Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Δευτέρα 26 Αυγούστου 2019

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΣΕ ΨΗΦΟΥΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΑΣ ΚΑΛΕΙ...

Την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου θα συγκληθεί η πρώτη συνεδρίαση του νέου Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κισάμου. Την πρώτη συνεδρίαση συγκαλεί ο πρώτος σε ψήφους Δημοτικός Σύμβουλος του συνδυασμού της πλειοψηφίας κ. Μαυροδημητράκης Σπυρίδων.  
 Η συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί μάλλον πρωινές ώρες ακόμα δεν αποφασίστηκε, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Κισάμου και σε αυτήν την πρώτην πανηγυρική της Νέας Δημοτικής Αρχής θα εκλεγούν ο Πρόεδρος, ο Αντιπρόεδρος και ο Γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου, τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, όπως και τα μέλη των Αντιπροσώπων του Δήμου στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων. 
Ενδεχομένως να μάθουμε και με ακρίβεια και τους αντιδημάρχους που μάλλον υπάρχει δυσκολία.... 
Μαυροδημητράκης -Χριστουλάκης-Χαχλάκης;
Μαυροδημητράκης -Χριστουλάκης- Θεοδορωγλάκης;
Μαυροδημητράκης -Χριστουλάκης- Κελαιδης;
Κάπως έτσι....

ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΧΟΡΟΣ ΤΟ 1893

Το Ιούνιο 1893  έρχεται ο Ιταλός περιηγητής και γεωλόγος Βιτόριο Σιμονέλι στην Κρήτη.Στο ταξίδι του αυτό γράφει για μια εμπειρία που είχε στις Βρύσες Αποκορώνου!!!.
....Εκείνο το βράδυ διανυκτέρευσα σε χάνι των Βρυσών. Μπαίνοντας μέσα αντίκρισα καμιά τριανταριά άτομα να κάθονται κυκλικά. Άλλοι ήταν απασχολημένοι με το να κάνουν το νερό στους ναργιλέδες να γουργουρίζει και άλλοι με το να στρίβουν τσιγάρα, στη μέση ένας νεαρός τραγουδούσε με την συνοδεία κρητικής λύρας. Ήταν από εκείνα τα τραγούδια που αποκαλούνται μαντινάδες. Το μουσικό θέμα ήταν τελείως απλό και η απόδοση του στηριζόταν σ ένα ανακάτεμα ένρινων και μεταλλικών ήχων. Όμως οι στίχοι ήταν πράγματι όλο πάθος και χάρη. Το τραγούδι έλεγε:
-Άνοιξε πόρτα τση ξανθής, ξανθής και μαυρομάτας.
-Ποιος είσαι, πως σε κράζουνε, τι παρανόμι έχεις;
-Εγώ ΄μαι αυτός που σου 'φερνε τα ψάρια, τσι ντομάτες
και τα σταφύλια τα γλυκά κι εφίλιεσε στα χείλη.
-Πες μου σημάδι της αυλής να κατεβώ ν΄ανοίξω.
-Έχεις μηλιά στην πόρτα σου και κλήμα στην αυλή σου,
κάνει σταφύλι ροζακί, κάνει κρασί μοσχάτο
κι όποιος το πιει τονώνεται και πάλι αναζητά το.
-Ψώματα λες, μαριόλου γιε, η γειτονιά σου τα΄πε.
Πες μου σημάδια του σπιτιού ν' ανοίξω να 'μπεις μέσα.
- Χρυσή καντήλα κρέμεται στην μέση του σπιτιού σου
και φέγγει σου και γδύνεσαι και στρώνεις και κοιμάσαι.
-Ψώματα λες, μαριόλου γιέ, η γειτονιά σου τα΄πε.
Πες μου σημάδια του κορμιού ν'΄ανοίξω να 'μπεις μέσα.
-Έχεις ελιά στο μάγουλο, ελιά 'χεις και στην πλάτη
και εις τη μέση τω βυζώ τ' άστρη και φεγγάρι
-Σκλάβες, γλακάτε, ανοίξετε ούλες τσι πόρτες
να 'μπει και συ βάγια ετοίμασε το νυφικό κρεβάτι.
Χριστέ μην κράξει πετεινός και μη χαράξει η μέρα,
για να 'χω στην αγκάλη μου την άσπρη περιστέρα.
Μετά το τραγούδι ακολούθησε χορός. Τρεις άντρες πιασμένοι από τα χέρια άρχισαν να γυρνούν αργά στο δωμάτιο εκτελώντας άλματα με τελετουργική σοβαρότητα, ενώ η κρητική λύρα συνέχισε να βουίζει σαν κουνούπι κολλημένο στο τζάμι. Ένας υπέροχος γέροντας, μια φυσιογνωμία βγαλμένη από πίνακα του Τιτσιάνο, ήταν ο επικεφαλής της ομάδος των χορευτών. Κάθε τόσο απομακρυνόταν από τους υπόλοιπους και ακολουθώντας αντίστροφη κίνηση στον κύκλο, απευθυνόταν προς αυτούς με μεγαλοπρεπείς χειρονομίες...επιβεβαίωση ότι όλα ήταν μνήμες μιας πανάρχαιας θρησκευτικής τελετής.
Από το βιβλίο "CANDIA" του Vittorio Simonelli σε επιμέλεια Εκκεκάκη Γ.

ΜΑΛΑΘΥΡΟΣ ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΘΥΣΙΑΣ

Αύγουστος 1944 στην Κίσαμο. 
Της Ζαχαρένιας Σημανδηράκη
Ολόκληρη η επαρχία μαζί με το υπόλοιπο Νησί στενάζει από τις βαριές αλυσίδες κι ας αχνοδιαγράφεται κάπου μακριά μια τρεμάμενη ελπίδα για φως και λευτεριά. Υπόδουλοι οι Κρητικοί, δεν χάνουν το θάρρος τους και ατσαλώνοντας τις καρδιές και τα μπράτσα, τα λιωμένα απ’ τις στερήσεις και τις κακουχίες, προσπαθούν, μάχονται, λαβαίνουν μέρος φανερά ή κρυφά σε σαμποτάζ. ΄Αλλοι σαν αντάρτες κι άλλοι μέσα απ’ τα χωριά τους, κάνουν ό,τι είναι μπορετό για να φέρουν μια ώρα αρχύτερα την πολυπόθητη μέρα. Συνεργάζονται με Άγγλους και με άλλους συμμάχους που βρίσκονται ακόμη στο Νησί κι αψηφούν τους κινδύνους καθώς οι Γερμανοί εντείνουν τις προσπάθειές τους για να ξαναγίνουν κύριοι της κατάστασης.
Τρεις εστίες Γερμανών βρίσκονται κοντά στο χωριό Μαλάθυρος στην Κίσαμο των Χανίων: στις Βουκολιές, στον Κουρφαλώνα και στην Επισκοπή. ΄Οπως γίνεται σχεδόν πάντα, κάποια προδοσία φανερώνει πως ανάμεσα στο χωριό Μεσαύλια και στη Μαλάθυρο βρίσκεται φυλάκιο ΄Αγγλων που διαθέτει ασύρματο και ομάδα δολιοφθορών, με την οποία συνεργάζονται οι Μαλαθυριανοί.
Και ξεκινούν οι Γερμανοί στις 27 Αυγούστου από τον Κουρφαλώνα και την Επισκοπή, ενώ η ομάδα των Βουκολιών διασπάται – οι μισοί μένουν στην κωμόπολη, ενώ οι υπόλοιποι, πεζοπορώντας δύσβατους δρόμους, φθάνουν στα Μεσαύλια και από εκεί αρχίζουν προσεχτικά να προχωρούν προς τη Μαλάθυρο. Νύχτα φθάνουν στους λόφους και στις λαγκαδιές γύρω από το χωριό. Σαν πουλιά αρπαχτικά, σαν τσακάλια, περιμένουν το ξημέρωμα. Και σαν παίρνει να χαράζει στο πεντακάθαρο στερέωμα, αρχίζουν να στενεύουν τον κλοιό, να ζώνουν το μισοκοιμισμένο ακόμη χωριό.
Χάραμα της Δευτέρας 28ης Αυγούστου 1944....

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Τελωνείο... Ναι οι σημαίες είναι ωραίο θέαμα στην προβλήτα, ειδικά όταν υπάρχει και μνημείο πεσόντων εκεί. Δηλώνουν πολλά, τιμή δόξα και υπερηφάνεια..φυσικά όταν κυματίζει μισοφαγωμένη απο τον βοριά εδώ και κάμποσες μέρες προκαλεί αντίθετα συναισθήματα.. αδιαφορίας.
Μια αλλαγή την χρειάζεται...

ΒΛΑΤΟΣ 2019

Τα σίδερα σκουριένουνε τα ξύλα λαθρακιούνε ω τσοι παντέρμους τσοι σκοπούς κι ως πότες θα βαστούνε…
Καμηλάκη Αρετή-Ουζουνίδης Βαλάντης, σε μια υπέροχη μουσική βραδιά στον Βλάτος. Λίγος αλλά εκλεκτός κόσμος άκουσε απο μια πραγματική δεξιοτέχνισσα του βιολιού σκοπούς της Κισάμου και όχι μόνο.


ΚΑΛΟΤΑΞΙΔΟ ΔΗΜΑΡΧΕ..

Το βιβλίο του Αντώνη Ελ. Σχετάκη είναι ένα από τα καλύτερα ιστορικά μυθιστορήματα της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας. Ένα έργο που θα μας ταξιδέψει από την Κίσαμο και τα Χανιά, στην Οδησσό στη δύση του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου. Ένα συγκλονιστικό, κινηματογραφικό ταξίδι σε εποχές που δεν ζήσαμε, μα που ο συγγραφέας φροντίσει να αναπλάσει ως και στην τελευταία λεπτομέρεια. Όταν μου έδωσε το πρωτότυπο κείμενο για να το διαβάσω, το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να σταματήσω. Μα δεν είναι μόνο η πλοκή, δεν είναι μόνο η δράση που το καθιστά εξαιρετικό. Είναι και πολλά ακόμα…
Χρήστος Τσαντής, επιμελητής της έκδοσης 

  Η αλήθεια είναι οτι διάβασα και γω, λίγες σελίδες απο το χειρόγραφο πριν το πάρει ο εκδότης και έμεινα με την αγωνία πότε θα το διαβάσω ολάκερο.  


Για τον Αντώνη Σχετάκη για όσους δεν τον ξέρουν....γεννήθηκε στο Καστέλι Κισάμου το 1942 όπου παρακολούθησε μαθήματα μέχρι την Τετάρτη τάξη του Γυμνασίου και συνέχισε τις δυο τελευταίες τάξεις στο δεύτερο Γυμνάσιο Αρρένων Χανίων. Σπούδασε στη Μαθηματική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Δίδαξε στο δημόσιο σχολείο για πέντε χρόνια και συνέχισε ως ελεύθερος επαγγελματίας φροντιστής Μαθηματικών στην Κίσαμο. Υπηρέτησε στο Πυροβολικό. Εκλέχτηκε Δήμαρχος Κισάμου το 1975, επανεκλέχτηκε το 1978, το 1987, και το 1995. Ενδιάμεσα χρημάτισε δημοτικός σύμβουλος επί 12 χρόνια και τέσσερα χρόνια ως ειδικός συνεργάτης του Δημάρχου Μηθύμνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, πρόεδρος του Κέντρου Παιδικής Μέριμνας και του ΠΙΚΠΑ Χανίων, πρόεδρος του 9ου Συμβουλίου Περιοχής Νομού Χανίων, αντιπρόεδρος της ΤΕΔΚ Χανίων, αντιπρόεδρος της ΑΝΕΤΕΚ, αντιπρόεδρος της ΑΝΕΝ, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Πολυτεχνείου Χανίων, μέλος της επιτροπής σύνταξης του πολεοδομικού νόμου 1337/83, αντιπρόσωπος στο Συμβούλιο Ανωτάτης Παιδείας, αντιπρόσωπος ΟΤΑ στην Διοικούσα επιτροπή του ΟΑΔΥΚ, μέλος στην επιτροπή επιστροφής του παππού Ειρηναίου, μέλος πολλών επιτροπών και συλλόγων.

Καλοτάξιδο Αντώνη!!

Κυριακή 25 Αυγούστου 2019

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕ ΤΟΝ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ ΣΤΙΒΟΥ Ο ΑΟ ΚΙΣΑΜΟΥ

Λάμπρος Φραντζεσκάκης.
Ο 29χρονος Λάμπρος Φραντζεσκάκης, με καταγωγή από την Δρακώνα Κολυμβαρίου, γεννήθηκε στις 26 Σεπτεμβρίου 1989 και μεγάλωσε στην πόλη των Χανίων, όπου και έκανε τα πρώτα του βήματα στον κλασσικό αθλητισμό. 
 Ήδη, από το 1996, σε ηλικία μόλις επτά ετών, ξεκίνησε ως αθλητής της Ακαδημίας του Αθλητικού Ομίλου Κύδων, με προπονητή τον Γιώργο Κονταράκη, ο οποίος πρώτος διέκρινε το ταλέντο του νεαρού αθλητή. Διακρίθηκε πολλές φορές στις μικρές κατηγορίες στα αγωνίσματα των 60μ, μήκους αλλά και στα 3θλα (60μ-Μήκος-1000μ) που διεξάγονταν εκείνη την εποχή για αυτές τις ηλικίες (σημερινά 4θλα).
Σε ηλικία 11 ετών προωθείται στο προαγωνιστικό τμήμα του συλλόγου όπου τον αναλαμβάνει ο Μιχάλης Μανουσάκης με τον οποίο και προπονείται για τα επόμενα 10 χρόνια.
Στην κατηγορία των Παμπαίδων κατείχε αρκετές διακρίσεις μεταξύ των οποίων η 1η θέση στα 80μ στο σχολικό πρωτάθλημα στίβου Γυμνασίων το 2004, η συμμετοχή του στα διασυλλογικά πρωταθλήματα Παμπαίδων και Παίδων εκείνης της χρονιάς και η συμμετοχή του στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Παμπαίδων ....

Σάββατο 24 Αυγούστου 2019

ΣΤΟ ΒΛΑΤΟΣ

Στο Βλάτος αύριο βράδυ (8.30-11.30) η Αρετή Καμηλάκη σε μια μοναδική συναυλία στην αλειτούργητη εκκλησία της Υπαπαντής στον όμορφο αυτό χώρο. Η Αρετή που ζει στην Θεσσαλονίκη, γεννήθηκε στην Κίσαμο, ξεκίνησε την παραδοσιακή της πορεία με δάσκαλο τον αείμνηστο Μιχάλη Κουνέλη και συνέχισε με τον Θοδωρή Πολυχρονάκη. Στην συνέχεια πέρασε στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης, όπου πήρε ειδίκευση στο παραδοσιακό βιολί. 
Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να την ακούσουμε μιας και όπως έμαθα ξεσηκώνει Κρητικούς και μη με την μουσικής της στην συμπρωτεύουσα.

ΠΑΛΑΙΟΚΑΣΤΡΟ ΠΟΛΥΡΡΗΝΙΑ 1864

Μια σπάνια γκραβούρα ενός περιηγητή που πέρασε απο την Κίσαμο και πήγε Πολυρρήνια. Στα μικρά γραμματάκια διασπαρτα στην γκραβούρα αναφέρει ονόματα και ανάμεσα σε αυτά υπάρχει η λέξη  Παλαιόκαστρο 29 Απριλίου 1864.
Βρίσκεται σε ιδιωτική συλλογή 
Η αλήθεια είναι οτι απο την Κίσαμο πέρασαν πάρα πολλοί τυχοδιώκτες περιηγητές, οι περισσότεροι για να κλέψουν.. φυσικά και έκλεψαν, σαν αντάλλαγμα μας έμεινα τα έργα τους. 
Το 2008 είχαν γράψει για τους περιηγητές που επισκέφτηκαν την Κίσαμο και έγραψαν κάτι καλό-κακό για αυτήν. Κατά σειρά την επισκέφτηκαν....
Μπουοντελμόντι 1415
Λιθγκό 1582
Πόκοκ 1739
Σαβαρή 1779
Πάσλει 1834
Σπράτ 1852
Στίλμαν 1865
Σιμονέλι 1893

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΩΡΑ

Ο πολιτικός όρκος δίνεται από όσους: α) δεν πιστεύουν σε καμιά θρησκεία, β) πιστεύουν σε θρησκεία που απαγορεύει τον όρκο και γ) δεν θέλουν να φανερώσουν το θρησκευτικό τους φρόνημα ανεξάρτητα από το περιεχόμενό του...αυτά και άλλα πολλά αναφέρει σε επιστολή του στα Χανιώτικα Νέα, ο ένας εκ των τριών που ορκίστηκαν πολιτικά, από τον νέο δήμαρχο Κισάμου κ. Μυλωνάκη (φωτο) και πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Μαλαθύρου, κ. Σπύρος Δαράκης.
- Η αλήθεια είναι ότι συζητήθηκε αυτό το γεγονός ....και άλλη μια αλήθεια είναι ότι προκάλεσε έκπληξη σε πολλούς, όχι γιατί έγινε, αλλά γιατί πρέπει να μάθουμε με το ζόρι αν οι τρεις εκλεγμένοι μας, είναι τελικά άθεοι...!!!
Την απορία λοιπόν μας την έλυσε ο Σπύρος ...ένα από τα παραπάνω νοιώθουν οι τρεις εκλεγμένοι μας και έπραξαν το σωστό γι αυτούς...που συμπληρώνει στην επιστολή του με κάτι ακόμα που το γνωρίζουν πολύ καλά όσοι ασχολούνται με τα της θρησκεία, "οι αληθινοί χριστιανοί δεν επιτρέπεται να ορκίζονται, ιερείς και επίσκοποι δίνουν μόνο διαβεβαίωση κατά την ανάληψη των καθηκόντων τους." Δηλαδή αν το ερμηνεύσουμε σωστά ορκίζονται αυτοί που δεν είναι καλοί χριστιανοί....ή κάνω λάθος;
Μπερδεψοδουλειά και ανακατωσούρα δίχως λόγο... εγώ για παράδειγμα, συν κάμποσοι άλλοι δεν ψηφίσαμε τον κάθε σύμβουλο ή δήμαρχο ή τοπικό για τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις, αλλά με γνώμονα μόνο την ατομική και πολιτική του ικανότητα (άσχετο αν δεν την πιστεύουμε, πάντως ευκαιρία του δίνουμε). 
Είμαι χριστιανός, από την μεριά μου που λένε, θεωρώ λάθος όμως τον Θρησκευτικό όρκο, ειδικά στην πολιτική, που έχει τόσα πολλά μυστικά και παράπλευρα σκοτεινά μονοπάτια .. γιατί πάντα αυτός o όρκος αθετείτε και το ξέρουμε πολύ καλά όλοι. Φυσικά κι ένας όρκος δεν καταργεί την Ορθοδοξία.. υπάρχουν πολλά περισσότερα και σοβαρότερα ζητήματα που ζητάνε λύση και είναι ντροπή να κολλάμε στον άλλο, επειδή δεν ορκίστηκε θρησκευτικά, την λέξη Άθεος...
Στην φωτο αν την κοιτάξετε καλά θα δείτε ότι και οι τρεις που ορκίζονται πολιτικά χαμογελούν γιατί ξέρουν τι κάνουν.... οι άλλοι είναι το πρόβλημα!!
Και μια και ανέφερα την λέξη όρκο ... έχω και ένα απωθημένο μέσα μου με μερικούς  Βουργαριανούς και θα το βγάλω τώρα που είναι η κατάλληλη στιγμή. 
- Ένας όρκος δεν μας κάνει καλύτερους Χριστιανούς, ίσα-ίσα όταν τον ζητάμε απεγνωσμένα για να αποδείξουμε κυριαρχία, μας κάνει μικρούς, άθλιους, τιποτένιους, ανθρωποφάγους... *
*Καλύτερα να μην απαντήσουν όσοι τους πειραξαν τα τελευταία λόγια ...γιατί θα τους κατατροπώσω αν ανοίξουν το στόμα τους.

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ... ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΟΝΟΙ ΜΑΣ

Βλέπουμε κάποιες φορές στον τόπο που ζούμε, εικόνες που προκαλούν οργή, και αγανάχτηση, και σκεφτόμαστε γιατί εμείς σαν τόπος να μην μπορούμε να πάμε μπροστά, όπως τόσοι άλλοι!
 Ανθρώπους –μουλάρια, και συγνώμη αν προσβάλουμε τα αθώα αυτά ζώα, βλέπουμε να κάνουν αισχρά πράγματα στη ζωή τους, όπως να σου πετάνε στο χωράφι σου τον παλιό τους καναπέ!
Δεν φοβούνται άραγε κάτι τέτοιοι, μήπως την στιγμή που κάνουν κάτι ανάλογο, τους δει κανένα μάτι και τον μάθουμε?
Τα μουλάρια και γαϊδούρια πράγματι δεν χάθηκαν από την τοπική κοινωνία, αντικαταστάθηκαν από ανθρωπόμορφους αλήτες, που ζουν δυστυχώς ανάμεσα μας.
Αυτοί οι τύποι, θα πρέπει να μαθαίνονται και να στιγματίζονται από την τοπική κοινωνία..
Οι Κρητικοί δεν είχαν τέτοιο χαραχτήρα, τώρα τελευταία τον απόχτησαν, κι αυτό ευτυχώς μονάχα  μια μερίδα γαϊδουρομούλαρα.‎
Γεώργιος Χουστουλάκης‎ 
ΜΕΣΑΡΑ

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΤΕΤΟΙΑ

Στα περισσότερα χωριά οι κάδοι είναι εκτός των σπιτιών για πολλούς και διάφορους λόγους.... δεν τα μαζεύουν καθημερινά, δυο φορές την βδομάδα, τους ξεχνάνε, βαριούνται να περάσουν, οπότε οι κάδοι μακρυά από τα σπίτια,  για ασφάλεια. Έλα σου όμως που όσοι μένουν πλέον εκεί είναι κάποιας ηλικίας και δεν είναι εύκολο το πήγαινε έλα των σκουπιδιών!! Λύση ο καλός γείτονας που τα μαζεύει καθημερινά και τα μεταφέρει στον κεντρικό κάδο.... (ΦΩΤΟ)
Μάλιστα σε ένα e-mail που πήρα απο την Χρυσοσκαλίτισσα, ευχαριστούν τον κ. Γιάννη Χοχλάκη γιατί ανταποκρίθηκε με εξαίρετη ευαισθησία σε μια περιοχή που τα σκουπίδια είχαν να τα πάρουν 15 μέρες.... 
Θεματάκια πολλά με τα σκουπίδια που ο υπεύθυνος αντιδήμαρχος (λέγε με Σπύρο), έχει ήδη καθίσει και σχεδιάζει τα πως και τα γιατί, για μια περιοχή, όπως είναι ο δήμος Κισάμου, που έχει πολλά και δύσκολα δρομολόγια. Ας ελπίσουμε οτι θα βρεθούν λύσεις για όλα απλά πρέπει να καταλάβουμε και εμείς οτι στην αλλαγή της δημοτικής αρχής τα πράγματα θα είναι λίγο περίπλοκα... ώσπου να πάρουν μπρος.

ΚΑΝΤΑΔΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Δευτέρα 26 Αυγούστου τα στενοσόκακα αποκτούν ζωή....
Άλλη μια  προσφορά του συλλογου προβολής Κισάμου "Η Γραμβούσα".

ΚΑΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ…

-Ξέρεις τι σκεφτήκαμε να παίξουμε σήμερα; 
μου είπαν χαρούμενα οι δυο μικρές γειτόνισσές μου την ώρα που πάλευα να αδειάσω και να καθαρίσω την αποθήκη μου. Πλάι μου είχα μεταξύ άλλων και μια βιαστικά διπλωμένη, άδεια, μεγάλη σακούλα από σκυλοτροφή που θα πήγαινε στην ανακύκλωση…
Δεν περίμενα να ακούσω και τίποτα το σπουδαίο, ήμουν και λιγάκι ανυπόμονη, επειδή βιαζόμουν… Αλλά έχει πλάκα να μαθαίνω πότε-πότε τις κοριτσίστικες ιδέες τους. Όλο το καλοκαίρι κάνουν ποδήλατο, παίζουν, χαίρονται, τσακώνονται, σκαρώνουν πράγματα… Πέρυσι είχαν φτιάξει ένα «μαγαζί» και πουλούσαν χυμούς. Φέτος τι; 
-Θα παίξουμε ότι είμαστε εθελοντές!
-Τι εννοείτε;
-Ε… να, θα πάμε να καθαρίσουμε το Θεοχαράκειο από τα σκουπίδια! Είναι χάλια!
Ομολογώ ότι αυτήν την ιδέα δεν περίμενα να την ακούσω. Τα παιδιά σκαρφίστηκαν ένα παιχνίδι το οποίο όχι μόνο θα τους προκαλούσε ευχαρίστηση, αλλά θα ομόρφαινε και τον χώρο στον οποίο πάνε κάποιες φορές και παίζουν. Δεν βιάστηκα όμως να χαρώ, καθώς ξέρω ότι τα παιδιά πάνω στο παιχνίδι ξεχνιούνται και μπορεί να μην ολοκληρώσουν το έργο τους ποτέ. Τους είπα ότι αν θέλουν μπορούν να γεμίσουν την μεγάλη σακούλα της σκυλοτροφής που είχα δίπλα μου κι αν τα καταφέρουν, να έρθει η μια να με φωνάξει να πάω να δω το έργο τους.
Συνέχισα τη δουλειά μου την ώρα που τα κορίτσια έφευγαν χαρούμενα και μέσα σε λίγα λεπτά ξέχασα εντελώς το παιχνίδι τους…
Μετά από μισή ώρα ακούω τη χαρούμενη φωνή της Μαρίας:
-Τελειώσαμε! Η Εμμανουέλα είναι στο γήπεδο!
Ενθουσιασμένοι αρπάξαμε το κινητό και το drone να φωτογραφίσουμε και να βιντεοσκοπήσουμε το αποτέλεσμα. Η διαφορά ήταν εμφανής προτού καν μπούμε στο γήπεδο. Οι γωνίες που τις προηγούμενες μέρες ήταν γεμάτες σκουπίδια ήταν πεντακάθαρες. Το ίδιο και το μέρος με τις καλαμιές. Η Μαρία κρατούσε τη σακούλα από τη σκυλοτροφή που της έδωσα και η Εμμανουέλα κρατούσε μια μαύρη σακούλα που της είχε δώσει η μαμά της. Και οι δυο φορούσαν γάντια μιας χρήσης και χαμογελούσαν περήφανες. Οι σακούλες τους ήταν γεμάτες μπουκάλια, κουτάκια από μπύρες και σακουλάκια από πατατάκια που κάποιοι άλλοι είχαν πετάξει. 
Απαθανατίσαμε τη στιγμή, γιατί όποιος κάνει κάτι καλό για την Κίσαμο και για το περιβάλλον, πόσο μάλλον αν είναι παιδί και πίσω από το έργο του δεν κρύβεται κάποια παρότρυνση ενήλικα,  πρέπει να είναι περήφανος και του αξίζει ένα μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ.
Τι μπορούμε όλοι μας να μάθουμε από τη μικρή Εμμανουέλα και την μικρή Μαρία;
1ον: Τα παιδιά, παρόλο που είναι μικρά, έχουν πείσμα και μπορούν ακόμα και χωρίς δική μας παρότρυνση να κάνουν σπουδαία πράγματα για την κοινωνία, αν δεν τους κόβουμε τα φτερά. Οι μικρές ρώτησαν τις μανάδες τους αν τους επιτρέπουν να καθαρίσουν το γήπεδο κι αυτές συμφώνησαν.
2ον: Τα παιδιά αγαπούν τον τόπο μας καθαρό και χωρίς σκουπίδια.
3ον: Η δημοσιοποίηση των προβλημάτων του τόπου μας στην  τοπική εφημερίδα είναι σημαντική, καθώς έτσι οι πολίτες τα συζητούν. Τα κορίτσια προφανώς εμπνεύστηκαν από τις συζητήσεις που έγιναν στη γειτονιά χάρη στο άρθρο του Ιωάννη Παπαδάκη στο Σαδεντρέπεσαι που είχε θέμα τους βανδαλισμούς του γηπέδου.
Μετά από όλα αυτά σκέφτηκα ότι … αν δύο μικρά κορίτσια κατάφεραν να καθαρίσουν ένα ολόκληρο γήπεδο μέσα σε ελάχιστο χρόνο, υπάρχει ελπίδα ότι ίσως κάποιοι άλλοι σωματικά πιο δυνατοί, θα μπορούσαν να επιστρέψουν και τη βαριά πόρτα του γηπέδου στη θέση της.
Είμαι σίγουρη, βέβαια, ότι θα βρεθούν κι εκείνοι οι οποίοι θα δηλώσουν ενοχλημένοι από την δημοσίευση της όμορφης πράξης των παιδιών. Θα πούνε ότι αν εμείς κάνουμε αυτά που θα έπρεπε να κάνει ο δήμος, τότε η δημοτική αρχή επαναπαύεται… 

Εγώ τι να σας πω; Έναν χρόνο τώρα καθημερινά σχεδόν πάω στο γήπεδο. Έναν χρόνο οι κάδοι άδειασαν ελάχιστες φορές (μετρημένες στα δάκτυλα του ενός χεριού), γιατί μέχρι προχθές δεν υπήρχε μεγάλος κάδος εκεί κοντά και η εργαζόμενη που αδειάζει τους μικρούς κάδους έπρεπε να σέρνει τις βαριές γεμάτες σακούλες σε μια απόσταση 100 μέτρων περνώντας πάνω από τη γέφυρα για να τις αδειάσει. Κάποιοι καθάριζαν λίγο το γήπεδο, αλλά δεν δημοσίευαν την πράξη τους. Οπότε ο δήμος δεν γνώριζε ότι υπάρχουν μικροί εθελοντικοί καθαρισμοί… 
Παρόλα αυτά όλοι  που περνούν από το γήπεδο γνωρίζουν ότι οι κάδοι ακόμα και τώρα είναι υπερχειλισμένοι. Ακόμα κι ο δήμος γνωρίζει το πρόβλημα. Θέλω να πιστεύω ότι δεν αδιαφορούσε για το τεράστιο οικολογικό και αισθητικό πρόβλημα του γηπέδου, αλλά για κάποιον λόγο το πρόβλημα είχε διαφύγει από την αντίληψή του ή δεν έβρισκε λύση. 
Από την άλλη, επειδή μας αρέσει για τα πάντα να κατηγορούμε κάποιον άλλον, αναρωτιέμαι… Όταν έχεις χέρια ερχόμενος για να φέρεις το νερό, την μπύρα, τα πατατάκια κτλ. και για να παίξεις μπάσκετ ή τένις, πώς γίνεται φεύγοντας ξαφνικά να μην έχεις πια χέρια για να τα πάρεις μαζί σου;  
Υ.Γ.: Με την δημοσίευση της όμορφης πράξης των κοριτσιών, μετά βέβαια από συγκατάθεση των γονέων τους, ελπίζω να γίνει κάτι για να βελτιωθεί η κατάσταση και να μην ξαναδούμε αντί για γήπεδο, σκουπιδότοπο.
Ίρις Βεστάκη


Παρασκευή 23 Αυγούστου 2019

ΣΤΟ ΚΟΛΥΜΒΑΡΙ

Πήγαν να ξεφορτωθούν την παράνομη χωματερή δίνοντας της φωτιά και κόντεψαν να καούν οι ελιές και οι περιουσίες τους στον κόμβο του Κολυμβαρίου.
Δυστυχώς όπως επανειλημμένως έχω τονίσει μέσα από αυτές τις σελίδες όλες οι γέφυρες από την Κίσαμο ως και τα Χανιά  που δεν είναι κύριες αρτηρίες είναι χώρος εναπόθεσης μπαζών.

Στις δικές μας μπορείτε να βρείτε ότι θέλετε από βάρκες ως και μικρά αυτοκίνητα, κοτέτσια, αντίκες και όλα τα αδρανή υλικά απο τις ανακαινίσεις των σπιτιών μας. Μάλιστα τελευταία βρέθηκαν και  λεκάνες και εκατοντάδες πλακάκια από ανακαίνιση ξενοδοχείου... 
Για να μην κλαίμε αργότερα καλό είναι να καθαριστούν όλες και να κοπούν τα ανάλογα πρόστιμα μα όλοι που πάνε τα μπάζα τους εκεί, γράφουν...και τ όνομα τους.

ΜΑΡΤΥΡΙΚΗ ΜΑΛΑΘΥΡΟΣ

ΔΗΜΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ  ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΡΤΥΡΙΚΗΣ ΜΑΛΑΘΥΡΟΥ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΑΡΤΥΡΙΚΗΣ ΜΑΛΑΘΥΡΟΥ
ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΧΑΝΙΩΝ
ΔΙΗΜΕΡΟ ΕΠΕΤΕΙΑΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ "ΤΙΜΗΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗΣ"
ΣΤΗ ΜΑΛΑΘΥΡΟ ΚΙΣΣΑΜΟΥ
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Σας προσκαλούμε στο διήμερο επετειακών εκδηλώσεων ‘’Τιμής και Μνήμης’’ στη Μαλάθυρο Κισάμου 24 & 25 Αυγούστου 2019 για την συμπλήρωση 75 χρόνων της ομαδικής εκτέλεσης 61 Μαλαθυριανών από τα Γερμανικά στρατεύματα κατοχής τον Αύγουστο του 1944.
Παρακαλούμε όπως τιμήσετε τη μνήμη τους με την παρουσία σας.
 Ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων    Ο Δήμαρχος Κισάμου
     Απόστολος Βουλγαράκης           Θεόδωρος Σταθάκης                                               
Δείτε το  οδοιπορικό του Βαγγέλη Ζαμπετουλάκη για την Μαλάθυρο

ΜΑΖΕΥΤΗΚΑΝ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ;

Τελικά τα σκουπίδια που για κάμποσο καιρό δεν τα έπαιρναν ή τα ξεχνούσαν ή δεν πήγαιναν να τα πάρουν απο τους κάδους, ειδικά του δύσκολου κομματιού απο Νοπήγεια ως και Χρυσοσκαλίτισσα και έγινε θέμα μαζεύτηκαν με διπλοτριπλοβάρδιες... 
Φυσικά δεν μάθαμε ποιος είχε δίκιο στην άτυπη κόντρα που ξέσπασε μεταξύ Δήμου και εργαζομένων, αλλά είναι ένα θέμα που δεν ενδιαφέρει το μέσο δημότη και θα πρέπει να λυθεί, όπως πρέπει να λυθεί και το θέμα των κάδων στην πόλη της Κισάμου.
 Αν η νέα δημοτική αρχή, όπως και η παλαιά θέλει να εξαφανίσει τους αντιαισθητικούς κάδους, καλό είναι να σκεφτεί από τώρα την αγορά ενός μικρού απορριμματοφόρου που θα περνά καθημερινά από την πόλη και τους στενούς δρόμους της με συγκεκριμένο ωράριο. Αν πάλι θέλει να επαναφέρει τους κάδους εντός της πόλης, πρέπει να βρει νέα σημεία τοποθέτηση των κάδων, μιας και τα σημερινά δεν εξυπηρετούν κανένα.
Σπαζοκεφαλιά για τον νέο υπεύθυνο (όχι αντιδήμαρχο) που δεν θα είναι άλλος από τον Γιώργο Σκορδιλάκη. Είμαι σίγουρος ότι το θέμα θα το λύσει λόγω πείρας και ινατιού, φυσικά χρειάζεται την βοήθεια μας.
Η καθαριότητα είναι απο τα βασικά θέματα και δεν χρειάζεται εφησυχασμός, ούτε υπάρχει ποτέ κάποιος που να μείνει ευχαριστημένος ότι μέτρα κι αν παρθούν, κι από όποιον κι παρθούν. Απλά χρειάζονται και οι καλές συνεργασίες ιδιαίτερα με τον Εμπορικό σύλλογο της πόλης που "κουμαντάρει" πολλά.
Τέλος είμαι αντίθετος αν και ξέρω ότι η νέα δημοτική αρχή το κουβεντιάζει άτυπα στην παραχώρηση της καθαριότητας σε ιδιώτες, όμως μια σύμπραξη με ιδιώτες θα ήταν οτι το καλύτερο μιας και καθαριότητα δεν είναι μόνο η αποκομιδή των σκουπιδιών, είναι ο οδοκαθαρισμός που έχει ατονήσει, τα πεζοδρόμια που δεν σκουπίζονται και δεν ασπρίζονται και πολλά άλλα. 

ΠΑΡΚΑΡΙΣΜΑΤΑ ΚΙΣΑΜΟΣ

Πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου πρωί-πρωί... ο εσωτερικός κορνάρει μισή ώρα για να φύγει.
Λύση δεν υπάρχει όσο κι αν προσπαθούμε διότι απλά η πόλη δεν έχει χώρους στάθμευσης. Παρόλο που μονοδρομήσαμε τους κάθετους επί της Ηρώων Πολυτεχνείου, τα αυτοκίνητα είναι περισσότερα από τους ανθρώπους πλέον....κι αν δεν βρεθούν χώροι αυτή η κατάσταση θα διαιωνίζεται και θα προκαλεί.

ΞΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣ

 Η βασιλική είναι ένα δημόσιο κτίριο που χρησιμοποιούνταν στην αρχαία Ρώμη ως χώρος δημοσίων συνεδριάσεων, εμπορικών συναλλαγών αλλά και ως δικαστήρια. Από τον 4ο αιώνα η βασιλική προσαρμόστηκε στις ανάγκες λατρείας των χριστιανών και αποτέλεσε για πολλούς αιώνες τον κυριότερο αρχιτεκτονικό τύπο εκκλησιαστικού κτιρίου, τόσο στην Ανατολή όσο και στη Δύση, είτε στην αρχική μορφή της, είτε ως τρουλαία Βασιλική.
Τέτοιο κτίριο ήταν η «Βασίλειος Στοά» των Αθηνών, η οποία ονομάστηκε έτσι προς τιμή του άρχοντος βασιλέως. Από αυτόν πήρε και το όνομα βασιλική. Οι χριστιανοί ονόμασαν τους ναούς αυτούς βασιλικές διότι σε αυτές λατρεύονταν ο Βασιλεύς Χριστός.
Μετά το τέλος των διωγμών, η Εκκλησία ήταν ελεύθερη να αναπτυχθεί. Οι παλαιοί και μικροί ναοί δεν εξυπηρετούσαν πλέον τις λατρευτικές ανάγκες του μεγάλου πλήθους των πιστών. Γι' αυτό άρχισαν να κτίζονται μεγάλοι ναοί σε ολόκληρη την αυτοκρατορία. Πρόκειται για τις περίφημες παλαιοχριστιανικές βασιλικές, οι οποίες ήταν τεράστια επιμήκη οικοδομήματα, διαιρούμενα εσωτερικά, δια κιονοστοιχιών, σε κλίτη, καταλήγοντας στην ανατολική μικρή πλευρά σε αψίδα (κόγχη), και τα οποία κυριάρχησαν τον 4ο και 5ο αιώνα.

Παρόλο που στην βιβλιογραφία για την Κίσαμο αναφέρεται ότι υπήρχε η βασιλική της Κισάμου κάτι τέτοιο ως και σήμερα δεν έχει βρεθεί, παρ΄ όλες τις προσπάθειες εδώ και 30 χρόνια του κ. Ανδριανάκη και άλλων αρχαιολόγων.
Στις τελευταίες όμως ανασκαφές του περασμένου χρόνου, μάλιστα σε ιδιωτική ανασκαφή, στην πόλη της Κισάμου, αποκαλύφτηκε τρίκλητος κατεστραμμένος ναός, αλλά με ευδιάκριτο το ιερό και το συνθρόνο του, αλλά και την βάση από την πρώτη κερκίδα. Βρέθηκε ακόμα και ο στυλοβάτης του τέμπλου, το δάπεδο του ναού είναι από ψηφιδωτό και αρκετές κολώνες που δηλώνουν ότι πρόκειται για παλαιοχριστιανική εκκλησία.
Στην Κίσαμο ο παλαιότερος ναός σήμερα είναι του Αγίου Σπυρίδωνα του 1865 (λένε οτι κτίστηκε εκ θεμελίων σε μικρότερο ιδιωτικό ναό που άνηκε στην οικογένεια Μαρή) δεν υπάρχει τίποτα παλαιότερος αν και η γη μαρτυρά το αντίθετο (νεκροταφεία παλαιοχριστιανικά) και θα πρέπει να υπήρχαν αρκετές εκκλησίες. Στις ως και σήμερα ανασκαφές ένα γύρω από την πόλη δεν υπήρχε ποτέ σοβαρή ένδειξη για ναό ως και πέρυσι. Τώρα όλα συνηγορούν ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά σε κάποια ή στην μια και μοναδική βασιλική της Κισάμου.
Φυσικά τίποτα δεν είναι σίγουρο ώσπου να αποκαλυφθεί όλος ο ναός, αλλά φαίνεται καθαρά ότι η αρχαιολογική σκαπάνη κάτι αξιόλογο ανακάλυψε.
Για την ιστορία ο επίσκοπος Κισάμου έφυγε από την πόλη της Κισάμου λόγω των πειρατών και των συχνών επιδρομών που λεηλατούσαν σπίτια και ναούς και πήγε και εγκαταστάθηκε στην Επισκοπή Κισάμου όπου έγινε έδρα της Επισκοπής κατά την δεύτερη βυζαντινή περίοδο.


ΟΡΚΙΣΤΗΚΕ ΤΟ ΝΕΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Καλή δύναμη και στον "ισόβιο" περιφερειάρχη που ορκίστηκε -ορκίστηκαν- χθες. 
Δυστυχώς δεν έχουμε κανένα εκπρόσωπο στην συμπολίτευση απο την Κίσαμο -άξιοι της μοίρας μας- όμως ελπίζουμε οτι ο Γιώργος ο Κονταξής (άκης), ο Μανούσακας, ο Λευτέρης Κοπάσης θα βάλουν τα δυνατά τους και για την Κίσαμο που είναι η πιο παραμελημένη περιοχή της Κρήτης. Ας ευχηθούμε να έχουν δύναμη και να κάνουν κανένα έργο στην πιο τουριστική περιοχή της Κρήτης και όχι να μας πετάξουν οτι περισσέψει...όπως συνηθίζεται. 

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΜΕ ΝΑ ΜΕΤΑΤΡΕΨΟΥΜΕ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΚΑΙ ΟΡΑΜΑ ΣΕ ΠΡΑΞΗ

Υπέρβαση, Συστράτευση, Συμπόρευση…
Κάθε νέα αρχή μοιάζει με την ανατολή του ήλιου. Χαρίζει ελπίδα, ηλιαχτίδες φωτός και χαράς και, κυρίως, γεννά προσδοκίες για ένα καλύτερο αύριο. Η ορκωμοσία της νέας Δημοτικής Αρχής στον τόπο μας, στον Δήμο Κισάμου, μοιάζει ακριβώς με την ανατολή του ήλιου. Νέα αρχή, νέα πρόσωπα, νέοι άνθρωποι, σε συγκερασμό με την εμπειρία, την γνώση, την σοφία, την πείρα των παλαιοτέρων. Ένα μωσαϊκό που καλείται να υπάρξει, να συνυπάρξει, να διαλεχτεί, να συνδιαλεχθεί, να οραματιστεί, να προγραμματίσει, να οργανώσει και τελικώς να εμπνεύσει και να δημιουργήσει, αφού αυτός ο τόπος έχει χορτάσει από λόγια. Έργα πνοής και ζωής είναι το ζητούμενο. Προοπτική μέλλοντος. Όνειρο και όραμα.
Πως θα γίνει αυτό κατορθωτό; Νομίζω ο δρόμος μοιάζει να είναι μονόδρομος. Άρχοντες και αρχόμενοι, παλαιοί και νέοι, νυν και επερχόμενοι, καλείστε, καλούμεθα όλοι μαζί ως πολίτες αυτού του τόπου, όπως συνοδοιπορήσουμε μέσα στο πνεύμα αυτό της συνύπαρξης, του διαλόγου, του σεβασμού του άλλου, της οποίας διαφορετικότητας του, με στόχο όχι απλά την επιβίωση και την συμβίωση, αλλά την προοπτική, την ανάπτυξη, την δημιουργία, το όνειρο. Υπερβαίνοντας και παραμερίζοντας τις όποιες πικρίες, αντιπαλότητες και αντιδικίες μας. Δεν είναι ο «άλλος», ο παλαιός ή ο νέος, ο νυν ή ο επερχόμενος, ο αντίπαλος και ο εχθρός μου. Τα προβλήματα και οι αγκυλώσεις του τόπου μου, της Κισάμου, αυτού του τόπου, του μικρού του μέγα, τα προβλήματα και οι δυσκολίες είναι ο απέναντι μου και ο αντίπαλος μου. Αυτά καλούμαι, αυτά καλούμαστε όλοι μας, να παλέψουμε, να ξεπεράσουμε, να νικήσουμε και, τελικώς, να λύσουμε. Ενός τόπου  τόσο προικισμένου και ευλογημένου από το Θεό. Στολίδι της Κρήτης. Με τις δαντελωτές ακρογιαλιές του, τους κατάφυτους κάμπους και τα δάση του, την πλούσια και σπάνια πανίδα και χλωρίδα του, τα βουνά και τα φαράγγια του, τους σκληροτράχηλους και γυμνούς βράχους του, τα τοπία μοναδικού φυσικού κάλλους και τα μνημεία της φύσης, τις πλούσιες και μοναδικές αρχαιότητες του, τα ερημητήρια και εξωκλήσια των πρώτων χριστιανικών αιώνων που μαρτυρούν την ιστορία και την ταυτότητα του, τα ιστορικά Μοναστήρια του. Ενός τόπου που η κυριαρχία του αρχίζει από την απεραντοσύνη του ουρανού έως της κυριαρχίας της θάλασσας και του κράτους του αέρος.
Ενός τόπου όμως που, κατά κοινή ομολογία, μοιάζει να μην δράττει τις ευκαιρίες ανάπτυξης ή να μην θέλει να δημιουργήσει ευκαιρίες και προοπτικές. Τι να φταίει άραγε; Όλοι αγαπάμε τον τόπο μας. Πως εξηγείται όμως το γεγονός ότι η Κίσαμος, κορυφαίος τουριστικός προορισμός, ενώ διαθέτει τις καλύτερες και παγκοσμίως αναγνωρισμένες και ψηφισμένες, επιλεγμένες παραλίες και θάλασσες, μια επίσκεψη στις θάλασσες  αυτές να πείθει και τον πιο καλοπροαίρετο επισκέπτη για την έλλειψη των απαραίτητων υποδομών και μέτρων, αναγκαίων τόσο για την προστασία του φυσικού κάλλους, όσο και για την εξυπηρέτηση των χιλιάδων επισκεπτών τους; Πως εξηγείται το γεγονός ότι η πόλις της Κισάμου από την οποία τους θερινούς μήνες καθημερινά διέρχονται χιλιάδες επισκέπτες, με προορισμό: Μπάλο, Πολυρρήνια, Φαλάσαρνα, Ελαφονήσι, κ.α. αυτή η πόλις να μην πείθει τους χιλιάδες διερχομένους για μια, έστω και σύντομη, στάση; Υπάρχει, άραγε, άλλη πόλις της Ελλάδας που οι χιλιάδες επισκέπτες της να την θεωρούν τουριστικό πέρασμα και όχι τουριστικό προορισμό; Μόλις 5%, σύμφωνα με έγκριτο πρόσφατο δημοσίευμα, από τους χιλιάδες αυτούς καλοκαιρινούς επισκέπτες σταματούν στο Καστέλι. Διερωτηθήκαμε το γιατί; Τι φταίει; Εάν ναι, τότε, τι κάνουμε για να ανατρέψουμε αυτή την θλιβερή για τον τόπο μας πραγματικότητα; Βλέπετε, τελικά,… όλοι φταίμε. Δεν είναι ευθύνη του νυν ή του επερχόμενου. Είναι κοινή η ευθύνη. Μπορεί να διαφέρει στο μέγεθος και το βάρος, αλλά ο καθένας μας έχει και το δικό του μερίδιο. Όταν π.χ. παρκάρω το αυτοκίνητο μου στον μοναδικό δρόμο διέλευσις αδιαφορώντας για το μποτιλιάρισμα που θα προκαλέσω, όταν αδειάζω τα σκουπίδια μου λίγα μέτρα έξω από τον κάδο, γιατί.. έτσι με εξυπηρετεί, όταν… όταν…. 
Ιδού λοιπόν η ευκαιρία! Η απαρχή της νέας αυτής περιόδου για τον τόπο, τον Δήμο μας, ας σημάνει για όλους μας συναγερμό αφύπνισης, εγρήγορσης και ευθύνης. Υπέρβαση, συστράτευση και συμπόρευση έχει ανάγκη ο τόπος μας. Ας γίνει η αγάπη μας για τον τόπο το εφαλτήριο, η κινητήριος εκείνη δύναμη που θα μας οδηγήσει σε φωτεινά ξέφωτα, ανοίγοντας διάπλατα τους ορίζοντες μας, για να οδηγηθούμε σε αγώνες όχι ανάδειξης τυχόν λαθών ή παραλείψεων των… «άλλων», των πρώην ή των νυν, αλλά συμπόρευσης, συνύπαρξης, κοινής προσπάθειας και αγώνων. Μήπως και καταφέρουμε να μεταμορφώσουμε το όνειρο και όραμα σε πράξη. Το οφείλουμε στα παιδιά μας και στις γενιές του μέλλοντος. Θα το προσπαθήσουμε άραγε;  Εάν ναι, είναι σίγουρο θα το πετύχουμε! 
Μητροπολίτης                                                                                                                            Κισάμου και Σελίνου                                                                                                                  Αμφιλόχιος