Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2021

ΛΥΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΛΤΝΧ ΓΙΑ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΜΙΚΡΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ

Σε ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων κ. Βιριράκης αναφέρει τα εξής.
Θεωρώ υποχρέωση μου ως πρόεδρος της Λιμενικής Επιτροπής του Λ.Τ.Ν. Χανίων να ευχαριστήσω δημοσία την πρώην Υπουργό και νυν βουλευτή Χανίων κ. Ντόρα Μπακογιάννη για την σημαντική παρέμβαση και συμβολή της στην επίλυση ενός σημαντικού θέματος που απασχολούσε την τωρινή αλλά και αρκετές προηγούμενες διοικήσεις του Λιμενικού Ταμείου Χανίων και ουσιαστικά απέκλειε κάθε παρέμβαση μας η έργο, σε 19 υφιστάμενα λιμάνια του Νομού Χανίων και πολλά άλλα ανά την Κρήτη και την Ελλάδα. 
Το πρόβλημα είχε προκύψει μετά την ψήφιση των Νόμων 4014/2011 και της υπ αριθμ 48963 /2012  Υπουργικής Απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ που ανέφεραν οτι "προκειμένου να εγκριθούν Περιβαντολογικοί όροι (Α.Ε.Π.Ο) για οποιοδήποτε έργο, οι περιβαντολογικοί όροι πρέπει να ειναι συμβατοί με το χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό"
Στο ήδη όμως εγκριθέν Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Κρήτης (ενδεικτικά στον νομό Χανίων, επί συνόλου 33 λιμενικών υποδομών οι 14 μόνο ειναι ενταγμένες και εγγεγραμμένες στο Χωροταξικό Πλαίσιο, ενώ οι υπόλοιπες 19 ειναι εκτός Πλαισίου). Μεταξύ των μη ενταγμένων και μερικές ιδιαίτερης σημασίας όπως πχ οι λιμενικές υποδομές στο Λουτρό Σφακίων οι οποίες βάσει των παραπάνω νόμων και της σκληρής ερμηνείας υπάλληλων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης (έδρα Ηράκλειο) απεκλείοντο απο οποιαδήποτε παρέμβαση η έργο συντήρησης η βελτίωσης δημιουργώντας ανυπέρβλητα προβλήματα .
Σχετικά ερωτήματα στο πως θα μπορούσε να αντιμετωπισθεί το μέγιστο αυτό θέμα (που δεν αφορά μόνο τις λιμενικές υποδομές) είχαν τεθεί προς το ΥΠΕΝ απο τις προηγούμενες διοικήσεις μας εδώ και καιρό, χωρίς καμιά απάντηση. 
Χρειάστηκε να αναλάβει καθήκοντα ο νέος υφυπουργός Χωροταξίας και Περιβάλλοντος Νίκος Ταγάρας και η προσωπική παρέμβασή της Ντόρας Μπακογιάννη για να εκδοθεί μόλις χθες αποσαφηνιστική εγκύκλιος που λύνει το μέγα αυτό πρόβλημα θετικά ως προς τις  μη εντεταγμένες υποδομές των Χανίων, λιμενικές και άλλες...
Ανάλογες παρεμβάσεις είχαν κάνει κατά το παρελθόν και άλλα πολιτικά πρόσωπα του νομού Χανίων αλλά προσέκρουσαν σε τείχος άρνησης και αδιαλλαξίας, ενώ το αίτημα μας ήταν προφανές δίκαιο...

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΖΗΜΙΩΝ ΑΠΟ ΑΝΕΜΟΘΥΕΛΛΑ – ΧΑΛΑΖΙ

 Ο Δήμος Κισάμου καλεί τους δημότες, που επλήγησαν από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες των τελευταίων ημερών. Να προσέλθουν άμεσα και το αργότερο μέχρι την Δευτέρα 01/02/2021 κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες στο Δημαρχείο Κισάμου (αρμόδιος υπάλληλος Μουντάκης Ιωάννης, στο ισόγειο του Δημαρχείου) προκειμένου να δηλώσουν τυχόν ζημίες που υπέστησαν στο  φυτικό τους κεφάλαιο.
 Ο ανταποκριτής του ΕΛΓΑ
 Μουντάκης Ιωάννης


ΔΥΟ ΠΑΛΙΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΥΡΙ

ΜΟΥΡΙ ΚΙΣΑΜΟΥ 1930
Οι περισσότερες μελωδίες συρτών, έως και το 1950 γράφτηκαν κατά το μεγαλύτερο ποσοστό από βιολιστές των Χανίων, μιας και η λύρα δεν ήταν το κύριο όργανο σε όλες σχεδόν τις επαρχίες του νομού. Οι λυράρηδες που συνέθεσαν μελωδίες συρτών είναι ο Νικόλης Κατσούλης ή Κουφιανός (Χαλεπιανός συρτός), ο Νικηφόρος Μαυροδημητράκης (Συρτος του Νικηφόρου), ο Γεώργιος Καντεράκης (Συρτά του Καντέρη, Αποκορωνιώτικος συρτός) και ο Μιχάλης Παπαδάκης ή Πλακιανός που δημιούργησε πλήθος μελωδιών, τις οποίες όμως δεν τις ηχογράφησε και δεν τις υπερασπίστηκε με αποτέλεσμα να γίνουν «λάφυρα» κάποιων επιτήδειων λυράρηδων.
ΜΟΥΡΙ ΚΙΣΑΜΟΥ 1950
«Οι συρτοί εκτελούμενοι εις χρόνον allegro, τον οποίον συχνότατα ποικίλλουν τα λίαν επιτυχή accelerando, των εκτελεστών,(εις ας περιπτώσεις η λυρική διάθεση των χορευτών φθάσει εις το κατακόρυφον), δύνανται να θεωρηθούν ως τέλειον υπόδειγμα αρτιότητος εν τη λαϊκή δημιουργία. Μέγας είναι ο αριθμός των μουσικών παραλλαγών των ωραιοτάτων αυτών χορών, και σχεδόν πάντοτε η ειδική ονομασία έκαστου είναι συνδεδεμένη με μίαν επαρχίαν (Κισσαμίτικος, Σελινιώτικος) ή και με μόνον χωρίον (Γραμπουσιανός κ.τ.λ.)
Εν τη εκτελέσει αι διάφοροι παραλλαγαί διαδέχονται αλλήλας, συνδεόμενοι υπό εμπείρων βιολατόρων κατά τρόπον λίαν έντεχνον.» 
ΣΤΕΛΙΟΣ ΧΑΡΙΤΑΚΗΣ 1952

* "Γράφεις αυτά που έχουν πρι για σένα ώστε κάποτε κάποιοι θα αποδείξουν αυτό που όλοι εμείς οι Κισαμίτες ξέρουμε."

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ ΠΑΡΘΕΝΩΝΟΣ

Ιερά πανήγυρις Παναγίας Παραμυθίας
Εκ της Ιεράς Μονής Ζωοδόχου Πηγής Παρθενώνος, (Κίσαμος), ανακοινώνεται ότι την Πέμπτη 21 Ιανουαρίου εορτάζει η θαυματουργός Εικόνα Παναγίας της Παραμυθίας. Η Ι. Μονή έχει την ευλογία να φιλοξενεί εις το Καθολικό της πιστό αντίγραφο της Παναγίας Παραμυθίας εκ της Ι. Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου. Κατόπιν των νέων μέτρων που ανακοινώθηκαν και ισχύουν, θα εορταστεί ως εξής: Τετάρτη απόγευμα, 20 Ιανουαρίου, ώρα 5.00μ.μ. έως 8.00μ.μ. Εσπερινός, Όρθρος, Αρχιερατική Θεία Λειτουργία. (Η ώρα καθορίζεται από τα ισχύοντα μέτρα, καθώς μετά την 9.00 βραδινή δεν επιτρέπεται η κίνηση και χρειάζεται να υπάρχει ασφαλής χρόνος επιστροφής των συνευχομένων). Πέμπτη απόγευμα, 21 Ιαν., (κυριώνυμος ημέρα εορτής), ώρα 5.00 μ.μ. Ιερά Παράκλησις της Παναγίας Παραμυθίας. Της ιεράς πανηγύρεως θα προστεί ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος. Η Ιερά Μονή, την περίοδο αυτή, παραμένει ανοικτή δια κατ΄ ιδίαν προσευχή. 
Καλείται ο Θεοτοκόφιλος λαός του Θεού προς ευλογία και αγιασμό, τηρώντας τα ισχύοντα μέτρα.
Εκ της Ι. Μονής

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΟ 1880 ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ

 Αποσπάσματα απο το Ημερολόγιο του Μιχάλη Αναστασάκη.
Στην Επαρχία, την εποχή εκείνη, οίκημα κατάλληλο για Δημοτικό Σχολείο δεν υπήρχε.
Ενθυμούμαι (προ του 1880) ότι σχολείο χρησιμοποιούσε ο δάσκαλός μας Ε.Ψ. μικρο δωμάτιο στο σπίτι του 5X5, όπου έμπαιναν 30 μαθητές με ένα μόνο παράθυρο, σε κακή κατάσταση διάτρητο και με την πόρτα τελείως σάπια. Η στέγη του ήταν από χονδρούς δοκούς, ξύλινους, και από πάνω λεπίδα, ή χώμα. Όταν έβρεχε τα νερά έπεφταν απο την οροφή, ο ψυχρός άνεμος που έμπαινα απο το σπασμένο παράθυρο και την πόρτα μας έκανε να τρέμουμε. Κάθε μαθητής, έφερνε το κάθισμά του μερικοί δε είχαν για κάθισμα μια πέτρα. Οι γονείς μας πλήρωναν στον δάσκαλο μισό μπεσιλίκι (μίαν Μουχαντζερίνα ίσο με μισή χρυσή δραχμή το μήνα.)
Από το 1881 και μετά άρχισαν οι Δημογέροντες και οι Πρόκριτοι των χωριών, κάπου κάπου άρχισαν να φτιάχνουν θρανία αλλά και να φροντίζουν να βρίσκουν κατάλληλα κτήρια, όχι βεβαία όπως τα της σημερινής εποχής.
Γνώρισα δασκάλους σε διάφορα χωριά, δίδασκαν όχι τίποτα περισσότερο από όσα είχαν μάθει εις την Μονή Γωνιάς. Εννοείται οτι η ποιότης των δασκάλων ήταν παρόμοια σχεδόν σε όλη την ύπαιθρο τα χρόνια εκείνα. Εξαίρεση αποτελούσε μόνο ο Αποκόρωνας όπου η παιδεία, χάρις στον τότε Διοικητή (Μουτεσαρίφην), Σάββα Πασσά, που προστάτευε τα γράμματα από το 1866, η εκπαίδευση ήταν πολύ αναπτυγμένη. Από το 1882 η Κίσσαμος καλούσε (Ελληνο)δασκάλους απο τον Αποκόρωνα όπως τον Γε. Πορτολάκη, Χαρ. Παπαδάκη, Σκαμνάκη και Κουτσουδάκη Αρχιμανδρίτη. Έτσι οι πρώτοι Δήμαρχοι τότε Ίω. Μαλανδρής, Εμ. Ζωγράφος και Νικ. Ε. Αναστασάκης ίδρυσαν Ελληνικά Σχολεία σε Γριμπηλιανά, Σπηλιά, και Δρακώνα.
Οι δάσκαλοι σύμφωνα με την αντίληψη της εποχής εκείνης τιμωρούσαν τα πάντα. Ενθυμούμαι ότι έστεκαν τους άτακτους και αμελείς μαθητές με το ένα πόδι επί ώρα, τούς υποχρέωναν να έχουν την μίαν χέρα υψωμένη επί πολύ ώρα και τον δείκτη του χεριού και αυτόν όρθιο. Γονάτιζαν τους άτακτους και αμελείς στα χαλίκια. Είχαμε στη 1η Ελληνικού τον Ελληνοδιδάσκαλο Σ. Λανδράκη ήταν πάρα πολύ αυστηρός χαρακτήρας και εφάρμοζε τις παραπάνω τιμωρίες. 
Στα Δημοτικά Σχολεία της εποχής εκείνης οι δάσκαλοι το Σάββατο μας επέβαλλαν και έλεγχαν αν είχαμε κομμένα τα νύχια μας, τα αυτιά καθαρά, να είμαστε λουσμένοι μιας και Κυριακή όλοι έπρεπε να πάμε στην εκκλησίαν. Ο δάσκαλος διέταζε απο το Σάββατο ποιος μαθητής θα έλεγε τον Απόστολο, ποιος το Πιστεύω, ποιος το Πάτερ ημών. Οι καλλίφωνοι μαθητές έπρεπε να βρίσκονται δίπλα στον δεξιό ψάλτη και οι άλλοι πλησίον του αριστερού για να κρατούν το ίσο. Οι μαθητές όλοι ήταν τρομοκρατημένοι με τις τιμωρίες και ως εκ τούτου πάντα υπακούαμε.
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Στα χρόνια προ του 1881 εξετάσεις δεν εγίνοντο, αλλά μόνο ο Κολυβοδιδάσκαλος της εποχής, με τις γραμματικές γνώσεις που είχε, έδιδε το ενδεικτικό εις τους τελειόφοιτους, με την ευχή  του να γίνει ο μαθητής Αναγνώστης ή παπάς, διότι τα είχε διδαχθεί όλα, όπως έλεγε.
Αργότερο όταν άρχισαν να υπάρχει κάποια στοιχειώδη οργάνωση από τα λεγόμενα Τμήματα Εκπαιδευτικών Εφορειών, στα μέσα του Ιουνίου έστελναν οι Εφορείες Χανιών, στα επαρχιακά Σχολεία, ανώτερους Εκπαιδευτικούς για την διεξαγωγή νομίμων εξετάσεων, για την βαθμολόγηση αλλά και την παροχή ενδεικτικών ή απολυτηρίων. Θυμάμαι τέτοιους ανωτέρους δασκάλους τους Κιουρτσιδάκη, Παπαδάκη κι’ άλλους.
Αφού γράφω για εξετάσεις, πρέπει να σημειώσω ότι στην πόλη των Χανίων οι ετήσιες εξετάσεις είχαν πανηγυρικό χαρακτήρα. Για τον λόγο αυτό καλούσαν και τους γονείς των μαθητών και της πόλης αλλά και της Επαρχίας και το σχολείο εστολίζετο. 
Το 1889 στις εξετάσεις του Γυμνασίου παραβρέθηκε και ο τότε Τούρκος Γενικός Διοικητής μετά του επιτελείου του, γιατί λόγω της επανάστασης η Τουρκία αντικατέστησε τον Χριστιανικό Γενικό Διοικητή.
Στην Κίσαμο ο πρώτος που ίδρυσε Ελληνικό σχολείο ήταν ο Παρθένιος Περίδης, ο οποίος με την επάνοδο του απο την Αθήνα όπου τον είχε στείλει η Ιερά Μονή Γωνιάς να σπουδάσει θεολογία, ίδρυσε το Ελληνικό Σχολείο στα Γριμπηλιανά στα εκεί οικήματα της Μονής, αλλά ως πρωτεργάτης της Επανάστασης του 1866 και αφού εκλέχτηκε Πρόεδρο της Επαναστατικής Συνέλευσης, εγκατέλειψε το σχολείο και πήρε το όπλο του και την Ευαγγελική του ράβδο μαζί και ανέβηκε στα βουνά.
Αλλά ας επανέλθω στις τιμωρίες μας απο τους δασκάλους
Θυμάμαι δάσκαλος ο όποιος επειδή μαθητής ήταν πολύ άτακτος αλλά και στραβόξυλο και επειδή συχνά απουσίαζε από το Σχολείο, γιατί πήγαινε στις φωλιές και στους καβρούς, και παρόλο το ξύλο που έτρωγε δεν εσυμορφωνόταν. Κάποια μέρα τον πήρε ο δάσκαλος και τον πήγε και τον πέταξε μέσα σε ένα τάφο όπου τον άφησε για λίγο. Κάποιοι μαθητές που παρακολουθούσαν το συμβάν είπαν στον δάσκαλο οτι ο μαθητής δεν αναπνέει, ο δάσκαλος τρόμαξε και έτρεξε και έβγαλε τον μαθητή σε λιπόθυμη κατάσταση. Εννοείται οτι ο μαθητής αυτός δεν ξαναπάτησε στο σχολείο.
Κατά το 1881 όταν η Δημοτική εκπαίδευση ήταν ποιο οργανωμένη, στις Επαρχίες η Εκπαιδευτική Εφορεία έστειλε στους δασκάλους καρτελάκια χρώματος κιτρινωπού με την λέξη επιμελής, και μελανόχρωμα όπου ήταν τυπωμένη η λέξη αμελής. Τα καρτελάκια αυτά οι δάσκαλοι, έπρεπε να τα καρφιτσώνουν στο στήθος των μαθητών, τα κιτρινωπά στους επιμελείς και ήσυχους, τα δε μελανόχρωμα εις τους αμελείς και ατάκτους για παραδειγματισμό. Εννοείται ότι ή μέθοδος αυτή ήταν πολύ κακή και απαίσια, και καθένας μπορεί να φαντασθεί πόσον κακό έκανε στην διαπαιδαγώσηση των μαθητών.
 Οι καλοί μαθητές με το κίτρινα καρτελάκια υπερηφανευόταν και κορόιδευαν όσους φορούσαν το μελανό "παράσημο" του αμελή μαθητή, πολλοί απο τους τελευταίους εντρέποντο και δεν ξαναερχόταν στο σχολείο. Θυμάμαι μάλιστα ένα τον Γιάννη Τακτικάκη συμμαθητή μου, που έφυγε για τον λόγο αυτό και έγινε Μοναχός στο Άγιο Όρος και στην συνέχεια ένας απο τους διασημότερους αγιογράφους. Την χρονιά του 1881 μας δόθηκαν για πρώτη φορά  οι Πυθαγόρειοι Πίνακες για να μάθουμε τον πολλαπλασιασμό.
Αφού τελειώναμε τα επαρχιακά σχολεία μας έστελναν στα Χανιά στο Ελληνικό σχολείο (πριν ιδρυθούν στην επαρχία). Οι περισσότεροι μαθητές έμεναν (όσοι δεν είχαν συγγενείς στα Χανιά) σε μικρά και στενά δωμάτια, ανήλια, που δεν αεριζόταν καλά και με λίγο φωτισμό, τα περισσότερα στην Εβραϊκή συνοικία, Μεγάλο Χάνι (παραπλεύρως της Δυτικής Εκκλησίας) και στο Χάνι Μητσοτάκη νοτιότερα.
Θυμάμαι πολλούς συμμαθητές μου Γ. Μπιτσάκην, Κασσελάκην, Πρωϊμάκην, Γεμενάκην, Μαθιουδάκην, Πετρουλάκην, Περαθωράκην, Λουκάκην, Δημητριάδην, Χιονιάν, Τσαρδήν, Τσιριντάνην, Άγγελάκην, Κρομμυδάκην, Τριποδάκην καί άλλους. 
Το χειμώνα για να ζεσταθούν οι μαθητές άναβαν φουφούδες και ένας συμμαθητής μου απο Εννιά Χωριά Φέλεσάκης τον βρήκανε ένα πρωινό νεκρό εξαιτίας των αναθυμιάσεων.
Οι σημερινοί μαθητές, (1930) που πηγαίνουν στις πόλεις μεταβαίνουν με αυτοκίνητα, ενώ εμείς απο την επαρχία Κισάμου πηγαίναμε με μουλάρια και γαϊδούρια και ταλαιπωρούμεθα 5-10 ώρας (Εννέα Χώρια και Σέλινο) τα δε ρούχα μας τα στέλναμε στα χωριά για να τα πλύνουν σπάνια και δύσκολα. Οι δάσκαλοι σήμερα συμπεριφέρονται σαν γονείς και αδελφοί προς τους μαθητές, η μέθοδος, τα μέσα και τρόποι διδασκαλίας, είναι ανώτερα. Ένας απόφοιτος του εξεταξίου σχολείου σήμερα ξέρει πολύ περισσότερα από τον τελιόφοιτο του Σχολαρχείου.
- Όσοι μάθαμε τα χρόνια εκείνα γράμματα, κοπιάσαμε και ταλαιπωρηθήκαμε πάρα πολύ. Οι δε γονείς μας οι περισσότεροι υπέφεραν εξαιτίας αυτού οικονομικά.
Να σημειώσω ότι τα παλαιότερα χρόνια τα κορίτσια απαγορευόταν να φοιτούν στα σχολεία. Μόνο μετά την ίδρυση της Κρητικής Πολιτείας ιδρύθηκαν και τα Παρθεναγωγεία στα Χανιά και στην Κίσαμο!
Μιχάλης Αναστασάκης.

Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2021

ΚΑΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

ΓΙΑ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ
Η Ιερά Σύνοδος τής Εκκλησίας τής Ελλάδος επ' ευκαιρία τού εορτασμού των διακοσίων ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, διοργανώνει δια της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Ακαδημίας Εκκλησιαστικών Τεχνών, Έκθεση Εικαστικών Τεχνών με θέμα: «Οι Άγιοι Νεομάρτυρες και η Ελληνική Επανάσταση».
Η Έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, Οδός Βασιλείου τού Μεγάλου 15, Αθήνα (Ρούφ). Τ.Κ. 11 854, τηλ. 2103473887.
Οι οργανωτές της Έκθεσης απευθύνονται σε κάθε εικαστικό καλλιτέχνη και τον καλούν να λάβει μέρος, με τους παρακάτω όρους:
1. Η Έκθεση θα εγκαινιασθεί την Τρίτη 19 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει έως την Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου 2021.
2. Το θέμα τής Έκθεσης είναι: «Οι Άγιοι Νεομάρτυρες και η Ελληνική Επανάσταση».
3. Γίνονται δεκτά έργα Παραδοσιακής Ορθόδοξης Τέχνης, αλλά και έργα πού είναι ελεύθερη προσωπική δημιουργία τού καλλιτέχνη.
4. Το είδος των έργων και οι τεχνικές, είναι ελεύθερα. (Ζωγραφική, Αγιογραφία, Χαρακτική, Ψηφιδωτό, Υαλογραφία, Ξυλογλυπτική, Μικρογλυπτική, Κέντημα).
5. Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι οι καλλιτέχνες. Κάθε καλλιτέχνης συμμετέχει με 1 έως και 3 έργα του. Τα προτεινόμενα για την Έκθεση έργα θα επιλεγούν από την Κριτική Επιτροπή της Έκθεσης, την οποία απαρτίζουν τα Μέλη τής Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Ακαδημίας Εκκλησιαστικών Τεχνών.
6. Κάθε καλλιτέχνης πού επιθυμεί να λάβει μέρος, πρέπει να καταθέσει στην Ειδική Συνοδική Επιτροπή επί τής Ακαδημίας Εκκλησιαστικών Τεχνών της Εκκλησίας τής Ελλάδος (Ιασίου 1 και Γενναδίου 14, 115 21 Αθήνα, τηλ. 210 7272268-255, 6983772240), φάκελο με την ένδειξη (Για την Ειδική Συνοδική Επιτροπή Ακαδημίας Εκκλησιαστικών Τεχνών. Για την Έκθεση «Εικόνων Τέχνη 2021». Υπ όψιν Γραμματέως Αρχιμ. Βαρθολομαίου Αντωνίου Τριανταφυλλίδη), ο οποίος θα περιέχει:
α) Σύντομο βιογραφικό, στο οποίο θα αναγράφονται και στοιχεία επικοινωνίας (Διεύθυνση, τηλέφωνα, ηλ. Ταχυδρομείο).
β) Φωτογραφίες ενός έως τριών (1 – 3) έργων του, με τα οποία επιθυμεί να λάβει μέρος στην Έκθεση. (Στις φωτογραφίες αναγράφονται: Όνομα καλλιτέχνη, τίτλος, υλικό, διαστάσεις τού έργου). Οι φάκελοι πρέπει να υποβληθούν προσωπικά ή με το ταχυδρομείο μέχρι τέλος Αυγούστου 2021.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεσθε στον Γραμματέα τής Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Ακαδημίας Εκκλησιαστικών Τεχνών Αρχιμανδρίτη π. Βαρθολομαίο Αντωνίου Τριανταφυλλίδη στα τηλέφωνα: 210-7272268-255 και 6983772240.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ 1ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

Οι μαθητές, ο Σύλλογος Διδασκόντων και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Δημοτικού ευχαριστούν θερμά την επιχείρηση «Εμμανουήλ & Κων/νος Καστανοπουλάκης και Σια Ο.Ε.» για τη χορηγία ενός πίνακα μαρκαδόρου στο σχολείο μας. Στο αίτημά του Συλλόγου για την αγορά του, ανταποκρίθηκαν με τη γενναιόδωρη προσφορά τους. Τους ευχαριστούμε για την έμπρακτη βοήθειά τους και την ανθρώπινη στάση τους στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ 1ΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

ΓΡΑΜΒΟΥΣΑ Η ΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΛΗΨΗΣ ΤΗΣ ΠΟΥ ΚΡΑΤΑΕΙ ΧΡΟΝΙΑ...

Γράφει ο Μιχάλης Αναστασάκης στην Ιστορία του για την κατάληψη της Γραμβούσας, σχετικά με τις ενέργειες που έγιναν τότε και ως και σήμερα κάθε μεριά των επαναστατών (Σφακιανοί-Σελινιώτες και Κισαμίτες) αμφισβητεί την μια την άλλη.
....... Η νήσος καταληφθεισα υπό των Τούρκων, οχυρώθη καλλίτερον, ετοποθέτησαν τηλεβόλα, έκτισαν αρκετά φυλάκια επί του φρουρίου και τοποθέτησαν αρκούσαν φρουράν.
Οι Κρήτες γνωρίζοντας την αξίαν του οχυρωτάτου αυτού φρουρίου κειμένου επί της κορυφής δυσβάτου, βραχώδους υψηλού λόφου, εσκέφθησαν τη παρακινήσει και των εκ Μεσογείων οπλαρχηγών Μαυράκη καί Δεικτάκη -και του ναυτικού Μαυρομούρη καλώς ειδότων τα της 
φρουρήσεως και τοποθεσιών του οχυρού, τη συγκαταθέσει και του Τομπάζη απεπειράθησαν όπως καταλάβωσι τούτην κατά την 11 προς την 12 Δεκεμβρίου 1823. Ομάς γενναίων και ριψοκίνδυνων Κισσαμιτών και άλλων κρατούντες κλίμακας, ανήλθον επί του φρουρίου εν ώρα νυκτός βροχερής, εφόνευσαν τους σκοπούς αλλά μία οθωμανή παρακαμωμένη σπεύσασα ειδοποίησεν την εντός των φυλακών φρουράν, ήτις δια πυροβολισμών και των μαχαιρών εφόνευσαν τους ανελθόντας και τούς ανερχομένους πόντος τουφεκίζοντες και κατακρημνίζοντες τούτους εκ του ύψους. Ματαίως ο παρευρισκόμενος κάτω εις την παραλίαν Τομπάζης, παρεκίνει καί εξώρκιζε ν’ ανέρχονται και άλλοι. Η επιχείρησις απέτυχε και τα θύματα ανήλθον εις πλέον των 80 ως μου διηγήθη ο γέρων οπλαρχηγός Νικ. Φανδρίδης, λαβών μέρος μετ’ άλλων αποθανών εις Χανιά το 1890 εις ηλικίαν 90 ετών τραυματίας της επαναστάσεως 1821—1830 Κρήτης.
Καίτοι απέτυχον κατά το 1823 να καταλαβωσι τήν Γραμβουσαν οι επαναστάται, πάντοτε είχον υπόψιν των τήν άλωσιν αυτής διά πάσης θυσίας.
Οι Κισσαμίται οπλαρχηγοί Εμμ. Δεικτάκης, Μιχ. Μαυράκης καί Μιχ. Αρετάς εκ Μεσογείων, ως προανέφερον, επισκεπτόμενοι συχνά την Γραμβουσαν και συναλασσόμενοι μετά των ανδρών και ιδία ’Αξιωματικών Τούρκων τής φρουράς, είχον αποκτήσει οικειότητα, εγνώριζον δ’ ως εκ τούτου τον αριθμόν ακριβώς της φρουράς της, καθώς και τας ημέρας τής αντικαταστάσεως των. Τη επιμονή τούτων και προπάντων του δεδοκιμασμένου πολεμιστού Μαυράκη, του επισκεπτομένου συχνότερον την νησίδα, ως μετερχομένους και τους μεταπράτας μεταξύ Αντικυθήρων Μεσογείων και προσεγγίζοντας ενίοτε και εις Γραμβούσαν, εγίνετο σοβαρά σκέψις περί απόπειρας δευτέρας προς άλωσιν του φρουρίου της Γραμβούσης. Ομοίως και ο Αρετάς, έχων πλοιάριον είχε σχετισθεί μετά του φρουράρχου. Ο Μαυράκης καί Αρετάς πληροφήσανες τους Γ. Δρακονιανόν, Παναγιωτάκην, I. Κουμήν και Χάλην αρχηγούς, και παρακινήσαντες τούτους αφού τους ανέπτυξαν τα τής αισιοδοξίας και μεγάλας επιτυχίας, τούς έπεισαν και υπέβαλαν υπόμνημα εις τον Κυβερνήτην Δημ. Κωλέτην, και σχέδιον καταλήψεως τής Γραμβούσης. Ο Κωλέτης συνεννοηθείς και τούς Έμμ. Άντωνιάδην καί Οικονόμου επεδοκίμασε πλήρως το σχέδιον, διατάξας άμέσως όπως προετοιμασθώσι πλοία τ'
άναγκαιούντα τρόφιμα και απαιτούμενα χρήματα. Άναχωρήσαντες μετά 17 πλοίων εκ Μονεμβασίας, οι ανωτέρω και οι έξης Τομπάζης, Οικονόμου, Κουμής καί Χρυσαφόπουλος, την 22 Ιουλίου μετά διακοσίων ανδρών και άλλων επικουρικών πεντακοσίων. Μετ’ αυτών ηνώθησαν και τινες Σφακιανοί και ό Παναγιωτάκης με τον Βρατσολήν με το πλοιάριον του. Κατερχόμενοι καί πλέοντες παρά το Ποντικονήσι εν συνοδεία συνήντησαν εκεί τρικυμίαν ήτις και διεσκόρπισε τα πλοιάρια, προς τα παράλια Κισσάμου.
Ενταύθα ισχυρίζονται πάντες ότι ο Βρατσόλης με τους Σφακιανούς του πλοιαρίου του ευνοηθέντες υπό του καιρού έφθασαν πρώτοι εις τα Μεσογειανά παράλια, βοηθούμενοι δε υπό ειδημόνων Μεσογειανών καί του Αρχοντάκη καί κωπηλατούντες, εξηπάτησαν τους Τούρκους δι’ απαγγελίας τουρκικού τροπαρίου Σαλαβάντι.
Οι Κισσαμίται όμως μετά Σεληνιωτών ισχυρίζονται ότι συγχρόνως έφθασαν και αυτοί και δι’ απάτης κατόπιν συνεννοήσεως εγένοντο κύριοι της Γραμβούσης την 1ην Αυγούστου 1825.
Πάντως τα σχέδια του Μαυράκη, Αρέτα, Δεικτάκη και καπετάν Χαραλαμπή όλων Μεσογειανών και η από πολλού προσπάθεια και επιμονή των περί τού δυνατού της αλώσεως του φρουρίου, συνετέλεσαν πρωτίστως εις την κατάληψιν τής Γραμβούσης.
Δεν αναφέρει η ιστορία ποιος λόχος ή τάγμα κατέλαβε την Θεσσαλονίκην κατά την 26 Οκτωβρίου 1912 αλλ’ ότι ο’Αρχιστράτηγος Κωνσταντίνος με τον Ελληνικόν στρατόν και τα πολεμικά σχέδια του Ελληνικού Επιτελείου την εκυρίευσαν.
Το αυτό ημπορούμε να είπωμεν και δια την κατάληψιν της Γραμβούσης. Ποιοι εμελέτησαν, ποιοι εσχεδίασαν, και ποιοι απέστειλαν τα πλοιάρια και τας στρατιωτικάς δυνάμεις μετά των οπλαρχηγών; Η έρις και διαμφισβητίσεις δια λόγους φιλοδοξίας, θεωρώ λογικόν οτι πρέπει να τερματιστούν εδώ.

*Με όσα διηγιέται στην Ιστορία του ο Μιχάλη Αναστασάκης φαίνεται καθαρά οτι ακόμα και το μακρινό 1890 υπήρχε η ίδια έριδα που συχνά υπάρχει και σήμερα για το ποιος κατάλαβε την νησίδα της Γραμβούσας πρώτος... όχι οτι παίζει μεγάλη σημασία αυτό σήμερα. Πάντως είναι χρήσιμες οι πληροφορίες του γιατρού μιας και όλες είναι απο πρώτο χέρι γραμμένες

ΚΛΕΙΣΤΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟ ΕΛΟΣ...ΛΙΓΕΣ ΚΑΤΟΛΙΣΘΗΣΕΙΣ ΔΥΤΙΚΑ

 
Μικροπροβλήματα στα ορεινά της Κισάμου με παγετό και λίγες κατολισθήσεις ειδικά στην ενότητα του Έλους, με τον δήμο να προσπαθεί να καθαρίσει τις κατολισθήσεις απο τα Τοπόλια ως και το Στόμιο με ένα μηχάνημα και απ τον Πλάτανο ως το Κεφάλι ένα άλλο. 
Το σχολείο στο Έλος έκλεισε για σήμερα μετά απο απόφαση Δημάρχου, λόγω του παγετού στους δρόμους εκεί προληπτικά, ειδοποιήθηκαν οι γονείς να παραλάβουν τα παιδιά τους, αφού η κακοκαιρία ξεκίνησε λίγο μετά τις 10 το πρωί, μιας και τα μικρά λεωφορεία δεν θα έκαναν το δρομολόγιο επιστροφής. Τον συντονισμό της προσπάθειας αυτής ανέλαβε ο αντιδήμαρχος κ Χαχλάκης που βρέθηκε στο σημείο αμέσως.
Πάντως το πρωινό κουκουσάλι κρατάει ακόμα στις άκρες όλων των δρόμων της ορεινής Κισάμου και χρειάζεται μια προσοχή ειδικά για αυτούς που οδηγούν.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΘΕΑΤΡΟ "ΓΡΑΝΑΔΑ"

Αν και στερώ γρίφους από το επόμενο κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού, απο την Νεολαία Κισάμου και τον Φιλολογικό, εντούτοις μια ενδιαφέρουσα πληροφορία για το ΣΙΝΕ ΑΣΤΟΡ του Σταματάκη και πως λεγόταν ο κινηματόγραφος πριν ακόμα αποκτήσει αυτό το όνομα. Βρήκα λοιπόν την παρακάτω ανακοίνωση σε κάποιο περιοδικό της εποχής (1962) !!!  όπου ο συλλογος Καστελίου Κισάμου ο "Κισσαμικός" έκανε μια εκδήλωση με θέμα "Την Μάνα της Κρήτης" με ομιλητή τον λογοτέχνη Βελίσσαριο Μουστάκα στο κινηματοθέατρο "Γρανάδα" της πόλης. Στην αρχή δεν μου πήγε η σκέψη να ήταν το γνωστό σινεμά του Καστελιού και προσπάθησαν να το συνδυάσω με τους κάποιον άλλο. Ένας ήταν εκείνα τα χρόνια το κινηματοθέατρο του Εμμ. Ξηρουχάκη και ένας λειτουργούσε καλοκαιρινός λίγο πριν το Δημαρχείο.   
Με την βοήθεια της Ευτυχίας Δεσποτάκη, μου είπε οτι ο Σινε- Γρανάδα ήταν το πρώτο όνομα του Σίνε Άστορ. (Έχω μια αμφιβολία αν εξ αρχής λειτουργούσε στο ίδιο κτήριο που τον μάθαμε εμείς οι νεώτεροι) Οπότε η πρώτη φώτο είναι απο τα δεύτερα βαφτίσια του σινεμά όπου διακρίνονται ο Δημήτρης Γιαννακάκης και ο Γιάννης Σταματάκης να βάζουν την νέα ταμπέλα του σινεμά ΣΙΝΕ ΑΣΤΟΡ.

ΛΟΥΣΑΚΙΕΣ 1950

 Μια ματιά στο παρελθόν και τις κοινότητες του Δήμου μας με την ιστορική καταγραφή απο τον γιατρό Μιχάλη Αναστασάκη* στο πολύ ενδιαφέρον βιβλίο του "Αι αξίαι της Κισάμου" την δεκαετία του 50'.
Τελευταίο κοινότητα οι Λουσακιές.
 ΛΟΥΣΑΚΙΕΣ
Πρόεδρος της κοινότητας ο Κοτσιφάκης Κωνσταντίνος του Γεωργίου και σύμβουλοι οι Κουρτάκης Ιωάννης του Στυλιανού Χαρτζουλάκη Νικόλαος του Ιωάννη, Αντωνογιαννάκης Ιωάννης του Εμμανουήλ, Βλαστάκης Αντώνιος του Μιχαήλ, γραμματέας στην κοινότητα είναι ο Λακιωτάκης Γεώργιος και ιερέας ο παπά Παντελής Πατεράκης.
Η κοινότητα έχει περίπου 80.000 ελαιόδενδρα και παράγει 400.000 οκ. λάδι, 160.000 οκ. κρασί, 90.000 οκ. σιτηρά, 5.000 οκ. αμύγδαλα, 4.000 οκ. χαρούπια.
Έχει τριτάξιο Δημοτικό σχολείο.
Δεν έχει κοινοτικό γραφείο ούτε μνημείο Άγνωστου στρατιώτη.
Εις τον Γεωργικό συνεταιρισμό έχει 83 συνεταίρους. 
Εις το γυμνάσιο φοιτούν 21 μαθητές και εις το Πανεπιστήμιο και Πάντειο 3.
Η κοινότης εκτέλεσε πολλά έργα ύδρευσης, οδοποιίας, γέφυρες και σχολείο.
Οι Γερμανοί έκαψαν πολλά σπίτια και διέπραξαν δυο φόνους, πήραν 3 άτομα τα οποία όμως επέστρεψαν.
Στις επαναστάσεις είχαμε οπλαρχηγούς τον Τζανακάκη Εμμανουήλ και τον Βερυκάκη Στυλιανό.
 
*Ο Μιχαήλ Αναστασάκης (1871-1967) απο την Σπηλιά Κισάμου, ήταν γιατρός, αγωνιστής και συγγραφέας. Υπηρέτησε ως βουλευτής Χανίων και έγραψε την "Ιστορία της Κισσάμου", "Αι Αξίαι της Κισσάμου" και το "Ημερολόγιο της Κατοχή.

ΕΤΣΙ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΟΙ ΙΕΡΟΙ ΝΑΟΙ ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΩΣ ΣΤΙΣ 25 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ

Εκ της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι σύμφωνα με την νέα ΚΥΑ (ΦΕΚ Β΄89/16-1-2021), η οποία ισχύει από το πρωί της Δευτέρας, 18 Ιανουαρίου έως και το πρωί της επόμενης Δευτέρας, 25 Ιανουαρίου, αναφορικά με την λειτουργία των Ι. Ναών και Ι. Μονών, ισχύουν τα εξής: 
1. Επιτρέπεται, με όρους και περιορισμούς, η συμμετοχή πιστών στις Θείες Λειτουργίες και πάσης φύσεως Ιερές Ακολουθίες, με την τήρηση και αναλογία ενός (1) προσώπου ανά 25 τ.μ.  επιφάνειας, με ελάχιστη απόσταση 2 μέτρων μεταξύ τους. Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός πιστών τα πενήντα (50) πρόσωπα. 
2. Οι πιστοί κατά την διάρκεια της παραμονής τους στον Ι. Ναό υποχρεούνται να φορούν προστατευτικό κάλυμμα προσώπου (υφασμάτινη μάσκα).
3. Επιτρέπεται η τέλεσις Ι. Μυστηρίων (Γάμοι, Βαπτίσεις, κ.α., ως και Μνημόσυνα, εξόδιες Ακολουθίες, κλπ.), σύμφωνα με τα ανωτέρω ισχύοντα μέτρα.
4. Οι Εκκλησιαστικοί Επίτροποι υποχρεούνται να φέρουν τα υπό του Νόμου προβλεπόμενα (μάσκα, γάντια).
5. Στην είσοδο των Ι. Ναών επιβάλλεται η ύπαρξης αντισηπτικών και απολυμαντικών.
6. Επιβάλλεται ο εξαερισμός του Ι. Ναού πριν, κατά την διάρκεια και μετά από κάθε ιεροπραξία ως επίσης και απολύμανση σε επιφάνειες που υπάρχει συχνή επαφή.
7. Τα μέτρα αυτά ισχύουν και δια τις Ιερές Μονές, οι οποίες ανοίγουν και δέχονται την περίοδο αυτή προσκυνητές, τόσο για κατ΄ ιδίαν προσευχή, όσο και στις Ι. Ακολουθίες. Δεν επιτρέπεται η διανυκτέρευση προσκυνητών στις Ι. Μονές. 
8. Όσοι επιθυμούν την περίοδο αυτή να τελέσουν Ι. Μυστήρια ως και όποια άλλη ιεροπραξία καλούνται όπως επικοινωνήσουν με τον Εφημέριο της Ενορίας τους, καθώς η Ι. Μητρόπολις έχει ήδη αποστείλει τις σχετικές οδηγίες και εντολές προς τους Ιερείς Της και τις Ι. Μονές.   
Καλείται, τέλος, ο λαός του Θεού όπως, επωφελούμενος της δυνατότητας συμμετοχής εις την λατρευτική ζωή της Εκκλησίας, μετέχει συνειδητά και βιωματικά εις την λατρευτική και μυστηριακή ζωή Της, κυρίως και κατ΄ εξοχήν εις το ιερό μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, της Θείας Κοινωνίας, γινόμενος μέτοχος ζωής αιωνίου και αθανάτου. 
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Από το αρχείο του Θανάση Δεικτάκη η παραπάνω φώτο. Καλοκαιράκι λίγο πριν τις εκλογές του Ιουνίου του 1985 στο καφενείο του Κουτσουρέλη, όλα έτοιμα για μια πολιτική ομιλία (ήταν της μόδας τότε μάλιστα με τα πολλά θα) που αν κρίνω απο πρόσωπα που το παρακολουθούν είναι ομιλία του ΠΑΣΟΚ. Του ΠΑΣΟΚ που με πρόεδρο τον Ανδρέα Παπανδρέου κέρδισε ξανά τις εκλογές και με ποσοστό 45,82% εξασφάλισε 161 έδρες έναντι της Νέας Δημοκρατίας του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Ήταν η δεύτερη τετραετία του Μανώλη Σκουλάκη που εκλέχτηκε μαζί με τους δυο Σήφηδες, τον Βαλυράκη και τον Μιχελιογιάννη απο το ΠΑΣΟΚ. Από την ΝΔ είχε εκλεγεί ο Χάρης Καρατζάς. Ας μην γράψουμε ποιους αναγνωρίζουμε γιατί ίσως να έχουν αλλάξει... κόμμα σήμερα.
Πάντως είναι γεγονός οτι εκείνα τα χρόνια του φανατισμού, η συγκέντρωση αυτή μοιάζει έξω απο τα νερά της......πολύ ήσυχη.

ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Ο διακεκριμένος ψυχολόγος-επικοινωνιολόγος Αχιλλέας Υφαντίδης με εξειδίκευση στην αθλητική ψυχολογία, καθηγητής στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης, εκπαιδευτής και επιστημονικός συνεργάτης στις σχολές προπονητών UEFA της Ε.Π.Ο. Θα είναι μαζί μας την Παρασκευή 29/01/2021 και ώρα 20:00 μέσω της εφαρμογής Zoom ΔΩΡΕΑΝ για κάθε ενδιαφερόμενο.
Δηλώσεις συμμετοχής στο email: kissamikos1926@gmail.com 

Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021

ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΤΩΝ ΨΑΡΟΜΙΛΙΓΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΕΣ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ


Με αφορμή τα έργα του Ιωάννη Αννουσάκη, το  "Μαρτύριο Ψαρομιλλίγγων", ένα απο τα δυο γνωστά του, που βρέθηκε κατά λάθος, το άλλο "Ο Θρήνος της Ραχήλ", πήρα πολλά μηνύματα και θέλω να τα κοινοποιήσω. Κατ' αρχάς η φωτο δεν έχει καμιά σχέση με αυτά τα δυο έργα απλά την ανεβάζω για δυο λόγους, πρώτος, για υπενθυμίσω οτι εως και πριν λίγα χρόνια ήταν καθιερωμένες οι ετήσιες μαθητικές παραστάσεις όχι μόνο του Γυμνασίου, αλλά και όλων των σχολείων .... έχω παίξει και εγώ σε δυο παραστάσεις όταν πήγαινα στο Δημοτικό σχολείο. Ανάμεσα στις φώτο του Ανυφαντή λοιπόν βρήκα πάνω απο 30 παραστάσεις θεατρικών έργων ή όπως τα λέγαμε τότε σκετσάκια, αφού κάθε τάξη παρουσίαζε το δικό της, στο Ενοριακό Κέντρο του Αγίου Σπυρίδωνα. 

Και δεύτερος λόγος αυτή η φώτο έχει μια ιδιαιτερότητα για να επανέλθω στον Ιωάννη Αννουσάκη που ήταν μάλλον πολυτάλαντος και για την εποχή του πολύ πρωτοπόρος. Τα σκηνικά λοιπόν της παράστασης του 1953 που πρωταγωνιστούν ο Μιχάλης Ξηρουχάκης (αριστερά), ο Μιχάλης Τσιχλάκης (δεξιά), η Μαζοκοπάκη (πρώτη δεξιά) αν δεν κάνω λάθος, τους άλλους δεν τους γνωρίζω, φέρουν την υπογραφή του. (¨Άγνωστο το έργο, ο Μιχάλης ο Τσιχλάκης, ίσως να θυμάται)
Για τα μηνύματα που πήρα τώρα, το πρώτο απο την κα Ευτυχία Δεσποτάκη που μου είπε οτι το "Μαρτύριο των Ψαρομιλίγγων" παίχτηκε στην Κίσαμο απο τους μαθητές του κατηχητικού το μακρινό 1962-63 με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Φουντουλάκη (χημικός σήμερα στην Ελβετία).
Η δεύτερη ενδιαφέρουσα πληροφορία έρχεται απο τον Αντώνη Σχετάκη που αναφέρει οτι το έργο ξανανέβηκε το 1970 στο Καστέλι απο τοπικό ερασιτεχνικό θίασο και την παρουσίαση στην πρεμιέρα έκανε ο Μάνος Κατράκης. (Εδώ σίγουρα θα βρούμε φώτο αφού υπάρχει Μάνος Κατράκης).
Η τρίτη πληροφορία, που πήρα σήμερα, έρχεται απο τον Παναγιώτη Κελαιδή που με πήρε και με ενημέρωσε οτι υπήρξε πρωταγωνιστής στο έργο του Ιωάννη Αννουσάκη "Ο Θρήνος της Ραχήλ" που μάλιστα έκανε και περιοδεία εκτός Κισάμου σε Σέλινο και Ανατολική Κίσαμο, το 1954-55 με ηθοποιούς μαθητές απο το Γυμνάσιο Καστελίου Κισάμου. Μάλιστα θυμάται οτι ένα απο τους ρόλους τον είχε ο Ξηρουχάκης Ανδρέας, και οτι τα σκηνικά αλλά και το ντύσιμο των ερασιτεχνών ηθοποιών το έχει αναλάβει προσωπικά ο Ιωάννης Αννουσάκης. (υπάρχουν κάπου μου είπε φώτο). Ο Παναγιώτης έπαιζε τον ρόλο του διαόλου!!!!!
Σιγά -σιγά συμπληρώνονται κάποια κενά απο την πλούσια πολιτιστική Κίσαμο των περασμένων χρόνων, με τον Ιωάννη Αννουσάκη να κρατά τα θεατρικά σκήπτρα στην Κίσαμο του περασμένου αιώνα. Ας ελπίσουμε οτι εκτός απο μια μετά θάνατον τιμητική βραδιά που θα κάνουμε σε αυτόν τον άνθρωπο, αν δεν την κάνουμε, ας του αφιερώσουμε ένα δρόμο (ίσως να το έχει κάνει η επιτροπή) στην πόλη μας. Το αξίζει.

 

ΕΝΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΟΤΙ Ο ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΓΙΑΤΡΟΣ ΤΟΥ 1882 ΘΕΡΑΠΕΥΣΕ ΜΙΑ ΚΑΤΩΜΕΣΟΓΕΙΑΝΗ

Χθες στην πρώτη ανάρτηση σχετικά με τις συνταγές του πρακτικού ιατρού Α. Μαραγκάκη απο το Κακοδίκι αναφερθήκαμε στα δόντια, στο σημερινό μικρό απόσπασμα απο το συνταγολόγιο που δημοσίευσε ο Π. Βαβουλές το 1950 αναρτώ τις θεραπείες για τις ΚΑΗΜΑΔΕΣ (εγκαύματα).
Γράφει λοιπόν το συνταγολόγιο του πρακτικού γιατρού, (κρατάω την ορθογραφία)
* Έπαρε ζωμόν αγριοκαυκαλίδας και άλειψον την καημάδα.
* Κόκκαλον περιστεριού κάψε, κάμε το σκόνη και βάλε στην καημάδα.
* Όταν κανένας καή με φωτιά ή με μολύβι, να πάρη ασβέστη άβροχο και λάδι, να τα ανακατώση να τα βάλη πολλάκις και ωφελεί.
* Λιθάργυρον δράμια 50 καλά κοπανισμένον βάλε σε καινούργιο τσικάλι με 100 δράμια ξίδι να βράση καλά, να μείνη το μισό. Στράγγισε με ένα πανί και όσο μείνη βάλε τριανταφυλλόλαδο ανακάτωσε το και βέλε στην καημάδα.

Εδώ βέβαια υπάρχει και το εξής ενδιαφέρον για την περιοχή μας. Για να πιαστεί ο πρακτικός γιατρός στις επαρχίες μας, του έδιναν και δημοτικά πιστοποιητικά οτι θεράπευε η μέθοδος του. Ένα τέτοιο βρήκα απο τον Δήμο Μεσογείων με ημερομηνία 1882, μπορείτε να το διαβάσετε όπως γράφτηκε τότε (υπήρχε η σφραγίδα του Δήμου), αφού θεράπευσε μια γυναίκα που παρ΄όλες τις επισκέψεις σε γιατρούς δεν βρήκε αποτέλεσμα.
Φυσικά το πιστοποιητικό με τα ονόματα του Δημάρχου Δεικτάκη Παναγιώτη, του γραμματέα Π.Δ. Λεονταράκη, του πάρεδρου Βασίλη Βαρουχάκη, και των δημογερόντων Ιωάννη Παπαδάκη (λες να ήταν ο προπροπάππους μου;) και Εμμανουήλ Καστανάκη, αξίζουν περισσότερο σήμερα απο την συνταγή του πρακτικού γιατρού.

Μεταξύ σοβαρού και αστείου βέβαια άλλα χρόνια τότε ..φυσικά οι πρακτικοί δεν έχουν χαθεί απο την ζωή μας ούτε και σήμερα. Τότε και τώρα μας θεράπευαν ή μπορεί και να μας κορόιδευαν, παραδείγματα έχουμε εσχάτως και στην πόλη μας.

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

 Ο Γυμνασιάρχης Αλέξανδρος Τσατσόπουλος στην μέση, ο μαθηματικός Γιάννης Χαρτζουλάκης αριστερά, και ο Γιώργος Πευκιανάκης, στο λόφο του Παρθενώνα με φόντο το Καστέλι του 1973. Τόπος σχολικής εκδρομή τότε η περιοχή.
Από το αρχείο του Γιώργου Πευκιανάκη.

ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ ΤΣΟΥΡΟΥΝΑΚΗΣ 1892-1944

Του Στέλιου Μοτάκη
O Ειρηναίος Τσουρουνάκης υπήρξε σημαντική προσωπικότητα της Ορθοδοξίας, που έζησε και έδρασε κατά το πρώτο ήμισυ του αιώνα μας (1892 - 1944). Καταγόταν απο τα Τσουρουνιανά, από γονείς αγρότες. Τρίτο παιδί πολυμελούς οικογένειας, με το κατά κόσμο, όνομα Μανώλης. Τα πρώτα γράμματα έμαθε στο Δημοτικό σχολείο Τοπολίων και στο Σχολαρχείο Καστελλίου. Μετά την αποφοίτησή του από το Σχολαρχείο και υπό την κηδεμονία του συγγενούς του επισκόπου Χανίων Αγαθάγγελου Νινολάκη, χειροτονείται διάκος και γίνεται Αδελφός της Μονής Αγίας Τριάδας, και πήρε το όνομα Ειρηναίος.
Ως αδελφός της Μονής και επειδή είχε δείξει έφεση στα γράμματα από το Δημοτικό Σχολείο, η Μονή τον έστειλε στη Ριζάρειο Σχολή Αθηνών και μετά την αποφοίτησή του, στη Σχολή Χάλκης. Τελικά πήρε δίπλωμα θεολογίας από το Πανεπιστήμιο Αθηνών με βαθμό άριστα.
Πτυχιούχος της θεολογίας και εκλεκτός ιεροκήρυκας στην επισκοπή Χανίων, διορίστηκε αμέσως καθηγητής στο Β' Γυμνάσιο Χανίων. Με την ιδιότητά του αυτή και σε συνεργασία με τον επίσκοπο Αγαθάγγελο επεδίωξε και πέτυχε την επαναλειτουργία του Ιεροδιδασκαλείου Αγίας Τριάδας, που είχε αναστείλει τη λειτουργία του από πολλά χρόνια. Δικαιωματικά
πλέον έγινε και ο Διευθυντής του Ιεροδιδασκαλείου και πρωτοσύγγελος της Επισκοπής Χανίων επί μια διετία (1923 - 25), 
μετά την οποία και αναχώρησε για την Αμερική. Ποιοί λόγοι ανάγκασαν τον Ειρηναίο να εγκατάλειψη την επίζηλη θέση πού είχε στην εδώ Εκκλησία και Εκπαίδευση και να επιδιώξει νέους προσανατολισμούς και αβέβαιες περιπέτειες, δεν
 γνωρίζομε. Το βέβαιο είναι ότι η Ορθοδοξία της Αμερικής περνούσε κείνο τον καιρό σοβαρή κρίση από την έλλειψη διοργανώσεως και ικανού προσωπικού.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες ο Ειρηναίος ανάλαβε εξ αρχής οργανωτική υπηρεσία στο χώρο της Ορθοδοξίας. Η πρώτη του υπηρεσία προσεφέρθη στον ιερό Ναό Αγίου Κωνσταντίνου, περιοχής Ινδιάνας, απ’ όπου μετά 7ετή οργανωτική προσπάθεια επί θρησκευτικής και εθνικής βάσεως, μετακινήθηκε στη μεγαλούπολη της πανσπερμίας των εθνών και θρησκειών, το Σικάγο, όπου βρίσκονταν σε άμεσο κίνδυνο αφανισμού οι 35.000 Ελληνορθόδοξοι της πόλεως, πού τελικά κατόρθωσε να αναζητήσει και να συγκεντρώσει γύρω από τον Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέα. Εδώ ιδιαίτερα μόχθησε ο Ειρηναίος, παλεύοντας με ποικιλόμορφες ανθελληνικές και ανορθόδοξες προπαγάνδες.
Το έτος 1935, μετά υπηρεσία τριών ετών στο Σικάγο, προκηρύσσεται η πλήρωση της κενωθείσης έδρας του επισκόπου Χανίων, από την Εκκλησία της Κρήτης. Ο αγαπητός επίσκοπος Νινολάκης είχε εκδημήσει από πολλού. Ο Ειρηναίος συγκαταλέγεται ανάμεσα στους υποψηφίους, από τους πρώτους. Κατεβαίνει στα Χανιά, για να ξαναγυρίσει όμως πάλι σε λίγο απογοητευμένος στην Αμερική. Δεν εκλέγεται Επίσκοπος Χανίων, προτιμηθέντος από την τότε Κυβέρνηση του Αρχιμανδρίτη Βιέννης Αγαθαγγέλου Ξηρουχάκη.
Στην νέα του εξόρμηση προς την Αμερική ο Ειρηναίος δεν γυρίζει στο Σικάγο.
Τοποθετείται προϊστάμενος του Ιερού Ναού Νέας Υόρκης Αγίας Τριάδας. Εδώ βρισκόμενος καλείται από την αρχιεπισκοπή Αμερικής και χειροτονείται Επίσκοπος Καλιφόρνιας το έτος 1944, όπου και άφηκε την τελευταία του πνοή, μόλις μετά 2ετή αρχιερατική υπηρεσία, σε ηλικία 52 ετών.
Αυτό είναι το οδοιπορικό του Ειρηναίου. Από το βράχο των Τσουρουνιανών Κισάμου, στις απέραντες, μα αφιλόξενες για τον Ειρηναίο, πεδιάδες της Καλιφόρνιας. Πορεία καθαρά Αποστολική, με το σταυρό του μαρτυρίου στους ώμους, πού παρά την αντοχή τους, λύγισαν τελικά κάτω από το βάρος τής σκληρής Ελληνοχριστιανικής του αποστολής, πού τον οδήγησε τόσο πρόωρα στον τάφο.

ΝΟΧΙΑ-ΠΛΑΚΑΛΩΝΑ ΡΑΒΔΟΥΧΑ 1950

Μια ματιά στο παρελθόν με τις κοινότητες Νοχιών και Ραβδούχα, με την ιστορική καταγραφή απο τον γιατρό Μιχάλη Αναστασάκη* στο πολύ ενδιαφέρον βιβλίο του "Αι αξίαι της Κισάμου" την δεκαετία του 50'.
ΝΟΧΙΑ
Οι κάτοικοι της είναι περίπου 440 και περιλαμβάνει δυο χωριά τα Νοχιά και τα Πλακάλωνα.
Πρόεδρος της κοινότητας είναι ο Εμμανουήλ Καρτάκης και σύμβουλοι οι Δημήτρης Ανδρουλάκης, Χαρίλαος Καρτάκης, Νικόλαος Γαμβράκης, και Μανούσος Αποστολάκηε. Ιερέας είναι ο παπά Φώτης Περαθωράκης.
Έχει 25.000 ελαιόδενδρα και παράγει 130.000 οκάδες λάδι, 35.000 οκάδες σιτηρά, 90.000 οκ κρασί, και 1.600 οκ. χαρούπια. Τα Νοχιά υδρεύονται απο πηγάδια, τα Πλακάλωνα απο πηγή. Έχει 126 συνεταίρους.
Δημοτικό σχολείο έχει ενώ δεν έχει κοινοτικό γραφείο. 
Είχε δυο οπλαρχηγούς τον Εμμανουήλ Γρηγοράκη 1878 και τον Γεώργιο Μιχελάκη 1897. 
Κάπου στην περιοχή πιστεύεται οτι υπήρχε η αρχαία πόλη Οχιά!!!!! Έχει μεταλλεία σιδήρου στην περιοχή των Πλακαλώνων. Οι Γερμανοί έκαναν πολλούς φόνους στα χωριά κατέστρεψαν οικίες και άρπαξαν πολλά ζώα.
ΡΑΒΔΟΥΧΑΣ
Έχει 230 κατοίκους και πρόεδρος της κοινότητας είναι ο Δημήτρης Πλατσάκης, σύμβουλοι οι Εμμανουήλ Διγαλάκης, Μιχάλης Πλατσάκης, Γεώργιος Διγαλάκης, και Εμμανουήλ Φουντουλάκης. Ιερέας ο παπά Νικόλαος Κνιθάκης.
Έχει 15.000 ελαιόδενδρα και παράγει 50.000 οκ. λάδι 60.000 οκ. κρασί, 70.000 οκ. χαρούπια, 2.000 οκάδες τριφύλλι. Έχει δυο πηγές.
Δεν έχει κοινοτικό γραφείο ούτε μνημείο άγνωστου στρατιώτη, έχει πολύ καλό σχολείο. Στο γυμνάσιο φοιτούν 4 μαθητές (Νικ. Βαβουράκης, Ιωαν Σφακιανάκης, Γεωργ. Κουριδάκης, Νικ. Διγαλάκης)
Σωματάρχης ήταν ο Μιχάλης Πλατσάκης 1941-1943.
Έχει 1000 αιγοπρόβατα.
Στην περιφέρεια της κοινότητας υπάρχουν μεταλλεία σιδήρου του Μάνου, το οποίον είχε ενοικιαστεί και έκανε εξορύξεις το 1908 -1912, όμως λόγω πολέμων ανέκοψε την λειτουργία του και ξαναξεκίνησε το 1914 αλλά το εγκατέλειψαν λόγω των φτωχών κοιτασμάτων. (δεν γίνεται λόγος για εξόρυξη επί Γερμανοκατοχής).

  *Ο Μιχαήλ Αναστασάκης (1871-1967) απο την Σπηλιά Κισάμου, ήταν γιατρός, αγωνιστής και συγγραφέας. Υπηρέτησε ως βουλευτής Χανίων και έγραψε την "Ιστορία της Κισσάμου", "Αι Αξίαι της Κισσάμου" και το "Ημερολόγιο της Κατοχή.

Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2021

ΑΝΗΛΙΚΟΙ ΔΙΑΡΡΗΚΤΕΣ .....

 Ένα απίστευτο περιστατικό σημειώθηκε στην Κίσσαμο Χανίων
Διαρρήκτες... ανήλικοι, εισέβαλαν σε σπίτι στην περιοχή της Κισάμου, την Κυριακή 10 Ιανουαρίου.
Οι νεαροί, δύο Έλληνες 17 και 14 ετών και ένας αλλοδαπός 14 ετών, μπήκαν από το παράθυρο της κουζίνας, στο διαμέρισμα, βρήκαν το χρηματοκιβώτιο, κατάφεραν να το ανοίξουν και έφυγαν προς άγνωστη κατεύθυνση με 1.500 ευρώ, αφού πρώτα επέστρεψαν το χρηματοκιβώτιο στη θέση του.
Ωστόσο, στάθηκαν άτυχοι καθώς άνδρες της Αστυνομίας τους εντόπισαν την επόμενη ημέρα και τους συνέλαβαν, ενώ το αφαιρεθέν χρηματικό ποσό, επιστράφηκε στον παθόντα. 
Οι τρεις έφηβοι, παραπέμφθηκαν στον εισαγγελέα ανηλίκων Χανίων, ορίσθηκε δικάσιμος και αφέθηκαν ελεύθεροι. 

ΔΗΛΩΣΗ ΖΩΜΙΩΝ ΑΠΟ ΑΝΕΜΟΘΥΕΛΛΑ

 Δηλώσεις ζημιών από ΑΝΕΜΟΘΥΕΛΛΑ Ο Δήμος Κισσάμου καλεί τους δημότες, που επλήγησαν Από την Ανεμοθύελλα της 12/01/2021 στην Κοινότητα Μαλαθύρου και Κοινότητα Κουκουναράς. Να προσέλθουν άμεσα και το αργότερο μέχρι την Παρασκευή 22/01/2021 κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες στο Δημαρχείο Κισσάμου ( αρμόδιος υπάλληλος Μουντάκης Ιωάννης, στο ισόγειο του Δημαρχείου) προκειμένου να δηλώσουν τυχόν ζημίες που υπέστησαν στο φυτικό τους κεφάλαιο.

ΕΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΤΟΥ ΒΑΒΟΥΛΕ ΤΟ 1950 ΓΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

 Παντελής Π. Βαβουλές (1885-1970) ήταν δάσκαλος, με πλούσιο λαογραφικό και συγγραφικό έργο. Γεννήθηκε στις Στροβλές  και σπούδασε στην Εκκλησιαστική Σχολή της Αγίας Τριάδος, στη συνέχεια, στο Διδασκαλείο Ηρακλείου, από όπου έλαβε το πτυχίο του δασκάλου. Έργα του: "Ο ομιλητής" (συλλογή ομιλιών, εκδ. οίκος Δ. Δημητράκου, 1939), "Θέματα εκθέσεων", "Το λεξικάκι του μαθητή", "Παλαιά" και "Καινή Διαθήκη", "Ελληνική ιστορία" και "Γραμματική" όλων των τάξεων του δημοτικού (σε συνεργασία με τον επιθεωρητή Ι. Σταυρακάκη), "Γεωγραφία Γ΄ τάξης Δημοτικού", "Ο Κρητικός τραγουδιστής" (συλλογή κρητικών μαντινάδων και δημοτικών τραγουδιών τάβλας, στράτας, κλπ., 1950), "Του γάμου" (μαντινάδες, τραγούδια, παροιμίες, παιχνίδια, 1955), "Παρατηρήματα" (Ηράκλειο, 1957), "Μαζώχτρα" (ανέκδοτο αφήγημα), "Κρητικός παροιμιαστής" (ανέκδοτη συλλογή παροιμιών).
Σκαλίζοντας κάποια παλιά βιβλία και περιοδικά βρήκα ένα άρθρο του κ. Βαβουλέ, σχετικά με την πρακτική ιατρική στην Κρήτη όπου γίνεται αναφορά στο συνταγολόγιο του πρακτικού ιατρού Νίκου Μαραγκάκη.
Αφορμή για να γράψω πήρα απο το ΛΙΟΚΟΥΡΝΟ το κέρατο του φιδιού που θεραπεύει όλες τις δηλητηριάσεις, και το άρθρο του Κώστα Ντουντουλάκη που δημοσίευσα εδώ πριν απο δυο χρόνια (σχετική φώτο του λιόκουρνου, κάτω) και τελευταία ανακινήθηκε ξανά.
Τα γιατροσόφια που αναφέρονται στο άρθρο του κ Βαβουλε είναι πολλά, θα αναρτήσω κάποια που μου άρεσαν και αφορούν τα δόντια μας.... πάνε οι οδοντίατροι μετά απο αυτό το άρθρο.
(κρατάω και την ορθογραφία αλλά και την σύνταξη του κειμένου)
* Ασκελετούρας καρδιάν βάλε σε τσικάλι και αφόριο ξίδι. Πρώτα την κόψε σε μικρά κομμάτια και σκέπασε την καλά με το ξίδι, βάλε την στον ήλιο για 40 μέρες και τότε βγάλε κομμάτι αυτού, άλειψε τα γούλια (ούλα) με το όξος και υγιαίνει.
* Άγριου κλημάτου φύλλα πίνε με τον λουλά (πήλινη καπνοσύριγγα) ωσάν καπνό και ή πέφτει ή υγιαίνει  το πονεμένο δόντι, και τ άλλα (δόντια) δεν βλάπτονται.
* Έπαρε σκύλου κεφαλήν (σκληρό για όλους τους φιλόζωους) κάψε την κάνε την σκόνη και ανακάτωσε τηνε με μέλι ακράτο, βάλε εις το πονεμένο δόντι και υγιαίνει. 
* Έπαρε κορφές βάτου καθάρισε τες και δενδρολίβανο και σκίνον και βάλε λάδι και ξίδι και βράσε τα καλά έως ότου φυράξη το τρίτον, και όσον δεχτής πλύνε τα δόντια σου και θα σφίξουνε.
* Θαυμαστόν! Του λαγού το δόντι το μακρύ έπαρε και όταν πονέση το δόντι σου γγίξε το και πέφτει ο πόνος. Όσο μακρύ είναι τόσο καλύτερο.
- Αυτά τα ενδιαφέροντα στα γιατροσόφια για τα δόντια, πριν τα κάνετε συμβουλευτείτε βέβαια ένα οδοντίατρο... και για το τέλος άφησα την καλύτερη συνταγή.
* Αν θέλης να πέσουν τα σκουλίκια των οδόντων έπαρε σπόρον του δισκιάμου!!! και βάλε κάρβουνο σε ένα καψί (πήλινο σπασμένο αγγείο) έπειτα βάλε τον σπόρον να χάσκη να μπαίνη να μπάινη ο καπνός μέσα (στο στόμα) ώρα πολλή και έχε ένα σκουτέλι νερό απο κάτω να πέφτουν τα σκουλίκια.
Πιστεύω οτι μας κάλυψε το πρώτο μέρος...που θα έχει και συνέχεια....