Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Πέμπτη 6 Μαΐου 2021

ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΟΥ

Eκ της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι κατά την εορτή το Αγίου Οικουμενίου, Επισκόπου Τρίκκης, εορτάζει και το ομώνυμο παρεκκλήσιο, το οποίο ευρίσκεται εις τον προαύλιο χώρο των Ιδρυμάτων της Ι. Μητροπόλεως. Καθώς φέτος η ημέρα της μνήμης συνέπεσε την Τρίτη της Διακαινισήμου, θα εορταστεί  σύμφωνα με το ακόλουθο Πρόγραμμα: 
Παρασκευή της Διακαινισμίμου, 7 Μαΐου, ώρα 6.00μ.μ. Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός, Σάββατο της Διακαινισίμου, 8 Μαίου, ώρα 7.30π.μ. Όρθρος-Αρχιερατική Θεία Λειτουργία.
Των ιερών Ακολουθιών θα προστεί ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος. 
Προς διευκόλυνση ο Εσπερινός θα τελεστεί εις τον άνετο προαύλιο χώρο των Ιδρυμάτων.
Καλείται ο φιλάγιος λαός του Θεού όπως μετέχει της πανηγύρεως, τηρώντας τα ισχύοντα μέτρα.
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ......ΜΙΚΡΟ ΚΑΛΑΘΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΦΕΤΟΣ....

Ο Κισαμίτης Βαγγέλης Γαλανάκης που δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια με τον τουρισμό στην Ελβετία, και βρίσκεται αυτήν την περίοδο στην Κίσαμο, είπε για την ιδιόμορφη κατάσταση του τουρισμού στην εποχή της πανδημίας.

- Οι κρατήσεις τον Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο ήταν για την Ελλάδα τουλάχιστον από την Ελβετία, αλλά και για τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο πέραν κάθε προσδοκίας!!! Το lockdown όμως διέλυσε τα πάντα, ακυρώσεις η μια μετά την άλλη!! 
Ο κόσμος είχε εμπιστοσύνη στην Ελλάδα, όμως όταν ακούς συνέχεια από τα Ελληνικά ΜΜΕ ότι γέμισαν τα νοσοκομεία χιλιάδες κρούσματα, τι εμπιστοσύνη να υπάρχει!!! Χάθηκε ο  Απρίλιος, ο Μάιος και υπολογίζω και ο Ιούνιος !!! Βέβαια η Τουρκία είναι σε lockdown, η Αίγυπτο σε μαύρη λίστα, αυτό είναι υπέρ μας, αλλά ας κρατάμε μικρο καλάθι τουλάχιστον μέχρι τις 20 Ιουνίου!!!!

- Τελικά ο δημοσιογραφικός πανικός που συνεχίζεται και σήμερα λες και έτσι θα αλλάξουμε την παλιοκατάσταση μας, γράφοντας καθημερινά πόσοι πέθαναν, πόσοι είναι διασωληνωμένοι, πόσα κρούσματα έχουμε ανά νομό, (το μόνο που μένει είναι να μας γράψουν και ονόματα των νοσούντων) τον διαβάζουν και άλλοι..και δυστυχώς είναι αυτοί που περιμένουμε να έλθουν εναγωνίως για να μας βγάλουν απο την μιζέρια μας. Μπούμερανγκ η κατάσταση και οι επιπτώσεις θα τις δούμε σύντομα.

Ο ΣΙΩΠΗΛΟΣ

 Με αφορμή την χθεσινή αναφορά της σελίδας στο παλιό "ΜΠΑΡΜΠΕΡΙΚΟ", στην ατμόσφαιρά του, στα σύνεργά του και στους αξέχαστους Καστελλιανούς παλιούς και αγαπητούς Αντρέα Κυριτσάκη και Δημήτρη Αποστολάκη με το κουρείο τους στην μέση της αγοράς, ας ξαναθυμηθούμε τον Ιωάννη Κονδυλάκη σε ένα από τα ανεπανάληπτα διηγήματά του με πρωταγωνιστή ένα ασυνήθιστο κουρέα στην παλιά Αθήνα αυτή την φορά.. στο διήγημά του "Ο ΣΙΩΠΗΛΟΣ" ο μοναδικός ψυχογράφος Ι. Κονδυλάκης, με το λεπτό του χιούμορ, την διακριτική του ειρωνεία, τις δεξιοτεχνικές και διεισδυτικές του ερωτήσεις προσπαθεί, να λύσει το μυστήριο και τον λόγο για τον οποίο ο δικός του κουρέας είναι πάντα σιωπηλός, σε αντίθεση με την εικόνα των συνήθως φλύαρων και πολυλογάδων κουρέων όλων των εποχών..
Κυριάκος Ροδουσάκης
Ο ΣΙΩΠΗΛΟΣ
Δεν δύναμαι να κατηγορήσω τον κουρέα μου ότι εκληρονόμησε το ελάττωμα των αρχαίων ομοτέχνων του. Ποτέ δεν ευρέθηκα είς την ανάγκην, εις ήν ο αρχαίος εκείνος, όστις, ερωτηθείς παρά του κουρέως «Πώς σε κείρω;», απήντησε «Σιωπών». Ποτέ δεν μου ανέπτυξε τας ιδέας του περί της διοργανώσεως του στρατού μας ή τας γνώμας του περί του γλωσσικού ζητήματος.
 Έξ εναντίας αυτός αναγκάζεται να μου συμβουλεύει σιωπήν δια να μη με κόψει με το ξυράφι του.
- Προσέξετε, μη μιλάτε να μη κοπείτε!
  Αυτό δε και το «με τις υγείες σας», με το οποίον τελειώνει το ξύρισμα, είναι οι μόναι λέξεις τας οποίας ακούω από το στόμα του.
  Είναι χολερικής μορφής άνθρωπος, ωχρός και ισχνός, σχεδόν σκυθρωπός πάντοτε. Αλλά δεν είναι σταθερός κανών οτι οι χολερικοί είναι ολιγόλογοι. Εγνώρισα ανθρώπους αυτού του τύπου, ανυποφόρους φλυάρους, κατά τοσοϋτο δέ μάλλον επικινδύνους, καθ’όσον η σοβαρά μορφή των εμπνέει εμπιστοσύνην και ανύποπτοι εμπίπτετε εις την παγίδα.
  Αλλ’ η ολιγολογία του κουρέως μου, άφ’ ενός με ευχαρίστει, έξ άλλου μ’ επείσμωνε και μ' εσκανδάλιζε.
 Μου εφαίνετο τρόπον τινά ασέβεια πρός τας παραδόσεις του επαγγέλματος και διέψευδε την ιδέαν την οποίαν είχα περί των κουρέων κατά τρόπον τόσον απρόοπτον, ώστε να μου φαίνεται ως προσβολή προσωπική. Αυτός, όχι μόνον φλύαρος δεν ήτο, άλλα και δεν υπέφερε τας ομιλίας των άλλων.
  Δια τούτο ανέστρεψα τους ορούς. Εφλυάρουν εγώ ο πελάτης, προσπαθών να εξερεθίσω την σιωπηλήν του απάθειαν και εκδικούμενος συγχρόνως δι’ όσα έχει υποφέρει απ’ αιώνων το γενειοφόρον γένος των ανθρώπων από την πολυλογίαν των κουρέων. Άλλ’ εις τας έρωτήσεις μου απήντα με ξηρά μονοσύλλαβα και οσάκις τον ηνάγκαζα να είπη περισσότερα, μου επέβαλλε σιωπήν με την απειλήν του ξυραφιού.
 - Μη μιλάτε, σας είπα, να μη σας κόψη το ξυράφι.
 Υποθέτω δε ότι σκοπίμως μ’ έκοπτεν ενίοτε, δια να ενισχύσει και δια του παραδείγματος τους λόγους του.
Μίαν ημέραν έτυχε να είμεθα οι δύο μας μόνον εις το κουρείον. Ενώ δε μ' εσαπούνιζε του είπα:
 - Δε μου λες, κυρ Σταύρο, κρατάς λογαριασμό πόσα κεφάλια έχεις μπαρμπερίσει ως τώρα;
Η ανόητος αυτή ερώτησις φαίνεται ότι του άρεσε, διότι αντί να μου κόψει την συνέχειαν δι’ ενός ξηρού όχι, κατά την συνήθειάν του, είπεν:
- Όλα τα μεγάλα κεφάλια της Ελλάδος έχουν περάσει από τα χέρια μου και σε βεβαιώ ότι δεν ζυγίζουν μεγάλα πράμα. Όλα κούφια και ελαφρά. Είμαι κουρεύς τριανταπέντε χρόνια. Και εις αυτό το διάστημα έχω ξυρίσει πολιτικούς, στρατιωτικούς, καθηγητάς, διπλωμάτας, ανώτερους διοικητικούς υπαλλήλους, δημοσιογράφους... τέλος πάντων τας κορυφάς όλων των κλάδων που μας διευθύνουν...
 Η απροσδόκητος αυτή διάχυσις μ εξέπληξε και αν συνέπιπτε με τας εορτάς τής 25 Μαρτίου και της 15 Αυγούστου, θα την απέδιδα εις θαύμα της Παναγίας τής Τήνου, ήτις αποδίδει την φωνήν εις τούς άλαλους.
 Επωφελήθην το θαύμα, το όποιον ίσως ήτο παροδικόν.
- Και δε μου λες, κυρ Σταύρο, δια μιας αρχίζετε να ξυρίζετε ανθρώπους σεις οι κουρείς; Δεν κάνετε καμιά προάσκησιν;
- Τι; μήπως πιστεύεις και του λόγου σου ότι γυμναζόμεθα πρώτον σε γουρουνίσια κεφάλια, σαν πατσατζήδες;
- Λοιπόν ποιόν πρωτοξύρισες;
- Έναν τρελό. Δεν το λέει και η παροιμία; «Στών τρελλών τα κεφάλια μαθαίνουν οι μπαρμπέρηδες». Τι υπέφερε στα χέρια μου ο μακαρίτης!
- Απέθανε;
- Μπορούσε να μη πεθάνει με τα μαρτύρια που υπέφερε; Απέθανε μετά τρία έτη, αλλά δεν αμφιβάλλω ότι απέθανε από την αγρίαν σφαγήν που, έπαθε από το ξυράφι μου. Ο δεύτερος και ο τρίτος δεν ήσαν ολιγώτερον τρελοί από τον πρώτον. Έπειτα πήρε δρόμο το χέρι μου.
Επήλθε βραχεία σιωπή, έπειτα του είπα:
- Δε μου λες τώρα, κυρ Σταύρο, πως εσύ μεταξύ των κουρέων, αρχαίων και σημερινών, αποτελείς εξαίρεσιν με την ολιγολογίαν σου; Γιατί δε μιλείς, ενώ βλέπω ότι μιλείς πολύ καλά;
Το πρόσωπον του κουρέως, το οποίον είχεν αιθριάσει επί τινας στιγμάς, εσυννέφιασεν εκ νέου. Φαίνεται ότι η ερώτησίς μου έθιξε κάποιο μυστήριον εις τα βάθη της ψυχής του, διότι τον είδα συνταρασσόμενον και εις την κατήφειαν των κίτρινων οφθαλμών του ανεπήδησε μια αστραπή.
Εφάνη σκεπτόμενος επ’ ολίγον, έπειτα με φωνήν άλλοιωμένην, τραχυτέραν του συνήθους και σπασμωδικήν, μου είπεν:
- Εγώ δεν είμαι σαν τους άλλους. Έχω στις φλέβες μου αίμα νεκρού.
 Τον ητένισα απορών. Είχε γίνει σκυθρωπότερος, τα μάτια του εσκοτείνιασαν. Η μεταβολή εκείνη με ανησύχησε, διότι ήμουν ακόμη υπό το ξυράφι του, άλλ’ η περιέργεια υπερίσχυσε. Και του είπα:
-  Αίμα νεκρού!... Τι λες;
-  Αυτό που σου λέγω. Άκουσε τι συνέβη. Όταν πρωτάρχισα να ξυρίζω, μου λέει μια μέρα ο μάστορής μου:
«Να πας στην οδό Περικλέους, αριθμός τάδε, νά ξυρίσεις. Πάρε τα εργαλεία». Έτρεξα με προθυμίαν, διότι υπέθεσα ότι μ' έστελνε να ξυρίσω κανένα γαμπρό κ’ επερίμενα το σχετικό δώρο. Φθάνω εις το σπίτι που μου 'πε ο μάστορής κι ανεβαίνω μια σκάλα άλλα δεν μου εφάνει αυτό το σπίτι να ετοιμάζετο για γάμο, κάθε άλλο. Τα πρόσωπα που παρουσιάζοντο στο διάδρομο δεν εφαίνοντο να ήσαν προσκαλεσμένοι σε χαρά. Μια μαυροφόρα με μάτια κόκκινα μου δείχνει: «Άπ' εδώ, παιδί μου». Και με οδηγεί εις ένα δωμάτιον, όπου αντί γαμβρού ευρίσκω ένα πεθαμένον φαρδύ πλατύ. Κοιτάζω με απορία τη μαυροφόρα και τούς άλλους που ήσαν εκεί και τούς λέγω:
- Ποιόν θα ξυρίσω;
Μου δείχνουν τον νεκρόν.
- Τον πεθαμένο!
Είναι συνήθεια, μου λέγει η μαυροφόρα και αρχίζει το κλάμα.
Εάν δεν έκλαιγαν, θα νόμιζα ότι παίζουν με τον πεθαμένο. Άλλ’ ήτο αδύνατον εγώ να ξυρίσω πεθαμένον.
Εγύρισα στο μαγαζί αγανακτισμένος άλλ’ ο μάστορης μ’έστειλε πίσω.
- Τι μπαρμπέρης είσαι συ; μου είπε. Το ξύρισμα των πεθαμένων είναι της δουλειάς μας. Κ’ εγώ έχω ξυρίσει πεθαμένο και όλοι οι άλλοι κουρείς.
Αφού ήτο της τέχνης, τι να κάμω; Επήγα κ’ εξύρισα τον πεθαμένο. Άλλ’ έτρεμαν τα χέρια μου τόσον, πού τον παραμόρφωσα το μακαρίτη. Εκόπηκα δε και ο ίδιος κ’ έπαθα σηψαιμία, πού κινδύνευσα να πεθάνω. Το νεκρό αίμα μπήκε στο αίμα μου.
Όταν ετελείωσα όπως- όπως το φρικτό κείνο ξύρισμα, ήμουν τόσο σαστισμένος που είπα στον πεθαμένο:
- Με τις υγείες σας!
Και έφυγα τρέχοντος ως να μ’ εκυνηγούσαν.
Τόσον δε τον είχε ταράξει η ανάμνησις εκείνη, ώστε με την τελευταίαν λέξιν μου έκαμε μίαν βαθείαν εγκοπήν και το αίμα εσχημάτισε μικρόν καταρράκτην εις το μάγουλον μου.

Από ότι θυμάμαι τα παλιά μπαρμπέρικα κουρεία στην πόλη ήταν του Φιστικλή, του Τζούτζουκα, του Τσουρουδιακάκη-Μπαλαμπάκη, του Καστάνη-Μαργαριτάκη, των αδελφών Μαρεντάκη, του Κλωστράκη, και ελπίζω να συμπληρώσουμε .....και όσους δεν θυμάμαι.

ΠΑΝΩ ΑΠΟ 6.000 ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΟN COVID-19 ΣΤΟ Κ.Υ ΚΙΣΑΜΟΥ

Από τον Ιανουάριο ως και χθες έγιναν 6.000 εμβολιασμοί στο Κέντρο Υγείας Κισάμου ...που συνεχίζει το δύσκολο έργο του όπως μας ενημέρωσε η διευθύντρια του ιατρός, κ. Λίτσα Νικολακάκη.. 
Είναι σίγουρα μια τεράστια προσπάθεια που εξελίσσεται δίχως πολλά προβλήματα μιας και η συνέπεια των πολιτών στα ραντεβού ξεπερνάει το 96% σε ένα επαρχιακό Κέντρο Υγείας που δυστυχώς έχει πολλές και σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό. Είναι φανερό βέβαια οτι ο κόσμος θέλει να εμβολιαστεί και αυτό φαίνεται καθημερινά με τον κόσμο που κλείνει ραντεβού.

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΩΡΑ

Ο Κώστας είναι απο τα καλύτερα παιδιά της Κισάμου, αθόρυβος, συνεπής και με τεράστια αγάπη για τον συνάνθρωπο του... το έχει εξάλλου αποδείξει πάμπολλες φορές προκαλώντας τα βλέμματα όχι μόνο του νομού, αλλά και της χώρας να πέσουν στην μικρή μας γειτονιά. Δεν θα σχολιάσω οτι δίνει πάντα το κάτι παραπάνω για τον σκοπό που έχει θέση και κάθε φορά βγαίνει νικητής κάνοντας μας, να τον ζηλέψουμε, αλλά και κάποιους άλλους να θέλουν να μοιραστούν την δόξα του. Φυσικά ο θαυμασμός μας για την επιμονή του είναι κοινός... μακάρι λοιπόν όχι μόνο να βρει κι άλλους μιμητές όπως διάβασα χθες στην ανακοίνωση του δήμου, αλλά και ο δήμος να κάνει και αυτός την ανάλογη προσπάθεια, προσφέροντας για το κοινό καλό και ιδιαίτερα για τα παιδιά που έχουν ανάγκη, τα παιδιά όλου του νομού με ειδικές ανάγκες. 
 Και μια πρώτη προσπάθεια θα μπορούσε να κάνει... κατασκευάζοντας τις ράμπες κολύμβησης για ΑΜΕΑ, που και η σημερινή αλλά και η προηγούμενη δημοτική αρχή είχε υποσχεθεί. Ίσες ευκαιρίες ψάχνουμε αλλά άλλοι πρώτοι θα έπρεπε να είχαν δείξει το καλό τους πρόσωπο, πολύ πριν ζητήσουν απο τους πολίτες μιμητές ή να κάνουν υπεράνθρωπες προσπάθεια για τις ανάγκες μας. 
  Ο Κώστας είναι μοναδικός και ξέρει γιατί αγωνίζεται.... 

ΑΛΑΦΡΟΚΟΚΚΙΝΙΖΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΙΣ 7 ΜΑΙΟΥ

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εισήγηση των ειδικών :
Από το επίπεδο «βαθύ κόκκινο» στο επίπεδο «κόκκινο» πέφτουν οι εξής περιοχές της Κρήτης:
Δήμος Μυλοποτάμου
Δήμος Αμαρίου
Δήμος Χανίων
Δήμος Κισσάμου
Στο επίπεδο «βαθύ κόκκινο», σύμφωνα πάντα με την εισήγηση των ειδικών, παραμένουν οι εξής περιοχές του νησιού:
Δήμος Ρεθύμνου
Δήμος Φαιστού
Δήμος Ανωγείων
Οι επίσημες ανακοινώσεις της κυβέρνησης, αναφορικά με τον επιδημιολογικό χάρτη της χώρας πραγματοποιούνται συνήθως τις Παρασκευές, όποτε η επικρατέστερη ημερομηνία γνωστοποίησης των αλλαγών είναι η Παρασκευή 7 Μαΐου.
Υπενθυμίζεται πως η διαχείριση της πανδημίας είναι δυναμική και δεν αποκλείεται να υπάρξουν διαφοροποιήσεις στις παραπάνω εισηγήσεις, όμως σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα, οι ανακατατάξεις στα επίπεδα επιτήρησης φαίνεται να έχουν «κλειδώσει».
Πηγή: neakriti.gr

Σύμφωνα με πληροφορίες και καλό είναι ο δήμος μας κατ΄ αρχάς να μην το διαψεύσει για δεύτερη φορά και απο την άλλη να αξιοποιήσει αυτήν την πηγή που όπως φαίνεται δεν πέφτει έξω....

ΣΤΗΝ ΤΟΜΠΑΖΗ

Είναι απο τα σημεία της πόλης που μάλλον δεν περνάνε πολλοί της δημοτικής αρχής μιας και για 4 χρόνο βλέπουμε το ίδιο θέαμα...μια τεράστια λακκούβα καλυμμένη με κακό τσιμέντο δίχως άσφαλτο. Είναι έργο της προηγουμένης δημοτικής αρχής, αλλά συνεχίζει να "κτυπάει" άσχημα όπως και άλλα σημεία στην πόλη...με την αδιαφορία και της σημερινής. Είναι μάλιστα και το σημείο που δεν ξέρεις αν είναι διπλής κατεύθυνσης ο δρόμος μιας και απο πέρυσι υπάρχει διχογνωμία. Θα μου πείτε τώρα αυτό είναι πρόβλημα ; Όχι βέβαια αλλά όλα μαζί είναι δυστυχώς μεγάλο πρόβλημα αρχής της τουριστικής περιόδου.
Ερώτηση πόσα σακουλάκια άσφαλτο χρειάζονται για να φτιάξουμε το κομμάτι αυτό; 

 

Τετάρτη 5 Μαΐου 2021

ΔΡΑΣΗ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΕΕΕΚ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΟΥΧΑΚΗ

    Ο Δήμος Κισάμου σας ενημερώνει ότι θα πραγματοποιηθεί αγώνας τρεξίματος -  ευαισθητοποίησης από τον κ. Βαρουχάκη Κωνσταντίνο στα πλαίσια των αθλητικών δράσεων που συνδιοργανώνονται με την Νεολαία Κισσάμου.
Από τις 20 Μαΐου 2021 και για 10 ημέρες, θα τρέχει ξεκινώντας από τη μια άκρη της Κρήτης έως την άλλη, από το ανατολικότερο ΕEEEK αυτό της Σητείας έως το Δυτικότερο ΕEEEK Κουτουφιανών Κισάμου.
    Ο Κισσαμίτης Βαρουχάκης Κωνσταντίνος είναι τριαθλητής- υπεραθλητής και μέλος του αθλητικού σωματείου «Άνεμος Χανίων». 
    Με πληθώρα δράσεων ευαισθητοποίησης για παιδιά με ειδικές ανάγκες στο ενεργητικό του  και έχοντας στο πλευρό του όλους τους κοινωνικούς και θεσμικούς παράγοντες της πόλης της Κισάμου, αποφάσισε να κάνει την συγκεκριμένη δράση για να αφυπνίσει την κοινωνία για ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά με αναπηρία  στοχεύοντας στην ένταξη των παιδιών αυτών μετά την ενηλικίωση τους στην κοινωνία μας με ίσες ευκαιρίες.
    Το ειδικό σχολείο Κουτουφιανών, το οποίο εντάσσεται στο Δήμο Κισάμου, είναι η δύναμη και η πηγή έμπνευσης για τις αθλητικές του δράσεις.
Αναλυτικά το πρόγραμμα είναι: 
20 Μαΐου :ΕΕΕΕΚ Σητείας - Λίθινες 
21 Μαΐου: Λίθινες - ΕΕΕΕΚ Ιεράπετρας
 22 Μαΐου: Ιεράπετρα- ΕΕΕΕΚ Αγ. Νικόλαος 
23 Μαΐου: Αγ. Νικόλαος- Χερσόνησος 
24 Μαΐου: Χερσόνησος- ΕΕΕΕΚ Ηράκλειο 
25 Μαΐου: Ηράκλειο- Δαμάστα
26 Μαΐου: Δαμάστα - ΕΕΕΕΚ Ρέθυμνου
27 Μαΐου- Γέφυρα Πετρέ- Γεωργιούπολη
 28 Μαΐου- Γεωργιούπολη- Καλύβες 
29 Μαΐου- ΕΕΕΕΚ Χανίων- ΕΕΕΕΚ Κουτουφιανών Κισσάμου 
Για την ασφάλεια της δράσης ο αθλητής  θα ξεκινάει 05:00 το πρωί και θα τερματίζει στα κατά τόπους σημεία 10:00 το αργότερο. 
Επίσης όλες οι διαδρομές θα πραγματοποιηθούν σε Επαρχιακή οδό για λόγους ασφαλείας.
   Ευχόμαστε καλή επιτυχία στη προσπάθεια του συνδημότη μας ο οποίος αποτελεί λαμπρό παράδειγμα. 
   Ελπίζουμε να ακολουθήσουν και άλλοι και να διαδώσουμε το μήνυμα ότι όλοι αξίζουμε τις ίδιες ευκαιρίες. 
      Εκ του Δήμου 

ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΟΣΕΣ ΜΕΔΟΥΣΕΣ;

Ανησυχητικό το φαινόμενο που παρουσιάστηκε στον κόλπο της Κισάμου το διήμερο 1-2 Μαΐου με τις χιλιάδες μέδουσες να γεμίζουν τις παραλίες προκαλώντας μας την απορία πως και απο που βρέθηκαν. Φυσικά άμα διαβάσετε τις αναφορές του του Ελληνικού Παρατηρητηρίου Βιοποικιλότητας, θα καταλάβετε οτι είναι ένα φαινόμενο που οφείλεται πρώτο στα θαλάσσια ρεύματα και τους κλειστούς κόλπους και δεύτερο στην καταστροφή των κυρίως θηρευτών των που είναι οι χελώνες. Ο κόλπος της Κισάμου είναι ένας κλειστό κόλπος με ρεύματα προς την ακτή και είναι επιτακτική ανάγκη να τον προστατέψουμε πάση θυσία..... για να μην γίνουμε Κορινθιακός. Αν και το φαινόμενο κράτησε μόλις δυο μέρες, θα πρέπει να μας ανησυχήσει... πριν είναι πολύ αργά.

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Από την επίσκεψη του Gordon Ramsay στον Μπάλο για τα γυρίσματα μιας εκπομπής σχετικά με την μαγειρική. Δεκαπέντε μαύρα βανάκια μετέφεραν το προσωπικό του μιας και ο ίδιος γνωρίζοντας την κατάσταση του δρόμου, αλλά και το περπάτημα που θέλει ως και την παραλία, προτίμησε να πάει με ένα καταμαράν. Δεν ξέρω αν γύρισε πίσω με τα πόδια όπως ήταν προγραμματισμένο αλλά η είδηση που βγήκε απο την επίσκεψη του δεν ήταν τόσο "νόστιμη" όσο θα περιμέναμε .. αφού στο περιθώριο ακούστηκε οτι ήδη βολιδοσκοπείτε η κατάσταση για δημιουργία τελεφερίκ. Πράγμα που είχε απο πέρυσι κουβεντιαστεί αλλά κανείς δεν έδωσε και μεγάλη σημασία.... ένα έργο βέβαια που θα έχει πολλούς φαν αλλά και αντίθετους, αν τελικά πραγματοποιηθεί. Για να δούμε...


 

ΣΤΟ ΜΑΥΡΟΜΟΥΣΤΑΚΟ

Η χθεσινή φωτογραφία του Αντιπεριφερειάρχη στην Κίσαμο την ημέρα της Ανάστασης δεν έλυσε την απορία μας σχετικά με το αν κουβεντιάστηκε εκτός των άλλων έργων που προγραμματίζονται ή εκτελούνται στην Κίσαμο και το τι γίνεται στο Μαυρομούστακο και γιατί το έργο βρίσκεται σε λήθαργο; Είναι σίγουρα ο μόνος που θα μπορούσε να μας δώσει μια απάντηση αφού τον Φλεβάρη του 19 είχε χαιρετήσει το κοινό έργο, δηλαδή την αποκατάσταση του ΒΟΑΚ στο Μαυρομούστακο αλλά και στα Μεγάλα Χωράφια, τονίζοντας την οριστική αποκατάσταση των καθιζήσεων με ρυθμούς κατεπείγον. 
Η νέα τουριστική σεζόν όπως φαίνεται θα μας βρει το οδικό μας δίκτυο σε ανεπίτρεπτα χάλια, μάλιστα η στεναχώρια γίνεται μεγαλύτερη όταν ήδη έχει αποφασιστεί οτι ο νέος ΒΟΑΚ θα αρχίσει απο τα Χανιά προς ανατολικά, με μελλοντική προέκταση προς την Κίσαμο. Την Κίσαμο των 3 μεγαλυτέρων τουριστικών προορισμών που όμως στερούνται υποτυπώδους συγκοινωνίας. 
Μια ενημέρωση θα ήταν ότι το καλύτερο τώρα...για όλους μας.

Ο ΜΠΑΡΜΠΕΡΗΣ

Ο παραδοσιακός κουρέας είχε την χειροκίνητη μηχανή, ψιλή ή χοντρή για μαθητές, το καλοτροχισμένο ψαλίδι, το λουρί για το τρόχισμά του. Σε μια πρόκα ήταν καρφωμένα τα χαρτάκια για να σκουπίζει τις σαπουνάδες. Δίπλα είχε το δοχείο με το κόκκινο λάστιχο που μέσα έβαζε το χαρτάκι για να σκουπίζει το ξυράφι. Τα χρόνια εκείνα δεν υπήρχε ο αφρός ξυρίσματος, αλλά το παραδοσιακό σαπούνι όπου δημιουργούσε τη σαπουνάδα και είχαν την αρωματική πούδρα για πασπάλισμα του σβέρκου. Επίσης δεν υπήρχε λακ, αλλά το μπριλ γκιμ για το συγκράτημα των μαλλιών. Στον τοίχο ήταν κρεμασμένη η νιφτήρα (ντεποζιτάκι) και από κάτω η λεκάνη για να κρατάει τα μοσχομυρισμένα από τις πούδρες βρωμόνερα. Όταν άδειαζε η λεκάνη στο πεζοδρόμιο, μοσχοβολούσε ο τόπος......
Πηγή
Και φυσικά μπερμπέρης κουρεύει μπαρμπέρη... Κυριτσάκης- Αποστολάκης στο παλιό γραφικό μπαρπέρικο της Σκαλίδη που δεν υπάρχει πια
.
Φώτο Π.Μ





ΝΙΚΟΥ ΜΙΧΕΛΑΚΗ ΜΝΗΜΕΙΑΚΑ ΕΛΑΙΟΔΕΝΔΡΑ

                          Ζωντανά μνημεία της φύσης του ανθρώπου
Γράφει ο Γ. Πευκιανάκης
Ο Νίκος Μιχελάκης (Ν.Μ) συμπατριώτης μου «εξ’ομόρων χωρίων της Σητείας» είναι τοις πάσι γνωστός για το ερευνητικό και συγγραφικό του έργο. Μια αδιάλειπτη επιστημονική παρουσία εδώ και 50 χρόνια 
Γνωστός και πέρα από την Ελλάδα για το πρωτοποριακό έργο του Ινστιτούτου Ελιάς Χανίων τού οποίου υπήρξε Δ/ντής 1971-2001.
Ακολουθεί η ίδρυση  του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης- ΣΕΔΗΚ- όπου ως  επιστημονικός σύμβουλος δραστηριοποιείται πολλαπλώς εδώ και 20 χρόνια.
Πολλά είναι τα συγγράμματά του, οι συνεργασίες- επιστημονικές δημοσιεύσεις οι οποίες  ανέδειξαν τον από αιώνων ανεξάντλητο χρυσό της Κρήτης και της  Ελλάδας.
Έχοντας προ καιρού παρουσιάσει το θέμα: «Η ελιά και το λάδι στη Χριστιανική θρησκεία», άντλησα  σημαντικές πληροφορίες, ιδιαίτερα δε από την ιστοσελίδα του ΣΕΔΗΚ –sedik.gr την οποία ο κάθε ένας και ιδιαίτερα οι ελαιοπαραγωγοί τακτικά επισκέπτονται-
 Η ηλεκτρονική σελίδα την οποία ο Ν. Μ, επιμελείται και τακτικότατα επικαιροποιεί, είναι ανοικτή εγκυκλοπαίδεια πάσης πληροφορίας για την διαδικασία της ελαιοκαλλιέργειας, των τρόπων παραγωγής και επεξεργασίας, την ποιότητα της παραγωγής, της εμπορίας και του χρηματιστηρίου των τιμών του ελαιολάδου διεθνώς.
«Τα μνημειακά ελαιόδενδρα» μεγαλόσχημος «πολυτελής» έκδοση με την υποστήριξη του ΣΕΔΗΚ και της περιφέρειας Κρήτης δεν είναι μια απαρίθμηση των δένδρων που κρατούν το νήμα της ζωής των προγόνων μας, Είναι επιστημονική και μεθοδική ανάδειξη, είναι η χρονολόγηση των σημερινών μνημειακών ελαιοδένδρων της Κρήτης και η συσχέτησή τους με την ιστορία, τις παραδόσεις του πολιτισμού μας- από τις Μινωϊκές, μυθικές και ιστορικές ελιές ως σήμερα.
Η πραγματοποίηση της επιστημονικής έρευνας έγινε σε συνεργασία φορέων και ιδιωτών, επιτόπιων μελετών των μνημειωδών δένδρων και όπως γράφεται «υποβλήθηκαν και αξιολογήθηκαν πάνω από 100 προτάσεις, εκ των οποίων ανακηρύχθηκαν μνημειακά συνολικά 25 ελαιόδενδρα.
Η συγκεκριμένη έκδοση σημειώνει ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σ. Αρναουτάκης επιβεβαιώνει την αντίληψη των ανθρώπων που ασχολούνται με την ελαιοκαλλιέργεια. Μια διαδικασία, που συνυπάρχει με την ιστορία και το μύθο που συνδέεται και με την λατρευτική ζωή, που εμπνέει την τέχνη, την ποίηση, την λογοτεχνία και η οποία συνδέεται με την καθημερινότητα των Κρητικών εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Όπως δε προλογίζει και καθηγητής και Ακαδημαϊκός Λευτέρης Ζούρος «το βιβλίο αυτό μας κάνει μέτοχους ενός κόσμου μέσα στον οποίο ζούμε οι πιο πολλοί στην Ελλάδα και ότι αυτό το δένδρο και το προϊόν του επηρέασε την ιστορία μας, αλλά και την προσωπική και κοινωνική μας ζωή, όπως δε και ο Ελύτης έγραψε « Αν αποσυνθέσεις την Ελλάδα στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι και ένα καράβι».
Ο Ν. Μ. με το πολύ σημαντικό αυτό βιβλίο, μια ιστορική έκδοση με πλήθος εικόνων μας δίνει ολοκληρωμένη αίσθηση της ιστορίας και του πολιτισμού της μακροβιότητας στενά συνυφασμένης με την ευλογία του Θεού σε μια πορεία αιωνιότητας.
 Την ευτυχή μακροβιότητα να ευχηθούμε και στον συγγραφέα.


Τρίτη 4 Μαΐου 2021

ΜΝΗΜΕΙΑΚΑ ΕΛΑΙΟΔΕΝΤΡΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο -οδηγός για τα μνημειακά ελαιόδενδρα όχι μόνο της Κρήτης αλλά και της Ελλάδος απο τον δρ Μιχελάκη Νίκο. Κρίμα που το βιβλίο δεν πωλείται στο εμπόριο και αποτελεί μια ειδική έκδοση του συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων της Κρήτης. Στις επόμενες μέρες θα αναρτήσω μέσα απο τις σελίδες του blog μερικά κεφάλαια ειδικά με τις αναγνωρισμένες ως και σήμερα μνημειακές ελιές της Κρήτης που είναι και επισκέψιμοι χώροι.  Η ελιά των Βούβων, του Σαμωνά, της Γόρτυνα, του Καβουσίου, της Κάνδανου, των Παλαιών Ρουμάτων αλλά και άλλες αποτελούν πλέον τουριστικά αξιοθέατα και παγκόσμια αναγνώριση. Μάλιστα στις 175 σελίδες του βιβλίου -οδηγού υπάρχουν όλα τα στοιχεία για αυτές τις χιλιόχρονες ελιές αλλά και η είδηση οτι έχουν βρεθεί ακόμα 6 που σε σύντομα διάστημα θα γίνει η πλήρη ανάπλαση των ελιών φυσικά με την βοήθεια των δήμων.

 

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ..ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

Ανάσταση έκανε φέτος στην Ευαγγελίστρια ο Αντιπεριγερειάρχης Χανίων κ. Καλογερής μαζί με τον δήμαρχο Κισάμου κ. Μυλωνάκη, τον αντιδήμαρχο κ. Μαυροδημητράκη, τoν Κισαμίτη  πρόεδρο της ΟΝΝΕΔ Χανίων Αντώνη Παπαδάκη και τον Τσοντάκη Χρήστο μέλος του Δ.Σ του  Επιμελητηρίου Χανίων.  Μέρα σημαδιακή για την πορεία των έργων στην Κίσαμο... που περιμένουν την υλοποίηση τους.

ΖΗΤΩ Η ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Στη χώρα μας, ο πρώτος εορτασμός της Εργατικής Πρωτομαγιάς έγινε το 1893, στην Αθήνα, με πρωτοβουλία του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου του Σταύρου Καλλέργη. Η 1η Μαΐου ήταν Σάββατο και εργάσιμη. Έτσι, επελέγη η Κυριακή 2 Μαΐου, για να έχει η γιορτή μαζικό χαρακτήρα.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Σοσιαλιστής», που εξέδιδε ο Καλλέργης, στις 5 το απόγευμα της Κυριακής συγκεντρώθηκαν στο Στάδιο πάνω από 2.000 σοσιαλιστές και εργαζόμενοι. Η «Εφημερίς» τους υπολόγισε μόνο σε 200 και σημείωνε σε άρθρο της: «Οι πλείστοι εξ αυτών ήσαν εργάται, ευπρεπώς κατά το πλείστον ενδεδυμένοι, με ερυθράς κονκάρδας επί της κομβιοδόχης, και πολύ ήσυχοι άνθρωποι. Αυτοί είναι οι πρώτοι σοσιαλισταί εν Ελλάδι, και συνήλθον χθες εις το πρώτον αυτών εν Αθήναις συλλαλητήριον».
Οι συγκεντρωμένοι ενέκριναν ψήφισμα το οποίο είχε ως εξής:
«Συνελθόντες σήμερον την 2 Μαΐου, ημέραν Κυριακήν και ώραν 5 μ.μ. εν τω Αρχαίω Σταδίω, οι κάτωθι υπογεγραμμένοι μέλη του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου» και υπό μισθόν πάσχοντες εψηφίσαμεν:
Α) Την Κυριακήν να κλείωσι τα καταστήματα, καθ' όλην την ημέραν, και οι πολίται ν' αναπαύωνται.
Β) Οι εργάται να εργάζωνται 8 ώρας την ημέραν.
Γ) Ν' απονέμηται σύνταξις εις τους εκ της εργασίας παθόντας και καταστάντας ανικάνους προς διατήρησιν εαυτών και της οικογενείας των.
Δ) Το συμβούλιον του «Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου» να επιδώση το ψήφισμα εις την Βουλήν.»
Το ψήφισμα επεδόθη, τελικά, στον Πρόεδρο της Βουλής την 1η Δεκεμβρίου 1893 από τον Σταύρο Καλλέργη. Ο πρωτοπόρος σοσιαλιστής ανήλθε στη συνέχεια στο δημοσιογραφικό θεωρείο και περίμενε με ανυπομονησία από τον Πρόεδρο της Βουλής να το εκφωνήσει. Αυτός κωλυσιεργούσε και «ησχολείτο εις την ανάγνωσιν ετέρων αναφορών προερχομένων εκ διαφόρων προσώπων και πραγματευομένων κατά το μάλλον και ήττον περί ανέμων και υδάτων», όπως έγραψε στον «Σοσιαλιστή».
Ο Καλλέργης διαμαρτυρήθηκε μεγαλοφώνως και με εντολή του Προέδρου συνελήφθη για διατάραξη της συνεδρίασης. Οι στρατιώτες της φρουράς, αφού τον κτύπησαν με τα κοντάκια των όπλων τους, τον μετέφεραν στο αστυνομικό τμήμα, όπου παρέμεινε επί διήμερο. Στις 9 Δεκεμβρίου 1983 δικάστηκε και καταδικάστηκε σε φυλάκιση 10 ημερών, τις οποίες εξέτισε στις φυλακές του Παλαιού Στρατώνα. Με τον περιπετειώδη αυτό τρόπο έληξε και τυπικά ο πρώτος εορτασμός της Εργατικής Πρωτομαγιάς στην Ελλάδα.
 Στην Κίσαμο τώρα δεν θυμάμαι, αλλά δεν βρήκα και άλλη φώτο, απο εκδήλωση της εργατικής πρωτομαγιάς εκτός απο την παραπάνω που είχε (μάλλον δεν είχε πορεία) και σουβλιστό αρνί. Τότε τα γραφεία των οικοδόμων συστεγαζόταν στο καφενείο του Πατερομιχελάκη και λόγω της ημέρας έκαναν και την εκδήλωση στο δρόμο μπροστά απο το καφενείο. 


ΕΟΡΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΗΜΑΤΑΡΙΣΣΑΣ

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως μας ανακοινώνεται ότι την Πέμπτη της Διακαινησίμου, 6 Μαΐου, εις τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, Κίσαμος, όπου ευρίσκεται εναποτεθειμένο πιστό αντίγραφο εκ της θαυματουργού Εικόνος της Παναγίας της Βηματάρισσας που φυλάσσεται εις την Ι. Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, θα τελεστεί η εορτή της Παναγίας Βηματαρίσσης, ως ακολούθως: 
Τετάρτη 5 Μαΐου, ώρα 6.00 μ.μ. Αρχιερατικός Πανηγυρικός Εσπερινός-Ι. Παράκληση εις την Παναγία Βηματάρισσα. 
Πέμπτη 6 Μαΐου, ώρα 7.30π.μ. Όρθρος-Αρχιερατική Θεία Λειτουργία. Των Ιερών Ακολουθιών θα προστεί ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Αμφιλόχιος. 
Καλείται ο θεοτοκόφιλος λαός του Θεού όπως μετέχει της Ιεράς αυτής πανηγύρεως, τηρώντας τα ισχύοντα της περιόδου. 
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

Δευτέρα 3 Μαΐου 2021

ΚΑΚΑΒΙΑ ΓΡΑΜΠΟΥΣΙΑΝΗ ΜΑΛΛΟΝ ΘΑ ΛΑΝΣΑΡΕΙ...

Στον Μπάλο βρίσκεται αυτήν την ώρα ο διάσημος Βρετανός σεφ Γκόρντον Ράμσεϊ, για τα γυρίσματα εκπομπής, σχετικά με το..... μαγείρεμα. 45 άτομα τον συνοδεύουν και αφού πήρε τις σχετικές άδειες απο Δήμο και Λιμενικό... θα μαγειρέψει πάνω σε ένα καταμαράν που βρίσκεται για τις ανάγκες των γυρισμάτων, στον πανέμορφο όσο και άδειο αυτή την εποχή Μπάλο.
 Αν και δεν ανακοινώθηκε επίσημα τίποτα απο το πρωί έχουν περάσει πάνω απο 20 βανάκια μαύρα μεταφέροντας το επιτελείο του.

Εσπερινός της Αγάπης στην Ι. Πατριαρχική Μονή Οδηγητρίας Γωνιάς

 Στην Ι. Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Οδηγητρίας Γωνιάς τελέστηκε ο Εσπερινός της Αγάπης, χοροστατούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου, με την συμμετοχή μόνο πατέρων εκ της Αδελφότητας της Μονής, λόγω των ισχυουσών μέτρων της περιόδου. Αμέσως μετά την ανάγνωση του ιερού Ευαγγελίου, το οποίο αναγνώσθηκε και διάφορες γλώσσες, αναγνώσθηκε η Πατριαρχική Απόδειξις επί τω Αγίω Πάσχα του Παναγιωτάτου Οικουμενικού ημών Πατριάρχου κ.κ.Βαρθολομαίου και εψάλη η φήμη Του. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, στο τέλος του Εσπερινού, διένειμε εις τους προσκυνητές το καθιερωμένο πασχαλινό τσουρέκι και αυγό, ευχόμενος το « Χριστός Ανέστη», παραμένοντες στις θέσεις τους και κινούμενος εκείνος εις την ευρύχωρο και καλαίσθητο προαύλιο χώρο της Μονής, όπου και τελέστηκε η όμορφη αυτή Ακολουθία. 

Στον σύντομο χαιρετισμό του σημείωσε: «Ενωμένοι στην πίστη και την ελπίδα, παιδιά της Σταυρωμένης και Αναστημένης Αγάπης όλοι εμείς, κλίνουμε το γόνυ. Ειρηνική η πίστη μας, φωτεινή η πορεία μας, ανθισμένες οι καρδιές μας, παρά τις δυσκολίες και τις οδύνες της ζωής, τον πόνο, την αβεβαιότητα, την θλίψη και τις πάσης φύσεως κρίσεις των καιρών μας, πορευόμαστε με δύναμη ψυχής. Φωτίζονται και λούζονται οι καρδιές μας από το Ανέσπερο Φως, διαλύονται τα σκοτάδια, βιώνουμε την μόνη αλήθεια της ζωής: «Ζει Κύριος ο Θεός»!, κατέληξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, αναφερόμενος και ευχαριστώντας για την  προσφορά της ιατρικής επιστήμης και των ιατρών την περίοδο αυτή, επ΄ ευκαιρία συμμετοχής εκλεκτών εκπροσώπων της ιατρικής κοινότητας του Νομού Χανίων, καθώς εις εκ των Αδελφών της Μονής, ο Παν. Αρχ. π. Χρύσανθος, βρίσκεται στο 2ο έτος της ειδικότητας του εις το Γενικό Νοσοκομείο Χανίων. Επιπροσθέτως ευχαρίστησε την Αδελφότητα της Μονής δια την θυσιαστική τους διακονία. Την Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία ο Σεβασμιώτατος κ.Αμφιλόχιος τέλεσε εις τον Ι. Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. 

ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ 1823 - Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΦΡΟΥΡΙΟΥ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ.

Το 1823, οι επαναστάτες στο νομό Χανίων αποφάσισαν να εκστρατεύσουν στις επαρχίες Κισάμου και Σελίνου και να εκδιώξουν τους μουσουλμάνους, πριν την άφιξη του νέου διοικητή, του Υδραίου Εμμανουήλ Τομπάζη. Αν οι δυτικές επαρχίες απελευθερώνονταν, τότε η επανάσταση θα είχε και άλλα λιμάνια πέραν του απομακρυσμένου Λουτρού στα Σφακιά. Οι επαναστατικές δυνάμεις στην Κρήτη διοικούνταν προσωρινά από τον Νεόφυτου Οικονόμου, μετά την αποχώρηση του Μιχαήλ Αφεντούλιεφ και εν αναμονή της άφιξης του Εμμανουήλ Τομπάζη. Ο Οικονόμου από το Βενεράτο Ηρακλείου, γενικός γραμματέας του Αφεντούλιεφ, είχε διατελέσει γραμματέας της Μονής Σινά και είχε έρθει στην Κρήτη ως οικονόμος του μετοχίου της Μονής στην Κρήτη, στα Περβόλια Κυδωνίας. Έστησε λοιπόν τη βάση του στη Μονή Γωνιάς και οργάνωσε την εκστρατεία με σώματα από το Ασκύφου, τον Αποκόρωνα και φυσικά την Κίσαμο, υπό τους Μαρτινιανό Περάκη και Γεώργιο Δρακονιανό.
Η εκστρατεία ξεκίνησε στις 3 Φεβρουαρίου 1823 όταν ο επαναστατικός στρατός πέρασε τον «χείμαρρον Ταυρονίτην». Οι μουσουλμάνοι της επαρχίας πρόβαλαν ισχυρή αντίσταση στα χωριά Πολεμάρχι και Βουκολιές αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Γρήγορα η επαρχία Κισάμου καταλήφθηκε από τις επαναστατικές δυνάμεις. Οι μουσουλμάνοι κλείστηκαν με τις οικογένειές τους στα φρούρια του Καστελίου Κισάμου και της νησίδας Γραμβούσας και σε διάφορους πύργους που υπήρχαν στην περιοχή, ενώ πολλοί έχασαν τη ζωή τους προσπαθώντας να ξεφύγουν και να φτάσουν στα Χανιά.
Για πρώτη ίσως φορά στην Κρήτη οι επαναστάτες έστησαν μια οργανωμένη πολιορκία από ξηρά και θάλασσα στο φρούριο Καστέλι της Κισάμου. Δεν το είχαν καταφέρει ούτε στα μεγάλα κάστρα, στο Μεγάλο Κάστρο του Ηρακλείου, στα Χανιά ή στο Ρέθυμνο, ούτε και στην Ιεράπετρα. Αποκλείστηκε το Καστέλι από τη θάλασσα ώστε να μην μπορεί να ανεφοδιαστεί από τα Χανιά ούτε από αλλού και διακόπηκε η σύνδεσή του με τη Γραμβούσα, η οποία είχε αποκλειστεί από τον Μιχαήλ Μαυράκη με τους Μεσογειανούς. Τα πλοία που διενεργούσαν τον πλόκο, τον αποκλεισμό δηλαδή, ναυλώθηκαν με τα λάδια που άφησαν πίσω τους οι μουσουλμάνοι στην επαρχία Κισάμου. 
Το φρούριο αποκλείστηκε και από τη ξηρά· Εννιαχωριανοί, Ρουμαθιανοί και άλλοι εμπόδιζαν τους μουσουλμάνους του Σελίνου να συνδράμουν τους πολιορκημένους. Χίλιες οχτακόσιες ψυχές κλείστηκαν μέσα στα τείχη του παλιού γενουάτικου κάστρου, η ένοπλη φρουρά και άλλοι αρματωμένοι Τουρκοκρητικοί με τις οικογένειές τους από όλη την επαρχία. Όπως και στα άλλα κάστρα, θέριζε η πανώλη που έφεραν μαζί τους τα αιγυπτιακά στρατεύματα που είχε στείλει ο Μεχμέτ Αλή πασάς. Εξακόσιοι θα επιζήσουν ως στο τέλος, διακόσιοι εξήντα άνδρες «μετὰ τῶν γυναικῶν καὶ παίδων».
Τα επαναστατικά σώματα είχαν κλείσει καλά το φρούριο αλλά για πόσο. Δεν ήταν τακτικός στρατός και αυτό δημιουργούσε πολλά προβλήματα. Το κάθε σώμα ακολουθούσε τον καπετάνιο του και τις διαθέσεις του. Οι αγροτικές εργασίες και η έλλειψη επιμελητείας δεν επέτρεπαν στους ένοπλους να λείπουν για μεγάλα διαστήματα από τα σπίτια τους. Το Πάσχα ήταν ένας μεγάλος πειρασμός να αφήσουν τη μονότονη ζωή του πολιορκητή και να γιορτάσουν στα χωριά τους. Ο Οικονόμου όμως φαίνεται πως έκανε ό,τι μπορούσε για να παρατείνει την πολιορκία μέχρι να πέσει το Καστέλι. Όπως το έγραψε ο Κριτοβουλίδης, «συνεώρτασε καὶ τὴν νύκτα τῆς ἀναστάσεως τοῦ Σωτῆρος μεγαλοπρεπῶς μετὰ τῶν στρατιωτῶν περὶ τὸ φρούριον, διὰ νὰ προλάβῃ μὲ τοῦτο καὶ τὴν κακὴν συνήθειαν τοῦ νὰ καταλείπωσιν οἱ Ἕλληνες τὰς θέσεις των καὶ συνεωρτάζωσιν εἰς τοιαύτας δεινὰς περιστάσεις εἰς τὰ χωρία των». Τη δε Δευτέρα του Πάσχα του 1823, στις 23 του Απριλίου, προκάλεσαν την πολιορκημένη φρουρά, η οποία εξήλθε και ακολούθησε σκληρή μάχη ενώ τα πλοία στον κόλπο της Κισάμου κανονιοβολούσαν το φρούριο. 
Το φρούριο της Κισάμου βρισκόταν υπό πολιορκία από τις αρχές Φεβρουαρίου. Στις 20 Μαΐου 1823 έφτασε στον κόλπο της Κισάμου, ο Εμμανουήλ Τομπάζης με έναν στόλο οκτώ πλοίων, ενισχύσεις και κανόνια. Ο Τομπάζης είχε διοριστεί από την Κεντρική Διοίκηση «Αρμοστής της νήσου Κρήτης» από τις αρχές Μαΐου. Αμέσως ανέλαβε τα καθήκοντά του ως και ανέλαβε την πολιορκία. Μετά την άφιξη του Τομπάζη, οι οθωμανικές αρχές διαπραγματεύτηκαν την παράδοση του φρουρίου και την ασφαλή μεταφορά των εξακοσίων μουσουλμάνων που είχαν απομείνει στο Καστέλι στο κάστρο των Χανίων. Η παράδοση θα γινόταν στον Αρμοστή της Κρήτης ως αντιπρόσωπο της Ελληνικής Διοίκησης, ο οποίος και θα εγγυάτο την ασφάλειά τους. Οι παραδοθέντες θα μπορούσαν να πάρουν μαζί τους τα οικιακά τους είδη και οι δέκα «επισημότεροι» τα άρματά τους. Οι πολιορκητές θα κρατούσαν ομήρους πέντε επίσημους, «τὸν φρούραρχον, τὸν Χατζῆ Δερβίσην Γιανίτσαριν, τὸν Ἐμιναγαδάκην καὶ ἄλλους δύο» ως εγγύηση για την τήρηση της συμφωνίας. 
Η παράδοση του φρουρίου Κισάμου, καθώς και η μεταφορά της τουρκικής φρουράς και των οικογενειών της στα Χανιά έγινε μετά από καθυστερήσεις και συγκρούσεις των καπετάνιων που ηγούνταν των στρατιωτικών σωμάτων, ενώ ο Τομπάζης ανέθεσε, λόγω της επιδημίας πανώλης, σε μια υγειονομική επιτροπή, με μέλη τον Δημήτριο Κιοσσέ από την Ύδρα, τον Νικόλαο Ανδρουλάκη από τα Σφακιά και τον Ευθύμιο Ψαρουδάκη από την Κίσαμο, να κάψουν ό,τι άφησαν οι Τούρκοι στην πόλη. Για πρώτη φορά στις 25 Μαΐου 1823 υψώθηκε σε φρούριο της Κρήτης, έστω προσωρινά, η ελληνική σημαία.
Γιάννης Σκαλιδάκης
Ιστορικός, Καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης

Διαβάστε: 
Καλλίνικος Κριτοβουλίδης, Απομνημονεύματα του περί Αυτονομίας της Ελλάδος πολέμου των Κρητών, Αθήνα 1859 [επανέκδοση από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων με επιμέλεια και πρόλογο της Ελευθερίας Ζέη, 2021].
Γιώργος Μαργαρίτης, Ενάντια σε φρούρια και τείχη, 1821. Μια μικρή εισαγωγή στην Ελληνική Επανάσταση, Αθήνα, Διόπτρα, 2020. 

Κυριακή 2 Μαΐου 2021

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΠΥΡΓΟΣ 2021

 Η φετινή Ανάσταση ήταν διαφορετική, λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό, λόγω οτι πέρυσι δεν κάναμε τίποτα, και λόγω οτι η νεολαία δεν αντέχει άλλο στο μη και στην κλεισούρα. Έτσι φέτος στο "Σούλι" της Κισάμου, τον Πύργο μετά και το Χριστός Ανέστη του παπά Αντώνη, πήρε "φωτιά" από τα πυροτεχνήματα και τα αυτοσχέδια συρματάκια. 
Χιλιάδες πυροτεχνήματα φώτισαν τον ουρανό της πόλης και από τις ταράτσες των σπιτιών του Πύργου, έγινε ένα ξέσπασμα των παιδιών που πολλά χρόνια τώρα κρατούν την παράδοση και των πυροτεχνημάτων, αλλά και το κάψιμο του Ιούδα.
Χρόνια πολλά Χριστός Ανέστη και ας είναι η τελευταία χρονιά που βρισκόμαστε σε τέτοια κατάσταση.

Σάββατο 1 Μαΐου 2021

Η ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΚΙΣΑΜΟΥ

Επί του ιερού Επιταφίου, εν τω μέσω του Ι. Μητροπολιτικού Ναού (Ευαγγελισμός της Θεοτόκου), ιερούργησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος το πρωί του Μ. Σαββάτου, αγγέλλοντας το χαρμόσυνο μήνυμα: «Ανάστα ο Θεός»! Στον σύντομο λόγο του σημείωσε: «Θανατώνεται, σήμερα, ο θάνατος με την νίκη της σταυρωμένης και αναστημένης αγάπης, της Παναγάπης. Ενωμένοι και όλοι εμείς, παιδιά της δικής Του αγάπης, ενωμένοι στην πίστη και την ελπίδα πορευόμαστε το ταξίδι της ζωής. Πληγωμένοι αλλά όρθιοι, αδύναμοι αλλά προσκαρτερούντες, νέοι και γέροντες, υγιείς και ασθενείς, πένητες και πλούσιοι, αδύνατοι και δυνατοί, άρχοντες και αρχόμενοι. Μας ενώνει η κοινή πίστη και η βεβαιότητα ότι: «Ανάστα ο Θεός»! 
Το Ανέσπερο Φως το οποίο ανατέλλει και πάλι εκ του Κενού Μνημείου ας φωτίζει ψυχές και καρδιές, για να ανθίσουν και να φωτιστούν τα τρίσβαθα του είναι μας, να λουστεί η ύπαρξη μας με την χαρά της γλυκιάς Του παρουσίας και να βιώνουμε διαχρονικά και αέναα την μεγάλη και μόνη αλήθεια: «Ανάστα ο Θεός»!, κατέληξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, ευχόμενος «Καλή Ανάσταση»! 

ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ

Μέγα Σάββατο εσπέρας: Ακολουθία Πανυχίδος, ώρα 20.30 μ.μ. «Δεύτε λάβετε Φως», ώρα 21.00 μ.μ. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ. Ακολούθως ο Αναστάσιμος Όρθρος και η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία.
Στις 9 το βράδυ και όχι στις 12 ως είθισται θα γίνει η Ανάσταση φέτος λόγω των περιορισμών για την αποτροπή διασποράς του κορονοϊού.

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ

Το εσπέρας της Κυριακής του Πάσχα, 2 Μαΐου και ώρα 5.30μ.μ. θα τελεστεί εις την Ιερά Πατριαρχική Μονή Οδηγητρίας Γωνιάς, Κολυμβάρι, ο Εσπερινός της αγάπης, χοροστατούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου. Κατά την διάρκεια του Εσπερινού θα αναγνωσθεί το Ευαγγέλιο της Αναστάσεως σε διάφορες γλώσσες, στο τέλος δε θα γίνει η καθιερωμένη διανομή των πασχαλινών αυγών και τσουρεκιών. Καλείται ο φιλέορτος λαός του Θεού όπως μετέχει της Αναστάσιμης αυτής Ακολουθίας, τηρώντας τα ισχύοντα μέτρα της περιόδου. Ο Εσπερινός θα τελεστεί εις τον προαύλιο χώρο της Μονής. Εκ της Ι. Μητροπόλεως

Παρασκευή 30 Απριλίου 2021

Ο ΜΕΓΑΣ ΞΕΝΟΣ

Τον ήλιον κρύψαντα τας ιδίας ακτίνας και το καταπέτασμα του ναού διαρραγέν τω του Σωτήρος θανάτω, ο Ιωσήφ θεασάμενος προσήλθε των Πιλάτω και καθικετεύει λέγων:
Δός μοι τούτον τον ξένον, τον εκ βρέφους ως ξένον ξενωθέντα εν κόσω.
Δος μοι τούτον τον ξένον, ον ομόφυλοι, μισούντες θανατούσιν ως ξένον.
Δος μοι τούτον τον ξένον, ον ξενίζομαι βλέπειν του θανάτου τον ξένον.
Δος μοι τούτον τον ξένον, όστις οίδε ξενίζειν τους πτωχούς και τους ξένους.
Δος μοι τούτον τον ξένον, ον Εβραίοι τω φθόνω απεξένωσαν κόσμω.
Δος μοι τούτον τον ξένον, ίνα κρύψω εν τάφω, ος ως ξένος ουκ έχει την κεφαλήν πού κλίνη.
Δος μοι τούτον τον ξένον, ον η μήτηρ ορώσα νεκρωθέντα εβόα:
Ω Υιέ και Θεέ μου, ει και τα σπλάχνα τριτρώσκομαι και καρδίαν σπαράττομαι νεκρόν σε καθορώσα
αλλά τη ση αναστάσει θαρρούσα μεγαλύνω».
Και τούτοις τοις λόγοις δυσωπών τον Πιλάτον ο ευσχήμων λαμβάνει του Σωτήρος το σώμα, ο και φόβω εν σινδόνι ενειλήσας και σμύρνη, κατέθετο εν τάφω τον παρέχοντα πάσι ζωήν αιώνοιν και το μέγα έλεος.

Τον ήλιο που έκρυψε τις ίδιες του τις ακτίνες και το καταπέτασμα του ναού που διερράγη,
λόγω του θανάτου του Σωτήρος, ο Ιωσήφ όταν (τα) είδε, προσήλθε στον Πιλάτο και θερμά ικετεύει λέγοντας:
Δώσε μου τούτο τον ξένο, που από βρέφος σαν ξένος φιλοξενήθηκε στον κόσμο.
Δώσε μου τούτο τον ξένο, που οι ομόφυλοι από μίσος τον θανατώνουν σαν ξένο.
Δώσε μου τούτο τον ξένο, που παραξενεύομαι να βλέπω του θανάτου το (παρά)ξενο.
Δώσε μου τούτο τον ξένο, που ήξερε να φιλοξενεί τους πτωχούς και τους ξένους.
Δώσε μου τούτο τον ξένο, που οι Εβραίοι από φθόνο τον απεξένωσαν από τον κόσμο.
Δώσε μου τούτο τον ξένο, για να κρύψω σε τάφο, που σαν ξένος δεν είχε που να γείρει το κεφάλι. Δώσε μου τούτο τον ξένο, που βλέποντάς τον νεκρό η Μητέρα φώναζε: Ω, Υιέ μου και Θεέ μου, αν και στα σπλάχνα πληγώνομαι και στην καρδιά σπαράζω που σε βλέπω νεκρό, αλλά αναθαρρώντας από την ανάστασή σου, δοξάζω.
Και με τούτα τα λόγια ικετεύοντας τον Πιλάτο ο άρχοντας λαμβάνει του Σωτήρος το σώμα, που και με φόβο το τύλιξε σε σεντόνι και σε σμύρνα και το έβαλε σε τάφο, αυτόν που παρέχει σε όλους ζωή αιώνια και το μεγάλο έλεος.
Καλή Ανάσταση