Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2020

ΒΟΑΚ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΣΕ ΣΥΝΕΧΕΙΕΣ

 Γράφει ο Γ. Πευκιανάκης
Είναι γεγονός ότι τόσο η δημοσιογραφία όσο και η πολιτική κεντρική και περιφέρειας ασχολούνται μ’ένα θέμα που είναι και θα είναι επίκαιρα ενδιαφέρον.
Ήμουν μαθητής Λυκείου στη Σητεία 1964- κυβέρνηση Ένωσις Κέντρου- όταν στο  δρόμο προς Άγιο Νικόλαο μπήκε η μεγάλη οδική ταμπέλα « Νέα Εθνική οδός Σητείας - Χανίων» 
Τότε δεκαετία του -60 ο δρόμος Σητεία  Άγιος Νικόλαος 70 χιλ, ήταν χωματόδρομος -σκύδρα- στενός ελικοειδής στις παρυφές των βουνών, που χωρίς προστατευτικά, πολύ επικίνδυνος και αναγκαστικά αργός. Η διαδρομή κρατούσε 3 και πλέον ώρες και από Άγιο για Ηράκλειο άλλο τόσο. (άναβες υποχρεωτικά κερί στο Άη Γιώργη  Σεληνάρι) 
Σ’αυτό το χωματόδρομο Σητείας –Αγ. Νικολάου, άρχισε τότε η διαπλάτυνση και στα μετέπειτα χρόνια θυμούμαι αρκετές φορές στη διαδρομή, το λεωφορείο να κολλά στις λάσπες να παίρνομε τα μπαγκάζια στο χέρι και με τα πόδια να προχωρούμε μέχρι το άλλο λεωφορείο που ερχόταν σε αντικατάσταση.
Με τη δικτατορία 1967 η πορεία επιταχύνθηκε. Το έργο ανέλαβε η στρατιωτική τεχνική εταιρεία ΜΟΜΑ (μεικτή ομάδα μηχανημάτων ανασυγκροτήσεως) ο δρόμος διαπλατύνθηκε ασφαλτοστρώθηκε και παραμένει σχεδόν όπως είναι σήμερα. Μια νέα γέφυρα στο Χαμαίζι όπως το γεφύρι της Άρτας ,μου φαίνεται ότι τελείωσε πρόσφατα μετά από δέκα χρόνια.
Η ΜΟΜΑ λοιπόν – δικτατορία- έφτιαξε την Νέα Εθνική οδό Αγίου Νικολάου – Χανίων, άλλη χάραξη σε τέσσερα χρόνια ! συνδέθηκαν με νέο Εθνικό δρόμο οι πρωτεύουσες της Κρήτης.
Όταν λοιπόν εγκαταστάθηκα στην Κίσαμο 1973 είχα την «τύχη» να μπορώ να πηγαίνω στο χωριό μου- Χρυσοπηγή-  θέση μεταξύ Σητείας και Ιεράπετρας σε 6-7 ώρες δια μέσου των πόλεων πρωτευουσών των Νομών. Βέβαια χωρίς την νέα Εθνική, με τον παλιό δρόμο το ταξίδι  δώδεκα και πλέον ωρών θα ήταν διήμερο. Την ίδια εποχή 1972-… μη έχοντας την δυνατότητα να μη συμμορφωθούν τα ΚΤΕΛ, δρομολόγησαν λεωφορείο εξπρές! Χανιά- Ιεράπετρα. 
Με μελλοντικό προγραμματισμό, την παράκαμψη των πόλεων, στην Κρήτη εφαίνετο ότι ελύετο το κύριο οδικό πρόβλημα.
Την μακρά πορεία της μεταπολίτευσης 1975-2000 κατασκευάσθηκαν οι παρακαμπτήριες των πόλεων και ο δρόμος Κίσσαμος –Χανίων, και πράγματι έγινε δυνατή και άνετη η κυκλοφορία και η προαναφερθείσα διαδρομή μου γινόταν σε 4-5 ώρες, όμως η αύξηση των οχημάτων και η ανάπτυξη του τουρισμού έδειξαν την στενότητα και κυρίως την επικινδυνότητα του δρόμου και την ανάγκη νέας Εθνικής οδού του λεγομένου ΒΟΑΚ. Συζητήσεις επί συζητήσεων , προγραμματισμοί και εξαγγελίες και το λαϊκίστικο ρεφρέν: νέος δρόμος χωρίς διόδια.
Είκοσι και πλέον χρόνια μετά ο γηρασμένος ΒΟΑΚ δεν έχει ούτε επαρκή συντήρηση. Ο όποιος νέος; λέγεται θα στοιχίσει γύρω στα δύο δις, μέχρι τότε αν διετίθεντο εκατό εκατομμύρια, θα είχαν βελτιώσει σημαντικά τον υφιστάμενο. Επίσης δεν έχει ξεκαθαρίσει ποιος νέος ΒΟΑΚ; Μερικές φορές – κουβέντα να γίνεται- ακούμε για νέα χάραξη; Πού; Ακούμε και για σιδηροδρομική γραμμή; Ο σημερινός αρμόδιος υπουργός – Καραμανλής- είπε βρήκε κάτι σχεδιάσματα.
Ας δούμε την πραγματικότητα όμως, όπως εγώ την διαπιστώνω πηγαινοερχόμενος 5-6 φορές το χρόνο επί πενήντα σχεδόν χρόνια.
Ηράκλειο- Ανατολική Κρήτη: Από τα Λινοπεράματα και Ανατολικά, τα τελευταία είκοσι χρόνια, οι οδικές εργασίες δεν σταμάτησαν. Οι ανισόπεδοι δρόμοι στο Ηράκλειο, η συνέχιση του δρόμου με προστατευτικό τοιχίο και διπλή λωρίδα ανά κατεύθυνση μέχρι Χερσόνησο, επίσης  ολοκληρώθηκε νέα χάραξη διαπλατυσμένη με τεχνικά και άλλα συμπληρώματα μέχρι Μάλλια. Δέκα χρόνια  επίσης κράτησε η διαπλάτυνση και αντιστήριξη του βουνού μέχρι Σεληνάρι.            Νέα οδός και με τοιχία, όχι παντού, από από Άγιο Νικόλαο μέχρι Παχιά Άμμο, κατασκευάσθηκε επίσης την τελευταία δεκαετία και εγκαινιάσθηκε πρόπερσι- μένει η παράκαμψη του χωριού -Παχιά Άμμος- και η σύνδεση με τον κάθετο της πεδιάδας προς Ιεράπετρα. Άρα από Ηράκλειο  ως Ιεράπετρα δεν υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα δρόμου.  Επίσης συνεχίζονται τα έργα στις παράλληλες κυκλοφορίες και θα ενταθούν μετά τα πλημμυρικά φαινόμενα.
Από Παχιά Άμμο μέχρι κάπου στη Σητεία 40 χιλ η μορφολογία του εδάφους δεν επιτρέπει υπολογίσιμους σχεδιασμούς αλλά το κεφάλαιο Σητεία έχει και άλλες παραμέτρους και όχι του άμεσου μέλλοντος αλλά για να λέμε από Κίσαμο μέχρι Σητεία.
Άρα ενώ τα είκοσι αυτά χρόνια – χονδρικά από το 2000- δεν έπεσε σκαπετιά στα καθ’ημάς. Η ανατολική Κρήτη κυρίως Ηράκλειο δεν έχει άμεσο πρόβλημα, στη δε Σητεία ολοκληρώθηκε πέρυσι αεροδρόμιο διεθνών πτήσεων. Να προσθέσομε και τους νέους κάθετους άξονες  Ηρακλείου- Βιάνου, Ηρακλείου – Τυμπακίου και να μην αναφερθούμε στα έργα του Νότιο Άξονα.
Δυτική Κρήτη: Ηράκλειο- Ρέθυμνο, ο δρόμος που έφτιαξε η ΜOMA παραμένει λειτουργικός ακόμη και σήμερα, διότι στα κρίσιμα σημεία επιβράδυνσης έχει και τρίτη λωρίδα κυκλοφορίας. Στο τμήμα - Παντάνασα, Φόδελε- με τις στροφές και τις καθιζήσεις έχουν ενεργοποιηθεί εργολαβίες και ενέργειες για άλλη χάραξη- τούνελ- ενώ ολοκληρώνονται τα έργα στον  κόμβο Αγίας Πελαγίας. 
 Δυτικά λοιπόν,από Φόδελε- Πέραμα κάπου 40  χιλ. Είναι ζητούμενο το πώς και το πότε.;
Από Ρέθυμνο μέχρι Σούδα ο αρχικά καλύτερος δρόμος της Κρήτης- πλην των γνωστών τμημάτων- καιρό τώρα, λόγω της στενότητος του και λόγω της μεγάλης και άναρχης τουριστικής ανάπτυξης έγινε ο πιο δύσκολος κυκλοφοριακά. Ενώ δε την τελευταία εικοσαετία έχουν; εκπονηθεί και ολοκληρωθεί σημαντικές μελέτες, παρατηρούμε όχι μόνο απόλυτη απραξία αλλά και ανυπαρξία ικανοποιητικής συντήρησης.
Παρά δε τις συνεχείς αναφορές των μέσων ενημέρωσης δεν έχομε αποτελεσματικό ενδιαφέρον της εκάστοτε κυβέρνησης και της περιφέρειας και προσωπικά διερωτώμαι, στο πώς γίνεται, ώστε στη Ανατολική Κρήτη να έχομε αργή μεν αλλά ασταμάτητη πορεία εργασιών και σε μας τέτοια απραξία! ακόμα και αυτή η διασύνδεση Χανίων και πόσο μάλλον Αεροδρομίου μένουν πάντοτε στα αμέσως υπ’όψιν.
Συμπερασματικά, επειδή στον ορίζοντα διαφαίνεται δυνατότητα  κανονικών χρηματοδοτήσεων και επειδή οι εργολάβοι θα ενδιαφερθούν.                        
   Προβλέπω- καίτοι αναρμόδιος- ανέφικτο, ότι θα έχομε έναν άλλο δρόμο πέρα του νυν ΒΟΑΚ, εκτός κάποιων τμημάτων. Τα τμήματα Σεληνάρι - Αγ. Νικόλαος γύρω στα 20χιλ και Χανιά- Κίσαμος 30χιλ έχουν εύκολη διαπλάτυνση και επικερδή κατασκευή και κυρίως λόγω φόρτου κυκλοφορίας ικανοποιητικές εισπράξεις διοδίων και θα δημοπρατηθούν ως φιλέτα. Το τμήμα Πέραμα Φόδελε είναι δύσκολο και ερωτηματικό; Αλλά μη επείγον.
Στην Δυτική Κρήτη μας ενδιαφέρει άμεσα  Ρέθυμνο -Χανιά - Κίσαμος δεν ξέρω, αν υπάρχει θέμα απαλλοτριώσεων, και πόσο χρονοβόρες θα είναι οι διαδικασίες ! Με το ενδιαφέρον και την ως σήμερα πορεία μας μάλλον θα περιμένομε, δεν μπορεί θα'ρθει και η σειρά μας. Τώρα για την παράκαμψη της Κισάμου ας υποδείξει κάποιος από πού και μετά μιλάμε το πώς; 
 Τουλάχιστον τι γίνεται με τις υπάρχουσες μελέτες κάποιων τμημάτων; Γιατί τόση απραξία;
Ας ελπίσομε, ότι η πολική συγκυρία αυτή την φορά έχει ικανά πρόσωπα με το ενδιαφέρον, την γνώση και την ικανότητα των οποίων κάτι ουσιαστικά θα αλλάξει στο γενικότερο θέμα αλλά και στις προτεραιότητες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: