Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2021

ΔΥΟ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΣΕ ΒΟΥΛΓΑΡΩ ΚΑΙ ΤΟΠΟΛΙΑ

Μια επιγραφή που είναι στην εκκλησία ανάμεσα σε Βουλγάρω και Τοπόλια και αναφέρεται οτι την εκκλησία την έκτισε κάποιος Ιάκωβος Γαβαλάς στάθηκε η αιτία να ψαχτεί η περιοχή καλύτερα και να δώσει τις ακόλουθες πληροφορίες! 
Στο βιβλίο του ιστορικού Χ. Γάσπαρης Catastici Feudorum Crete: Catasticum Channe 1314 - 1396 που περιέχει πολλά συμβόλαια της περιόδου αυτής δείχνει ότι οι Γαβαλάδες τον 14ο αιώνα είχαν φέουδα στην Κίσαμο, μάλιστα σε ένα συμβόλαιο Νο 299, αναφέρεται ότι τα Τοπόλια ανήκαν (και) στους Γαβαλάδες. Το χωριό Βουλγάρω αναφέρεται μόνο σε ένα έγγραφο Νο 399 και αφορά κάποιο συμβόλαιο του Μάρκο Viadro.  
Η μεταγραφή της επιγραφής του Αι Γιάννη 
1|+Οἰκοδομΐθη ὁ θεῖος οὗτος κ(αὶ)
2|ἱερὸς ναὸς τοῦ ἐν ἁγίοις π(ατ)ρ(ὸ)ς ἡμ(ῶν)
3|᾽Ϊω(άνν)ου τοῦ Προδ[ρ]όμου δι’ἐξόδου
4| κ(αὶ) κόπου᾽Ϊακώβου Γαβαλὰ.
5| αφʹ οθʹ[..]
Η επιγραφή είναι δηλαδή του 1579, και δεν πρόκειται για αυτόν τον ναό αλλά για κάποιο άλλο που έχει καταστραφεί και με τα υλικά που βρέθηκαν εκεί κτίστηκε η νέα εκκλησία.
Λίγο βορειότερα υπάρχει άλλη μια εκκλησία και αυτή του Αι Γιάννη του Θεολόγου και αυτή με εντοιχισμένη επιγραφή, άγνωστη ως και σήμερα 
Η μεταγραφή της επιγραφής αυτής που την έκτισε κάποιος Σοφιανός λέει:
1|+[..] ἐτελειόθη ὁ θῦος κ(αὶ) πάν[σε]πτος [ναὸς] τοῦ ἁγ(ί)ου Ἰω(άννου)
2|[… πανε]φ(ή)μου παρθένου τοῦ Θεολόγου δὶ’ ἐξόδου κ(αὶ)
3|κό[που ...]στα[…] Σοφιανοῦ. Μνίστιτ[ι], Κ(ύρι)ε,
4|τῆ[ς …]σ[…] τοῦ […]τεκ
5|τοῦ:Ησ[…]η[…].
Η εκκλησία αυτή είναι σίγουρα του 14ου αιώνα και επειδή στην επιγραφή υπάρχουν κάποια στοιχεία, (αμυδρά φαίνεται το κόκκινο πλαίσιο κάτω απο το άσπρισμα) είναι σίγουρα αγιογραφημένη.
Μια πληροφορία για τους συλλόγους των χωριών Τοπόλια και Βουλγάρω που μπορεί αυτές οι δυο εκκλησίες να γίνουν επισκέψιμες ειδικά αυτή του Βουλγάρω που αν συντηρηθεί και φανούν οι αγιογραφίες θα αποτελέσει σίγουρα επισκέψιμο μνημείο μιας και είναι μέσα στο δρόμο προς Λαφονήσι.
Ευχαριστώ για τις πληροφορίες την Δρ. Βασιλική Τσαμάκδα καθηγητρια της χριστιανικής αρχαιολογίας και ιστορίας βυζαντινής τέχνης στο Πανεπιστήμιο Mainz της Γερμανίας.

ΚΟΡΩΝΟΙΟΣ ΤΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ

 Γράφει ο Γ. Πευκιανάκης
 Από την αρχή της πανδημίας, πολύς λόγος  γίνεται αν ό,τι ζουμε είναι πόλεμος, μιλούμε για ήρωες που δεν κρατούν όπλα αλλά το χέρι μας για να μας παρηγορήσουν καθώς δίνουμε μάχη για τη ζωή μας. Προτείνεται να συνεργαστούν οι κυβερνήσεις με τους καλλιτέχνες για να τιμηθούν οι νέοι ήρωες της ανθρωπότητας και επισημαίνονται η ύπαρξη κινδύνου για τα ολιγαρχικά καθεστώτα, την ακροδεξιά και την αδυναμία της Ευρωπαϊκής Ένωσης να δράσει ως μια οντότητα. 
Στο πέρασμα του χρόνου πολλά επαναπροσδιορίζονται. Και η αλήθεια είναι ότι πρέπει να αλλάξει ο παλιός τρόπος ζωής που μας έφερε στο σημείο όπου βρισκόμαστε. Για να μην γίνουμε ποτέ ξανά τόσο ευάλωτοι όπως σήμερα πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξουμε. Η ερώτηση όμως, είναι αν θα έχουμε την απαραίτητη σοφία, αν θα συνεργαστούμε όπως πρέπει, προκειμένου οι αλλαγές αυτές να είναι θετικές.
Έχουμε ζήσει πολιτικές και οικονομικές κρίσεις, τίποτα όμως σαν και αυτό.. Μια κρίση πρωτόγνωρη με την επιβίωσή μας στο επίκεντρο.
Μπορούν οι επιστήμονες της κλιματικής αλλαγής να πουν με βεβαιότητα σε κάποιον που ζει στην Καραϊβική, ότι στο μέλλον ένας τυφώνας θα χτυπήσει τον τόπο του. Είναι αδύνατο να πεις το πότε και πόσο δυνατός θα είναι, αλλά είναι βέβαιο, ότι έρχεται. Αντίστοιχα ένας ιολόγος ή ένας επιδημιολόγος μπορεί να πει ότι είναι αναπόφευκτο να έρθουν μεγάλες επιδημίες. Δεν μπορούν να πουν όμως, πότε θα έρθουν και πόσο σοβαρές θα είναι, αν θα είναι σαν την ισπανική γρίπη του 1918 ή ακόμα χειρότερες, όμως ξέρουμε, ότι ο κόσμος πρέπει να είναι προετοιμασμένος για αυτή την πρόκληση.
Κάποιοι χρησιμοποιούν τη λέξη «πόλεμος» για να περιγράψουν αυτό που ζούμε. Διάβαζα στην Washington Post τη συνέντευξη ενός γιατρού σε νοσοκομείο αναφοράς που έλεγε ,ότι αισθάνεται ότι δουλεύει δίπλα σε έναν πυρηνικό αντιδραστήρα, όμως δεν είναι πόλεμος, ο πόλεμος δεν διεξάγεται πάνω στη βάση της επιστήμης και της αλληλεγγύης. Τώρα είναι η ώρα που οι αρετές, οι ποιότητες των ανθρώπων ενεργοποιούνται και σίγουρα δεν είναι ίδιες με τις αξίες του πολέμου και του θανάτου. Τώρα είμαστε στη φάση που σώζουμε τις ζωές, δεν τις αφαιρούμε. Η διαφορά είναι προφανής.
Για τους πολίτες, η ιατρική, η επιστήμη, γίνονται η νέα θρησκεία μας, οι γιατροί και οι ερευνητές είναι μικροί θεοί. Μια νέα πίστη αναδύεται, άραγε;
Αυτό είναι υπέροχο, για πολλούς λόγους. Ας δούμε την περίπτωση της ισπανικής γρίπης, στο Ηνωμένο Βασίλειο. «Μια χώρα γεμάτη με ατελείωτα μνημεία για τους στρατιώτες που έπεσαν στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, κάθε χρονιά γίνονται τελετές με πλήθος κόσμου, ακόμα και σήμερα. Η μνήμη είναι βαθιά, ισχυρή και σημαντική για τον πόλεμο αυτό. Υπάρχουν όμως άλλοι ήρωες που έχουν εντελώς ξεχαστεί. Σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχει μόνο ένα μνημείο για όσους έδωσαν μάχη με την ισπανική γρίπη, γιατρούς και νοσοκόμες. Βρίσκεται στο Λονδίνο.  Εμείς εδώ δεν γνωρίζομε ανάλογα αν υπάρχει και πού.
Το ζητούμενο είναι πώς θα αντιδράσουμε... Από την παγκόσμια κινητοποίηση, την ταχύτητα  με την οποία παρασκευάσθηκαν τα εμβόλια, ελπίζομε στο μέλλον να λένε ότι οι ιατρικές μέθοδοι και δομές που θα απολαμβάνουν τότε θα οφείλονται στις αποφάσεις και τις αλλαγές που έγιναν τώρα μετά την πανδημία του κορωνοϊού. Ότι η ασφάλειά  θα είναι αποτέλεσμα της θυσίας όσων υποφέρουν σήμερα. Όπως τώρα οι μάσκες,  ή η καραντίνα που εφαρμόζουμε, είναι κληρονομιά που κερδίσαμε από ισπανική γρίπη. Όπως σήμερα μνημονεύομε, ότι ήρωες είναι ο Παστέρ και ο Κοχ που μας έδωσαν τη βάση για τα εμβόλια και για αποτελεσματικές θεραπείες Ας μην είμαστε λοιπόν απαισιόδοξοι, είμαστε ευάλωτοι και η επιβίωσή μας εξαρτάται από όσα μάθαμε από το παρελθόν και από το πώς θα λάβουμε αποφάσεις για το μέλλον με βάση τη σημερινή εμπειρία.
 Όλα επηρεάζονται από την πανδημία σήμερα, η πολιτική, η οικονομία, η κοινωνία, οι ιδέες. Δεν πρόκειται να σκεφτούμε ποτέ ξανά με τον ίδιο τρόπο για την παγκοσμιοποίηση και την παγκόσμια οικονομία, δεν θα αδιαφορούμε για το περιβάλλον. Τώρα είναι ώρα για αφύπνιση, τη στιγμή που μας χτυπά η συμφορά.Ας εκμεταλλευτούμε αυτό το γεγονός για να κάνουμε τις σωστές αλλαγές, να αντιμετωπίσουμε ανισότητες, να δώσουμε πρόσβαση στο σύστημα υγείας σε κάθε πολίτη αυτού του πλανήτη.
Προ καιρού πολιτικοί εισηγήθηκαν στην Ε.Ε να αγοράσει τις πατέντες για τα εμβόλια και τα τεστ του κορωνοϊού για την ταχύτερη και ευρύτερη δυνατή διάδοση των μέσων καταπολέμησής του. Ήδη τα εμβόλια με όποιες δυσκολίες πραγματοποιούνται υποδειγματικά και στη χώρα μας.  Η «θετική ψυχολογία» είναι η απάντηση στο κορωνοϊό. Όπως επισημαίνει ο καθηγητής Φράνκ Σνόουτεν που προαναφέραμε «Η απάντηση και το μυστικό της επιτυχίας σε όλο αυτό που  βιώνομε είναι ,η    «θετική ψυχολογία»,   . Να αναγνωρίσουμε τις δικές μας ικανότητες και να πορευθούμε με τα δυνατά μας σημεία, να δώσουμε έμφαση στις σχέσεις μας για να στηριχτούμε, να βάλουμε προτεραιότητες στη ζωή μας και να δούμε τι πραγματικά είναι σημαντικό για μας στη νέα εποχή: «Υπάρχουν πράγματα στην καθημερινότητά μας που μπορούν να μας δώσουν έστω και για 5 λεπτά χαρά, γαλήνη, ευγνωμοσύνη, ενδιαφέρον, περιέργεια, αγάπη. Να εκμεταλλευτούμε αυτές τις καταστάσεις γιατί έρευνες της τελευταίας 20ετίας μας έχουν δείξει ότι όταν βιώνουμε τέτοια θετικά συναισθήματα έστω και για 5 λεπτά -όταν πιω τον καφέ μου ήσυχος και τον ευχαριστηθώ, όταν καθίσω και σκεφτώ για τα πράγματα που είμαι ευγνώμων στη ζωή μου- ξεκινάει μια ολόκληρη διαδικασία βιολογική -με νευροδιαβιβαστές και ορμόνες- η οποία μας θωρακίζει, μας βοηθάει να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες της ζωής».
Να αγνοήσομε όλους αυτούς που αρνούνται να δουν την πραγματικότητα των ανθρώπων που πεθαίνουν –κατά δεκάδες πια και στη χώρα μας καθημερινά– και αρλουμπολογούν διαρκώς για συνωμοσίες. Αυτούς που αρνούνται τη μάσκα, διαμαρτύρονται για τα μέτρα και καλούν σε αντίσταση.. Αυτούς που «αποκαλύπτουν» την αλήθεια πίσω από τις νέες τεχνολογίες, τα τσιπάκια, τα δίκτυα υψηλών ταχυτήτων και –τραγική ειρωνεία– σε όλα αυτά-διαδίκτυο- οφείλουν τη μικρότερη ή μεγαλύτερη απήχησή τους. Γιατί σε σχέση με το παρελθόν είναι η σύγχρονη τεχνολογία που δίνει βήμα, προβολή και ισοπεδωτική «εγκυρότητα» σε όσα συνωμοσιολογικά, αντιεπιστημονικά, επικίνδυνα λέγονται.  
Σε όλους αυτούς έχει απαντήσει η επιστήμη και ο ορθός λόγος χιλιάδων αγωνιστών της επιστήμης και της καθημερινής θυσιαστικής εργασίας,. Ένας από τους πρώτους αγωνιστές , ένας 42χρονος πνευμονολόγος, ο οποίος κόλλησε κορωνοϊό και έχασε τη ζωή του στο νοσοκομείο Αττικόν, όπου νοσηλευόταν διασωληνωμένος έγραψε «Η Ιατρική είναι ορθός λόγος, είναι επιστήμη, είναι αποκάλυψη ενός κόσμου που προκαλεί ρίγη συγκίνησης σαν αντιληφθείς το μέγεθός του. 
Aυτοί οι αρνητές  υπονοϊκοί «ψεκασμένοι» προσβάλλουν βάναυσα την κοινή λογική, αλλά πολύ περισσότερο προσβάλλουν όλους εκείνους που μάχονται την ασθένεια  με ανθρωπιά  με ανυπολόγιστο κόπο επιστημονικής μελέτης και σωματικής προσπάθειας 
 Για τη στάση ορισμένων μελών του κλήρου μίλησαν πολλοί, ενδεικτικά ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος με αφορμή τη στάση τους την περίοδο της πανδημίας ,επισημαίνει την αναγκαιότητα συμμόρφωσης με τα μέτρα της κυβέρνησης, κάνει λόγο για την ευθύνη όσων πίστεψαν ότι είναι υπεράνθρωποι και άτρωτοι και όσων με «τα εγκληματικά τους κηρύγματα, που άρδευαν αλλοφροσύνη από την εωσφορική τους έπαρση, που τελικά σκότωσε συνανθρώπους τους…. «πιστέψαμε ότι είμαστε υπεράνθρωποι, κρύψαμε την προσβολή μας από τον ιό και οδηγηθήκαμε στον τάφο, αντί να ομολογήσουμε το λάθος μας και να σαλπίσουμε το ορθό. Δεν είναι ταπεινωτικό να παραδεχθείς ότι ως άνθρωπος κι εσύ πάσχεις. Αλαζονικό είναι να το κρύψεις, μόνο και μόνο για να μη διαψευστεί δημόσια ο εγωισμός σου. Όταν επικρέμεται θάνατος, τότε, καλά ειπώθηκε, "μαγκιές" δεν επιτρέπονται. Οι ευλαβείς εγωισμοί και  η εξουσιαστική διαστροφή, τι σχέση έχουν με την αγάπη και την ταπείνωση;»
Στο ίδιο πνεύμα ο προκαθήμενος της  Ελκκλησίας «άγιος» Ιερώνυμος,  και ο διακεκριμένος πνευματικός Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος  κ.α  στιγματίζουν…. «ότι ακόμα και ανώτεροι κληρικοί και λαϊκοί της θρησκοληψίας,-πιστέψαμε ότι συν-κυβερνούμε το κράτος μας, , αλλά όπως αποδείχτηκε, ότι πολύ καλύτερα  κυβερνούν οι πολιτικοί, επειδή εμείς δεν μπορούμε να κατευθύνουμε τελικά ούτε το ποίμνιό μας. Κάποιων η  ευσεβιστική αλλοφροσύνη μετέτρεψε τα λογικά πρόβατα σε απρόβλεπτα ερίφια που θέλησαν να υποκαταστήσουν τους ποιμένες. Ενώ ο ίδιος ο Θεός μας διδάσκει να υπακούμε ακόμα και στην κοσμική εξουσία (που στο κάτω-κάτω στις μέρες μας είναι από το λαό μας δημοκρατικά εκλεγμένη), πολλοί χριστιανοί μας ,κίνησαν επανάσταση ενάντια στην Εκκλησία τους, που δεν ξέρω αν φέρει ανάσταση, πάντως μέχρι τώρα σπέρνει θανάτους. Πιστέψαμε ότι εμάς, λόγω της πίστεώς μας, υποχρεούται ο Θεός να μας σώσει (τους άλλους όχι), και κάναμε επίδειξη αυτής της πίστεώς μας. Όμως αυτή η πίστη μας αποδείχθηκε λίγη, φτωχή, μικρή πίστη που όχι μόνο βουνά δεν μπορεί να μετακινήσει, αλλά ούτε καν τον απειροελάχιστο ιό…». Αναφορά γίνεται και για διχασμό των χριστιανών, που διακρίθηκαν «σε ευσεβείς: τάχα, όσοι ανεύθυνα αδιαφορούσαν για τον ιό και πίστευαν αφελώς ότι είναι άτρωτοι και σε ασεβείς: συνήθως έτσι λένε τους Επισκόπους και όσους συγκατανεύσαμε στα μέτρα και καλέσαμε σε υπακοή στην Εκκλησία και σε τάξη». «Και όσοι βιάστηκαν να πατάξουν τους ποιμένες, κηδεύουν σήμερα τα πρόβατα αλλότριας ποίμνης… Δεν κατάλαβαν πως όταν διακυβεύεται η υγεία και η ζωή, τότε ακόμα και ο θερμότερος πιστός, μεταβάλλεται σε θανάσιμο εχθρό. Τέλος, ο κ. Άνθιμος, καλεί τους «τάχα ευσεβείς, που δεν πίστεψαν ότι υπάρχει κορωνοϊός, να σοβαρευτούν και όσους «κρυμμένοι τώρα στα λαγούμια τους, ετοιμάζονται να δικαιολογήσουν τα εγκληματικά τους κηρύγματα, που άρδευαν αλλοφροσύνη από την εωσφορική τους έπαρση, που τελικά σκότωσε συνανθρώπους τους», να ηρεμήσουν. Ο μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος επισημαίνει ότι «η κάθε πανδημία εἶναι ἕνας πόλεμος, ὁ ὁποῖος ἀντιμετωπίζεται μέ φάρμακα, ἐμβόλια, ἰατρική παρακολούθηση. Ὅλα πρέπει νά τεθοῦν στήν ὑπηρεσία τῆς προστασίας τῆς σωματικῆς ὑγείας, πού δέν εἶναι αὐτοσκοπός, ἀλλά μέσον γιά τήν ἀνάπτυξη τοῦ ἀνθρώπου, γιά τήν ἐκπλήρωση τῶν σκοπῶν του καί κυρίως τήν ἕνωσή του μέ τόν Θεό». Σέ αὐτόν τόν πόλεμο, προσθέτει, « ἕνα ὅπλο εἶναι τό ἐμβόλιο, ὅπως βέβαια γίνεται καί σέ ἄλλες ἀσθένειες. Μέ τό ἐμβόλιο ἐνισχύεται τό ἀνοσοποιητικό σύστημα τοῦ ὀργανισμοῦ μας, γιά νά ἀντιμετωπίση κάθε ξένο σῶμα –ἀντιγόνο– πού εἰσέρχεται στόν ὀργανισμό μας -και συνεχίζει  ο φωτισμένος Μητροπολίτης- Σέ ὅλα τά παιδιά μέχρι τήν ἡλικία τῶν δέκα ἐτῶν γίνονται ἐμβολιασμοί ὑποχρεωτικά γιά 13 νόσους καί προαιρετικά γιά ἄλλες 3 νόσους, δηλαδή συνολικά γίνονται 16 ἐμβόλια, καί πολλά ἀπό αὐτά εἶναι ἐπαναλαμβανόμενα. Ἐπίσης, στίς ἑπόμενες ἡλικίες γίνονται ἄλλα ἐμβόλια καί σέ αὐτά ὀφείλεται ἡ αὔξηση τοῦ προσδόκιμου ὁρίου ζωῆς. Τά ἐμβόλια ἐνισχύουν τό ἀνοσιοποιητικό σύστημα τοῦ ὀργανισμοῦ γιά νά ἀντιμετωπίση τούς ἰούς.
 «Ὑπάρχουν, βέβαια, καί μερικοί συνωμοσιολόγοι, πού βλέπουν καί στό θέμα αὐτό διάφορες συνωμοσίες. Νομίζω, ὅμως, ὅτι τό θέμα αὐτό δέν εἶναι αὐστηρά θεολογικό, εἶναι καθαρά θέμα σωματικῆς ὑγείας τοῦ ἀνθρώπου, καί τόν πρῶτο λόγο ἔχει ἡ ἰατρική ἐπιστήμη καί ὁ θεράπων ἰατρός κάθε ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος γνωρίζει τό ἰατρικό ἱστορικό του. Ἄν θελήση κανείς νά βρῆ συνωμοσίες, σέ ὅλα τά θέματα, τότε πρέπει νά κλειστῆ σέ μιά “προστατευτική γυάλα”, νά μή χρησιμοποιῆ καθόλου τήν σύγχρονη τεχνολογία ἤ νά ἀναχωρήση στήν ἔρημο καί νά μή χρησιμοποιῆ τά ἐπιτεύγματα τῆς συγχρόνου ἐπιστήμης σέ ὅλες τίς πτυχές τῆς ζωῆς μας.» 
Πράγματι σήμερα η ιατρική επιστήμη θεραπεύει τις περισσότερες των ασθενειών αλλά δεν έχει  τέτοια δυνατότητα που να ανεβάζει με φάρμακο τον δείκτη νοημοσύνης και η ποιότητα του μυαλού είναι θέμα  που πρέπει να το βλέπομε με συμπάθεια αλλά με προσεχτική αντιμετώπιση όσων γίνονται επικίνδυνοι.

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

1971 ο Γιαννούλης φωτογραφίζεται με παιδιά απο τον Πύργο στην αναπαράσταση της απόβασης του Τομπάζη στην Κίσαμο, όταν γιορτάσαμε τα 150 χρόνια απο την Επανάσταση του '21. 
Από τα παιδιά που αναγνωρίσαμε:
Πάνω απο αριστερά 3ος Περαθωράκης, 4ος Λουβιτάκης Γιάννης, 5ος Στημαδωράκης Στέλιος, δεξιά του Γιαννούλη ο Γιώργος Λυρατζάκης, 3ος απο δεξιά πάνω Πατεράκης Κωστής. Κάτω 2ος απο αριστερα Γοναλάκης Στέλιος και 3ος απο δεξιά κάτω Ξηρουχάκης Κώστας.

 

ΚΑΘΑΡΑ ΤΑ ΑΣΤΙΚΑ ΛΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΙΣΑΜΟΥ

Συνεχιζόμενη είναι η απουσία ιικού φορτίου του SARS-CoV-2 στα λύματα της Κισσάμου, όπως αποτυπώνεται στην τελευταία δειγματοληψία που πραγματοποιήθηκε στις 12/2/2021.
Η τελευταία μέτρηση αφορά σε ημέρες που περιλαμβάνουν το άνοιγμα των σχολείων και της αγοράς και δεδομένου ότι η κινητικότητα στην πόλη έχει αυξηθεί η ανησυχία των δημοτών για το ενδεχόμενο αύξησης του φορτίου ήταν δικαιολογημένη. 
Παρόλο που τα δείγματα συνεχίζουν να είναι αρνητικά ως προς την παρουσία του SARS-CoV-2, και καθώς η κατάσταση παραμένει εύθραυστη, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εφησυχάσουμε και να χαλαρώσουμε την τήρηση των μέτρων προστασίας.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΙΣΣΑΜΟΥ & ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΥ ΥΔΡΟΑΡΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

 Ο Δήμαρχος Γιώργος Μυλωνάκης με τον Αντιδήμαρχο Υδροάρδευσης Θεόφιλο Χριστουλάκη επισκέφτηκαν σήμερα το πρωί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στα πλαίσια προγραμματισμένης συνάντησης εργασίας με τον Υπουργό Σπήλιο Λιβανό, τον Υφυπουργό Γιάννη Οικονόμου και τον Χανιώτη βουλευτή της Ν.Δ. Μανούσο Βολουδάκη. 
Στη συνάντηση η οποία είχε ως κύριο θέμα την άρδευση της Δυτικής Κισσάμου, παρουσιάσθηκε το προτεινόμενο έργο της σύνδεσης των γεωτρήσεων στο Κολένι μέσω αγωγού με τη Δυτική Κίσσαμο, αποτυπωμένο από τον Προϊστάμενο Υδραυλικών Έργων του Ο.Α.Κ., Μάρκο Πατρελάκη. Η συγκεκριμένη πρόταση είχε συζητηθεί και πριν λίγες μέρες στο δημαρχείο Κισσάμου παρουσία του Μανούσου Βολουδάκη και του Προέδρου του Δ.Σ. του ΟΑΚ, Λευτέρη Κοπάση.
Στη συνάντηση σήμερα, τέθηκε από τον  Δήμαρχο Κισσάμου και τον Μανούσο Βολουδάκη το ζήτημα της χρηματοδότησης του έργου από το ΥπΑΑΤ, το οποίο εκτιμάται στα 6,5 εκατομμύρια ευρώ αν ο ήδη υφιστάμενος αγωγός Κολένι – Κίσσαμος (Καστέλι) λειτουργήσει ικανοποιητικά και που μπορεί να φτάσει στα 8,5 εκατομμύρια αν χρειαστεί να κατασκευασθεί και το τμήμα Κολένι – Κίσσαμος (Καστέλι).
Κατά την παρουσίαση, ο δήμαρχος εξήγησε στον Υπουργό ότι το έργο στοχεύει στην επίλυση του προβλήματος άρδευσης της Γραμβούσας και του Πλατάνου αλλά και των Λουσακιών, περιοχών με μεγάλη παραγωγή ελαιολάδου και πολλών κηπευτικών προϊόντων και με δυνατότητες αύξησης της αγροτικής τους παραγωγής τα επόμενα χρόνια.  
Σημειώθηκε δε, ότι το έργο μπορεί στο μέλλον να συνδεθεί με το σύστημα των φραγμάτων του Δήμου Πλατανιά (Ταυρωνίτη, Σεμπρωνιώτη, Ντεριανού), τα οποία όταν κατασκευασθούν θα λύσουν το συνολικό αρδευτικό πρόβλημα του νομού.  
Παράλληλα με το προτεινόμενο, κατατέθηκε στο ΥπΑΑΤ και η πρόταση με τίτλο “Έργο Β’ φάση βελτίωσης-ενίσχυσης άρδευσης Σφηναρίου με αξιοποίηση χειμέριων απορροών”.
Ο Υπουργός αποδέχτηκε το αίτημά μας για χρηματοδότηση του αγωγού σύνδεσης, ενώ ο Υφυπουργός ανέλαβε να διερευνήσει τον προσφορότερο τρόπο χρηματοδότησης και να μας ενημερώσει σχετικά εντός 20 ημερών. 
Στο τέλος της συνάντησης, ο Δήμαρχος κι ο Αντιδήμαρχος ευχαρίστησαν τους Υπουργό Σπήλιο Λιβανό και Υφυπουργό Γιάννη Οικονόμου για την φιλοξενία και την δέσμευσή τους να βρουν τον τρόπο ώστε να προχωρήσει η  χρηματοδότηση του έργου. 
Ιδιαίτερα ευχαριστούμε τον βουλευτή μας Μανούσο Βολουδάκη, ο οποίος μεσολάβησε για την πραγματοποίηση της σημερινής συνάντησης εργασίας στο ΥπΑΑΤ και συμμετείχε σε αυτήν, αποδεικνύοντας κάθε φορά ότι είναι δίπλα μας στα προβλήματα του δήμου, προσπαθώντας εμπράκτως για την επίλυση τους. 
Εκ του Δήμου.

ΠΑΓΩΣΑΝ ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΣΤΑ ΟΡΕΙΝΑ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟΥΣ ΠΛΑΓΙΟΥΣ ΑΝΕΜΟΥΣ

Άσπρισε όλη η ορεινή Κίσαμο, η συγκοινωνία γίνεται με πολύ δυσκολία, αν και ο Δήμος συνέχεια καθαρίζει τους δρόμους. Όπως μάθαμε ο δρόμος για Χανιά είναι "καθαρός" δίχως κατολισθήσεις προσοχή μόνο χρειάζεται στους πλάγιους ανέμους.

ΔΙΑΚΟΠΗ ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΗΣΗΣ ΛΟΓΩ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑΣ

Σας ενημερώνουμε ότι ο οικισμός Σφηναρίου της κοινότητας Πλατάνου, καθώς και οι κοινότητες Κάμπου και Αμυγδαλοκεφαλίου δεν θα έχουν ηλεκτρικό ρεύμα μέχρι και τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης, λόγω ζημιών που προκλήθηκαν στο δίκτυο ηλεκτροδότησης από την χιονοθύελλα που έπληξε την περιοχή.
Παράλληλα, παρουσιάσθηκε πριν λίγη ώρα, πρόβλημα ηλεκτροδότησης στις κοινότητες από Καλουδιανά έως και Έλος λόγω ζημιάς στη γραμμή, η οποία και αποκαθίσταται σταδιακά.
Ευχαριστούμε τα συνεργεία της ΔΕΔΔΗΕ για τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που καταβάλλουν σε αυτές τις δύσκολες καιρικές συνθήκες προκειμένου να αποκατασταθούν όλες οι ζημιές το συντομότερο δυνατό αλλά και τυχόν νέες που προκύψουν κατά την διάρκεια της νύχτας.
Εκ του Δήμου

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2021

ΧΙΟΝΙΖΕΙ ΣΤΑ ΟΡΕΙΝΑ ΤΗΣ ΚΙΣΑΜΟΥ

Aρχισε να ασπρίζουν τα ορεινά της Κισάμου ..ειδικά στο Έλος αλλά και στο Σηρικάρι τα πάντα θα είναι άσπρα ως το πρωί. Το χιόνι πάντως ήδη είναι πολύ και υπάρχει κίνδυνος και για τις ελιές. Η συγκοινωνία διεξάγεται με μεγάλη δυσκολία στην περιοχή του Έλους υπάρχουν δυο γκρέϊντερ που καθαρίζουν τον δρόμο συνέχεια, αλλά χρειάζεται προσοχή και καλό είναι να αποφεύγεται η άσκοπη μετακίνηση.
Στο Έλος βρίσκονται αυτήν την ώρα οι δυο αντιδήμαρχοι κ. Γ. Χαχλάκης κατά τόπο αντιδήμαρχος Ιναχωρίου και ο κ Μαυροδημητράκης υπεύθυνος πολιτικής προστασίας του Δήμου Κισάμου. 



 

ΜΑΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΡΑ ΠΑΝΕ ΑΘΗΝΑ

Απουσιάζει ο δήμαρχος σήμερα και όπως ανακοίνωσε ο δήμος πάει Αθήνα... και αφού παίρνει μαζί του και τον Θεόφιλο το θέμα σίγουρα έχει να κάνει με το νερό.... Νερό που πρέπει να πάει δυτικά οποιοσδήποτε και πάση θυσίας. Και αυτό το ξέρω, αλλά και το ξέρουν, μιας και ήδη έχει αρχίσει να σιγοβράζει, όχι μόνο ο Πλάτανος και η Γραμβούσα, άλλα και οι Λουσακιές ως και η Κεραμωτή και το Αμυγδαλοκεφάλι.  

Είναι ντροπή να έχουμε νερό- όλοι το λένε - και να μην πίνουμε εμείς που το θεωρούμε, άσχετο αν δεν είναι έτσι, "δικό" μας, αλλά να "ξεδιψάζουμε" τις πισίνες του του όμορου Δήμου. 
Και επειδή ξέρω οτι κάποιοι θα πειραχτούν απ αυτήν την ανάρτηση, είναι προσωπική άποψη αυτή, αλλά υπολογίζω οτι την ίδια έχουν και οι περισσότεροι κάτοικοι δυτικά. Φυσικά όταν με το καλό βρουν την λύση θα ξεδιψάσουν και άλλες περιοχές που λένε οτι έχουν νερό αλλά νερό δεν βλέπουν....κοντινότερες και απο τα Καλουδιανά.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΚΙΣΑΜΟΥ "Η ΓΡΑΜΒΟΥΣΑ"

με θέμα "Η Κίσαμος στην επανάσταη του 21"!
Η Ιστορία κάθε τόπου είναι βασικό θεμέλιο της υπόστασής του. Συμπληρώνοντας 200 χρόνια από τη Μεγάλη Ελληνική Επανάσταση του 1821, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Προβολής Κισάμου "Η Γραμπούσα" σε συνεργασία με τον Δήμο Κισάμου και τον Δήμο Πλατανιά θεώρησε χρέος να αφιερώσει το ημερολόγιο του 2021 στους Κισαμίτες καπετάνιους και επαναστάτες της περιόδου εκείνης.
Δέκα σχεδόν χρόνια κράτησε στην Κρήτη η Επανάσταση του 1821. Το νησί μας πλήρωσε βαρύ τίμημα στον αγώνα για την ελευθερία του, την οποία απέκτησε με αγώνες σχεδόν ένα αιώνα αργότερα (1913). Εμείς  θα προσπαθήσουμε να φωτίσουμε τη συμμετοχή της Κισάμου στην επανάσταση του 1821 περιληπτικά (επιγραμματικά) και όχι εξαντλητικά, ελπίζοντας πως η παρούσα έκδοση θα δώσει το ερέθισμα για περαιτέρω έρευνα. Η γνώση της Ιστορίας γενικά, της τοπικής ιστορίας ως μέρος του συνόλου, της γεωστρατηγικής σημασίας της περιοχής και της χώρας, αποτελούν σημαντικά εφόδια για να κατανοήσουμε το παρόν και να χαράξουμε το μέλλον μας. Με την ευχή το 2021 να αποτελέσει μια νέα αρχή για την ανάδειξη της ένδοξης ιστορία μας, και να είναι γεμάτο υγεία, ειρήνη και δημιουργικότητα, κλείνουμε  με μία φράση του Ευριπίδη: «Όλβιος όστις ιστορίης έσχε μάθησιν (είναι ευτυχής όποιος γνωρίζει ιστορία)»
Ευχαριστούμε θερμά τον διακεκριμένο Κισαμίτη Καλλιτέχνη Αντώνη Μαρτσάκη, στην έρευνα και συλλογή υλικού του οποίου βασίστηκε το θέμα του ημερολογίου.
Επίσης ευχαριστούμε πολύ για την καθοριστική συμβολή τους, τον Δήμο Κισάμου, την Μονομετοχική εταιρεία του Δήμου Κισάμου, τον Δήμο Πλατανιά και την Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου Πλατανιά
Τέλος, ευχαριστούμε θερμά όλους όσους συνέβαλαν στη δημιουργία του ημερολογίου: τον Κωσταντίνο Φουρναράκη και την Αλεξία Σπανουδάκη για την επιμέλεια των κειμένων, τον Θοδωρή Παρασκάκη για τη γραφιστική επιμέλεια και το τυπογραφείο Μαρτσάκη.
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος
Δημήτρης Γρυμπαουλάκης
Τα μέλη του ΔΣ
Αντιπρόεδρος: Νίκος Μαργαριτάκης
Γραμματέας: Παρασκευή Αποστολάκη
Ταμίας: Νίκος Καστανοπουλάκης
Μέλη: Μιχάλης Αντωνομανωλάκης,
Γεώργιος Πατεράκης, Γεώργιος Μακράκης, Ελένη Φαντάκη, Δημήτρης Παντελάκης

ΕΥΧΑΡΙΣΤΑ ΝΕΑ ΥΠΟΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΤΑ ΠΡΟΣΥΜΦΩΝΑ

Τα νέα για την Κίσαμο είναι ευχάριστα σήμερα καθώς όπως ανακοινώθηκε υπογράφτηκαν τα προσύμφωνα για την αγορά των 220 στρεμμάτων στην καρδιά του κόλπου της Κισάμου, από τον μεγάλο ξενοδοχειακό όμιλο Sani/Ikos Group, που έχει επικεφαλής τον πρώην πρόεδρο του ΣΕΤΕ Ανδρέα Ανδρεάδη. Υπολογίζεται οτι ως και τα τέλη του 2021 θα έχουν υπογραφεί και τα συμβόλαια και η μόνη καθυστέρηση που μπορεί να υπάρξει είναι η πανδημία. Τα προσύμφωνα που υπογράφτηκαν είναι 32 και αφορούν 50 ιδιοκτήτες γης στην ταχέως αναπτυσσόμενη περιοχή μας. 
Παράγοντες της ξενοδοχειακής αγοράς εκτιμούν ότι η δημιουργία της πολυτελούς μονάδας από τη Sani/Ikos Group στον κόλπο της Κισάμου θα δώσει νέα ώθηση στον ποιοτικό τουρισμό  στη Δυτική Κρήτη. Το νέο συγκρότημα θα περιλαμβάνει ξενοδοχείο δυναμικότητας 804 κλινών με εστιατόρια, χώρους πελατών και βοηθητικούς χώρους, 2 διώροφες πτέρυγες δωματίων, 27 διώροφα bungalows τύπου standard, 9 ισόγεια bungalows τύπου deluxe με ατομικές πισίνες, 13 διώροφα bungalows τύπου deluxe, 7 διώροφες βίλες με ατομικές πισίνες, τέσσερα ισόγεια κτίρια εστιατορίων και ένα ισόγειο κέντρο αναζωογόνησης με εσωτερική πισίνα.
Τώρα πλέον είναι καιρός να ξανασχεδιάσει η Δημοτική αρχή την περιοχή, μιας και μια τέτοια επένδυση θέλει και τις υποδομές της.


 

ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΜΕΤΑ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΛΗΨΗΣ ΤΟΥ ΦΡΟΥΡΙΟΥ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

Για την γεγονότα και την παραλίγο εμφύλια σύρραξη που αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή κατά την επανάσταση του 1823-1824 στα Χανιά και στην Κίσαμο γράφει σαν συμπέρασμα στην ιστορία του ο Γιάννης Ανδρουλάκης.
- Για την άσχημη πορεία των γεγονότων στην Κρήτη έχουμε τις πληροφορίες του Κριτοβουλίδη, τη συλλογή εγγράφων του Πρακτίδη και τις αναφορές των Νεοφ. Οικονόμου, Αντωνιάδη, Παρδαλάκη και Αφεντούλιεφ. Σκοπός των λογιών αυτών είναι να διασώσουν τα γεγονότα και πρώτιστα τους εαυτούς τους. Ο Κριτοβουλίδης υπερέβη τα εσκαμμένα και παρέστησε γεγονότα ως πραγματικά, ενώ είναι αμφίβολα καθ’ εαυτά.
Ο Αφεντούλιεφ παρέστησε τους Σφακιανούς ως άρπαγες, κλέπτες, αδικητές και στρεφομένους κατά των συμφερόντων του Κρητικού λαού, και γι’ αυτό ο Παπαδοπετράκης τον εκδικήθηκε στην ιστορία του. 
Η αλήθεια, όμως, απαιτεί να αποδοθεί η ανάλογη δικαιοσύνη προς όλες τις κατευθύνσεις και να υπερασπισθεί το δίκαιον, το οποίο κατανέμει ευθύνες σε όλες τις ηγετικές μερίδες του τόπου, οι οποίες διεκδικούσαν τον τίτλο του πρώτου. Οι επαρχίες της Κρήτης δεν μπορούσαν να διακρίνουν, ότι στην αρχή του αγώνα οι Σφακιανοί, με την πείρα που διέθεταν στα πολεμικά, μπορούσαν να ηγηθούν αποτελεσματικά. Η τάση των καπετανέων των Σφακίων, η οποία εκδηλωνότανε έντονα, δημιούργησε τις αντιδικίες και αντιζηλίες των άλλων επαρχιών. Και ως εκ τούτου ελισσόμενοι από τις πιέσεις των άλλων αναγκάσθηκαν να εισαγάγουν αρχηγούς από την άλλη Ελλάδα, με τον υπολογισμό, ότι έπρεπε να συνδεθεί ο αγώνας, αφ’ ενός της Κρήτης με τις προσπάθειες της λοιπής Ελλάδας, αλλά αφ’ ετέρου και να παίξουν τον ρόλο του πεφωτισμένου Δεσπότη, αχρηστεύοντας διαδοχικά τον ένα μετά τον άλλο Διοικητή.
Οι οπλαρχηγοί των άλλων επαρχιών και ιδιαίτερα των όμορων, Αποκόρωνα και Κυδωνιάς. άφησαν πολλές φορές τους Σφακιανούς αβοήθητους, χωρίς να μπορούμε να διακριβώσουμε τα αίτια: ήταν αντιζηλία, ήταν τα αποτελέσματα της διαίρεσης και της διχόνοιας, ήταν η δυσπιστία προς την πολιτική των Σφακιανών ή ήταν κάτι άλλο, το οποίον θα εξακριβωθεί αργότερα;
Όσον αφορά λόγιους, οι οποίοι προσπάθησαν να διασώσουν το όνομά τους, τα στοιχεία ομιλούν, ότι δεν ήσαν υπεράνω υποψίας: Και αυτό ισχύει και για τον Αντωνιάδη και για τον Νεόφ. Οικονόμο, οι οποίοι διαχειρίστηκαν χρηματικά ποσά του νησιού. Πού βρήκε ο Νεόφ. Οικονόμος 4.800 γρόσια, ποσόν πολύ μεγάλο για την εποχή, και του το αφαίρεσαν τα πληρώματα των Υδραίΐκων πλοίων; Πως ο Πρακτικίδης δανείζει 2.000 γρόσια, ενώ κλαίγεται ότι ήταν φτωχός, αλλά επιτίθεται με μεμψιμοιρία λογίου κατά των Σφακιανών, αποκαλώντας τους συλλήβδην κλέπτες;
Αλλά, και μέσα απ’ αυτή την κοινωνική ατέλεια των Σφακιανών, την οποίαν την είχαν εξ ίσου και οι Μανιάτες, που προήλθε από την φτώχεια του εδάφους και από την προσπάθεια της αυτοσυντήρησης, γεννήθηκε η ικανότητα και η αρετή της κοινοτικής διαχείρισης, την οποίαν διέθεταν οι Σφακιανοί, αλλά οι καπετανέοι των άλλων επαρχιών δεν την αξιοποίησαν.
Γενικά, οι συνθήκες του αγώνα ήταν τότε δύσκολες, οι χαρακτήρες των ανθρώπων αρχαϊκοί, ο δε τρόπος κατανομής της εξουσίας από τον Αφεντούλιεφ μεροληπτικός και παρ’ ολίγον να οδηγούσε τις επαρχίες σε εμφύλια σύγκρουση. Οι σωφρονέστεροι και το όραμα για την εθνική ανόρθωση έσωσαν τα φαινόμενα κατά τον πόλεμο, δηλαδή την ελληνική σχεδία, η οποία εμπειρότερη από προηγουμένως, θα συνεχίσει την προσπάθεια απελευθέρωσης της Κρήτης από την περιοχή της Κισάμου και ιδιαίτερα από το οχυρό φρούριο της Γραμβούσας, το οποίο θα καταστεί πονοκέφαλος για την Τουρκική Διοίκηση.
Ένα πολύ καλό κείμενο για τα γεγονότα αυτής της περιόδου έχει γράψει ο καθηγητής Ιστορίας Απόστολος Δασκαλάκης και μπορείτε να τα διαβάσετε εδώ!
ΠΗΓΗ
Ελληνικό ημερολόγιο, Η Επαρχία Κισάμου μέσα απο την ιστορία της Κρήτης, Γιάννης Ανδρουλάκης

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Αν και τώρα έχουν εξελιχθεί τα πράγματα ακόμα σε ορισμένα ορεινά χωριά της Κισάμου και του Σελίνου φτιάχνουν τα παραδοσιακά καμίνια.. Τέχνη ειδικά στο στήσιμο των ξύλων και συνεχή παρακολούθηση για 10-12 μέρες που χρειάζεται ένα καμίνι να βγάλει τα κάρβουνα του.

ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ Ο ΤΑΞΙΑΡΧΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΥΜΠΙΝΑΚΗΣ

Συνεχίζονται οι κρίσεις στο σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας. Με Απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, Αντιστρατήγου Μιχαήλ Καραμαλάκη, παραμένει στην θέση του ο Κισαμίτης νυν Αστυνομικός Διευθυντής Χανίων, Γιώργος Λυμπινάκης. 
Συγχαρητήρια υγεία και καλή δύναμη στο έργο σας.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΚΟΤΣΗΣ 1894-1961

 Ο Δημήτρης Κοκότσης (1894-1961) υπήρξε ένας σπουδαίος Κισαμίτης ζωγράφος στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Γεννημένος στον Άγιο Γεώργιο Κισάμου, έδειξε το ταλέντο του από μικρός και πρώτος του δάσκαλος στη ζωγραφική ήταν ο Κρητικός ζωγράφος Ιωάννης Σταυράκης. Το 1912, δεκαοχτάχρονος, κατατάχθηκε στον φοιτητικό λόχο Χανίων και τραυματίστηκε σοβαρά στο στήθος, στη μάχη του Μπιζανίου. Μετά τις σπουδές του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, επιστρέφει στα Χανιά μετά το 1922 και συμμετέχει ενεργά στην πνευματική και καλλιτεχνική ζωή της πόλης.
Ο Κοκότσης υπήρξε μαέστρος στις προσωπογραφίες, γι αυτό ήταν και ο μόνος ζωγράφος που ο Ελευθ. Βενιζέλος δέχτηκε να του ποζάρει για να φτιάξει το πορτραίτο του. Τα έργα του βέβαια τα πουλούσε για βιοπορισμό. Ένα απ’ αυτά, που φιλοτεχνήθηκε το 1923, το αγόρασε ο Ελευθέριος Βενιζέλος. 
Στην απαντητική – ευχαριστήρια επιστολή του, της οποίας η αρχή και το τέλος παρατίθεται ως εικόνα, ο Δημ. Κοκότσης γράφει: 
«Εν Χανίοις τη 22α Απριλίου Νοεμβρίου 1924. 
Προς Την Α. Εξοχότητα τον κ. Ελευθέριον Κ. Βενιζέλον. 
Κύριε Πρόεδρε, Σας υπερευχαριστώ δια την τιμήν και την υποστήριξιν, την οποίαν μου παρέχετε δια της αγοράς του υπό τον τίτλον «Les derniers jours des deux héros» (Οι τελευταίες μέρες δυο ηρώων) πίνακος, όπως μου γνωστοποιείτε δια της από 11 λήγοντος μηνός επιστολής του ιδιαιτέρου γραμματέως της Υ. Εξοχότητος. Μόλις έλαβα την επιστολήν ταύτην έγραψα εις την Πράγαν να αποσταλεί το ζητηθέν έργον προς Υμάς και ελπίζω εντός ολίγου, να έχετε τούτο, ώτε κ. Πρόεδρε, κανονίζετε, όπως σας είναι ευκολώτερον, την αποστολήν της τιμής του δια της Εθνικής ή της Τραπέζης Αθηνών. Το έργον δε αυτό είναι από τα πλέον αγαπημένα μου, διότι οι δύο Μάντακες οι οποίοι επόζαραν, με είχαν βαθύτατα συγκινήσει, περισσότερον δε ο Κοκόλης ο οποίος προ μηνών και απέθανε. Αισθάνομαι, κ. Πρόεδρε μεγάλην χαράν, που γίνεσθε Σεις κάτοχος τούτου, επειδή εις το δικό Σας σπίτι ταιριάζει να βρίσκονται, περισσότερο από κάθε άλλο, πίνακες με τέτοιες παραστάσεις. Πάντοτε δικός Σας Δ. Κοκότσης»
Το 1939 ο Κοκότσης πήγε στη Νέα Υόρκη προκειμένου να παρουσιάσει έργα του στην Παγκόσμια Έκθεση και από τότε έμεινε μόνιμα εκεί, μέχρι το 1961 που απεβίωσε. Έργα του προικισμένου ζωγράφου, ο οποίος έχει αγιογραφήσει και ένα τμήμα του Μητροπολιτικού ναού των Χανίων (Τριμάρτυρη), βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη και σε αρκετές πινακοθήκες και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2021

ΚΛΕΙΣΤΑ ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ

 Όπως ανακοίνωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Νίκος Καλογερής
Λόγω των καιρικών συνθηκών που αναμένεται να ενταθούν στο νησί, αποφασίστηκε να μείνουν κλειστά τα σχολεία στα Χανιά από αύριο Δευτέρα μέχρι και την Τετάρτη.
Τα μαθήματα ωστόσο για τις τρεις αυτές ημέρες και μέχρι νεοτέρας θα γίνουν μέσω τηλεκπαίδευσης όπως γινόταν το προηγούμενο χρονικό διάστημα.
Η απόφαση αυτή ελήφθη προληπτικά κυρίως λόγω της επικείμενης κακοκαιρίας που σύμφωνα με τα προγνωστικά μοντέλα αναμένεται να πλήξει και το νησί τα επόμενα 24ωρα

Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2021

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΩΡΑ

Και κει που είχαμε μια αγωνία και ψαχνόμαστε να ξετελέψουμε μια μελέτη για να δούμε κανένα έργο στην Κίσαμο, να σου και παρουσιάστηκαν αυτόματα και μέσα σε λίγες μέρες 4-5 έτοιμα έργα, που όπως τα ακούς νομίζεις οτι με το που θα σηκωθείς αγουροξυπνημένος ένα πρωινό, θα δεις να προσγειώνεται ένα υδροπλάνο στο λιμάνι μας, θα δεις οτι η Ηρώων Πολυτεχνείου αυτός ο μοναδικός δρόμο μας απόκτησε αδελφάκι και με τούνελ και θα ησυχάσει επιτελούς η κεφαλή μας απο τα καλοκαιρινά μποτιλιαρίσματα... αλλά και στον Πλάτανο, στην Γραμβούσα στις Λουσακιές, θα ανοίξουν τις βρύσες ένα πρωί και θα δουν να τρέχει γάργαρο νερό απο τα Νοπήγεια και τον Ταυρωνίτη....
Τόσο απλά που είμαι σίγουρος οτι οι περισσότεροι θα τσιμπηθούν μια και δυο φορές απο αυτήν την απρόσμενη εξέλιξη και θα αναρωτηθούν "Μπράβο!! Ναι ρε γ@μώτο γίναμε επιτέλους το κέντρο της Κρήτης". 
- Δεν έχει σημασία αν θα ξετελέψει κάτι ως το τέλος, αλλά και μόνο που κάποιοι κατάλαβαν οτι και η Κίσαμος υπάρχει και οι ελλείψεις μας σαν πόλη, σαν Δήμο, σαν επαρχία, είναι τεράστιες, είναι καλό, και μόνο που τα ΜΜΕ τις τελευταίες τρεις μέρες ασχολήθηκαν με το ΚΑΣΤΕΛΙ (ούτε ξέρουν πως λεγόμαστε) είναι καλό. Το οτι μας ανακάλυψαν απότομα ας μας γεμίσει αισιοδοξία δεν ξέρεις ίσως αυτήν την φορά να κάνουμε την υπέρβαση που τόσα χρόνια την ζητάμε και την θέλουμε... φυσικά μιας και το μυαλό μας τώρα με τα τόσα θα έχει αρχίσει να αποχαυλώνεται κάνω έγκληση να μην ξεχάσουμε οτι το σπουδαιότερο όλων απο όλα αυτά που μας λείπουν και τα χρειαζόμαστε άμεσα είναι τα ΛΥΚΕΙΑ. 
Τα Λύκεια να τα βάλουμε σε προτεραιότητα μιας και για τα υπόλοιπα είμαι σίγουρος οτι θα ξυπνήσουμε ένα πρωί και θα τα βρούμε ...έτοιμα.
Και φυσικά αυτό που με χαλά είναι οτι όλοι όσοι θέλουν να μας κάνουν δώρο όλα αυτά, δεν μας ρώτησαν, δεν ρώτησαν ποιες είναι οι προτεραιότητες μας, δεν μας ρώτησαν τι θέλουμε πραγματικά (στην κυριολεξία) γράφοντας μάλιστα για να μας πείσουν.. τι είναι 50.000.000Ε για το κράτος, τι είναι 65.000.000Ε για τον πρωθυπουργό ώστε να κάνει και αυτό το έργο... σίγουρα στραγάλια δεν είναι, αλλά μεις εδώ ψάχνουμε 1.000.000 Ε για να φτιάξουμε τα εργαστήρια στο ΕΠΑΛ για τα παιδιά μας που κάνουν μάθημα σε προκάτ κοντέινερ και τώρα που δεν βρέχει κάνουν μάθημα στην αυλή.. και δεν μπορούμε ούτε Ευρώ να βρούμε.
Αυτό άραγε δεν είναι παράξενο; 

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

-Μην λησμονείς ότι δεν είσαι παντοδύναμος και αναμάρτητος. Μην λησμονείς ότι είσαι άνθρωπος όχι για να δικαιολογείς τις πτώσεις σου και την λάσπη σου, αλλά για να έχεις κουράγιο να αγωνίζεσαι στους ηθικούς σου αγώνες.
 Ειρηναίος

Μια σπάνια φωτογραφία απο τις πολλές επισκέψεις του στο σπήλαιο της Αγίας του Θεού Σοφίας στο Κατσοματάδω.

ΚΙΣΑΜΟΣ ΠΟΛΥΡΡΗΝΙΑ 1865-1868

  William James Stillman για τους λεπρούς
«...Σε κάθε καβαλάρη, που θα βγει από τη δυτική πύλη των Χανιών, δίνεται η αφορμή να θυμηθεί (αν βέβαια το έχει υπόψη του) το ποίημα του Lowell. Περιγράφεται εκεί το ξάφνιασμα του Sir Launfal όταν, βγαίνοντας από την πύλη του κάστρου του ένα πρωί - καλή ώρα σαν κι αυτό, σαν όλα δηλαδή τα καλοκαιρινά πρωινά στην Κρήτη:
«Η σάρκα, ζάρωσε κι ανατρίχιασε κάτω απ’ την πανοπλία
κι ο παλμός της καρδιάς σταμάτησε στη μέση
σαν καταρράκτης που παγώνει». 
Κι αυτό γιατί, όχι μόνο ένας, αλλά καμιά εικοσαριά λεπροί περιστοίχιζαν την άκρη του δρόμου, άλλοι καθισμένοι στο χώμα, που ήταν σαν σκόνη, άλλοι στις πόρτες του χωριού, που οι ίδιοι είχαν κτίσει έξω ακριβώς από τα τείχη.
Όπως στο παραπάνω ποίημα, που λέει πως:
... με απλωμένο το χέρι ζητιάνευε βογκώντας καθισμένος.
Το ίδιο κι αυτοί εδώ αποκάλυπταν τα παραμορφωμένα χέρια τους ως απόδειξη της αρρώστιας τους, για να δείξουν πως δικαιούνται ελεημοσύνης, ενώ έβγαζαν άναρθρα βογκητά, μερικοί τόσο αδύναμα, ώστε ακούγονταν σαν ψίθυρος, που δεν έμοιαζε να βγαίνει από άνθρωπο. Ζωντανή απόδειξη του γεγονότος ότι η λέπρα δεν μεταδίδεται, ήταν μια γυναίκα χωρίς κανένα σημάδι της αρρώστιας, η οποία στεκόταν στο άνοιγμα μιας πόρτας κι έδειχνε μέσα στους περαστικούς τον κατάκοιτο άνδρα της, καθώς ο ίδιος ήταν πολύ άρρωστος για να εκτελέσει αυτό το καθήκον έξω.
Τα σπίτια που αποτελούν τον οικισμό, μπορεί να φτάνουν και τα είκοσι. Ανάμεσα στην κοινωνία ανθρώπων που ζει μέσα σ’ αυτά, και στον υπόλοιπο κόσμο δεν υπάρχει καμιά επικοινωνία, εκτός από την προσφορά ελεημοσύνης.
Όμως, οι λεπροί εδώ παντρεύονται και παντρεύουν και κάνουν παιδιά λεπρά για να τους διαδεχτούν στις θέσεις τους και να διαιωνίζουν την κερδοφόρα αποκρουστικότητα τους. Έχω δει ομάδες λεπρών να μετρούν όταν βραδιάζει και να μοιράζονται μεταξύ τους τις ελεημοσύνες της ημέρας πριν γυρίσουν στο σπίτι τους και να δείχνουν με καμάρι ένα έσοδο κατά πολύ υψηλότερο από το μέσο ημερομίσθιο των εργαζομένων. Η σύγχρονη ιατρική επιστήμη έχει ανασκευάσει εξ ολοκλήρου την αντίληψη για τη μεταδοτικότητα της λέπρας, αλλά θα περάσουν πολλές γενιές πριν κάποιος Ανατολίτης που δεν πάσχει, δώσει το χέρι του σ’ ένα πάσχοντα από λέπρα συγγενή του ή αγγίξει οτιδήποτε δικό του. Κι αυτό, παρ’ ότι τα νομίσματα από τις ελεημοσύνες προς τους λεπρούς επιστρέφουν στην κυκλοφορία χωρίς τη βεβαίωση ότι πέρασαν από καραντίνα. Το χρήμα, όπως αντιλαμβάνομαι, δεν είναι ποτέ μολυσμένο...» (STILLMAN 2002, 28-29).
Ένα μικρό απόσπασμα απο το βιβλίο του Χαρίδημου Παπαδάκη 
"Οι λεπροί στην Κρήτη"

Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2021

Η ΓΡΑΜΒΟΥΣΑ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ BUONDELMONTI ΤΟ 1415

Η Κρήτη βρίσκεται εδώ και δύο αιώνες στη κατοχή των Ενετών, η σημαία του Αγίου Μάρκου κυματίζει στο νησί, αν και πριν λίγα χρόνια η αποστασία του Αγίου Τίτου είχε ταρακουνήσει την Γαληνότητα της Βενετίας. Τα χρόνια 1400-1450 με την εσωτερική ειρήνη και την ποιο μακρόχρονη εσωτερική ηρεμία θεωρούνται σαν τα καλύτερα που πέρασε το βασανισμένο νησί. Βρισκόμαστε λίγο πριν την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως και η Βυζαντινή αυτοκρατορία παραπαίει, τότε λοιπόν φτάνει ο Φλωρεντίνος μοναχός  στα μέρη μας και γράφει στο ημερολόγιο του που αργότερα θα γίνει το "Ευαγγέλιο όλων των περιηγητών"..
Αναφέρει λοιπόν....
- Συνεχίζοντας την πορεία μας και διευθυνθήκαμε πρώτα προς τον αρχαίο Ραμνούντα*, που σήμερα το λένε λιμάνι Γραμπούσας. Εισχωρήσαμε πλέοντες ανάμεσα σε βράχους σ’ ένα λιμάνι που το κρίναμε προφυλαγμένο από ανέμους. Έπειτα απλώσανε γρήγορα το πανί και προσεγγίσαμε το ψηλό ακρωτήριο.(Προκαλεί μεγάλη εντύπωση ότι συγχέει την ρωμαϊκή πόλη Ραμνούς που οι σημερινοί ειδικοί με επιφύλαξη τοποθετούν στο Στόμιο Κισάμου με το λιμάνι στην Γραμπούσα. Δεν μιλάει για το κάστρο της Γραμβούσας, γιατί απλά δεν υπήρχε μιας και κτίσθηκε το 1579-1584 από τους Βενετούς. Πρέπει όμως να υπήρχε και από αρχαιοτάτων χρόνων μικρό φρούριο γιατί ο Όμηρος την Γραμβούσα και την Αγριογραμβούσα που τις ονομάζει Κωρύκιαι νήσοι αναφέρει: «Ένα μπρούτζινο νησί με ένα μπρούτζινο φρούριο στην κορυφή, όπου ζούσε ο Αίολος με τους γιους και τις κόρες του τρεφόμενοι με φουριάρικες κατσίκες. Τελευταία ο γεωγράφος Τιμόθεος Σεβερίν του πανεπιστημίου της Οξφόρδης ψάχνοντας στα αρχεία της Βενετίας το ημερολόγιο του εργολάβου της Γραμβούσας, διαπίστωσε ότι πράγματι υπάρχει αναφορά για αρχαίο φρούριο)
Βλέπομε, όχι μακριά προς βορρά το νησί που λέγεται Συγγελιό (Συγκλιό) 
Είχε μια πόλη που έβλεπε προς βορρά ….Σήμερα υπάρχουν μόνο άγρια γαϊδούρια. 
Οι πειρατές έρχονται συχνά στο νησί....
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΗΓΗΤΗ 

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Η 5η Μεραρχία Κρήτης στο Αλβανικό Έπος 1940-41 και
Η ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ 
Αυτός είναι ο τίτλος του βιβλίου που ο πολυγραφότατος κ. Αντώνης Κατσικανδαράκης, παλιός Καστελλιανός, ιστοριοδίφης του τόπου μας συνέγραψε και μόλις κυκλοφόρησε. Αναφέρεται σε ένα θλιβερό και σκοτεινό ιστορικό γεγονός που συνέβη στο τότε Καστέλλι το 1941. Τη δολοφονία του ήρωα Διοικητή της 5ης Μεραρχίας Χανίων, Γ. Παπαστεργίου.
Στον ιστορικά τεκμηριωμένο πρόλογο του, ο ηλικιωμένος αναγνώστης, καλείται να θυμηθεί, ο νεώτερος να διδαχθεί την γενικότερη κατάσταση μέσα στην οποία συνετελέσθη το έπος του 1940, αλλά και για τη μετέπειτα κατάσταση και αγώνα 1940-44.
Στη συνέχεια αναφέρεται στο βιογραφικό του στρατηγού απο την παιδική του ηλικία,τον αγώνα του στη Μικρά Ασία όπου με φωτογραφίες και χάρτες τεκμηριώνει τις όποιες πληροφορίες. Στη συνέχεια πως αφήνει την οικογένεια του στα Χανιά και φτάνει με τους Κρητικούς αγωνιστές στρατιώτες στο Αλβανικό  μέτωπο.
Η 5η Μεραρχία στο μέτωπο με απαράμιλλο ηρωισμό των Κρητικών ανδρών γράφει τη δική της ιστορία. Ο Παπαστεργίου έχων συμμετάσχει ήδη σε δυο πολέμους, παρά τους όποιους ηρωισμούς, αυτή τη φορά γεύεται την ήττα, που είναι οδυνηρή και ορφανή.
Και οι μεν αξιωματικοί εάν επιζήσουν δοξάζονται, αλλά εκείνοι οι πολλοί νεκροί, τραυματίες, ανάπηροι και οι πενθούντες βιώνουν εκτός απο τη θλίψη και απέραντη οργή, που γίνεται απύθμενο μίσος.
Δίκαια ή άδικα στην ιστορία που η μνήμη του νεαρού έφηβου τότε Αντώνη Κατσικανδαράκη διασώζει, ο θάνατος-δολοφονία του στρατηγού έρχεται με την επιστροφή - αποβίβαση στο Καστέλλι.
Όπως και να' ναι είναι μια επιστροφή αξιωματικών και κάποιων στρατιωτών που κατάφεραν  να μπουν σε καΐκι και να φτάσουν απο την Πελοπόννησο. Για τους αναρίθμητους άλλους των οποίων η τύχη για τους εδώ αγνοείται και για τους οποίους ούτε αξιωματικός,ούτε η κατοχική κυβέρνηση δεν ενδιαφέρθηκε  για την τύχη τους, γεννάται πλήθος αγανάκτησης. Ποιος όπλισε το χέρι του δολοφόνου που ντυμένος με στολή χωροφύλακα δολοφόνησε τον αξιωματικό, μέρα μεσημέρι, στην περιοχή, όπου το σημερινό Δημαρχείο, και ο οποίος βαδίζοντας με τον τότε επίσκοπο, περίμενε ένα αυτοκίνητο για να τον μεταφέρει στην οικογένεια του στα  Χανιά.
Την εποποιία μας διαδέχεται η σκοτεινή ιστορία του διχασμού.
Οι πρώτες αυτές σφαίρες,προαγγέλλουν μολυβιές  θανάτου που θα ακολουθήσουν και θα μαυρίσουν τη ζωή και στην κατοχή και στον εμφύλιο.
Καλοτάξιδο και αυτό το βιβλίο σου κ. Αντώνη.
Ευχαριστούμε που δεν αφήνεις το καντήλι της μνήμης άσβηστο.
Ευτυχία Δεσποτάκη –Πευκιανάκη

ΑΠΟΥΣΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΥ

 Ο Δήμαρχος Κισάμου Γεώργιος Μυλωνάκης, μαζί με τον Αντιδήμαρχο Θεόφιλο Χριστουλάκη, θα μεταβούν στην Αθήνα τη Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου για υπηρεσιακούς λόγους.
 Κατά την απουσία του Δημάρχου, θα τον αναπληρώσει στα καθήκοντά του, ο Αντιδήμαρχος Σπύρος Μαυροδημητράκης, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 844/2019 Απόφαση Δημάρχου περί ορισμού αντιδημάρχων και μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων του. 
Εκ του Δήμου