Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.





Τετάρτη 10 Μαρτίου 2021

ΒΗΜΑ-ΒΗΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΛΥΚΕΙΑ

όπως αναφέρουν τα ΜΜΕ των Χανίων
 Υπεγράφη η διαπιστωτική πράξη, η οποία απαιτείται προκειμένου να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του σχολικού ακινήτου που στέγαζε το ΓΕΛ και το ΕΠΑΛ Κισάμου από τις Κτιριακές Υποδομές (ΚΤΥΠ) Α.Ε. στον Δήμο Κισάμου, όπως ενημερώθηκε ο βουλευτής Χανίων της ΝΔ, Βασίλης Διγαλάκης από τη συντονίστρια της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης Μαρία Κοζυράκη, με την οποία βρίσκεται σε επικοινωνία για το συγκεκριμένο θέμα.
Έπειτα από αυτή την εξέλιξη είναι δυνατή η άμεση ολοκλήρωση της αυτοδίκαιης μεταβίβασης του σχολικού ακινήτου από τις Κτιριακές Υποδομές (ΚΤΥΠ) Α.Ε. στον Δήμο Κισάμου, καθώς, με τη διαπιστωτική πράξη, το σχολικό ακίνητο μεταγράφεται ατελώς στα βιβλία μεταγραφών του οικείου Υποθηκοφυλακείου, όπως ορίζεται στον ν. 4483/2017.
Ο βουλευτής Χανίων, Βασίλης Διγαλάκης σε δήλωσή του επισημαίνει: «Ολοκληρώθηκε άλλο ένα σημαντικό βήμα για την επίτευξη του τελικού στόχου, που είναι ένα νέο σύγχρονο, σύμφωνα με όλες τις προδιαγραφές, σχολικό συγκρότημα για το ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Κισάμου, το οποίο θα καλύπτει τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας. Όπως είναι γνωστό σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, τα βήματα που θα πρέπει να γίνουν έως την ανέγερση του νέου σχολικού συγκροτήματος είναι συγκεκριμένα. Η αγαστή συνεργασία, η αξιοποίηση του χρόνου και η αποτελεσματικότητα αποτελούν τα εχέγγυα για να φτάσουμε στο τέλος της διαδρομής το ταχύτερο δυνατόν».
Ο δήμαρχος Κισάμου, Γιώργος Μυλωνάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του για το σημαντικό βήμα που επετεύχθη με την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης αναφορικά με τη μεταβίβαση του οικοπέδου και του ακινήτου του κτηριακού συγκροτήματος ΓΕΛ και ΕΠΑΛ στον Δήμο Κισάμου, τονίζοντας τη σπουδαιότητα αυτής, καθώς με τη μεταγραφή κλείνει και η μοναδική εκκρεμότητα και εξασφαλίζεται η πληρότητα του φακέλου προκειμένου να προχωρήσει η έγκριση του κτηριολογικού προγράμματος από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σημειώνοντας ότι δεν θα σταματήσουμε να παρακολουθούμε το θέμα έως την ολοκλήρωσή του.
Παράλληλα, ευχαρίστησε τον Βασίλη Διγαλάκη για τις αδιάκοπες κινήσεις του ώστε να προχωρήσει το θέμα τόσο του κτηριολογικού όσο και της κατεδάφισης και ιδιαιτέρως για την πρότασή του στον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη και τη θετική εξέλιξη της σύμφωνης γνώμης του, ώστε να αναλάβει η ΚΤΥΠ Α.Ε., αντί του Δήμου, την κατεδάφιση του υφιστάμενου κτηριακού συγκροτήματος.
«Θα συνεχίσουμε να είμαστε σε συνεχή συνεργασία με τον Βασίλη Διγαλάκη, ώστε με συντονισμένες ενέργειες να δρομολογούνται οι διαδικασίες προς την επίτευξη του τελικού μας στόχου, που δεν είναι άλλος από την ανέγερση του νέου σχολικού συγκροτήματος», κατέληξε ο κ. Μυλωνάκης.

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΔΡΟΜΕΣ

1η Μαρτίου 1900: Η ίδρυση της Ταχυδρομικής Υπηρεσίας της Κρητικής Πολιτείας
Της Στέλλας Μαρινάκη
Ιστοριοδίφη
121 χρόνια συμπληρώνονται αυτές τις μέρες από την ίδρυση της πρώτης Ταχυδρομικής Υπηρεσίας της Κρητικής Πολιτείας (1η Μαρτίου 1900). Με την ευκαιρία αυτού του γεγονότος θα επιχειρηθεί μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία των ταχυδρομείων της περιόδου εκείνης. 
Με τις διατάξεις του «Οργανικού Νόμου» το 1868 και της «Σύμβασης της Χαλέπας» το 1878, με τις οποίες η Κρητική Συνέλευση απέκτησε νομοθετική εξουσία, τέθηκαν οι βάσεις για την ευρύτερη αυτονομία που τελικά χορηγήθηκε στο νησί το 1898. Οι Κρήτες αποδέχτηκαν το καθεστώς της Ύπατης Αρμοστείας του Πρίγκιπα Γεωργίου, χωρίς βέβαια επ’ ουδενί να απεμπολούν την ιδέα και τον πόθο της Ένωσης του νησιού τους με την μητέρα Ελλάδα. Η αυτόνομη Κρητική Πολιτεία (1898-1913) απάλλαξε το νησί από την μακραίωνη οθωμανική υποδούλωση και έθεσε σταδιακά τις βάσεις για την Ένωση. Ήταν μια γόνιμη περίοδος κατά την οποία θεσπίστηκαν πολυάριθμοι νόμοι και διατάξεις, λειτούργησαν διάφορες υπηρεσίες, σχολεία, δικαστήρια και ενισχύθηκαν οι βιοτεχνίες, το εμπόριο, οι αγροτικές καλλιέργειες κ.λ. 
Τα ταχυδρομεία στην Κρήτη πριν και κατά τη διάρκεια 
της Κρητικής Πολιτείας:
Στην Κρήτη μέχρι τη σύσταση της Κρητικής Πολιτείας ήταν σε λειτουργία τα Ταχυδρομικά Γραφεία των Προστάτιδων Δυνάμεων, που διατηρήθηκαν ως και ένα χρόνο ακόμα μετά την Ένωση, δηλαδή έως το 1914, και κατόπιν έκλεισαν. Λειτουργούσαν κυρίως στις 3 μεγάλες πόλεις του νησιού και συχνά εξυπηρετούσαν τις ανάγκες των Ταχυδρομείων των χωρών αυτών σε άλλες περιοχές (Θεσσαλονίκη, Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη κ.ά.). Συνοπτικά ήταν: 
1) Το Αυστριακό: Ιδρύθηκε το 1837 από τις ναυτιλιακές γραμμές Lloyd (Austriaco), που με τα πλοία της διακινούσε και την αλληλογραφία στην Ανατολική Μεσόγειο, διερχόμενη και από την Κρήτη. 
2) Τουρκικό (1862-1898): Δεν ανέπτυξε σπουδαία δραστηριότητα, λόγω που δεν ενέπνεε εμπιστοσύνη στους Κρήτες. 
3) Το Ελληνικό. Λειτούργησε από το 1881 έως το 1885, μέσω των Προξενείων στις 3 μεγάλες πόλεις της Κρήτης. Χρησιμοποιούσε Ελληνικά γραμματόσημα και εξυπηρετούσε τις ανάγκες κυρίως των Ελλήνων πολιτών – υπαλλήλων των Προξενείων αυτών. 
4) Το Γαλλικό: Δραστηριοποιήθηκε στις πρωτεύουσες των μεγάλων επαρχιών του νησιού ως το 1899 και συνέχισε μέχρι το 1914 μόνο σε Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο. Χρησιμοποίησε μόνο γαλλικά γραμματόσημα ή του Levante (Γαλλικών κτήσεων της Ανατολής). 
5) Ιταλικό: Με την εγκατάσταση των Ιταλών στα Χανιά το 1897 λειτούργησε και το ταχυδρομείο τους. Χρησιμοποιούσε Ιταλικά γραμματόσημα και σφραγίδες των Ιταλικών ελλιμενισμένων πολεμικών πλοίων που είχαν και την ευθύνη μεταφοράς της αλληλογραφίας. 
6) Αγγλικό: Λειτούργησε μόνο στο Ηράκλειο για ένα έτος (1898-1899) και ίδρυσε μικρά γραφεία στα κεφαλοχώρια του Νομού (Αρχάνες, Χερσόνησος, Καστέλλι Πεδιάδος κ.ά.). Εξέδωσε μάλιστα και Κρητικό γραμματόσημο αξίας 20 παράδων, το πρώτο στο νησί που φέρει ελληνικά γράμματα. 
7) Ρώσικο: Λειτούργησε μόνο στο Ρέθυμνο κατά το έτος 1899. Διέθετε ταχυδρομικά γραφεία στα μεγάλα χωριά της επαρχίας (Ανώγεια, Σελλιά, Μαργαρίτες, Σπήλι, Μέλαμπες κ.ά.). Τύπωσε Κρητικά γραμματόσημα με Ελληνικούς χαρακτήρες 1 γροσίου, αλλά η περιορισμένη δραστηριότα.
Η Ταχυδρομική Υπηρεσία της Κρητικής Πολιτείας:
Η «Επίσημος Εφημερίς της Κρητικής Πολιτείας», στο φύλλο αρ. 7, τεύχος 3ον, της 1ης Μαρτίου 1900, δημοσίευσε την εξής διάταξη με τίτλο: «Δήλωσις της Διευθύνσεως των Ταχυδρομείων», δια της οποίας διευκρινίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας τους στις πόλεις του νησιού. Ιδρύθηκαν συνολικά 35 μόνιμα ταχυδρομικά γραφεία και 79 κινητά – αγροτικά (για τις ανάγκες των κατοίκων της υπαίθρου). Προγραμματίζονταν επίσης τα δρομολόγια ανά ημέρα των γραμματοκομιστών και των αγροτικών διανομέων στα χωριά της υπαίθρου.
- Το έγγραφο υπογράφει στις 23 Φεβρουαρίου 1900 ο διευθυντής των Κρητικών Ταχυδρομείων Κ.Χ. Μαρίνος. Ως επίσημη ημερομηνία έναρξης των Ταχυδρομείων ορίστηκε η 1η Μαρτίου 1900. 
Καθοριζόταν επίσης οι αξίες των γραμματοσήμων: 1, 5, 10, 20, 25, 50 Λεπτών, καθώς και 1, 2, 5 Δραχμών. 
Η αρτισύστατη λοιπόν Κρητική Πολιτεία, με το διάταγμα της όριζε τα ακόλουθα (Παρατίθεται αυτούσιο ένα πολύ χαρακτηριστικό απόσπασμα με την ορθογραφία του. Πηγή: Γ. Παναγιωτάκη 1998, σ. 424-425): 
Να σημειώσουμε εδώ ότι τα γραμματόσημα της Ταχυδρομικής Υπηρεσίας της Κρητικής Πολιτείας τυπώθηκαν με την χαλκογραφική μέθοδο στο Λονδίνο από τον οίκο Bradbury Wilkinson & Co. Ltd, London. Απεικόνιζαν διάφορα θέματα, όπως: 
Καθώς επίσης διάφορες μυθολογικές παραστάσεις, εμπνευσμένες από αρχαία νομίσματα της Κρήτης. Τέτοιες είναι: Η Ευρώπη της Γόρτυνας, ο Μίνως και η Ήρα της Κνωσού, ο Τάλως της Φαιστού, ο Ερμής της Συβρίτου, ο Τρίτων της Ιτάνου, ο Κύδων της Κυδωνίας κ.ά.  
Τα γραμματόσημα αυτά ήταν τα μόνα που εκδόθηκαν από την Κρητική Κυβέρνηση και γι’ αυτό έχουν σπουδαία ιστορική και φιλοτελική αξία. Υπήρξαν και επετειακές εκδόσεις γραμματοσήμων με θέμα το Αρκάδι που κυκλοφόρησαν το 1905. 
Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες στον αιώνα μας, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, διαδραμάτισαν σπουδαίο ρόλο στη διοικητική δομή των κρατών και συνέβαλλαν καθοριστικά στην κοινωνική, επαγγελματική, οικονομική και πολιτιστική εξέλιξη των ανθρώπων. 
Τα τελευταία 25 χρόνια με τη χρήση της πληροφορικής και του Internet, η αναγκαιότητά των ταχυδρομικών υπηρεσιών έχει μειωθεί αισθητά, και πλέον μόνο άτομα μέσης και μεγάλης ηλικίας εξακολουθούν να τις χρησιμοποιούν για την αλληλογραφία τους. 
Βιβλιογραφία:
Γιώργου Παναγιωτάκη, Η Κρήτη στις αρχές και στα τέλη του 20ου αι., Ηράκλειο 1998. 
Νικόλαου Ζερβογιάννη, Τα γραμματόσημα της Κρήτης, 1979.
Μάρκου Μαρινάκη, Ταχυδρομική Ιστορία Κρητικής Πολιτείας 1900-1913 (1983).
http://eke-elta.blogspot.com/2015/04/1900-1913.html

ΤΑ 16 ΧΩΡΙΑ ΤΩΝ ΕΝΝΑ ΧΩΡΙΩΝ ΤΟ 1892


Ο αγαπητός φίλος Αλέξανδρος Σαβόπουλος έκανε μια σχετική έρευνα στα πρακτικά του ετήσιου χρονικού του τότε Οθωμανικού κράτους, για τα χωριά του Δήμου Εννέα Χωριά και συγκεκριμένα για το έτος 1892 και τα βρήκε 16.
  85) Amiğz̠alokefali,  Αμυγδαλοκεφάλι
174) Ajerini,              Αερινός
179) Elos,                 Έλος
296) Perivolia,          Περιβόλια
363) Tzitzifia,           Τζιτζιφιά
462) Roğdia,            Ρoγδιά
526) Sfinari,             Σφηνάρι
743) Kampos,          Κάμπος
809) Koufi Kara,      Κουφή Καρά
834) Kouneni,          Κούνενι (Βάθη)
840) Keramoti,         Κεραμωτή
891) Luşi,                 Λούχι
905) Limni,               Λίμνη
974) Melisias,          Μελισσιά
1069) Varado,          Βαράδω (Κεφάλι)
1086) Vlatos,           Βλάτος
Η αλήθεια είναι οτι μόνο το Κεφάλι δεν είχα ακούσει ποτέ οτι λεγόταν Βαράδω. Φυσικά δεν είναι μέσα ούτε οι Στροβλές, ούτε οι Αλιγοί, απουσιάζουν δε και τα Σημαντηριανά, οι Μύλοι που ήταν κέντρο με πολλά μαγαζιά, η Χρυσοκαλίτισσα δεν αναφέρεται ούτε τα Πλοκαμιανά.
Πάντως η έρευνα του συνεχίζεται και σε λίγες μέρες θα έχουμε και τα ονόματα των προέδρων των χωριών  αλλά και των μελών των Δ.Σ των κοινοτήτων.... 

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Ο "Στρατής" της Παλαιόχωρας με την σπασμένη φτερούγα. Τον λέγανε "Στρατή" διότι τον φρόντιζε κάποιος κάτοικος της, ονόματι Στρατής, που βρήκε τον πελεκάνο τραυματισμένο από σκάγια κυνηγού. Οι κάτοικοι της Παλαιόχωρας του έδεσαν την φτερούγα, αλλά μάλλον έδεσε στραβά και δεν μπόρεσε να ξαναπετάξει...έτσι περιφερόταν στους δρόμους της Παλαιόχωρας για ζητιανιά.
Τον χειμώνα που δεν υπήρχε τουρισμός, η κοινότητα έβγαζε κάποιο κονδύλι για τροφή και τον τάιζαν. Αργότερα στην περιοχή, μάλλον βλέποντας τον "Στρατή" να περνά ωραία, ήρθαν άλλοι δυο πελεκάνοι, τον ένα τον έβγαλαν Άρη, αυτοί πετούσαν αλλά τα καλοκαίρια ήταν στην Παλαιόχωρα λόγω .. καλοπέρασης. Πάντως οι δυο τελευταίοι πελεκάνοι έζησαν πολλές περιπέτειες λόγω της συμφιλιώσεως τους με τον κόσμο, αφού ένα καλοκαίρι κάποιοι ασυνείδητοι προσπάθησαν να τους βγάλουν τα φτερά..
Ο Στρατής ο πρώτος πελεκάνος της Παλαιόχωρας πέθανε σε βαθιά γερατειά...... εν αντιθέσει με τον '"Άρη" που πέθανε απο τα χέρια ανθρώπου..
Πληροφορίες Κ. Πατεράκης

Ε' ΔΕΝ ΣΕ ΦΟΒΑΜΑΙ ΘΑΝΑΤΕ

Όλοι οι Μεγάλοι της ιστορίας είχαν μια ιδιαιτερότητα, μια ιδιομορφία κάτι το ξέχωρο, γι’ αυτό ξεχώρισαν από τους πολλούς.
Μερικοί από τους πολλούς δεν τους κατάλαβαν, δεν τους άκουσαν. Από άγνοια ή από ζήλεια, τους πετροβόλησαν, τους σταύρωσαν, για να έλθει το μέλλον με το μεγάλο και αλάθητο κόσκινο, να κοσκινίσει και να βάλει τάξη, να ξεχωρίσει το μεστό καρπό από τ’ άχυρα.
 Μια τέτοια Μεγάλη ιδιομορφία και ιδιοφυΐα ο Νίκος Καζαντζάκης και μάλιστα πολυσυζητημένη.
Πιστός στην πορεία του, ακολούθησε το δικό του δρόμο χωρίς να φράξει τους δρόμους των άλλων. “Οι δρόμοι της πραγματικής λύτρωσης είναι παράλληλοι” έλεγε, “δε συγκρούονται οι αγώνες για το καλό ’’. Γι’ αυτό αγωνιζόταν μια ολόκληρη ζωή με το δικό του τρόπο, για να γράψει το 1955. “...Δε μισώ κανένα, δεν πειράζω κανένα, θά θελα να μπορούσε να κάμω σ’ όλους, γνωστούς και άγνωστους καλό...".
Πολυταξιδεμένος, αγωνιζόταν κάθε στιγμή να γνωρίσει κάθε τι, με τη δική του ξέχωρη ματιά, γιατί ο Καζαντζάκης έβλεπε το ιδιαίτερο, που δεν μπορούσαν να δουν οι άλλοι. Έβλεπε κάτι το σημαντικό στ’ ασήμαντα των άλλων.
Στη δεκαετία του 1930 - 40 βρέθηκε στη Χρυσοσκαλίτισσα σαν περιηγητής. Την επίσκέψή του αυτή την αναφέρει σε δυο έργα του. Πιθανόν στην ίδια περιήγηση, μ’ ένα σακούλι στη πλάτη, αναφέρει αλλού την πεζοπορία του προς 
την Κάνδανο. Μετά το θάνατό του αξίζει να θυμηθούμε πως είδε την Παναγιά τη Χρυσοσκαλίτισσα ο Μεγάλος στοχαστής του αιώνα μας, και πως ξεπετάχτηκε μέσα του αργότερα, όταν βρέθηκε με υψηλό πυρετό, σ’ ένα Νοσοκομείο της Βιένης.
  Στο Νοσοκομείο μεταφέρθηκε από το σταθμό του τρένου αναίσθητος. Μάλιστα στα διαλείμματα του πυρετού, του έρχονταν διάφορες ιδέες στο μυαλό και παρακαλούσε μια νοσοκόμα να τις γράφει. 
- Φτάνει του λέει κάποτε! 
- Όχι γράψε ακόμα τούτο για να ξέρουν εκεί κάτω στην Ελλάδα, αν πεθά-νω: “Οπου πάω κι όπου σταθώ, κρατώ, ανάμεσα στα δόντια μου, σα φύλλο δάφνη, την Ελλάδα". Για να γράψει στην Αναφορά στον Γκρέκο.
    “...Μια μέρα, μέσα στον πυρετό μου, θυμήθηκα την Παναγιά τη Χρυσοσκαλίτισσα, ένα Κρητικό Μοναστήρι κρεμάμενο απάνω από το Λιβυκό πέλαγο. Τι μέρα ήταν εκείνη, τι τρυφερός ανοιξιάτικος ήλιος και πως γυάλιζε το πέλαγο και πήγαινε κατά την Μπαρμπαριά! Κι ο 'γούμενος, κοτσονάτος, κοντόχοντρος, με διχαλωτά άσπρα γένια, με στριμμένο μουστάκι σαν πολεμιστής, όλο κέφι, και σπίθιζε το μυαλό του μας σεριάνιζε και μας έδειχνε στο κοιμητήρι του Μοναστηριού τα μνήματα των καλογέρων. Σκαλισμένα στο βράχο, απάνω από τη θάλασσα, η θάλασσα όταν έκανε φουρτούνα, πιτσίλιζε τους μαύρους ξύλινους σταυρούς, κι όλα τα ονόματα που ‘ταν σκαλισμένα απάνω είχαν φαγωθεί. Δε μου άρεσε να σεριανίζω στα μνήματα, έκαμα να γυρίσω πίσω, με άρπαξε ο ηγούμενος από το μπράτσο, μ' έσφιξε, πόνεσα. 
-“Ελα, παλικαράκι μου" μου ‘πε γελώντας “μη φοβάσαι. Έχουν να πουν πως άνθρωπος είναι το ζώο που συλλογιέται το θάνατο. Όχι, σου λέω εγώ άνθρωπος είναι το ζώο που συλλογιέται την αθανασία. Έλα να δεις!”. Στάθηκε σ’ ένα ανοιχτό μνήμα, αδειανό.
- Να και το δικό μου, μη φοβάστε, βρε παιδιά, σιμώστε αδειανό ‘ναι ακόμα, μα θα γεμίσει”. Έσκασε στα γέλια, το  χε ανοίξει μόνος του με τον κασμά μέσα στο βράχο κι είχε ετοιμάσει και την ταφόπετρα. 
-“Κοιτάχτε τι έχω σκαλίσει απάνω" μας  φώναξε “σκύφτε λοιπόν, μη φοβάστε σας λέω διαβάστε”. Γονάτισε, καθάρισε τα σκαλισμένα γράμματα από τα χώματα, και διάβασε: 
-"Ε, ε, δε σε φοβούμαι, θάνατε!"..
Μας κοίταξε, κι ακόμα και τ' αυτιά του γελούσαν: 
-“Γιατί να τον φοβούμαι, το μασκαρά;" είπε ένα μουλάρι είναι, θα το καβαλικέψω να με πάει στο Θεό". Θαρρώ από τις πιο πλούσιες ώρες του ανθρώπου, από τις πιο λεύτερες, λυτρωμένες από τόπο και χρόνο και λογική, είναι οι ώρες του πυρετού...".
  Έτσι είδε ο Καζαντζάκης τη Χρυσοσκαλίτισσα, τον ηγούμενο Γρηγόριο Πλοκαμάκη, τον τάφο του, το θάνατο και τον πυρετό. Διαφορά υπάρχει σήμερα μόνο στην επιγραφή της ταφόπετρας, που άλλαξε αργότερα ο Γρηγόριος.
  Σημασία έχει, η ματιά του Καζαντζάκη και η διάσταση ή οι διαστάσεις που έδινε σ’ αυτά που έβλεπε.
  Πολλές χαρακιές, πολλές σφραγίδες, στη Μεγάλη ψυχή του Μεγάλου Διανοητή και Δασκάλου, μια απ' αυτές κι η σφραγίδα της Χρυσοσκαλίτισσας...
  Μανόλης Κ. Κογχυλάκης

Υ.Σ Στην πρώτη φώτο ο Αρχιμανδρίτης Γρηγόρης Πλοκαμάκης με την Ευτυχία Δεσποτάκη- Πευκιανάκη και στην δεύτερη (μάλλον) με τον παπά Νεκτάριο

Ο ΠΡΑΜΑΤΕΥΤΗΣ

Ο πραματευτηηηηηηηηηηής.... χαρακτηριστική η φωνή του, κάποτε, στα ορεινά χωριά του Δήμου, που ακόμα μου αντηχεί στα αυτιά... Τότε βέβαια με το γαϊδούρι ή το μουλάρι σε δυο κοφίνια όλη η πραμάτεια του, σήμερα άλλες εποχές μεγάφωνο που και ο ποιος κουφός ακούει.. Φυσικά τέρμα οι παραμάνες, οι βελόνες, οι κάλτσες, τα απορρυπαντικά, τα σπίρτα και τα μικροπράγματα της καθημερινής χρήσης...σήμερα κινητό μπακάλικο- ψαράδικο-φρουτάδικο κλπ.... και ο κόσμος εκεί...που να τρέχει με τα μέτρα στις πολιτείες  σε σουπερμάρκετ και σε μικρομάγαζα... κατά τ' άλλα η οικονομία πάει καλά.

Τρίτη 9 Μαρτίου 2021

ΣΕ ΣΤΙΧΟΥΣ ΓΙΑΝΝΑΣ ΑΝΝΟΥΣΑΚΗ


ΕΚΛΕΙΣΑΝ ΠΑΛΙ ΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΔΙΧΩΣ ΝΑ ΜΑΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΟΥΝ...

Στα τέλη Φεβρουαρίου προγραμματιζόταν να παρουσιαστεί η τελική χάραξη του ΒΟΑΚ, του αυτοκινητόδρομου της Κρήτης που θα ξεκινά από την Κίσαμο και θα καταλήγει στην Σητεία. Μάλλον όμως πήρε αναβολή για αργότερα ...πάντως ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, όταν μίλησε για το πως θα διαμορφωθεί η χάραξη του νέου άξονα είπε οτι εκτός απο μεγάλα τεχνικά έργα, θα γίνουν κοιλαδογέφυρες και σήραγγες, μάλιστα επεσήμανε και τα 14 δύσκολα σημεία του ΒΟΑΚ και τα οποία είναι.... η ευθεία της Κισσάμου, ο κόμβος Κολυμβαρίου, ο κόμβος Σούδας, το Καλάμι, οι Καλύβες, οι Πετρές, η Σκαλέτα, οι Σίσσες, η ευθεία Φόδελε, ο κόμβος της Αγίας Πελαγίας, οι στροφές στα Ρόδια, η ευθεία ΚΤΕΟ (περιοχή Ηρακλείου), ο Άγιος Γεώργιος Σεληναρίου και οι στροφές της Σητείας.

Η απορία μου είναι αν είναι δύσκολο κομμάτι η ευθεία στο κάμπο της Κισάμου τι θα γίνει αλλού; Πάντως αν δυσκολεύονται εμείς δεν έχουμε και πολλές απαιτήσεις ειδικά  για τους δρόμους μας, έχουμε μάθει στους κατσικόδρομους και δυσκολευόμαστε μόνο στις ευθείες και στους άνετους και καλούς δρόμους... εξάλλου με όλα αυτά τα εμπόδια που έχουμε εδώ και τόσα χρόνια, τα έργα που δεν τελειώνουν, τις εβδομαδιαίες παρακάμψεις με το παραμικρό, τις συχνές εκτροπές στην κυκλοφορία τα επαγγελματικά στενέματα του ΒΟΑΚ, έχουμε γίνει επαγγελματίες οδηγοί όλοι μας. 
Μάλιστα όπως άκουσα τις επόμενες μέρες οι Κισαμίτες θα πηγαίνουν στα Χανιά μέσω Παλαιόχωρας.... μόνο απο εκεί δεν έχουμε πάει ακόμα.
Υ.Σ Μην ξεχάσετε να πληρώσετε τα τέλη κυκλοφορίας αν δεν τα πληρώσετε θα διπλασιαστούν ... μπε!!!


ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Γκρουπ απο τουρίστες περιεργάζεται το 1980 τη σήραγγα των Τοπολίων, αυτό το έργο που έγινε με χέρια ανθρώπων και μένει ανέπαφο στο χρόνο.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΑΚΗΣ 1918-1994

Είχε γίνει το καλύτερο βιολί της Ελλάδας! Το 'χε αγοράσει από ένα παλιό μουσικό μα τα χέρια του φθόνου το χτύπησαν τρεις φορές. Του το ‘σπαζαν μα το διόρθωνε. Μα την τελευταία φορά το πορτοκάλι που τού 'ριξαν στο Βατόλακο πήρε τη φωνή και τη χάρη του. Παρ' ολίγο να γίνει επεισόδιο ανάμεσα στους ανταγωνιστές και στους κατοίκους των χωριών.
Αλλά ο Φραγκουλόγιαννης καθησύχασε τους χωριανούς του πως το όργανο του δεν έπαθε τίποτα.
Ήταν το πανηγύρι Πέτρου και Παύλου - καμπάνα είναι το βιολί έλεγαν οι ακροατές και οι φίλοι του. Η ένταση του ήχου μετρούσε εκείνα τα χρόνια που δεν είχαμε ενισχυτές.
Με λουκουμό κοντά έκανε το πρώτο το βιολί και με αθανάτους το δοξάρι. Από το δημοτικό σχολείο έδειξε η έφεσή του για τη μουσική τέχνη. Έπαιζε και χόρευαν οι δάσκαλοι και οι συμμαθητές του. Και σα μεγάλωσε λίγο οι φίλοι, του αγόρασαν άλλο βιολί.
 Υπηρέτησε την πατρίδα του πολεμώντας στην Αλβανία. Σαν επέστρεψε ασχολήθηκε. συστηματικά με τη μουσική
Τα λαγούτα που τον συνόδευαν, ο Γ. Δερμιτζάκης από το Γεράνι, ο Γ. Μαρουβάς, ο Μαν. Παπουτσάκης, ο Βαγγέλης και Γιάννης Κουριδάκης κ.α (στην φώτο)
    Σαν αγρότης και μουσικός απέκτησε οικονομική άνεση. Του άρεσαν τα Κισαμίτικα κομμάτια. Γύριζε όλη την έκταση του Νομού από την Παλιόχωρα ως την Αποκόρωνα. Σωστός και μετρημένος άνθρωπος άφησε αγαθή μνήμη. Όχι μόνο στο χωριό του τα Νεριανά Κυδωνίας.
Αθανάσιος Δεικτάκης

ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΛΙΜΝΟΔΕΞΑΜΕΝΗΣ ΕΛΟΥΣ

Ξεκίνησαν χθες να διαμορφώνουν το χώρο που θα κατασκευαστεί η λιμνοδεξαμενή του Έλους, ένα έργο προϋπολογισμού 3.800.000 ευρώ με συγχρηματοδότηση 75% από την Ε.Ε. και 25% από εθνικούς πόρους, που έχει χαρακτηρισθεί ως έργο πνοής για την περιοχή. Είναι ενταγμένο στο Γ' ΚΠΣ με εξασφαλισμένες πιστώσεις και η πρώτη δημοπράτηση του έχει γίνει το Μάρτη του 2007 από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων όπου είχε  υπογράψει και σύμβαση με γνωστή κατασκευάστρια εταιρεία. 
Το έργο που πέρασε απο χίλια κύματα (τα σαράντα είναι λίγα του) και κόντεψε να ματαιωθεί λόγω των δικαστικών προσφυγών και των ενστάσεων από ιδιώτες, από το Δασαρχείο Χανίων, απεντάχθηκε με απόφαση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Τελικά με παρεμβάσεις απο τον Δήμο Κισάμου, επίσκεψη του Δημάρχου κ. Μυλωνάκη στην Αθήνα τον Νοέμβρη του 2018 και την υπόσχεση του υπουργού κ. Βορίδη, η περιφέρεια ξεκινάει τώρα ένα έργο που για καλό και για κακό θα πρέπει να του κάνουμε και ένα αγιασμό μιας και ξέρουμε τι συμβαίνει με τις λιμνοδεξαμενές στα Εννιά χωριά. 

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΜΕ ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

 Σας καλούμε σε τακτική  συνεδρίαση ( ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗ) στις 12 Μαρτίου 2021, ημέρα Παρασκευή  και ώρα 19:00 μ.μ. με τα παρακάτω θέματα  ημερήσιας διάταξης:       
1. Θέμα ανάρτησης δασικών χαρτών Π.Ε.Χανίων. Θέσεις Δήμου Κισάμου- Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου.
2. Έγκριση σύνταξης πρωτοκόλλου διοικητικής αποβολής των ιδιοκτητών ακινήτων με την επωνυμία "ΛΕΠΤΟΣ ESTEIG" για καταπάτηση δημοσίου αγροτικού δρόμου στην περιοχή Τράχηλας Γραμβούσας.
3. Έγκριση της υπ.αρ. 6/2021 απόφασης ΜΟΝΟΜΕΤΟΧΙΚΗΣ Α.Ε. "Αποζημίωση μελών   Διοικητικού Συμβουλίου.
4. Διοργάνωση Προγράμματος Επιμόρφωσης "Ψυχολογία για όλους" με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
5. Υποχρεωτική αναμόρφωση προυπολογισμού εσόδων-δαπανών έτους 2021 κατόπιν της υπ.αρ. 52/2021 απόφασης Οικονομικής Επιτροπής.
6. Επιχορήγηση Σχολικών Επιτροπών για λειτουργικές δαπάνες. (Επιχορήγηση 33.190 Ευρώ και Χρηματικό υπόλοιπο έτους 2020, 20.586,92 Ευρώ).
7. Καθορισμός ΚΑ προυπολογισμού 2021 για εντάλματα προπληρωμής.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Παρόλο που το πρώτο θέμα είχε ήδη συμπεριληφθεί από την Δημοτική Αρχή στην Ημερήσια Διάταξη, εισάγεται και μετά από γραπτό αίτημα του συνόλου των μελών της Μείζονος Αντιπολίτευσης.
    Κίσαμος 8-3-2021
    H ΠΡΟΕΔΡΟΣ   
    ΚΑΤΕΡΙΝΑΚΗ ΝΙΚΗ

Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021

ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΖΗΤΑ Η ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

Προς δήμο Κισσάμου
Υπόψη κα. Προέδρου και κ. Δήμαρχο
Θέμα: Σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου με μοναδικό θέμα την ανάρτηση δασικού χάρτη Περιφερειακής Ενότητας Χανίων.
Αξιότιμη κυρία Πρόεδρε,
Έχει παρέλθει αρκετό χρονικό διάστημα, από την ανάρτηση του δασικού χάρτη Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, στην οποία ανήκει και ο δήμος Κισσάμου, δίχως να προβείτε (με κυρίως ευθύνη του δημάρχου), στις απαιτούμενες ενέργειες σύγκλισης και ενημέρωσης του αρμόδιου οργάνου, για συζήτηση και λήψη απόφασης.
Ένα τόσο πολύ σημαντικό θέμα ( το πιο σπουδαίο), όπως θα έχετε διαπιστώσει , δημιουργεί τεράστια προβλήματα στο σύνολο των συνδημοτών μας, εφόσον το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας τους, χαρακτηρίζεται δημόσια δασική έκταση. Ελαιώνες και αμπελώνες ετών, εμφανίζονται δασικές εκτάσεις, διότι δεν έχουν περαστεί οι αποφάσεις αποχαρακτηρισμού, οι τυχόν άδειες εκχερσώσεων, τα σχέδια βελτίωσης, οι ανανεώσεις αμπελώνων, κ.α.
Είναι αδύνατο έως στις 10 Ιουνίου, να μπορέσουν οι πολίτες να προβούν σε ενστάσεις. Οι οποίες ενστάσεις απαιτούν τεράστια χρηματικά ποσά( που θεωρούμε ότι δεν διαθέτουν οι συνδημότες μας), στο μεγαλύτερο μέρος των περιπτώσεων, από παράβολα δημοσίου, από τοπογράφους μηχανικούς και δασολόγους.
Επιπλέον στην Τοπική Κοινότητα Στροβλών, υπάρχει ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα, διότι υπάγεται στο υποθηκοφυλάκειο Κανδάνου (εξαιτίας υπαγωγής στην πρώην επαρχία Σελίνου) και λόγω της ολοκληρωτικής του καταστροφής, από φωτιά περί το 1941. Οι κάτοικοι δεν μπορούν να έχουν αντίγραφα συμβολαίων και οικογενειακών μερίδων, πριν το 1945 που ζητείται, ως αποδεικτικό στοιχείο, για τις ενστάσεις. Αυτά είναι τεράστια ζητήματα τα οποία δεν έχουν άλλο περιθώριο καθυστέρησης, χρήζουν την άμεση σύγκληση του Συμβουλίου, ώστε να ληφθούν οι αναγκαίες πολιτικές αποφάσεις και στάσεις που θα ακολουθήσουμε, για να μην οδηγηθεί σε καταστροφικές συνέπειες το σύνολο των συνδημοτών μας.
Κατά την συζήτηση του θέματος, θέτουμε, ως δημοτική παράταξη, τις παρακάτω προτάσεις ως βάση απόφασης:
1) Άμεση αναστολή της ανάρτησης του δασικού χάρτη Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, έως του χρόνου που θα προσδιορίσει η δασική υπηρεσία Χανίων, ως γνωρίζοντας το όγκο εργασίας που απαιτείται για να διορθωθούν τα σφάλματα και οι παραλείψεις.
2) Νομοθετική ρύθμιση για την Τοπική Κοινότητα Στροβλών, που δεν υπάρχει η δυνατότητα για αποδεικτικά στοιχεία πριν το έτος 1945.
3) Νομοθετική ρύθμιση για την κατάργηση ή ελαχιστοποίηση του χρηματικού παραβόλου.
4) Νομοθετική ρύθμιση για τον υπολογισμό ως βάσης χαρακτηρισμού δασικών εκτάσεων το ΟΣΔΕ ( Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ελέγχου). Δεν είναι δυνατό τόσα χρόνια η Ελληνική Πολιτεία και η Ε.Ε, να χρηματοδοτούν, αποδεχόμενοι τις εν λόγο εκτάσεις και τώρα να τις παίρνουν από τους πολίτες ως δημόσιες δασικές.
Κυρία Πρόεδρε, κύριε Δήμαρχε και αγαπητοί συνάδελφοι τις δημοτικής αρχής και της ελάσσονος αντιπολίτευσης, εάν δεν υλοποιηθούν τα παραπάνω οι αγώνες μας πρέπει να εντατικοποιηθούν, έως αναστολής των καθηκόντων μας, για να υπερασπιστούμε τα δίκαια των πολιτών μας.
Στην συνεδρίαση εννοείτε ότι πρέπει να κληθούν οι πρόεδροι των τοπικών κοινοτήτων και εκπρόσωποι της δασικής υπηρεσίας.
Με εκτίμηση Οι δημοτικοί σύμβουλοι της Μείζονα Αντιπολίτευσης.
Σταθάκης Θεόδωρος, Γλαμπεδάκης Βασίλειος, Ξυπολιτάκης Εμμανουήλ, Ψαράκης Νεκτάριος Καστανάκης Γεώργιος, Μακράκης Γεώργιος, Πατερομιχελάκη Νικολακάκη Αικατερίνη, Βαρουχάκη Σταυρούλα, Δερουκάκης Εμμανουήλ, Καρτσωνάκης Γεώργιος, Λιουδάκης Κωνσταντίνος.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ Ο ΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ....

Ανάλυση ανίχνευσης SARS-CoV-2 στα αστικά λύματα της Κισσάμου
Από τον Δήμο Κισσάμου συνεχίστηκαν οι ειδικές αναλύσεις στα αστικά λύματα, για την ανίχνευση του ιού SARS-COV-2  με τη μοριακή μέθοδο ανάλυσης Real- TimePCR.
Επιβεβαιώνοντας δυστυχώς την γενικότερη αυξητική τάση στην συγκέντρωση του ιικού φορτίου στα λύματα των υπόλοιπων περιοχών της Κρήτης, και ενώ μέχρι πρότινος η συγκέντρωση του γενετικού υλικού του ιού στα λύματα της πόλης μας ήταν μηδενική,  στα αποτελέσματα των τελευταίων εργαστηριακών ελέγχων παρατηρήθηκε σημαντική διαφοροποίηση, με ανοδική τάση του ιικού φορτίου.
Πρέπει να τονιστεί ότι παρόλο που ο αριθμός των ενεργών κρουσμάτων στην περιοχή δεν είναι μεγάλος, η επιδημιολογική εικόνα των λυμάτων είναι ένας αξιόπιστος δείκτης  παρακολούθησης της διασποράς του κορωνοϊού στην κοινότητα, καθώς περιλαμβάνει τους συμπτωματικούς αλλά και τους ασυμπτωματικούς φορείς οι οποίοι στη δεδομένη χρονική συγκυρία του τρίτου κύματος της πανδημίας αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα.
Ο Δήμος Κισσάμου θα εξακολουθήσει να καταγράφει την συγκέντρωση του επιδημιολογικού φορτίου, με σκοπό πάντα τη διασφάλιση της υγείας των κατοίκων του Δήμου από την εξάπλωση της πανδημίας COVID-19 αλλά κάνει έκκληση στους δημότες να τηρούν αυστηρά τα μέτρα και να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις προς αποφυγή της περαιτέρω διασποράς του ιού.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΑΣΙΚΟΥΣ ΧΑΡΤΕΣ

Ερώτηση προς τον περιφερειάρχη κ. Αρναουτάκη κατέθεσαν οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης Συντυχάκης Μανώλης Μανουσάκης Νίκος και Μαρινάκης Αλέκος 
Προς τον κ. Περιφερειάρχη,
Η πρόσφατη ανάρτηση των δασικών χαρτών προκάλεσε αγανάκτηση σε χιλιάδες μικρούς και μεσαίους αγρότες, κτηνοτρόφους και μικροϊδιοκτήτες γης στην Κρήτη. Καλούνται να πληρώσουν νέα τσουχτερά χαράτσια και να επωμιστούν το οικονομικό κόστος για τη σύνταξη ένστασης, προκειμένου να αποδείξουν πως ο κλήρος τους είναι δικός τους και όχι του κράτους. Η μη ακριβής αποτύπωσή του θα έχει ως αποτέλεσμα μικροί αγροτοκτηνοτρόφοι να στερηθούν το εισόδημά τους, αλλά και να τους απαιτηθεί η επιστροφή των κάθε είδους ενισχύσεων – επιδοτήσεων, που έλαβαν στο παρελθόν.
Επιδίωξη του κράτους είναι να υπάρξει κατάλληλο επενδυτικό τοπίο για τους επενδυτές, «καθαρό» από μικροϊδιοκτήτες γης, μικρομεσαίους αγροτοκτηνοτρόφους κ.ά., αφού οι τελευταίοι θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν την προσπάθεια ανάκτησης της γης τους.
Να συγκεντρωθεί η γη στα χέρια μεγάλων επενδυτών, που η δράση τους στα κρατικά δασικά οικοσυστήματα αναγνωρίζεται και διευκολύνεται από τη δασική πολιτική και τους περιβαλλοντοκτόνους νόμους όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων- ΕΕ.
Γι αυτό η ΕΤΕ, ο ΣΕΒ είναι οι πρώτοι που τονίζουν τη σημασία των δασικών χαρτών, του κτηματολογίου και την αποσαφήνιση των χρήσεων γης, αφού αυτές είναι οι προτεραιότητές τους για να δοθεί ώθηση στις καπιταλιστικές επενδύσεις στον τουρισμό, στη βιομηχανία, στην ενέργεια κ.α.
Αναδεικνύονται, από τα παραπάνω, οι ευθύνες όλων των μέχρι τώρα κυβερνήσεων και της σημερινής κυβέρνησης της ΝΔ. Η δημιουργία των δασικών χαρτών ήταν υποχρέωση του 3ου Μνημονίου, το οποίο συνυπέγραψαν όλα τα αστικά κόμματα. Ο τρόπος με τον οποίο συντάχθηκαν οι δασικοί χάρτες και ο στόχος της κύρωσής τους είναι βαθύτατα ταξικό ζήτημα και αποτυπώνει τα αποτελέσματα της αστικής πολιτικής στη χρήση της γης.
Από την άλλη, η περιφερειακή αρχή αναγνωρίζει τα προβλήματα από την ανάρτηση των δασικών χαρτών, ως «λάθη», ζητώντας αόριστα τη διόρθωσή τους, χωρίς όμως να έχει καμία διαφωνία με τους σχεδιασμούς για τη διευκόλυνση των επενδύσεων. Σαν να υπάρχει περίπτωση μικροϊδιοκτήτες αλλά και μεγαλοεπενδυτές, ΣΕΒ και ΕΕ, να είναι ικανοποιημένοι και ευχαριστημένοι όλοι μαζί. Προσπαθεί να αποφύγει τις ευθύνες που έχει, υπηρετώντας σταθερά την πολιτική της κυβέρνησης, όχι μόνο στο ζήτημα των δασικών χαρτών, αλλά σε όλα τα ζητήματα, όπως τα κρίσιμα που σχετίζονται με την πανδημία.
Ως «Λαϊκή Συσπείρωση» ζητούμε από την Περιφερειακή Αρχή Κρήτης να πάρει τα αναγκαία μέτρα και τις πρωτοβουλίες ούτως ώστε:
Ø Το κράτος, με δική του ευθύνη, να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που δημιούργησε, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα διοικητικά μέτρα, ώστε να μην επιβαρυνθούν τα λαϊκά στρώματα από διαδικασίες, που το ίδιο τα ανάγκασε να μπουν και χωρίς δική τους ευθύνη.
Ø Οι κρατικές υπηρεσίες, με αποκλειστική τους ευθύνη, σε συνεργασία με τον κάθε ενιστάμενο, να συντάσσουν τις αντιρρήσεις - ενστάσεις και τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Ø Για όλες τις εκτάσεις που ήταν και είναι αγροτικές, να μην αμφισβητηθεί ο αγροτικός τους χαρακτήρας και να αναγνωριστεί ότι κακώς συμπεριλήφθηκαν στις εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες.
Ø Να εξασφαλιστεί παράταση του χρόνου αντιρρήσεων, λόγω των δυσκολιών που προκύπτουν από την πανδημία.
Ø Να μη χρησιμοποιηθούν οι δασικοί χάρτες και γενικότερα η δασική πολιτική ως εργαλείο ομηρίας των λαϊκών στρωμάτων και συγκέντρωσης της γης σε λίγα χέρια, σε βάρος των μικροϊδιοκτητών γης.
Ø Να λυθεί άμεσα το πρόβλημα των εξαιρέσεων από μεγάλες αναδασωτέες από πυρκαγιά εκτάσεις, χωρίς να ευνοηθούν καταπατήσεις, εκχερσώσεις, παράνομες αλλαγές χρήσης, χαρακτήρα και προορισμού εκτάσεων.
Ø Να μην αναγνωριστούν οι καταπατήσεις των εκμεταλλεύσεων των μεγαλοκατασκευαστών και των λοιπών επιχειρηματικών ομίλων.
Ø Να εξασφαλιστεί στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, με επείγουσες προσλήψεις, όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό, τα μέσα και οι πόροι, για την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων.
Οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης

ΔΥΟ ΝΕΑ ΠΑΡΚΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

Δυο νέες νησίδες αποκαλύφτηκαν μετά απο καιρό και οριοθετήθηκαν απο την Δημοτική αρχή εντός της πόλης. 
Είναι και οι δυο στον δρόμο του Γηπέδου και τόσα χρόνια ήταν ένα μικρό "δάσος" απο αγριόχορτα. Η δημοτική αρχή με τους εποχιακούς εργάτες της τις αναδεικνύει με πεζοδρόμιο και φωτισμό.
Φυσικά το θέμα των πεζοδρομίων είναι βραχνάς στην πόλη, αλλά έστω και αυτά τα λίγα μέτρα ειναι κάτι ειδικά σε ένα δρόμο πολυσύχναστο.

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

 Ο Δήμος Νίκαιας-Αγ.Ι. Ρέντη φέρνει τον αέρα της Αποκριάς με χρώματα και μουσικές. Αυτό το Σαββατοκύριακο στις 11.30 το πρωί και το επόμενο, άρματα χωρίς πληρώματα θα παρελάσουν στις γειτονιές της πόλης. Σε δέκα σημεία του Δήμου θα τοποθετηθούν και τα υπόλοιπα άρματα του Καρναβαλικού Εργαστηρίου διώχνοντας τη θλίψη και δίνοντας χώρο στην φαντασία....εμείς;


ΛΥΠΗΡΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ..ΤΑ ΟΡΕΙΝΑ ΧΩΡΙΑ ΜΑΣ ΧΑΝΟΝΤΑΙ

 Στην Ελλάδα, η εγκατάλειψη και η πληθυσμιακή μείωση των χωριών στα ορεινά είναι συνεχής και δυστυχώς αυξανόμενη. Τα χωριά πλέον είναι φαντάσματα και κατοικούνται από μερικές δεκάδες ηλικιωμένους και μόνο. Σε μερικά χρόνια ελάχιστα απο αυτά θα υπάρχουν και φυσικά κάτι γειτονιές τους θα εξαφανιστούν απο το χάρτη λίαν συντόμως. Τρανό παράδειγμα τα δικά μας ορεινά, τα Εννιά Χωριά που η πληθυσμιακή μείωση είναι ολοφάνερη.
Φυσικά και τα χωριά που ανήκουν στις παραπάνω κοινότητες η μείωση είναι τρομαχτική
Στην κοινότητα του Αμυγδαλοκεφαλίου 
Αμυγδαλοκεφάλι κάτοικοι 18 το 2011
Κεραμωτή                         18
Λιβάδια                              76 το νέο χωριό
Στην κοινότητα Βάθης
Στην Βάθη                         44
Χρυσοσκαλίτισσα             66 το νέο χωριό
Πλοκαμιανά                       15
Τζιτζιφιά                              2
Στην κοινότητα Βλάτους
Βλάτος                              99
Ρογδιά                              66
Στην κοινότητα Έλους
Έλος                               130
Λίμνη                                90
Λούχι                                  3
Στην κοινότητα Κάμπου
Κάμπος                            25
Μελισσιά                          22
Μπερπαθιανά                  42
Πλαγιά                             18
Στην κοινότητα Κεφαλίου
Κεφάλι                             38
Αερινός                             6
Θοδωριανά                       8
Παπαδιανά                      26
Φελεσιανά                         2
Στην κοινότητα Στροβλών
Στροβλές                         44
Αλιγοί                              21
Ας προετοιμαστούμε και για την απογραφή του 2021 αν και θα απογοητευτούμε.

Η ΝΕΑ ΡΑΜΠΑ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΚΙΣΑΜΟΥ ΚΑΝΕΙ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΛΟΙΑ

Θέμα έχει προκύψει με την νέα ράμπα που ετοιμάζουν στο Λιμάνι Κισάμου, έργο που έπρεπε να είχε γίνει το 2018 αλλά γίνεται σήμερα. Οι μουρμούρες πολλές ειδικά απο τους ψαράδες που βλέπουν 130.000 Ε να πηγαίνουν στράφι για μια ράμπα που προοριζόταν για το Βιντζέντζο Κορνάρος αλλά όπως ξέρουμε δεν θα την χρειαστεί...αφού έως ότου αποφασίσουν να την φτιάξουν, το καράβι ήδη έχει γίνει παλιοσίδερα στην Τουρκία. Η φασαρία έφτασε στα αυτιά του προέδρους του ΛΤΝ Χανίων κ. Βιριράκη, ο οποίος προς τιμή του, έψαξε το θέμα και η απάντηση που πήρε υπηρεσιακά είναι οτι η ράμπα που θα φτιαχτεί στο Καβονήσι είναι όλους τους τύπους των πλοίων έτσι δεν θα χρειαστεί .....να αλλάξουμε πλοίο επειδή μας προέκυψε νέα ράμπα. Εδώ βέβαια μπαίνει ξανά η ανάγκη εκπροσώπησης του λιμανιού μας στο ΛΤΝΧ μιας και όπως βλέπουμε πάμε πίσω στα έργα.. όπως πάντα, αλλά και δεν γίνονται αυτά που ο κόσμος θέλει!! Φυσικά ο Δήμος δεν πιστεύω να γνωρίζει τι παίζεται στο λιμάνι του μιας και ούτε και αυτός έχει κάποιον εντεταλμένο αντιδήμαρχο επί αυτού... Βέβαια κάποτε εποχές καλές ακόμα και γενικές συνελεύσεις κάναμε για το λιμάνι μας και οι περισσότερες ήταν πετυχημένες..τώρα τα έχουμε αφήσει όλα στον βρόντο, και στην καλή θέληση του εκάστοτε προέδρου του ΛΤ του νομού.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΕΡΑΙΟΥΔΑΚΗΣ Ο ΜΑΡΟΥΒΑΣ

- Ιντα μου 'φερες μωρέ Μιχαλιό τουτονέ το κοπελάκι! Δίπλα στις άλλες ταβέρνες θα παίζουν
ο Χάρχαλης, ο Μαριάνος, ο Κουτσουρέλης.
- Για περίμενε και θα δεις!
Δεκατέσσερις Σεπτεμβρίου του Τιμίου Σταυρού το μεγάλο πανηγύρι στον Αλικιανό. Ο βιολάτορας Μιχάλης Παπουτσάκης είχε φέρει φέτος ένα μικρό λαγουτιέρη μαζί του. Μικρό και άγνωστο. Κι ο ταβερνιάρης που θα τους φιλοξενούσε αντέδρασε.
Μα σαν άρχισε το γλέντι στις ταβέρνες όλοι έτρεξαν από περιέργεια να θαυμάσουν το μικρό
λαγουτιέρη και το δάσκαλό του.
Από το Γαβαλομούρι Κισάμου κι ο Αντώνης Γεραιουδάκης ή Μαρουβάς. Το παρατσούκλι το
πήρε από τον πατέρα του το Μανώλη (λαγουτιέρης κι αυτός). Εκείνος πήγαινε στο καφενείο κι
έλεγε στον καφετζή.
- Βάλε μας δυο μαρουβαδάκια!
Το Γαβαλομούρι, το γελαστό χωριό με τις ελιές και τους καταπράσινους λόφους του, με τις απαλόγραμμες κορυφογραμμές, με τους ασημοπράσινους ορίζοντές του, γέννησε κι ανάθρεψε
τούτον το μεγάλο καλλιτέχνη. Μεγάλος στο ανάστημα, μεγάλος στο ήθος, μεγάλος στη μουσική τέχνη. Δυο μέτρα ανάστημα ξεχώριζε απ’ τον πολύ κόσμο, μα και σαν έπαιρνε τη θέση του στο
κάθισμα με το λαγούτο είχε τόσο όμορφη στάση που τον θαύμαζαν και για τη λεβέντικη παρουσία του. Ταλέντο μοναδικό, λαγουτιέρης άπιαστος, σπουδαία δάχτυλα, τέλεια αρμονία. Έκανε το λαγούτο μπουζούκι και κιθάρα. Άμετρο πάθος για τη μουσική.
Ανάσκελα στο κρεββάτι έπαιζε λαγούτο. Θρυλείται πως ήταν ισάξιος ίσως και σπουδαιότερος
από τον Κουτσουρέλη. Αποκλειστικό του επάγγελμα η ενασχόληση με τη μουσική.
Άνθρωπος με καλοσύνη. Γελαστός, ορεξάτος και χουβαρντάς.
Ολιγόχρονο το πέρασμά του απ’ αυτόν το μάταιο κόσμο. Έφυγε στα εικοσιέξι του χρόνια. Άφησε όμως μακροχρόνια μνήμη, δόξα και ιστορία. Πόσα είχε να προσφέρει ακόμα στη μουσική μας!
Πρώτα έπαιζε με το Μιχάλη Παπουτσάκη το συγχωριανό του, υστέρα μόνιμα με τον αναμορφωτή της μουσικής μας το Νίκο Σαριδάκη ή Μαύρο. Ζυγιά ταιριαστή και περιζήτητη και με σημαντικές οικονομικές απολαβές.
Μαζί παρουσιάστηκαν το 1937 στην Αθήνα στο τότε ΕΙΡ. Το τέλος του τραγικό. 1946.
Το πανηγύρι του Αϊ-Γιάννη. 29 Αυγούστου στο Μανωλιόπουλο.
Έπαιζε με το Μαύρο. Τα χαράματα φύγανε για τα χωριά τους.
Μεθυσμένος ίσως ο οδηγός περνώντας απ’ το Γεράνι και στη γέφυρα μετά τη στροφή το φορτηγό αυτοκίνητο έτρεχε και αναποδογυρίστηκε. Στην πρώτη τούμπα ο Μαύρος πετάχτηκε και σώθηκε. Εκείνον τον πλάκωσε η καρότσα...

ΤΗΣ ΠΟΥΤΑΝΑΣ ΤΟ ΚΑΓΚΕΛΟ

Με την φράση «της πουτάνας το κάγκελο», εννοούμε έναν μεγάλο συνωστισμό, κοσμοσυρροή, φασαρία και κατά περίπτωση και ταλαιπωρία. Είναι συνώνυμη του «έγινε χαμός».
Η προέλευση της φράσης, ανάγεται στην περίοδο πριν τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν ερχόντουσαν αρκετά συχνά, συμμαχικά πολεμικά πλοία και αγκυροβολούσαν ανοιχτά από την παραλία του Νέου Φαλήρου (κάτι που συνέβαινε και μετά τη λήξη του). Ο ερχομός των στόλων ήταν «δώρο Θεού» για τις «κοινές» γυναίκες, οι οποίες μαθαίνοντας τον ερχομό τους μαζευόντουσαν στην ξύλινη εξέδρα του Φαλήρου, και μάλιστα στα κάγκελα της δεξιάς πλευράς (προς τον εξερχόμενο) που έβλεπαν προς την Ακρόπολη, στα οποία και ανέμεναν τους επίδοξους πελάτες τους (δηλαδή τους ναύτες). Εκεί, η κάθε πόρνη είχε και το δικό της κάγκελο, πάνω στο οποίο ακουμπούσε και έγραφε το όνομά της, έως που να έρθουν οι ναύτες. Οι γονείς που τύχαινε να βρίσκονται εκεί με τα παιδιά τους, απέτρεπαν την οποιαδήποτε παραμονή εκεί χαρακτηρίζοντας το χώρο ως «της πουτάνας το κάγκελο». Από αυτό το γεγονός έμεινε η παροιμιώδης φράση «της πουτάνας το κάγκελο». Σατιρικά, η φράση αναφέρεται και σε αρχαΐζουσα γλώσσα ως «της επί χρήμασιν εκδιδομένης το σιδηρούν κιγκλίδωμα», ενώ η οικονομική πνοή που έφερναν οι συμμαχικοί στόλοι στην Τρούμπα και στα «μαγαζιά με γυναίκες» του Πειραιά, αποτέλεσε θέμα της γνωστής παλιάς ελληνικής ταινίας «Καλώς ήρθε το δολάριο».
Πηγές: moutzaheadin.com | el.wikipedia.org

Κυριακή 7 Μαρτίου 2021

Η Δημοκρατία αυτοπεριορίζεται;

 «Η Δημοκρατία μας αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία». (Ισοκράτης, 436-338π.χ. )
Σκέφτομαι διαβάζοντας τους λόγους του μεγάλου αυτού αρχαίου Έλληνα και Αττικού ρήτορα, του Ισοκράτη, ενός από τους σπουδαιότερους ρητοδιδασκάλους της κλασσικής αρχαιότητας, σκέφτομαι: στη Χώρα που γέννησε την Δημοκρατία πόσο απήχηση έχει ο λόγος του;  Πόσο δηλαδή γίνεται κατανοητός ο κίνδυνος «αυτοκαταστροφής» της Δημοκρατίας, μέσα από συμπεριφορές και πρακτικές που οδηγούν στην κατάχρηση του δικαιώματος της ελευθερίας; Γνωρίζω τον αντίλογο. «Η Δημοκρατία, ισχυρίζονται κάποιοι, δεν περιορίζεται και δεν οριοθετείται». «Είναι σαν την τέχνη», όπως μου είπε προ ολίγων ημερών διανοούμενος συνομιλητής μου σε σχετική συζήτηση. 
Απάντησα με τα λόγια του, μακαριστού πλέον, Επισκόπου Ερζεγοβίνης Αθανάσιου Γιέφτιτς: «Η ελευθερία κοστίζει αλλά περιορίζεται με αγάπη και η αγάπη εάν δεν έχει ελευθερία μπορεί να γίνει τυραννία, καθώς η ελευθερία είναι ευθύνη και αυτοπεριορισμός». Ευθύνη και αυτοπεριορισμός λοιπόν η ελευθερία για να μην εγκυμονείται ο κίνδυνος της τυραννίας. Προσλαμβάνοντας τα μηνύματα των καιρών ως και όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας και ανάμεσα μας, (συμπεριφορές, πρακτικές, στάσεις ζωής), αλήθεια πόσοι από εμάς πιστεύουμε πως μέσα σε όλο αυτό που ζούμε υπάρχει η συνείδηση της ευθύνης και του αυτοπεριορισμού; 
 Η άποψη ότι «η δημοκρατία δεν εκδικείται» είναι  αυτονόητο ότι μας βρίσκει όλους σύμφωνους. Όμως εδώ τίθεται ένα καίριο και βασανιστικό ερώτημα: Τι σημαίνει, τελικά, «Δημοκρατία»;  Συμφωνούμε, άραγε όλοι, με όσα ορίζει ο Ισοκράτης ως αιτίες «αυτοκαταστροφής» της δημοκρατίας;  ή μήπως φτάσαμε, τελικά, να θεωρούμε ότι μέσα στην «δημοκρατία» είναι αποδεκτό ο πολίτης να θεωρεί την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία και την αναρχία ως ευδαιμονία; Υπάρχουν ευθύνες, όρια και υποχρεώσεις ή μόνο δικαιώματα; Το δικαίωμα του «συνέρχεσθαι» για παράδειγμα, σε μια δημοκρατία, είναι πιο ισχυρό από το δικαίωμα ή μάλλον την υποχρέωση  διασφάλισης της δημόσιας υγείας; ή από το δικαίωμα στην ελεύθερη κυκλοφορία σε δημόσιο χώρο; Πόσο… «δημοκρατικό»  είναι η βεβήλωση των ηρωικών μορφών των προγόνων μας; η βεβήλωση  Εκκλησιών και άλλων χώρων λατρείας, η βεβήλωση χώρων παιδείας, κλπ., και μάλιστα όταν οι αρχιτέκτονες όλων αυτών των ενεργειών δηλώνουν ότι πράττουν και ενεργούν στο όνομα της «δημοκρατίας»; Εάν δεν είναι, τότε γιατί τέτοιου είδους συμπεριφορές δεν καταδικάζονται, αλλά γίνονται ανεκτές και, άρα, αποδεκτές;   
Έρχεται στην σκέψη μου η συμπεριφορά νεολαίας της γειτονικής μας Σερβίας-Μαυροβουνίου όπου, μετά την πρόσφατη θανή, μεγάλων εκεί εκκλησιαστικών μορφών του Μητροπολίτη Μαυροβουνίου Αμφιλοχίου (Ράντοβιτς) και του Επισκόπου πρ.Ερζεγοβίνης Αθανασίου (Γιέφτιτς), οι νέοι μεγάλων πόλεων ξεχύθηκαν στους δρόμους και σε δημόσιους χώρους ζωγράφισαν (με την τέχνη του γκράφιτι) τις μορφές των μεγάλων αυτών εκκλησιαστικών προσώπων. Μοιραία συγκρίνω με συμπεριφορές μέρους της δικής μας νεολαίας που όχι μόνο δεν δημιουργεί, αλλά  καταστρέφει, βεβηλώνει και ασεβεί σε ηρωικές μορφές της νεώτερης ιστορίας της Πατρίδας μας. Με τόσο μένος και πάθος που φανερώνει μίσος για τα πρόσωπα αυτά• πρόσωπα στα οποία οφείλουμε την ύπαρξη μας ως Έθνος. Διερωτώμαι: Τελικά, αυτού του είδους την «δημοκρατία» διδάξαμε στις νεώτερες γενιές; Εάν ναι, πόσο περήφανοι μπορεί να είμαστε και ποιες οι συνέπειες; Τι δηλώνει η σιωπή μας;   
Ο Δημήτρης Μυράτ, κορυφαίος ηθοποιός, μιλώντας για την γνωριμία του με την επίσης ηθοποιό Βούλα Ζουμπουλάκη, δήλωνε σε συνέντευξη του το 1986: «Ήταν μαθήτρια μου και εγώ ήμουν καθηγητής το Εθνικού Θεάτρου, πολλά χρόνια πριν. Όταν λοιπόν βγήκαμε το πρώτο μας ραντεβού στον κινηματογράφο «Παλλάς» θυμάμαι, την άλλη μέρα παραιτήθηκα από τη σχολή του Εθνικού θεάτρου για να μην δώσω την εντύπωση ότι εκμεταλλεύομαι τη θέση μου ως καθηγητής και έχω σχέση με μαθήτριες», διδάσκοντας ήθος, ελευθερία και αληθινή δημοκρατία. Αντιπαραβάλω, πάλι μοιραία και άνευ σχολίων και κριτικής, όλα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας τον τελευταίο καιρό και αφορούν την τέχνη, τον πολιτισμό, το θέατρο, κλπ. Διερωτώμαι, για πολλοστή φόρα, τόσο τραγικά και μέσα σε μια μόλις γενιά (λιγότερο από 40 χρόνια),  άλλαξαν τα αντανακλαστικά μιας ολόκληρης κοινωνίας, αμβλύνθηκε η συνείδηση της  σε ό,τι αφορά το «μέτρο», τα «όρια», τον «αυτοπεριορισμό» ;; 
Αυτοί, τέλος, που θεωρούν την παρανομία ως ελευθερία, την αυθάδεια ως δικαίωμα και την αναρχία ως ευδαιμονία πως χαρακτηρίζονται και πως ονομάζονται;  
Μητροπολίτης
Κισάμου και Σελίνου
Αμφιλόχιος


Σάββατο 6 Μαρτίου 2021

ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙΡΟ ΚΑΠΟΥ ΑΛΛΟΥ....

Το Πάρκο του Γαλλικού ποταμού δέχτηκε μπάζα από την ανακαίνιση του Ιπποκράτειου νοσοκομείου, δεν έχει σημασία αν ήταν κίνηση του Ιπποκράτειου η κάποιας εταιρίας που ανέλαβε την εργολαβία καθαρισμού του νοσοκομείου.
Σημασία έχει ότι τα μπάζα αυτά κατέληξαν μέσα στο προστατευόμενο πάρκο του Γαλλικού ποταμού που ανήκει φυσικά στον Δήμο Δέλτα.
Τι έκανε ο Δήμαρχος Ιωαννίδης.
Σε συνεννόηση με τον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας κ.Κυριακίδης φορτώθηκαν όλα τα ανωτέρω μπάζα σε φορτηγό του Δήμου και τα επέστρεψαν εκεί όπου ανήκαν(Ιπποκράτειο).
Πήραν το μάθημά τους,και τώρα ξέρουν και οι επόμενοι τι τους περιμένει.
Συγχαίρουμε την πράξη αυτή του Δημάρχου και ενώνουμε την φωνή μας προς όλους αυτούς που κατά καιρούς καταπάτησαν της αρχές αυτού του τόπου.

Για φαντάσου τι δουλειά θα είχε ο Δήμος μας, αν έκανε το ίδιο. Πάντως η κατάσταση αρχίζει να γίνεται και στην Κίσαμο επικίνδυνη απο κάθε άποψη και καλό είναι να βρούμε τον τρόπο ώστε να προστατεύσουμε το περιβάλλον ... και όχι όλα κάτω απο το χαλί και μεις να αλληθωρίζουμε. Θα έλθει η στιγμή που θα το πληρώσουμε γενικώς. Τα φορτηγά ανεβοκατεβαίνουν στο νταμάρι γεμάτα μπάζα και κανένας δεν ενοχλείται....