ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ! ΜΙΑ ΣΕΛΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΕΡΓΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΣ.
Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.
Παμψηφεί εγκρίθηκε η πρόταση της δημοτικής αρχής Κισάμου στο χθεσινοβραδυνό έκτακτο Δημοτικό συμβούλιο για αντικατάσταση του παλαιού δικτύου ύδρευσης στην πόλη και συγκεκριμένα σε σημεία που σωλήνες εν έτει 2017 είναι ακόμα αμιαντοσωλήνες. Στην εισήγηση του ο δήμαρχος Κισάμου κ. Σταθάκης ανέφερε: - Το υφιστάμενο παλαιό δίκτυο ύδρευσης της πόλης της Κισάµου δεν καλύπτει επαρκώς τις ανάγκες υδροδότησης σε περιοχές που καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου βρίσκονται σε κατάσταση υψηλής ζήτησης/αιχμής (παραθεριστικός/τουριστικός χαρακτήρας) και υφίσταται πολλαπλές θραύσεις καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, διακόπτοντας συχνά την παροχή σε μεγάλα τμήματα της πόλης. Σκοπός του έργου είναι η δημιουργία δικτύων ύδρευσης που να καλύπτει τις ανάγκες της οικιστικής ανάπτυξης της εξεταζόμενης περιοχής µε κατάργηση των υφιστάμενων αγωγών αμιαντοσωλήνων και πρόχειρων δικτύων που κατασκευάστηκαν χωρίς μελέτη και κατά περίπτωση αλλά και τοποθέτηση 5 παροχομέτρων σε επιλεγμένα σημεία της πόλης ώστε να εντοπίζονται οι διαρροές του εσωτερικού δικτύου ύδρευσης της πόλης. Το έργο είναι προυπολογισμού 890.795, 23 Ε και θα γίνει µε ανοικτό διαγωνισμό, σύμφωνα µε τους όρους που θα καθορίσει µε απόφασή της η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Κισάμου.
Η ΠΑΕ Κισσαμικός ανακοινώνει την ολοκλήρωση της συνεργασίας με τον προπονητή Σπύρο Μπαξεβάνο. Ένα «ευχαριστώ» είναι πολύ μικρό για να εκφράσει την ευγνωμοσύνη της ποδοσφαιρικής οικογένειας του Κισσαμικού για όσα πρόσφερε στα τέσσερα χρόνια που διήρκεσε η συνεργασία μας. Μία συνεργασία καθόλα επιτυχημένη, κατά τη διάρκεια της οποίας ο Κισσαμικός γνώρισε τις σημαντικότερες στιγμές της ιστορίας του, με αποκορύφωμα την άνοδο στη Football League. Η συμβολή του Σπύρου Μπαξεβάνου ήταν καθοριστική σε όλο αυτό το ταξίδι μας στις εθνικές κατηγορίες. Ένας σπάνιος άνθρωπος που κόσμησε με το ήθος του και την παρουσία του τον Κισσαμικό και που άφησε το στίγμα του όχι μόνο στην ομάδα μας αλλά κι ευρύτερα στην τοπική κοινωνία του Καστελίου. "Δέθηκε" με τον Κισσαμικό και τους Κισσαμίτες, εξ ου και το προσωνύμιο "Μπαξεβανάκη" που του είχε αποδοθεί.
- Λένε ότι η Βυζαντινή αγιογραφία είναι απλοϊκή. Εγώ λέω πάλι ότι είναι η βάση της ζωγραφικής. Είναι ιμπρεσιονισμός με το παίξιμο του φωτός, που έρχεται από παντού, αδιαφορώντας για την προοπτική. Είναι εξπρεσιονισμός βγάζοντας πολύ συναίσθημα με τις έντονες χρωματικές διαβαθμίσεις και, Είναι κυβισμός όπου τα θέματα αποδίδονται με πολύεδρα, αποδίδοντας όγκο με γεωμετρικές φόρμες.
Στην Βυζαντινή ζωγραφική το ωραίο μετατοπίστηκε από τον εξωτερικό κόσμο στον εσωτερικό. Τα πρόσωπα απεικονίζονται με μεγάλα μάτια και χαρακτηριστικά που τους προσδίδουν πνευματικότητα. Η μετωπική τοποθέτηση των Αγίων τους φέρνει σε άμεση επαφή με τους πιστούς, και τα τοπία βουνά, ποτάμια, φαράγγια, όλα σκληρά αλλά υποτεταγμένα. Η τέχνη δεν αντιγράφει τον κόσμο, τον αποκαλύπτει. -Με τα χρόνια έχω βρει τον δρόμο μου αλλά ένας δρόμος φτάνει; Νίκος Γιαννακάκης Συνεχίζεται
Όποιος δεν θέλει την προστασία της περιοχής του Ελαφονησιού, είναι εχθρός του τόπου, εχθρός μας, το έχω πει πολλές φορές. Δεκαπέντε κρητικά ενδημικά είδη αναφέρονται ότι υπάρχουν στην περιοχή και επτά από αυτά βρίσκονται στο Κόκκινο Βιβλίο των Απειλούμενων φυτών της Ελλάδος, ενώ έντεκα από αυτά προστατεύονται από την Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Το νησάκι είναι ένας οικολογικός παράδεισος και όσοι δεν το έχουν επισκεφτεί χάνουν, ειδικά προς το τέλος του καλοκαιριού οι αμμοθίνες με τα κρινάκια είναι το κάτι άλλο και μαζί με τα κέδρα, τα αλμυρίκια, εντυπωσιάζουν και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη. Τώρα μετά και τα προχθεσινά, που απ΄ότι έμαθα και οι δήμαρχοι Κισάμου, αλλά Κανδάνου το έμαθαν από τα ΜΜΕ, καμιά δημοτική αρχή δεν πρέπει να είναι αντίθετη στην πολύ καλή πρόταση για την απαλλοτρίωση των 610 στρεμμάτων... όταν πρόκειται για προστασία, ανάδειξη αλλά και αειφόρο διαχείριση μιας περιοχής που κακά τα ψέματα δέχεται πολύ φόρτο επισκεπτών τα τελευταία χρόνια. Απλά πρέπει να ανακοινώνεται με ποιο sic τρόπο προς τους άρχοντες αλλά και προς του δημότες.. Φυσικά τους πολίτες δεν τους ενδιαφέρουν οι "τίτλοι" μιας και αυτό που θέλουν είναι, η προστασία της περιοχής τους, το ποιος θα το κάνει, πως θα το κάνει, ποιος θα το διαχειριστή, ποσώς μας νοιάζει ..... μας ενδιαφέρει μόνο να γίνει....
Αυτά και ας ελπίσουμε ότι θα τελειώσει επιτέλους κάτι για όλες αυτές τις περιοχές, τους "παραδείσους μας", που μας γεμίζουν με τουρίστες αλλά συγχρόνως τα τελευταία χρόνια τις παραμελούμε. Για το Ελαφονήσι έχω γράψει πολλές φορές... και όλοι αυτοί που το κατακρίνουν, μπορεί να έχουν δίκιο, αλλά ας μην το "ξεχειλώνουμε" κιόλας, μιας και η περιοχή είναι τεράστια και οι 2.000-5.000 τουρίστες καθημερινά δεν αντιμετωπίζονται εύκολα. Π.Χ προχθές που ήμουν εκεί μια οικογένεια αρκετά μεγάλη έβγαλε το καλάθι της και έφαγε τον αγλέουρα, όταν έφυγαν από την περιοχή .. ήξερα τι είχε κάθε μπολάκι που άνοιξαν... κοτόπουλο, πίτσα, πατάτες, κεράσια .... και φυσικά σαν γνήσιες Έλληνες φύτεψαν και κάμποσες γόπες για να δουν αν πιάσουν.
Ευτυχώς που τα φαγώσιμα έχουν τους καθαριστές τους... οι γλάροι καλοπερνάνε. Η κύρια ευθύνη είναι δική μας σε μια περιοχή που δεν χρειάζεται και πολλά για να δείξει τους θησαυρούς της, λίγα θέλει αλλά ουσιαστικά. Και κλείνω με την απορία μου... Γιατί άραγε ζητάει η περιφέρεια λεφτά για τις απαλλοτριώσεις και δεν το κάνει κατευθείαν το ίδιο το κράτος;... Γιατί να μπει μεσάζοντας άραγε;
Τοποθέτηση κρασπέδων -τοποθέτηση σημάτων και τώρα βάψιμο. Μάλιστα το μισό θα γίνει άσπρο και το άλλο μισό κίτρινο, έμαθα!!! Ομορφαίνει!!! Κάθε μήνα και μια πινελιά στα κρασπεδόρειθρα μας λοιπόν, και περιμένουμε το επόμενο βήμα. Πάντως χθες άκουσα, απο ιδιοκτήτη καφέ οτι το επόμενο βήμα είναι η κάθοδος των καρεκλών, τραπεζιών και ομπρελών. Άντε με το καλό να το δούμε και τελειωμένο. Υ.Σ Αυτά τα βάφανε με πλαστικό και όχι με ασβέστη......
1965 με την βάρκα του γέρο Χερουβή βόλτα στην Γραμβούσα. Στην Γραμβούσα που μόνο με ψαροκάικο είχες την δυνατότητα να πας και εφόσον ήξερες και τον ψαρά.
Ένας σπουδαίος Ρεθεμνιώτης, άνθρωπος των γραμμάτων, από τους σημαντικότερους ιστοριοδίφες της Κρήτης, ο Γιώργος Εκκεκάκης έφυγε την Δευτέρα το πρωί από τη ζωή σε ηλικία 83 ετών. Ο Γιώργος Εκκεκάκης ήταν γυμναστής στο επάγγελμα, παλιός αθλητής, ερευνητής, ιστοριοδίφης, ιστορικός τοπιογράφος, βιβλιογράφος, συλλέκτης, ζωγράφος. Σε όλα υπήρξε άριστος και σε όλα διακρίθηκε! - Αν έχω λίγη αγάπη για τα του τόπου μου το οφείλω σε αυτόν μιας και ήταν απο τους πρώτους που με έβαλαν στον χώρο της ιστορικής έρευνας χαρίζοντας μου μερικές σπάνιες μεταφράσεις Περιηγητών που πέρασαν απο την Κρήτη. Η προσφορά του στο Ρέθυμνο και γενικά για την Κρήτη τεράστια Καλό Ταξίδι.
Σε συνέχεια της επιστολής του Δημάρχου Κυθήρων, καθότι είμαστε σε διαρκή επικοινωνία τόσο με τον, εν λόγω, Δήμο, όσο και με τους Δήμους Καλαμάτας και Ανατολικής Μάνης που πλήττονται από το γεγονός, ως Δήμος Κισάμου εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας για το μέγιστο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με το Ε/Γ-Ο/Γ Βιτσέντζος Κορνάρος, η ακινησία του οποίου έχει προκαλέσει μια ιδιότυπη και ταυτόχρονα, εξόχως αρνητική εξέλιξη σε ότι αφορά τον εσωτερικό τουρισμό των περιοχών μας. Θυμίζουμε ότι συγκεκριμένο πλοίο πραγματοποιεί δρομολόγιο "Κίσαμος, Κύθηρα, Γύθειο, Καλαμάτα, Πειραιάς" και αντίστροφα. Εάν έχουμε κάτι να καυχιόμαστε ως Ελλάδα, είναι ο τουρισμός μας, που αποτελεί, πιθανότατα, την πιο έγκυρη πηγή εσόδων της χώρας και η ακινησία του "Βιτσέντζος Κορνάρος" μας στερεί αυτή τη δυνατότητα! Εν προκειμένω, οι επιχειρήσεις του τόπου μας πλήττονται από αυτή την εξέλιξη, καθώς η δράση τους επεκτείνεται και στην Πελοπόννησο. Σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 1 της Υπαριθμόν 2252.1.3.1/10-01-2017 σύμβασής της, "η εκτέλεση των εγκεκριμένων δρομολογίων είναι υποχρεωτική για την ανάδοχο εταιρεία", ενώ η εταιρεία έχει δικαίωμα να αντικαταστήσει το πλοίο "Βιτσέντζος Κορνάρος" με άλλο ανάλογων προσόντων (άρθρο VΙ, παρ.1). Τη δεδομένη στιγμή, δεν έχουμε καμία απολύτως ενημέρωση για το πότε θα επισκευαστεί το πλοίο ώστε να συνεχιστούν τα δρομολόγια και με γνώμονα ότι ήδη έχει χαθεί υπερπολύτιμος χρόνος. Καλούμε λοιπόν την κυβέρνηση να μας ενημερώσει άμεσα για το τι συμβαίνει, για το ποια είναι η αιτία του προβλήματος και για το πότε καθίσταται εφικτό να ενεργοποιηθεί (εκ νέου) το δρομολόγιο αυτό, διότι όπως γίνεται αντιληπτό, απαιτείται να ενεργοποιηθεί άμεσα. Παράλληλα, καλούμε την ναυτιλιακή εταιρεία ΛΑΝΕ (ιδιοκτήτρια του Βιτσέντζος Κορνάρος) να αντικαταστήσει αυτό πλοίο, με άλλο (που θα τηρεί τις προδιαγραφές), μέχρι τουλάχιστον να επισκευαστεί το "Β. Κορνάρος". Αναμένουμε τις εξελίξεις και είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω συνεργασία, διότι τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει... Με εκτίμηση, Ο Δήμαρχος Κισάμου Θεόδωρος Σταθάκης
Ολοκληρώθηκε ο κύκλος μαθημάτων, για το παρόν έτος, της Σχολής Αγιογραφίας της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου. Τα μαθήματα Αγιογραφίας παραδίδονται σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα του Τσατσαρωνάκειου Πολιτιστικού Πολύκεντρου της Μητροπόλεως, με διδάσκουσα την καταξιωμένη Αγιογράφο κ. Κωνσταντίνα Στεφανάκη, συνεργάτιδα της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης, η οποία επίσης παραδίδει μαθήματα Αγιογραφίας υπό μορφή Σεμιναρίων, σε ειδικό ατελιέ εντός της Ορθοδόξου Ακαδημίας σε Ορθόδοξους από τις Βόρειες χώρες που επισκέπτονται, για τον λόγο αυτό, την Ακαδημία. Η Σχολή αποτελείται από τρία τμήματα, ένα προχωρημένων και δύο αρχαρίων και παρακολουθούν περί τους 60 μαθητές, παιδιά και ενήλικες. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος ευχαρίστησε την διδάσκουσα κ. Στεφανάκη, η οποία προσφέρει εθελοντικά την εμπειρία και τις γνώσεις της, και ευχήθηκε καλό καλοκαίρι στους μετέχοντες, σημειώνοντας: «Η Αγιογραφία είναι τρόπος γνωριμίας και ψηλάφισης του θείου και ιερού, έκφραση πίστεως, βίωμα και εμπειρία πνευματική που μας ανεβάζει στην κλίμακα των αρετών, εάν την προσεγγίζουμε προσευχητικά και όχι ως τέχνη».
Με πολύ διασκέδαση και άφθονο παιχνίδι πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 18 Ιουνίου η γιορτή λήξης του τμήματος των Αθλοπαιδιών του Αθλητικού Ομίλου Κισάμου στην παραλία της Πλάκας.
Για δεύτερη συνεχή χρονιά, η εκδήλωση χάρισε την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να περάσουν ένα απόγευμα δημιουργικό και με πολύ δράση, κάτι άλλωστε που αντιπροσωπεύει το πρόγραμμα των δραστηριοτήτων που εφαρμόστηκε από το τμήμα, την περασμένη αθλητική χρονιά που και αποχαιρετίσαμε.
Πρωταρχικός σκοπός και λόγος ύπαρξης του τμήματος είναι η καλλιέργεια ενός ενεργού και δραστήριου κινητικά τρόπου ζωής που θα διασφαλίσει στα παιδιά και στις οικογένειές τους μια καλύτερη ποιότητα ζωής.
Αρχικά οι παρευρισκόμενοι είχαν τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθούν στα παιχνίδια που προσφέρονταν σε πέντε διαφορετικούς σταθμούς και να αναπτύξουν μέσα από αυτά τις κινητικές τους δεξιότητες.
Αργότερα, μικροί και μεγάλοι πέρασαν από πολλές δοκιμασίες μέχρι να τους χαρίσει το ξωτικό της παραλίας το δώρο που ήταν κρυμμένο μέσα στο σεντούκι. Η αποστολή στέφτηκε με απόλυτη επιτυχία και μια γλυκιά απόλαυση τους επιβράβευσε όλους για τον κόπο τους μαζί με τιμητικά διπλώματα συμμετοχής που απονεμήθηκαν σε όλες τις οικογένειες.
Έχουν γεμίσει τον τόπο φόλες..... όσοι έχετε σκύλακια και γατάκια εκεί προσοχή. Η σκυλίτσα χαροπαλεύει και έχουν βρεθεί και κάμποσα γατάκια ψόφια. Προσοχή λοιπόν και τα μάτια σας ανοικτά μήπως και πιάσουμε και το κάθαρμα....
Θλιβερή και τραγική εικόνα στο κέντρο της πόλης. Επειδή στο τούνελ της αστυνόμευσης δεν βλέπω φως μετά απο πολλές συναντήσεις και διαβεβαιώσεις που μάλλον μείναμε σε αυτές, ο μόνος τρόπος είναι η αποδοκιμασία και η συνολική πίεση απο όλους μας... Δεν μπορεί 5-10 άτομα να χαλάνε την εικόνα μιας πόλης και εμείς να το επιτρέπουμε. Ειλικρινά λυπάμαι που δεν μπορεί στην νούμερο 1 σε επισκεψιμότητα περιοχή της Κρήτης να υπάρξει έστω και στοιχειώδης αστυνόμευση. Αυτά για τώρα, θα υπάρξει και συνέχεια... - Το θέμα είναι καθημερινό και δυστυχώς δεν είναι 5-10 άτομα αλλά πολύ περισσότερα, ακόμα και τώρα αν πάτε πάλι θα δείτε κάτι παράξενο εκεί... τους τραβάει το μέρος.
Όπως ενημέρωσε η γραμματεία του Δήμου Κισάμου όσα παιδιά δεν πρόλαβαν να γραφτούν και να παρακολουθήσουν τα δωρεάν μαθήματα κολύμβησης του Δήμου Κισάμου, μπορεί να γραφτούν και τώρα, προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Διευκρινίστηκε ακόμα οτι θα γίνουν και άλλα τμήματα τον Αύγουστο.
Ένα καράβι τρικάταρτο είναι η Κρήτη με τις τρεις βουνοκορφές, τις Μαδάρες, τον Ψηλορείτη και το Δίκτη, και αρμενίζει αιώνες μέσα στο πέλαγος, γράφει κάπου ο Νίκος Καζαντζάκης. Ιδιαίτερης ιδιοσυγκρασίας είναι και οι Κρητικοί, και τους λένε κουζουλούς μα, όχι με την έννοια της τρέλας, αλλά με την έννοια της υπέρβασης που κάνει ο κρητικός κατά περίσταση .... Με γλώσσα, ενιαία απ' άκρου σε άκρου η Κρήτη μια γλώσσα που έρχεται από τα βάθη των αιώνων με αδιάλειπτη συνέχεια, με το γνωστό γλωσσικό ιδίωμα, μεταφέρει αξίες, αρχές και φιλοσοφία ζωής, συναισθήματα και αρώματα. Τα μεταφέρει όλα με τη δική της μουσική φωνή με το δικό της στίχο λιτό και σύντομο στη καθημερινότητα, τη μαντινάδα και το ριζίτικο μα πάνω από όλα με τον Ερωτόκριτο, το μοναδικό αυτό δημιούργημα.. Γράφει ο Γιώργος Σεφέρης «Η γλώσσα του Ερωτόκριτου είναι η τελειότερα οργανωμένη γλώσσα που άκουσε ο μεσαιωνικός και ο νεώτερος ελληνισμός». «Απου κατέχει και μιλεί με γνώση και με τρόπο Κάνει και κλαίσι και γελού τα μάθια των αθρώπω». Κι ακούστε και το ριζίτικο «Μυρίζουν οι βασιλικοί, μυρίζουν κι οι βαρσάμοι Μα σα μυρίζει ο φρόνιμος βαρσάμια δε μυρίζουν». Να και μια συνηθισμένη κουβέντα κρητικού, ακόμη και στον άγνωστο τον ξενομπάτη. «Ελα κουμπάρε κάτσε να πιούμε μια». Σας αφήνω να εμβαθύνεται εσείς και στα τρία . Ορισμένες λέξεις κατά τη σύνταξη τους παίρνουν ιδιαίτερη σημασία στη γλώσσα της Κρήτης, όπως το ρήμα «παίζω», έπαιξα ήπαιξα (στην ανατολική Κρήτη), και το χρησιμοποιούν οι Κρητικοί για να εκφράσουν την υπερβολή ή το απότομο. Έτσι που να φαίνεται ότι όλα είναι παιχνίδι για τους Κρητικούς. Με όλα παίζουν, ακόμη και με το θάνατο. Επαίξαμε γέλια, επαίξαμε χορό, τούπαιξε δυο σκαμπίλια, επαίξαμε μπαλωτιές, έπαιξε ντου κατάρες, ήπαιξε μια βροντή, ήπαιξε ντου μια γροθιά, έπαιξα μια και σηκώθηκα, έπαιξα κλάηματα, έπαιξε φωνές. Έτσι και όταν ο γιατρός ερώτησε το Γιώργη του Θεοχάρη από το Κατσιδόνι, χωριό της Σητείας, που ήταν παρών όταν έπεσε ξαφνικά ξερός ο κουνιάδος του, «για πες μου ακριβώς Γιώργη πως πέθανε ο Μιχάλης, αυτός απάντησε, «ίντα να σου πω γιατρέ εκειά που ραβδίζαμε μια κοπανιά «ήπαιξε μια κι απόθανε». Και σημειώνει ο γιατρός Μαρκάκης, από τους πρώτους οφθαλμίατρους της Κρήτης και ιδρυτής του μουσείου παραδοσιακής Ζωής και πολιτισμού «Λυχνοστάτης». (αξίζει να αναζητήσετε στο διαδίκτυο τη στάση ζωής του). «Στο παιγνίδι λοιπόν και ο θάνατος στην Κρήτη. Ένα παιγνίδι που κανείς δε το πεθύμησα, παιχνίδι όμως που όλοι σέβονται τους κανόνες του, το αναπόφευκτο του και ίσως, ίσως και τη αναγκαιότητα του. Ένα παιχνίδι, που πρέπει να το παίξεις ως ο τέλος σου με αξιοπρέπεια, νηφαλιότητα και εγκαρτέρηση. Μια μελαχρινή στιγμή στο γαλανό παιγνίδι της Ζωής. Καλό καλοκαίρι. Είναι όμορφα τα καλοκαίρια στην Κρήτη
Καθώς το διετές Erasmus+/KA2 project μας με τίτλο «M.A.T.H.S. Maths Art Technology for a Harmomius Society» προχωρεί προς τη λήξη του, οι υπεύθυνοι καθηγητές για το project, όπως επίσης και καθηγητές αγγλικών από τα 6 συμμετέχοντα σχολεία (Καισάρειας, Σαμψούντας, Περούτζιας, Wetzlar, Σεβίλλης και Κισάμου) πραγματοποιήσαμε την τελευταία μας συνάντηση στην Κίσαμο προκειμένου να συντάξουμε την τελική μας έκθεση, για να αξιολογηθούμε από τις Εθνικές μας Υπηρεσίες (από το Ι.Κ.Υ. στη χώρα μας). Στα δύο χρόνια υλοποίησης του σχεδίου και καθώς ο βασικός άξονας του ήταν η διδασκαλία των Μαθηματικών με τη βοήθεια των Νέων Τεχνολογιών και του λογισμικού «Geogebra», εμείς, οι καθηγητές μαθηματικών: * Διδάξαμε κατάλληλες ενότητες....
Αυτοί είναι μερικοί από τους Κισαμίτες που αγωνίστηκαν για την επιστροφή του Ειρηναίου στην Κίσαμο και στην Μητρόπολη του. Ο αγώνας τους ήταν ειλικρινής, τίμιος, ανιδιοτελής, με γνώμονα το καλό του τόπου και της εκκλησίας. Όρθιοι απο δεξιά: Κακαουνάκης Ιωάννης, Πυροβολάκης Γιώργος, Μαρακάκης Εμμανουήλ, Παπά Βαγγέλης Σφακιανάκης, Πατερομιχελάκης Νικος, ο τότε διοικητής Α.Τ Κισάμου Ανδρέας Λιανέρης, Σημαντηράκης Μανώλης, ο μακαριστός Ειρηναίος Γαλανάκης, Πέτρος Γαλανάκης (αδελφός του Μητροπολίτη), Μυλωνάκης Αντώνης, Ραισάκης Μανώλης, Νταντινάκης Γιώργος, Ραισάκης Γιώργος, Πατεράκης Νίκος, Καθήμενοι από αριστερά: Κατζουράκης Νίκος, Πλευράκης Χαρίλαος, Κατσικανδαράκης Αντώνιος, Λυραντωνάκης Γιάννης, Γεωργακάκης Μανώλης, Μπαριωτάκης Μιχάλης, Γεωργακάκης Μιχάλης.
1690 Γεωγραφία του τότε γνωστού κόσμου. Ανάμεσα στις πόλεις της Κρήτης (αρχαίες και σύγχρονες) αναφέρει ο Βενετός γεωγράφος και την Cisamus Cisamopoli, όπως και το Inachonium Inachari και τα Phalasarna. Άρα δεν είναι ντροπή που κάποιοι πριν κάμποσα χρόνια αποφάσισαν να ξεφορτωθούν το όνομα Καστέλι-παστέλι, και να την ονομάσουν Κίσαμος. Κισαμούπολη την έλεγαν οι Βενετοί, Κίσαμος οι Πολυρρήνιοι, Κίσαμος και οι Έλληνες .. Τελικά μόνο σε λίγους αρέσει το όνομα Καστέλι, που αμφιβάλω αν ξέρουν και πως προήλθε.
Πριν το 13ο αιώνα λεγόμασταν Κίσαμος, ήρθε ο Γενοβέζος πειρατής E. Peskatore και είδε ένα κατεστραμμένο χωριό απο τον πόλεμο του 1336 και τότε αποφάσισε να κτίσει το Castel di Cissamo (είναι σωστό στα λατινικά με δυο ss) ένα φρούριο λοιπόν δια να προφυλάξει τους κατοίκους της που σίγουρα ήταν Βενετσιάνοι. Εμείς σαν γλωσσομαθείς λοιπόν τότε ακούγαμε Κάστλ αλλά μάλλον δεν μας ταίριαζε στην γλώσσα και επειδή πάντα μας άρεσαν τα ξενόφερτα, του βάλαμε ένα (ε) στην μέση, ένα (ι) στο τέλος και να το Καστέλι μας... παραμερίζοντας το σωστό που ήταν Κίσαμος. Έτσι γράφετε η ιστορία...
Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, επίσημος προσκεκλημένος και ομιλητής της Παγκρητικής Ένωσης Αμερικής όπως μετέχει του 45ου Συνεδρίου της ΠΕΑ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην Πολιτεία της Καλιφόρνια και την πόλη του San Francisco, θα απουσιάζει εις Αμερική από 27 Ιουνίου έως 5 Ιουλίου.
Τα πράγματα για την ελαιοκαλλιέργεια στη Κίνα είναι πολύ δύσκολα κυρίως λόγω κλίματος (έλλειψη βροχοπτώσεων και υψηλές θερμοκρασίες από το Νοέμβριο μέχρι τον Απρίλιο που γίνεται η διαφοροποίηση των οφθαλμών και η δημιουργία ανθέων) αλλά και νοοτροπίας (εφαρμογή ορθών πρακτικών καλλιέργειας). Επιπλέον, άρχισαν να εμφανίζονται προβλήματα από εντομολογικές και φυτοπαθολογικές ασθένειες που μέχρι σήμερα δεν υπήρχαν. Λόγω των ανωτέρω η μέση ετήσια παραγωγή των ελαιοδέντρων με ηλικία πάνω από 10 χρόνια είναι πάρα πολύ χαμηλή. Μια φυτεία ελιάς με 40000 ελαιόδεντρα ηλικίας 10-20 χρόνων στην επαρχία Yunnan, που επισκέφτηκα κατά την πρόσφατη επίσκεψή μου (7-17/6/2017) ως τεχνικός σύμβουλος για θέματα άρδευσης, παράγει 10 τόνους ελαιόλαδο, δηλαδή 250 γραμμάρια ελαιόλαδο το δέντρο! Ωστόσο, η φύτευση ελαιοδέντρων είναι ανοδική αφ’ ενός γιατί επιδοτείται από την κυβέρνηση και αφ’ ετέρου λόγω της πολύ υψηλής τιμής (1,2-1,5 € ανά κιλό καρπού), που παίρνει ο Κινέζος αγρότης σε σχέση με άλλα αγροτικά προϊόντα. Αν και η συνολική παραγωγή ελαιολάδου σε ολόκληρη την Κίνα δεν ξεπερνά τους 5.000 τόνους με προσπάθειες πάνω από 50 χρόνια, η κατανάλωση το 2016 ξεπέρασε τους 65.000 τόνους. Η Ισπανία κυριαρχεί στις εξαγωγές στην Κίνα με 81% και ακολουθεί η Ιταλία με 13%, ενώ οι εξαγωγές από την χώρα μας είναι μόλις 2%. Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι η καλλιέργεια της ελιάς στη Κίνα, που συμβάλει να μπει το ελαιόλαδο στις διατροφικές τους συνήθειες, αλλά τι κάνουμε εμείς για παράγουμε ποιοτικό ελαιόλαδο και να το εξάγουμε στη Κίνα! Κώστας Χαρτζουλάκης