Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Τρίτη 7 Απριλίου 2020

ΑΚΟΜΑ 4 ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ

Την πρόσληψη, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, συνολικά τεσσάρων (4) ατόμων, για την εξαιρετικά επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID 19.
Και τα 4 άτομα είναι για την Υδροάρδευσης-Αποχέτευσης για χρονική περίοδο 4 μηνών, και συγκεκριμένα δυο (2) εργάτες, ένας (1) χειριστής μηχανήματος jcb και ένας (1) υδραυλικός. 
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συμπληρώσουν την αίτηση και να την υποβάλουν, ηλεκτρονικά στη διεύθυνση grafeioprosopikoudkissamou@gmail.com ή ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή, στα γραφεία της υπηρεσίας μας στην ακόλουθη διεύθυνση:
Δήμος Κισσάμου, Πολεμιστών 1941, Τ.Κ.73400 Κίσσαμος, απευθύνοντάς την στο Γραφείο Ανθρώπινου Δυναμικού & Διοικητικής Μέριμνας, υπόψη κας Μαγδαληνής Γαμπά (τηλ. επικοινωνίας: 28223-40210), από την Τρίτη 7/4/2020 έως την Παρασκευή 10/4/2020.

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Το Νο 39, το λεωφορείο του Γιάννη Φαντάκη στα Νέα Καταστήματα έτοιμο για το δρομολόγιο του Χανιά-Καστέλι. Δεξιά και η πιάτσα των ταξί....
Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη απο τον Αμερικανό Roy Taylor το 1971.

Δευτέρα 6 Απριλίου 2020

ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΙ;

Στρατιωτικό ελικόπτερο έκανε πτήσεις πριν λίγες ώρες πάνω απο τα Εννιά χωριά (Βάθη -Έλος το είδαν) με κατεύθυνση τον Άγιο Δίκαιο, σκορπώντας την ανησυχία στους κατοίκους... Ας ελπίσουμε οτι είναι μια απλή εκπαιδευτική πτήση και όχι κάτι άλλο....
Φώτο αρχείου
Νεώτερες πληροφορίες μιλούν για ελικόπτερο του ΕΚΑΒ που έκανε χαμηλές πτήσεις πάνω από Περβόλια, Αέρινο, Κεφάλι, Βάθη και στην δεύτερη στροφή έφυγε προς Αμυγδαλοκεφάλι.
Φώτο Σταύρος Σκυλουράκης


ΕΠΕΣΕ ΤΟ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ

Πριν απο ένα χρόνο είχα παρουσιάσει μέσα απο αυτές τις σελίδες το παράξενο φαινόμενο να έχει βγει ένα κυπαρίσσι 7 μ στο ύψος, ψηλά στον τοίχο της εκκλησίας του Χριστού στις Πάνω Καλάθενες. Παράξενο γεγονός που δεν είχε παρόμοιο στην περιοχή μας... χθες όμως οι σφοδροί νοτιοανατολικοί άνεμοι το έριξαν κάτω.
Κρίμα γιατί αποτελούσε μνημείο και όποιος περνούσε απο εκεί το φωτογράφιζε....

ΑΝΑΠΤΥΞΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ

 Είναι εξοργιστικά θλιβερό τον τελευταίο καιρό να διαβάζεις σχόλια στο Facebook με τα οποία κάποιοι μιλούν για την Κίσσαμο και το αναπτυξιακό της μέλλον, με βουτιές στο παρελθόν, αποδεικνύοντας ότι το κύριο αναλυτικό εργαλείο που διαθέτουν είναι ο «ξερολισμός», ο λαϊκισμός, η δημαγωγία, η εντυπωσιοθηρεία και η προσπάθεια να «κοντύνουν» όσους τοποθετούν απέναντί τους. Αυτοί είναι οι Κριτές. Ελάχιστες είναι οι εξαιρέσεις εκείνων οι οποίοι με παρρησία τολμούν και κρίνουν τα κακώς κείμενα αλλά και προτείνουν κάτι συγκεκριμένο σε επαφή με την πραγματικότητα. Όλοι οι λοιποί, μιλούν ως Πυθίες για «ανάπτυξη» χωρίς κανείς τους να περιγράφει το περιεχόμενό της, χωρίς κανείς τους να επικαλείται ποιες παράμετροι προσδιορίζουν τις αναπτυξιακές απαιτήσεις τους, χωρίς κανείς τους να υποδεικνύει ρόλους, χωρίς κανείς τους να περιγράφει ποιοι θα δρέψουν τα ωφελήματα της ανάπτυξης και χωρίς βεβαίως κανείς τους να κάνει αυτοκριτική για την δική του συμβολή ή μη, στην ανάπτυξη του γενέθλιου τόπου. Αρκούνται μόνο στο να ξεφορτώνουν όλες τις ευθύνες, στις «προηγούμενες» (προ Καποδίστρια) αρχές της πόλης, σε εκείνους δηλαδή που οι ψηφοφόροι ανέδειξαν στα Δημοτικά πράγματα τότε, λες και τους ψήφισαν με μοναδικό σκοπό να τους έχουν οι σημερινοί «κριτές» σαν πρόχειρους αποδιοπομπαίους τράγους για να τους φορτώσουν ευθύνες συλλογικές και ατομικές.  
Είμαι ένας από τους… «προηγούμενους» που πολλές φορές βασανίστηκα, πόνεσα, κουράστηκα, «ονειρεύτηκα» για την πόλη μας, αλλά ποτέ δεν ονειροβάτησα ούτε την χρησιμοποίησα για να αποκτήσω μπόι. Απλά την αγάπησα, όσο λίγοι. Γι αυτό νοιώθω την ανάγκη να προσθέσω εδώ για λογαριασμό όλων όσων δουλέψαμε μαζί τότε, δυο αράδες για τις κύριες αναπτυξιακές προτεραιότητες που υπηρετήσαμε για τον δήμο μας, όσο καιρό είχαμε την ευθύνη για το «σήμερα και το αύριο» αυτής της πόλης. Ίσως οι αμέριμνοι σημερινοί επικριτές μας θα μπορέσουν να προβληματιστούν και να προσγειωθούν στην πραγματικότητα και στη σοβαρότητα. Να σημειώσω εδώ εξ άλλου ότι, οι προτεραιότητες που χαράξαμε και οι πολιτικές που εφαρμόσαμε (όχι χωρίς λάθη και χωρίς αστοχίες) έτυχαν της επανειλημμένης πλειοψηφικής επικύρωσης από τους δημότες μας για είκοσι χρόνια, πράγμα που δεν μπορούν να εξαφανίσουν οι αγενείς και ιδιοτελείς εισαγγελείς, επιρρίπτοντας τις ευθύνες για τα προβλήματα του «τώρα» στην διοίκηση του «τότε».
 Η Δημοτική αρχή τότε, άφησε το αποτύπωμά της στην πόλη και όχι στο facebook. Σήμερα όσοι παλαιοί επιζούμε, είμαστε πρόθυμοι να πάρουμε μέρος στον όποιο προσγειωμένο διάλογο προβληματισμού για το μέλλον αυτού του τόπου.
Δεν λέω να περιγράψουμε «τι ανάπτυξη θέλουμε;» γιατί (παραπέρα από το σπεκουλάρισμα με φαντασίες, αερολογίες και εντυπωσιακούς όρους) για ένα Δήμο σαν τον δικό μας και με μια αποδυναμωμένη Αυτοδιοίκηση δεν υπάρχουν καλούπια για να ορίσεις την ανάπτυξη που θέλεις αλλά μόνο «ποια ανάπτυξη μπορείς». Για μένα, όπως λέει και ο κανόνας πάνω στον οποίο δουλέψαμε εμείς του παρελθόντος «η Ανάπτυξη πρέπει να είναι πρωτίστως κοινόχρηστη και πολυπαραγοντική». Μια τέτοια Ανάπτυξη πρέπει να προσεγγίζεται διαδοχικά με αγώνα και ανοικτό μυαλό με δυνατότητα προσαρμογής στις συνθήκες και ευκαιρίες που συνεχώς μεταβάλλονται και οι οποίες βεβαίως δεν είναι μόνο οικονομικές.
Ανάπτυξη για μένα είναι να διατηρείς την ενότητα των κατοίκων, να εφοδιάζεις τις υποδομές της πόλης σου και να αξιοποιείς τις δυνατότητες της ευρύτερης περιοχής προς όφελός όλων. Ανάπτυξη είναι να χτίζεις Σχολεία. Να εξασφαλίζεις επάρκεια νερού. Να εκπονείς και να εφαρμόζεις σχέδια πόλης. Να υλοποιείς έργα ανάπλασης. Να προστατεύεις την πόλη με σύστημα αποκομιδής απορριμμάτων, με πυροσβεστικό σταθμό, με αποχέτευση. Να την εφοδιάζεις με αθλητικές και πολιτιστικές υποδομές, με Μουσείο, με Θέατρο, με αθλητικά κέντρα. Να προβάλλεις τα τοπικά προϊόντα και τις ομορφιές της περιοχής.. Με πολιτιστικές δράσεις, επιμορφωτικά κέντρα και εκδηλώσεις να τιμάς τους δημιουργούς, την Ιστορία και τον πολιτισμό. Με προγραμματικές συμβάσεις, συμμαχίες και συνεργασίες με συλλογικότητες και θεσμούς, όπως η Εκκλησία (με το θαυμαστό στην περιοχή μας έργο της) οι σύλλογοι  και η κοινοβουλευτική εκπροσώπηση της περιοχής πρέπει να πιέζεις και να πείθεις το Κράτος, να δώσει λύσεις σε μεγάλα ζητήματα, προβλήματα και ανάγκες όπως το Κέντρο Υγείας, οι σχολικές υποδομές, το Μουσείο, η Αρχαιολογική έρευνα, τα δίκτυα ενέργειας και επικοινωνιών, το Λιμάνι, η οδοποιία, τα μεγάλα αρδευτικά κλπ.
Ανάπτυξη είναι και ο Τουρισμός βέβαια, όχι μονοσήμαντα (όπως πολλοί προ κορονοϊού νόμιζαν) αλλά μαζί με όλα όσα περιέγραψα παραπάνω και κυρίως με την συμβολή, την συνεργασία και την ενεργοποίηση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Οι τουρίστες δεν θα πάνε σε ένα τόπο, σε μια πόλη, που λείπουν όσα περιέγραψα παραπάνω. Αποτελούν την βάση που πρέπει να εξασφαλίσει ένας Δήμος στους δημιουργικούς δημότες του και στους επενδυτές που προσελκύει η περιοχή του για να επενδύσουν, να δουλέψουν αλλά δεν μπορεί να φέρνει με φορτηγό και να ξεφορτώνει με ανατροπή στην αυλή του κάθε ξενοδόχου και του κάθε «ρεντρούμια» τους επισκέπτες. Ο Δήμος δεν είναι ξενοδόχος ούτε τουριστικός ατζέντης και οι παρεμβάσεις του στον τομέα πρέπει να γίνονται με συνεχή βελτίωση της ποιότητας του Δημόσιου χώρου πρώτα για τους δημότες και παράλληλα για τους επισκέπτες. Όχι με γονατογραφήματα και άστοχες στιγμιαίες «πειραματικές» επεμβάσεις που δυσχεραίνουν την λειτουργία της πόλης αλλά με μόνιμα έργα και λειτουργίες..
   Ελπίζω ότι οι… ζεν πρεμιέ του facebook δεν θα κατηγορήσουν και δεν θα ειρωνευτούν το παραπάνω κείμενο, αλλά θα πάρουν καθαρή θέση, χωρίς «οράματα», φαντασίες, υπονοούμενα, δημαγωγίες, λαϊκισμούς, εντυπωσιακές πομφόλυγες και τσιτάτα, για να μας περιγράψουν με τόλμη α) για ποιες παραλείψεις κατηγορούν και χρεώνουν τους «προηγούμενους» και β) ποιο θα ήταν-είναι το δικό τους εφαρμόσιμο αναπτυξιακό σχέδιό, οι προτεραιότητες και τα εχέγγυα εφαρμογής για τον Δήμο μας σήμερα.
Ευχαρίστως να τα ξαναπούμε αν κάποιοι θελήσουν να μιλήσουμε για το τι μπορούμε να προσφέρουμε στον Δήμο μας, ο οποίος πρέπει να έχει ανοικτά τα αυτιά του στην καλόπιστη κριτική και στις τεκμηριωμένες παρατηρήσεις των δημοτών του. 
Καλό Πάσχα.  
Αντώνης Ελ. Σχετάκης
6 Απριλη 2020

ΣΑΔΕΝΤΡΕΠΟΜΑΣΤΕ....

 Μυαλό κουκούτσι.. και επειδή συνεχίζουν το έργο τους όλοι οι καλοί επαγγελματίες της Κισάμου θεωρώ οτι πρέπει να πάμε διαφορετικά... και πλέον όλοι όσοι κάνουν έστω και τυπικά μερεμέτια να δηλώνουν τον χώρο εναπόθεσης των υλικών που θα πετάξουν..στον Δήμο!!!. Ένα μήνα μετά που καθαρίστηκαν οι ποταμοί και το φαινόμενο της ρίψης υλικών στις όχθες ξανάρχισε.
Φυσικά κάποιοι ξέχασαν οτι ο Δήμος έχει δώσει τηλέφωνα για αυτές τις δουλειές ...ευκαιρία είναι να τους τα ξαναθυμήσουμε 2822340200, 2822031100.
Τελικά είμαστε αδιόρθωτοι έως σιχαματού.... αφού και άνθρωποι του τουρισμού, μάλιστα του τουρισμού καλά διαβάσατε, πετούν την παλιατζούρα απο τις ανακαινίσεις τους όπου βρουν... του τουρισμού που περιμένουν να ζήσουν απο το καθαρό περιβάλλον και την θάλασσα.
Ρεζίληδες της δεκάρας....

Ο ΔΗΜΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ ΠΡΟΚΗΡΥΣΣΕΙ 10 ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Την πρόσληψη, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, συνολικά δέκα (10) ατόμων, για την εξαιρετικά επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID 19.
Για την Υπηρεσία Καθαριότητας (8) οκτώ άτομα και (2) δυο άτομα οδηγοί και για χρονική περίοδο 4 μηνών. 
Για περισσότερες πληροφορίες, Δήμος Κισσάμου, Πολεμιστών 1941, Τ.Κ.73400, στο Γραφείο Ανθρώπινου Δυναμικού & Διοικητικής Μέριμνας, υπόψη κας Μαγδαληνής Γαμπά (τηλ. επικοινωνίας: 28223-40210), από αύριο την Τρίτη 7/4/2020 έως και την Παρασκευή 10/4/2020.
Οι υποψήφιοι μπορούν να αναζητήσουν το έντυπο της αίτησης:
α) στον δικτυακό τόπο του Δήμου Κισσάμου (www.kissamos.gr) και
β) στην ηλεκτρονική διεύθυνση grafeioprosopikoudkissamou@gmail.com. 

ΠΙΣΤΕΥΕ ΚΑΙ ΜΗ ΕΡΕΥΝΑ

«Έζωσαν» τον ιερό ναό του Αγίου Μηνά, για να ξορκίσουν το κακό που έχει σκορπίσει η πανδημία σε ολόκληρο τον κόσμο. Ζητούν από τον Άγιο να προστατεύσει τις οικογένειες και τον τόπο τους και καλούν όσους θέλουν να προσευχηθούν, να το πράξουν, πάντα όμως με σεβασμό προς τους κανόνες διασφάλισης της δημόσιας υγείας.
Ο περισχοινισμός των ναών, ακόμα και ολόκληρων χωριών παλαιότερα, ήταν μια πρακτική προστασίας από το κακό είτε αυτό ήταν η ανομβρία, είτε ήταν οι αρρώστιες και οι θάνατοι...
γράφει το Cretalive

Μιας και είδα την λέξη ανομβρία θυμήθηκα μια δική μας πραγματική ιστορία επί Ειρηναίου.
- Μια φορά έγινε δέηση περί βροχής από τον Ειρηναίο, έκανε και λιτανεία για τον σκοπό αυτό στον Άγιο Νικόλαο στο Δραπανιά,.....  την άλλη μέρα άνοιξαν οι ουρανοί στην Παλαιόχωρα.
Τον πήρε τηλέφωνο κάποιος γνωστός του, και του είπε το γεγονός και ο Ειρηναίος όπως πάντα ετοιμόλογος μου απάντησε:
- Αχ παιδί μου Μιχάλη, εγώ εκείνη την ώρα είχα στο νου μου το παντέρημο το Σέλινο.
Πίστευε, λοιπόν, και μη ερεύνα!!


ΑΛΛΟ ΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑΚΙ ...

Άλλο ένα βήμα, μικρό θα έλεγα, μπρος στην ανάγκη να φτιαχτούν οι προκάτ αίθουσες στον χρόνο αυτό... μιας και όπως φαίνεται όλα -δεν είναι βέβαια δικαιολογία αυτό- πάνε πίσω. Ρίξανε το ετοιμόρροπο γυμναστήριο και θα φτιάξουν την περίφραξη μόνο, περιμένοντας ξανά κάποια εντολή για να πέσουν και οι βάσεις για τα προκάτ... που όπως άκουσα η πολιτεία θέλει να μας τα στείλει αλλά δεν έχουμε ακόμα έτοιμους τους χώρους. 
- Τον Μάη, αν πάνε όλα καλά, θα ξεκινήσουν και οι εργασίες στο Μαύρο Μώλος... που εδώ όμως αν έχουμε απαλλαγή απο την πανδημία θα δημιουργηθεί θέμα με την καλή λειτουργία των ξενοδοχείων εκεί, μιας και οι εργασίες στον χώρο αυτό είναι περισσότερες και ποιο χρονοβόρες.
Τέλος πάντων κάθε βήμα μικρό ή μεγάλο είναι καλό μιας και δεν βλέπω να ξαναγυρίζουν οι μαθητές γρήγορα, όχι σε δικό τους σχολείο, αλλά σε πρωινή βάρδια πριν απο τον επόμενο χρόνο και να δούμε.
Με αυτούς τους ρυθμούς που λειτουργούν τα πράγματα -μόνο εδώ στην Κίσαμο - είναι αμαρτία να ασχολούμαστε με άλλα θέματα ανάπτυξης πλην της δημιουργίας των Νέων Λυκείων. Είναι το μοναδικό μας θέμα, πρέπει να γίνει το μοναδικό μας θέμα και καλό είναι να αναθεωρήσουμε πολλά από αυτά που μας έχουν υποσχεθεί κατά καιρούς. Ευκολόπιστοι έως αηδίας καταντήσαμε με αποτέλεσμα να το πληρώνουμε χρόνια τώρα, μάλιστα όπως πάμε παράρτημα θα καταντήσουμε σε διπλανούς δήμους που δεν χάνουν τέτοιες ευκαιρίες.

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΤΑ ΖΩΑ ΜΑΣ

Αν και στην Κίσαμο έχουμε λύσει το πρόβλημα των αδέσποτων σκυλιών, δίνοντας τα σε σπίτια και εθελοντές, εντούτοις κάποια λίγα κυκλοφορούν ακόμα ελεύθερα που χρειάζονται την βοήθεια μας. 
Και μπορεί τυπικά να λύσαμε το πρόβλημα με τα σκυλιά, αλλά υπάρχουν πάρα πολλές γάτες που περιμένουν τροφή-έτσι τις μάθαμε- κάτω δίπλα και πάνω στους σκουπιδοτενεκέδες.
Σε πολλά σημεία περιστασιακά τις ταΐζουν, Δραπανιά αλλά και εδώ στην πόλη, λίγο παραπάνω απο το Θεοχαράκειο. Καλό είναι λοιπόν όσο θα διαρκέσουν τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού Covid-19, να βρεθεί τρόπος να ταΐζονται κανονικά. (ταΐστρες-τροφή σε εθελοντές- Δήμος) 
Πλατεία Τζανακάκη, πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου, Τελωνείο και φυσικά στο Λιμάνι μας, που υπάρχουν κάποιες γάτες αλλά και δυο σκύλοι, σε αυτά τα μέρη μπορεί να τοποθετηθούν ταΐστρες.
Ας βοηθήσουμε και αυτά τα κακόμοιρα....
Τώρα, η πολιτεία έχει φτιάξει μια ιστοσελίδα animalsolidarity.gov.gr, σε αυτήν, συγκεντρώνονται τρόφιμα, αλλά και υπηρεσίες κτηνιατρικής φροντίδας για τα αδέσποτα, καθώς και για δεσποζόμενα ζώα, που οι ιδιοκτήτες των δυσκολεύονται να τα φροντίσουν. ... επισκεφτείτε την για κάθε πρόβλημα σας.

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ ΚΙΣΑΜΟΥ

ΜΑΚΡΩΝΑΣ
Ο Μάκρωνας ανήκει στην Τοπική Κοινότητα Βουλγάρω - Δημοτική Ενότητα Κισάμου, παλαιότερα υπάγονταν στην κοινότητα Περιβολιακίων από την οποία αποσπάστηκε το 1925 με το ΦΕΚ 213Α 17/08/1925. Ο Μάκρωνας βρίσκεται στα βόρεια και δυτικά του νομού Χανίων σε απόσταση περίπου 40 χλμ από τα Χανιά και 9,1 χλμ από το Καστέλι Κισάμου και έχει υψόμετρο 76 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.
 Αναφέρεται στον νοτάριο του Χάνδακα με το όνομα Macrena σε έγγραφο του 1304, στην απογραφή του Barozzi (1577) και του Καστροφύλακα (1583). Πιθανολογούμε, λοιπόν, με βάση τα ιστορικά δεδομένα ότι ο οικισμός προϋπήρχε της ενετικής περιόδου αλλά παραχωρήθηκε σε κάποιον Βενετό ευγενή ως φέουδο και αναπτύχθηκε ως τέτοιο. Ο Μάκρωνας, άλλωστε, γειτνιάζει με δυο οικισμούς οι οποίοι τοποθετούνται στη δεύτερη βυζαντινή περίοδο της Κρήτης: το (τη) Βουλγάρω και το αρμενοχώρι Αρμενοχώρι, τα οποία κατοικήθηκαν αντίστοιχα από Βούλγαρους και Αρμένιους στρατιώτες του Νικηφόρου Φωκά το 961 μ.Χ. Ωστόσο τα ίχνη του δομικού συστήματος της περιοχής και η ύπαρξη μιας ενιαίας ιδιοκτησίας - πυρήνα του οικισμού συνομολογούν την ενετική καταβολή του. Από το βιβλίο «Ελληνική παραδοσιακή αρχιτεκτονική» πληροφορούμαστε ακόμη ότι τα ελαιοτριβεία ήταν σημαντικά βενετσιάνικα κτίσματα της υπαίθρου. Στον οικισμό εντοπίζονται δύο τέτοια κτίρια τα οποία αν και ερειπωμένα σώζουν μέχρι σήμερα τις εσωτερικές τους καμάρες. Αξιόλογα κτίσματα της περιόδου είναι ακόμα οι πύργοι των Βενετών φεουδαρχών. Στο Μάκρωνα συναντάμε ένα τέτοιο κτίριο που εμπίπτει στην τυπολογία: διώροφο, τετραγωνόσχημο με παχείς πέτρινους τοίχους.
Οι μεγάλες καταστροφές, οι πόλεμοι, οι επαναστάσεις και η πείνα δεν εμπόδισαν την οικιστική συνέχεια της περιοχής. Οι γραπτές πηγές για τον οικισμό με αναφορά στον 20ο αιώνα είναι περιορισμένες και συνεπώς η εικόνα που έχουμε ρευστή. Εντούτοις, η πλούσια προφορική παράδοση των κατοίκων ομολογεί μια ιδιότυπη συνέχεια του οικισμού στο χρόνο η οποία φαίνεται να διακόπτεται τη δεκαετία του 80': οι. Οι αφηγήσεις των γηραιότερων ζωντανεύουν τη μνήμη της ενιαίας ιδιοκτησίαα που άνηκε στον "τοπικό άρχοντα" και τις διάσπραρτες μικρές ιδιοκτησίες για τους δουλευτές του. Κάποιοι μίλησαν για το φεουδάρχη ή τον αγά ενώ άλλοι για την οικογένεια Μπασιά μια ισχυρή κρητική γενεαλογία με πρωταγωνιστικό ρόλο στους αγώνες για την απελευθέρωση η οποία κατέχει το μεγαλύτερο μέρος της κατακερματισμένης πλέον περιουσίας του Μάκρωνα.
Η αγροτική μεταρρύθμιση και η διάχυση του κράτους πρόνοιας στις ελληνικές επαρχίες κατά το μεσοπόλεμο ενθάρρυνε τη μικρή οικογενειακή παραγωγή και τη ζωή στην ύπαιθρο. Πράγματι, ο κ. Ψαράκης θυμάται με ενθουσιασμό τους 60 μαθητές που είχε το δημοτικό σχολείο της γειτονικής Βουλγάρω τη δεκαετίας του 60' και το καφενείο του οικισμού απέναντι από την εκκλησία. Το εχθρικό ωστόσο κλίμα της υπαίθρου τη μετεμφυλιακή περίοδο και οι ραγδαίες διαδικασίες αστικοποίησης στις οποίες έχει περιέλθει το ελληνικό κράτος ωθούν τον αγροτικό πληθυσμό στα αστικά κέντρα και στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα οι διαδοχικές μεταρρυθμίσεις στην τοπική αυτοδιοίκηση και η απομάκρυνση βασικών δημόσιων υπηρεσιών  από το Καστέλι ωθεί κατοίκους της υπαίθρου στους μεγαλύτερους οικισμούς και τις κωμοπόλεις. Ο κ. Ψαράκης μας μιλάει για πληθυσμιακή συρρίκνωση του οικισμού και για το κλείσιμο του καφενείου του χωριού. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο για την περίοδο εντοπισαμε στα "Επτά Βιβλία της Πολεοδομίας" του Ν. Καρύδη: πρόκειται για μια αγωνιώδη επιστολή του Γ. Δασκαλάκη από το Μάκρωνα προς τη Διακυβερνητική Επιτροπή Μεταναστεύσεως που ζητά διαμεσολάβηση για να στείλει "πάση θυσία" τους γιους του στην Αυστραλία ως εργάτες. Η επιστολή χρονολογείται το 1962.
Τη δεκαετία του 80' γίνεται μια προσπάθεια "αποκέντρωσης" από το ελληνικό κράτος. Σε αυτή το πλαίσιο απελευθερώνεται η ισχύουσα νομοθεσία για τις επαρχιακές περιοχές και δημιουργούνται ευνοϊκές συνθήκες για την οικοδόμηση στην ύπαιθρο. Αυτή την περίοδο φαίνεται να αλλάζει άρδην η μορφή και ο χαρακτήρας του οικισμού: οι ιδιοκτησίες επεκτείνονται σε έκταση και προστίθενται όγκοι καθ'ύψος. Επεμβάσεις γίνονται και στο δημόσιο χώρο με το γκρέμισμα του υδραγωγείου δίπλα από την εκκλησιά και τη δοαμόρφωση του περίβολου της με πεζούλια. 
Μελέτη των...
Δημάκη Ιωάννα                               Ζευκιλή Μαρία-Νικολέττα
Ζητούνη-Πετρόγιαννη Γρηγορία     Θανοπούλου Λουίζα
Κωφάκη Μαριάνα                            Μαρούση Χαρίκλεια
Παναγής Παναγιώτης                      Ρούσση Κωνσταντίνα
Σλίμπι Λίνα                                     Σοφουλάκη Εύα

ΕΠΕΝΔΥΟΜΕ ΣΤΟ ΦΙΛΟΤΙΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΟΛΩΝ ΣΑΣ

Εκ της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι, με αφορμή την Ανακοίνωση οργάνωσης αιμοληψίας από τον Δήμο Κισάμου για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών λόγω της λοιμικής πανδημίας, ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος δήλωσε τα εξής:
«Τις οδυνηρές και αποκαλυπτικές αυτές ώρες που περνά ο τόπος και η Χώρα μας χρέος όλων μας είναι, κάνοντας ο καθένας μας την δική του υπέρβαση, να παραμείνουμε ενωμένοι και αλληλέγγυοι. Να στηρίξουμε τους συνανθρώπους μας στις δύσκολες και κρίσιμες ώρες για την ζωή τους.
Όσους δοκιμάζονται ή θα δοκιμαστούν από την απειλή του αόρατου αυτού ιού που μαστίζει την ανθρωπότητα στο σύνολο της. Σήμερα μπορεί να είναι εκείνοι, αύριο ίσως να είμαστε εμείς. Στηρίζουμε, κυρίαρχα και πρώτιστα με την προσευχή και την αγάπη μας. Δεν μένουμε όμως σε αυτό. Προχωράμε με πνεύμα θυσιαστικό, έμπρακτης προσφοράς και αλληλεγγύης  και όχι μένοντας στα λόγια. Χόρτασε, μπούχτισε ο κόσμος από λόγια.
Τα έργα είναι εκείνα που κρίνουν όλους μας και όχι τα λόγια μας. Σας καλώ λοιπόν και σας παρακαλώ έμπρακτα να δείξουμε την αγάπη μας, το ενδιαφέρον μας και την στήριξη μας σε κάθε δοκιμαζόμενο συνάνθρωπο μας. Ανταποκρινόμαστε, όσοι από εμάς πληρούμε τις προϋποθέσεις, στην αξιέπαινη πρωτοβουλία του Δήμου Κισάμου, δίδοντας αίμα, σε ημερομηνία που  ο Δήμος έγκαιρα θα ανακοινώσει. Τηλεφωνούμε στο τηλέφωνο του Δήμου: 2822340200, δηλώνοντας την συμμετοχή μας, χωρίς την οποία δεν θα συμπληρωθεί ο αναγκαίος αριθμός εθελοντών αιμοδοτών. Επενδύομε στο φιλότιμο και την ευαισθησία όλων σας. Όλοι μαζί ας κάνουμε, για άλλη μια φορά, την αγάπη πράξη!
Μπορούμε, αρκεί να το θελήσουμε! Ας ανεβάσουμε τον τόπο μας ακόμα.. λίγο ψηλότερα», κατέληξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, καλώντας τους πολίτες της ευρύτερης περιοχής σε συμμετοχή εις την αιμοδοσία που διοργανώνει ο Δήμος Κισάμου.

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Λόγω Κορονοιού δεν φεύγει...ή λόγω φουρτούνας;
Τελικά μήπως είναι τωρα η ευκαιρία να φτιάξουμε ένα καλό καταδυτικό πάρκο;... 
Γιατί δεν πιστεύω να το πάρουν ποτέ απο δω ....
Μάλιστα γελάω που κάποιοι έβαζαν και στοίχημα οτι σε 2 μήνες θα είχε κάνει φτερά... μέχρι να βγουν στον "Τούρκο" φτερά θα έχει πάει στον πάτο σίγουρα.


ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Μια φωτογραφία του Μανώλη Κατσικανδαράκη που δείχνει την κατασκευή της εκκλησίας των 12 Αποστόλων στην Ήμερη Γραμβούσα. Τα πρόσωπα αυτών που βοήθησαν για να πέσει η ταράτσα όπως φαίνεται δυστυχώς δεν ξεκαθαρίζονται. 
Να θυμίσω οτι την εκκλησία την έφτιαξαν Γραμβουσιανοί και Καστελιανοί ψαράδες που μετέφεραν τα υλικά με ιδέα του τότε δασκάλου Καστρινάκης Εμμανουήλ μεγάλου πατριώτης. 

Κυριακή 5 Απριλίου 2020

ΠΡΩΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΠΡΙΛΗ

 Η ζωή κι ο χορός θέλουν μικρά μικρά βήματα. Να αφουγκράζεσαι τον ρυθμό και να προχωράς. Είναι σα μια γυμνή αλήθεια η τέχνη του χορού. Απέριττη, παθιασμένη, άρρυθμη. Εσύ της δίνεις ρυθμό. Εσύ θα ανοίξεις τον κύκλο, εσύ θα καλέσεις τους υπόλοιπους. Να είναι άξιοι, να είναι καλύτεροι σου. Να τους καμαρώνεις στο ταλίμι, να τους χαίρεσαι στο σάλτο, να τους νιώθεις στ' αγκάλιασμα.
Οι άνθρωποι όταν χορεύουν ξεδιπλώνονται. Αφήνονται. φαίνεται κι ο άρχοντας, φαίνεται κι ο ζητιάνος. Φαίνεται ο μετρημένος, ο ντρέτος, ο σεμνός. Φαίνεται κι εκείνος που δεν μπορεί να ακολουθήσει το βήμα των πολλών. Σα τη ζωή. Βγαίνουν μπροστά εκείνοι που τολμούν, χαράζουν δρόμο όσοι δε φοβήθηκαν ευθύνες τωρινές και μελλούμενες, κι όσοι τόλμησαν να συμπορευθούν με χρέη παρελθοντικά, και να τα σβήσουν μια για πάντα, χωρίς όμως να τα ξεχάσουν.
Αγαπώ τους αργούς ρυθμούς, τόσο αργούς, που φαίνεται βήμα-βήμα η κάθε κίνηση. Σαν να ζωγραφίζεις το πάτωμα, σαν να γνέφουν με ένα αόρατο νεύμα τα άκρα σου. Ο χορός είναι ευθύνη. Άμα δεν ξέρεις, μη την πάρεις. Καμάρωνε εκείνους που ξέρουν. Καμάρωσε εκείνους που τολμούν να πονούν, να γλεντούν, να συμβαδίζουν με τα αισθήματα και τα μεράκια τους.
Έλεγε ο ο Καβάφης, πως όταν χορεύεις, γράφεις στη γη αυτό που θες να πεις. Καβάφης είν' αυτός! Κάτι παραπάνω ξέρει! Μα ξέρω κι εγώ κάτι: Θαρρώ πως οι καλοί χορευτές, τις πιο πολλές φορές είναι καλοί άνθρωποι: σέβονται και μοιράζονται.
Ακούνε, δίνουν βήμα, μαθαίνουν. Ανοίγουν το χορό, κι απλώνουν το χέρι στον επόμενο. Να πάρει σειρά η ζωή, να συνεχίσει ο κύκλος του χορού, ο κύκλος της παρέας, ο κύκλος της ζωής! Στον χορό μην απορρίπτεις κανένα, χωρίς να ξέρεις ότι πατάτε στα ίδια βήματα. Το ίδιο να κάνεις και τη ζωή.
Χθες το βράδυ, μου 'γραψε ο Νίκος Ζ.  "οι πόλεις να μετατραπούν σε μικρά και μεγάλα χωριά και κάθε βράδυ στις πλατείες, να στήνεται χορός!" 
Μακάρι Νικόλα μου! Μέρες είναι, θα περάσουν....
Καλή Κυριακή. Η πρώτη τ' Απρίλη...
Στέλλα Ξ. Καρτάκη

Ο ΛΟΙΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΩΛΗΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

την περίοδο της Ενετοκρατίας
Γράφει η Νεκταρία Λαϊνάκη* 
Αρχιτέκτονας Μηχανικός Ε.Μ.Π.
Υποψήφια Διδάκτορας Ε.Μ.Π.
Αφορμή για την συγκεκριμένη αναφορά, είναι η σημερινή κατάσταση που βιώνουμε στην Ελλάδα, στην Ευρώπη, στον κόσμο όλο. Πρόθεση μου είναι να δείξω ότι φαινόμενα σαν αυτό που ζούμε στις μέρες μας εμφανιζόταν και παλαιότερα και αποδεκάτιζαν συχνά τον πληθυσμό.
Ερέθισμα μου δόθηκε να ασχοληθώ με τη συγκεκριμένη περιοχή της Ελλάδας, την Κρήτη, και σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, την περίοδο της Ενετοκρατίας (1204-1669), λόγω του διδακτορικού μου που αυτή την περίοδο προσπαθώ να γράψω. Από πολλές πηγές ....

ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΓΡΙΠΗ (υπήρχαν και χειρότερα)

 και τα χιλιάδες θύματα στην Ελλάδα πριν από έναν αιώνα (1918-19)
Η εμφάνιση της νόσου και τα μέτρα της Πολιτείας
Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς
Κάθε χειμώνα, στερεότυπα τα τελευταία χρόνια, από κοινού με τον χειμώνα εμφανίζονται τα θετικά και αρνητικά συνεπακόλουθα. Δεν είναι μόνον οι καιρικές συνθήκες που προκαλούν προβλήματα, είναι και οι πάσης φύσεως ιώσεις οι οποίες μας καταταλαιπωρούν. Και μπορεί στις ημέρες μας οι ιατρικές φροντίδες, κυρίως μέσω των εμβολιασμών, να αποτρέπουν πανδημίες, αλλά τα παλαιότερα χρόνια η κατάσταση ήταν εντελώς διαφορετική. Ίσως δε οι πλέον αξιοσημείωτες συνθήκες να διαμορφώθηκαν πριν από έναν αιώνα περίπου, όταν προέκυψε και στην Ελλάδα (1918-19) πανδημία γρίπης. Πρόκειται περί της αποκληθείσης «ισπανικής γρίπης».
Έλαβε αυτή την ονομασία παρά το γεγονός ότι πρωτοεμφανίστηκε σε μία φάρμα χοίρων στο Κάνσας των ΗΠΑ –εξ ου και γρίπη των χοίρων. Έφτασε στην Ευρώπη μέσω των αμερικανικών στρατευμάτων. Ωστόσο, η εμπόλεμη κατάσταση της εποχής και η πολεμική λογοκρισία ήταν οι κύριοι λόγοι που δεν έβλεπαν το φως της δημοσιότητας σχετικές πληροφορίες. Σχεδόν μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε η Ισπανία, της οποίας οι εφημερίδες με πρωτοσέλιδα δημοσιεύματα έδιναν τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος, αφού η χώρα αυτή δεν συμμετείχε στον πόλεμο. Επίσης, στην παγκόσμια βιβλιογραφία δεν αναφέρεται ότι το ίδιο συνέβη και στην Ελλάδα, όπου Πολιτεία και Τύπος αντέδρασαν νωρίς και με εξαιρετική υπευθυνότητα.
«Έρχεται η γρίππη, πολίται φυλαχθήτε»
Με τον τίτλο αυτόν αθηναϊκή εφημερίδα προειδοποιούσε για πανδημία γρίπης· μία από τις πανδημίες που είχαν μετατραπεί σε μάστιγες τον περασμένο αιώνα. Η χειρότερη όλων και η πλέον θανατηφόρα υπήρξε η «ισπανική γρίπη», που ξεκίνησε την άνοιξη του 1918 και καταλάγιασε στις αρχές του 1919, παίρνοντας μαζί της περισσότερους από είκοσι εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον πλανήτη. Τα μέτρα που λήφθηκαν από την Πολιτεία ήταν εντυπωσιακά. Έκλεισαν σχολεία, κινηματογράφοι, θέατρα, ακόμη και καφενεία και εφαρμόστηκαν ειδικά μέτρα καθαριότητας και δημόσιας υγιεινής.
Η «ισπανική γρίπη» εμφανίστηκε στη χώρα μας το καλοκαίρι του 1918. Τον Οκτώβριο εκείνου του έτους στην ελληνική πρωτεύουσα σημειώθηκαν συνολικά 1.930 θάνατοι, εκ των οποίων 704 οφείλονταν στη γρίπη, και τον επόμενο μήνα (Νοέμβριος 1918) κατεγράφησαν 1.515 θάνατοι, εκ των οποίων 771 προκλήθηκαν από τη γρίπη. Σοβαρά προβλήματα αντιμετώπισαν πολλές ελληνικές πόλεις, όπως η Πάτρα και η Αμαλιάδα, ολόκληροι νομοί ή νησιά, όπως η Σκύρος, ενώ άλλες περιοχές αντιμετώπισαν μεγαλύτερα προβλήματα που δεν έχει ακόμη καταγράψει η ιστορική έρευνα.
Η νόσος της γρίπης εν έτει 1918
Παρά το γεγονός ότι η γρίπη είχε πλήξει όλη την Ευρώπη, ο ελληνικός Τύπος απέδιδε την ανάπτυξη της επιδημίας στο γεγονός ότι οι στερήσεις και οι κακουχίες από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο δημιούργησαν το κατάλληλο έδαφος. Πάντως, θάνατοι σημειώθηκαν στην Πάτρα, στο Νάυπλιο και τα Τρίκαλα. Θεωρείτο, δε, ότι στην Ελλάδα ήταν ελαφριά η μορφή, αφού στη Βαρκελόνη, στο Παρίσι και σε άλλες πρωτεύουσες ήδη σημειώνονταν, το φθινόπωρο του 1918, περισσότεροι από 200 θάνατοι την ημέρα!
Η Κυβέρνηση ανησύχησε, ενώ το Ιατροσυνέδριο –μετέπειτα Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο– προειδοποίησε για πανδημία και έγραφε στην ανακοίνωσή του πως: «θεωρούμεν σκόπιμον να γνωρίση το κοινόν, ότι τα μικρόβια της νόσου εισέρχονται εις τον οργανισμόν διά του στόματος και ενφέροντα έστω και ελάχιστα συμπτώματα γρίππης. Οι αναρρωνύοντες δέον να πρόσεχωσι πολύ, διότι αι υποτροπαί της νόσου είνε πάντοτε σχεδόν βαρύτεραι και κινδυνώδεις».
Εντυπωσιάζει ο τρόπος που αντιμετώπισε την κατάσταση το ελληνικό κράτος. Η ελληνική κυβέρνηση, πριν ακόμη εμφανιστεί η νόσος, είχε ζητήσει πληροφορίες για τα μέτρα που λάμβαναν τα άλλη κράτη «κατά του αοράτου εχθρού». «Δυστυχώς, διά την γρίππην, δεν υπάρχει φάρμακον προληπτικόν ούτε ωρισμένον τοιούτον, άμα τη εκδηλώσει ταύτης», έγραφαν οι εφημερίδες συμπληρώνοντας ότι ανάλογα με τις περιπλοκές κανόνιζε ο γιατρός τη δίαιτα και τα φάρμακα.
Όσο για την τακτική που θα ακολουθείτο τα δημοσιεύματα δεν άφηναν χώρο για παρερμηνείες: «Το μικρόβιον της γρίππης μεταδιδόμενον διά του αέρος δεν είνε δυνατόν ν’ απομονωθή. Εφ’όσον δε δεν υπάρχει φάρμακον, το οποίον θα θανατώνη τούτο, ούτε εμβόλιον προληπτικόν ή άμυνα κατά της γρίππης δεν είνε ευχερής. Τουλάχιστον κρατικά μέτρα δεν δύνανται να φέρουν άμεσον αποτέλεσμα. Τα άτομα δέον να λαμβάνουν αφ’ εαυτών τα υποδεικνυόμενα μέτρα. Και συγκεντρούνται ταύτα εις ένα και μόνον σχεδόν: την αποφυγήν των συγκεντρώσεων. Είνε το μόνον φάρμακον». Το τελευταίο μάλλον απευθυνόταν στην αντιμετώπιση της πληθώρας των πρακτικών που με γιατροσόφια πλημμύριζαν τις γειτονιές. Σκόρδα, ούζο, διαβάσματα, μαντζούνια, βδέλλες και ό,τι μπορούσε να φανταστεί ο ανθρώπινος νους.
Είναι μακρά και ενδιαφέρουσα η ιστορική πορεία της γρίπης στη χώρα μας. Πάντως, εκείνη τη χρονιά η επιδημία διήρκεσε πολλούς μήνες. Τον Οκτώβριο 1918 παρουσίαζε εν γένει ύφεση λόγω μέτρων υγιεινής που είχαν ληφθεί, ενώ αντιθέτως εξαπλωνόταν στους νομούς Κορίνθου, Νάξου, Αιγίνης, Αμφίσσης, Χανίων, Ζακύνθου, Μεγαλοπόλεως, Λευκάδος, καθώς και στην υπόλοιπη Αττικοβοιωτία (Λιόπεσι, Κριεκούκι, Κακοσάλεσι κ.ά.).
«Αλώβητοι εκ της νόσου παραμένουν η Λακωνία, Ακαρνανία και τινες των νήσων», σημείωναν οι εφημερίδες στα τέλη Οκτωβρίου 1918. Ειδικότερα στην Αθήνα, η επιδημία άρχισε να υποχωρεί στα μέσα Δεκεμβρίου 1918, ενώ «η γρίππη ανεπήδησε πάλιν εις Αμαλιάδαν και Ακαρνανίαν και εις τους μαθητάς ενός σχολείου της Ηλείας» στα μέσα Μαρτίου 1919, οπότε και δήλωσε τις τελευταίες παρουσίες της στη χώρα.

Σάββατο 4 Απριλίου 2020

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Τώρα που έπεσε ο αέρας και η σκόνη ..είδα μια καμήλα να περπατά στα Βιγλιά!!!

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΝΩΣΗ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

Αγαπητά μέλη των συλλόγων γονέων κ κηδεμόνων .
Ευχόμαστε να είστε όλοι καλά με υγεία δύναμη και αντοχή.
Σας κοινοποιούμε το υπόμνημα που κατέθεσε η Ένωση Γονέων Δ Κισάμου στην Α/βαθμια και Β/βαθμια στις 2/4/20  με σκοπό να αντιμετωπιστούν μια σειρά από σοβαρά προβλήματα που έχουν προκύψει σε πολλές οικογένειες και στο Δήμο μας όπως και στην επικράτεια, σχετικά με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το ζήτημα είναι πολύ σοβαρό ,μπροστά στην έλλειψη πρόγνωσης για το πότε θα βγούμε από αυτή τη δύσκολη κατάσταση που ζούμε τώρα και τα παιδιά μας είναι κλεισμένα στο σπίτι απέχοντας άγνωστο για πόσο από την εκπαιδευτική διαδικασία. Όλοι μαζί χρειάζεται να πιέσουμε για τα αιτήματα που αναφέρονται στο παρακάτω υπόμνημα.

Υπόμνημα Ένωσης Γονέων Δήμου Κισάμου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Χανίων
Τηλ. επικοινωνίας 6983676980
 Όλοι εμείς οι γονείς μαζί με τα παιδιά μας βιώνουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση! Σε αυτές τις συνθήκες με υπευθυνότητα ακολουθούμε τις οδηγίες και κατευθύνσεις του ΕΟΔΥ και των αρμόδιων επιστημονικών φορέων και προσπαθούμε να δείξουμε την αλληλεγγύη μας σε όσους τη χρειάζονται.
Είναι, βέβαια, ξεκάθαρο για εμάς ότι το να μείνουμε σπίτι είναι ζήτημα συλλογικής αλληλεγγύης και όχι απλά ατομικής ευθύνης! Δυστυχώς ανάμεσά μας είναι πολλοί οι γονείς που δέχτηκαν τις σοβαρές συνέπειες που έφερε η πανδημία, όπως η ανεργία, η ελαστική εργασία, η μείωση μισθών. Αρκετοί από εμάς δουλεύουμε σε Σούπερ Μάρκετ, σε νοσοκομεία, σε επιχειρήσεις που πολλές φορές δεν τηρούν τα στοιχειώδη μέτρα προστασίας.  Αυτή η πραγματικότητα  πρέπει να μας ενεργοποιήσει όλους, ώστε να σταθούμε «δίπλα» στον συνάνθρωπό μας.
Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο θέλουμε να υποστηρίξουμε τα παιδιά μας που αυτή τη στιγμή βιώνουν έντονο άγχος και ανασφάλεια. Ιδιαίτερα μας απασχολεί η απομάκρυνσή τους από το κοινωνικό τους περιβάλλον και την εκπαιδευτική διαδικασία. Βρίσκονται στο σπίτι με ένα σωρό ερωτηματικά για το τι είναι αυτό που συμβαίνει και κυρίως για το πώς και πότε θα ξεπεραστεί. Αυτά τα ερωτήματα γιγαντώνονται για τα παιδιά της Γ΄Λυκείου που δίνουν Πανελλαδικές εξετάσεις.  Η κύρια ανησυχία όλων των γονιών αφορά στη συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στο πώς θα καλυφθεί η ύλη και δεν θα χαθεί η σχολική χρονιά.
Θέλουμε ο χρόνος των παιδιών μας να γεμίσει εποικοδομητικά και η εκπαίδευση από απόσταση να είναι αποτελεσματική. Αν και γνωρίζουμε πως η διαδικτυακή εκπαίδευση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φυσική επαφή του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του, υπό τις παρούσες, έκτακτες συνθήκες, θεωρούμε μείζονος σημασίας την ισότιμη παροχή της δυνατότητας ασύγχρονης εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές της χώρας, με προτεραιότητα τους μαθητές της Γ’ Λυκείου.
Δυστυχώς το Υπουργείο Παιδείας δεν απαντά σε καίρια ερωτήματα σχετικά με τις υποδομές-προϋποθέσεις που απαιτούνται, από γονείς και εκπαιδευτικούς για τα διαδικτυακά μαθήματα, όπως είναι η επάρκεια γνώσεων για όλα τα μέλη αλλά και καλό εξοπλισμό (Η/Υ, δωρεάν ίντερνετ, ταχύτητες ίντερνετ κ.α.), ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες αυτές ανάγκες.
Η Ένωση μας έγινε δέκτης πολλών καταγγελιών από γονείς που δεν διαθέτουν τα παραπάνω με αποτέλεσμα τα παιδιά τους να αποκλείονται από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση! Όμως και αρκετοί που τα διαθέτουν δεν μπορούν να πάρουν κωδικούς από το Σχολικό Δίκτυο. Και αν πάρουν μετά δεν τους αναγνωρίζει το σύστημα (π.χ. στην πλατφόρμα e-me όταν στέλνεις πρόσκληση για να γίνεις μέλος). Συναντούμε την άρνηση γονέων, λίγους ευτυχώς να παραχωρήσουν κάποιο ‘’mail’’ στο σχολείο που υπάγονται ίσως δεν έχουν μέσο, για να συμμετέχουν τα παιδιά τους στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Εκτός από τις δυσκολίες στη συμμετοχή στην ασύγχρονη εκπαίδευση η έλλειψη σε αρκετούς γονείς του επιπλέον αναγκαίου εξοπλισμού, όπως κάμερες, μικρόφωνα, κ.α., έχει συνέπεια να αδυνατούν πολλά παιδιά να συμμετέχουν στη σύγχρονη μορφή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αντίστοιχα, για εμάς τους γονείς αλλά και τα παιδιά μας, η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες (κινητό, social media, gaming) δεν μπορεί να θεωρείται ικανή συνθήκη για τη χρήση των παιδαγωγικών εργαλείων.  
Ως  Ένωση  Γονέων Δήμου Κισάμου έχουμε γίνει αποδέκτες όλων αυτών των προβληματισμών και τη αγωνίας γονέων, εκπαιδευτικών και μαθητών και ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
Έκτακτη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Παιδείας, για την αγορά του απαραίτητου τεχνολογικού εξοπλισμού και δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο, που είναι όροι απαραίτητοι για την ισότιμη πρόσβαση στην εξ αποστάσεως διδασκαλία. Κάθε μαθητής να έχει ένα δωρεάν tablet και απεριόριστη σύνδεση στο internet. Καμία διακοπή ρεύματος ή σύνδεσης στο διαδίκτυο για κανένα σπίτι.
Να δοθούν άμεσα συγκεκριμένες απαντήσεις από το Υπουργείο Παιδείας, για τον χρόνο λήξης του Σχολικού Έτους. Αντίστοιχα να αποφασιστεί η μη διεξαγωγή των Προαγωγικών και προ παντός η ημερομηνία διενέργειας των Πανελληνίων Εξετάσεων, καθώς και ο άμεσος προσδιορισμός της εξεταστέας ύλης. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία να επικεντρωθεί μόνο σε επανάληψη της ήδη διδαχθείσας ύλης, ενώ η ύλη που θα  “παραδοθεί “ με τηλε-διδασκαλία, να μη θεωρηθεί εξεταστέα.
Μέριμνα ώστε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση να λάβει υπόψη τις ειδικές ανάγκες των μαθητών που είναι ενταγμένοι σε τμήματα ένταξης ή είχαν παράλληλη εκπαιδευτική στήριξη.
Το Δ.Σ. της Ένωσης

ΤΟ 2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ

Ανοικτό σε όποια εκδήλωση που θα σχετίζεται με την πανδημία θα είναι το 2ο Δημοτικό σχολείο Κισάμου, θέλοντας έτσι να συμβάλει και αυτό στην αντιμετώπιση της... 
- Αυτό τόνισε στο blog ο διευθυντής του σχολείου κ. Μιχάλης Μπατουδάκης, και κάνει ιδιαίτερη αναφορά για την Εθελοντική αιμοδοσία* που θα γίνει τις επόμενες μέρες απο το Γενικό Νοσοκομείο Χανίων και τον Δήμο Κισάμου.
- Το σχολείο είναι σε σημείο που μπορεί να φιλοξενήσει τέτοιες δράσεις μιας και έχει μεγάλη αυλή, είναι και σε κεντρικό σημείο της πόλης.

*Για να πραγματοποιηθεί η αιμοδοσία πρέπει να μαζευτεί ένας συγκεκριμένος αριθμός φιαλών αίματος  και αντίστοιχα αριθμός εθελοντών.
Δηλώστε συμμετοχή στην Γραμματεία Δημάρχου: 2822340200

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ΜΟΝΟΠΑΤΙΩΝ ΤΗΣ ΚΙΣΑΜΟΥ

Η Δ/ντρια Δασών έχοντας υπόψη κλπ... αποφάσισε την Συγκρότηση πενταμελής Συμβουλευτικής Επιτροπής Πεζοπορικών – Ορειβατικών Δραστηριοτήτων (ΣΕΠΟΔ) για το Δασονομείο Κισσάμου αποτελούμενη από τους παρακάτω:
1. Σκλαβάκη Πολύμνια ως τακτικό μέλος με αναπληρώτρια την Νούσια Παρασκευή ως εκπρόσωποι της Δνσης Δασών Χανίων
2. Μπαρνιά Αντώνη ως τακτικό μέλος με αναπληρωτή τον Λυμπεράκη Πέτρο ως εκπρόσωποι του Φορέα Διαχείρισης Σαμαριάς
3. Πενθερουδάκη Μάρκο ως τακτικό μέλος με αναπληρωματικά μέλη τους Μπαδογιάννη Σταύρο και Μαζωνάκη Γεώργιο ως εκπρόσωποι του ΕΟΣ Χανίων
4. Βεγλιρή Εμμανουήλ ως τακτικό μέλος με αναπληρωτή την Κασσελάκη Αιμιλία ως εκπρόσωποι της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων
5. Κουφάκη Μαρία ως τακτικό μέλος με αναπληρώτρια την Μαρακάκη Βασιλική ως εκπρόσωποι του Δήμου Κισσάμου
Το έργο της επιτροπής αυτής καθορίζεται στα εδάφια α,β,γ,δ,ε της παρ.3 του άρθρου 15 της ΥΑ151344/165/18-1-2017 «Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης, διάνοιξης και συντήρησης των ορειβατικών – πεζοπορικών μονοπατιών» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Η ΣΕΠΟΔ οφείλει να παρέχει την αρωγή της για τα θέματα αυτά προς την Δνση Δασών Χανίων.

Κατά αρχάς χαιρετίζουμε την προσπάθεια αυτή να συγκροτηθεί η επιτροπή. Βέβαια δεν ξέρω εκτός των μελών του ΕΟΣ (Μπαδογιάννη και Μαζωνάκη) αν ξέρουν ποια είναι τα Κισαμίτικα μονοπάτια, αν τα έχουν περπατήσει ώστε να τα αναδείξουμε. 
Πάντως σαν αρχή καλά πάμε... επόμενος στόχος η συγκέντρωση των μονοπατιών απο τους ειδικούς που τα ξέρουν. Και στην Κίσαμο υπάρχουν πολλά και καλά ακόμα μονοπάτια, μάλιστα μερικά είναι και καλοδιατηρημένα.


ΑΠΟΡΡΙΦΘΗΚΑΝ ΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΥΨΟ

Τον Φεβρουάριο του 2020 με ομόφωνη απόφαση ο Δήμος Κισάμου, επαναβεβαίωσε την θέση του οτι δεν θέλει πλέον λατομεία στα Εννιά χωριά.
Μάλιστα ο δήμαρχος Κισάμου κ. Γιώργος Μυλωνάκης, είχε πει και έγινε πράξη οτι, ο Δήμος θα προσφύγει στη δικαιοσύνη για το θέμα, ασκώντας ειδική διοικητική προσφυγή στο Υπουργείο Περιβάλλοντος &΄Ενέργειας και στην Γενική Γραμματεία Ενέργειας Ορυκτών Πρώτων Υλών Δ/νση Μεταλλευτικών, αλλά και κατά της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης η οποία προχώρησε σε έγκριση διενέργειας ερευνητικών εργασιών του ΒΟ γύψου σε τρεις τοποθεσίες, στην ευρύτερη περιοχή Προφήτης Ηλίας, Στομίου, Βάθης Ιναχωρίου, σε συνολική έκταση περίπου 600 στρεμμάτων.
Τελικά ένα μήνα μετά οι προσφυγές απορρίφθηκαν απο την αποκεντρωμένη και πλέον ο μοναδικός τρόπος για να μην γίνουμε πάλι λατομείο είναι να προσφύγουμε στα δικαστήρια αποδεικνύοντας οτι η έκταση είναι δική μας... και ποιος ο λόγος να μας την καταπατούν!!!!
Φυσικά να μην ξεχάσουμε οτι εδώ και 10 χρόνια κάποιοι που αγωνίζονται φωνάζουν οτι Λατομεία γύψου δεν προβλέπονται ούτε από την υπό θεσμοθέτηση Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη (Ε.Π.Μ.), ούτε από το Σχέδιο Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) του Δήμου... 
Τελικά τόσο αξία έχει ο ΓΥΨΟΣ* ή κάτι άλλο παίζεται στην περιοχή μας;