Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.
Ήρθαν να μας τιμήσουν ……
Στα χθεσινά εγκαίνια του Φεστιβάλ Κισαμίτικης Κουλτούρας (?) ήρθαν να μας τιμήσουν (!) ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων Απόστολος Βουλγαράκης και όχι μόνο! Μίλησαν για τις δυνατότητες της Δυτ. Κισάμου και τις επενδυτικές προοπτικές του επιχειρηματία Λεπτού. Ο δήμαρχος τον χαρακτήρισε ευεργέτη της Κισάμου, κάτι που ο ίδιος χαρακτήρισε ως υπερβολή. Για τις βασικές υποδομές που χρειάζεται η Κίσαμος ούτε λέξη. Για το νέο ΒΟΑΚ τελειώνει στο Κολυμπάρι, για την παράκαμψη της Κισάμου, για το λιμάνι και τη μαρίνα και πολλά άλλα.
Και "εμείς" καμαρώναμε για την τιμή που μας κάνανε!
Κώστας Χαρτζουλάκης
-Ghrissoscaletessa-Χρυσοσκαλίτισσας
Πολλά χρόνια τώρα ένας θρύλος και ένα μυστήριο πλανώνται πάνω στις παραδόσεις των ανθρώπων που κατοικούσαν στην περιοχή των Εννιά Χωριών στην Κίσαμο του Ν. Χανίων, 'το αρχαίο Ιναχώριο'. Άγνωστο πριν πόσες γενιές άρχισε να μεταδίδεται από στόμα σε στόμα το μυστήριο των χαμένων 'τριών μοναστηριών'.
Ποια ήταν τα μοναστήρια; Πού ήταν κτισμένα; Ποιοι και πότε τα είχαν κτίσει; Σε ποιον Άγιο ήταν αφιερωμένα; Γιατί και πώς χάθηκαν χωρίς να αφήσουν ούτε ένα ίχνος; Είναι μερικά ερωτήματα που προσπάθησαν να απαντήσουν πριν από πολλά χρόνια πολλοί αρχαιολόγοι και ιστορικοί ερευνητές χωρίς ένα καθαρό αποτέλεσμα.
Τα αποδεικτικά στοιχεία είναι λίγα και η ποικιλία των θρύλων μεγάλη. Ο χρόνος πάντα σβήνει τους ανθρώπους και μαζί τους και τις μνήμες και μπερδεύει τον μύθο με την πραγματικότητα σε ένα κουβάρι που δεν γνωρίζει κανένας πού είναι η αρχή και ποιο το τέλος του.
H ΠΡΩΤΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΤΟΝ GEROLA
Το 1900 έρχεται στην Κρήτη ένας μεγάλος αρχαιολόγος .....
..... και αρχιτέκτονας ο G. Gerola.
Σαν νέος "Προμηθέας" μεταλαμπαδεύει στην Κρήτη τη φλόγα του πολιτισμού που τα 250 χρόνια της Τουρκοκρατίας είχαν σβήσει. Αντίθετος με τους νόμους της Φύσης 'τη φθορά και τη λησμονιά'. Έρχεται στην Κρήτη για να καταγράψει και να διασώσει από τη λήθη και τον αφανισμό όλα τα ενετικά μνημεία πολιτισμού που είχαν επιζήσει. Μέσα στις χιλιάδες των μνημείων που ανακάλυψε, μελέτησε και κατέγραψε, ήταν και ένα μικρό εκκλησάκι εγκαταλελειμμένο, χωμένο στο χώμα και στη λησμονιά του χρόνου. Βρισκόταν ανάμεσα στα χωριά Περιβόλια και τη Βάθη. Στα βιβλία του το είχε καταγράψει ως Εκκλησία της Παναγίας. Είχε αποτυπώσει την κάτοψή της και είχε διατυπώσει ορισμένες παρατηρήσεις. Ότι στο εκκλησάκι υπήρχαν δύο παρεκκλήσια και ότι ήταν λατινικό, δηλαδή λατρευόταν σύμφωνα με το Καθολικό Δόγμα.
Οι μετέπειτα αρχαιολόγοι, παίρνοντας τα γραφόμενα του Gerola σαν αξίωμα, δεν επιδίωξαν ούτε να αναστηλώσουν, αλλά ούτε και να διερευνήσουν περισσότερο την εκκλησία.
Και η Φύση συνέχισε το έργο της φθοράς που είχε αρχίσει πολλά χρόνια πριν. Ένα δέντρο φύτρωσε στην οροφή και άπλωσε τις ρίζες του από την οροφή στους τοίχους. Οι τοίχοι άνοιξαν και το εκκλησάκι έγινε ετοιμόρροπο. Φόβιζε με κατάρρευση οποιονδήποτε επιχειρούσε να μπει μέσα έστω για λίγα λεπτά. Σημάδια βανδαλισμού παλαιότερων εποχών υπήρχαν μέσα του έντονα. Η Αγία Τράπεζα είχε μετατραπεί σε πυρομάχι. Είχε ανοιχτεί μια τρύπα στην οροφή για να εξέρχεται ο καπνός με κίνδυνο να καταρρεύσει ολόκληρη η οροφή. Και οι γκρεμισμένοι εσωτερικοί τοίχοι είχαν κάνει σωρούς τις πέτρες στο εσωτερικό. Έτσι κάθε επισκέπτης είχε δυσκολία όχι μόνο να βαδίσει, αλλά και να κρατηθεί όρθιος. Σε αυτήν την κατάσταση βρήκα την εκκλησία την πρώτη φορά που την επισκέφτηκα στις 15-12-2012. Τη βρήκα οδηγημένος από τα βιβλία του Gerola και ρωτώντας τους ηλικιωμένους κατοίκους των γύρω χωριών.
ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ...
Στις μετέπειτα συνεχόμενες επισκέψεις μου εντόπισα στον σουβά του βόρειου τοίχου χαραγμένα σχέδια καραβιών και μιας κωπήλατης βάρκας. Το ένα καράβι ήταν τύπου γαλέρας με θύρες κανονιών.
Και τα δύο ήταν κωπήλατα και με πανιά. Το πρώτο, η γαλέρα, ήταν αγκυροβολημένη με δύο άγκυρες. Το δεύτερο που ακολουθούσε ήταν δεμένο πίσω του σαν να επρόκειτο για λάφυρο αιχμαλωσίας.
Το πρώτο έφερε έναν εμφανή σταυρό στο κατάρτι, ενώ το δεύτερο έφερε στο κατάρτι ένα στρογγυλό σχήμα που μέσα του είχε μια διπλή ημισέληνο σε σχήμα (Χ).
Αργότερα πρόσεξα μια δυσανάγνωστη επιγραφή και κατάλαβα ότι πρόκειται για 'Κτητορική επιγραφή'. Επειδή κανείς δεν πίστευε τι είχα βρει στη σπηλαιώδη εκκλησία.
Και επειδή από την αρχή πίστεψα ότι η επιγραφή που αντίκρισα είναι 'κτητορική επιγραφή' και ότι μας παρέχει χρήσιμες ιστορικές πληροφορίες, προσπάθησα με τις λίγες γνώσεις μου να τη διαβάσω και να τη χρονολογήσω.
Μετά έψαξα όλα τα γνωστά αρχαιολογικά και ιστορικά βιβλία που είχα, για να μάθω μήπως κάποιος αρχαιολόγος ή ιστορικός ερευνητής, είχε δει και είχε διαβάσει αυτή την επιγραφή στο παρελθόν. Με έκπληξή μου κατάλαβα ότι η επιγραφή αυτή δεν αναφερόταν πουθενά.
Τότε φωτογράφισα και έστειλα όλα τα ευρήματα με e-mail σε γνωστούς ακαδημαϊκούς και ιστορικούς συγγραφείς που είχαν γράψει και μελετήσει την ιστορία της περιοχής και ζήτησα τη γνώμη τους.
Όταν μου απάντησαν, με συνεχάρησαν και μου είπαν ότι ήταν αδημοσίευτα. Τότε, ως όφειλα, έκαναν μία αναφορά προς την Αρχαιολογική Υπηρεσία και τους έκανα γνωστό ότι (σε μία καταγεγραμμένη εκκλησία στα βιβλία του Gerola) υπάρχει μια άγνωστη κτητορική επιγραφή που γράφει ότι εκεί ήταν ένα Μοναστήρι. Καθώς ότι υπάρχουν άγνωστα και αδημοσίευτα σχέδια καραβιών και μιας βάρκας στον βόρειο τοίχο. Τους παρέθεσα για πειστήριο και δώδεκα φωτογραφίες. Τους ανέφερα περίπου τι κατά γνώμη μου έγραφε η επιγραφή καθώς και την εκτίμησή μου για τη χρονολόγησή τους. Τους έγραφα ότι ήταν αντικείμενο της αρμοδιότητας των Βυζαντινών και Μεσαιωνικών Αρχαιοτήτων και τους προέτρεψα να λάβουν μέτρα προστασίας της ακεραιότητας της εκκλησίας καθώς να προβούν, εάν το κρίνουν σκόπιμο και σε δικές τους έρευνες. Την επόμενη ημέρα που έκανα την αίτηση, επισκεφτήκαμε την εκκλησία από κοινού με δύο αρχαιολόγους της αρμόδιας Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
Αφού τους υπέδειξα τι και πού το είχα δει, αυτοί με τη σειρά τους έκριναν ότι η επιγραφή και τα σχέδια ήταν αυθεντικά, προέβησαν σε πρώτη εκτίμηση και φωτογράφισαν τον χώρο μέσα κι έξω από την εκκλησία.
Τα συμπεράσματά τους μου τα κοινοποίησαν εγγράφως περίπου μετά έναν μήνα.
Με άφησαν να καταλάβω ότι θεώρησαν τα ευρήματα ελάσσονος αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και ότι η υπόθεση αυτή είχε κλείσει, χωρίς να σκέφτονται για περαιτέρω αρχαιολογική έρευνα.
ΒΑΣΙΛΗΣ Ν. ΚΝΙΘΑΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
Γράφει ο Μιχάλης Ανδριανάκης
Μονή Οδηγητρίας Γωνιάς, στο Κολυμπάρι Κισάμου. Στην πρώτη φωτογραφία η μονή από το ύψος του παλιού καθολικού (δυτικά). Διακρίνονται τα εξωτερικά κτίσματα της δυτικής πλευράς. Στη δεύτερη απεικονίζεται η Μονή από τη βόρεια πλευρά (περίπου από την "Ορθόδοξη Ακαδημία"). Η φωτογραφίες είναι του ιταλού αρχαιολόγου G.Gerola.
Η μικρή αρχικά Μονή Γωνιάς ήταν κτισμένη στο ύψωμα δυτικά της σημερινής από το πρώτο μισό του 14ου αιώνα, εποχή κατά την οποία χρονολογείται το πρώτο στρώμα του τοιχογραφικού διακόσμου, που αποκαλύψαμε προ ετών. Στις αρχές του 17ου αιώνα ο λόγιος μοναχός Βλάσιος ο Κύπριος και ο Βενετοκρητικός Βενέδικτος Τζαγκαρόλος, φρόντισαν για την ανέγερση του νέου, εντυπωσιακού συγκροτήματος ανατολικά, δίπλα στην παραλία. Η μεταφορά συνδέθηκε με την εύρεση εικόνας της Παναγίας, η οποία επέμενε να επανέρχεται στη θέση που βρέθηκε.
Το επικλινές έδαφος "ισοπεδώθηκε" με τη βοήθεια υπόγειων θολωτών, βοηθητικών χώρων (ελαιοτριβείο,αποθήκες και κοιμητήριο κάτω από το ναό), που δημιουργούν τη μεγάλη, ισόπεδη αυλή. Το τρίκογχο με τρούλο καθολικό στο μέσο και ανατολικά της αυλής περιβάλλεται από τα φροντισμένα κτίσματα της μανιεριστικής τράπεζας και του ηγουμενείου και συμπληρώθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα με δυο παρεκκλήσια, νάρθηκα και υψηλό κωδωνοστάσιο. Η Μονή αποκαθίσταται τα τελευταία χρόνια με σωστό τρόπο, χάρη στη στενή συνεργασία της αδελφότητας με την αρμόδια 28η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Οι φωτογραφίες βρίσκονται στο αρχείο του Βενετικού Ινστιτούτου Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών
Κουκιανάκης- Σκουλάκη- Μαυροδημητράκης απο αυτούς ξεκίνησε ο Κισσαμίτικος Αγροτικός Αύγουστος το 2008 στην πόλη μας..... απο την φωτο λείπει φυσικά ο τότε νομάρχης κ. Αρχοντάκης, που μας έκανε το χατήρι.
Οι Γιορτές της Ρόκκας 2017 πέρασαν. Για δυο εβδομάδες οι 60 κάτοικοι της Ρόκκας και της Κεράς σήκωσαν στους ώμους τους ένα τεράστιο φορτίο και έζησαν ένα πολιτιστικό θαύμα. Μετέτρεψαν τα δυο χωριά σε κυψέλες πολιτισμού καταφέρνοντας να παρουσιάσουν μια ολοκληρωμένη πρόταση-παρέμβαση πολιτισμού, εκπαίδευσης και ανάπτυξης που όμοια της δεν έχει παρουσιαστεί στην ενδοχώρα της Κρήτης και όχι μόνο. Και να υπενθυμίσουν με έμφαση ότι η τέχνη και ο πολιτισμός είναι τα πολύτιμα ξεχασμένα εργαλεία ενδυνάμωσης της ενδοχώρας μας.
Ο σχεδιασμός του προγράμματος δεν στηρίχτηκε στα δεδομένα της περιοχής, δηλαδή στον περιορισμένο αριθμό κατοίκων και προσφερόμενων υποδομών. Το πρόγραμμα καταρτίστηκε με κριτήρια την ποιότητα την ταυτότητα και το διαχρονικό αποτύπωμα του στον τόπο χωρίς καμία έκπτωση και συμβιβασμό.
Περισσότεροι από 200 καλλιτέχνες έδωσαν το παρών στις Γιορτές μας στις τρεις μουσικές και δυο θεατρικές μεγάλες παραστάσεις και φιλοξενήθηκαν στις τέσσερις εξέδρες που κατασκευάστηκαν με πολύ κόπο και μεράκι για να τους υποδεχτούν.
Μια μαγική τελετή έναρξης από τα παιδιά των χωριών μας που μας συγκίνησε.
Περισσότεροι από 150 επιμορφούμενοι ενήλικες και ανήλικες συμμετείχαν στα εκπαιδευτικά εργαστήρια λιθοξοΐας, κοσμήματος, στα βιωματικά εργαστήρια τέχνης για παιδιά, το εργαστήριο μινωικής κουζίνας και το εργαστήριο τέχνης από την νεολαία Κισάμου.
Πολλές δεκάδες συμμετέχοντες στην οργανωμένη εξόρμηση στο φαράγγι της Ρόκκας.
Περισσότερους από 150 μικρούς και μεγάλους, αποκλειστικά τοπικούς, χορηγούς και υποστηρικτές.
Εκτεταμένες συνέργειες,....
Να το πρόγραμμα των αγώνων του κυπέλλου, για τον Κισσαμικό που έχει μια καλή ευκαιρία να τα οικονομήσει αφού έχει τον Ολυμπιακό στα Περβόλια.
Η ατυχία μας !!! βέβαια που δεν είναι έτοιμο το γήπεδο στο Καστέλι, για να φιλοξενούσαμε 5000 κόσμο και βάλε. Ας ελπίσουμε όταν η ομάδα θα ανέβει στα σαλόνια της Α΄κατηγορίας να έχουμε έστω ένα με χόρτο... κι αν δεν τα καταφέρουμε, για να ανέβουμε λέω, ας το φτιάξουμε κι ας βόσκουν και πρόβατα. (Η γνώμη μου είναι οτι πιο εύκολα θα πάρουμε το πρωτάθλημα στην superleague, παρά θα φτιάξουμε γήπεδο)
1η αγωνιστική (19-21 Σεπτεμβρίου) Κισσαμικός-Αχαρναϊκός
2η αγωνιστική (24-26 Οκτωβρίου) Αστέρας Τρίπολης-Κισσαμικός
3η αγωνιστική (28-30 Νοεμβρίου) Κισσαμικός-Ολυμπιακός
Τα Λυριδιανά ξέμειναν απο νερό αυτό καταγγέλλουν οι κάτοικοι του. Μάλιστα όπως λένε το πρόβλημα είναι μεγάλο καθώς στο χωριό λόγω καλοκαιριού έχει πάρα πολλούς επισκέπτες και παιδιά. Φυσικά έχουν ενημερώσει τον Δήμο, αλλά όπως λένε, δεν βρήκαν ανταπόκριση.
Γράφει ο Στρατής Κωνσταντουδάκης στην σελίδα του...
Είμαστε ένα υπέροχο νησί, με φανταστικούς γνήσιους ανθρώπους, παράδοση, απείρου κάλους τοπία-παραλίες, βουνά, φαράγγια και άλλα πολλά...
Πηγαίνοντας με τη γυναίκα μου στο Ρέθυμνο, με αφετηρία την Κουκουναρά, ξεκινάμε τη συζήτηση για τα κακώς κείμενα αυτού του τόπου, όπως τα παρατηρούμε τόσα χρόνια και όπως τα συναντάμε στη διαδρομή...
- "Μα καλά, τέτοιος δήμος που έχει τρεις από τις καλύτερες παραλίες ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, σύμφωνα με την γνώμη των απανταχού τουριστών, έπρεπε να λάμπει και να είναι παράδειγμα προς μίμηση.
Τόσα ξενοδοχεία, τόσος κόσμος, που είναι οι υποδομές, που είναι οι πεζογέφυρες (για την διαδρομή προς Ρέθυμνο στα άντρα του τουρισμού);;!; Έχουνε το θράσος οι γελοίοι να βγάζουν ανακοινώσεις για εισιτήρια, αντί να ζητάνε ταπεινά συγνώμη για την αδράνειά τους; Τι γύφτοι είναι αυτοί; Έχετε χεστεί στο χρήμα, κάθε δευτερόλεπτο γίνεται και μια γιορτή, ένα γλέντι και ένα πανηγύρι και όλα γύρω βρωμάνε σαπίζουν και σκουριάζουν; Δεν μπορεί ο δήμος Κισ(σ)άμου και ο κάθε δήμος να βάλει ένα γκρέιντερ, δυο ανθρώπους, να καθαρίσει τους ήδη στενούς δρόμους από τα κλαδιά και τα ξερόχορτα;; Τόσες λακκούβες; Τόσες κακοτεχνίες; Δεν υπάρχει μια παιδική χαρά της προκοπής;; Ένα δημόσιο πάρκο αναψυχής;; Η "εθνική" είναι γεμάτη βράχια κλαδιά, δέντρα, σκουπίδια, χωρίς διαχωρισμό στα ρεύματα αντίθετης κατεύθυνσης; Δεν πρέπει να την έχουν καθαρίσει ποτέ!!! ΤΙ ΤΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟΣΑ ΧΡΗΜΑΤΑ;;!;"
Η διαδρομή κράτησε περίπου δύο ώρες και η συζήτηση θα μπορούσε να συνεχιστεί για χρόνια...
Από αυτό τον φαύλο κύκλο, αυτό το μαύρο χάλι κυρίες και κύριοι, είναι πααααρα πολύ δύσκολο έως αδύνατο να ξεφύγουμε. Δεν υπάρχει θέληση, βούληση θάρρος.
Υπάρχουν κούπες, κοιλιές, πυροβολημένες πινακίδες, κροκοδείλια δάκρυα, ψεύτικα χαμόγελα, αγροτικά με ζαντολάστιχα που ξεβατζαίρνουν είκοσι πόντους ,αυτά ναι, υπάρχουν.
Είμαστε λίγοι και γραφικοί...
Θέλετε να σας πω το μέσο αριθμό επισκεπτών ανά ημέρα στον Μπάλο; Στο Λαφονήσι (εγώ έτσι το'μαθα); Θα κλάψετε. Να μιλήσουμε για Αύγουστο; Τον μέγιστο αριθμό επισκεπτών σε μια ημέρα; Κατούρα 2017 θα έπρεπε να ονομάζονται οι περιοχές και να αλλάζει η χρονολογία. Ας μάθετε τον αριθμό των επισκεπτών στο νησί, που μου κλαίγονται κάθε χρόνο όλοι-μα όλοι!!-μετά ας μάθετε και τον βαθμό παραβατικότητας των επιχειρήσεων-αποδείξεις, μαύρο προσωπικό- αλλά και πόσες έχουν POS (πως;) από τράπεζες του εξωτερικού στις οποίες γίνεται και η εκκαθάριση (πως) και τα υπόλοιπα είναι απλά μαθηματικά. Ας μας πουν οι εταιρείες-δήμοι που διαχειρίζονται τις καντίνες πόσα μπουκάλια νερού πουλάνε τη μέρα, τίποτε άλλο. Την μέση ημερήσια πρόσληψη νερού ανά άτομο την γνωρίζουμε από την ιατρική επιστήμη. Το κόστος ανά παλέτα θα σας το πω εγώ.
Σοκ και δέος
-Μπαμπά κάποιος έκανε εμβόλιο.
-Τι λες παιδί μου;
-Έχει μια σύριγγα εδώ, (δίπλα από την χαλασμένη τσουλήθρα) κάποιος έκανε εμβόλιο!!
-Πάμε σιγά σιγά..
Φέτος δεν εμπλέκονται πολλοί στο κόψιμο της κορδέλας... ας ελπίσουμε οτι τέτοιες στιγμές θα δούμε στο μέλλον περισσότερες, ειδικά στην γειτονιά μας που τόσο μας λείπουν τα έργα.
Φωτο Γιάννης Κάκανος
Με απόλυτη επιτυχία διεξήχθη το Σάββατο ο καθιερωμένος πλέον ετήσιος Λαφονήσιος δρόμος. Ένας αγώνας που πρωτοξεκίνησε να διεξάγεται πριν 30χρόνια γίνεται ολοένα και καλύτερος χάρη στις προσπάθειες του Εξωραϊστικού και πολιτιστικού συλλόγου Πλοκαμιανών, και του προέδρου του Πλοκαμάκη Μανώλη.
Να υπενθυμίσω οτι ο αγώνας αυτός γίνεται για τιμηθούν οι μνήμες όλων των Εννιαχωριανών που σφάχτηκαν το 1824 στο νησάκι του Λαφονησιού απο τους Τούρκους.
Στην Παναγιά της Κορυφής ετάχτηκα και πάλι,
τσοι φίλους μας να τους φυλά στην εδική τση αγκάλη.
14 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 8:00 μ.μ.
Εσπερινός μετά Αρτοκλασίας, Εγκώμια της Θεοτόκου και περιφορά του Επιταφίου Αυτής.
Ότι ωραιότερο στον Τόπο μας!!!
Μετά το πέρας της Ακολουθίας θα μας διασκεδάσουν οι: Μαρτσάκης Αντώνης Βιολί – Μαρεντάκης Νίκος Λαούτο – Κανάκης Κοζωνάκης Λαούτο – Πιτροπάκης Χαράλαμπος νταούλι.
Χορούς θα αποδώσει το συγκρότημα του Γιάννη Κουμή
* Νηστίσιμο κέρασμα και καλό κρασί
**Συνιστούμε για την καλύτερη εξυπηρέτηση σας, άνοδος από Βουλγάρω και αποχώρηση προς Καλουδιανά και Τοπόλια.
Το πρωί της 15ης Αυγούστου Όρθρος και υπαίθρια Θεία Λειτουργία κάτω από τον «αιωνόβιο Δρυ» στις 7:30 π.μ
Με το πλοίο της γραμμής έφτασαν το πρωί της Πέμπτης στα Χανιά, δέκα οικογένειες προσφύγων, σύμφωνα με το πρόγραμμα φιλοξενίας που εφαρμόζεται για την Κρήτη. Οι πρόσφυγες με λεωφορείο μεταφέρθηκαν σε περιοχή του Δήμου Κισάμου, σε ένα σπίτι στον Δραπανιά, (μια ή δυο οικογένειες) προκειμένου να μείνουν σε παλαιά οικία που έχει νοικιαστεί για τον σκοπό αυτό. Δυστυχώς ή ευτυχώς ανάλογα πως το θέλετε, οι γείτονες (συγκεκριμένα μια γειτόνισσα) δεν ήθελαν επ' ουδενί να μείνουν εκεί οι πρόσφυγες, και με τον τρόπο τους τους έδιωξε. Κάπως έτσι είναι η αλήθεια και όχι όπως το παρουσιάζουν τα ΜΜΕ των Χανίων... "όταν είδαν τους χώρους, αρνήθηκαν να μείνουν γιατί είναι εκτός προδιαγραφών και εκτός αστικού ιστού".
Πάντως είναι άξιο θαυμασμού τόσο καιρό πως να μην διαρρεύσει το θέμα της ενοικίασης κατοικιών στο Δραπανιά για τους πρόσφυγες.... που σύμφωνα με πληροφορίες η Δημοτική αρχή ήταν ενήμερη εξ αρχής.
Το μουστάκι τον πρόδωσε....
Ο Περιφερειάρχης είπε χθες στο Λασίθι που του παραπονέθηκαν οτι είναι έξω απο τον σχεδιασμό του νέου ΒΟΑΚ ....
"Για αυτή την εξέλιξη δεν έχει ευθύνη η Περιφέρεια, αλλά μόνο το Υπουργείο, για την μεθόδευση και υλοποίηση μόνο του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο."
Σήμερα θα βρίσκεται εδώ αν δεν κάνω ο κ. Σταύρος όπως και Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, καλό είναι λοιπόν να το ξεκαθαρίσουμε μιας και μεις είμαστε όξω απο τον σχεδιασμό. Το κακό βέβαια είναι οτι θα έλθουν σούρουπο στα εγκαίνια του 10ου Φεστιβάλ Κισαμίτικης Κουλτούρας, αλλά την κίνηση θα την δουν στον δρόμο ειδικά απο Κολυμβάρι ως Καστέλι.
Δεν πιστεύω να μην του τα πουν;
1986 Αρχές καλοκαιριού κάποιοι κάνουν μπάνιο στο γήπεδο, το φουγάρο του Χατζή (έτσι το λέγαμε τότε) καπνίζει αλλά το αξιοθαύμαστο είναι οτι μέσα σε 30 χρόνια χάσαμε 15 μέτρα παραλία.
Μεγάλος Τουρκοκρητικός μουσικός από τα Χανιά, που το έργο του έμεινε ανεξίτηλο στην κρητική μουσική παράδοση, ήταν ο Μουσταφάς Καραγκιουλές (1845-1930;) από τα Καλλεργιανά Κισάμου, δημιουργός του πασίγνωστου συρτού του Καραγκιουλέ, ενός από τα περισσότερο δισκογραφημένα κρητικά μουσικά κομμάτια. Για τον Καραγκιουλέ διαβάζουμε στο βιβλίο του Αθανασίου Π. Δεικτάκη Χανιώτες Λαϊκοί Μουσικοί που δεν υπάρχουν πια, Καστέλι Κισάμου 1999, σελ. 56-58: Οθωμανός ήταν πάππου προς πάππου. Ο ανώτερος πολιτισμός των υποδούλων τον κατέκτησε. Έμαθε τη μουσική μας και την υπηρέτησε σωστά. Τρεις τέσσερις τούρκικες οικογένειες συναποτελούσαν τα Μαντονιανά. Ξέχωρα από τη χριστιανική γειτονιά'
Πλούσιος, είχε σαράντα μαζώχτρες στη βεδέμα και πολλούς μετοχάρηδες στα σπαρτά του και τ' ανοιχτά χωράφια του, αφανάτιστος. Παραχώρησε κομμάτι από το χωράφι του για να επεκταθεί ο περίβολος της εκκλησίας του χωριού. Ήταν κοντά το αλώνι του, λυχνίζοντας τ' άχυρα οι «κουμούρες» έμπαιναν στο χριστιανικό ναό. Μετέφερε αλλού το αλώνι και χάρισε στον Άγιο το χωράφι του, λέγεται πως ο Άι Γιώργης ένα βράδυ τον έδειρε και συμμορφώθηκε. Μερακλής. Έπαιζε το βιολί του και τραγουδούσε γλυκά σε κάθε χαροκοπιά. Δεν έκανε διάκριση σε χριστιανούς και Τούρκους Σκορπούσε τη γλυκάδα του δοξαριού του σε οντάδες και κατώγια και των δυο αντίπαλων φυλών. Έσβηναν τα μίση, σιγούσαν τα πάθη. Σε κάποιες περιπτώσεις συνδιασκέδαζαν χριστιανοί και Τούρκοι Ήταν όμορφος σωματικά, επιβλητικός, λεβαντάνθρωπος, με ωραίο μουστάκι. Ο μουσαφίρ-οντάς του Καραγκιουλέ σώζεται και σήμερα στα Καλλεργιανά. Με τις τελευταίες κρητικές επαναστάσεις οι Τούρκοι της υπαίθρου κρύφτηκαν στα κάστρα. Έφυγε και ο Καραγκιουλές, πήγε πρώτα στο Καστέλι κι ύστερα στα Χανιά... Ακολούθησε η ανταλλαγή των πληθυσμών. Ο Καραγκιουλές πήγε στη Σμύρνη άνοιξε ένα καφενείο και πέθανε το 30΄.
Γνωστοί σκοποί του είναι:
1ος συρτός Καραγκιουλές το 1882.
2ος συρτός Καραγκιουλές το 1886.
Γιουσούφης συρτός το 1888.
Καλεργιανός συρτός το 1890
Το 2016 πήρα το παρακάτω e-mail απο κάποιον μακρινό πρόγονο του Μουσταφά που δυστυχώς και αυτός ψάχνει πληροφορίες
My name is Ali Orhan Karagulle. My ancestors are originally from Chania, Crete and moved to Symirna (İzmir) at the beginning of 1900's.. I will appreciate if anyone provide more info about Moustapha Karagioules and his successors....
(aokaragulle@gmail.com)
Βιβλιογραφία: Νικολάου Π. Ανδριώτη Κρυπτοχριστιανικά Κείμενα, Εθνική Βιβλιοθήκη, δημοσιεύματα της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1974.
Γιάννη Δ. Τσίβη Χανιά 1252-1940, εκδ. Γνώση, Αθήνα 1993.
Αθανασίου Π. Δεικτάκη Χανιώτες Λαϊκοί Μουσικοί που δεν υπάρχουν πια, Κίσαμος 1999
Eγώ σαν Καστελιανή την κάνω την βόλτα μου καθημερινά... μάλιστα όπως διαπιστώνω πειράζει κάμποσους που τα λέω. Δεν πειράζει όμως εμένα, μακάρι να τα λέγατε και εσείς...
Χθες πέρασα απο την Τομπάζη... ο δρόμος που αρχίζει απο την πλατεία Τζανακάκη και κατηφορίζει ως το Τελωνείο. Ο δρόμος που εφάπτεται στο φρούριο και θα έπρεπε να ήταν ο "δρόμος" μας. Δυστυχώς για άλλη μια φορά ένας υπέροχος δρόμος αντί να είναι κόσμημα στην πόλη είναι να τον αποφεύγεις, θεοσκότεινος, τα δέντρα μέσα στον δρόμο δίχως πεζοδρόμια και φυσικά παντού αγριόχορτα, δεξιά και αριστερά.
Απορώ μερικές φορές με τις προτεραιότητες μας... καθαρίζουμε και ασπρίζουμε την Ηρώων Πολυτεχνείου -και καλά κάνουμε- για να περάσουν βιαστικά οι ξένοι μας και αδιαφορούμε για τα σημεία που θα πρέπει να είναι επισκέψιμα μέσα στην πόλη, και ειδικά για τους ξένους τους επισκέπτες μας, που ζουν και διαμένουν εδώ. Τι κοστίζει ένας φωτισμός του εναπομείναντος φρουρίου; Τι στοιχίζει να φτιαχτεί ένα πεζοδρόμιο απο την μια μεριά; Κρίμα.
Του Ανδρέα Μαρολαχάκη* από το βιβλίο του "ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΚΟΣΟΥΛΙ"
Είχα κλείσει πια τα δέκα τρία μου χρόνια, πήγαινα στην πρώτη γυμνασίου και τόσο τα ενδιαφέροντα μου, όσο και οι φίλοι είχαν αλλάξει κατά πολύ. Παρ’ όλο που το γυμνάσιο στεγαζόταν στο ίδιο κτίριο που βρισκόταν και το πρώτο δημοτικό σχολείο, που μέχρι τότε πήγαινα και το μόνο πού άλλαζε για μένα, ήταν το ωράριο και ο χώρος προαυλισμού, στην ουσία υπήρχαν βασικές και μεγάλες διαφορές.
Μέσα στο καλοκαίρι που μεσολάβησε από την αποφοίτηση μου, από το δημοτικό σχολείο και στην εγγραφή μου στο γυμνάσιο, ένιωσα ότι έχασα ένα κομμάτι από την παιδική μου ηλικία και αθωότητα, περνώντας πολύ γρήγορα στην εφηβεία. Με τρόμο σχεδόν, αντιλήφθηκα, πως οι υποχρεώσεις και τα μαθήματα του γυμνασίου, είχαν απαιτήσεις, που με ξεπερνούσαν. Αυτό με ανάγκαζε, να περιορίσω κατά πολύ τις παιδικές μου παρέες με τα παιγνίδια στην γειτονιά μας. Παράλληλα άλλαξαν και οι ενδυματολογικές μου προτιμήσεις, μου ήταν τελείως αδιανόητο, το κοντό παντελόνι, που συνήθως φορούσα, πριν από τρεις μήνες αλλάζοντας το με δύο μακριά παντελόνια, που βασικά τα διάλεξε η μάνα μου, αλλά είχε καταφέρει να με πείσει, ότι τα διάλεξα εγώ. Το ένα ήταν σκούρο γκρι με μαύρες καρό διαγραμμίσεις, ενώ το άλλο ήταν σκούρο μπεζ, σχεδόν καφετί με πιο σκούρα λεπτά σχέδια, κάτι σαν ψαροκόκαλο. Αυτό το δεύτερο παντελόνι το θεωρούσα το "καλό" μου παντελόνι και το φορούσα σε γιορτές ή ιδιαίτερες περιπτώσεις.
Στο γυμνάσιο, έκανα νέους φίλους ...
Ατραξιόν καθημερινή στην πόλη της Κισάμου... Ντρέπεται, είναι άσχημος και έβαλε καλαθίνα; Ίσως όμως να τον πείραξε και ο πολύς ήλιος και αφού καπέλο δεν έχει έβαλε το κουβά. Πάντως είναι ευρηματικός...
Τα πάντα είναι έτοιμα για τη μεγάλη γιορτή του Κισαμίτικου πολιτισμού! Το "10ο Φεστιβάλ Κισαμίτικης Κουλτούρας" θα ανοίξει τις... πύλες του για να υποδεχτεί πλήθος κόσμου, σε μια γιορτή που, όπως κάθε χρόνο, έχει στόχο την προβολή της Κισαμίτικης παράδοσης και του Κισαμίτικου πολιτισμού ευρύτερα. 42 "περίπτερα" έχουν, ήδη, στηθεί στο χώρο Φεστιβάλ (δίπλα στο Δημοτικό Στάδιο Κισάμου) για να υποδεχτούν τον κόσμο που θα τιμήσει με την παρουσία του την εκδήλωση, σε ένα πλούσιο, όπως αναμένεται 9ήμερο.
Τα εγκαίνια του "10ου Φεστιβάλ Κισαμίτικης Κουλτούρας" θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 12 Αυγούστου στις 21.00, ενώ οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιούνται καθημερινά (παράλληλα με τους παραγωγούς που θα εκθέτουν τα προϊόντα τους), έως την Κυριακή 20 Αυγούστου.
Αξίζει επίσης να τονιστεί ότι τα εγκαίνια του φετινού Φεστιβάλ θα τιμήσουν με την παρουσία τους ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, ο Περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης και ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων, Απόστολος Βουλγαράκης.
Υπενθυμίζεται τέλος ότι το "10 Φεστιβάλ Κισαμίτικης Κουλτούρας" διοργανώνουν ο Δήμος Κισάμου, η Κοινωφελής Επιχείρηση του Δήμου Κισάμου, η Περιφέρεια Κρήτης και η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων.
Απόψε το βράδυ 21:30 προγραμματίστηκε το φιλικό παιχνίδι στα Περιβόλια ανάμεσα στον Πλατανιά και τον Κισσαμικό. Το παιχνίδι είναι πρώτο ματς προετοιμασίας του Κισσαμικού λίγο πριν αναχωρήσει για προετοιμασία.
Η είσοδος όπως ενημέρωσε ο Πλατανιάς θα είναι ελεύθερη.