Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Τρίτη 6 Απριλίου 2021

ΠΑΤΕΡΟΙ-ΠΑΤΕΡΑΚΗΔΕΣ-ΠΑΤΕΡΙΑΝΑ

Από τις αναφορές του προβλεπτή Ιάκωβου Φοσκαρίνι βγαίνουν διάφορα χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με τα γεγονότα της περιόδου της Ενετοκρατίας και μερικές εικασίες για την γειτονιά μας.
Το 1570 ο προβλεπτής Cavalli σε μια κρυπτογραφημένη επιστολή του προς το συμβούλιο των Δέκα αναφέρει τα ακόλουθα:
Τον επόμενο χρόνο στέλνει και άλλη επιστολή για τα αποτελέσματα της εκστρατείας του στα Σφακιά, στο συμβούλιο των Δέκα αναφέροντας.
"ώφειλα να διασκορπίσω τους Παπαδόπουλους, τους Πατέρηδες διότι .... με αυτήν την πρόταση του φαίνεται καθαρά οτι όσους δεν σκότωσε ή δεν αιχμαλώτισε, ανάμεσα τους και οι Πατέρηδες, τους ανάγκασε να φύγουν απο τα Σφακιά για άλλες επαρχίες (καταδιωκόμενοι και επικηρυγμένοι) και οι μόνες τότε που είχαν κάποια ελευθερία και έμοιαζαν και λίγο με τα Σφακιά, ήταν οι ορεινές επαρχίες της Κισάμου και του Σελίνου.
Μετά απο 4 χρόνια που εν το μεταξύ έχει αλλάξει και ο προβλεπτής και είναι πλέον ο "Άγιος" Ιάκωβος Φοσκαρίνι (άγιο τον έβγαλαν οι κρητικοί για την τιμιότητα του, την ευγένεια του αλλά και επειδή τους έσωσε απο τους σκληρούς Ενετούς) με νόμους και αποφάσεις και σε ειδική προκήρυξη που έβγαλε τον Οκτώβριο του 1574 ηρέμησε τα πράγματα στην Κρήτη πρόσκαιρα. Μια απο τις αποφάσεις του η υπ' αριθ. 82 δίνει συγχώρεση στους Πάτερους που είχαν εξοριστεί απο τα Σφακιά και με κάποιους όρους τους επέτρεπε να ξαναγυρίσουν πίσω. 
- Αυτά είναι τα ιστορικά και καταγραμμένα γεγονότα της εποχής εκείνης, η εικασία πηγάζει απο εμένα μιας και αυτόν τον καιρό γίνεται λόγος για τα Πατεριανά και πότε κατοικήθηκαν. Λοιπόν μια ημερομηνία μπορεί είναι αυτή το 1570 μετά και την εξορία της οικογένειας των Πάτερων απο τα Σφακιά...ιδανικός τόπος τα υψίπεδα των Μοδίων που εκείνα τα χρόνια θα ήταν και απροσπέλαστα και θα έμοιαζαν και λίγο με τα Σφακιά..απάτητα. Φυσικά κανείς δεν είναι σίγουρος, αλλά τυχαία δεν βρέθηκαν οι Πατέρηδες στα Πατεριανά, ούτε τυχαίο είναι το παραπάνω αληθινό γεγονός που συνέβη στα Σφακιά το 1571.

Πηγές: Relat Γενικός Προβλεπτής Cavalli  σελ. 258
            Relat Γενικός Προβλεπτής Foscarini  σελ. 17
            Νίκος Ζουδιανός "Iστορία της Κρήτης επί Ενετοκρατίας" σελ 255-256

Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ

Συνέντευξη έδωσε χθες ο πρώην Δήμαρχος Κισάμου κ. Θ. Σταθάκης στα Χ.Ν, στον δημοσιογράφος κ. Κώνστα, αναλύοντας την κατάσταση αλλά κι την στασιμότητα που παρατηρείται, με τα μεγάλα  υδραυλικά έργα στην Κίσαμο που διψά.
Συγκεκριμένα είπε! 
• ΛΙΜΝΟΔΕΞΑΜΕΝΕΣ ΛΑΦΟΝΗΣΙ: « Προσπαθήσαμε- όταν αναλάβαμε δημοτική αρχή το 2014- να λύσουμε το πρόβλημα με τις λιμνοδεξαμενές στο Λαφονήσι (Αγ. Θεοδώρων και Χρυσοσκαλίτισσας). Δυστυχώς ενώ είναι έτοιμη η μελέτη αποκατάστασης της λιμνοδεξαμενής της Χρυσοσκαλίτισσας ( σ.σ. κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ΄90 αλλά δεν αξιοποιήθηκε ποτέ καθώς ένα τμήμα της κατέρρευσε λίγες ημέρες πριν δεχθεί νερό!) με προϋπολογισμό 4,7 εκ. ευρώ οι υπηρεσίες της “Αποκεντρωμένης Διοίκησης” στο Ηράκλειο, κωλυσιεργούν, δεν εγκρίνουν τους Περιβαλλοντικούς Όρους ώστε να χρηματοδοτηθεί το έργο! Σημειώνω πως το Υπουργείο Αγροτ. Ανάπτυξης έφτιαξε το έργο, το ίδιο χρηματοδότησε την μελέτη αποκατάστασης του και παρ’ όλες τις συσκέψεις και τις πιέσεις που ασκήσαμε δεν είδαμε αποτέλεσμα. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να προχωρήσει. Η Περιφέρεια επίσης χρηματοδότησε μια μελέτη για την αποκατάσταση της λιμνοδεξαμενής των Αγ. Θεοδώρων (σ.σ. υπέστη καθίζηση το 2012) αλλά φοβάμαι ότι αν επικρατήσουν οι ίδιες αντιλήψεις θα μας μείνει μόνο η μελέτη. Δήμος, φορείς, παραγωγοί πρέπει να κυνηγήσουν τα έργα αυτά».
• ΛΙΜΝΟΔΕΞΑΜΕΝΗ ΠΛΑΤΑΝΟΥ: «Όταν αναλάβαμε υπήρχε μια προμελέτη περιβαλλοντικών όρων για τη χωροθέτηση της στη θέση “Χαλαριά” στο Σφηνάρι. Με τον αντιπεριφερειάρχη τον κ. Βουλγαράκη φέραμε το Πολυτεχνείο Κρήτης, έκανε μετρήσεις στην περιοχή και έκρινε πως δεν μπορεί να γίνει λιμνοδεξαμενή 600.000 κυβικών αλλά μια μικρότερη (250.000 κυβικών) και όλοι συμφωνήσαμε ότι δεν αρκεί. Aναθέσαμε σε εταιρεία να κάνει έρευνα και μας κατέθεσε 4 προτάσεις (στη θέση Αγ. Αντώνιος στο Σφηνάρι που πρότεινε και το Πολυτεχνείο με 250.000 κυβικά και τεράστιες εκσκαφές, σε θέση κάτω από τον επαρχιακό δρόμο Πλάτανος – Σφηνάρι σε υψόμετρο 200 μ. από όπου περνάει ο νέος δρόμος Πλάτανος – Σφηνάρι άρα δεν μπορούσε να γίνει και δύο χωροθετήσεις ανάμεσα σε Πλάτανο και Λουσακιές. Επιλέξαμε την 3η λύση από Πλάτανο προς Λουσακιές με ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. και της τοπικής κοινότητας. Η Περιφέρεια χρηματοδότησε με το ποσό των 70.000 ευρώ μια σειρά από μελέτες (γεωλογική, περιβαλλοντικών όρων) που παραδόθηκαν σταδιακά και έγιναν επίσης 6 γεωτρήσεις στην περιοχή για να δουν οι επιστήμονες τα πετρώματα. Το συγκεκριμένο έργο έχει ωριμότητα, μπορεί να ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα». Σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη το να προχωρήσει η λιμνοδεξαμενή δεν έρχεται σε αντίθεση με το έργο μεταφοράς νερού από τις πηγές στο Κολένι «είναι κάτι που το έχω πει στον κ. Βολουδάκη που είχε την πρωτοβουλία, στον ΟΑΚ και στον κ. Καλογερή ότι μπορεί να διασυνδεθούν τα δίκτυα με το Κολένι, ή αύριο μεθαύριο με το φράγμα Ταυρωνίτη- Σεμπρωνιώτη αλλά μέχρι τότε η λιμνοδεξαμενή μπορεί να προχωρήσει γιατί μελετητικά το έργο έχει προχωρήσει σε ποσοστό 90%».
• ΑΡΔΕΥΣΗ ΣΦΗΝΑΡΙΟΥ: Πρόκειται για τα δίκτυα που θα μεταφέρουν το νερό στη λιμνοδεξαμενή του Πλατάνου. «Χρηματοδοτηθήκαμε με 600.000 ευρώ για την υδρομάστευση που μαζεύει το νερό και για ένα αγωγό διατομής 355 που θα μπορεί να μεταφέρει 400 κυβικά την ώρα προς την λιμνοδεξαμενή. Το έργο αυτό αφορά το σύνολο της κοινότητας Πλατάνου αλλά και το Σφηνάρι και ο προϋπολογισμός του είναι 2,2 εκ. ευρώ. Η πρόσκληση από την Περιφέρεια άνοιξε την παραμονή της θεομηνίας του 2019, τον Απρίλη της ίδιας χρονιάς υποβάλαμε την πρόταση, όταν έγινε η αξιολόγηση της το φθινόπωρο είχαμε μια εγκληματική διαχείριση από τη νυν δημοτική αρχή και με το μελετητικό γραφείο και το έργο μας βγήκε τελευταίο στην αξιολόγηση. Γιατί; Γιατί διαπιστώθηκε ότι δεν είχαν στείλει σε φυσική μορφή την υδραυλική και την ηλεκτρομηχανολογική μελέτη, παρότι όπως είπε η δημοτική αρχή στην ένσταση της την είχε στείλει με ταχυμεταφορική! Δεν έκανε τον κόπο να τη στείλει ούτε μετά και έτσι το έργο δεν εντάχθηκε στα έργα της Περιφέρειας, κάτι που να γίνονταν τώρα θα εκτελούνταν!».

ΣΤΑ ΝΕΡΑ ΤΟΥ ΚΟΛΠΟΥ ΤΗΣ ΚΙΣΑΜΟΥ!

Το Navara δεν έβρισκε λιμάνι για να ξεφορτώσει το αιγυπτιακό ρύζι και γυρόφερνε στα παράλια της Κρήτης, ώσπου μια φουρτούνα το έβγαλε στα ρηχά του κόλπου της Κισάμου. Η συνέχεια της ιστορίας είναι γνωστή μπορείτε να την διαβάσετε εδώ, αλλά ενδιαφέρον έχει και πως είναι τώρα το ναυάγιο μιας και δεν έφτασε ποτέ στο σημείο που ήθελαν το βυθίσουν μιας και στην διαδρομή έκοψε στα δυο (ήταν σάπιο) με κίνδυνο μάλιστα να πάρει μαζί του και ένα δύτη τον γνωστό Ηρακλειώτη Μανώλη Βουτσαλά.

Δείτε εδώ το μικρό βινετάκι που ανάρτησε στην σελίδα, ο Ιάκωβος Μπατσάκης, με την κατάσταση του Navara σήμερα.

ΚΑΛΛΕΡΓΗΔΕΣ ΚΑΙ ΚΙΣΑΜΟΣ

Το Γενουάτικο φρούριο της Κισάμου κατασκευάστηκε απο τον Ερρίκο Πεσκατόρε αρχές του 1200. Η πρώτη καταγεγραμμένη επίθεση που δέχτηκε το μικρό αυτό αρχικό φρούριο και αντιμετωπίστηκε με μεγάλη επιτυχία έγινε το 1261 όταν ήδη στην Κρήτη και στην Κίσαμο βρίσκονται οι Ενετοί και ο Θρακιώτης ευγενής Στέγκος κατ' εντολή του Αυτοκράτορα του Βυζαντίου Μιχαήλ Η' Παλαιολόγου, προσπαθεί να το καταλάβει. Το φρούριο δέχτηκε σφοδρή επίθεση, αλλά δεν έπεσε μάλιστα την αφήγηση αυτήν την κάνει εγγονός του Αλέξιου Καλλέργη, άρα μάλλον απο τα πρώτα χρόνια ήταν στην περιοχή η ευγενής αυτή οικογένεια.
Ο Στέγκος στις επιστολές που κρατούσε μαζί του υποστήριζε οτι έρχεται κατ εντολή του αυτοκράτορα να ελευθερώσει την Κρήτη απο τους Ενετούς, (Et quod bellum no verit Latinis) και ο αυτοκράτορας υπόσχεται να στείλει πολύ στρατό και βοήθεια προς τους Κρητικούς. Όμως οι πρόκριτοι της Κισάμου βλέποντας οτι η δύναμη του Στέγκου ήταν μικρή (μια φούστα και λίγες γαλέρες) του απάντησαν οτι "Ευρισκόμαστε σε δίκαια διοίκηση με τους Ενετούς και είμαστε ευχαριστημένοι".
                      Βενετσιάνικο φρούριο Κισάμου
Αυτό όμως ήταν μια διπλωματική απάντηση του Αλέξη
 Καλλέργη που απο καιρό είχε έλθει σε μυστική συμφωνία με του Ενετούς και η κίνηση του αυτή είχε σκοπό την αναγνώριση του σε ευγενή αλλά και για να κατοχυρώσει τα φέουδα της οικογένειας του. Μάλιστα ο Trivan αναφέρει οτι μετά απο αυτό "εγένετο ειρήνη μετά των αρχόντων αποκατασταθέντων πάλιν εις τας κτήσεις των".. Βέβαια επειδή ο Δούκας της Κρήτης τότε Α. Zeno δεν είχε και πολύ εμπιστοσύνη στον Καλλέργη, διέταξε να έχει τις κτήσεις του αλλά υπό ένα όρο "να μείνει όλη η ρίζα της Κισάμου ακατοίκητος και οι κάτοικοι του Ομαλού να κατέβουν σε χαμηλότερα εδάφη" (Θεοτόκης 53-54)..
Λογικά τότε ο Καλλέργης θα κατέβηκε στα παράλια -για να τον ελέγχουν καλύτερα οι Βενετοί- και τότε μάλλον θα έκτισε τα Καλλεργιανά και τον Αι Γιώργη τον Καλλέργη.
Τα λίγα κείμενα που υπάρχουν για την Κίσαμο εκείνων των χρόνων είναι γραμμένα στην "Ιστορία της Κρήτης επί Ενετοκρατίας του Ν. Ζουδιανού.

Δευτέρα 5 Απριλίου 2021

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΚΙΣΑΜΟΥ

Σήμερα 5 Απριλίου 2021 πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη στην οποία συμμετείχαμε, μεταξύ της Περιφέρειας Κρήτης και φορέων του νησιού, με θέμα “Υλοποίηση επιμορφωτικού προγράμματος για την Προφύλαξη από τον SARS-CoV-2 και τα μέτρα πρόληψης στους εργαζομένους”.
Η Περιφέρεια Κρήτης πρόκειται να υλοποιήσει για δεύτερη συνεχή χρονιά το επιμορφωτικό πρόγραμμα για την Προφύλαξη από τον SARS-CoV-2  και τα μέτρα πρόληψης σε εργαζομένους, σε συνεργασία με την Ιατρική Σχολή και το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Η πλατφόρμα εγγραφών θα ανοίξει στις 12/4 και θα ακολουθήσουν 3 κύκλοι σεμιναρίων στις 19/04, 03/05 και 10/05.
Τα σεμινάρια θα είναι διαδικτυακά στα πρότυπα των περυσινών σεμιναρίων της περιφέρειας, με επικαιροποιημένες οδηγίες και διατάξεις.
Στόχος και της φετινής δράσης, είναι να εκπαιδευτούν πάνω στα υγειονομικά πρωτόκολλα και στα μέτρα προφύλαξης από τον SARS-CoV-2 όσο το δυνατόν  περισσότεροι επαγγελματίες και εργαζόμενοι στον τουρισμό, αλλά και οποιοσδήποτε πολίτης θέλει να ενημερωθεί σε αυτό το επίπεδο.
Σύντομα θα ακολουθήσει επίσημη ανακοίνωση της περιφέρειας και θα σας ενημερώσουμε περεταίρω.

ΟΙ ΣΑΜΑΡΕΙΤΕΣ ΤΟΥ Ε.Ε.Σ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ

Δεν είναι λίγες οι φορές στις οποίες έμπρακτα οι Σαμαρείτες, του Περιφερειακού Τμήματος Κισάμου του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, ανταποκρίνονται σε κάλεσμα ανακούφισης του ανθρωπίνου πόνου, κάνοντας πράξη την Ευαγγελική Παραβολή του Καλού Σαμαρείτη.
Έτσι και τις προηγούμενες ημέρες σε δυο περιπτώσεις, βρέθηκαν χρήσιμοι «εις τον πλησίον τους» σε δυο περιπτώσεις.
Στην πρώτη περίπτωση εμπερίστατος συνάνθρωπος μας, με σοβαρό πρόβλημα υγείας, δίχως την δυνατότητα να βρει αίμα, από κάποιον κοντινό του συγγενή, δέχτηκε την φροντίδα από 5 εθελοντές Σαμαρείτες του Π. Τ. Κισάμου, οι οποίοι του δώρισαν το αίμα τους, βοηθώντας τον, στην δοκιμασία που περνάει αυτήν την περίοδο.
Στην δεύτερη περίπτωση, Σαμαρείτισσα του Π. Τ. Κισάμου βρέθηκε και διαχειρίστηκε ένα, περιστατικό καρδιακής ανακοπής ηλικιωμένου συνανθρώπου μας, το οποίο διαχειρίστηκε εφαρμόζοντας το πρωτόκολλο της καρδιοαναπνευστικης αναζωογόνησης, αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά την σπουδαιότητα των γνώσεων των πρώτων βοηθειών από όσο το δυνατόν περισσότερους συνανθρώπους μας.
Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου και Πρόεδρος του Περιφερειακού Τμήματος του Ε. Ε. Σ. κ. Αμφιλόχιος δήλωσε «Οι αξίες του αλτρουισμού, της προσφοράς, της φιλανθρωπίας, της αλληλεγγύης και της ανιδιοτέλειας, όταν υπάρχουν, ενδυναμώνουν την κοινωνία και συμβάλλουν εις την κοινωνική συνοχή και την εξάλειψη ανισοτήτων. Χαιρόμεθα ιδιαίτερα που το Τμήμα Σαμαρειτών του ΕΕΣ Π.Τ. Κισάμου, έμπρακτα και διαχρονικά, πραγματώνει αυτές τις αξίες, συνδυάζοντας την μόρφωση του μυαλού με την μόρφωση της καρδιάς. Τους αξίζει κάθε τιμή και έπαινος καθώς το παράδειγμα τους αποτελεί φως και ελπίδα για τον τόπο»!

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Συνεχίζεται η ασυδοσία στο Λαφονήσι ...σε φώτο που έστειλε στο blog επισκέπτης της περιοχής χθες τα αυτοκίνητα έφτασαν στην θάλασσα. Μάλιστα όπως επεσήμανε .. το αυτοκίνητο αυτό πάει συνέχεια εκεί αδιαφορώντας για τις παρατηρήσεις των επισκεπτών.

Καιρός να κλείσει απο τα τροχοφόρα όλη η περιοχή του Λαφονησιού, ήταν μάλιστα υπόσχεση και της προηγούμενης δημοτικής αρχής αλλά και της σημερινής. Η προστασία της περιοχής είναι σημαντικότερη απο πολλά άλλα θέματα ...και φυσικά όταν βλέπουν τέτοιες καταστάσεις όλοι ανεξαιρέτως αναρωτιούνται, αν οι μισθοί της Μονομετοχικής έχουν αντίκρισμα στην περιοχή.

ΑΠΟΨΗ (ΜΗΝ ΜΑΣ ΞΕΦΥΓΕΙ ΚΑΜΙΑ ΚΟΡΦΗ)

 Διαβάζω σε ανάρτηση που έκανε η Δέσποινα Κουτσουνάκη..
- "Σήμερα είχα ένα τηλεφώνημα. Με ρωτούσαν πως μπορούν να ανεβούν άνθρωποι του Δήμου (Κισάμου) στον Πύργο, στο Τρουλί του Βουκολιά όπως το λέγαμε πάντα, για να στήσουν μια σημαία. Δηλαδή μια ακόμα μεγαλύτερη σημαία, γιατί σημαία ήδη υπάρχει εκεί, όπως όλοι μπορείτε να δείτε, που τοποθετήθηκε πρόσφατα από δυο συχωριανές μας. 

Είπαν οτι το ζήτησε η γειτονιά. Από περιέργεια έκανα μια βόλτα στη γειτονιά και ρώτησα. Κανείς δεν είχε ιδέα. (Δεν τους ρώτησα κι όλους, τους πιο κοντινούς).
Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω την μανία που τους έχει πιάσει όλους να κατσικώνουν σημαίες σε όλες τις κορφές. Δηλαδή τόσα χρόνια που δεν είχαμε σημαίες, δεν ήμασταν Ελληνες; Χάσαμε τόσο πολύ τον πατριωτισμό μας που χρειαζόμαστε να βλέπουμε ολημερίς μια σημαία να μας τον θυμίζει; 
Ειλικρινά σέβομαι την σημαία και ό,τι αυτή εκφράζει. Έχει την θέση της στις τελετές και στα δημόσια κτήρια. Αλλά η πολλή χρήση ευτελίζει. Ας μην γίνουμε σαν την Γιάννα Αγγελοπούλου που έκανε το φέσι του τσολιά τσαντάκι.
Μπορεί αυτό να είναι μια (κατά την γνώμη μου) άστοχη, περιττή ενέργεια, ωστόσο δείχνει την διάθεση του δήμου να τιμήσει το χωριό μας. Θα πρότεινα μια πιο κατάλληλη τοποθεσία. Στον Άγιο Κωνσταντίνο, την είσοδο-έξοδο του χωριού. Που είναι και πολύ πιο εύκολα προσβάσιμη, και ορατή από όλους, να θυμίζει και στους τουρίστες σε ποια χώρα βρίσκονται."

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Αγαπητά μου παιδιά, θέλω να υπενθυμίσω σε όλους σας ότι τα περασμένα δύσκολα χρόνια, η Κρήτη με όλη τη σκλαβιά και την αγραμματοσύνη της, με όλη την χωριατιά και την φτώχεια της, έβγαλε μεγάλες μορφές και έδωκε στον κόσμο Αγίους και δασκάλους.
Γνωρίζω όμως παιδιά μου, ότι ο σημερινός κόσμος δεν σκοτίζεται για Αγίους και ήρωες. Όμως ένας ισορροπημένος πολιτισμός δεν γίνεται χωρίς αγίους και το σημερινό μεγάλο δράμα του παγιοποιημένου κόσμου είναι ότι λείπει το «άλας της ζωής» η αρετή.
Και αν η γενεά των πατεράδων μας πήγε στον παράδεισο, τι θα κάμωμε εμείς σήμερο, με τα παντελόνια και τις μίνι φούστες;
ΤΙ ΘΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ Η ΚΡΗΤΗ στις ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΓΕΝΕΕΣ;
Τι θα αφήσομε κληρονομιά στα παιδιά μας;
Η ΚΡΗΤΗ έχει ένα μεγάλο παρελθόν. ΠΡΕΠΕΙ όμως να έχει και ένα λαμπρό μέλλον και αυτό είναι η έγνοια και η ευθύνη όλων μας.
+Ειρηναίος ο Κισάμου και Σελίνου

ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΑ COVID-FREE!

 - Ολοκληρώθηκε στις 3/4/21 η πρώτη φάση εμβολιασμού των μονίμων κατοίκων των Αντικυθήρων. Το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του Νοσοκομείου μετέβη στο ακριτικό νησί με τη συνδρομή του σκάφους του ΛΣ-ΕΛΛΑΚΤ από το Λιμεναρχείο Νεάπολης Λακωνίας, που τους ευχαριστούμε θερμά. Μεταξύ των εμβολιασθέντων και ο γηραιότερος κάτοικος του νησιού, 96 ετών!

- Ευχαριστώ θερμά το Νοσοκομείο Κυθήρων και το ΛΣ-ΕΛΛΑΚΤ για την άψογη διεκπεραίωση του εμβολιασμού στα Αντικύθηρα!
ΕΜΒΟΛΙΑΖΟΜΑΣΤΕ - ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΜΑΣ ΠΙΣΩ! ήταν το μήνυμα του Δημάρχου  Κυθήρων κ. Στρατή Χαρχαλάκη μετά και τον εμβολιασμό των κατοίκων των Αντικυθήρων.

Κυριακή 4 Απριλίου 2021

Η ΘΛΙΨΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (1)

Γράφει ο Γ. Πευκιανάκης 
Φιλόλογος π. Λυκειάρχης
Όσα συμβαίνουν στις ημέρες μας, η πανδημία που με τη παγκοσμιοποίηση έπαψε να είναι τοπικός λοιμός μιας παλιότερης εποχής και αφορά άμεσα όλη την ανθρωπότητα. Όσα συμβαίνουν στη χώρα μας: χρεωκοπία της οικονομίας, ανεργία των νέων και όχι μόνο, Πλούσιοι όχι από ιδρώτα αλλά από νομότυπες κλοπές όταν  αυτά  οι άλλοι καλούνται να πληρώσουν.
Η αλαζονεία πολλών που αισθάνονται ισχυροί είτε από πολιτική ισχύ, είτε από οικονομική είτε από επίπλαστη κοινωνική αναγνώριση. Μια  διαπλοκή σχέσεων φαίνεσθαι, που καταργεί όχι μόνο τις κοινά αποδεκτές αξίες αλλά και κάθε ηθικό φραγμό.
Μακρινό και ακατανόητο στους διαχειριστές των εξουσιών, το της φιλοσοφίας «αρχή σοφίας ονομάτων επίσκεψις» δηλ η επιστημονική  εξέταση των πραγμάτων. Από τη Βίβλο επίσης το «αρχή σοφίας φόβος Θεού». Μάλλον για πολλούς δεν υπάρχει Θεός και όλα επιτρέπονται. 
Οι κοινωνίες όμως  με βάση τις αξίες των επιστημών της ηθικής και της θρησκείας θεσμοθέτησαν και πρέπει να υπηρετούν το αξιακό δίκαιο.
Δυστυχώς μια μεγάλη μερίδα, των λεγομένων συμπολιτών αυτών, παρερμηνεύοντας τις αρχές του ανθρωπισμού και την επιείκεια των νόμων  όχι μόνον απολαμβάνουν ατιμωρησία αλλά και το κυριότερο μεγεθύνουν την κοινωνική αναλγησία, εκβιάζουν συνειδήσεις εξασκούν βία με σωματική ταπείνωση και ως ανθρωπόμορφα κτήνη καταστρέφουν νέους  που τολμούν ακόμη να οραματίζονται.
Θα έλεγε κανείς εκμεταλλεύονται και την σιωπή του Θεού! Κατά μία ερμηνεία ο Θεός αίρει την παντοδυναμία του  για το ελεύθερον και αυτεξούσιο που δώρισε στον άνθρωπο.
-Λέει ο Θεός- «δεν μπορώ να κάνω κάτι για την μητέρα που χάνει τον γιο της- δεν μπόρεσα παρά μονάχα δάκρυα και ζωντανή σάρκα να σας δώσω.» Πράγματι γράφει ο δικός μας «άγιος» Ειρηναίος ο άνθρωπος στέκει ανίσχυρος στο μυστήριο του θανάτου. Ο Θεός εγκαταλείπει και τον γιο του στον Σταυρό. Υπάρχει μια σιωπώσα αγάπη, υπάρχει μια ελπίδα με την θριαμβευτική ανάσταση ,στο τέλος η ζωή θα νικήσει.
Στην καθημερινότητά μας διερωτώμεθα  αν εισακούονται οι  προσευχές μας ,όσες ανάβομε στα μανουάλια της ελπίδας. Πολλά τα οποία  μας συμβαίνουν απρόσμενα είναι  οδυνηρά και μερικά ανεπίστροφα, «όταν το νερό της πηγής κατεβαίνει από το βουνό πως εκεί πάνω θα ξαναγυρίσει;» Αναπάντητα ερωτήματα.
Δεν ακούγεται η φωνή του Θεού, που μας κυττάζει να τραβάμε προς τυφλωτικούς γκρεμούς χωρίς να μπορεί να μας τους υποδείξει, πόσο μάλλον να μας εμποδίσει.
Συνταραγμένος ο Θεός από τις βλαστήμιες και τις προσευχές των ανθρώπων, αν και βρίσκεται παντού, δεν μπορεί να φανερωθεί όπου επικρατεί, η δύναμη του πλούτου και η αλαζονεία της δύναμης, και εκεί όπου η βροντή και η καταιγίδα σπείρουν τον τρόμο!
 Ο Θεός είναι αύρα δροσιστική πνοή ταπεινής αγάπης.
«Βρίσκομαι παντού και πάντα, ζω μέσα σου άνθρωπε-δημιούργημά μου- μα δεν έχω χέρια και πρόσωπο.»
 Δεν ανακαλύπτεται με τον νου, αποκαλύπτεται στην ψυχή, πάει να πει: άνθρωπε ανακάλυψε πρώτα την ψυχή σου
« Σ’ ευχαριστώ Άνθρωπε, για ότι εκτελείς με σοβαρότητα στην πολυαγαπημένη μου γη, αυτά που κι αν είναι πρόσκαιρα έχουν την αιωνιότητα της αγάπης μου, γιατί είσαι Σύ το αγαπημένο μου τέκνο  θάρρος και ελπίδα του Θεού σου.»
«Λυπηθείτε το Θεό σας» - Επιστροφή του Ασώτου- μετάνοια- αν χαίρετε ο Θεός στην επιστροφή, πόσο λυπάται στην απομάκρυνση; 
Άνθρωποι:
«Έχετε νου και δάκτυλα για να πλάθετε τη ζωή καθώς επιθυμείτε. 
Ζωοποιείτε την λογική αλλά και την παραφροσύνη
Έχετε όλα τα ζωα και τα φυτά που σχηματίζουν την δημιουργία
Μπορείτε να σκοτώνετε και να σκοτώνεστε»
 Ο θεός, Νους, του υπερβατικού κόσμου. Θεός το πυρ, φωτιά για δημιουργία και θάνατο αλλά και φως από το άκτιστο φως. Λουζόμαστε στο φως όταν με πίστη δημιουργούμε, όταν αγωνιζόμαστε, το κακό συρρικνώνεται.
Το μέλλον του ανθρώπου εν Θεώ, σε μια πνευματική πορεία είναι κοινά αποδεκτή αξία.  Ανάγκη σταθερού οράματος, κάθε κοινωνία να τείνει σε πραγματικότητα ελευθερίας και δικαιοσύνης, η οποία αναζητείται και βιώνεται στην παιδεία. Το μυαλό συναντά κάθε μέρα την ύλη πρέπει ο νούς, ό λόγος να είναι πιο ισχυρός (2):
-Εν αρχή ήν ο Λόγος και  λόγος ήν προς τον Θεό και Θεός ήν ο λόγος.
1. Παραπλήσια – παραφράζοντας- ΗΧΩ : Ανδρρ. Καραντώνη. Μεταφράσεις ποιημάτων – Η θλίψη του Θεού Ζυλ Συπερβιελ-Αθήνα 1982
2. Κατά το Ιωάννη Ευαγγέλιο

Σάββατο 3 Απριλίου 2021

ΚΛΕΙΣΤΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ ΚΙΣΑΜΟΥ ΛΟΓΩ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ


Ενημερώνουμε τους δημότες μας ότι στο Δημοτικό Στάδιο Κισσάμου έχουν ξεκινήσει οι εργασίες αναβάθμισης και βρίσκονται σε εξέλιξη. Καθ’ υπόδειξη των επιβλεπόντων μηχανικών του έργου, το Στάδιο θα παραμείνει κλειστό έως και το τέλος των εργασιών.
Λόγω της ανακατασκευής, η βορεινή περίφραξη δε υφίσταται και παρακαλείσθε να μην εισέρχεστε στο στάδιο προς αποφυγή πρόκλησης σοβαρού ατυχήματος.
Εκ του Δήμου

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Μια φωτογραφία απο το γεύμα που επακολούθησε μετά το 'Α κρητολογικό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο ηράκλειο και στα Χανιά από τις 22 έως τις 28 Σεπτεμβρίου 1961, με αφορμή τη συμπλήρωση χιλίων χρόνων (961-1961), από τότε που ο Νικηφόρος Φωκάς απελευθέρωσε το νησί.
Διοργανωτής του συνεδρίου, που μετά καθιερώθηκε, ο καθηγητής του πανεπιστημίου Αθηνών κ. Νικόλαος Τωμαδάκης (πρώτος αριστερά). Διακρίνεται στην φωτογραφία εκτός του Ειρηναίου και οι Στ. Καψωμένος, ο Ν. Πλάτων, οι Ε. Κριαράς και Μ. Μανούσακας, ο Γ. Κουρμούλης και ο Γ. Σπυριδάκης. 
Τον πανηγυρικό της έναρξης του συμβουλίου εκφώνησε ο καθηγητής Μ. Μανούσακας.

ΤΑ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ ΤΟΥ 1ου ΚΙΣΑΜΙΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

-Ολοκληρώθηκε η έκδοση, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, «Γιατί… Ερωτόκριτος τον 21ο αιώνα στην Κρήτη και τον Κόσμο;». Ο τόμος των 165 σελίδων περιέχει τα πεπραγμένα του 9ου Συνεδρίου του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών του 2019, καλύπτοντας τόσο την επιστημονική δράση όσο και τις κοινωνικές εκδηλώσεις. Συνοδεύεται από μουσικό δίσκο 17  κομματιών με εκτελέσεις από τον «Ερωτόκριτο» που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ερμηνευτών, ερμηνειών, στίχων και μουσικών ειδών, στον οποίο εκούσια συνυπάρχουν το παραδοσιακό με το έντεχνο και το παλιό-κλασικό με το καινούργιο-σύγχρονο. Την επιστημονική και εκδοτική επιμέλεια του βιβλίου αλλά και του μουσικού δίσκου είχε η Δρ. Μαρία Χναράκη (εθνομουσικολόγος, λαογράφος, πολιτισμικός ανθρωπολόγος, πρόσεδρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Drexel και εντεταλμένη εκπρόσωπος του ΠΣΚ).

Κάπως έτσι λειτουργούν τα συνέδρια, μετά την παρουσίαση των θεμάτων εκδίδεται ο τόμος με τα πεπραγμένα του. Δεν είναι πρωτάκουστο είναι η αρχή, και για μας που κάναμε το 1ο Κισαμίτικο συμβούλιο τον Οκτώβρη του 2016 μας μένει η έκδοση των πεπραγμένων των 50 και πλέον ομιλητών που κάθε ένας τους κοπίασε και μόχθησε να παρουσιάσει τα άγνωστα σε πολλούς θέματα της Κισάμου. Αν και είναι λίγο δύσκολο να γίνει δεύτερο συνέδριο, έτσι είμαστε εμείς ..καταπιανόμαστε με κάτι κι αν δεν έχει οικονόμα ή χαβαλέ το παρατάμε στην μέση, καλό είναι ο Δήμος Κισάμου και ο Δήμος Πλατανιά (και εδώ συνδιοργανωτές) να κάνουν μια προσπάθεια μα σιγά το ποσόν που χρειάζεται και να εκδώσουν τα πρακτικά του 1ου και τελευταίου συνεδρίου της Κισάμου. Έτσι γα να λέμε οτι κάναμε και μεις κάτι. Αν πάλι δεν μπορούμε ας κάνουμε ένα έρανο μεταξύ μας μα θα το μαζέψουμε το ποσό.....ή ας το πούμε στον Περιφερειάρχη μπας και μας τσοντάρει. 
Σε θέματα πολιτισμού είμαστε πολύ πίσω και η κάθε προσπάθεια που κάνουμε είναι όφελος προς το καλύτερο της περιοχής...

Υ.Σ Είναι ντροπή να μην έχουν εκδοθεί και μεγάλη απογοήτευση για όλους γιατί δεν αφήνουν και κανένα να δημοσιεύσει τις τόσο ενδιαφέρουσες ομιλίες του συνεδρίου, αν δεν βγουν τα πεπραγμένα.....πρώτα. 


Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ

Η εισαγωγή απο το ενημερωτικό φυλλάδιο του Δήμου Κισάμου, για την Μάχης της Κρήτης, γραμμένη απο τον Αντώνη Σχετάκη Μάιος 1997
Καστέλι 20 του Μάη 1941. Η μικροπολιτεία ξυπνά κι ανακλαδίζεται.
Νοικοκυρές πρωί-πρωί, φουρνίζουν πρόσφορα, για τον αποψινό σπερνό στη χάρη της Αγίας Ελένης. Άντρες προσεχτικά στην ακονόπετρα ετοιμάζουν το δραπάνι, για να θερίσουν τ' άγρια τους βάτους και τ' αγκάθια. Κοπελιές και κοπελούρια αγουροξυπνημένα ξεκινούν για το σκολειό. Η νύφη η προχθεσινή απλώνει τα προικιά στο Μαγιανό τον ήλιο να φρεσκάρουν.
   Μάνες συμπαίνουν τη φωτιά το σημερνό φαΐ να μαγειρέψουν. Πέρα στον κάμπο και στους κήπους οργιάζει η ζωή που κάνει γόνιμο τον κόπο. Οι ανοιξιάτικοι χυμοί της γης ορμούν αφηνιασμένοι στους ανθούς πέρα στ' ελιές τ' Άη Αντώνη και στα πανάρχαια αμπέλια της Κίσαμος οι κληματίδες κι έλικες παίζουν τρελά με τον αγέρα. Μέρα ανοιξιάτικη, καθημερνή, συνηθισμένη. Μέρα Μαγιού.
   Οι γέροι όμως, σκεφτικοί τους γλάρους να περνούν θωρούν, κατά το Νότο. Κακό σημάδι. Ξαρμάτωτη η Κρήτη, οι νέοι λείπουν. Στα ξένα πολεμούσανε πάνω στην Αλβανία. Οι παρανοϊκοί δικτάτορες του άξονα ματοκυλούν τον κόσμο. Η λυσσασμένη φασιστική συμμορία τ' άγια τα μάρμαρα πατούσε. Θα φτάνε, αλήθεια, ο αιματόβρεχτος λεκές την Κρήτη να σκεπάσει;
   Πολύπειροι οι γεροκαστρομάχοι ξεθάβουν ψιλοτούφεκα πού 'χάνε χώσει απ' το δικό μας το Δυνάστη. Είχε φροντίσει ο Δικτάτορας την Κρήτη ν' αφοπλίσει. Κι άξαφνα το βουητό. Ανεπαίσθητο στην αρχή, ολοένα πλησιάζει. Άγνωστος ήχος, παράξενος, απειλητικός, δαιμονισμένος, τρυπά τ' αυτιά, κόβει το αίμα.
   Μαύροι κοράκοι στις περήφανες Γραμπουσιανές άκρες, ζυγιάζονται στον ορίζοντα, κρώζουν μονότονα και εξώκοσμα, πλησιάζουν, μεγαλώνουν, αλλάζουν σχήμα, χρώμα, τα πλευρά τους γυαλίζουν στον ήλιο, γιγαντώνονται.
   Τα νιούτσικα αγόρια αφηνιασμένα ροβολούν στην παραλία. Κάποιος τους είπε, αεροπλάνα. Γερμανικά όρνεα σκίζουν τον Κισαμίτικο ουρανό. Οι λεπιδένιες στέγες γεμίζουν γυναίκες, σφιχτά η μια στην άλλη. Κοιτούν υπνωτισμένες. Ο ουρανός ξερνά ατσάλι κι όλεθρο.
  Η γης ανασηκώνεται. Τα σπίτια τρίζουν. Οι πρώτες φωτιές, ριπές. Μια στο σκολειό, δίπλα στο ιερό της εκκλησίας, μια άλλη στην πλατεία και ύστερα άλλη κι άλλη, αμέτρητες.
Βολίδες πυρωμένες, γαζώνουν τους δρόμους, τους κήπους, την παραλία, τις ταράτσες.
Καπνός και μπαρούτι, ατσάλι κι ανατριχίλα θανάτου. Δεν είναι μέρα άνοιξης, καθημερινή, συνηθισμένη.Τρίτη αποφράδα μέρα είναι.
Είναι η Δευτέρα Παρουσία.
   Τα τερατόμορφα σιδεροπούλια σαν πέρασαν σπέρνοντας τον όλεθρο και τη φωτιά, χάνονται κατά τις κορφές του Καναβά. Σε λίγο, άκουτο πάλι το απαίσιο βουητό, απ' το Σελί χυμά την Κίσαμο για να σπαράξει.
   Γιγαντιαία λεπιδόπτερα ξυρίζουν τα καμπαναριά πολυβολώντας την μαρμαρωμένη πόλη, υψώνονται γρυλίζοντας θεριά της αποκάλυψης, κατά τον Κισαμίτικο κάμπο.
Ανοίγουν τα μεταλλικά τους τα πλευρά και σιδερόφρακτους ξερνούν της Κόλασης διαβόλους. Σκορπιοί κι αράχνες κατεβαίνουν κρεμασμένοι σε ιστούς τ' άχραντα τούτα χώματα για να μολέψουν.
   Ώρα 8.00
Στον κάμπο τον Καστελιανό μαύρος καπνός κι αντάρα φωτιά ξερνά ο ουρανός, σκορπιοί πατιούν το χώμα, απού 'χει άρματα ας βαστά κι απού δεν έχει ας βρίσκει. Δεν την πατητέ μωρέ 'σεις την Κρήτη ανάθεμά σας...
Και το εννοούσαν.
   Οι απροσκύνητοι χωριάτες νιώθουν μέσα τους να ξεδιπλώνεται ο Μυθικός Τάλως.
Ξεδιπλώνουν μαζί του το κουρασμένο απ' τον τίμιο κάματο κορμί τους και υψώνονται πελώριοι, όμορφοι, λεβέντες, έτοιμοι όπως πάντα να ριχτούν στ' αλώνι του θανάτου, να μετρηθούν με τα ρομπότ του Χίτλερ.
   Δεν τους το 'πε ποτέ', το χρέος λόγος προστακτικός. Το οσμίζονταν πάντα, (συνείδηση της πανάρχαιας μνήμης) στον αγέρα της Κρήτης. Τους διαπερνούσε απ'το μεδούλι των κοκάλων ως το μυαλό, η μυστηριακή δύναμη του τόπου.
Τούς τ' υπαγόρευε το αίμα, στους σίγουρους χτύπους του, μες στις πρισμένες απ' τον κόπο φλέβες. Τους πρόσταξε μόνο η Κρήτη, η Ιστορία και οι παππούδες. Τα άγρια εργαλεία της δουλειάς, το ταπεινό ξινάρι, το σκαπέι, το μακρυδρέπανο και ο κασμάς, η βουκεντίστρα και η κατσούνα του βοσκού υψώνονται ρομφαίες του δικαίου. Γινήκαν ντάργες οι βολόσυροι κι άπαρτο κάστρο κάθε γεροντόβραχος του κάμπου. Αποφορά θανάτου απλώνεται σαν πέφτουν τα φασιστικά στοιχεία κι ακροβολίζονται στον κάμπο τ' Αη Αντώνη. Χτικιά και μηχανές του θανατά, ζωσμένοι μύρια σύνεργα θανάτου. Μα, οι γιοι της φρίκης, η «ανώτερη φυλή», ψηλοί, ξανθοί, ατσάλι ολοζωσμένοι βλέπουν κατάπληχτοι, τ' αμπέλια να γεννούν, δράκους τεράστιους, τους ντόπιους.
Είχανε τρέξει απ' τα διπλανά χωριά, λεβέντες αποφασισμένοι. Κι απλώνει η χλαλοή κι ο ορυμαγδός και πιάνει ολόγυρα τον κάμπο.
    Γυναίκες που στα χέρια τους πέτρες κρατούν, λες και κρατούν προζύμι, ψάχνουνε μες στα κλήματα σκόρπιους να βρουν, για να τους λιώσουν. Γέροι κι αμούστακα παιδιά με ψευτοπίστολα και γκράδες, με ξύλα ελιάς, ξυλόφτυαρα, λιχνίστρες, απ' άγιο ξύλο του σταυρού φτιαγμένα, όρθιοι ξαναμμένοι πολεμούν. Τα κοπελούρια κουβαλούν βιαστικά στις σχολικές στις τσάντες τους τις σφαίρες, κι οι κοπελιές φέρνουν νερό, δρεπάνια και τσεκούρια.
    Με πανικό και μ' έκπληξη οι Γερμανοί θωρούν ολόγυρα νέους Αντρόνικους και Διγενήδες, Δασκαλογιάννηδες και Γιαμπουδάκηδες, Σκαλίδηδες, Κριάρηδες και άλλους, τ' ατσάλι ν' αψηφούν και τις ριπές, τραυματισμένους, να χάσκουν, ν' αναβλήζουν οι πληγές και οι ημίθεοι της Κίσσαμος να πολεμούν ακόμα.
    Σερνικιά η προσταγή της Κρήτης: Λευτεριά κι αξιοπρέπεια ή θάνατος.
   Πριν αποσώσει η μέρα, λίγοι ζούσαν απ' τους εκατό, ιούς Γερμανούς και οι υπόλοιποι δεμένοι οδηγούνται στο Καστέλι.
    Σκίζει λουρίδες τα προικιά, η μικρονύφη και τους εχτρούς σαν να 'ναι δικοί, τους επιδένει, νερό τους δίδουν και τα πρωινά τα πρόσφορα, φαΐ για τους επιδρομείς και για τους ντόπιους.
Ασπροι από φόβο σαν πανί οι Γερμανοί, ριγούν και τρέμουν. Σκέφτονται μαθές με το δικό τους, το πολιτισμένο πνεύμα, με την δικιά τους  ανατροφή και το μυαλό, ίδιοι μ' αυτούς θαρρούν πως ειν' οι ντόπιοι.
    Κάποιος δικός μας κατά πάνω τους ορμά και "θάνατος στους γύπες» με οργή φωνάζει.
Ευτύς οι ίδιοι άντρες που στεκότανε με δαύτους το πρωί κουτελωμένοι, τούς ζώνουν προστατευτικά, τους οδηγούν στη φυλακή τους προστατεύουν απ την οργή. Είν' ιερός ο αιχμάλωτος στην Κρήτη. Κι είναι οι ίδιοι τούτοι, όσοι ζήσανε Ναζί, που καταδότες των Καστελλιανων θα γίνουν. Μετά δυο μέρες, το Καστέλλι απ τη στεριά θα κουρσευτεί και αφού το κατακλέψουν οι σκορπιοί στις φλόγες θα το παραδώσουν.
  Τρίτη 20 του Μάη ένα τέταρτο αργότερα από την πρώτη-φονική επιδρομή στα μέρη της Κισάμου, μιλιούνια τα γερμανικά πουλιά, στο Μάλεμε προβάλλουν. Κι είναι και τώρα ίδιες οι σκηνές. Οι ντόπιοι και οι Σύμμαχοι τους θερίζουν. Ανασταίνονται στιγμές ηρωικές και ώρες μεγαλείου.
   Θερμοπύλες, Μαραθώνες, Σαλαμίνες, οι προμαχώνες της Βασιλεύουσας, Δερβενάκια και Σούλια, Αρκάδια ξαναζούν όλα μαζί. Όλο το βόρειο τμήμα του Νομού καίγεται, σπαράσσει μα δε γονατίζει. Ξεμαλιασμένη, πύρινη η Κρήτη πολεμά εννιά μερόνυχτα αράδα.
  Το πύο του φασισμού λερώνει τ' άγια χώματα, βρωμίζει τον αγέρα και τα 3.000 αεροπλάνα αδειάζουν πάνω απ' το τίμιο σώμα της Κρήτης 15.000 αλεξιπτωτιστές, το άνθος του γερμανικού στρατού 7.000 αλπινιστές και τα πιο τέλεια τα σύνεργα ίου Αρη. Κάτω στην αρχαία στεριά, γιγαντόμαχοι, οι άγιοι της Κρήτης, άντρες, οι άξιοι της Κρήτης, άντρες και γυναίκες και οι σύμμαχοι ηρωικοί νέοι εραστές κι αυτοί της Λευτεριάς, γενναίοι, απ' τη μακρινή Νέα Ζηλανδία, την Αυστραλία και την Αγγλία στελιώνουν γρανίτινο κάστρο τα στήθια τους. Στήθια που τα χαλύβδωνε η αίσθηση του χρέους, ο έρωτας της λευτεριάς, το καθήκον να πολεμήσουν τη σιδερόφραχτη βία. Εννιά μερόνυχτα τους πυρπολούνε με φωτιά, με σίδερο, με μπόμπες και με βόλια, κι αυτοί, με αίμα και μεγαλοσύνη, εννιά μερόνυχτα κριαρωμένοι στ' άγιο χώμα, γράφουν την πιο χρυσή σελίδα του παγκόσμιου πολέμου, τη σελίδα της παραδοξότερης και ενδοξότερης μάχης του, της Μάχης της Κρήτης. Έξι χιλιάδες Γερμανοί νεκροί χαλούν τη ρότα του πολέμου.
   Οι Γιγαντομάχοι της Κρήτης, ήρωες, απέδειξαν και μας επέτρεψαν να επαναλαμβάνομε σίγουρα ότι «στα έθνη η μεγαλοσύνη δε μετριέται με το στρέμμα, αλλά με της καρδιάς το κόρωμα και με το αίμα».
   Και το πότισαν πάλι τούτο το άχραντο χώμα με αίμα πολύ. Μάλεμε, Γαλατάς, Αγιά, Μουρνιές, Φλώρια, Κακόπετρος, Μεσαύλια, Νοχιά, Πλακάλωνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Λασίθι, απ' άκρη σ' άκρη το νησί των γενναίων, το νησί των Ιπποτών της Κρήτης, γίνεται το σώμα που θυσιάζεται και το αίμα που χύνεται σπονδή στον Παγκόσμιο Βωμό της Λευτεριάς.
   Και πέρασαν οι μέρες οι εννιά, κι ο Γερμανικός γύπας μακέλεψε το σώμα του νησιού. Όχι όμως την ψυχή, το φρόνημα. Η μάχη δεν τέλειωσε, ανέβηκε στα βουνά και στα φαράγγια, στις ράχες, στις λέσκες και τα γκρεμνό.
   Χίτλερ να μην το καυχηθείς πως πάτησες την Κρήτη...
   Απάτητη η κρητική ψυχή αρχίζει την αντίσταση. Την ίδια ώρα που ολάκερη η Ευρώπη ακινητοποιημένη σιωπά, η Κρήτη βράζει. Αντίσταση μέχρις το τέλος. Κλεφτοπόλεμος, δολιοφθορές, απαγωγές στρατηγών και εφοδίων, παρενοχλήσεις, καταστροφές. Και στένανε συνέχεια στον τοίχο οι Ναζί τους Μάρτυρες της Κρήτης.
   Αλικιανός, Μαλάθυρος, Αγιά, Κάνδανος, τόποι θυσίας και αίματος.
   Πού βρίσκει τούτος ο μικρός (ο μέγας) λαός τη δύναμη και πολεμά στο πετρονήσι του και ν' αντιστέκεται;
   Εδώ δε λογαριάζουμε με αναλογίες. Σωβινισμός; Όχι, εδώ ισχύει μόνο η υπέρβαση του μέτρου σαν είναι για την εθνική τιμή.
   Δεν υπακούει ο Κρητικός στο «δυνατόν», υπακούει μόνο στο «πρέπει». Σ' ένα πρέπει που του το υπαγορεύουν οι αιώνες.
ΑΝΤ. ΕΛ. ΣΧΕΤΑΚΗΣ

Παρασκευή 2 Απριλίου 2021

430.000 Ε ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΔΡΟΜΩΝ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ

 Την δημοπράτηση ενός πολύ σημαντικού έργου όσο και αναγκαίου έργου πέτυχε η δημοτική αρχή Κισάμου και αφορά την "Βελτίωση αγροτικών δρόμων Δημοτικών Διαμερισμάτων Δ. Κισάμου", συνολικού προϋπολογισμού 429.000,00 €, το οποίο είχε ενταχθεί απο την προηγούμενη δημοτική αρχή στο Πρόγραμμα «Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 2013 – 2020» (Μέτρο 321) με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Το έργο ανάλαβε γνωστή εταιρεία απο τα Χανιά και οι δρόμοι που θα βελτιωθούν είναι στο Δραπανιά (Άγιος Δημήτριος), στον Κορφαλώνα απο τον Αι Γιώργη ως και τον οικισμό της αεροπορίας και ως και τον παράλληλο του ΒΟΑΚ και στον Πλάτανο ο γνωστός Πλαίτης.
Να θυμίσω οτι υπάρχουν ακόμα 1.500.000Ε και για άλλους αγροτικούς δρόμους που θα πρέπει να τα τρέξει η νυν δημοτική αρχή.

80 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Η Βέρμαχτ είχε αποφασίσει για την Κρήτη, με πρόταση και επιμονή του Στούντεντ, την κατάληψη από αέρος μιας κατεχόμενης και φρουρούμενης από εχθρικό στρατό περιοχής. Ενώ στις άλλες περιπτώσεις χρησιμοποίησε τους αλεξιπτωτιστές, σαν μονάδες αιφνιδιασμού που κατελάμβαναν ορισμένα στρατηγικά σημεία του πεδίου της μάχης για να διευκολύνουν την κυρία προσπάθεια της πολεμικής δύναμης: πεζικού, πυροβολικού, αεροπορίας, στην επίτευξη σταθερής νίκης απέναντι στον αντίπαλο. Τώρα οι αλεξιπτωτιστές γίνονται η κυρία μονάδα επίθεσης και διεξαγωγής του πολέμου, στο πεδίο της Μάχης της Κρήτης. Τι δόξα, τι θρίαμβος παγκόσμιας σημασίας της γερμανικής πολεμικής ηγεσίας, μια νίκη στην πρώτη αυτή νέα
πολεμική επιχείρηση!
 Όμως οι αναγνωρίσεις των αεροπλάνων και οι πληροφορίες που είχαν από την κατασκοπεία τους δεν κατάφεραν να επισημάνουν μια σπουδαία «λεπτομέρεια». Ενώ στους χάρτες και στις φωτογραφίες το πεδίο της μάχης έξω από την πόλη φαινόταν επίπεδο, με μικρούς λόφους στον Γαλατά και στο Μάλεμε, έτσι που νόμιζαν οι εισβολείς πως ήταν ομαλό, μια πεδινή έκταση που θα έκαναν τον γνώριμο σ’ αυτούς κεραυνοβόλο πόλεμο σε ανοικτό πεδίο όπως στις πεδιάδες της Ευρώπης, εδώ στην Κρήτη δεν είχε φανερωθεί «η κρίσιμη λεπτομέρεια»; πως υπήρχαν πλήθος μικρές ρεματιές και χαντάκια από τις κοίτες των χειμάρρων και των ρευμάτων που μπορεί να μην ήταν πολύ βαθιά, όμως μπορούσαν να κρύψουν έναν άνθρωπο σε κάθε θέση και πλήθος πολεμιστές σε όλη την διαδρομή τους, υπήρχαν τα χωρίσματα των ιδιοκτησιών, πλήθος μικρές ανωμαλίες και εξάρσεις και κοιλώματα στα χωράφια και μέσα στις δενδροφυτείες, οι πρόβολοι των συρματοσάκων στην κοίτη των χειμάρρων, οι οχετοί και τα γεφυράκια και οι γέφυρες των ρευμάτων, οι ξερολιθιές και οι τοίχοι των περιβολιών, των σπιτιών και των αποθηκών, οι καλαμιές και οι ανεμοφράκτες των κυπαρισσιών, οι πυκνοί καλάμωνες στην παραλιακή ζώνη, τα μικρά χωριατόσπιτα με τις στενές πόρτες και τα μικρά σαν πολεμίστρες παράθυρα, οι πυκνές φυτείες των εσπεριδοειδών και ελαιοδένδρων, οι γέρικες αιωνόβιες ελιές που μέσα στην κουφάλα του κορμού των μπορεί να βρει αναπάντεχο κρυψώνα και ορμητήριο ένας πολεμιστής. Εδώ τώρα κάθε ανωμαλία του εδάφους έκρυβε τον θάνατο από ένα αποφασιστικό αντίπαλο.
   Όμως οι Γερμανοί, όταν αποφάσισαν να ρίξουν τους αλεξιπτωτιστές στην Κρήτη είχαν την βεβαιότητα πως η αντίσταση των αντιπάλων τους θα είχε εκλείψει από την δεύτερη μέρα των συστηματικών βομβαρδισμών τους, που όμοιοι δεν είχαν γίνει μέχρι τώρα στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, και πως όποια εστία αντίστασης είχε ξεφύγει την καταστροφή, θα την εξουδετέρωναν με την έφοδο των βαρεία οπλισμένων επίλεκτων τμημάτων των αλεξιπτωτιστών, κι έτσι ήταν βέβαιοι πως θα κέρδιζαν την νίκη στο πεδίο της μάχης.....
Ένα σημείο απο την αναφορά του Αριστείδη Κριάρη για την Μάχη της Κρήτης που δημοσιεύθηκε το 1982 στην Κρητική Εστία, μιας και φέτος συμπληρώνονται 80 χρόνια απο την Γερμανική εισβολή και την Μάχη της Κρήτης.
*Κάθε μέρα μια αναφορά στα γεγονότα του 1941!!

ΚΙΣΑΜΟΣ -ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Αν και έφτασαν πολύ κοντά στο κλείσιμο της συμφωνίας για να μπει πλοίο στην γραμμή Κίσαμος-Καλαμάτα, τελικά φέτος δεν θα γίνει το όνειρο αυτό πραγματικότητα. Ας ελπίσουμε οτι του χρόνου θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την γραμμή και άλλες εταιρείες, απλά χρειάζεται μια διαφήμιση και μια προσπάθεια απο τους τοπικούς φορείς ώστε να καταλάβουν όλοι οτι η γραμμή αυτή είναι η πύλη τη Κρήτης για την Ευρώπη. Χρόνια σαμποτάρεται και τους λόγους τους ξέρουμε, όμως η προσπάθεια δεν πρέπει να σταματήσει.... 
Να θυμίσω οτι τα τελευταία δρομολόγια στην γραμμή αυτή είχε κάνει το 2015 το οχηματαγωγό "Βιτσέντζος Κορνάρος". Μάλιστα είναι και "χρέος κάποιων" να ξανανοίξει η γραμμή που τόσο ταλαιπώρησε κάποιους, κάποτε, με το Μυρτιδιώτισσα. 

 

ΕΤΟΙΜΟΣ ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΥΠΕΡΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΑΛΟΥ ΣΚΟΠΟΥ

Αν το έγραφα χθες θα ήταν πρωταπριλιάτικο ψέμα...σήμερα όμως αποτελεί είδηση, και ο Κώστας Βαρουχάκης θέλει να συνεχίσει την υπερπροσπάθεια προσφοράς του για το Ειδικό σχολείο στα Κουτουφιανά, σχεδιάζοντας άλλο ένα δυσκολο υπεραγώνα. Μετά τους πετυχημένους προσωπικούς αγώνες του, τον διάπλου του κόλπου της Κισάμου (Καλυβιανή -Χώνη), την υπερπροσπάθεια των 11 ωρών μέσα στην θάλασσα (Μπάλος- Καστέλι) τώρα σχεδιάζει Θεού θέλοντος και κορονοιού να καλύψει τρέχοντας την απόσταση Βάι- Κίσαμος 330 χιλιόμετρα ίσως και παραπάνω. Και φυσικά για να μαζέψει χρήματα για το Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κισάμου (Ε.Ε.Ε.ΕΚ Κισάμου) το σχολείο της Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για μαθητές που έχουν διαγνωστεί με αναπηρία ή ειδικές ανάγκες..

Μπράβο Κώστα η Κίσαμος είναι μαζί σου.....

ΚΑΤΕΒΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΟΙ......ΠΡΟΒΑΤΙΝΕΣ

Άλλο ένα βίντεο απο την "αγαπούλα", έτσι την ονόμασα την προβατίνα που έκανε την εμφάνιση της τις τελευταίες μέρες στην έρημη πόλη του Καστελιού. Όλοι οι δρόμοι της πόλης δικοί της ...
Σε μας κατεβαίνουν οι προβατίνες φαίνεται και αλλού οι ...λύκοι σε καιρό πανδημίας....
Βίντεο Βαγγέλης Βεστάκης
 

Πέμπτη 1 Απριλίου 2021

ΜΙΑ ΝΕΚΡΗ ΧΕΛΩΝΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΤΟΥ ΔΡΑΠΑΝΙΑ

Μια τεράστια νεκρή χελώνα Caretta caretta ξέβρασε ο βοριάς στην παραλία του Δραπανιά το βράδυ. Η ατυχή χελώνα φαίνεται καθαρά οτι βρήκε τραγικό θάνατο απο τα αγκίστρια μιας και έσερνε μαζί της πολλά μέτρα απο παραγάδι.
Ενημερώθηκε ο Δήμος Κισάμου για να την απομακρύνει απο την παραλία, αλλά και να κάνει την σχετική υγειονομική ταφή.

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Έτσι και αλλιώς εμείς έχουμε συνηθίσει τα πρωταπριλιάτικα.... και πολλές φορές δεν ξέρουμε αν είναι αλήθεια αυτό που μας λένε ή όχι, άλλες πάλι φορές ούτε στα ίδια μας τα μάτια πιστεύουμε.....τι βλέπουν!
Μια προβατίνα βρήκε "σπίτι" στην έρημη Σκαλίδη.... 

ΣΤΑΘΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΣ

Μεγάλη ικανοποίηση στους δημότες αλλά και στο νομό χαρακτηρίστηκε η απόφαση του Δ.Σ της Μονομετοχικής του Δήμου μας να μην δεχτούν τις αμοιβές, που οι ίδιοι αποφάσισαν να παίρνουν, για την μικρή όπως χαρακτηρίζουν ενασχόληση τους με τα θέματα της εταιρείας. Μετά απο πολλά χρόνια, μουρμούρας των πολιτών, γίνεται πράξη το "αγωνιζόμαστε αφιλοκερδώς" και το "είμαστε εθελοντές για το καλό των περιοχών" που διαχειρίζεται η εν λόγω εταιρεία. Ευχή όλων αυτό το παράδειγμα να το ακολουθήσουν και τα επόμενα Δ.Σ της εταιρείας και να σταματήσει επιτέλους αυτό το ανούσιο τρυγητό απ' όλους.
Πολλά τα συγχαροτηλεγραφήματα στην γραμματεία του Δήμου, απ΄όλα τα μέρη της Ελλάδος, που χαρακτηρίζουν την ενέργεια αυτή σαν πρωτοπόρο, μοναδική, προς μίμηση, φανταστική, μιας και όπως είναι γνωστό οι ανά την Ελλάδα μονομετοχικές ήταν πάντα το  "ξέπλυμα" των προεκλογικών υποσχέσεων.
Ας ελπίσουμε οτι η σημερινή μέρα, που χαρακτηρίζεται σταθμός για τα δεδομένα της πόλης μας με την απόφαση αυτή, θα έχει και συνέχεια, για να ευχαριστηθεί και η Ρωμαϊκή Θεά «Venus Aprilis», που δίνει κάθε χρόνο το έναυσμα για την απελευθέρωση του πνεύματος και της υπερβολής, και ίσως τότε ξορκίσει το κακό, αλλά και τις βλαπτικές δυνάμεις.. που αιωρούνται πάνω απο την πόλη μας χρόνια τώρα.
Και του χρόνου!