Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Τετάρτη 14 Απριλίου 2021

ΜΙΑ ΠΛΗΡΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΚΙΣΑΜΟ

 Πάρα πολλοί ειδικοί και μη έχουν γράψει για την αρχαία Κίσαμο, με τα περισσότερα απο τα γραφτά είναι ως στις αρχές του 1990, τότε που άρχισαν να γίνονται οι πρώτες σωστικές ανασκαφές στην πόλη, με αποτέλεσμα κάποια πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα να μην είναι. Έως τότε φυσικά χρησιμοποιούσαμε τα στοιχεία που υπήρχαν και τα δανειζόμασταν από τους αρχαίους γεωγράφους, ιστορικούς, τους περιηγητές και τους λίγους αρχαιολόγους που επισκέφτηκαν την περιοχή μας προσκεκλημένοι και μη (Θεοφανίδης, Τζεδάκης, Δαβάρας, Pashley, Spratt, Pococke).
Η αρχαιολογική υπηρεσία στην περιοχή μας τα τελευταία χρόνια έχει φέρει στο φως πολλά ευρήματα που αλλάζουν κατά πολύ τα γνωστά δεδομένα, ειδικά όλα αυτά που εμείς σήμερα χρησιμοποιούμε και νομίζουμε οτι αντιπροσωπεύουν την αρχαία Κίσαμος. Παράδειγμα η αυτονομία της πόλης, το νόμισμα της πόλης, τα δελφίνια, το όνομα κλπ. 
Μια αναφορά σε όλους όσους ασχολήθηκαν μεταγενέστερα με την Κίσαμο βρίσκεται στην εργασία της Μέλπως Πωλογιώργη, που κατάφερε και συνέλεξε πολλά στοιχεία και μάλλον θα πρέπει να γίνει οδηγός μας τα επόμενα χρόνια (φυσικά συμπληρώνεται κάθε τόσο και λιγάκι με τα νέα ευρήματα των ανασκαφών στην πόλη της Κισάμου) και ανακοινώθηκαν στο Γ' αρχαιολογικό συνέδριο το 1984 στους Δελφούς. Τότε έγινε αλλά εμείς δυστυχώς το αγνοήσαμε ίσως και ηθελημένα, με αποτέλεσμα οι πληροφορίες για την πόλη μας, να έχουν μια απόκλιση απο την πραγματικότητα. Είναι αλήθεια οτι αλλού, (σε άλλες πόλεις της Ελλάδος), γίνεται τεράστια προσπάθεια να μαθευτεί η ιστορία της πόλης μέσα στους αιώνες, συλλέγουν στοιχεία, δημιουργούν και φτιάχνουν την ροή της ιστορία και την εμπλουτίζουν καθημερινά. Εμείς εδώ αντίθετα παρά τις όποιες μικροενοχλήσεις που έχουμε απο τους αρχαιολόγους και τους νεώτερους ιστορικούς, κρατάμε την γραμμή του λάθους και συνεχίζουμε όχι μόνο να μην εμπλουτίζουμε με τα νέα ευρήματα που ερχονται στο φως, αλλά επιμένουμε στην αρχική μας έκδοση, ακόμα κι αν έχουμε πειστεί οτι είναι λάθος.
Γράφει λοιπόν η Μ. Πωλογιώργη το 1984 στην αναφορά της:
Σήμερα το 2021 τα νομίσματα είναι πάνω απο 2.500 μιας και απο το 1984 έχουν γίνει εκατοντάδες ακόμα ανασκαφές εντός της πόλης της Κισάμου, και το αποτέλεσμα παραμένει ως έχει ούτε ένα νόμισμα της Αυτόνομης πόλης της Κισάμου.
Εν κατακλείδι είναι καιρός να αλλάξουμε πολλά απ όλα αυτά τα δεδομένα που είχαμε ως και σήμερα και τα περισσότερα θα τα βρείτε και σε επίσημες σελίδες (Βικιπαίδεια, σελίδα Δήμου, σελίδες ξενοδοχείων κλπ).
Μάλιστα είναι καιρός να ξεκινήσει και η αλλαγή του ονόματος γιατί όπως θα διαβάσατε δεν υπάρχει στα Ελληνικά λέξη Κίσαμος με δυο σ, στα λατινικά ναι.
 Τα περισσότερα στοιχεία έχουν κατά καιρούς παρουσιαστεί μέσα απο τις σελίδες του blog, η αναφορά της Μ Πωλογιώργη είναι 17 σελίδες και καλό είναι να τις χρησιμοποιήσουμε επίσημα στο μέλλον. Η εργασία της στην διάθεση οποιουδήποτε!!

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Αναγνωστάκης-Κατζουράκης-Λυγιδάκης-Δαρατσιανός-Σημαντηράκης στο μητροπολιτικό οίκημα σχεδιάζουν πολύ προσεκτικά ... την απαγωγή*.
 - Αύγουστος του 1980. Ο Ειρηναίος είχε κατέβει από τη Γερμανία στην Αθήνα, του έχουν πει να μην κατεβεί στα Χανιά γιατί υπάρχουν πληροφορίες οτι θα κινδύνευε; Φυσικά δεν κινδύνεψε ούτε στιγμή και απο κανένα.... όμως οτι κάτι σχεδίαζαν ήταν αληθινό. Έτσι τo χάραμα Παρασκευής προς το Σάββατο 31 Αυγούστου του 1980, ο Ειρηναίος απήχθη από μια ομάδα τολμηρών Κισαμιτών..... το τι επακολούθησε το ξέρουμε.
Και μέρος της ομάδας αυτής την βλέπουμε στην φώτο.
* Κρίμα που δεν έχει βρεθεί ως και σήμερα ένας σκηνοθέτης να γυρίσει μια ταινία για αυτόν τον Άγιο άνθρωπο και τα έργα του.

ΣΤΟΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ

Σημείο συνάντησης των νέων της πόλης εκτός απο τα παγκάκια του γηπέδου και του λιμανιού και το ύψωμα του Παρθενώνα. Η θέα φοβερή, ησυχία και ειδικά τα βράδια είναι υπέροχα... βέβαια τα σκουπίδια παντού μιας και οι νέοι μας δεν καλοβλέπουν μέσα στο σκοτάδι τον κάδο. (δεν υπάρχει)
Χθες μια παρέα που επισκέφτηκε για πρώτη φορά το μέρος και είδε τα χάλια....καθάρισε την περιοχή και μέσα σε λίγη ώρα μάζεψε δυο σακούλες απο σκουπίδια. 
Καλό είναι ο Δήμος να βάλει ένα κάδο γιατί αν συνεχιστεί η πανδημία το μέρος είναι απο τα καλύτερα...
Φώτο Α.Α

Τρίτη 13 Απριλίου 2021

«ΑΥΤΗ Η “ΕΚΔΗΛΩΣΗ” ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ!


Είναι προσβολή στο αίμα των γονιών και των παππούδων μας, στην ιστορία της Κρήτης, στο δημοκρατικό φρόνημα του λαού της!
Αυτά μεταξύ άλλων δηλώνει με αποφασιστικότητα ο Βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Παύλος Πολάκης, σχετικά με την ανακοίνωση της οργάνωσης εκδήλωσης το διάστημα 17 – 23 Μαΐου με γενικό τίτλο «Kreta Memorial”, με αφορμή τη συμπλήρωση ”80 χρόνων από τη μάχη της Κρήτης” με Ευρωπαίους αλεξιπτωτιστές που θα πραγματοποιούν πτώσεις με αλεξίπτωτο στο Μάλεμε για να τιμήσουν τον ηρωισμό των Γερμανών paratroopers
Άγνωστη παραμένει η ταυτότητα της οργάνωσης που καλεί στην “εκδήλωση” και η οποία χρησιμοποιεί σύμβολα, παράσημα και σταυρούς που παραπέμπουν στο Γ΄ Ράιχ, ενώ άγνωστο παραμένει επίσης το εάν έχουν απευθυνθεί στις αρχές των Χανίων και της Κρήτης για μια τέτοια προκλητική διοργάνωση. Μάλιστα, η συμμετοχή στην εκδήλωση για τους ενδιαφερόμενους έχει κόστος 365 ευρώ το άτομο, ενώ στους συμμετέχοντες θα απονεμηθούν μετάλλια το σχέδιο των οποίων σαφώς παραπέμπει σε ναζιστικά σύμβολα. Σοβαρά ερωτήματα προκαλούν τέλος δημοσιεύματα που μιλούν για εμπλοκή βραβευμένων Ελλήνων αστυνομικών και άλλων στην «Ευρωπαϊκή Ένωση Αλεξιπτωτιστών» που αναβιώνει την εναέρια εισβολή των Γερμανών για να τους... τιμήσει.
Ενώ ο Βουλευτής Χανίων συνεχίζει απευθυνόμενος προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών…: «Από ποιον πήραν άδεια αυτοί οι μεταμφιεσμένοι νεοναζί για να “τιμήσουν» την επίθεση των αλεξιπτωτιστών του Χίτλερ στην Κρήτη το Μάη του 41;  Που βρίσκουν το θράσος τα κατακάθια της ανθρώπινης ιστορίας να προβαίνουν σε τέτοια ανακοίνωση για εκδήλωση και μάλιστα με «πτώση αλεξιπτωτιστών» στο στρατιωτικό αεροδρόμιο του Μαλεμε;  Καλώ όλες τις αρχές του νησιού από την περιφέρεια, τους δημάρχους, μέχρι τους τους συνδικαλιστικούς, επιστημονικούς και πολιτιστικούς φορείς, να καταδικάσουν αυτή την προγραμματιζόμενη “εκδήλωση” και με κάθε τρόπο να μην επιτρέψουν να γίνει. Περιμένω άμεση απάντηση από τους Υπουργούς».

ΣΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟ ΚΙΣΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΣΕΛΙΝΟΥ Ο ΝΕΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΟΥ ΠΒ ΚΡΗΤΗΣ

Τον Σεβ. Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιο επισκέφθηκε ο νέος Διοικητής του Πεδίου Βολής Κρήτης, Υποστράτηγος Αθανάσιος Σαρδέλλης. Ο Σεβασμιώτατος κ. Αμφιλόχιος ευχαρίστησε τον Στρατηγό δια την επίσκεψη, ευχόμενος καλή δύναμη και πλούσιο τον φωτισμό εξ΄ Ουρανού εις την νέα ευθυνοφόρο θέση και αποστολή, αυτή του Διοικητή του ΠΒΚ. Επιπροσθέτως τον ενημέρωσε δια το προνοιακό, φιλανθρωπικό και κοινωνικό έργο της Ι. Μητροπόλεως, την Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης, το Αννουσάκειο Ίδρυμα, το Τσατσαρωνάκειο Πολύκεντρο. Ο κ. Διοικητής εξέφρασε την χαρά του δια την επικοινωνία, δήλωσε το ενδιαφέρον και την στήριξη του εις το πολυδιάστατο έργο της Ι. Μητροπόλεως και συζήτησε με τον Σεβασμιώτατο θέματα της επικαιρότητας. Ο Σεβασμιώτατος κ.Αμφιλόχιος προσέφερε εις τον κ. Διοικητή αναμνηστικά ενθυμήματα και εκδόσεις της Ι. Μητροπόλεως και ο κ. Διοικητής αντιπελάργησε προσφέροντας το μετάλλιο του ΠΒΚ. 

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Ευτυχώς που αποκτάμε και δεύτερο λιμάνι, η Κίσαμος λέω, γιατί το δικό μας είναι για λίγους. Κολυμβάρι 2021, μάλλον καλύτερο θα βγει στο τέλος απο την πύλη εισόδου που ονειρευόμασταν...οτι θα κάναμε το δικό μας.
Εδώ και οι 3  νησίδες της  ακτομηχανικής προστασίας της παραλίας που φτιάχτηκαν σε χρόνο ρεκόρ, για να προφυλάξουν επαγγελματίες δρόμους και οικίες που είναι εκτεθειμένες στην διάβρωση. Κάτι που λείπει και απο μας ειδικά απο την πλάκα ως και το Τελωνείο. Αυτά με την πάροδο του χρόνου θα γίνουν μαρίνες.

ΕΝΑ ΠΑΛΙΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΗΣ

Σχέδιο πόλης Καστελλίου Κισάμου αρχές του 1980 ίσως και νωρίτερα. Είναι το πρώτο προτεινόμενο σχέδιο πόλης επί δημαρχίας Σχετάκη και όπως βλέπουμε έχει κάποιες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες. 
Με κόκκινο είναι κάποιοι δρόμοι που ακόμα και σήμερα μας ταλαιπωρούν και πεισματικά δεν ανοίγονται, δεύτερο βλέπουμε με κίτρινο την διαδρομή που τους τελευταίους μήνες κουβεντιάστηκε πολύ, είναι η διαδρομή που η αγαπητή Νεκταρία Λαινάκη ήθελε να κάνει και να ενώσει τα ιστορικά στοιχεία της πόλης, ξεκινώντας απο το Μουσείο και κάτω απο τον Άγιο Σπυρίδωνα φτάνει ως και την Μητρόπολη (πολύ μεγαλύτερη απο την προτεινόμενη). Και τέλος η πραγματική θέση του γηπέδου που ήταν δίπλα και δυτικά απο το 1ο Δημοτικό σχολείο. Αυτά βέβαια κάποτε απο τότε άλλαξαν πολλά και δυστυχώς σήμερα φτάσαμε στο σημείο να μην μπορούμε να ενώσουμε τα κομμάτια του παζλ και η πόλη είναι άστα να πάνε...



ΟΙ ΣΦΑΛΙΑΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΤΟΜΕΣ....

 Με γοργά βήματα εξελίσσεται η ωρίμανση του μεγάλου έργου για την κατασκευή του ΒΟΑΚ. Ο άξονας που θα διατρέχει από τα Χανιά (από την Κίσσαμο μελλοντικά) μέχρι τον Άγιο Νικόλαο είναι σήμερα το μεγαλύτερο οδικό έργο που ετοιμάζεται για να υλοποιηθεί. Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τρέχουν ένα ταυτόχρονο πρόγραμμα μελετών και στόχος είναι να ενεργοποιηθεί η δεύτερη φάση του διαγωνισμού μέσα στο 2021.
Αυτό που κλείδωσε είναι το αντικείμενο του έργου και τα μεγάλα τεχνικά. Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο ΒΟΑΚ θα διαθέτει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος. Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που σε πολλά θα θυμίζει την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού μιας και μεγάλο μέρος των έργων, θα αφορά διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα.
Τα έργα που θα γίνουν στο κομμάτι Χανιά-Ρέθυμνο. (Η Κίσαμος είπαμε μελλοντικά)
Παράκαμψη Χανίων
Τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Βαμβακόπουλο, Μουρνιές και Σούδα περιλαμβάνει η παράκαμψη Χανίων. Το έργο έχει κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και στηθαίο ασφαλείας. Το κόστος εκσυγχρονισμού του έργου αγγίζει τα 8 εκατομμύρια ευρώ.
Σούδα-Καλύβες
Μία σήραγγα μήκους 1,22 χιλιομέτρων και δύο γέφυρες συνολικού μήκους 1,09 χιλιομέτρου περιλαμβάνει το τμήμα Σούδα – Καλύβες. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι στα 11 χιλιόμετρα και το μήκος του παράπλευρου δικτύου υπολογίζεται στα 8,9 χιλιόμετρα. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει 3 ανισόπεδους κόμβους σε Πλατάνι, Απτέρα και Καλάμι.
Καλύβες – Άγιοι Πάντες
Μία σήραγγα μήκους 230 μέτρων και μία γέφυρα 250 μέτρων περιλαμβάνει η χάραξη στο τμήμα Καλύβες – Άγιοι Πάντες. Στο τμήμα προβλέπονται δύο ανισόπεδοι κόμβοι σε Καλύβες και Άγιους Πάντες, καθώς και παράπλευρο δίκτυο 12,9 χιλιομέτρων. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 41 εκατομμύρια ευρώ.
Άγιοι Πάντες-Βρύσες
Δύο ανισόπεδους κόμβους σε Βάμο και Βρύσες περιλαμβάνει το τμήμα Άγιοι Πάντες – Βρύσες. Στο τμήμα προβλέπεται παράπλευρο δίκτυο μήκους 6,42 χιλιομέτρων, ενώ το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 19 εκατομμύρια ευρώ.
Βρύσες-Πετρές-Ατσιπόπουλο
Πέντε σήραγγες μήκους 4,59 χιλιομέτρων και 8 γέφυρες μήκους 2,23 χιλιομέτρων περιλαμβάνει το τμήμα του ΒΟΑΚ, Βρύσες – Πετρές – Ατσιπόπουλο. Για το τμήμα προβλέπονται πέντε ανισόπεδοι κόμβοι, εκ των οποίων δύο στη Γεωργιούπολη, μία στην Επισκοπή και δύο στο Γεράνι. Το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 207,44 εκατομμύρια, ενώ το κόστος απαλλοτριώσεων σε 24 εκατομμύρια.

Αυτή κι αν είναι σφαλιάρα, μάλιστα δεν βλέπω να συγκίνησε και κανένα...εκτός κι αν τα παράπονα έγιναν τηλεφωνικά. Μια ζωή τα ίδια, τους τραπεζώνουμε, τους κάνουμε τα χατίρια τους ψηφίζουμε φυσικά, και το αποτέλεσμα γνωστό...μελλοντικά, θα δούμε. Βέβαια καλό είναι να ρωτήσουμε αν δεν ντρεπόμαστε να τους ενοχλήσουμε τους υπεύθυνους, τον δημοσιογράφο, που ανέβασε το συγκεκριμένο ρεπορτάζ, και να τον ρωτήσουμε απο που πήρε της πληροφορίες.
"Η ακτινογραφία του ΒΟΑΚ – Ποια έργα θα γίνουν σε κάθε τμήμα του αυτοκινητόδρομου."
Νίκος Καραγιάννης λέγεται.
Μαύρα χάλια.... και μετά θέλουμε και περιφερειακό, ή ο ΒΟΑΚ να ξεκινά απο το λιμάνι... μελλοντικά ίσως.... καλό είναι βέβαια να ασχοληθούμε με τα Νέα Λύκεια, γιατί όπως βλέπω τα πράγματα θα μας πουν και εδώ μελλοντικά.


Δευτέρα 12 Απριλίου 2021

ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ... STATE OF MIND!

Σαράντα χρόνια τώρα οι κυβερνήσεις εξαιτίας των πελατειακών σχέσεων δεν υλοποίησαν το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του δασολογίου και του κτηματολογίου με προφανείς αρνητικές αναπτυξιακές επιπτώσεις για τους πολίτες αλλά και για την Ελλάδα.
Δύο μήνες μετά την ανάρτηση των Δασικών Χαρτών η κυβέρνηση αναγκάζεται, εξαιτίας των ισχυρών και δίκαιων κινητοποιήσεων των αγροτών της Κρήτης να δώσει εξάμηνη παράταση για την υποβολή αντιρρήσεων από τους πολίτες επί του περιεχομένου των δασικών χαρτών και  μείωση του τέλους άσκησης αντιρρήσεων κατά 50%,αντί να τον μηδενίσει. 
Παραδέχτηκε επίσης ότι οι χάρτες πρέπει να αποσυρθούν ώστε να υπάρξει χρόνος για διορθώσεις προφανών λαθών από τις αρμόδιες υπηρεσίες. 
Γίνεται πλέον φανερό ότι όταν ο πρωθυπουργός της χώρας  υποσχόταν ανάκαμψη και διεύρυνση της παραγωγικής βάσης της Οικονομίας, παραγωγική αυτάρκεια και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, εννοούσε τη σημερινή πρόκληση προς τους έκπληκτους πολίτες.
Απειλή αρπαγής της περιουσίας μας σε μια νύχτα, παρά τις διαβεβαιώσεις στελεχών της κυβέρνησης πως δεν υπάρχει ιδιοκτησιακό πρόβλημα, καθώς με μια ένσταση και μερικές χιλιάδες ευρώ όλα μπορούν να λυθούν με ...μεταρρυθμιστικό τρόπο!
Σε συνδυασμό με το νέο νομοσχέδιο για την εκτός σχεδίου δόμηση παραδίδουν τις περιουσίες στους μεγάλους και δυνατούς, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να τοποθετήσουν Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας όπου αυτοί επιθυμούν, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, αφού η δόμηση για μεγάλες επενδύσεις θα είναι μεγαλύτερη από πριν.
Η κυβέρνηση είναι φανερό ότι τους τελευταίους μήνες πραγματικά παραπαίει, κατώτερη των περιστάσεων.Αντιφατικές δηλώσεις μεταξύ των στελεχών της, αλλαγές μέσα σε λίγες ώρες των εξαγγελιών για άνοιγμα των κλάδων της οικονομίας και η αποτυχημένη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης  έχουν δημιουργήσει σύγχυση και έντονη δυσφορία σε εμάς τους επιχειρηματίες αλλά και στην Ελληνική κοινωνία.
Ενώ η κυβέρνηση έχει ήδη εξαγγείλει για τις 14 Μαΐου το τουριστικό άνοιγμα της χώρας, ενός από τους σημαντικότερους κλάδους της Οικονομίας,προς μεγάλη απογοήτευση του επιχειρηματικού κόσμου και των εργαζομένων δεν έχει ακόμα κατορθώσει να συνεννοηθεί και να καταλήξει στον τελικό τρόπο ανοίγματος και τα αναθεωρημένα υγειονομικά πρωτόκολλα ώστε να οργανωθούν και προετοιμαστούν ανάλογα οι φορείς του Τουρισμού και οι πάροχοι των σχετικών υπηρεσιών.
Η έκταση της κυβερνητικής σύγχυσης επιβεβαιώθηκε ακόμα και στους πλέον αισιόδοξους για την επάρκεια της ηγεσίας, όταν ο γεν. Γραμματέας του ΕΟΤ τη μια ημέρα απειλούσε με απαγορευτικό τους εμβολιασμένους Σέρβους πελάτες της χώρας με το “SPUTNIK V” για να τον διαψεύσει μια μόλις ημέρα μετά ο Υπουργός Τουρισμού κατά την επίσκεψή του στη Σερβία.
Στις 14 Μαΐου ανοίγει ο Τουρισμός αλλά ο γεν. Γραμματέας του ΕΟΤ δήλωσε ότι από τα μέσα Ιουνίου χωρίς να είναι σίγουρος, ίσως ξεκινήσουν να εμβολιάζονται οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία.
Το περσινό σπασμωδικό άνοιγμα του Τουρισμού και της άτακτης κυβερνητικής υποχώρησης από τους αρχικούς σχεδιασμούς των επιστημόνων, εξαιτίας των σκληρών πιέσεων των tour operators για ανεξέλεγκτο τρόπο ανοίγματος της χώρας, δυστυχώς  δεν μας έγινε μάθημα. Την ίδια στιγμή μάλιστα, η πολιτική ηγεσία του Τουρισμού αρνείται να κατανοήσει επιτέλους το γεγονός ότι η παγκόσμια Οικονομία μετεξελίσσεται ραγδαία από την Οικονομία των μαζικών υπηρεσιών στην Οικονομία των αυθεντικών εμπειριών. Είναι καιρός πλέον να ξεκινήσει σχεδιασμένα η μείωση της εξάρτησης της χώρας και ιδιαίτερα της Κρήτης από τους χαμηλής ποιότητας και αξίας tour operators.
Δεν είναι άκαιρη κύριε γεν.Γραμματέα η συζήτηση περί αλλαγής παραγωγικού μοντέλου τόσο στον Τουρισμό, όσο και σε άλλους κλάδους της οικονομίας, ειδικά με την Ευρωπαϊκή ευκαιρία του ταμείου Ανάκαμψης.
 Άκαιρο είναι όταν διαφημίζεις θαλάσσιο Τουρισμό & yachting και δεν επενδύεις για υποδομές. Οι μεγάλες οργανωμένες μαρίνες στην ευλογημένη από νησιά χώρα μας είναι μόλις 19. Όταν η Κροατία διαθέτει περίπου 230 τέτοιες μαρίνες και η Τουρκία κάτι λιγότερο από 200!
Πως μπορείς να προσελκύσεις  επισκέπτες υψηλού εισοδήματος?
Από τα 713 εκ.τουρίστες που επισκέπτονται την Ευρώπη, στην Ελλάδα προσελκύουμε μετά βίας το 4,5%-5% (2019), γεγονός που αποδεικνύει την οπισθοδρόμηση της χώρας μας με βάση τα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα.
Το 35% του συνόλου των επισκεπτών προέρχεται από 4 χώρες της ΕΕ  και το υπόλοιπο ποσοστό συνδέεται με την ΕΕ. 
Συνεπώς, η αποπροσανατολισμένη Ελληνική κυβέρνηση ας προσπαθήσει επιτέλους στρατηγικά να δει ολόκληρο το «δάσος» του μέλλοντος. Αυτό βρίσκεται πέραν από τους κυβερνητικούς διαφημιστικούς σχεδιασμούς των επόμενων ετών με τη συνεχιζόμενη έκθεση της τουριστικής Οικονομίας μας στο μονόπλευρο μοντέλο «Ήλιος και Θάλασσα». Όταν οι ανταγωνίστριες χώρες της Μεσογείου επανέλθουν σε λίγο καιρό πολιτικά αλλά και επιδημιολογικά, θα επανακτήσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα εξαιτίας του χαμηλού κόστους και του πολέμου τιμών.
Πιστεύω ότι στρατηγική ευκαιρία για τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους στον Τουρισμό είναι η σχεδιασμένη στροφή ποιότητας σε αυθεντικές εμπειρίες που μόνο η Ελλάδα και ιδιαίτερα η Κρήτη μπορούν να προσφέρουν, αξιοποιώντας έξυπνα τα συγκριτικά πολυδιάστατα πλεονεκτήματά τους (π.χ. αγροδιατροφή, πολιτισμό, βιοποικιλότητα). Χωρίς αμφιβολία, η χώρα οφείλει τα επόμενα χρόνια να θωρακιστεί Υγειονομικά,εκσυγχρονίζοντας τις υποδομές Υγείας της και αξιοποιώντας το υψηλού επιπέδου επιστημονικό της δυναμικό, ώστε να αποτελέσει υγιή και καθαρό προορισμό για κάθε επισκέπτη, με ισχυρά «αντισώματα» απέναντι σε κάθε νέα επιδημιολογική κρίση.  
Μιχάλης Χαιρετάκης 
Γεν.Γραμματέας ΕΒΕΧανίων
Πρόεδρος Ελαιουργών Ν.Χανίων


Ο ΚΩΣΤΑΣ

 
Ο Κώστας είναι ένα παιδί του τόπου μας, γέννημα θρέμμα. Από καλούς γονείς με ποικίλη προσφορά στον τόπο και στους ανθρώπους του. Και τον ξένιο Δία υπηρετούν μαζί με τα παιδιά τους, με συνέπεια και βγάζουν τον τόπο μας το μικρο, ακόμη παραπέρα.
Ο Κώστας, νεαρός οικογενειάρχης, δεν μπορούσε να είναι  κάτι  διαφορετικό. Πέρα απο τον εαυτό του και τις απασχολήσεις του σκέφτεται και τους άλλους. Τους άλλους που δεν μπορούν  όσο θα ήθελαν  και όσο έπρεπε, που είναι αδύναμοι...
Βρίσκει τρόπους με τον εαυτό του, πρωταγωνιστή να θυμίσει και σε μας πως υπάρχουν κάποιοι που δεν μπορούν. Τρέχει χιλιάδες  χιλιόμετρα,κολυμπά μεγάλες θαλασσινές αποστάσεις, σε τόπους κοντινούς και μακρινούς και ζητά τον οβολό όλων μας, όσος και αν είναι, για την πραγματοποίηση ιερού σκοπού, την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη τελειοποίηση  του δικού τους χώρου, του σχολείου τους.
Πέρα απο αυτό όμως, εγώ θα παραμείνω σε μια άλλη ενέργεια του Κώστα.
Πολύ συχνά, πριν να νυχτώσει, με το σούρουπο, ο Κώστας  έχοντας μαζί του όλο και κάποιο παιδί που δεν είναι εύκολο να κάνει περίπατο, κατηφορίζει μαζί του στην παραλία, περπατούν τη μικρή μας πόλη, ή κάθονται στην παραλία.
Πάντα να είσαι καλά Κώστα, με όλους τους αγαπημένους σου και να δίνεις μαθήματα ζωής και ανθρωπιάς. Καλή δύναμη στη νέα σου προσπάθεια.
Ευτυχία Δεσποτάκη

Η ΓΕΦΥΡΑ ΣΤΑ ΚΑΛΟΥΔΙΑΝΑ!!!

O φίλος Ηλίας Α. απο την Ρόδο μου έστειλε μια φωτογραφία απο μια παλιά γέφυρα που ενώνει την μια μεριά του νησιού με την άλλη ..είναι όπως μου γράφει μια παλιά γέφυρα της δεκαετίας του 1910, την οποία ο δήμος εκεί συντηρεί και την διατηρεί σε πολύ καλή κατάσταση. Η αλήθεια είναι οτι όταν είδα την φώτο μου θύμισε την παλιά γέφυρα των Καλουδιανών που την καταστρέψαμε για να κτίσουμε στην θέση της μια άλλη, λειτουργικότερη.  
Όμως δεν συγκρίνεται με την παλιά ...και αυτό το ξέρουν και οι κάτοικοι αλλά και μας το δείχνουν και οι νεώτεροι με την υπέροχη ζωγραφιά που έκανε εκεί δίπλα στο ποτάμι, σε ένα νέο καφέ, ο ασυναγώνιστος Νίκος Δαράκης. Απλά υπέροχη ζωγραφιά, απο μια υπέροχη γέφυρα, που δεν υπάρχει πια.




 

ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ..ΔΡΟΜΟΙ

Η αλήθεια είναι οτι υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση στο άνοιγμα των δρόμων στην πόλη μας, αλλά και αυτοί που ανοίγονται, είτε με την συγκατάθεση μας, είτε όχι, δεν έχουν συνέχεια άρα δεν είναι και.. δρόμοι. 
Λυπηρό το φαινόμενο που δυστυχώς έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια κι ας λένε οι αρχοντες το αντίθετο και οτι έριξαν νέα άσφαλτο στους δρόμους. Τα φαινόμενα αλλά και οι δρόμοι τους διαψεύδουν....και δεν είναι και ο μόνος δρόμος φυσικά αυτός και δεν είμαι και ο μόνος που κάνει παράπονα για αυτήν την συνεχιζόμενη κατάσταση. Μπαίνει καλοκαίρι δεν έχουμε κάνει εντελώς τίποτα, ούτε για την ονομασία των δρόμων ενδιαφερθήκαμε, ούτε για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που είναι τώρα η ευκαιρία να φτιαχτούν.... άμα ανοίξουν τα μαγαζιά ζήτω που καήκαμε.. 

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Το SATURNIA ήταν το υπερωκεάνιο της εταιρίας COSULICH, τα οποία στις αρχές του αιώνα έκανε τη διαδρομή Πάτρα – Νέα Υόρκη. Το Saturnia το 1925 αποτελούσε ένα πολυτελές κρουαζιερόπλοιο και θεωρείτο ως ένα από τα πιο όμορφα διηπειρωτικών πλοία που έχουν κατασκευαστεί ποτέ.
Κατά τη διάρκεια του πολέμου, ωστόσο, το πλοίο χρησιμοποιήθηκε από τις αμερικανικές δυνάμεις σε διάφορες λειτουργίες. Μόλις τελείωσε ο πόλεμος, το πλοίο είχε μετατραπεί και πάλι, αυτή τη φορά για τις μεταφορές μετανάστευσης. Μεταξύ 1946 και 1965, εκτιμάται ότι 265.000 μετανάστες ταξίδεψαν με το Saturnia από την Ευρώπη στον Καναδά και τις ΗΠΑ. Η πλειοψηφία των ταξιδιωτών ήταν Έλληνες και Ιταλοί με προορισμό τα λιμάνια της Halifax ή στη Νέα Υόρκη.

- Φωτάκης και Κοντοπυράκης κοιτάζουν το διαφημιστικό της εν λόγω εταιρείας λίγο μετά το 1950, έτοιμοι να σαλπάρουν για άλλες πολιτείες... φυσικά κανένας τους δεν πήγε στο Αμέρικα, αλλά ήταν γεγονός οτι πάμπολλοι μετανάστευσαν αυτά τα χρόνια αλλά και οτι σε όλα τα καφενεία της εποχής ήταν σε κάποιο τοίχο κρεμασμένο ένα διαφημιστικό για τα καλά της...ξενιτιάς. Στο βάθος της φωτογραφίας η οποία είναι ολίγο θολή διακρίνεται ο Γεωργακάκης να παίξει χαρτιά.

Η ΚΡΗΝΗ ΤΗΣ ΡΕΜΒΗΣ

Η κρήνη της Ρέμβης, αν και η πηγή είναι αγνώστου προελεύσεως είναι άλλη μια απο τις πολλές που είναι κατά μήκος των ορίων της παλιάς πόλης του Καστελιού. Η ονομασία της βέβαια προέρχεται επειδή στην συγκεκριμένη θέση ήταν κάποτε δεκαετία του 1920 το πρώτο υπαίθριο καφέ της πόλης η Ρέμβη των αδελφών Φυστικλή. (κάτω)
Η κρήνη φαίνεται οτι είναι από Ρωμαικών χρόνων και απο τις πολλές που διατηρούνται ακόμα.... φυσικά κανείς δεν ξέρει απο που έρχεται αυτό το νερό που δεν έχει στερέψει ποτέ...όπως και η Βρύση του Μαρή, η βρύση του Παπά κλπ.

Ο ΝΙΚΟΛΗΣ Ο ΤΖΕΓΚΑΣ μέρος II

Συνέχεια απο το βιβλίο του γιατρού Σπύρου Καστανάκη "Η ράτσα του καπετάν Μιχάλη" μια ιστορία για το θρυλικό Τζέγκα.
 Γι αυτές τις γραμμές τις αφιερωμένες στον Καπετάν Νικόλα προσπάθησα να πάρω πληροφορίες και να τον προσεγγίσω όσο γίνεται περισσότερο από συγγενείς και από αυτούς που εργάστηκαν μαζί του στη θάλασσα. Ένας από αυτούς που ψάρεψαν μαζί του, μετά την κατοχή, με το τρεχαντήρι του Λυρατζή την Αγία Τριάδα και τον Άγιο Γεώργιο, ήταν και ο Γιώργος Καστανάκης, ένας ασυμβίβαστος και τυπικός κουζουλός Κρητικός κι αυτός, ο οποίος και μου διηγήθηκε:
   -Ναι έτσι που τον περιγράφεις ήτανε, φοβερός ψαράς, ήξερε τη θάλασσα όπως ένας νοικοκύρης το σπίτι του.
   Με το καΐκι του Λυρατζή ψαρεύαμε από τις ξέρες του Συγγλιού ως τη Γραμπούσα. Λεβέντης σου λέω, αλλά και μερικές φορές, πολύ σκληρός, σκύλος στη δουλειά και όταν κάτι δεν πήγαινε, όπως ήθελε έβριζε άσχημα. Ήξερε που είναι τα ψάρια, ανάλογα με την εποχή και τον καιρό, οι βλάχοι, οι ρουφοί, οι σάρπες και από που περνούσαν οι βούπες (γόπες). Ψαρεύαμε βλάχους με την καθετή μέχρι 200 οργιές, βγάλαμε από 200 μέχρι και 500 κιλά βλάχους. Σκοτώναμε βούπα, που έπηζε ο γυαλός, γεμίζαμε το καΐκι, δεν χωρούσε άλλη, την
βγάζαμε έξω και ξαναγυρίζαμε και ξαναφορτώναμε το καΐκι. Ήτανε όμως και πολλά ψάρια εκείνη την εποχή.
   -Καλά, τόσα ψάρια θάπρεπε να είχε γίνει πλούσιος.
   -Κανονικά έπρεπε νάχει κάνει πολλά λεφτά, αλλά αυτός ήτανε ο Τζέγκας, όσα δεν του τρώγανε οι μανάβηδες, τάτρωγε στα γλέντια.
   Ήξερε όμως και από Κρητική μουσική και σκοπούς. Ένα πάτημα, μια νότα νάκανε λάθος ο Κουτσουρέλης, ή οποιοσδήποτε που έπαιζε πλάι του, θα του έκανε παρατήρηση. Σ’ όλα τα μαγέρικα κάθιζε αλλά πιο συχνά, την εποχή που δουλεύαμε μαζί, στου Φουρναρονικολή το μαγέρικο. Τον θυμούμαι τότε που αποσυρθήκανε οι Γερμανοί, από το Καστέλλι προς τα Χανιά, σε μια παρέα από μια δεκαριά καΐκια, που τραγουδούσανε και γλεντούσανε μ’ ένα ακορντεόν, ένα βιολί και ένα λαγούτο. Εκεί να δεις ξεφάντωμα, εκεί να δεις και να χαρείς το γλεντζέ τον πραγματικό. Τι συρτάκι Ζορμπάς και παραμύθια. Ανεπανάληπτες στιγμές. Αυτός χόρεψε πρώτος το συρτάκι με το σκοπό που Κουτσουρέλη... και ένα μικρό λάθος να “κάνανε οι οργανοπαίκτες, τους έκανε αυστηρές παρατηρήσεις...
   -Ευαίσθητος λοιπόν στο γλέντι.
   -Ναι και μερικές φορές σκληρός, πολύ σκληρός και στη δουλειά. Κανένα δεν άκουε, μόνο της Αναστασίας της γυναίκας του δεν χαλούσε χατήρι. Σκληρός και πολύ βλάστημος όταν του πηγαίνανε ανάποδα τα πράγματα. Μόνο με τον Αΐ Νικόλα είχε φιλίες και αυτόν κάπου κάπου παρακαλούσε και δεν εσήκωνε κουβέντα για τον φίλο του τον Αΐ Νικόλα γιατί τον είχε για θαλασσινό.
   Υπάρχει και μια αληθινή ιστορία με τις βλαστήμιες του και τον Δεσπότη τον Άνθιμο. Κάποτε μετά τον πόλεμο, ο Δεσπότης ήθελε να πάει στο πανηγύρι στον Αΐ Γιάννη στο Γκιώνα, στη μύτη της Σπάθας. Τότε δεν πηγαίνανε αυτοκίνητα, ο κόσμος, χιλιάδες κόσμος, πήγαινε με τα πόδια, τα γαϊδούρια και τα μουλάρια εκάνανε πάνω από μισή μέρα ως και δύο μέρες να πάνε, ανάλογα από ποιο χωριό θα ξεκινούσανε.
   Μόνο μερικοί Καστελιανοί πηγαίνανε με καΐκια. Ο μακαρίτης ο Άνθιμος λοιπόν για να αποφύγει την ταλαιπωρία, ήτανε και μεγάλος και όχι και τόσο καλά στην υγεία του, αποφάσισε να πάει στο πανηγύρι με καΐκι. Έστειλε λοιπόν τον γραμματέα της Μητρόπολης τον μακαρίτη το Γιάννη τον Γιακουμάκηνα πάει να βρει καΐκι και για καλή ή κακή του τύχη, το μόνο που βρήκε στο λιμάνι ήτανε ο Τζέγκας. Μίλησε σχετικά με τον Καπετάν Νικόλα ο Γραμματέας της Μητρόπολης και συμφωνήσανε για την αμοιβή και την ώρα που θα έπρεπε να ξεκινήσουνε, για να μην καθυστερήσουνε στον εσπερινό. Ο Γιακουμάκης όμως, επειδή φοβότανε τη γλώσσα του Τζέγκα... του είπε: ο Δεσπότης θα σου δώσει τα διπλά από ότι ζήτησες, αλλά θα μου δώσεις το λόγο σου ότι, δεν θα πεις άσχημη κουβέντα στο ταξίδι, γιατί αν πεις δεν θα πάρεις φράγκο.
   -Μα ίντα λέεις μωρέ Γιάννη, κουβέντες είναι τούτεσές που λέεις; στο Δεσπότη αυτόν τον Αγιο γέρο άνθρωπο θα πω κακή κουβέντα;
   -Δεν σου είπα εγώ Νικολή να μη βρίσεις το Δεσπότη, τα Θεία δεν θέλω να βρίσεις, και θέλω να μου δώσεις το λόγο σου, δος μου τη χέρα σου.
   -Έγινε κουμπάρε Γιάννη, έχεις το λόγο μου αφού το θέλεις, αλλά με μια προϋπόθεση. Αν μούρθει το κέφι να τραγουδήξω, να πω και καμιά δυό μαντινάδες να μην σκάσω. Κατέεις το πως έχω μάθει να ψαρεύω, να ταξιδεύω και όπου βρεθώ μοναχός και προ παντός με παρέα, να τραγουδώ» και να τραβώ και καμιά γύρα.
Κουμπάρε Νικολή ταξιδάκι και με το Τζέγκα να τραγουδεί, θα είναι δώρο του Θεού στο Δεσπότη και στην παρέα. Είδες σύντεκνε Γιάννη που τα βρήκαμε. Μόνο να μην καθυστερήσετε γιατί ο αέρας είναι λίγος και θ’ αργήσουμε να πάμε, κι αν σταματήσει με τα κουπιά και φορτωμένη τη βάρκα θα κάμνουμε ούλη τη νύχτα...
   -Τι ώρα θέλεις να ξεκινήσουμε Καπετάνιο.
   -Στις 4 ώρα το αργότερο.
   -Εμείς θα είμαστε στις 3 στο λιμάνι.
   -Έγινε σύντεκνε Γιάννη και τα σεβάσματα μου στο Δεσπότη και πες του πως ο καιρός είναι θεού χαρά, και πως θα περάσουμε και με τη δική του ευλογία στο άψε σβήσε και χωρίς ταρακουνήματα.
   Στις 3 το απόγευμα πράγματι μπήκανε στη μικρή χωρίς μηχανή βάρκα και μόλις βγήκανε από το λιμανάκι του Καστελλιού, ο Τζέγκας σήκωσε το πανί και το μικρό καϊκάκι άρχισε να προχωρεί αργά και σταθερά Βορειοανατολικά προ τη μύτη του απέναντι ακρωτηρίου τη Σπάθα. Στην αρχή προχώρησαν χωρίς κανένα πρόβλημα και είχαν φθάσει στα μισά περίπου της διαδρομής όταν ο αέρας σταμάτησε παντελώς, ούτε μπρος, ούτε πίσω η βάρκα. Ο Δεσπότης έδειξε ν’ ανησυχεί και τότε ο Τζέγκας σάλταρε κι έβαλε τα κουπιά, αλλά
που να προχωρήσει η βάρκα με τους 6 επιβάτες. Πιο αργά και από τη χελώνα πήγαινε και κάτω από αυτές τις συνθήκες, εμφανώς απογοητευμένος ο Άνθιμος ρώτησε το Τζέγκα κάποια στιγμή.
   -Τι γίνεται Καπετάν Νικόλα, πως τα βλέπεις τα πράγματα θα πάμε στον εσπερινό;
 -  Ναι Δεσπότη μου και οι αποθαμένοι άγιοι και προπαντός οι ζωντανοί μαλώνουνε και μόνο που δεν σκοτώνουνται.
   Ο Γραμματέας της Επισκοπής ο Γιάννης ο Γιακουμάκης παρατήρησε τον εκνευρισμό του Τζέγκα και κάποια διάθεση να τα βάλει με τσ’ αγίους ή ακόμα και με το Δεσπότη και για να προλάβει το κακό είπε στον Καπετάν Νικόλα.
   -Νικολή, μην ξεχνάς τη συμφωνία μας και ο Τζέγκας του απάντησε.
   -Σύντεκνε Γιάννη, κάμετε προσευχή, εσπερινό ότι μπορείτε, γιατί αν δεν σηκώσει αέρα θα τη χαλάσω τη συμφωνία. Ναι μα τον Αϊ Νικόλα θα τη σπάσω τη συμφωνία που έκανα, για χατήρι σου Δεσπότη μου, με το γραμματέα σου. Κατέω εγι μπας και είναι και αμαρτία που ζήτησα παράδες για να σε πάω στο πανηγύρι;
   Αυτά είπε ο Τζέγκας σαν απάντησε στην υπενθύμιση της συμφωνίας, που είχε κάνει και μετά ξανάρχισε το τραγούδι με την μαντινάδα:
   - Φουρτούνες μ ’ άγριους καιρούς άντεξε το κορμί μου, 
     μα στη μπονάτσα ο δυστυχής θα χάσω την ψυχή μου.
   Και την ώρα που ο Τζέγκας τραγουδούσε κάτι μουρμούριζε ο Δεσπότης, προφανώς κάποια προσευχή και η ώρα κυλούσε χωρίς σημάδια για κάποιο αεράκι. Πιθανότατα να είχε κολύσει στο Τζέγκα η ιδέα ότι τα λεφτά που ζήτησε ήταν πράγματι αμαρτία, όπως είχε πει και πάνω από αυτή την εντύπωση σηκώθηκε και δήλωσε.
   -   Εγώ Δεσπότη μου τη σπάζω ίδια εδά τη συμφωνία και ας πάνε και στον γέρο το διάολο οι παράδες, του κερατά, οι παράδες που εσταυριόσανε και το Χριστό.
   Ο Δεσπότης τον κοίταξε λοξά, χάϊδεψε τα γένια του έδειξε κάπως να στενοχωρήθηκε και ο γραμματέας του πήγε να πει κάτι όμως ο Τζέγκας του το 'κοψε με μια κουβέντα:
   -   Εγώ την έσπασα τη συμφωνία κουμπάρε Γιάννη, εγώ λεφτά από το Δεσπότη δεν παίρνω και θα το δεις πως θα τόνε σηκώσω του κερατά τον αέρα.
   Ο Τζέγκας άρχισε από εκείνη τη στιγμή να κατεβάζει Θεούς και δαίμονες και να τραβά και κουπί πιο δυνατά. Αυτά που είπε ούτε γράφονται, ούτε λέγονται, όμως τη βάρκα την πήγε με τα κουπιά στον Αϊ Γιάννη στο Γκιώνα μετά τον εσπερινό.
   Εκείνος ο καλός Χριστιανός και άνθρωπος, ο αείμνηστος Δεσπότης ο Άνθιμος, πρόλαβε και έκανε τη λειτουργία και μ’ ένα πολύ γλυκό μελτεμάκι γύρισαν χωρίς προβλήματα. Το ταξίδι ήταν υπέροχο και την ώρα που έμπαιναν στο ψαρολίμανο του Καστελλιού, κοίταξε ο Τζέγκας το Δεσπότη λυπημένος και μετά του είπε:
-   Είδες άρχοντα μου τι καιρό μας έκανε. Αν έκανες λουτρουγιά, όπως σας είπα μέσα, στη βάρκα, ο Θεός μπορεί και να σήκωνε λίγο αέρα γιατί με τη δική μου λουτρουγιά... και σένα εστενοχώρεσα και την ψυχή μου έχασα.
Για τα λεφτά λέγεται ότι αυτό που είπε τόκανε, δεν πήρε φράγκο, απλώς ζήτησε από το Δεσπότη να τον συγχωρέσει και να του ευχηθεί να τον φυλάει ο Θεός από τις φουρτούνες της θάλασσας.

Κυριακή 11 Απριλίου 2021

ΚΑΙ ΑΚΟΜΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΤΕΣΤ ΟΥΤΕ ΟΙ ΜΙΣΟΙ....

 

Περίπου 200 μαθητές και εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται ο ΣΚΑΪ, έχουν δηλώσει ήδη στην πλατφόρμα self testing.gov.gr, ότι είναι θετικοί στον κορωνοϊό. Τα Λύκεια όλης της χώρας, επαναλειτουργούν απο αύριο 12/4, ενώ διαθέσιμη είναι απο σήμερα, Κυριακή 11 Απριλίου, η υπηρεσία της δήλωσης αποτελεσμάτων των αυτοδιαγνωστικών τεστ στην πλατφόρμα μέχρι και 24 ώρες πριν την προσέλευση στο σχολείο. Μαθητές, εκπαιδευτικοί, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό των σχολικών μονάδων είναι υποχρεωτικό να δηλώνουν στην πλατφόρμα το αποτέλεσμα του τεστ -θετικό ή αρνητικό- και κατά την προσέλευση στο σχολείο οφείλουν να έχουν μαζί τους βεβαίωση αρνητικού τεστ.

Τώρα σε περίπτωση που κάποιος απο τους μαθητές, και στην Κίσαμο μπορεί και δεν είναι ντροπή να βρεθεί κάποιος θετικός, εκπαιδευτικός ή μαθητής, θα πάει για επανεξέταση με rapid test, δωρεάν στο κέντρο δειγματοληψίας. Σε περίπτωση που βρεθεί και εκεί θετικός, τότε ακολουθείται το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ. Εάν βρεθεί αρνητικός, επιστρέφει κανονικά στα καθήκοντά του. Η λίστα των σημείων δειγματοληψίας είναι αναρτημένη, όπως και όλες οι οδηγίες, στο self-testing.gov.gr. απο Δευτέρα βέβαια.
Το Κέντρο υγείας Κισάμου δεν είναι δειγματολογικό κέντρο, για ενημέρωση.



ΤΟΥ ΚΙΩΡΟΥ ΤΟ ΔΟΞΑΡΙ

 Μπράβο στο Αντώνη που είναι παράδειγμα προς μίμηση για όλη την Κίσαμο.

 
Τα Πατεριανά είναι χωριό που ανήκει στις Λουσακιές Κισάμου Χανίων και είναι χτισμένο σε υψόμετρο 700 μέτρα. Είναι ακατοίκητο απο τα τέλη του 1990 αλλά είναι χωριό έφορο με αμπέλια, μηλιές, κυδωνιές, ρογδιές, συκιές, λεμονιές, χαρουπιές και όλα τα καλά, το κύριο επάγγελμα των κατοίκων ήταν η γεωργία και η κτηνοτροφία. Στα Πατεριανά γεννήθηκε ο Χαΐνης Πατερογιώργης και έδρασε μαζί με τον συντοπίτη του Φαράντο πρίν την επανασταση του 1821. Τα Πατεριανά είναι η παλαιότερη εστία του συρτού στη Κρήτη και με βάση το θρύλο και η γενέτειρα του. Στα Πατεριανά ηχούσαν οι δοξαριές των Κιώρων και ξόμπλιαζαν με τα ζάλα του συρτού οι ξακουστοί Λουσακιανοί χορευτές, που μάγευαν με τα περίφημα γλέντια και το ξεχωριστό τραγούδι τους. Τα βιώματα μου στα Πατεριανά ξεκινούν από τότε που ήμουν έφηβος, δεκαπέντε χρονών. Λίγα χρόνια αργότερα σαν οργανοπαίχτης πλέον, έπαιξα αρκετές φορές στο πανηγύρι του Αφέντη Χριστού στις 5-6 Αυγούστου, στο εκκλησιδάκι του χωριού και τον εορτασμό του συρτού χορού, που διατηρείται εδώ και πολλά χρόνια. Του Κιώρου το δοξάρι, η 2ος Πατεριανός που παρουσιάζουμε, βασίζεται στο παλιό Κισσαμίτικο και ιδιαίτερο ηχόχρωμα, και είναι αφιερωμένος σε αυτό το όμορφο χωριό και σ’ όλους τούς Λουσακιανούς γλεντιστές, χορευτές και τραγουδιστές. Στο βίντεο παρουσιάζεται η αρχοντική ανδρική ενδυμασία του νησιού μας τα σαλβάρια, και ένα γλέντι στο χωριό, όπως γινόταν και παλιά. Οι λεβεντόγεροι με τις αγέρωχες ματιές τους αντάμα με το νιό που πλέον είναι γέρος όπως φαίνεται στο ξεκίνημα και αναπολεί τα γλέντια στο χωριό του, οι μαγείροι στο πυρομάχι και άξιοι χορευτές στολίζουν του συρτού τα ζάλα στην πλατεία του χωριού…

"ΕΥΤΡΑΠΕΛΟ" Η ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ;

 Ενόψει του ανοίγματος των Λυκείων, μετά από όλους αυτούς τους μήνες αγωνίας, δημοσιογράφος της κρατικής τηλεόρασης, καθήμενη με δύο νέα παιδιά μαθητές Λυκείων (τον Τάσο και την Λυδία) σε παγκάκι έξω από Σχολείο, αρχίζει την εισαγωγή της συνέντευξης. Μετά από τα πρώτα εισαγωγικά της λόγια χτυπά το κινητό του Τάσου, ο οποίος έχει βάλει στο τηλέφωνο του ως ήχο κλήσης το Απολυτίκιο του Τιμίου Σταυρού: «Σώσον Κύριε τον λαό σου…». Με μεγάλη απορία και αμηχανία η δημοσιογράφος διακόπτει την ροή του λόγου της απευθυνόμενη προς τον Τάσο. Δημοσιογράφος: «Σώσον Κύριε τον λαό σου; Τι είναι αυτό; Κλείστο λίγο να μας πεις γιατί αυτό»; Ο Τάσος που έχει ήδη σηκώσει το κινητό του λέγοντας στον συνομιλητή του ότι θα μιλήσουν αργότερα απαντά: «Πιστεύω ότι από αυτή την κατάσταση μόνο ο Θεός μπορεί να μας σώσει». Διακόπτει η δημοσιογράφος: «Γιατί το λες αυτό; Αφού θα υπάρξουν τόσες δικλείδες ασφαλείας για να ξαναγυρίσεις στο σχολείο. Μήπως σου ΄χει πέσει η ψυχολογία γιατί γυρνάς στο σχολείο; Δεν θέλεις να κάνεις μάθημα και βρίσκεις διάφορες δικαιολογίες»; Απαντά με παρρησία και θάρρος ο Τάσος, δίδοντας αληθινή ομολογία πίστεως. Τάσος: «Είναι λίγο επώδυνο ότι θα πάμε σχολείο. Οπότε πιστεύω ότι πιστεύοντας στον Θεό θα βρούμε διέξοδο». Διακόπτει, μάλλον γελώντας, η δημοσιογράφος τον Τάσο μη αφήνοντας τον να ολοκληρώσει την σκέψη του. Δημοσιογράφος: «Τάσο για να σοβαρευτούμε. Κατ΄ αρχήν να πούμε ότι είναι και η Λυδία μαζί μας, μαζί με τον Τάσο, (γυρνώντας το κεφάλι της προς το άλλο μέρος στο παγκάκι όπου καθόταν η Λυδία), και συνεχίζει: «Και αφού ξεκινήσαμε με αυτό το ευτράπελο…», συνεχίζοντας με ερωτοαπαντήσεις την συνέντευξη της με τον Τάσο και την Λυδία.    
Ακούγοντας την συνέντευξη αυτή θαυμάζει και απορεί κανείς. Θαυμάζει και χαίρεται την ομολογία πίστεως ενός νέου παιδιού, του Τάσου, ο οποίος με τρόπο φυσικό και απροσποίητο ομολογεί την πίστη του: «Πιστεύω ότι από αυτή την κατάσταση μόνο ο Θεός μπορεί  να μας σώσει… πιστεύω ότι πιστεύοντας στον Θεό θα βρούμε διέξοδο». Στο πρόσωπο του Τάσου θαυμάζει και χαίρεται την νέα γενιά, την νεολαία μας ως και όλους εκείνους που, κόντρα στο πνεύμα των καιρών και τις σειρήνες αποϊεροποίησης της κοινωνίας, βιώνουν στην καθημερινότητα τους την πίστη τους στον Θεό. Χαίρονται την ζωή και κτίζουν το μέλλον και τα οράματα τους όχι στην.. «παντοδυναμία» τους, αλλά στην βεβαιότητα πως με την βοήθεια του Θεού «θα βρουν διέξοδο» στα πολλαπλά αδιέξοδα της ζωής. Θαυμάζει και χαίρεται πως τελικά.. «των Ελλήνων οι κοινότητες», καλά κρατούν.
Απορεί, παράλληλα, προβληματίζεται και διερωτάται με την νοοτροπία της περιρρέουσας ατμόσφαιρας και ό,τι μοιάζει να θέλει να επιβληθεί ως τρόπος και στάση ζωής. Τι εννοούμε; Δηλώνει ένα νέο παιδί την πίστη του στον Θεό και αυτό φαίνεται να παρερμηνεύεται ως «πέσιμο της ψυχολογίας»! «διάφορες δικαιολογίες»!, κ.α. Η πίστη, σύμφωνα με τον παραπάνω διάλογο, δεν θεωρείται «δικλείδα ασφαλείας»!  Άλλες δικλείδες, προφανώς, θεωρούνται πιο ασφαλείς. Ποιες άραγε; «Τάσο να σοβαρευτούμε», λέει η δημοσιογράφος διακόπτοντας και γελώντας, όταν ο Τάσος δίδει ομολογία πίστεως: «..πιστεύοντας στον Θεό θα βρούμε διέξοδο». Αυτό πως ερμηνεύεται; Ότι η πίστις ενός νέου παιδιού δεν είναι σοβαρή υπόθεσις; Εάν ναι, τότε πως ορίζεται η έννοια του «σοβαρού»; Το να καίμε την σημαία, να υβρίζουμε τα ιερά και τα όσια, να ποδοπατούμε την Εικόνα της Παναγίας, να πρεσβεύουμε «να πεθάνει η Ελλάδα, να ζήσουμε εμείς» αυτά, αλήθεια, που κατατάσσονται σε σχέση με την.. «ψυχολογία», τις «δικαιολογίες», τις «δικλείδες ασφαλείας» και το «σοβαρό»; «Ευτράπελο», θεωρείται τέλος τι; Το χτύπημα του κινητού του Τάσου την ώρα της συνέντευξης ή μήπως ο ήχος κλήσης που έχει επιλέξει στο κινητό του με το Απολυτίκιο του Τιμίου Σταυρού; Διότι εάν ως «ευτράπελο» θεωρείται το 2ο, δηλ. ο ήχος κλήσης με το Απολυτίκο του Τιμίου Σταυρού, τότε… θα πρέπει να διερωτηθούμε: Τελικά.. που πάμε; τι είδους Ελλάδα επιθυμούμε να κτίσουμε; Ενόψει δε και των εορτασμών των 200 ετών από την επέτειο της Εθνικής Παλιγγενεσίας, τα ερωτήματα, οι αγωνίες αυτές προβάλλουν πιο επιτακτικά και επίκαιρα, ζητώντας απαντήσεις και θέτοντας όλους μας ενώπιον των ευθυνών μας.
Άλλοι λαοί, λέει σύγχρονος διανοούμενος, κυνηγούν να βρουν κάποιο έρεισμα, αίσθημα υπεροχής. Εμείς, συνεχίζει, αναζητούμε μόνο ότι μας κάνει όμοιους με αυτό που είναι έξω από εμάς και όχι με τον εαυτό μας. Και καταλήγει: «Έχει φοβερές παρενέργειες η αφετηριακή άρνηση της ταυτότητας». «Ας σοβαρευτούμε λοιπόν», για να χρησιμοποιήσω λόγια της συνέντευξης, και ας αφήσουμε τα όντως… «ευτράπελα», καθώς οι παρενέργειες από την  άρνηση της ταυτότητας μας θα μας οδηγήσουν, ως Έθνος, σε αφανισμό. Με ξεπερνά, ομολογώ, το γεγονός να πιστέψω ότι αυτός είναι ο στόχος;
Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου
Αμφιλόχιος

Σάββατο 10 Απριλίου 2021

ΑΠΑΣΦΑΛΙΣΕ Ο ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ

Διαβάζω στην σελίδα του πρώην Δημάρχου κ. Σταθάκη τα ακόλουθα τα οποία τα καταθέτει προ ημερησίας του Δημοτικού συμβουλίου μάλλον περιμένοντας απαντήσεις...!
 
- Με ρωτούν συνδημότες μας, για αυτές τις καταστάσεις και εγώ απευθύνω τα ερωτήματα προς τον δήμαρχο Κισάμου, για να λάβουμε απάντηση στο προσεχές δημοτικό συμβούλιο, στις 15 Απριλίου.
 Πρώτη φώτο, αντλιοστάσιο βιολογικού, 1 ερώτημα:
 Από πότε, ο δήμος παρέχει ρεύμα σε ιδιώτες, για ανέγερση οικοδομής, για πόσο διάστημα και με τι αντίτιμο; 
Δεύτερη και τρίτη φώτο, 2 ερώτημα: 
 Ο χώρος των λυκείων Κισσάμου  παρ'όλο που έχει κριθεί ακατάλληλος, διαπιστώνουμε ότι έχει μετατραπεί σε χώρο τοποθέτησης ανακύκλωσης σιδερικών και άλλων συσκευών, επειδή δεν γνωρίζουμε ο δήμος μας, να έχει ξεκινήσει τέτοια δραστηριότητα. Προτίθεστε να ξεκινήσει ή γίνεται για λογαριασμό κάποιου ιδιώτη ή από κοινού;
Με εκτίμηση, αναμένοντας τις απαντήσεις

ΕΝΑΣ ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ ΘΡΑΨΑΛΟΣ ΣΤΟ ΜΑΥΡΟ ΜΩΛΟΣ

Ένα θραψαλοκαλαμάρι πάνω απο 12 κιλά και 1.5 μέτρο ξέβρασε η θάλασσα στο Μαύρο Μώλος. Συχνό φαινόμενο στην περιοχή ειδικά μετά απο πολύ δυνατό βοριά.... λένε οι ψαράδες. 

Καλό είναι ο Δήμος να στείλει συνεργείο να το πάρει....

ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΡΩΜΑΙΚΗ ΚΙΣΑΜΟ

Η Ρωμαϊκή Κίσαμος ήταν σίγουρα μια απο τις ομορφότερες πόλεις στην Κρήτη και αυτό φαίνεται απο το πλήθος των οικιών με ψηφιδωτό που βρίσκονται καθημερινά. Ήταν ένα απο τα σπουδαιότερα τουριστικά θέρετρα του 1ου αιώνα και η έκτασης της ήταν ίση με την έκταση που καταλαμβάνει η σημερινή πόλη. Εκτός απο την σπουδαία ρυμοτομία, τις θέρμες και τα δημόσια κτήρια, είχε και θέατρο αλλά και αμφιθέατρο. Μάλιστα ενδεχομένως το θέατρο να υπήρχε ως και το 1860 στην πόλη μας, μερικές από τις κολώνες του αρχαίου αυτού θεάτρου βρίσκονται στο ναό του Αγίου Σπυρίδωνα.  Διαβάζοντας τον αρχαιολόγο Luigi Savignoni που πέρασε απο την Κίσαμο το 1885 ίσως και αργότερο λίγο είδε το αρχαίο θέατρο (ενδεχομένως τα υπολείμματα του) μάλιστα γράφει.... στο οικόπεδο του δρ. Καμπουράκη βρέθηκαν κατά τις εργασίες αρκετά αρχιτεκτονικά μέλη και σπασμένα αγάλματα που δηλώνουν οτι στην περιοχή αυτή υπήρχε κάποιο θέατρο ή αμφιθέατρο. Μάλιστα προχωρά στην περιγραφή του και λέει οτι, το οικόπεδο αυτό χωρίστηκε στα δυο και πουλήθηκε στον Α. Παπαδάκη και στον Γ. Ξηρουχάκη.
Με αυτές τις περιγραφές το αρχαίο θέατρο της πόλης βρισκόταν δυτικά της πλατείας Μάνου Κατράκη και ενδεχομένως στις παρειές ενός μικρού λόφου που σήμερα δεν φαίνεται.