Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.







Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2020

ΠΡΙΝ ΑΡΧΙΣΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΡΧΙΣΑΝ ΝΑ ΑΝΥΣΗΧΟΥΝ....

Αφού ανησυχεί ο Περιφερειάρχης μάλλον τα πράγματα δεν πάνε καλά... βέβαια καλιά να ανησυχεί αυτός που έχουμε και περισσότερες πιθανότητες να τον ακούσουν.  

Τώρα διαβάζοντας το και όπως κλείνει την συνέντευξη του στο ΒΗΜΑ, (τρίτη εικόνα με κόκκινο) λέει! "Να διασφαλιστεί εκ των προτέρων η χρηματοδότηση του" καταλαβαίνω την αγωνία του μιας εμείς εδώ ελπίδες τρέφαμε για τα εργαστήρια του ΕΠΑΛ Κισάμου, αλλά όπως φαίνεται δεν είχαμε εξασφαλίσει την χρηματοδότηση... απ την περιφέρεια!!!

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Χρόνια πολλά Σπύρο με υγεία.... 1964 παραμονές Χριστουγέννων η φώτο στο Ενοριακό Κέντρο του Αγίου Σπυρίδωνα, η μπάντα της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου με τις φρεσκοραμμένες στολές παίζει Χριστουγεννιάτικα τραγούδια σε εκδήλωση.... ο Σπύρος Σημανδηράκης πρώτος καθιστός απο αριστερά!!! Χρόνια πολλά

ΚΑΛΑΝΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ ΤΟ 1965

Επιτρέπεται ή απαγορεύεται φέτος; Θα βγουν ή δεν θα βγουν οι καλαντριστάδες; 

ΣΤΗΝ ΛΙΒΙΕΡΑ ή ΡΙΒΙΕΡΑ ΤΗΣ ΚΙΣΑΜΟΥ

Το 1998 σε μια αρχαιολογική ανασκαφή λίγο παραπάνω απο την εκκλησία του ΑγΊου Γεωργίου στον Πύργο, ήρθε να μας "χαζέψει" κάτοικος της περιοχής, κάποια στιγμή μας είπε οτι η περιοχή ήταν πόλος έλξης των Θραψιανών πυθαράδων μιας και το χώμα είναι ιδανικό και μάλλον αυτά είναι τα ευρήματα που βρίσκεται. 
- Ερχόντουσαν και έμεναν κανένα μήνα εδώ και στο Φουρνάδω, μου είπε. Μάλιστα την περιοχή για τον λόγο αυτό την έλεγαν και Λιβιέρα. 
-Πολύ σημασία μπορεί να μην δώσαμε για την πληροφορία για τους πυθαράδες, αφού η περιοχή είχε πολλά και καλά αρχαιολογικά ευρήματα, αλλά εμένα με παραξένεψε το όνομα. Λιβιέρα... 
Διαβάζοντας το μικρό αλλά πολύ καλό βιβλίο της κα Ελευθερίας Γιακουμάκη σχετικά με τα Τοπωνυμίας της Επαρχίας Κισάμου και στην Λέξη Καστέλι βρήκα την Λιβιέρα (Στη Λιβιέρα) με την εξής υποσημείωση.
(Από το Ιταλικό Ριβιέρα= παραλία. Ο Παπαγρηγοράκης γράφει στην Εστία του 1953.
"Έτσι λέγονται οι και σήμερον σωζόμενοι εις τον μυχόν του ανατολιτικού τμήματος του λιμένος Χανίων 7 μεγάλαι αποθήκαι, αι οποίαι επι Ενετών, μαζί με τις υπάρχουσας άλλοτε 16 ακόμα εχρησιμοποιούντο ως ναύσταθμος, διότι εντός αυτών εσύροντο προς προφύλαξιν τα πολεμικά πλοία των Ενετών".
Άρα η ορθή ονομασία είναι Ριβιέρα που ιταλιστί σημαίνει παραλία -θάλασσα και όχι Λιβιέρα. 

Μετά απο αυτό και επειδή στην περιοχή έχουν βρεθεί εκτός απο σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα (δεξαμενές νερού στο χείλος του γκρεμού), υπάρχουν (υπήρχαν εγώ δεν τις έχω δει) δέστρες για τα πλοία, είναι σίγουρα οτι το λιμάνι της αρχαίας Ελληνορωμαικής πόλης της Κισάμου ήταν κάπου εκεί κοντά και όχι στο Μαύρο Μώλος, που ήταν ένας απλός κυματοθραύστης, μάλιστα ατελείωτος. Ριβιέρα λοιπόν ή Λιβιέρα για τους ντόπιους.
Σίγουρα τα τοπωνύμια παίζουν μεγάλη σημασία και οι "παλιοί μας" τα έδιναν για κάποιο σκοπό που συσχετιζόταν το όνομα, με τι είχαν δει και ακούσει, τι έκαναν εκεί οι παλαιότεροι κλπ. 
Παραλία μπορεί να μην υπάρχει τώρα στους πρόποδες του Αγίου Γεωργίου στον Πύργο, αλλά το 365 μΧ μια μέρα πριν το μεγάλο σεισμό των 8 R που μας ανασήκωσε απο 6-9 μέτρα, εκεί ήταν μια βαθιά θάλασσα και όλη η περιοχή του Μαύρου Μώλους απο τον Πυργιανό ποταμό και κάτω, ένας υπέροχος βαθύς κόλπος.

ΠΑΙΞΕ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΤΟ ΧΑΝΙΩΤΙΚΟ

Ο πρωτοχορευτής διακρίνεται για την ελεύθερη και αυτενεργή είσοδο του στο χορό στην κορυφή του χορευτικού κύκλου με μια εσωτερική αυτοδιάθεση...τα μουσικά ακούσματα διαμορφώνουν κατάσταση προετοιμασίας για την ενεργό συμμετοχή του στη χορευτική παρρησία και παρουσία. Η κίνηση φανερώνει αυτοπεποίθηση (Άννα Παναγιωτοπούλου) 
 Στο κύκλο του χορού ξεχωριστή σημασία για τον πρωτοχορευτή έχει ο "μπαρής" του, ο δεύτερος, αυτός που κρατά. Γι αυτόν τον επιλέγει με βάση την πείρα...ξεχωριστή σημασία έχει για μια πετυχημένη παρουσίαση των "τσαλιμιών" του και το κράτημα του.
Και ενώ συνεχίζει να χορεύει η παρέα, ο πρωτοχορευτής φωνάζει στους οργανοπαίκτες.....
- Ένα γρήγορο, ζωντανό χανιώτικο, παίξε τον Καραγκιουλέ.... κι εκείνοι με κέφι εκτελούν την επιθυμία του, τον παρακολουθούν άγρυπνα, ιδιαίτερα αν δεν τον γνωρίζουν απο άλλα γλέντια.. και λένε τις απαραίτητες μαντινάδες στο σκοπό που παίζουν.
     Στο πετραμύγδαλο πατείς τσι μύτες των ποδιών σου, 
     κι άλλος στην τέχνη του χορού δεν παραβγαίνει ομπρός σου

    Λεβέντης είσαι, μάθια μου, λεβέντικα χορεύεις
    λεβέντικα πατείς τη γης και δεν την χωρατεύγεις

    Άγγελος είσαι, μάθια μου, κι αγγελικά χορεύγεις 
    κι αγγελικά πατείς τη γης, και μένα με παιδεύγεις 
Ένα απόσπασμα απο το βιβλίο "Τα Λαογραφικά του χορού στη Δυτική Κρήτη" του Σταμάτη Αποστολάκη
Χορεύουν, οι Σχοινοπλοκάκης-Πατερομιχελάκης-Νταντινάκης, σε μια Ναυτική Εβδομάδα στο Τελωνείο.

Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ

Η σημερινή συναυλία του Δήμου Κισάμου και της Κ.Ε.ΔΗ.Κ με τον Μάνο Μαλαξιανάκη θα ξεκινήσει στις 17.00 και θα υπάρχει μια μικρή αλλαγή στην πορεία που θα ακολουθήσει στους δρόμους της πόλης. 

Η αυτοκινούμενη συναυλία θα  ξεκινήσει στις 5 το απόγευμα απο την πλατεία Τζανακάκη θα διασχίσει όλη την Σκαλίδη, την Εφέδρων Πολεμιστών ως το Δημαρχείο και θα στρίψει στην Ηρώων Πολυτεχνείου όπου και θα τερματίσει λίγο μετά το ξενοδοχείο Κίσαμος πριν την Πυργιανή γέφυρα.
Καλή διασκέδαση... απο τα μπαλκόνια μας!!!

ΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΤΑ ΑΝΝΟΥΣΑΚΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ

Μια προσπάθεια να τοποθετηθούν οι παλιές εκκλησίες όπως τις αναφέρει ο Ι.Δ Αννουσάκης στην "Περιληπτική Ιστορία της Κισάμου". Όπως αναφέρει στο κείμενο του οι εκκλησίες που υπήρχαν στην πόλη και καταστράφηκαν απο τους Τούρκους ήταν πάνω από 10 και αναφέρει τα σημεία που υπήρχαν. 

- Οι Ναοί στην πόλη τους οποίους η παράδοσις αναβιβάζει άνω της δεκάδος κατά την Βυζαντινή περίοδον. Τρεις υπήρχαν εντός του φρουρίου,  ένας στην αγορά, ένας κάτωθι της αγοράς  ένας στο Επισκοπικόν μέγαρον , ένας μετά νεκροταφείου δυτικότερα, ένας εις Τελωνείο που στα θεμέλια του κτίστηκε ο Τίμιος Σταυρός και έξωθεν του φρουρίου μικρός ναός της Παναγίας. Στη θέση Μπιλαλιανά, ο νυν ναός του Αγίου Νικολάου, διατηρήθηκε και έχει θεμελιωθεί πάνω σε αρχαίο βωμό. Ένας εις την είσοδο της Κρύας Βρύσης !!!!! ο νυν Μητροπολιτικός ναός (Άγιος Σπυρίδωνας) ο οποίος ήτο πρωτοχριαστιανικός κατεδαφιστείς κατά την επανάσταση του 1866.  

Έβαλα πάνω στο χάρτη τις πόλης όπου υπολογίζω απο τα γραφόμενα του Ι. Δ. Αννουσάκη θα ήταν οι βυζαντινοί ναοί, μαζί με αυτούς που υπάρχουν σήμερα, με λίγες απορίες. 
α) Γιατί δεν αναφέρει τον Άγιο Αντώνιο στην ομώνυμη γειτονιά του Καστελιού,
β) Που ήταν ο ναός στην είσοδο της Κρύας Βρύσης (υπάρχει;) (εκτός κι αν εννοεί εκεί που είναι σήμερα το εικονοστάσι της Αγίας Πελαγίας)
γ) Και φυσικά που να ήταν απο τις 3 εκκλησίες στο φρούριο οι 2 (η μια είναι γνωστό που ήταν φώτο κάτω μαζί με τον μιναρέ); 
Με κόκκινο είναι ο εκκλησίες και με μπλε αστεράκι τα νεκροταφεία που έχουν βρεθεί απο έρευνες της αρχαιολογίας. Εδώ θα κάνω πω οτι το παλαιοχριστιανκό νεκροταφείο της πόλης έχει βρεθεί και καταλαμβάνει τεράστια έκταση για τα δεδομένα μιας μικρής πόλης, ξεκινάει απο τον Άγιο Σπυρίδωνα και φτάνει ως και την Καμάρα. Κατά πάσα πιθανότητα οι τάφοι ήταν ατομικοί και μόνο μια ταφή σε κάθε τάφο. Τελευταία ανακάλυψη με τον γαλάζιο κύκλο μια παλαιοχριστιανική δίκλητη ή τρίκλητη εκκλησία που είναι ισοπεδωμένη στο οικόπεδο Λυγιδάκη και η ανασκαφή είναι σε εξέλιξη, θα δώσει σίγουρα στοιχεία αν ήταν ο κύριος ναός της πόλης που καταστράφηκε είτε απο σεισμό, είτε απο τις επιδρομές των Αράβων. Τέλος το "ορφανό νεκροταφείο" στα νότια, λιγο παραπάνω απο το 1ο Δημοτικό σχολείο μας οδηγεί σε άλλη μια εκκλησία εκεί γύρω αν και δεν έχει βρεθεί ακόμα τίποτα.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΥΡΩΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΝΕΟΤΗΤΑΣ

 

Την Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2020, έγινε η επίσημη διαδικτυακή παρουσίαση της Διπλωματικής Εργασίας του κ. Μιχαήλ Ξεπαπαδάκη με θέμα: «Σχεδιασμός ενεργειακά αυτόνομης νεανικής κατασκήνωσης με χρήση αποκεντρωμένων υβριδικών ενεργειακών συστημάτων», με πεδίο εφαρμογής στο Ευρωμεσογειακό Κέντρο Νεότητας (ΕΚΝ), το οποίο είναι Παράρτημα της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης (ΟΑΚ). Επιβλέπων της διπλωματικής ήταν ο Επ. Καθηγητής της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Δρ Γεώργιος Αραμπατζής.
Παρά τις δυσμενείς συνθήκες που έχει επιφέρει η υγειονομική κρίση, οι δραστηριότητες του Πολυτεχνείου Κρήτης συνεχίζονται απρόσκοπτα, όπως και η καρποφόρα συνεργασία, η οποία έχει συναφθεί επίσημα, μέσω σχετικού Συμφώνου, με την ΟΑΚ. Στο πλαίσιο αυτό, τους τελευταίους μήνες ξεκίνησε διπλωματική εργασία με πεδίο μελέτης εφαρμογές ήπιων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ΕΚΝ, με τη συνεισφορά του επιστημονικού συνεργάτη της ΟΑΚ, Αντώνη Καλογεράκη, με στόχο τον σχεδιασμό ενός υποδείγματος αειφόρου κατασκήνωσης νέων, με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον.
Συγχαίρουμε τον κ. Ξεπαπαδάκη και τον Επ. Καθηγητή Γ. Αραμπατζή, όπως και τα μέλη της Επιτροπής αυτής της Εργασίας, τον Αν. Καθηγητή Σπύρο Παπαευθυμίου και τον Επ. Καθηγητή Δημήτριο Ιψάκη, για το υψηλού επιπέδου επιστημονικό τους έργο και ευχαριστούμε θερμά το Πολυτεχνείο Κρήτης για την άριστη συνεργασία, που προσφέρει τα μέγιστα στην τοπική κοινωνία.

ΒΟΑΚ..ΟΤΑΝ ΠΕΦΤΟΥΝ ΟΙ ΜΑΣΚΕΣ

Με αφορμή τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στη Βουλή κατά τη διάρκεια επίκαιρης ερώτησης για το ΒΟΑΚ στις 19-12-2020 διαπιστώνονται τα εξής:
Χρειάστηκαν περίπου 18 μήνες για να παρουσιάσει η κυβέρνηση της ΝΔ το σχεδιασμό της για την υλοποίηση του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης, σχεδιασμό που σύμφωνα με το προεκλογικό της πρόγραμμα είχε έτοιμο πριν από τις εκλογές του 2019.
Χρειάστηκαν περίπου 18 μήνες για να παραδεχτεί η κυβέρνηση της ΝΔ ότι ο σχεδιασμός αυτός είναι τελικά ο ίδιος με αυτόν που παρέλαβε σε πορεία υλοποίησης από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιούλιο του 2019. Ένας σχεδιασμός που ακολουθεί πιστά το ίδιο διαγωνιστικό πλαίσιο και βασίζεται στην προτιμητέα χάραξη λειτουργικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος που ενέκρινε τον Μάρτιο του 2019 ο πρ. Υπουργός Υποδομών Χ. Σπίρτζης.
Για περίπου 18 μήνες και για καθαρά μικροπολιτικούς λόγους τα κυβερνητικά χείλη (των κρητικών βουλευτών της ΝΔ μη εξαιρουμένων) αναλώθηκαν στο πιπίλισμα της ίδιας καραμέλας περί "γονατογραφημάτων", "σκίτσων και πινελιών στον χάρτη" και ανύπαρκτης διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο του νέου Β.Ο.Α.Κ. αγνοώντας τη σύσταση-παράκληση που διατυπώθηκε από το ΣΥΡΙΖΑ αμέσως μόλις ανέλαβε η κυβέρνηση της ΝΔ, να υιοθετηθεί ο υφιστάμενος σχεδιασμός και να προχωρήσει άμεσα η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας το φθινόπωρο του 2019 για την οποία δεν υπήρχε κανένα νομικό κώλυμα.
Τώρα διαψεύδονται παταγωδώς και παραδέχονται και οι ίδιοι δια στόματος του Υφ. Υποδομών κ. Κεφαλογιάννη αυτό που τους ειπώθηκε από την πρώτη στιγμή, ότι "...ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ, το αν θα είναι σύμβαση παραχώρησης, αν θα είναι ΣΔΙΤ, αν θα είναι δημόσιο έργο, δεν γίνεται επειδή κάποιος Υπουργός το αποφασίζει από το κεφάλι του, αλλά γίνεται βάσει συγκεκριμένων μοντέλων, υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές
παράμετροι που θα πρέπει κάποιος να λάβει υπόψη...". Αυτό δηλαδή που πρώτη η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μετά από την εγκληματική αδιαφορία όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, έχοντας την πολιτική βούληση και προς όφελος της τοπικής κοινωνίας δρομολόγησε, για τη διαμόρφωση ενός πλήρους και βιώσιμου σχεδιασμού για το νέο ΒΟΑΚ από Κίσσαμο μέχρι Σητεία με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και χωρίς ανταποδοτικά τέλη για την παραχώρηση από τους ντόπιους κατοίκους.
Την παρουσίαση στην Βουλή των Ελλήνων του κυβερνητικού σχεδιασμού για το έργο ανέλαβε (γιατί άραγε;) ο δεύτερος στην τάξη της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και αναρμόδιος ως προς το χαρτοφυλάκιο του Υφυπουργός Μεταφορών κ. Ι. Κεφαλογιάννης. Όμως στην προσπάθειά του να διαφοροποιήσει τον κυβερνητικό σχεδιασμό από τον σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Υφυπουργός υπέπεσε και σε ανακρίβειες. Σε ό,τι αφορά στη Δυτική Κρήτη:
1) Ανέφερε ότι το τμήμα Χανιά - Κίσσαμος μπαίνει τώρα στο σχεδιασμό ως προαίρεση. Αλήθεια με ποιο διαγωνισμό θα γίνει αυτό; Μήπως ξεχνά ο κ. Υφυπουργός ότι η προαίρεση προβλέπεται στο σχεδιασμό ΣΥΡΙΖΑ, στο διαγωνισμό που έχει ήδη ολοκληρώσει την πρώτη του φάση από το 2019; Μήπως ξεχνά ότι η συμπερίληψη στο έργο παραχώρησης του τμήματος Χανιά - Κίσσαμος ανακοινώθηκε από τον πρ. Υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη στα Χανιά τον Μάρτιο 2019; Και σε κάθε περίπτωση πώς δικαιολογείται η καθυστέρηση ενός και πλέον χρόνου που μεσολάβησε μέχρι η τωρινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών να αποφασίσει να δρομολογήσει την ανάθεση των σχετικών μελετών ωρίμανσης για το τμήμα της προαίρεσης Χανιά - Κίσσαμος;
2) Ανέφερε ότι το τμήμα Σούδα - Αεροδρόμιο Χανίων μπαίνει τώρα στο σχεδιασμό. Αλήθεια σε ποιο διαγωνισμό θα συμπεριληφθεί αυτό όταν κατά τα λεγόμενά του οι διαδικασίες για την ανάθεση σε τεχνικό σύμβουλο της μελέτης του συγκεκριμένου τμήματος ξεκινούν το επόμενο διάστημα. Είναι προφανές ότι το τμήμα αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται στο έργο παραχώρησης Κίσσαμος - Ηράκλειο που έχει ήδη δημοπρατηθεί και η υλοποίησή του παραπέμπεται στο μέλλον.
3) Ανέφερε ότι ο σχεδιασμός για το έργο της παραχώρησης Χανιά - Ηράκλειο προέβλεπε επί ΣΥΡΙΖΑ 472 εκατομμύρια ευρώ χρηματοδοτική συμβολή του ελληνικού δημοσίου ενώ πλέον ο σχεδιασμός της κυβέρνησης βάσει των στοιχείων για το έργο της παραχώρησης Κίσσαμος - Ηράκλειο, είναι στα 800 εκατομμύρια τα οποία θα καλυφθούν από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Αλήθεια πώς ακριβώς θα καλυφθούν τα 800 εκατομμύρια από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης όταν οι δαπάνες στο Ταμείο είναι επιλέξιμες μέχρι το 2026, κατά τα λεγόμενά του ο νέος ΒΟΑΚ στην καλύτερη περίπτωση θα ξεκινήσει στα τέλη του 2023 και οι ετήσιες πληρωμές του ελληνικού δημοσίου για την παραχώρηση προβλέπεται να καταβάλλονται για δεκάδες χρόνια; Η δυνατότητα χρηματοδότησης εναποτίθεται στα έκτακτα κονδύλια της πανδημίας καθιστώντας την επισφαλή και αποδεικνύοντας ακόμη μια φορά ότι κανένας σοβαρός σχεδιασμός δεν υπήρχε από την μεριά της κυβέρνησης για την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης πριν την πανδημία (μόνο επικοινωνιακού τύπου εξαγγελίες για χρηματοδότηση από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που διακρατούσαν οι ευρωπαϊκές τράπεζες ή από τα έσοδα άλλων παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων που ήταν
εξαρχής γνωστό ότι δεν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν). Η μόνη “σίγουρη” χρηματοδότηση που εξαγγέλει η ΝΔ είναι τα γενικευμένα διόδια για όλους τους πολίτες σε ένα νησί που δε διαθέτει εναλλακτικές διαδρομές.
Ας τελειώνει η κοροϊδία. Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για χάσιμο χρόνου. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Χανίων καλεί την κυβέρνηση να καλύψει την καθυστέρηση, που με δική της ευθύνη προξένησε στο έργο για μικροκομματικούς και επικοινωνιακούς λόγους, επιταχύνοντας την υλοποίηση του σχεδιασμού που παρέλαβε, ώστε να ολοκληρωθεί εγκαίρως και σε κάθε περίπτωση το έργο να συμβασιοποιηθεί το αργότερο εντός του 2022. Παράλληλα θα πρέπει να δεσμεύσει την χρηματοδότηση και την ένταξη του έργου Σούδα - αεροδρόμιο στο σχεδιασμό της επόμενης προγραμματικής περιόδου δεδομένου ότι το τμήμα αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται στο έργο παραχώρησης. Τέλος, οφείλει άμεσα να καταθέσει με σαφή και τεχνοκρατικό τρόπο τις πηγές χρηματοδότησης που θα εξασφαλίσουν την ομαλή υλοποίηση και αποπληρωμή του έργου.
ΣΥΡΙΖΑ ΧΑΝΙΩΝ


ΓΡΑΜΒΟΥΣΑ 12 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1823

 Τη νύκτα της 11ης προς 12ης Δεκεμβρίου 1823 (εορτή του Αγίου Σπυρίδωνος) οι επαναστάτες Κρητικοί επιχείρησαν την κατάληψη του απόρθητου φρουρίου της νησίδας Γραμβούσας με σκοπό να αποτελέσει αυτό στρατιωτική βάση για τον Αγώνα και ασφαλές καταφύγιο για τους αμάχους. Εκστρατευτικό σώμα 150 περίπου ανδρών (άλλες πηγές αναφέρουν λιγότερους) με την καθοδήγηση των κρητικών οπλαρχηγών Γεωργίου Παπαδάκη ή Ξέπαπα, Αναγνώστη Παναγιώτου, Μάρκου Μπουζάκη (Μπουζομάρκου), μαζί με άλλους γενναίους οπλαρχηγούς που είχαν κατέβει στην Κρήτη,  τον Παναγή Σουλιώτη από την Ήπειρο, τους Υδραίους αδελφούς Σωσάνη, τον Δημήτριο Δράμαλη από τη Λακωνία αποβιβάστηκαν στη Γραμβούσα. Οδηγό για να ανέβουν στο κάστρο είχαν τον Μιχάλη Μαυράκη από την Κίσσαμο. Οι επαναστάτες αν και κατόρθωσαν να μπουν με σκάλες στο φρούριο, δεν φρόντισαν να εξοντώσουν εγκαίρως την τουρκική φρουρά, με αποτέλεσμα να δεχτούν επίθεση από τους Τούρκους και σχεδόν όλοι να βρουν φρικτό θάνατο. Έπεσαν ηρωικά μαχόμενοι περίπου εκατό αγωνιστές. Η λαϊκή μούσα έχει απαθανατίσει αυτή τη θυσία σε ένα ιστορικό δημοτικό τραγούδι: “Τρεις αντρειωμένοι πορπατούν 'ς την Κρήτη την καϋμένη / σαν αξαδέρφοι κι αδερφοί, σα φίλοι μπιστεμμένοι, / Μ' αυτοί αποφασίσασι Γραμπούσα να πατήσουν [...]”. Έπειτα και η Αντωνούσα Καμπουροπούλα έγραψε με βάση αυτό το γεγονός την πατριωτική τραγωδία “Γεώργιος Παπαδάκης ή η έφοδος της Γραμβούσης” (1847). Σήμερα που εορτάζει η Κίσσαμος τον πολιούχο της Άγιο Σπυρίδωνα, τον θαυματουργό, ας θυμόμαστε και τη θυσία των προγόνων μας στη Γραμβούσα, την 12η Δεκεμβρίου 1823. 
Κωνσταντίνος Φουρναράκης

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

 Προς
Τον Ιερό Κλήρο, τις Μοναστικές Αδελφότητες 
και τον ευσεβή και φιλόθεο λαό των Επαρχιών Κισάμου και Σελίνου 
Σήμερον ο Δεσπότης ράκει σπαργανούται, ο αναφής ως βρέφος»
 (Μεγαλυνάριον Θ  Ὠδῆς Χριστουγέννων)
Αγαπημένα παιδιά της Εκκλησίας μας, 
Ταραγμένα τα φετινά Χριστούγεννα. Πρωτόγνωρες οι συνθήκες της ζωής και οι μέρες του βίου μας. Φόβος, αγωνία, απελπισία, ένταση και αβεβαιότητα κυριαρχούν στην ζωή μας και την παγκόσμια κοινότητα. Η απειλή ενός αόρατου ιού συνέθλιψε τα όνειρα, τσάκισε την ελπίδα, ταπείνωσε την ανθρωπότητα, αποκάλυψε την γύμνια της ανθρώπινης αλαζονείας και υπεροψίας. Οι σκέψεις αδελφού συμπρεσβυτέρου, που γράφηκαν σε ανύποπτο χρόνο, μοιάζουν ως προάγγελος της πραγματικότητας που όλοι μας βιώνουμε. Γράφει ο αγαπητός π. Σπυρίδων Βασιλάκος: «Συμμάχησαν οι συνθήκες, απειλητικά κινήθηκαν, δυναμικά στόχευσαν και λάβωσαν την διάθεση. Το πολεμικό αεροσκάφος μέσων ενημέρωσης βομβάρδισε τις ζωές μας με τις βόμβες της απόγνωσης. Το βλέμματα δεν έλκονται πλέον… Η αγωνία, η ένταση, η ταραχή, σαν σειρήνα πολέμου, έχει πάρει τη θέση των χριστουγεννιάτικων ήχων και συνοδεύουν πιστά τον βαρύ καθημερινό βηματισμό. Πως να τρυπώσεις στην εικόνα της Γέννησής Του; Πως, κρατώντας το μάκτρο της ταραχής, θα κοινωνήσεις την ειρήνη; Ψάχνεις μάταια να βρεις χαραμάδα ελπίδας, για να κλέψεις έστω και μια ακτίνα φωτός. Και εκεί που μέσα στο σκοτάδι ψάχνεις να βεις ωραία πύλη να εισέλθεις, ψηλαφείς μια μικρή θύρα, που είναι στο ιερό βήμα της εορτής μπορεί να σε οδηγήσει. Μπαίνω δειλά σα να πατώ στον ουρανό, στην εικόνα της Γέννησης. Πλησιάζω τον Ιωσήφ και βάζω την ταραχή μου στο μονοπάτι της δικής του, γνωρίζοντας ότι εκεί θα συναντήσει την ειρήνη», καταλήγει ο π. Σπυρίδων. 
Αδελφοί μου, 
Το ζητούμενο των καιρών μας αλλά και κάθε εποχής, είναι ακριβώς αυτό. Εάν επιθυμούμε και εμείς, εάν νιώθουμε την ανάγκη να… «τρυπώσουμε» στην εικόνα της Γέννησης. Εάν ναι, τότε πως; γεννάται το ερώτημα. Ποιος ο τρόπος, ο τόπος και ο δρόμος, που οδηγεί στη βίωση του μυστηρίου των Χριστουγέννων; Καθώς, φαίνεται να λησμονούμε το γεγονός, ότι η Γέννηση του Χριστού βιώνεται μέσα στην πίστη και τη λατρεία της Εκκλησίας και όχι μέσα στην λογική. Η Εκκλησία είναι και γίνεται η Βηθλεέμ, η Φάτνη, στην μήτρα της Οποίας δεν γεννάται μόνο ο Χριστός, προσφέροντας το Πανάχραντο Σώμα Του και το Τίμιο Αίμα του προς «βρώσιν και πόσιν» ζωής αιωνίου, αλλά γεννάται και αναγεννάται πνευματικά και ο άνθρωπος• ο κάθε πιστός που βιώνει την ζωή και τα μυστήρια της Εκκλησίας. Μέσα στην Εκκλησία μας χαρίζει ο Χριστός τον εαυτό Του. Το μεγαλύτερο και πολυτιμότερο δώρο που θα μπορούσε να κάνει ο Θεός για το πλάσμα Του, τον άνθρωπο. Γίνεται η τροφή του κόσμου. «Σώμα και Αίμα Χριστού» κοινωνούμε σε κάθε Θεία Λειτουργία. Το μέγα αυτό μυστήριο της Γέννας του Θεανθρώπου επαναλαμβάνεται αδιάλειπτα, μυστικώ τω τρόπω, στη ζωή της Εκκλησίας. Κάθε Θεία Λειτουργία είναι και μια μυστική βίωση του μυστηρίου της Θείας Γέννησης. Τα Χριστούγεννα, συνεπώς, δεν τα εορτάζουμε άπαξ του έτους, αλλά σε κάθε Θεία Λειτουργία, καθώς κάθε Θεία Λειτουργία είναι Χριστούγεννα, που σημαίνει ένωση οντολογική του πιστού με τον Χριστό. Ιδού, λοιπόν, αδελφοί, ο τόπος και ο τρόπος να μεταμορφώσουμε κάθε μέρα της ζωής μας σε Χριστούγεννα. Να… «τρυπώσουμε» και εμείς στην εικόνα της Γέννησης.
Σ’ αυτή, λοιπόν, την ομιχλώδη και πνιγηρή ατμόσφαιρα των καιρών και των ημερών μας, η εορτή των Χριστουγέννων έρχεται να προσφέρει παρήγορο φως. Να βεβαιώσει ότι ο Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος, για να μείνει εσαεί «μεθ’ ημών». Να πιστοποιήσει, με τον πιο αθόρυβο, αλλά αληθινό τρόπο, ότι ο Θεός δεν μας εγκαταλείπει, έστω και αν συχνά Τον λησμονούμε και συμπεριφερόμαστε σαν να μην υπάρχει. 
Τα Χριστούγεννα μας καλούν να αναθεωρήσουμε τη ζωή μας. Να συνέλθουμε από την ταραχή, την απογοήτευση και την κατάθλιψη. Να προσευχηθούμε για τούς αναγκεμένους αδελφούς μας. Τούς ασθενείς, τούς πονεμένους και κατατρυχομένους από την λοιμική αυτή νόσο• το  Ιατρικό και Νοσηλευτικό προσωπικό της Πατρίδας μας• για όλους εκείνους πού λαμβάνουν αποφάσεις ζωής. Να ανανεώσουμε την πίστη και την πεποίθησή μας ότι ο Χριστός, του Οποίου την έλευση στον κόσμο εορτάζουμε, παραμένει ανάμεσά μας• ότι «τα αδύνατα παρά ανθρώποις δυνατά παρά τω Θεώ εστίν» (Λουκ. 18,27). 
Τα Χριστούγεννα μας καλούν να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς. Να συντονίσουμε τη ζωή μας με το δικό Του θέλημα. Και η προσωπική αυτή αλλαγή αντανακλά πάντοτε ευεργετικά στον κόσμον όλο• τονώνει την αντοχή, ενισχύει την αλληλεγγύη, απαλύνει τον πόνο, ανακουφίζει τη μοναξιά, φέρνει την πολυπόθητη ειρήνη, επιτυγχάνει τη δημιουργικότητα, με τρόπους που συχνά παραμένουν αθέατοι, αλλά που είναι ουσιαστικοί. 
Με αυτό το πνεύμα και διάθεση, εύχομαι εγκαρδίως, αδελφοί μου, να εορτάσουμε τα φετινά Χριστούγεννα, και ο νέος χρόνος να πληρώνει τη ζωή όλων μας με τα δώρα της άπειρης αγάπης του σαρκωθέντος Θεού Λόγου.
Ευφρόσυνα, ευλογημένα, χαρούμενα, ολόφωτα, αληθινά, αιώνια Χριστούγεννα, αδελφοί μου. 

Μετ’ ευχών και πολλής της εν Κυρίω Τεχθέντι αγάπης,
Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΑΣ
† Ο Κισάμου & Σελίνου 
ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΣ

Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2020

ΘΑ ΓΕΜΙΣΟΥΝ ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΥΠΕΡΟΧΕΣ ΜΕΛΩΔΙΕΣ ΑΥΡΙΟ

Η αλλιώτικη αυριανή συναυλία του Δήμου Κισάμου και της Κ.Ε.ΔΗ.Κ με τον Μάνο Μαλαξιανάκη και την πορεία που θα ακολουθήσει στους δρόμους της πόλης. 
Η αυτοκινούμενη συναυλία θα  ξεκινήσει στις 5 το απόγευμα απο την δυτική μεριά της Σκαλίδη θα κάνει όλο την Σκαλίδη, θα κατέβει την Καμπούρη (Άγιο Σπυρίδωνα) θα έλθει πλατεία Τζανακάκη θα περάσει την Περίδου και απο τον δρόμο του Αγίου Νικολάου θα βγει στην Ηρώων Πολυτεχνείου όπου και  θα τερματίσει στην πλατεία Ειρηναίου στο Δημαρχείο. Μετά θα την δείτε ζωντανά απο την σελίδα της Κοινωφελούς επιχείρησης του Δήμου Κισάμου στο F/B.
Χρόνια πολλά.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ

 Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος ανακοινώνει τα εξής: «Όσο η αγάπη γεννά το θαύμα, τόσο ο κόσμος μας θα ομορφαίνει, θα γίνεται καλύτερος και πιο ανθρώπινος. Ένα τέτοιο θαύμα προσφοράς αγάπης και αλληλεγγύης, φιλότιμου και ανθρωπισμού ζούμε τις ημέρες αυτές, καθώς στην έκκληση προσφοράς ζωής που, προ ολίγων ημερών, απεύθυνε η Ι. Μητρόπολις μας για να βοηθηθεί ανήλικο κοριτσάκι που δίνει άνισο αγώνα ζωής, ένα κύμα αγάπης, η δική σας αγάπη και προσφορά, γέμισε τις καρδιές μας ανακουφίζοντας τον ανείπωτο πόνο της οικογένειας της νεαρής ασθενούς. Λιγότερη από μία εβδομάδα ήταν αρκετή για να συγκεντρωθεί το μεγαλύτερο μέρος του ποσού εκ των 15.000€, για την κάλυψη του χειρουργείου, το οποίο πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Συγκινητική η προσφορά προσώπου που επιθυμεί την ανωνυμία του, το οποίο καταβάλλει το υπόλοιπο μέρος του ποσού, για να καλυφθεί το κόστος της επέμβασης. Δυστυχώς, ο Γολγοθάς της οικογένειας συνεχίζεται καθώς, λόγω της εξαιρετικά δύσκολης μορφής αυτής καρκίνου, θα χρειαστούν επιπλέον χημειοθεραπείες. Η οικογένεια παρεκάλεσε όπως μεταφέρουμε προς την αγάπη όλων σας την βαθιά της ευγνωμοσύνη και τις καρδιακές της ευχαριστίες. Συνενώνουμε και τις δικές μας ολόθυμες και ολόψυχες ευχαριστίες προς τα πρόσωπα όλων εσάς που στηρίξατε την ευλογημένη αυτή προσπάθεια. Φορείς, Συλλόγους και Πρόσωπα, τους Ιερείς της Ι. Μητροπόλεως μας, Μέσα Γενικής Ενημερώσεως, (Έντυπα, Ηλεκτρονικά, Διαδικτυακά). Όλους όσους, ο καθένας με τον δικό του μοναδικό και ξεχωριστό τρόπο, γίνατε αιτία το περίσσευμα της δικής σας αγάπης να γεννήσει το θαύμα να δώσει ζωή, να ανακουφίσει τον πόνο, να χαρίσει  χαμόγελα αισιοδοξίας, δύναμης και ελπίδας στην μικρή ασθενή και την οικογένεια της. Μας συγκινήσατε. Καρδιακά σας ευγνωμονούμε. Παρακλητικά σας καλούμε να συνενώσουμε τις προσευχές μας, την άγια ημέρα των Χριστουγέννων αλλά και κάθε μέρα της ζωής μας, να παρακαλέσουμε τον γεννηθέντα Χριστό να χαρίσει την πολυπόθητη υγεία στην κοπέλα αυτή, υπομονή και κουράγιο στην οικογένεια της, δύναμη και παρηγοριά σε κάθε πονεμένο και αναγκεμένο συνάνθρωπο μας. Αυτά τα Χριστούγεννα, παρά τις δυσκολίες και δοκιμασίες των καιρών, ας γίνουν ευκαιρία να τα ζήσουμε αληθινά, ολόφωτα, χαρούμενα, βιωματικά με τον Χριστό να γίνεται το κέντρο της καρδιάς μας.            
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

ΤΟ ΙΝΚΑ ΚΡΗΤΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ ΠΩΣ ΘΑ ΚΑΤΑΓΓΕΙΛΕΤΕ ΤΙΣ ΕΙΣΠΡΑΚΤΙΚΕΣ

Οι εισπρακτικές εταιρείες όλων των τραπεζών δεν διακόπτουν τις ημέρες αυτές, την μικρή περίοδο των Χριστουγέννων.
Σε ημερήσια βάση καλούν περισσότερες από τρεις φορές πρωινές και απογευματινές ώρες από εναλλακτικούς αριθμούς τηλεφώνου κάθε φορά.
Δεν είναι εμφανής μόνο η αναισθησία τους να μην μπορούν να κάνουν υπομονή μερικές μέρες εορτών.
Είναι και η αναισθησία να αντιληφθούν ότι οι πολίτες ήδη έχουν εξαντλήσει τα όρια ψυχολογικής αντοχής, με την διαρκή απειλή της ζωής μας από τον περίφημο κορωνοϊό και τις συνεχείς απαγορεύσεις προσωπικής επικοινωνίας, που έχουν φέρει τον κόσμο σε ένα ζοφερό και σκοτεινό κυριολεκτικά περιβάλλον.
Στις συνθήκες αυτές, όταν κτυπά το τηλέφωνο και το σηκώνεις και το κλείνουν πολλές φορές και το αναζητάς στον Google και σου λέει εισπρακτική, τότε δημιουργείται αφόρητη κατάσταση.
Υπάρχει πρόβλεψη του νόμου για ποινές στις περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων ενοχλήσεων.
Η διαδικασία όταν την ακολουθήσει ο πολίτης επιβάλλεται πρόστιμο στην εταιρεία που παραβαίνει τον νόμο.
Για να επιβληθεί πρόστιμο πρέπει να έχει κρατήσει τους αριθμούς τηλεφώνου και τις ώρες που του τηλεφώνησαν ο πολίτης, να συντάξει ένα έγγραφο με τα στοιχεία λεπτομερώς να το αποστείλει στο 1520 και στην ΤτΕ, και θα ακολουθήσει το πρόστιμο σε βάρος της εταιρείας που ενόχλησε, δεν θα το εισπράξει ο πολίτης.
Για αυτό το ΙΝΚΑ διαθέτει το ειδικό έντυπο που μπορεί να ολοκληρώσει την διαδικασία ΜΗ ΟΧΛΗΣΗΣ μόνος του κάθε πολίτης http://www.inkakritis.gr/com_downloads/library/48.html. Βεβαίως το ΙΝΚΑ υποστηρίζει την διαδικασία σε όλα τα στάδιά της.
Σημειώνουμε πως με την ίδια διαδικασία που τα ΜΜΕ υποστηρίζουν εμφατικά την προστασία μας από τον ιό, και σωστά πράττουν, θα έπρεπε να αναφερθούν έστω ως καλοσυνάτη υπόδειξη και προς τις εισπρακτικές, να παύσουν προσωρινά την δραστηριότητά τους, για τις απαιτήσεις τους από μη ενυπόθηκες απαιτήσεις τους, πιστωτικών καρτών και καταναλωτικών δανείων, μάλιστα ας θυμηθούν ότι αυτά τα ίδια ΜΜΕ διαφήμισαν τις παροχές αυτές στους έχοντες και μη έχοντες την δυνατότητα εξόφλησής τους.

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Δημοτικό σχολείο Καστελίου Κισάμου 1948. Μόλις έχει φτάσει η αμερικανική βοήθεια που βρίσκεται στα χέρια των μαθητών. Δεν ξέρω αν είναι Χριστούγεννα ή μετά αλλά φαίνεται η χαρά στα πρόσωπα των παιδιών για τα δώρα που πήραν μια δύσκολη εποχή. Το σχέδιο Μάρσαλ έφτασε την κατάλληλη στιγμή αφού η χώρα ήταν εκτός από κατεστραμμένη απο τον Β' παγκόσμιο πόλεμο και διχασμένη, με τον εμφύλιο. 
Για την ιστορία το σχολείο, όπως φαίνεται, λειτουργούσε τότε στο χώρο του 1ου Γυμνασίου, σίγουρα θα υπάρχουν σήμερα κάποιοι που είναι στην φωτογραφία παιδιά. Θυμάμαι μόνο τεσσερις από τους έξι δάσκαλους, Κουνελάκης στο τραπέζι, ο Ντεγιαννάκης στην μέση δίπλα του η Θεανώ Πλευράκη και πίσω της, η δασκάλα μου, η κυρία Αριάδνη, δίπλα της είναι ακόμα μια δασκάλα και ο δάσκαλος που θα τον βρούμε στα δεξιά.

ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΠΙΔΗΜΙΑΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ ΣΤΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙ ΚΙΣΣΑΜΟΥ ΤΟ 1823

Την 21 Μαΐου 1823 η “Τερψιχόρη” του αρμοστή της Κρήτης Μανώλη Τομπάζη κατέπλευσε στο κόλπο της Κισσάμου. Η αποβίβαση του Αρμοστή και των στρατιωτών του έγινε πιθανότατα στον Δραπανιά. Από εκεί ο Τομπάζης κατευθύνθηκε στο φρούριο της Κισσάμου για να το καταλάβει. Εκείνους τους μήνες είχε ενσκήψει στο φρούριο της Κισσάμου επιδημία πανούκλας, γι' αυτό και οι πολιορκημένοι Τούρκοι (Μουσουλμάνοι) αναγκάστηκαν να παραδώσουν αμαχητί το φρούριο στον νέο Αρμοστή της Κρήτης. Υπογράφτηκε συμφωνία ανάμεσα στον Τούρκο προύχοντα της Κισσάμου, τον Χατζή Δερβίση Γενίτσαρη και στον Τομπάζη. Η συμφωνία τηρήθηκε κατά γράμμα και οι Τούρκοι του Καστελλίου Κισσάμου μπήκαν στα πλοία και μεταφέρθηκαν ασφαλείς στα Χανιά. Όμως ήταν τόσο μεγάλη η καταστροφή που είχε προξενήσει η πανούκλα, ώστε ολόκληρος ο χώρος γύρω από την κωμόπολη ήταν καλυμμένος με καινούργιους τάφους. Καθώς έφευγαν οι Τούρκοι έριξαν στη θάλασσα και τους νεκρούς τους που δεν είχαν προλάβει να θάψουν, περίπου σαράντα πτώματα.
Την 25η Μαΐου ο Τομπάζης μπήκε στο φρούριο της Κισσάμου και ύψωσε την ελληνική σημαία. Το φρούριο ανήκε πια στους Έλληνες, αλλά ο Τομπάζης έπρεπε να πάρει αυστηρά μέτρα για να μην μεταδοθεί η πανούκλα στον ίδιο, στους στρατιώτες του, και στους Χριστιανούς κατοίκους της περιοχής. Απαγόρευσε στους πάντες να εισέρχονται στα εγκαταλειμμένα σπίτια των Τούρκων. Για να μην αγγίξουν μολυσμένα αντικείμενα. Μερικοί στρατιώτες που δεν υπάκουσαν στη διαταγή, τις πρώτες μέρες, τιμωρήθηκαν αυστηρά. Συγκρότησε επίσης φρουρά υπό την καθοδήγηση του Κισσαμίτη Μαρτιμιανού Περάκη και του Ποριώτη Μιχαήλ Οικονόμου για να επιτηρεί τους στρατιώτες και να τους εμποδίζει να εισέρχονται στα μολυσμένα σπίτια. 
Συνέστησε, τέλος, Υγειονομική Επιτροπή, αποτελούμενη από τον Κισσαμίτη Ευθύμιο Ψαρουδάκη, τον Σφακιανό Νικόλαο Ανδρουλάκη και τον Υδραίο Δημήτριο Κιοσσέ, η οποία συγκέντρωσε όλα τα κινητά πράγματα των Τούρκων και τα έκαψε. Με αυτά τα μέτρα ο Τομπάζης κατόρθωσε να μη μεταδοθεί η αρρώστια στους στρατιώτες του και στους χριστιανούς της Κισσάμου.
Κωσταντίνος Φουρναράκης
Διδάκτωρ Φιλολογίας και πρώην Προϊστάμενος του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης.

ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΚΙΣΑΜΟΥ ΚΑΙ Η ΑΝΑΓΚΗ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΩΝ

Η φωτογραφία απο το νέο ψηφιδωτό* της Κισάμου που έδωσε στην δημοσιότητα η κα Σταυρούλα Μαρκουλάκη κατά την ομιλία της στο Β' Κρητολογικό συνέδριο που έγινε στο Ηράκλειο το 2016 σχετικά με τα ενυπόγραφα ψηφιδωτά της Κισάμου. Το ψηφιδωτό που είναι απο τα καλύτερα που έχουν βρεθεί στην Κίσαμο και περιμένει ακόμα εκεί στο οικόπεδο που βρέθηκε, δυστυχώς, αν και έχει φωτογραφηθεί, οι εργασίες στο συγκεκριμένο οικόπεδο δεν έχουν τελειώσει ακόμα και δεν μπορούν να  δημοσιευτούν. 
Πάντως τον τελευταίο καιρό έχω πάρει στα σοβαρά την υπόθεση ψηφιδωτά Κισάμου και καλό είναι να την πάρουν και όλοι οι κάτοικοι και να απαιτήσουμε να ανοίξουν τα επόμενα χρόνια τα ψηφιδωτά του Κέντρου Υγείας. Η πόλη χρειάζεται να αποκτήσει πρόσωπο και σκοπό επίσκεψης... δυστυχώς τα τελευταία χρόνια η προσπάθεια έπεσε στην χιλιοειπωμένη ιδέα της αποκατάστασης του ιστορικού κέντρου, πότε με προγράμματα, πότε με ιδίους πόρους, πότε με την δημιουργία Mall και άλλων πολλών φαϊνών ιδεών, που δεν πρόκειται να δούμε ποτέ, αν και την χρειάζεται. Αντίθετα τα ψηφιδωτά Κισάμου είναι έτοιμα ή σχεδόν έτοιμα και σίγουρα δεν χρειάζονται τόσα όσα να ξαναστίσουμε ένα κομμάτι της πόλης που ρημάζει με την αδιαφορία μας.
Στο συμπέρασμα της ομιλίας της η κα Σταυρούλα Μαρκουλάκη λέει.. 
......η αποκάλυψη ψηφιδωτών σε ανασκαφές μας της αρχαίας Κυδωνίας και κυρίως της Κισάμου, καθώς και η έρευνα πάνω σ’ αυτά, έχει εμπλουτίσει σημαντικά τον χάρτη που μέχρι πρότινος εμφάνιζε ένα μεγάλο κενό. Η Κίσαμος αποτέλεσε πραγματικά τη μεγάλη έκπληξη. Η αλματώδης ανάπτυξη του λιμανιού της, στο σταυροδρόμι των θαλάσσιων δρόμων της αυτοκρατορίας και η αυξανόμενη ζήτηση του κρασιού, του κρητικού passum, στη Ρώμη και αλλού, δημιούργησαν οικοδομική έκρηξη όχι μόνο στα δημόσια οικοδομήματα ‒στην πλειονότητά τους θέρμες‒, αλλά κυρίως σε πολυτελείς κατοικίες, για να μην μιλήσουμε εδώ για τον τέλειο πολεοδομικό σχεδιασμό, την πλακόστρωτη οδοποιία, την ύδρευση και την αποχέτευση.  Η μεγάλη ανοικοδόμηση και η δημιουργία τοπικής ελίτ διαμόρφωσαν τις συνθήκες για την προσέλκυση περιοδευόντων καλλιτεχνών ή την ίδρυση συντεχνιών από μόνιμους τεχνίτες (ψηφοθέτες) και λόγω αυτού αρχίζουν πλέον να δημιουργούνται τοπικά εργαστήρια, με κοινά χαρακτηριστικά κάποιες φορές για την Κίσαμο και την Κυδωνία.
*το νέο ψηφιδωτό έχει την υπογραφή του Σεραπίωνα του Αλεξανδρινού (Σεραπίων/ Ἀλεξανδρεὺς/ ἐψηφοθέτησεν!  Ενώ τα άλλο στο Κέντρο Υγείας του Μερόπα, (Μερόπας ἐψη/ φοθέτησα).

Αυτά πρέπει να αναδείξουμε και όσο μπορούμε συντομότερα. Η Κίσαμος πρέπει να σταματήσει να είναι ένας αδιάφορο πέρασμα χιλιάδων τουριστών. Μάλιστα αν αυτά που έχουμε τα είχαν άλλα μέρη της Κρήτης θα ήταν δακτυλοδεικτούμενα και σίγουρα σε καλύτερη μοίρα απ ότι εμείς, αντίθετα με μας η προσπάθεια μας καταναλώνεται σε πράγματα που δεν έχουν καμιά σχέση με την ανάπτυξη. Δρομαλάκια και ρουσφετάκια της στιγμής. Βέβαια για να κάνεις όλα αυτά θα πρέπει να αγαπάς τον τόπο σου περισσότερο και απο τον εαυτό σου..

Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020

ΜΕ ΜΑΝΟ ΜΑΛΑΞΙΑΝΑΚΗ ΘΑ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΟΥΜΕ ΠΑΡΑΜΟΝΕΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

 Την Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020 από τις 17.00 και μετά ο Μάνος Μαλαξιανάκης με την παρέα του θα βρεθεί στους κεντρικούς δρόμους της πόλης της Κισάμου, σκορπώντας κέφι και χαρά  σε μικρούς και μεγάλους με μια ξεχωριστή συναυλία που θα διαρκέσει περίπου 2 ώρες, φυσικά στην παρέα μας θα έχουμε και τον  Άγιο Βασίλη
Την εκδήλωση μπορείτε να  την απολαύσετε και διαδικτυακά από τη σελίδα της ΚΕΔΗΚ 
ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΘΑ ΤΙΣ ΠΕΡΑΣΟΥΜΕ ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ .... ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ
 
Εκ του Δήμου Κισάμου

ΙΣΤΟΡΙΚΟΝ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ (Ι.Δ ΑΝΝΟΥΣΑΚΗ)

 Σήμερα δημοσιεύω το Ιστορικό του Αγίου Σπυρίδωνα όπως το έγραψε ο Ιωάννης Αννουσάκης που ευγενώς μας παραχώρησε η οικογένεια Στέλιου Δαρατσιανού, μετά απο παρέμβαση του Κυριάκου Ροδουσάκη.
- Μετά την επανάστασιν του 1821 οι εναπομείναντες χριστιανοί του Καστελλιού, μη υπάρχοντος Ναού να ελειτουργούντο εις Άγιον Αντώνιος και Ιερόν Ναός Γρα Κεράς υπό Μοναχού εποπτεύοντος τα κτήματα της Ιεράς Μονής Γουβερνέτου.
Πρώτος εφημέριος ετοποθετήθη εις Καστέλι ο Ιερεύς Ιωάννης Δ. Αννουσάκης μετατεθείς εκ Μεσογείων Κισάμου κατά το 1850 ο οποίος εκτελούσε και χρέη Αρχιερατικού Επιτρόπου, εις ολόκληρον την περιοχήν. Ούτος ελειτουργούσε με ενοριακόν Ναόν τον τότε μικρόν ναίσκον Αγίου Γεωργίου εις θέσιν Πύργον. Ούτος συγκάλεσε εις σύσκεψιν τους κατοίκους της Κωνοπόλεως και μετά ταύτην εσχηματίσθη Επιτροπή υπό την προεδρίαν του της οποίας μετέσχον οι Ιάκωβος Μαρής και Στέλιος Δαρατσιανός κα, και επεσκέφθη εις Χανιά τον Διοικητήν Πασάν της Περιφέρειας και ητήσατο την παραχώρησιν του μικρού Ναού (νυν μητροπολιτικού) ο οποίος ευρίσκετο εις την περιουσίαν της οικογένειας Μαρή και τον οποίον όμως κατείχε Τούρκος όστις τον είχε μεταβάλει εις στάβλον.
(Ο μικρός παλαιός ιερός ναός του Αγίου Γεωργίου στον Πύργο, τον έριξαν το 1951 και στην θέση του έφτιαξαν τον ναό που υπάρχει και σήμερα. Φωτογραφίες απο τον πρώτο ναό, αλλά και τον μικρό ναό του Αγίου Σπυρίδωνα στο οικόπεδο Μαρή δεν υπάρχουν ή δεν έχουν βρεθεί ακόμα)

Ο Διοικητής Πασάς (μάλλον ο Ναϊλής Πασάς) έχων υπόψιν κάποιαν συνθήκην δια της οποίας εάν Χριστιανικός Ναός ο οποίος ευρίσκετο εις Τουρκική κατοχήν καταλαμβάνετο νυκτός υπό των Χριστιανών και αυτομάτως μεταβέλλετο εις τόπον Χριστιανικής λατρείας τότε οι Τούρκοι δεν είχον πλέον κανένα δικαίωμα επ' αυτού. Τούτο υπέδειξε ο Τούρκος Πασάς εις την επιτροπήν και υπεσχέθη συμπαράστασιν. Πραγματι ο ως ανω Ιερεύς μετα Χριστιανών κατέλαβον νύχτα τον Ναόν ετέλεσαν όρθρου βαθέως Αγιασμόν και ετοποθέτησαν εικόνας. Τότε κατέφτασε ο μέχρι τότε κάτοχος του Ναού τούρκος επυροβόλησε ανεπιτυχώς εναντίων των χριστιανών, εδημιούργησε επεισόδιον και άπαντες ωδηγήθησαν ενώπιον του Πασά όστις απέδωσε τον Ναόν εις τους χριστιανούς.
Κατά την επανάστασιν του 1866 ο Ναός ελεηλατήθηκαι ανηρπάγησαν αι εικόνες. Μετά την καταστολήν της επαναστάσεως οι επανελθόντες Χριστιανοί απεφάσισαν την κατεδάφισιν του και την ανέγερσιν μεγαλυτέρου. Προς τον σκοπόν τούτον ο Ιερεύς Ι.Δ. Αννουσάκης κατέβελε εξ' ιδίου βαλάντιου 6.000 γρόσια και με συνδρομάς των κατοίκων επετεύχθη η ανέγερσις του υπάρχοντος πλην του νάρθηκος, γυναικωνήτου και κωδωνοστασίου υπό του εξ Ακρωτηρίου Αρχιτεχνίτου Καλόρομου. (το όνομα ίσως να μην είναι αυτό, αλλά να ήταν απο τα Καλόρουμα Ακρωτηρίου όπου υπάρχει χωριό με αυτό το όνομα) Οι και σήμερον υπάρχοντες μαρμάρινοι κίονες ελήφθησαν εκ του αρχαίου Ελληνικού θεάτρου ευρισκόμενον εις θέσιν που σήμερα αι οικίαι Αλέξανδρου Παπαδάκη και Γεωργίου Ξηρουχάκη. (Είναι γνωστό στην αρχαιολογία που ήταν το θέατρο και το μέγεθος του μάλιστα στις τελευταίες ανασκαφές βρέθηκαν τα θεμέλια του θεάτρου στον δρόμο δυτικά της νέας πλατείας Κατράκη πρώην ΟΤΕ)
                             ΑΝΘΙΜΟΣ ΛΕΛΕΔΑΚΗΣ 1903-1935
Ο Ναός ενεκαινιάσθη υπό του τότε Επισκόπου Κισάμου Μισαήλ Καλύμνιου περί το 1878-1880!!! (εδώ υπάρχει ένα μικρό λάθος ο Μισαήλ ήταν επίσκοπος Κισάμου απο το 1869-1875, μετά ήταν ο Πανάρετος, μικρή σημασία βέβαια έχει η ημερομηνία, όμως το καμπαναριό φτιάχτηκε τότε, επί Μισαήλ, αφού και οι μάστοροι ήταν Καλύμνιοι που είχε φέρει ο επίσκοπος απο την πατρίδα του, αναφέρεται και απο τον Αντώνη Κατσικανδαράκη. Φωτογραφία του Μισαήλ δεν υπάρχει). 
Το 1915 υπό του τότε Επισκόπου Ανθιμου Λελεδάκη με εκκλησιατικόν συμβούλιον τους Διονύσιος Αννουσάκην Στυλιανόν Πατερομιχελάκην, Γεώργιος Ψαρουδάκην, Αντώνιος Μαρήν, Κυριάκον Δρατσιανόν και με συνδρομάς των κατοίκων προέβη εις δεύτερην επέκτασην του Νάρθηκος, Γυναικωνήτου, Κωδωνοστασίου και εσωτερικού διάκοσμου. (Άμβων, Θρόνος, επιχρυσώματα, και Αγιογραφίαι) 


Όλα τα παραπάνω που αποτελούν ιστορικά στοιχεία απο κάποιον που ενδιαφέρθηκε για την πόλη και τα στοιχεία αυτά συμπληρώνουν το πολύ καλό επετειακό αφιέρωμα για τα 150 χρόνια του Αγίου Σπυρίδωνα, της Ευτυχίας Δεσποτάκη, που δημοσιεύθηκε απο αυτές τις σελίδες σε τρία μέρη το 2015 και μπορείτε να το βρείτε ΕΔΩ και ΕΔΩ και ΕΔΩ.
Με κόκκινο τα σχόλια είναι δικά μου

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΩΡΑ

Τις τελευταίες μέρες υπάρχει μεγάλη ανησυχία σε πολύ κόσμο, θα έλεγα οι περισσότεροι εκμεταλλευόμενοι και το πολιτικό παιχνίδι και αναδεικνύουν το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τις αλλαγές στον αρχαιολογικό νόμο και ιδιαίτερα με τον το άρθρο του μακροχρόνιου δανεισμού. 100 χρόνια θα νοικιάζουμε τα αρχαία μας ώστε να γίνουν πρεσβευτές της χώρας μας, λες και δεν ξέρει όλος ο κόσμος απο που ξεκίνησε ο πολιτισμός και που βρίσκεται θαμμένος ή που εκτίθεται και μπορούν να τον δουν. Χθες μάλιστα διάβασα και μια δήλωση του κ. Παπανδρέου που έκανε και στο υπουργείο κάποτε... και κατάλαβα την λογική τους!!!!!
«Ως υπουργός Πολιτισμού στα νιάτα μου αλλά και ως πρωθυπουργός επισκέφθηκα πολλές φορές όλα τα μουσεία. Στις αποθήκες του αρχαιολογικού μουσείου υπάρχουν άπειρα αρχαιολογικά ευρήματα. Αυτά δεν θα τα δει όχι μόνο ο Έλληνας ή ο τουρίστας αλλά ούτε το φως του ήλιου σε 100 – 200 χρόνια. Άρα αντί να βρίσκονται στις αποθήκες θα είναι πολύ μεγάλη προσφορά στην πατρίδα και τον ελληνισμό να λάμψουν σε άλλα μουσεία μεταδίδοντας το πνεύμα του ελληνισμού και της αρχαίας Ελλάδας σε άλλους λαούς». 
- Η αλήθεια είναι οτι έτσι είναι, οι αποθήκες γέμισαν και δεν πρόκειται να δούμε πολλά απο τα ευρήματα αυτά, βέβαια απο την άλλη όσο αυτά είναι συντηρημένα και τακτοποιημένα θα διασφαλιστούν και μπορούν κάποτε να μπουν σε μια νέα πτέρυγα ή να μπουν σε μια περιοδική έκθεση που ήταν ως και σήμερα οι πρεσβευτές μας. Τώρα τα 50 συν 50 χρόνια είναι πολλά και μάλλον θα τα ξεχάσουμε εκεί... στο τέλος, στις άλλες χώρες. Το 80% των πολιτών δεν συμφωνεί άσχετο αν ΝΔ και ΚΙΝΑΛ ψήφισαν κάτι τέτοιο....
Βέβαια δεν είναι μόνο αυτό που θα πρέπει να μας ανησυχήσει, μιας και για να γίνει ο δανεισμός θα πρέπει να συναινέσουν πολλοί και πολλά, ειδικά συμβούλια, υπουργοί πρωθυπουργοί κλπ,  όμως υπάρχει και μια ακόμα αλλαγή άρθρου που αφορά τα μικρά μουσεία όπου εισάγει μία διάταξη με την οποία λέει οτι μπορεί να διακόπτει τη λειτουργία δημόσιων μουσείων σε περίπτωση που δεν πληρούν κάποιες προϋποθέσεις. Βέβαια δεν ξεκαθαρίσει τις προϋποθέσεις αλλά όλοι ξέρουμε ποιες είναι αυτές.. και αφορά την βιωσιμότητα τους. Σίγουρα χειρότερο απο τον δανεισμό είναι αυτή η διάταξη που μας ακουμπά μιας και ξέρουμε οτι εμείς μπορεί να έχουμε ένα απο τα καλύτερα μικρά Μουσεία της Ελλάδας, αλλά δεν είναι και το χρυσωρυχείο που θέλει η κυβέρνηση, μιας και η λειτουργία του έχει πολλούς άλλους σκοπούς πέραν του κέρδους.
Ας το προσέξει αυτό η Δημοτική αρχή να μην χαθεί ένας πόλος έλξης της πόλης, μιας και όπως όλοι ξέρουμε οτι λίγα είναι αυτά που θα τραβήξουν τον τουρίστα, τον φιλοξενούμενο μας, μέσα στην πόλη. Ως και τώρα το Μουσείο Κισάμου είναι μάλλον ο μοναδικός. Φυσικά αν η πολιτεία θέλει να γίνουμε "τράπεζα" ας κάνει μια προσπάθεια και αυτή να ανοίξουν τα ψηφιδωτά της πόλης που σίγουρα θα επιφέρουν κέρδος και στους δυο..