχοι και τα μέλη του Προεδρείου του Δήμου, κατά τα 3/5 των μισθών του Πρωθυπουργού, των Υπουργών και του Προέδρου της Βουλής. Και οι αιρετοί δημοτικοί σύμβουλοι κατά τα 2/5 των μισθών των βουλευτών. Θα προβλέπεται η ανάθεση καθηκόντων Αντιδημάρχου και σε μη αιρετούς. Με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλίζεται η διαφάνεια, η αξιοπιστία και το ενδιαφέρον όλων των υποψηφίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου