ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ! ΜΙΑ ΣΕΛΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΕΡΓΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΣ.
Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.
Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2016
ΓΙΑΤΙ;
Βρέθηκε η χρυσή τομή πριν δυο μήνες και είπαμε δόξα το Θεό δεν θα ξαναδούμε τέτοια στην γειτονιά μας. Με την εκπαίδευση των τριών εθελοντών οδηγών του Δήμου Κισάμου πιστεύαμε οτι θα καλυφθούν τα κενά που δυστυχώς υπήρχαν στην κάλυψη της καθημερινής βάρδιας του Κέντρου Υγείας Κισάμου. Όμως όπως μαθαίνω τελικά δεν έχουν ενεργοποιηθεί οι οδηγοί παρ΄όλη την εκπαίδευση και τα ευχαριστήρια που κάναμε. Τι συμβαίνει άραγε.... προσλάβανε νέους οδηγούς και δεν χρειάζονται πλέον οι εθελοντές ή μήπως το ξεχάσαμε ως το επόμενο συμβάν;
ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Στέλιος Καρτάκης - Νίκος Γιαννακάκης ζωγραφίζοντας τον Άγιο Μηνά στο Ηράκλειο. Με έκπληξη διαπίστωσα οτι δεν υπάρχει φωτογραφικό υλικό στον Άγιο Μηνά από την αγιογράφηση του ναού. Φυσικά ούτε η υπογραφή υπάρχει (λένε οτι είναι σ΄ένα μόνο σημείο κάπου ψηλά ) των δυο Κισαμιτών αγιογράφων. Περισσότερα για την ιστορία της Αγιογράφησης εδώ
ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ
Η ιστορία αφορά εφτά νεαρούς Έλληνες ναυτικούς οι οποίοι συνελήφθησαν το καλοκαίρι του 1827 από Άγγλους στα ανοικτά των ακτών της Κρήτης και τους απαγγέλθηκε η κατηγορία της πειρατείας σε βρετανικό πλοίο. Στην δίκη τους που διεξήχθη στην τότε αγγλική αποικία της Μάλτας, οι Έλληνες είπαν ότι η πράξη τους είχε πατριωτικό σκοπό, καθώς το πλοίο και το φορτίο του είχαν προορισμό το λιμάνι της Αλεξάνδρειας, που τότε τελούσε υπό Οθωμανική κατοχή. Το σώμα των ενόρκων αποτελούνταν από Άγγλους, Μαλτέζους, Σικελούς, Γάλλους και Ισπανούς. Και οι εφτά καταδικάστηκαν. Στους τρεις επιβλήθηκε η ποινή του θανάτου ενώ οι υπόλοιποι τέσσερις τιμωρήθηκαν με ισόβια δεσμά.
Με την βοήθεια του Μαλτέζου συνηγόρου τους ζήτησαν χάρη από τον τότε Βρετανό βασιλέα Γεώργιο και εντός του έτους τους δόθηκε χάρη αλλά με εξορία, μπήκαν λοιπόν σε πλοίο που τους μετέφερε στο Botany Bay του Σύδνεϋ, το οποίο ήταν τότε υπό αγγλική κατοχή, όπως και η υπόλοιπη Αυστραλία.
Η ιστορία έχει γίνει θεατρικό έργο 2007 από το σχήμα «Sidetrack Performance Group» με τίτλο "Οι Έλληνες Πειρατές" και η παράσταση είναι μία σύνθεση κωμωδίας και δράματος, με δράση μεταξύ άλλων στην θάλασσα, σε αίθουσα δικαστηρίου και σε άλλους χώρους που οι εφτά ναυτικοί βίωσαν την περιπέτειά τους.
Iστορικά ξέρουμε οτι το 1828 ο Σταίην με εντολή Καποδίστρια διόρισε φρούραρχο στο νησί της Γραμβούσας τον Άγγλο Στόγανεητς, ο οποίος συνέλαβε 6 πειρατές και τους μετέφερε στην Μάλτα όπου δικάστηκαν. Ήταν οι Μαρτιμιανός Περάκης, Γεώργιος Λούπης, Μανώλης Δεικτάκης, Παναγιώτης Καλαισάκης, Μανόλης Κουβαρίτης και Μανόλης Σπανός (Δεικτάκης). Μάλιστα όταν τους δόθηκε χάρη δεν βρέθηκαν όλοι ...τελικά μήπως κατέληξαν μερικοί από αυτούς στην Αυστραλία;
Με την βοήθεια του Μαλτέζου συνηγόρου τους ζήτησαν χάρη από τον τότε Βρετανό βασιλέα Γεώργιο και εντός του έτους τους δόθηκε χάρη αλλά με εξορία, μπήκαν λοιπόν σε πλοίο που τους μετέφερε στο Botany Bay του Σύδνεϋ, το οποίο ήταν τότε υπό αγγλική κατοχή, όπως και η υπόλοιπη Αυστραλία.
Η ιστορία έχει γίνει θεατρικό έργο 2007 από το σχήμα «Sidetrack Performance Group» με τίτλο "Οι Έλληνες Πειρατές" και η παράσταση είναι μία σύνθεση κωμωδίας και δράματος, με δράση μεταξύ άλλων στην θάλασσα, σε αίθουσα δικαστηρίου και σε άλλους χώρους που οι εφτά ναυτικοί βίωσαν την περιπέτειά τους.
Iστορικά ξέρουμε οτι το 1828 ο Σταίην με εντολή Καποδίστρια διόρισε φρούραρχο στο νησί της Γραμβούσας τον Άγγλο Στόγανεητς, ο οποίος συνέλαβε 6 πειρατές και τους μετέφερε στην Μάλτα όπου δικάστηκαν. Ήταν οι Μαρτιμιανός Περάκης, Γεώργιος Λούπης, Μανώλης Δεικτάκης, Παναγιώτης Καλαισάκης, Μανόλης Κουβαρίτης και Μανόλης Σπανός (Δεικτάκης). Μάλιστα όταν τους δόθηκε χάρη δεν βρέθηκαν όλοι ...τελικά μήπως κατέληξαν μερικοί από αυτούς στην Αυστραλία;
ΚΟΥΝΗΘΗΚΑΜΕ
Δυο σεισμουλάκια είχαμε μετά τα μεσάνυχτα στην νοτιοδυτική μεριά του δήμου και κάποιοι ειδικά από Πλάτανο, Σφηνάρι, Λιβάδια ανησύχησαν. Ας ελπίσουμε οτι δεν θα έχουμε ξανά τα γεγονότα του Μαρτίου με το μπαράζ των σεισμικών δονήσεων που κράτησαν μήνα, δεν ήταν ποτέ πάνω από 3,5R, .... αλλά αισθητοί.
Οι δυο σεισμικές δονήσεις έγιναν σήμερα η μια ανατολικά του Έλους 3.3R και η δεύτερη στα Λιβάδια 2.3R.
Οι δυο σεισμικές δονήσεις έγιναν σήμερα η μια ανατολικά του Έλους 3.3R και η δεύτερη στα Λιβάδια 2.3R.
Ο ΞΗΡΟΥΧΑΣ Νο 3 τελευταίο
Του Δημήτρη Καρτάκη
Μεγάλη η περηφάνια του Ξήρουχα για τον γιο του τον Αντρέα τον Ληστοφάγο.
- Ο Αντρέας δεν θα 'φήσει ούτε ένα ληστή στην Παλιά Ελλάδα, έλεγε του ξαδέλφου του. Ούλους θα τους ξεκάνει και καλά θα τονε κάνει των κερατάδων. Τρεις έχει μέχρι δα σκοτωμένους και δεν κατέω πόσα γαλόνια του έχουνε δώσει. Ετσα που λαλεί φοβούμαι πως στο τέλος θα γενεί στρατηγός.
-Δύσκολο να γενεί στρατηγός γιατί δεν έχει τις απαιτούμενες γνώσεις, του λέγε ο ξάδελφος του και συνέχιζε, αν είχε μυαλό να πήγαινε στο σκολείο όταν τον έπεμπε ο Γούμενος δε θα' χε δα ανάγκη.
- Γιάντα ωρέ ξάδελφε πρέπει να κατέει γράμματα για να γενεί στρατηγός; Ντα εγώ κατέω γράμματα και είμαι στρατάρχης; Ή είναι κανείς ανώτερος μου και δεν το κατέω;
-Ανομις σου κουζουλέ, αν δεν έχεις αλληλοίσει, του απαντούσε ο ξάδελφος του ο Δημητράκης.
Μια φορά ο ληστοφάγος ο Αντρέας του έστειλε τον γιό του στο χωριό. Άλλος άνθρωπος ο Ξήρουχας τις μέρες πιυ είχε κοντά του τον εγγονό. Και η φωνή του είχε μαλακώσει και το μουστάκι του και η γενιάδα του φαινόταν περιποιημένη και η περπατησιά του δεν γινόταν με σάλτους παρά με κανονικά βήματα...φαινόταν μερεμένος άνθρωπος. Όταν πλησίαζε η μέρα να φύγει ο εγγονός του, το θεριό ο Ξηρουχας, έπεσε του κάτω κόσμου. Τα μάτια του ήτανε κόκκινα, οι μιλιές του λίγες και δεν σήκωνε κουβέντα από κανένα. Μια στιγμή που μείνανε οι δυο τους του 'λεγε "Γιάντα μου το κάνεις τουτονά Λευτεράκι μου; Γιάντα φεύγεις αντράκι μου; Κάτσε επαε, μην πας στου αφέντη σου και γω θα σε κάμω άρχοντα, τον καλύτερο σ' ολάκερη την επαρχία. Κάτσε και φεύγεις αντράκι μου.
Αυτός ήταν ο Ξήρουχας πρωτόγονος αλλά με πλούσια αισθήματα που τα χάριζε με μεγάλη απλοχεριά.
Μεγάλη η περηφάνια του Ξήρουχα για τον γιο του τον Αντρέα τον Ληστοφάγο.
- Ο Αντρέας δεν θα 'φήσει ούτε ένα ληστή στην Παλιά Ελλάδα, έλεγε του ξαδέλφου του. Ούλους θα τους ξεκάνει και καλά θα τονε κάνει των κερατάδων. Τρεις έχει μέχρι δα σκοτωμένους και δεν κατέω πόσα γαλόνια του έχουνε δώσει. Ετσα που λαλεί φοβούμαι πως στο τέλος θα γενεί στρατηγός.
-Δύσκολο να γενεί στρατηγός γιατί δεν έχει τις απαιτούμενες γνώσεις, του λέγε ο ξάδελφος του και συνέχιζε, αν είχε μυαλό να πήγαινε στο σκολείο όταν τον έπεμπε ο Γούμενος δε θα' χε δα ανάγκη.
- Γιάντα ωρέ ξάδελφε πρέπει να κατέει γράμματα για να γενεί στρατηγός; Ντα εγώ κατέω γράμματα και είμαι στρατάρχης; Ή είναι κανείς ανώτερος μου και δεν το κατέω;
-Ανομις σου κουζουλέ, αν δεν έχεις αλληλοίσει, του απαντούσε ο ξάδελφος του ο Δημητράκης.
Μια φορά ο ληστοφάγος ο Αντρέας του έστειλε τον γιό του στο χωριό. Άλλος άνθρωπος ο Ξήρουχας τις μέρες πιυ είχε κοντά του τον εγγονό. Και η φωνή του είχε μαλακώσει και το μουστάκι του και η γενιάδα του φαινόταν περιποιημένη και η περπατησιά του δεν γινόταν με σάλτους παρά με κανονικά βήματα...φαινόταν μερεμένος άνθρωπος. Όταν πλησίαζε η μέρα να φύγει ο εγγονός του, το θεριό ο Ξηρουχας, έπεσε του κάτω κόσμου. Τα μάτια του ήτανε κόκκινα, οι μιλιές του λίγες και δεν σήκωνε κουβέντα από κανένα. Μια στιγμή που μείνανε οι δυο τους του 'λεγε "Γιάντα μου το κάνεις τουτονά Λευτεράκι μου; Γιάντα φεύγεις αντράκι μου; Κάτσε επαε, μην πας στου αφέντη σου και γω θα σε κάμω άρχοντα, τον καλύτερο σ' ολάκερη την επαρχία. Κάτσε και φεύγεις αντράκι μου.
Αυτός ήταν ο Ξήρουχας πρωτόγονος αλλά με πλούσια αισθήματα που τα χάριζε με μεγάλη απλοχεριά.
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΝ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ
Με ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερα συγκινητικό τρόπο τα παιδιά ενός εκ των Σχολικών Μονάδων που τις ημέρες αυτές επισκέφθηκε η Κινητή Ιατρική Μονάδα του Αννουσάκειου Θεραπευτηρίου της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου εξέφρασαν την χαρά τους και τις ευχαριστίες τους, ζωγραφίζοντας τα αισθήματα τους. Η Κινητή Μονάδα, ευγενής χορηγία της Ι. Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, συνεχίζει τις προγραμματισμένες επισκέψεις της σε Σχολικές Μονάδες, κατόπιν σχετικής αδειοδότησης από την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και σε συνεργασία με τις Δνσεις Α/Θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων. Την φορά αυτή επισκέφθηκε το Δημοτικό Σχολείο και το Νηπιαγωγείο Έλους, καθώς επίσης και το Δημοτικό
Σχολείο Σφακοπηγαδίου, με την Εθελοντική συμμετοχή των Ιατρών: της κ. Άρτεμις Βασιλειάδου, Παιδιάτρου, Διευθύντριας και Υπεύθυνης Μονάδας Μεσογειακής Αναιμίας, Γ.Ν.Χ. της κ. Στυλιανής Μαλλιώρη, Ιατρού, ειδικευόμενης Παιδιατρικής Κλινικής, Γ.Ν.Χ., κ. Νικηφόρου Μαλακωνάκη, Παιδίατρου Κ.Υ.Κ, ως επίσης και του κ. Στυλιανού Παπαδάκη, Οδοντίατρου Κ.Υ.Κ, καθώς και με την συνδρομή των εργαζομένων του Προγράμματος «Βοήθεια στο σπίτι Κισάμου» της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου. Στα πλαίσια των ανωτέρω επισκέψεων υλοποιήθηκε Ιατρική εξέταση και αγωγή υγείας στους μαθητές των δύο αυτών Σχολικών Μονάδων με απώτερο σκοπό την πρόληψη, την έγκαιρη
διάγνωση παθήσεων της παιδικής ηλικίας, αλλά και την ενημέρωση Γονέων, Παιδιών και Εκπαιδευτικών για την σημασία της πρόληψης και της ανάπτυξης υγιεινών στάσεων και συμπεριφορών. Παράλληλα διανεμήθηκαν σε όλους τους μαθητές ατομικές τσάντες με σχολικά είδη, ευγενής προσφορά της Μ.Κ.Ο. «Αποστολή» της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος εξέφρασε τις πολλές ευχαριστίες του προς τους Εθελοντές Ιατρούς που στελέχωσαν την δράση αυτή, ως επίσης και προς τους εκατοντάδες εθελοντές συνοδοιπόρους και αρωγούς εις το έργο πρόνοιας και διακονίας του εμπερίστατου συνανθρώπου, οι οποίοι καθημερινά, μέσω του Αννουσάκειου Ιδρύματος, προσφέρουν την αγάπη τους στον πάσχοντα αδελφό. «Η προσφορά της δικής σας αγάπης και αρχοντιάς χαρίζει χαμόγελα αισιοδοξίας και ζωής στους εκατοντάδες πολύπαθους αδελφούς μας, οι οποίοι καθημερινά δέχονται την αγάπη, την φροντίδα και την στοργή του Αννουσάκειου Ιδρύματος, μέσω των πολλών και ποικίλλων προνοιακών δομών και δράσεων του», σημείωσε ο Σεβασμιώτατος και συνέχισε «η τεράστια και ουσιαστική αυτή προσφορά της Κινητής Ιατρικής Μονάδας οφείλεται εις την ευαισθησία και την αγάπη της Ι. Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου και τον Καθηγούμενο αυτής Γέροντα Εφραίμ, δια τον λόγο αυτό εκφράζομε και πάλι τις πολλές και ευγνώμονες ευχαριστίες μας». Σε ότι δε αφορά σχόλιο περί του εάν οι Ιερείς των Ενοριών που επισκέπτεται η Κινητή Ιατρική Μονάδα γνωρίζουν και μετέχουν, σημείωσε ο Σεβασμιώτατος κ. Αμφιλόχιος: «Οι Κληρικοί μας όχι μόνον γνωρίζουν την δράση, αλλά και μετέχουν ενεργά. Ενημερώνονται από τις Κοινωνικές Λειτουργούς του Ιδρύματος και, εν συνεχεία, οι ίδιοι ενημερώνουν τους ενδιαφερόμενους και μετέχουν εις την όλη διαδικασία, πάντα παρόντες σε κάθε τέτοιου είδους δράση. Μάλιστα σε κάθε αποστολή, εκτός τον οικείο Εφημέριο, συμμετέχει και ένας εντεταλμένος Κληρικός εκ της Ι. Μητροπόλεως μας. Το πράττουν δε με πολύ χαρά και αγάπη, καθώς το βιώνουν ως μέρος της διακονίας και αποστολής των. Σε ότι αφορά την Ι. Μητρόπολη μας τα αυτονόητα και δεδομένα δεν χρήζουν επεξήγησης, εκτός εάν για άλλους είναι ζητούμενα», κατέληξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος.
Σχολείο Σφακοπηγαδίου, με την Εθελοντική συμμετοχή των Ιατρών: της κ. Άρτεμις Βασιλειάδου, Παιδιάτρου, Διευθύντριας και Υπεύθυνης Μονάδας Μεσογειακής Αναιμίας, Γ.Ν.Χ. της κ. Στυλιανής Μαλλιώρη, Ιατρού, ειδικευόμενης Παιδιατρικής Κλινικής, Γ.Ν.Χ., κ. Νικηφόρου Μαλακωνάκη, Παιδίατρου Κ.Υ.Κ, ως επίσης και του κ. Στυλιανού Παπαδάκη, Οδοντίατρου Κ.Υ.Κ, καθώς και με την συνδρομή των εργαζομένων του Προγράμματος «Βοήθεια στο σπίτι Κισάμου» της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου. Στα πλαίσια των ανωτέρω επισκέψεων υλοποιήθηκε Ιατρική εξέταση και αγωγή υγείας στους μαθητές των δύο αυτών Σχολικών Μονάδων με απώτερο σκοπό την πρόληψη, την έγκαιρη
διάγνωση παθήσεων της παιδικής ηλικίας, αλλά και την ενημέρωση Γονέων, Παιδιών και Εκπαιδευτικών για την σημασία της πρόληψης και της ανάπτυξης υγιεινών στάσεων και συμπεριφορών. Παράλληλα διανεμήθηκαν σε όλους τους μαθητές ατομικές τσάντες με σχολικά είδη, ευγενής προσφορά της Μ.Κ.Ο. «Αποστολή» της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος εξέφρασε τις πολλές ευχαριστίες του προς τους Εθελοντές Ιατρούς που στελέχωσαν την δράση αυτή, ως επίσης και προς τους εκατοντάδες εθελοντές συνοδοιπόρους και αρωγούς εις το έργο πρόνοιας και διακονίας του εμπερίστατου συνανθρώπου, οι οποίοι καθημερινά, μέσω του Αννουσάκειου Ιδρύματος, προσφέρουν την αγάπη τους στον πάσχοντα αδελφό. «Η προσφορά της δικής σας αγάπης και αρχοντιάς χαρίζει χαμόγελα αισιοδοξίας και ζωής στους εκατοντάδες πολύπαθους αδελφούς μας, οι οποίοι καθημερινά δέχονται την αγάπη, την φροντίδα και την στοργή του Αννουσάκειου Ιδρύματος, μέσω των πολλών και ποικίλλων προνοιακών δομών και δράσεων του», σημείωσε ο Σεβασμιώτατος και συνέχισε «η τεράστια και ουσιαστική αυτή προσφορά της Κινητής Ιατρικής Μονάδας οφείλεται εις την ευαισθησία και την αγάπη της Ι. Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου και τον Καθηγούμενο αυτής Γέροντα Εφραίμ, δια τον λόγο αυτό εκφράζομε και πάλι τις πολλές και ευγνώμονες ευχαριστίες μας». Σε ότι δε αφορά σχόλιο περί του εάν οι Ιερείς των Ενοριών που επισκέπτεται η Κινητή Ιατρική Μονάδα γνωρίζουν και μετέχουν, σημείωσε ο Σεβασμιώτατος κ. Αμφιλόχιος: «Οι Κληρικοί μας όχι μόνον γνωρίζουν την δράση, αλλά και μετέχουν ενεργά. Ενημερώνονται από τις Κοινωνικές Λειτουργούς του Ιδρύματος και, εν συνεχεία, οι ίδιοι ενημερώνουν τους ενδιαφερόμενους και μετέχουν εις την όλη διαδικασία, πάντα παρόντες σε κάθε τέτοιου είδους δράση. Μάλιστα σε κάθε αποστολή, εκτός τον οικείο Εφημέριο, συμμετέχει και ένας εντεταλμένος Κληρικός εκ της Ι. Μητροπόλεως μας. Το πράττουν δε με πολύ χαρά και αγάπη, καθώς το βιώνουν ως μέρος της διακονίας και αποστολής των. Σε ότι αφορά την Ι. Μητρόπολη μας τα αυτονόητα και δεδομένα δεν χρήζουν επεξήγησης, εκτός εάν για άλλους είναι ζητούμενα», κατέληξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος.
Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2016
ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ
Σήμερα Σάββατο και από ώρα 08.00 έως 15.00 στις παρακάτω περιοχές θα έχουμε διακοπή ρεύματος:
Μετόχι Δραπανιά – Άνω Κορφαλώνας – Δ.Δ. Καλλεργιανών – Δ.Δ. Κουκουναράς – Δ.Δ. Πολυρρήνιας.
Περιοχές πόλεως ΚΙΣΑΜΟΥ: Αγ.Αντώνιος, κάτω από Παρθενώνα, από περιοχή 2ου Γυμνασίου μέχρι Πλακούρια – Δ.Δ. Λουσσακιών.
Αν οι εργασίες τελειώσουν νωρίτερα, το ρεύμα θα ξαναδοθεί πριν από τον χρόνο λήξης της διακοπής που αναφέρεται πιο πάνω. Γι’ αυτό τον λόγο οι ηλεκτρικές εγκαταστάσεις και τα δίκτυα θα πρέπει να θεωρούνται ότι έχουν συνέχεια ρεύμα. Έτσι για λόγους ασφαλείας, απαγορεύεται η προσέγγιση σε αγωγούς ή άλλα στοιχεία του δικτύου ακόμα και αν βρίσκονται καταγής, γιατί υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ατυχήματος.
Μετόχι Δραπανιά – Άνω Κορφαλώνας – Δ.Δ. Καλλεργιανών – Δ.Δ. Κουκουναράς – Δ.Δ. Πολυρρήνιας.
Περιοχές πόλεως ΚΙΣΑΜΟΥ: Αγ.Αντώνιος, κάτω από Παρθενώνα, από περιοχή 2ου Γυμνασίου μέχρι Πλακούρια – Δ.Δ. Λουσσακιών.
Αν οι εργασίες τελειώσουν νωρίτερα, το ρεύμα θα ξαναδοθεί πριν από τον χρόνο λήξης της διακοπής που αναφέρεται πιο πάνω. Γι’ αυτό τον λόγο οι ηλεκτρικές εγκαταστάσεις και τα δίκτυα θα πρέπει να θεωρούνται ότι έχουν συνέχεια ρεύμα. Έτσι για λόγους ασφαλείας, απαγορεύεται η προσέγγιση σε αγωγούς ή άλλα στοιχεία του δικτύου ακόμα και αν βρίσκονται καταγής, γιατί υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ατυχήματος.
Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ
3ος Κύκλος δράσεων αφιερωμένων στην Πρόληψη των Τροχαίων Ατυχημάτων και της Παγκόσμιας Ημέρας Μνήμης του Ο.Η.Ε.
Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016 στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης
10:00 - 12:00
• Χαιρετισμοί διοργανωτών
- Από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου, κ. κ. Αμφιλόχιο
- Από τον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων, κ. Απόστολο Βουλγαράκη
- Από τον Δήμαρχο Πλατανιά, κ. Γιάννη Μαλανδράκη
- Από τον Γενικό Διευθυντή της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης, Δρ Κωνσταντίνο Β. Ζορμπά
- Από τον Πρόεδρο του Συλλόγου Αρωγής και Αλληλεγγύης Οικογενειών Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων «Ο Άγιος Χριστόφορος», κ. Σταύρο Πολέντα.
- Από την Τζωρτζίνα Παπαγρηγοράκη, μέλος οικογενείας τροχαίου δυστυχήματος
• Παρουσίαση των έργων και βράβευση των νικητών του 3ου Διεθνούς Μαθητικού Διαγωνισμού πολυμέσων για την Οδική Ασφάλεια.
• Εικαστικές δημιουργίες από τους μαθητές του Νηπιαγωγείου Κολυμβαρίου.
• Ομιλίες:
- Από τη Διευθύντρια του εργαστηρίου Μελέτης συμπεριφορών υγείας και οδικής ασφάλειας του ΤΕΙ Κρήτης κ. Μαρία Παπαδακάκη
- Από τον Υπαστυνόμο Α΄ κ. Ματθαίο Ιγγλεζάκη
- Από την Επιπυραγό της 1ης Π.Υ. Χανίων κ. Μαρία Ευτυχιάκου
- Από την Επιμελητή Α΄ του Ε.Κ.Α.Β. Χανίων
(4ης Περιφέρειας - Τομέας Χανίων) κ. Φραγγεδάκη Ασπασία
• Προβολή Video για τα τροχαία ατυχήματα με τίτλο: «Για το Τίποτα»
• Ενημέρωση επιθεμάτων-προβλημάτων σε προσκεκλημένους Υπουργούς για θέματα οδικής ασφάλειας
• Έκθεση Τροχαίων - Επίδειξη απεγκλωβισμού - Επίδειξη και χρήση προσομoιωτή από μαθητές
Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016 στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης
10:00 - 12:00
• Χαιρετισμοί διοργανωτών
- Από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου, κ. κ. Αμφιλόχιο
- Από τον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων, κ. Απόστολο Βουλγαράκη
- Από τον Δήμαρχο Πλατανιά, κ. Γιάννη Μαλανδράκη
- Από τον Γενικό Διευθυντή της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης, Δρ Κωνσταντίνο Β. Ζορμπά
- Από τον Πρόεδρο του Συλλόγου Αρωγής και Αλληλεγγύης Οικογενειών Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων «Ο Άγιος Χριστόφορος», κ. Σταύρο Πολέντα.
- Από την Τζωρτζίνα Παπαγρηγοράκη, μέλος οικογενείας τροχαίου δυστυχήματος
• Παρουσίαση των έργων και βράβευση των νικητών του 3ου Διεθνούς Μαθητικού Διαγωνισμού πολυμέσων για την Οδική Ασφάλεια.
• Εικαστικές δημιουργίες από τους μαθητές του Νηπιαγωγείου Κολυμβαρίου.
• Ομιλίες:
- Από τη Διευθύντρια του εργαστηρίου Μελέτης συμπεριφορών υγείας και οδικής ασφάλειας του ΤΕΙ Κρήτης κ. Μαρία Παπαδακάκη
- Από τον Υπαστυνόμο Α΄ κ. Ματθαίο Ιγγλεζάκη
- Από την Επιπυραγό της 1ης Π.Υ. Χανίων κ. Μαρία Ευτυχιάκου
- Από την Επιμελητή Α΄ του Ε.Κ.Α.Β. Χανίων
(4ης Περιφέρειας - Τομέας Χανίων) κ. Φραγγεδάκη Ασπασία
• Προβολή Video για τα τροχαία ατυχήματα με τίτλο: «Για το Τίποτα»
• Ενημέρωση επιθεμάτων-προβλημάτων σε προσκεκλημένους Υπουργούς για θέματα οδικής ασφάλειας
• Έκθεση Τροχαίων - Επίδειξη απεγκλωβισμού - Επίδειξη και χρήση προσομoιωτή από μαθητές
ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ
Ο Δήμος Κισάμου, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης και το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας ΤΕΙ Ηρακλείου οργανώνει Ημερίδα σήμερα Παρασκευή 18 Νοεμβρίου και ώρα 18.00 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Δήμου Κισάμου που βρίσκεται στο Δημαρχείο Κισάμου με θέμα "Μαθαίνω να προστατεύω τον έφηβο από παραβατικές συμπεριφορές και εξαρτήσεις- ο ρόλος του γονέα." Παρακαλούμε για την συμμετοχή σας.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο ΞΗΡΟΥΧΑΣ Νο 2
του Δημήτρη Καρτάκη
Ο Ξήρουχας ήταν θεριό δεν ξέρω ακριβώς το ύψος του αλλά εμένα μου φαινόταν να ξεπερνά τα 2 μέτρα. ...φορούσε πάντα την κλασική κρητική φορεσιά, με τη βράκα , το γιλέκο την πετσέτα στην κεφαλή, και την μακριά πλατιά ζωνάρα. Η κατσούνα του με τις πολλές κάγκλες- μάγκλες δεν έλειπε από την χέρα του, όπως και το μαυρομάνικο μαχαίρι από την μέση του. Αυτός ήταν ο Ξήρουχας στην θωριά, μα αν δεν τον άκουγες να μιλεί, ποτέ δεν θα σχημάτιζες σωστή εντύπωση γι αυτόν. Μόλις άνοιγε το στόμα του και βγαίνανε οι πρώτες λέξεις ανατρίχιαζες.... η φωνή του δυνατή και απότομη σαν τις βροντές του Δία, δεν άφηνε περιθώρια για αμφισβητήσεις ή για διάλογο.
Πολύ νέος παντρεύτηκε την Στελιανή. Κάπου νταμώσανε, του άρεσε, την πήρε. Δεν ξέρω αν θέλανε οι δικοί της να τον κάμουνε γαμπρό, μα αφού του άρεσε ....έτσι κι αλλιώς θα την έπαιρνε. Τότε παρακατιανοί κλέφτανε γυναίκες, ο Ξήρουχας δεν θα έπαιρνε αυτή που του άρεσε;
Είπαμε οτι την λέγανε Στελιανή, ο Ξήρουχας όμως ποτέ δεν την φώναξε με αυτό το όνομα. Από την ημέρα που την στεφανώθηκε μέχρι την ώρα που παράδωσε την ψυχή του στον Κύριο την έλεγε Φασκομηλιά. Για τον Ξήρουχα, η Στελιανή ήτανε όμορφη σαν την φασκομηλιά και εμύριζε πάντοτε ωραία σαν το βλαστάρι της φασκομηλιάς.
Συχνά την μάλωνε και καμιά φορά στα νεύρα του την έβριζε, όμως πάντα δίπλα στην βρισιά κολλούσε και την φασκομηλιά. Και η Φασκομηλιά ποτέ δεν έχανε την ψυχραιμία της. Τον άκουγε ατάραχη, χωρίς να σβήνει το χαμόγελο από τα χείλη της. Καμιά φορά μόνον του απαντούσε με χωρατό για να του μαλακώσει την μάνιτα και του λεγε:
-Ξηρούχη, μη διαολίζεσαι μπρε, γιατί θα πάθει κακό η φτώνη σου και είντα θα γενούμε ύστερα.
-Ανάθεμα σε κουζουλή, της απαντούσε αυτός και μονομιάς σταματούσε ο καυγάς...
Ο Ξήρουχας ήταν θεριό δεν ξέρω ακριβώς το ύψος του αλλά εμένα μου φαινόταν να ξεπερνά τα 2 μέτρα. ...φορούσε πάντα την κλασική κρητική φορεσιά, με τη βράκα , το γιλέκο την πετσέτα στην κεφαλή, και την μακριά πλατιά ζωνάρα. Η κατσούνα του με τις πολλές κάγκλες- μάγκλες δεν έλειπε από την χέρα του, όπως και το μαυρομάνικο μαχαίρι από την μέση του. Αυτός ήταν ο Ξήρουχας στην θωριά, μα αν δεν τον άκουγες να μιλεί, ποτέ δεν θα σχημάτιζες σωστή εντύπωση γι αυτόν. Μόλις άνοιγε το στόμα του και βγαίνανε οι πρώτες λέξεις ανατρίχιαζες.... η φωνή του δυνατή και απότομη σαν τις βροντές του Δία, δεν άφηνε περιθώρια για αμφισβητήσεις ή για διάλογο.
Πολύ νέος παντρεύτηκε την Στελιανή. Κάπου νταμώσανε, του άρεσε, την πήρε. Δεν ξέρω αν θέλανε οι δικοί της να τον κάμουνε γαμπρό, μα αφού του άρεσε ....έτσι κι αλλιώς θα την έπαιρνε. Τότε παρακατιανοί κλέφτανε γυναίκες, ο Ξήρουχας δεν θα έπαιρνε αυτή που του άρεσε;
Είπαμε οτι την λέγανε Στελιανή, ο Ξήρουχας όμως ποτέ δεν την φώναξε με αυτό το όνομα. Από την ημέρα που την στεφανώθηκε μέχρι την ώρα που παράδωσε την ψυχή του στον Κύριο την έλεγε Φασκομηλιά. Για τον Ξήρουχα, η Στελιανή ήτανε όμορφη σαν την φασκομηλιά και εμύριζε πάντοτε ωραία σαν το βλαστάρι της φασκομηλιάς.
Συχνά την μάλωνε και καμιά φορά στα νεύρα του την έβριζε, όμως πάντα δίπλα στην βρισιά κολλούσε και την φασκομηλιά. Και η Φασκομηλιά ποτέ δεν έχανε την ψυχραιμία της. Τον άκουγε ατάραχη, χωρίς να σβήνει το χαμόγελο από τα χείλη της. Καμιά φορά μόνον του απαντούσε με χωρατό για να του μαλακώσει την μάνιτα και του λεγε:
-Ξηρούχη, μη διαολίζεσαι μπρε, γιατί θα πάθει κακό η φτώνη σου και είντα θα γενούμε ύστερα.
-Ανάθεμα σε κουζουλή, της απαντούσε αυτός και μονομιάς σταματούσε ο καυγάς...
ΟΙ ΠΡΩΤΟΜΑΣΤΟΡΕΣ
Οι Λουσακιές είναι μια περιοχή η οποία πρόσφερε τα μέγιστα στην γνήσια κρητική μουσική παράδοση.
Περιοχή που έχει συνδέσει το όνομά της με τον κρητικό συρτό, με τα ταλίμια και τις μελωδίες αυτού, με τα θρυλικά ονόματα καλλιτεχνών που διάβηκαν τα λουσακιανά μονοπάτια αιώνες τώρα.
Γειτονιές γειτονιές, Ζαχαριανά, Πιπεριανά, Γαλουβάς, Μεράδα, Τζανακιανά, Φτερολάκκα και βέβαια τα ξακουστά Πατεριανά, η λαϊκή «Μέκκα» του συρτού.
Οι Λουσακιές βίωσαν το παραδοσιακό μοτίβο χορού και τραγουδιού και έτσι δεν ήταν δυνατόν να μην γεννηθούν εκεί οι γνήσιοι εκφραστές της κισαμίτικης μουσικής, της κρητικής μουσικής!
Παραθέτουμε μια σειρά από τους πλέον γνωστούς καλλιτέχνες λουσακιανής καταγωγής που άφησαν κυριολεκτικά εποχή στα μουσικά δρώμενα της περιοχής.
Στεφανής Τριανταφυλλάκης ή Κιόρος Α', βιολάτορας
Θρυλείται ως ο «πρωτομάστορας» του συρτού στα Πατεριανά το 1750.
Από τον Γαλουβά Λουσακιών, άκμασε από το 1740 -1790, συνθέτης του 'Α Λουσακιανού συρτού, του Β' Λουσακιανού συρτού, του Μελισιανού συρτού, του 12στροφου Πεντοζαλιού, του Τυλιφιανού συρτού και του Περβολιανού συρτού. Το παρατσούκλι «Κιόρος» προήλθε από το πρόβλημα όρασης (στραβισμού) που είχε.
Αντώνης Τριανταφυλλάκης ή Κιόρος Β', βιολάτορας
Υιός του Στεφανή Τριανταφυλλάκη από τον Γαλουβά Λουσακιών.
Κληρονόμησε το πρόβλημα όρασης από τον πατέρα του αλλά και το ταλέντο του. Άκμασε από το 1785-1830 συνθέτοντας αξιόλογες μελωδίες συρτών όπως ο Παλαιοκαστρινός συρτός, ο Γ' Λουσακιανός, ο Λυριδιανός συρτός, ο Σασαλιανός συρτός και ο Εσπερινός συρτός.
Στεφανής Τριανταφυλλάκης ή Κιόρος Γ', βιολάτορας
Γιος του Αντώνη Τριανταφυλλάκη από τον Γαλουβά Κισάμου.
Θρυλείται ως δεινός δεξιοτέχνης του βιολιού, ίσως ο καλύτερος από την μουσική αυτή οικογένεια. Άκμασε από το 1840-1890 και πρόσφερε μεγάλο έργο στην διάσωση και διάδοση των παλαιών σκοπών στις νεώτερες γενιές. Το βιολί του ήταν ένα από τα έργα τέχνης του θρυλικού Στραντιβάριους, το οποίο μετέπειτα ήρθε στα χέρια του βιολάτορα Κουνελοκωστή. Συνέθεσε μια σειρά από αθάνατους σκοπούς όπως ο Μεραδιανός συρτός, ο Γαλουβιανός συρτός, ο Συρτός της Νύχτας, ο Συρτός του Κιόρου και ο Λοξός συρτός.
Βαρδής Γιωργακάκης, λαγουτιέρης
Από τους παλαιότερους λαγουτιέρηδες, καταγόταν από τις Λουσακιές και άκμασε από το 1900-1940. Έπαιξε με τα «θηρία» της εποχής του, τον Βασίλη Παπαδάκη (Κοπανίδη), με τον Νικηφόρο Μαυροδημητράκη κ.α.
Κωστής Κουνελάκης ή Κουνελοκωστής, βιολάτορας
Ο Κουνελοκωστής ήταν από τα κορυφαία δοξάρια της εποχής του.
Καταγόταν από τον Γαλουβά Λουσακιών και από νέος μπολιάστηκε με την μακραίωνη παράδοση των συγχωριανών του Κιόρων.
Άκμασε από το 1890 -1940 και σε όλη την διαδρομή της πορείας του γλέντισε χιλιάδες κόσμου με τις δοξαριές του αλλά και με τα χαρακτηριστικά ανέκδοτα του. Ο Κουνελοκωστής ήταν πατέρας του αειμνήστου δάσκαλου του βιολιού Μιχάλη Κουνέλη.
Μανώλης Γαλανάκης, λαγουτιέρης
Λουσακιανής καταγωγής και ο Μανώλης Γαλανάκης, άκμασε στις αρχές του περασμένου αιώνα, καλός δεξιοτέχνης, «ζύγιασε» με τα βιολιά του Κουνελοκωστή, και του Χάρχαλη.
Γιάννης Τζανακάκης, λαγουτιέρης
Από τους εκφραστικότερους σόλο λαγουτιέρηδες, καταγόταν από τα Ζαχαριανά Λουσακιών. Έπαιξε με πολλούς Λουσακιανούς καλλιτέχνες, πέθανε όμως πολύ νέος. Σκοτώθηκε το 1940 στον ελληνοϊταλικό πόλεμο στην Αλβανία.
Στέλιος Χαρτζουλάκης, βιολάτορας
Ο Στέλιος Χαρτζουλάκης, λουσακιανής καταγωγής, ήταν από τους τοπικούς βιολάτορες του χωριού του, άκμασε από το 1930 - 1960 και έχει αφήσει ένα καλό όνομα στα μουσικά πράγματα της Κισάμου.
Αντώνης Στρατάκης, βιολάτορας
Λουσακιανής καταγωγής και ο Αντώνης Στρατάκης, βιολάτορας με παλαιικό παίξιμο, άκμασε στα χρόνια του μεσοπολέμου και έπαιξε στα τοπικά γλέντια της Κισάμου.
Αριστείδης Φαραντάκης, βιολάτορας
Ο Αριστείδης Φαραντάκης από τις Λουσακιές ήταν ένας παραδοσιακός Λουσακιανός βιολάτορας με πολλά γλέντια στο ενεργητικό του σε όλη την «λουσακιανή μπάντα» αλλά και σε πολλά χωριά της Κισάμου.
Η πιο γόνιμη περίοδός του ήταν από το 1930 -1965. Συνεργάτης του ο μοναδικός Καρεφυλλομανώλης.
ΠΗΓΗ
Περιοχή που έχει συνδέσει το όνομά της με τον κρητικό συρτό, με τα ταλίμια και τις μελωδίες αυτού, με τα θρυλικά ονόματα καλλιτεχνών που διάβηκαν τα λουσακιανά μονοπάτια αιώνες τώρα.
Γειτονιές γειτονιές, Ζαχαριανά, Πιπεριανά, Γαλουβάς, Μεράδα, Τζανακιανά, Φτερολάκκα και βέβαια τα ξακουστά Πατεριανά, η λαϊκή «Μέκκα» του συρτού.
Οι Λουσακιές βίωσαν το παραδοσιακό μοτίβο χορού και τραγουδιού και έτσι δεν ήταν δυνατόν να μην γεννηθούν εκεί οι γνήσιοι εκφραστές της κισαμίτικης μουσικής, της κρητικής μουσικής!
Παραθέτουμε μια σειρά από τους πλέον γνωστούς καλλιτέχνες λουσακιανής καταγωγής που άφησαν κυριολεκτικά εποχή στα μουσικά δρώμενα της περιοχής.
Στεφανής Τριανταφυλλάκης ή Κιόρος Α', βιολάτορας
Θρυλείται ως ο «πρωτομάστορας» του συρτού στα Πατεριανά το 1750.
Από τον Γαλουβά Λουσακιών, άκμασε από το 1740 -1790, συνθέτης του 'Α Λουσακιανού συρτού, του Β' Λουσακιανού συρτού, του Μελισιανού συρτού, του 12στροφου Πεντοζαλιού, του Τυλιφιανού συρτού και του Περβολιανού συρτού. Το παρατσούκλι «Κιόρος» προήλθε από το πρόβλημα όρασης (στραβισμού) που είχε.
Αντώνης Τριανταφυλλάκης ή Κιόρος Β', βιολάτορας
Υιός του Στεφανή Τριανταφυλλάκη από τον Γαλουβά Λουσακιών.
Κληρονόμησε το πρόβλημα όρασης από τον πατέρα του αλλά και το ταλέντο του. Άκμασε από το 1785-1830 συνθέτοντας αξιόλογες μελωδίες συρτών όπως ο Παλαιοκαστρινός συρτός, ο Γ' Λουσακιανός, ο Λυριδιανός συρτός, ο Σασαλιανός συρτός και ο Εσπερινός συρτός.
Στεφανής Τριανταφυλλάκης ή Κιόρος Γ', βιολάτορας
Γιος του Αντώνη Τριανταφυλλάκη από τον Γαλουβά Κισάμου.
Θρυλείται ως δεινός δεξιοτέχνης του βιολιού, ίσως ο καλύτερος από την μουσική αυτή οικογένεια. Άκμασε από το 1840-1890 και πρόσφερε μεγάλο έργο στην διάσωση και διάδοση των παλαιών σκοπών στις νεώτερες γενιές. Το βιολί του ήταν ένα από τα έργα τέχνης του θρυλικού Στραντιβάριους, το οποίο μετέπειτα ήρθε στα χέρια του βιολάτορα Κουνελοκωστή. Συνέθεσε μια σειρά από αθάνατους σκοπούς όπως ο Μεραδιανός συρτός, ο Γαλουβιανός συρτός, ο Συρτός της Νύχτας, ο Συρτός του Κιόρου και ο Λοξός συρτός.
Βαρδής Γιωργακάκης, λαγουτιέρης
Από τους παλαιότερους λαγουτιέρηδες, καταγόταν από τις Λουσακιές και άκμασε από το 1900-1940. Έπαιξε με τα «θηρία» της εποχής του, τον Βασίλη Παπαδάκη (Κοπανίδη), με τον Νικηφόρο Μαυροδημητράκη κ.α.
Κωστής Κουνελάκης ή Κουνελοκωστής, βιολάτορας
Ο Κουνελοκωστής ήταν από τα κορυφαία δοξάρια της εποχής του.
Καταγόταν από τον Γαλουβά Λουσακιών και από νέος μπολιάστηκε με την μακραίωνη παράδοση των συγχωριανών του Κιόρων.
Άκμασε από το 1890 -1940 και σε όλη την διαδρομή της πορείας του γλέντισε χιλιάδες κόσμου με τις δοξαριές του αλλά και με τα χαρακτηριστικά ανέκδοτα του. Ο Κουνελοκωστής ήταν πατέρας του αειμνήστου δάσκαλου του βιολιού Μιχάλη Κουνέλη.
Μανώλης Γαλανάκης, λαγουτιέρης
Λουσακιανής καταγωγής και ο Μανώλης Γαλανάκης, άκμασε στις αρχές του περασμένου αιώνα, καλός δεξιοτέχνης, «ζύγιασε» με τα βιολιά του Κουνελοκωστή, και του Χάρχαλη.
Γιάννης Τζανακάκης, λαγουτιέρης
Από τους εκφραστικότερους σόλο λαγουτιέρηδες, καταγόταν από τα Ζαχαριανά Λουσακιών. Έπαιξε με πολλούς Λουσακιανούς καλλιτέχνες, πέθανε όμως πολύ νέος. Σκοτώθηκε το 1940 στον ελληνοϊταλικό πόλεμο στην Αλβανία.
Στέλιος Χαρτζουλάκης, βιολάτορας
Ο Στέλιος Χαρτζουλάκης, λουσακιανής καταγωγής, ήταν από τους τοπικούς βιολάτορες του χωριού του, άκμασε από το 1930 - 1960 και έχει αφήσει ένα καλό όνομα στα μουσικά πράγματα της Κισάμου.
Αντώνης Στρατάκης, βιολάτορας
Λουσακιανής καταγωγής και ο Αντώνης Στρατάκης, βιολάτορας με παλαιικό παίξιμο, άκμασε στα χρόνια του μεσοπολέμου και έπαιξε στα τοπικά γλέντια της Κισάμου.
Αριστείδης Φαραντάκης, βιολάτορας
Ο Αριστείδης Φαραντάκης από τις Λουσακιές ήταν ένας παραδοσιακός Λουσακιανός βιολάτορας με πολλά γλέντια στο ενεργητικό του σε όλη την «λουσακιανή μπάντα» αλλά και σε πολλά χωριά της Κισάμου.
Η πιο γόνιμη περίοδός του ήταν από το 1930 -1965. Συνεργάτης του ο μοναδικός Καρεφυλλομανώλης.
ΠΗΓΗ
ΠΩΣ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ....
... οτι ξεκίνησε η ελαιοκομική περίοδος στην Κίσαμο;
Μα κάθε πρωί γίνεται ένας μικρός χαμός στην (πάνω) πλατεία μας.
Το βράδυ βλέπεις τον κόπο της ημέρας στα αγροτικά που υπερφορτωμένα πάνε στα εργοστάσια.
Και φυσικά με το κάψιμο που έχεις στα μάτια, στον λαιμό και αυτήν την υπέροχη μυρωδιά του καμένου πυρήνα που μας πνίγει από το εργοστάσιο της γειτονιάς μας. Ειδικά άμα είναι ανατολικός ο καιρός όπως χθες.
Τα φίλτρα μάλλον είναι ακριβά.....πολύ ακριβά.
Μα κάθε πρωί γίνεται ένας μικρός χαμός στην (πάνω) πλατεία μας.
Το βράδυ βλέπεις τον κόπο της ημέρας στα αγροτικά που υπερφορτωμένα πάνε στα εργοστάσια.
Και φυσικά με το κάψιμο που έχεις στα μάτια, στον λαιμό και αυτήν την υπέροχη μυρωδιά του καμένου πυρήνα που μας πνίγει από το εργοστάσιο της γειτονιάς μας. Ειδικά άμα είναι ανατολικός ο καιρός όπως χθες.
Τα φίλτρα μάλλον είναι ακριβά.....πολύ ακριβά.
Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2016
Ο ΞΗΡΟΥΧΑΣ 1ο
του Δημήτρη Καρτάκη
...Μέγας ζωοκλέφτης ο Ξήρουχας. Ο πρώτος σε ολάκερη την επαρχία. Ποτέ όμως δεν πείραζε τους ανθρώπους της περιοχής του και ποτέ δεν εμαγάριζε τα χέρια του για μερικές ψοφοπροβατίνες. Ήταν ζωοκλέφτης περιωπής και "δούλευε" μόνο σε επίπεδο επαρχιών.
Μια φορά λοιπόν στείλανε οι Κισαμίτες τον Ξήρουχα να πάρει "το αίμα πίσω" από τους Σφακιανούς που είχανε κλέψει μια μεγάλη κομματέ ωζά από την επαρχία μας
Του άρεσε του μπάρμπα Ξήρουχα να την διηγείται αυτή την ιστορία και μάλιστα την έβρισκε διασκεδαστική.
- Μαζωχτήκαμε λοιπόν 2-3, βάλαμε καινούργια μπροκαδούρα στα στιβάνια μας, κρεμάσαμε τα τουφεκάκια στον ώμο μας και πήγαμε στα Σφακιά. Κάτεχα απατός μου ποιοι είχανε πάρει τα ωζά και πήγαμε κατευθείαν στον τόπο τους. Ένα μερόνυχτο μείναμε σε μια κορφή, τρυπωμένοι, για να κυαλάρουμε καλά την περιοχή και να ντουσουντήσουμε το σχέδιο μας. Και την ημέρα που είμαστε έτοιμοι να αρπάξουμε το κουράδι και να φύγουμε, είδαμε εκειά κοντά στο χωριό να γίνεται μάζωξη και μεγάλη τραβάγια. Ούλοι τους ήτανε αρματωμένοι και παίζανε και μπαλωτές στον αέρα. Είπα για μια στιγμή.
Θεόψυχα και μάθανε το οι Σφακιανοί πως ήρθαμε και μαζωχτήκανε για να μας φοβερίσουν. Μα όταν εγινήκανε κοντά χίλιοι είπα πάλι
Ξήρουχα δεν είναι για τον απατό σου πάρα πράμα γίνεται. Τότεσας πήρα κι τσ' άλλους και κατσιά-κατσιά σιμώσαμε. Σαν φτάναμε ρώτησα ένα. Είντα γίνεται μωρέ εκέ.
Επανάσταση, μου λέει.
Επανάσταση; Ξεκρεμάσαμε τα τουφέκια από τον ώμο, ξετινάξαμε τσι βράκες μας που ήταν γεμάτες κατσοπρινόφυλλα από εκειά που καθόμαστε και αρχίσαμε να φωνάζουμε "Ζήτω η επανάσταση".
Πήγα κατευθείαν στον καπετάνιο και του λέω:
Επαέ είμαστε και μεις.....κι έγραψε τα ονόματα μας σε ένα τεφτέρι.
Εκειά αντάμωσα πολλούς γνωστούς που είχαμε νυχτοπερπατήσει κι ούλοι με ρωτούσανε πως βρέθηκα εκειά από τόσονά κόσμο. Για την επανάσταση ήρθα μωρέ, τους έλεγα και το πιστεύανε. Μα η επανάσταση δεν έγινε και διαλυθήκαμε χωρίς να γενεί πράμα.
Εγώ μια φορά έκαμα την δουλεια μου κανονικά. Όταν εφύγαμε από τα Σφακιά με την πατούλια μου πήραμε μαζί μας και μια μεγάλη κομματέ ωζά. Οΐ θα τσ' άφηνα τους Σφακιανούς να θαρρούνε πως η Κίσαμος είναι ξέφραγο αμπέλι.
...Μέγας ζωοκλέφτης ο Ξήρουχας. Ο πρώτος σε ολάκερη την επαρχία. Ποτέ όμως δεν πείραζε τους ανθρώπους της περιοχής του και ποτέ δεν εμαγάριζε τα χέρια του για μερικές ψοφοπροβατίνες. Ήταν ζωοκλέφτης περιωπής και "δούλευε" μόνο σε επίπεδο επαρχιών.
Μια φορά λοιπόν στείλανε οι Κισαμίτες τον Ξήρουχα να πάρει "το αίμα πίσω" από τους Σφακιανούς που είχανε κλέψει μια μεγάλη κομματέ ωζά από την επαρχία μας
Του άρεσε του μπάρμπα Ξήρουχα να την διηγείται αυτή την ιστορία και μάλιστα την έβρισκε διασκεδαστική.
- Μαζωχτήκαμε λοιπόν 2-3, βάλαμε καινούργια μπροκαδούρα στα στιβάνια μας, κρεμάσαμε τα τουφεκάκια στον ώμο μας και πήγαμε στα Σφακιά. Κάτεχα απατός μου ποιοι είχανε πάρει τα ωζά και πήγαμε κατευθείαν στον τόπο τους. Ένα μερόνυχτο μείναμε σε μια κορφή, τρυπωμένοι, για να κυαλάρουμε καλά την περιοχή και να ντουσουντήσουμε το σχέδιο μας. Και την ημέρα που είμαστε έτοιμοι να αρπάξουμε το κουράδι και να φύγουμε, είδαμε εκειά κοντά στο χωριό να γίνεται μάζωξη και μεγάλη τραβάγια. Ούλοι τους ήτανε αρματωμένοι και παίζανε και μπαλωτές στον αέρα. Είπα για μια στιγμή.
Θεόψυχα και μάθανε το οι Σφακιανοί πως ήρθαμε και μαζωχτήκανε για να μας φοβερίσουν. Μα όταν εγινήκανε κοντά χίλιοι είπα πάλι
Ξήρουχα δεν είναι για τον απατό σου πάρα πράμα γίνεται. Τότεσας πήρα κι τσ' άλλους και κατσιά-κατσιά σιμώσαμε. Σαν φτάναμε ρώτησα ένα. Είντα γίνεται μωρέ εκέ.
Επανάσταση, μου λέει.
Επανάσταση; Ξεκρεμάσαμε τα τουφέκια από τον ώμο, ξετινάξαμε τσι βράκες μας που ήταν γεμάτες κατσοπρινόφυλλα από εκειά που καθόμαστε και αρχίσαμε να φωνάζουμε "Ζήτω η επανάσταση".
Πήγα κατευθείαν στον καπετάνιο και του λέω:
Επαέ είμαστε και μεις.....κι έγραψε τα ονόματα μας σε ένα τεφτέρι.
Εκειά αντάμωσα πολλούς γνωστούς που είχαμε νυχτοπερπατήσει κι ούλοι με ρωτούσανε πως βρέθηκα εκειά από τόσονά κόσμο. Για την επανάσταση ήρθα μωρέ, τους έλεγα και το πιστεύανε. Μα η επανάσταση δεν έγινε και διαλυθήκαμε χωρίς να γενεί πράμα.
Εγώ μια φορά έκαμα την δουλεια μου κανονικά. Όταν εφύγαμε από τα Σφακιά με την πατούλια μου πήραμε μαζί μας και μια μεγάλη κομματέ ωζά. Οΐ θα τσ' άφηνα τους Σφακιανούς να θαρρούνε πως η Κίσαμος είναι ξέφραγο αμπέλι.
ΑΛΛΑ ΦΤΑΙΝΕ....
Επειδή ακούω οτι κάποιος δέσποτας μας έχει ρίξει κατάρα κάποτε, και σαν πόλη δεν μπορούμε να πάμε μπρος.... να του απαντήσω οτι .."Κανείς δεν μπορεί να σε καταραστεί αν δεν το πιστεύει ο ίδιος." Δυστυχώς εμείς μάλλον το πιστεύουμε και να τα χάλια μας.
Άλλος λέει οτι μας ζηλεύουν (πάρα την κακομοιριά μας) .... και μας έχουν ματιασμένους, Φαλάσαρνα -Λαφονήσι -Μπάλο δεν έχουν οι άλλοι.
Τι να πω; Καμιά ξεματιάστρα ξέρετε;
Τέλος πάντως και έτσι να είναι που δεν είναι, καιρός να αποβάλουμε τα κακά συναισθήματα και να στρωθούμε στην δουλειά.... δουλειά βέβαια και όχι το κάνουμε "για να περνά η ώρα".
Δεν φταίει εκείνος ο παλιός Δέσποτας, ούτε ο σμιχτοφρύδης που δεν μπορούμε να φτιάξουμε ένα γήπεδο, ένα περιφερειακό, ένα λιμάνι, ένα Λύκειο, να ανοίξουμε ένα δρόμο, να φτιάξουμε πεζοδρόμια και αγωγούς ομβρίων.... άλλα φταίνε....οπότε καλό είναι να πάμε σε κάποια που ξέρει να λέει το φλιτζάνι, να μας το πει. χαχαχαχα
Άλλος λέει οτι μας ζηλεύουν (πάρα την κακομοιριά μας) .... και μας έχουν ματιασμένους, Φαλάσαρνα -Λαφονήσι -Μπάλο δεν έχουν οι άλλοι.
Τι να πω; Καμιά ξεματιάστρα ξέρετε;
Τέλος πάντως και έτσι να είναι που δεν είναι, καιρός να αποβάλουμε τα κακά συναισθήματα και να στρωθούμε στην δουλειά.... δουλειά βέβαια και όχι το κάνουμε "για να περνά η ώρα".
Δεν φταίει εκείνος ο παλιός Δέσποτας, ούτε ο σμιχτοφρύδης που δεν μπορούμε να φτιάξουμε ένα γήπεδο, ένα περιφερειακό, ένα λιμάνι, ένα Λύκειο, να ανοίξουμε ένα δρόμο, να φτιάξουμε πεζοδρόμια και αγωγούς ομβρίων.... άλλα φταίνε....οπότε καλό είναι να πάμε σε κάποια που ξέρει να λέει το φλιτζάνι, να μας το πει. χαχαχαχα
ΝΑ ΤΑ ΧΑΛΙΑ ΤΟΥΣ...ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΔΙΧΩΣ ΠΟΛΛΑ ΠΟΛΛΑ
Είμαστε που είμαστε άρτσι μπούρτσι και λουλάς, μας βάλανε και τους στύλους σε καλή θέση για να τους τρακάρουμε και να ξυπνάμε......δυστυχώς σε κάμποσο καιρό θα κάνουμε αίτηση να τους αφαιρέσουν από αυτό το σημείο και να τους πάνε λίγο παραμέσα και θα χρειαστεί χρόνος και χρήμα. Μήπως λέω εγώ να τους κάνουμε μια μήνυση;
Αν είναι δυνατόν, και αν είναι να μας που που αλλού το κάνουν αυτό....
Αν είναι δυνατόν, και αν είναι να μας που που αλλού το κάνουν αυτό....
ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ 1ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ
Γράφει η Ευτυχία Δεσποτάκη
Τον μήνα Οκτώβριο που μας πέρασε πραγματοποιήθηκε συνέδριο για την Κίσαμο από την Μητρόπολη και τους Δήμους Κισάμου και Πλατανιά και από ό,τι διαβάσαμε στον τύπο και στις αναρτήσεις στο διαδίκτυο έγιναν ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις πάνω σε θέματα πολιτισμού και παράδοσης (αρχαιολογία, ιστορία, εκκλησία, λαογραφία, μουσική, αρχιτεκτονική, οικονομία), της Δυτικής Κισάμου, αλλά και της πρώην επαρχίας Κισάμου όπως κατ’ επανάληψη αναφερόταν από τους φορείς το κομμάτι της ανατολικής Κισάμου προς δόξα του Καλλικράτη.
Οι εισηγήσεις είτε με γνωστά στοιχεία, είτε πρωτότυπα μας υπογράμμισαν και υπενθύμισαν με πόσο περιεχόμενο και αξίες είναι επενδυμένος αυτός ο όμορφος τόπος …!
Δεν ξέρω τι σκοπό και τι στόχο πρέπει να βάζει η πολιτεία και οι άλλοι φορείς που συμμετέχουν και οργανώνουν τέτοια συνέδρια. Προφανώς όχι μόνο την καταγραφή πρακτικών και αντίστοιχα την έκδοση των.
Με βάση όμως τα δεδομένα των σημερινών εξελίξεων τέτοια συνέδρια θα πρέπει να αποτελούν κινητήρια δύναμη για ανάπλαση και ανάδειξη των τόπων που φέρουν αυτή την ιστορία. Ανάπλαση και ανάδειξη με έργα υποδομής που θα αναδείξουν και τα μνημεία και θα νοηματοδοτήσουν και τους τουριστικούς προορισμούς με τις όμορφες θάλασσες και την πράσινη ενδοχώρα, με τα μύρια χρώματα και αρώματα. Ο τουρίστας, γιατί τελικά αυτός ενδιαφέρει σήμερα, ψάχνει και κάτι διαφορετικό. Αλλά και στα παιδιά μας πρέπει να παραδώσομε ένα καλαίσθητο τόπο.
Η μεν ανατολική Κίσαμος, τυχερότερη, αναπλάθεται, η δυτική το Καστέλι, το ιστορικό κέντρο πέφτει στη μιζέρια, όχι την οικονομική, αλλά στην πολιτιστική.
Σε μια πρόσφατη επίσκεψη στη Γεωργιούπολη, είδαμε μια καταπληκτική πλατεία χωρίς αυτοκίνητα με συντριβάνι στη μέση και γύρω συμπαθητικά καφέ, αλλά και μια παραλία σε πλήρη ανάπλαση και καταπράσινη με παιδικές χαρές και αθλητικούς χώρους.
Το χωριό Μαργαρίτες στο Ρέθυμνο σε πλήρη ανάπλαση, γνήσιο μεσαιωνικό χωριό με αναπαλαιωμένες θαυμάσιες εκκλησίες αναγεννησιακές, σοκάκια, πεζόδρομους, οικίες με οικόσημα….κ. α, κ.α…
Δεν παραβλέπομε την ανάπλαση της δικής μας Ρόκκας και την ανάδειξη της με την μεγαλειώδη μουσική εκδήλωση του Αυγούστου και αξίζουν συγχαρητήρια και στους νέους της που και εμπνεύστηκαν και υποστηρίζουν τέτοιες εξωστρεφείς εκδηλώσεις, ούτε την ανάπλαση της Πολυρρήνιας και άλλων χωριών.
Όμως η πρωτεύουσα το Καστέλι, όπου και να ταξιδέψεις σε πληγώνει που λέει και ο ποιητής.
Πως βρίσκουν άλλοι χρήματα, πού βρίσκουν προγράμματα, φτιάχνουν δρόμους, φτιάχνουν πεζοδρόμια, φτιάχνουν πολιτιστικούς χώρους, φτιάχνουν πλατείες, φυτεύουν δέντρα, καθαρίζουν, αναδεικνύουν
Είναι απορίας άξιο…….
Και όλα αυτά τα γράφομε χωρίς να κατηγορούμε, απλά αναρωτιόμαστε, τι φταίει, «τάχα η θέληση μας λίγη, τάχα μόνο ο εαυτός μας; Τάχα που δεν ομονοούμε για το κοινό καλό;
Τον μήνα Οκτώβριο που μας πέρασε πραγματοποιήθηκε συνέδριο για την Κίσαμο από την Μητρόπολη και τους Δήμους Κισάμου και Πλατανιά και από ό,τι διαβάσαμε στον τύπο και στις αναρτήσεις στο διαδίκτυο έγιναν ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις πάνω σε θέματα πολιτισμού και παράδοσης (αρχαιολογία, ιστορία, εκκλησία, λαογραφία, μουσική, αρχιτεκτονική, οικονομία), της Δυτικής Κισάμου, αλλά και της πρώην επαρχίας Κισάμου όπως κατ’ επανάληψη αναφερόταν από τους φορείς το κομμάτι της ανατολικής Κισάμου προς δόξα του Καλλικράτη.
Οι εισηγήσεις είτε με γνωστά στοιχεία, είτε πρωτότυπα μας υπογράμμισαν και υπενθύμισαν με πόσο περιεχόμενο και αξίες είναι επενδυμένος αυτός ο όμορφος τόπος …!
Δεν ξέρω τι σκοπό και τι στόχο πρέπει να βάζει η πολιτεία και οι άλλοι φορείς που συμμετέχουν και οργανώνουν τέτοια συνέδρια. Προφανώς όχι μόνο την καταγραφή πρακτικών και αντίστοιχα την έκδοση των.
Με βάση όμως τα δεδομένα των σημερινών εξελίξεων τέτοια συνέδρια θα πρέπει να αποτελούν κινητήρια δύναμη για ανάπλαση και ανάδειξη των τόπων που φέρουν αυτή την ιστορία. Ανάπλαση και ανάδειξη με έργα υποδομής που θα αναδείξουν και τα μνημεία και θα νοηματοδοτήσουν και τους τουριστικούς προορισμούς με τις όμορφες θάλασσες και την πράσινη ενδοχώρα, με τα μύρια χρώματα και αρώματα. Ο τουρίστας, γιατί τελικά αυτός ενδιαφέρει σήμερα, ψάχνει και κάτι διαφορετικό. Αλλά και στα παιδιά μας πρέπει να παραδώσομε ένα καλαίσθητο τόπο.
Η μεν ανατολική Κίσαμος, τυχερότερη, αναπλάθεται, η δυτική το Καστέλι, το ιστορικό κέντρο πέφτει στη μιζέρια, όχι την οικονομική, αλλά στην πολιτιστική.
Σε μια πρόσφατη επίσκεψη στη Γεωργιούπολη, είδαμε μια καταπληκτική πλατεία χωρίς αυτοκίνητα με συντριβάνι στη μέση και γύρω συμπαθητικά καφέ, αλλά και μια παραλία σε πλήρη ανάπλαση και καταπράσινη με παιδικές χαρές και αθλητικούς χώρους.
Το χωριό Μαργαρίτες στο Ρέθυμνο σε πλήρη ανάπλαση, γνήσιο μεσαιωνικό χωριό με αναπαλαιωμένες θαυμάσιες εκκλησίες αναγεννησιακές, σοκάκια, πεζόδρομους, οικίες με οικόσημα….κ. α, κ.α…
Δεν παραβλέπομε την ανάπλαση της δικής μας Ρόκκας και την ανάδειξη της με την μεγαλειώδη μουσική εκδήλωση του Αυγούστου και αξίζουν συγχαρητήρια και στους νέους της που και εμπνεύστηκαν και υποστηρίζουν τέτοιες εξωστρεφείς εκδηλώσεις, ούτε την ανάπλαση της Πολυρρήνιας και άλλων χωριών.
Όμως η πρωτεύουσα το Καστέλι, όπου και να ταξιδέψεις σε πληγώνει που λέει και ο ποιητής.
Πως βρίσκουν άλλοι χρήματα, πού βρίσκουν προγράμματα, φτιάχνουν δρόμους, φτιάχνουν πεζοδρόμια, φτιάχνουν πολιτιστικούς χώρους, φτιάχνουν πλατείες, φυτεύουν δέντρα, καθαρίζουν, αναδεικνύουν
Είναι απορίας άξιο…….
Και όλα αυτά τα γράφομε χωρίς να κατηγορούμε, απλά αναρωτιόμαστε, τι φταίει, «τάχα η θέληση μας λίγη, τάχα μόνο ο εαυτός μας; Τάχα που δεν ομονοούμε για το κοινό καλό;
ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Την προηγούμενη βδομάδα μπήκαν μόνο τα κορίτσια του Νηπιαγωγείου της χρονιάς του 1967, ας μην μείνουν και τ΄αγόρια παραπονεμένα.
Τα κορίτσια κατά σειρά από αριστερά
Χρυσούλα Κατσιφαράκη- Κωστούλα Κουφογιαννάκη
Αθηνά Δεληκωνσταντίνου- Μαρία Κατσικανδαράκη
Μαρία Κουφάκη- Αλέκα Κουρτάκη
Ελένη Φελεσάκη Αθηνά Κουρτάκη
Και τα αγόρια απο αριστερά
Κυριάκος Τζωρτζάκης Δημήτρη Φελεσάκης
Γιώργος Καστανάκης- Δεν τον βγάζω μπορεί να είναι ο Γαλανάκης
Μανώλης Αννουσάκης αν δεν κάνω λάθος- και Αντώνης Καστρινάκης.
Τότε το νηπιαγωγείο λειτουργούσε στις αίθουσες του Μαζοκοπάκη στο στενό του Άγιου Σπυρίδωνα.
Τα κορίτσια κατά σειρά από αριστερά
Χρυσούλα Κατσιφαράκη- Κωστούλα Κουφογιαννάκη
Αθηνά Δεληκωνσταντίνου- Μαρία Κατσικανδαράκη
Μαρία Κουφάκη- Αλέκα Κουρτάκη
Ελένη Φελεσάκη Αθηνά Κουρτάκη
Και τα αγόρια απο αριστερά
Κυριάκος Τζωρτζάκης Δημήτρη Φελεσάκης
Γιώργος Καστανάκης- Δεν τον βγάζω μπορεί να είναι ο Γαλανάκης
Μανώλης Αννουσάκης αν δεν κάνω λάθος- και Αντώνης Καστρινάκης.
Τότε το νηπιαγωγείο λειτουργούσε στις αίθουσες του Μαζοκοπάκη στο στενό του Άγιου Σπυρίδωνα.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)