Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Σάββατο 14 Ιουνίου 2014

ΜΑΓΚΑΣ: ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ

Γράφει ο Κώστας Σ. Ντουντουλάκης
Ο μάγκας, συνήθης κοινωνικός χαρακτήρας της προπολεμικής περιόδου, στυλιζαρισμένη μορφή της περιοδολόγησης του ρεμπέτικου και του μεσοπολέμου ήταν κυρίως άντρας των λαϊκών αστικών στρωμάτων που χαρακτηριζόταν από υπερβολική αυτοπεποίθηση ή έπαρση, καθώς και από ιδιάζουσα εμφάνιση ή συμπεριφορά. Συνηθισμένα στην εμφάνιση του μάγκα ήταν το μακρύ μουστάκι, τα μυτερά παπούτσια με γυρισμένες μύτες, το καβουράκι, το παντελόνι με ρίγα και το κομπολόι Στη μέση φορούσαν τυλιχτό ζωνάρι, κυρίως για να κρύβουν τα μικρά όπλα -μαχαίρια και πιστόλια- που κουβαλούσαν. Περπατούσαν με ιδιόρρυθμο τρόπο, σαν να κουτσαίνουν - από κει και το "κουτσαβάκης", φορώντας μόνο το ένα μανίκι απ' το σακάκι.
Οι μάγκες εμφανίστηκαν ως κουτσαβάκηδες γύρω στα 1870 και έδρασαν περίπου μέχρι το 1892 οπότε ο τότε διευθυντής της αστυνομίας Μπαϊρακτάρης τους κυνήγησε αλύπητα. Εκτός από τη φυλάκιση και το κούρεμα με την ψιλή, έδωσε εντολή να τους κόβουν το μισό μουστάκι (υποχρεώνοντάς τους να ξυρίσουν και το άλλο μισό - θανάσιμη προσβολή για τους μάγκες της εποχής). Τους έκοβε επίσης τις μύτες απ' τα παπούτσια και το μανίκι που κρεμόταν. Το 1896 πάντως, κατά τους πρώτους ολυμπιακούς αγώνες, της Αθήνας, οι κουτσαβάκηδες επιστρατεύτηκαν απ΄την αστυνομία, προκειμένου να κατασταλεί η ξενόφερτη εγκληματικότητα!
Αργότερα, μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο τύπος του μάγκα γνώρισε καινούργια αναβίωση, αυτή τη φορά συνδεμένος με την κουλτούρα της ρεμπέτικης μουσικής. 
Η ελληνική λαϊκή μουσική έχει αφιερώσει αρκετά τραγούδια της στην περιγραφή και τις συνήθειες του μάγκα (βλ. Του Βοτανικού ο Μάγκας, Ε ντε λα μαγκέ ντε Βοτανίκ, Πού ΄σουν μάγκα το Χειμώνα, ή Μάγκας βγήκε για σεργιάνι κ.ά.). Για την ετυμολογία υπάρχουν αρκετές απόψεις: 1.Από τη μάγκα «ενωμοτία άτακτων πολεμιστών» (λέξη αλβανοτουρκικής προέλευσης:μάγκας < αλβανική mangë < τουρκική manga).Κατά την εποχή του απελευθερωτικού μας αγώνα, οι στρατολογούμενοι από τους οπλαρχηγούς διαιρούνταν σε ενωμοτίες άτακτων πολεμιστών,που η κάθε μια τους ονομαζόταν "μάγκα".Αυτό θεωρώ πως είναι η πιο λογική ερμηνεία, η πιθανότερη προέλευση της λέξης.Ο λαός θαύμαζε τους αγέρωχους, ελεύθερους κλέφτες αγωνιστές-"μάγκες". Από εκεί και η καλή έννοια του (πραγματικού) μάγκα, με μεταφορική παρόμοια σημασία...
2.Από το λατινικό mango, -onis «έμπορας σκλάβων, έμπορας απατηλός» (Ν. Ανδριώτης).
3.Από τη ...μάνικα (θεωρώ μη εξηγήσιμη ιστορικά-λογικά αυτή την εκδοχή, όπως και την προηγούμενη) κατά τον Γ. Μπαμπινιώτη, με την ερμηνεία ότι υπήρχε η συνήθεια να δίνονται σε ευγενείς ιππότες τα μανίκια των κυριών της αυλής.
-Σήμερα ο ίδιος όρος εφαρμόζεται, μεταφορικά, για τον λαϊκό παλικαρά, άτομο που επιδεικνύει προκλητικά ή επιθετικά τη δύναμή του (τη «μαγκιά» του) στον κοινωνικό περίγυρο. Χρησιμοποιείται καμιά φορά και υποτιμητικά σε φράσεις όπως «κάνει το μάγκα», «τζάμπα μάγκες». Επίσης συνηθίζονται οι σύνθετες λέξεις «βαρύμαγκας» και «ψευτόμαγκας».
Σήμερα ο ίδιος όρος εφαρμόζεται για τον λαϊκό παληκαρά, άτομο που επιδεικνύει προκλητικά ή επιθετικά τη δύναμή του στον κοινωνικό περίγυρο. Χρησιμοποιείται καμιά φορά και υποτιμητικά σε φράσεις όπως "κάνει το μάγκα", "τζάμπα μάγκες".
Συνθετικές λέξεις: "βαρύμαγκας", "ψευτόμαγκας"
Ο Κώστα Ντουντουλάκης είναι δάσκαλος πτυχ. πολιτ. επιστημών, μελετητής ελληνικής γλώσσας και ιστορίας

1 σχόλιο:

REBET CAFE είπε...

Ο μαγκας δεν ειναι ταυτοσημη εννοια με τον κουτσαβακη, ισως και εκ διαμετρου αντιθετες εννοιες...
Οι κουτσαβακηδες εδρασαν τη δεκαετια του 1880 και οχι οι μαγκες.
Τα κουτσαβακια σταδιακα ο Μπαιρακταρης και ο Γαλιγαλης τους αποδυναμωσαν και ετσι πιθανοτερη εκδοχη ειναι οτι οι μαγκες προηλθαν απο τους κουτσαβακηδες ακριβως μετα την αποφυλακιση καποιων ή την "αποσυρση" καποιων αλλων.
Υιοθετησαν καποια στοιχεια στην εμφανιση και την παραβατικοτητα τους. Οι μαγκες φαινεται και απο δημοσιευματα της εποχης οτι γινονται "μοδα" μετα το 1895 αλλωστε και η Πηνελπη Δελτα ονοασε τ σκυλο της "Μαγκα" εξ ου και το ομωνυμο βιβλιο απο τα 1905.
Οι μαγκες εδρασαν στου Ψυρρη οπως και οι κουτσαβακηδες, στο Μοναστηρακι, στο Θησειο και το Μεταξουργειο, το ιστορικο κεντρο δηλαδη, αλλωστε τα ορια της Αθηνας ηταν πολυ περιορισμενα τοτε.
Σταδιακα οι μαγκες αρχισαν να απομακρυνονται απο τις πιο πανω περιοχες και μετα το '10, τα χρονια του πολεμου και τον αποκλεισμο του '17 του Πειραια, εδρασαν στον Πειραια και τις γυρω περιοχες. Ειχαν δικη τους αργκω με λεξεις δικες τους και λεξιλογιο ευφανταστο που ξαφνιαζει σημερα!! Ο Πετρος Πικρος δημοσιευσε σχετικα...

Το χασις μπηκε στην καθημεινοτητα τους οπως και η ενασχοληση με προστασια οικων ανοχης, λεσχων κατι που εκαναν και οι κουτσαβακηδες παλιοτερα αν εξαιρεσουμε τους τεκεδες, γιαυτο κουβαλουσαν και καμα,οπως τη φαλτσετα τα κουτσαβακια.

Η προελευση της λεξης προερχεται απο τους "μοσχομάγκες"...

Το μπουζουκι δεν ηταν συνυφασμενο μετους κουτσαβακηδες, ομως μεσα στις φυλακες οι μαγκες το υιοθετησαν για να τραγουδανε διστιχα της φυλακης, καθως "εβγαζαν χρονια".
Το ιδιο διαστημα στη Λακωνια, Μεσσηνια, Αχαια, Φωκίδα και Μαγνησια, υπηρχαν