Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2019

5η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ERASMUS+/KA2

στο Wijchen της Ολλανδίας με τη συμμετοχή του ΓΕΛ Κισάμου
Η πολυπόθητη μέρα έφτασε…
Δευτέρα 11 Νοεμβρίου ξεκινήσαμε το ταξίδι που τόσο περιμέναμε. Ήταν η πέμπτη μετακίνηση στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+/ΚΑ2 με τίτλο “Double sense: Ways With Maths or World Wide Maths” που υλοποιεί τοσχολείο μας, το ΓΕΛ Κισάμου και πραγματοποιήθηκε στο Wijchen της Ολλανδίας. Η oμάδα μας αποτελούνταν από εμάς, τους μαθητές της Β’ Λυκείου, Αθηνά Αθανασάκη, Βασιλική Κουκουράκη, Σπύρο Ειρηνάκη, Κυριάκο Σκουλάκη, Ευτυχία Κοκκινάκη και Κωνσταντίνα Τζωρτζάκη με συνοδούς τις καθηγήτριες E. Φιλιππάκη (υπεύθυνη του project), Κ. Αναγνώστου, Δ. Τσιχλάκη και Β. Αλεξανδράκη.
Τα χαράματα της Δευτέρας, λοιπόν, βρεθήκαμε στο αεροδρόμιο Χανίων, ώστε να προλάβουμε το πρώτο αεροπλάνο για την Αθήνα. Φτάσαμε στο Άμστερνταμ το μεσημεράκι, όπου μας “καλωσόρισαν” η καταχνιά, το κρύο και η βροχή. Η μετάβαση από τους 23ο C της Κρήτης στους 3ο C της Ολλανδίας ήταν απότομη, όμως μπορέσαμε να την αντέξουμε χάρη στον ενθουσιασμό μας για τη γνωριμία μας με ένα τόσο ξένο και μακρινό προορισμό. Περάσαμε το απόγευμα εκείνης της ημέρας τριγυρίζοντας στα σοκάκια και τις πλατείες του Άμστερνταμ. Κάθε στροφή στους δρόμους της μεγαλούπολης και μία έκπληξη! Τα πανέμορφα κλασικά κτήρια και οι μοντέρνες πολυκατοικίες μαζί με τον ποταμό Amstel, που διαπερνά σαν φλέβα την πόλη, αναμειγνύονταν σε ένα θέαμα πρωτόγνωρο για τα δικά μας μάτια.
Αργά το απόγευμα επιβιβαστήκαμε σε διώροφο τρένο για να φτάσουμε στην πόλη Wijchen και το ταξίδι αυτό αποτέλεσε μια ακόμη νέα εμπειρία για τους περισσότερους από εμάς. Οι οικογένειες και οι Oλλανδοί καθηγητές μας περίμεναν στο σταθμό, όπου μας υποδέχτηκαν με θερμά  χαμόγελα. Από την πρώτη κιόλας βραδιά μας πρόσφεραν τυπικές ολλανδικές λιχουδιές, χωρίς όμως να συγκρίνονται με τα ελληνικά πιάτα!
Σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, τα παιδιά που μας φιλοξένησαν αλλά και οι υπόλοιποι μαθητές ήταν πάντα πρόθυμοι να μας βοηθήσουν και να λύσουν τις απορίες μας, οι οποίες ήταν πολλές, δεδομένης της διαφοράς ανάμεσα στον ελληνικό και ολλανδικό τρόπο ζωής.
Την επόμενη μέρα ήταν καιρός για το επίσημο καλωσόρισμα στο σχολείο του Wijchen και της συνάντησης με τους μαθητές από τις υπόλοιπες συμμετέχουσες χώρες. Η πρώτη έκπληξη μας περίμενε, πριν καν πλησιάσουμε στην πύλη του σχολείου, μιας και διαπιστώσαμε ότι θα έπρεπε να φτάνουμε στους προορισμούς μας οδηγώντας ποδήλατο. Η αρχή ήταν δύσκολη, όμως γρήγορα εξοικειωθήκαμε με τους πολυσύχναστους δρόμους και τους πολυάριθμους κανόνες που έπρεπε να ακολουθούμε και καταλάβαμε γιατί το ποδήλατο είναι τόσο αγαπητό μέσο μεταφοράς σε πολλές χώρες του κόσμου. Τα τοπία που αντικρίσαμε ήταν μαγευτικά και ακόμα πιο ευχάριστο ήταν πως δεν υπήρχε η συνηθισμένη βουή και η ταλαιπωρία των αυτοκινητόδρομων.
Η μεγαλύτερη όμως έκπληξη της εβδομάδας ήταν το oλλανδικό σχολείο.
Ένα σχολείο πανέμορφο, τεράστιο για τα δικά μας δεδομένα, που στεγάζει πάνω από 1200 μαθητές και καθηγητές. Αυλές με χώρους στάθμευσης για τα ποδήλατα, παγκάκια και γήπεδα περιτριγύριζαν τους χώρους διδασκαλίας. Το εσωτερικό ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακό. Μόλις έμπαινες σε καλωσόριζε μια τεράστια αίθουσα η οποία διέθετε μια καφετέρια με δεκάδες τραπέζια, όπου μαθητές μπορούσαν να φάνε το μεσημεριανό τους και πολυάριθμες σειρές με ντουλάπια για να κλειδώνουν τα προσωπικά τους αντικείμενα. Μια εσωτερική γέφυρα ένωνε τις δύο πλευρές του δεύτερου ορόφου, όπου βρίσκονταν οι αίθουσες διδασκαλίας. Το κάθε μάθημα γινόταν σε ξεχωριστή τάξη, ειδικά εξοπλισμένη για τις ανάγκες του μαθήματος. Ακόμα, υπήρχαν αίθουσες και για άλλες δραστηριότητες, όπως αίθουσα αναψυχής και κινηματογράφου, βιβλιοθήκη και σκηνή για θέατρο, αίθουσες καλών τεχνών, εργαστήρια φυσικής και ρομποτικής. 
Ξεκινήσαμε τις εργασίες του προγράμματος στο αμφιθέατρο του σχολείου και συνεχίσαμε στα διάφορα γραφεία που είναι διασκορπισμένα σε όλη την έκταση του κτηρίου, ώστε να μπορούν οι μαθητές να μελετούν, όποτε θελήσουν. Πρώτη ‘’εργασία‘’ ήταν ένα παιχνίδι - κουίζ που σκοπό είχε να εξετάσει τις γνώσεις μας για την Ολλανδία. Προς μεγάλη μας χαρά, καταφέραμε να κερδίσουμε τη δεύτερη θέση! Οι διακρίσεις όμως δεν σταμάτησαν εκεί, αφού την επόμενη μέρα σε ένα φωτογραφικό παιχνίδι-ξενάγηση στην πόλη του Rotterdam, οι Eλληνίδες καθηγήτριες αναδείχθηκαν η καλύτερη ομάδα. Βέβαια, δεν είχαν όλες οι εργασίες μας τη φύση παιχνιδιού. Κύριο θέμα της συνάντησης στην Ολλανδία ήταν η γνωριμία μας με διάφορες γέφυρες. Έτσι, μετά από επίσκεψη στις τοπικές γέφυρες φτιάξαμε και εμείς τα δικά μας μοντέλα χρησιμοποιώντας το λογισμικό GeoGebra, με την βοήθεια συναρτήσεων και γεωμετρικών σχημάτων. Ακόμα, μέρος της δουλειάς που κάναμε ήταν, με το ίδιο λογισμικό, να δημιουργήσουμε μοτίβα εμπνευσμένα από αυτά του διάσημου Ολλανδού ζωγράφου Escher. Πέρα από αυτά, στην αίθουσα καλλιτεχνικών, με την καθοδήγηση του Oλλανδού καθηγητή τέχνης, προσπαθήσαμε και δημιουργήσαμε έργα παρόμοια με αυτά του ζωγράφου Piet Mondrian, ο οποίος χρησιμοποιούσε απλά γεωμετρικά σχήματα και κυρίως τα τρία βασικά χρώματα (κόκκινο, μπλε, κίτρινο).
Πολύ ευχάριστες ήταν επίσης, οι βόλτες στις τρεις πόλεις που είχαμε την χαρά να επισκεφτούμε. Το Wijchen ήταν μια μικρή πόλη, από την οποία όμως δεν έλειπε τίποτα ουσιαστικό. Ιδιαίτερα όμορφη ήταν η κεντρική πλατεία, η οποία ήταν ήδη στολισμένη σε Χριστουγεννιάτικους τόνους.
Το Nijmegen, μια κοντινή πόλη στην οποία περάσαμε αρκετές από τις ώρες μας, ήταν σαφώς μεγαλύτερη. Όλοι οι δρόμοι ήταν γεμάτοι πολυώροφες πολυκατοικίες, επιβλητικά κλασικά κτήρια και φυσικά, αμέτρητα μαγαζιά, στα οποία μάλλον μπήκαμε περισσότερες φορές απ’ ότι θα έπρεπε! Είχε ακόμη, ένα τεράστιο παγοδρόμιο στο οποίο όλοι οι μαθητές κάναμε μαζί πατινάζ - όσοι μπορούσαν τουλάχιστον! Οι υπόλοιποι, μετά από αρκετά πεσίματα στον πάγο, αρκεστήκαμε στο να βλέπουμε τους πιο έμπειρους. Ο τρίτος και πιο μακρινός προορισμός ήταν το Rotterdam. Μια μεγάλη, μοντέρνα πόλη, γνωστή για το λιμάνι της, το μεγαλύτερο στην Ευρώπη. 
Μπορέσαμε μάλιστα να το γυρίσουμε, επιβιβασμένοι σε ένα μικρό πλοίο και φυσικά περάσαμε κάτω από τη γέφυρα Erasmus. Η αρχιτεκτονική των κτηρίων ήταν κάτι τόσο διαφορετικό από ό,τι είχαμε δει μέχρι τότε, που σίγουρα δεν θα ξεχαστεί εύκολα.
Η εβδομάδα πέρασε σαν αστραπή και πριν καν το καταλάβουμε έφτασε ηΠαρασκευή και η ώρα που έπρεπε να πούμε “αντίο”. Σε μια χώρα γεμάτη από ποτάμια, το αποχαιρετιστήριο γεύμα δεν ταίριαζε να γίνει πουθενά αλλού, παρά σε μια ακόμα πλωτή ξενάγηση στον ποταμό Waal! Όλοι μας ενθουσιαστήκαμε από το μενού του πλοίου, το οποίο περιλάμβανε κρέπες συνοδευόμενες με ό,τι τραβούσε η όρεξή μας. Προσπαθήσαμε μάλιστα, να σπάσουμε το ρεκόρ του εστιατορίου, που ήταν 15 κρέπες, χωρίς όμως μεγάλη επιτυχία!
Η αναχώρησή μας έγινε νωρίς το πρωί του Σαββάτου και η συναισθηματική φόρτιση ήταν έντονη. Είναι βέβαιο πως οι εμπειρίες και οι ομορφιές της Ολλανδίας δεν θα σβηστούν εύκολα από τη μνήμη μας. Καθώς το αεροπλάνο απογειωνόταν όλοι μας νιώθαμε απέραντη χαρά και ευγνωμοσύνη για την ευκαιρία που μας δόθηκε να επισκεφτούμε αυτή τη χώρα. Μακάρι αυτή η συνάντηση να είχε διαρκέσει λίγο ακόμα...
Και τώρα, έχοντας επιστρέψει στην καθημερινότητά μας και αναπολώντας ημέρες και στιγμές, στο μυαλό μας έρχονται τα λόγια του Ν. Καζαντζάκη: “Να γυρίζεις τη γης, να βλέπεις – να βλέπεις- και να μην χορταίνεις- καινούργια χώματα και θάλασσες κι ανθρώπους και ιδέες, και να τα βλέπεις όλα για πρώτη φορά, να τα βλέπεις όλα σα για τελευταία φορά, με μακρόσυρτη ματιά… τούτη η αλχημεία της καρδιάς, είναι, θαρρώ
μια μεγάλη, αντάξια του ανθρώπου ηδονή.”
Αθηνά Αθανασάκη, Βασιλική Κουκουράκη

1η ΔΕΚΕΜΒΡΗ 1913 Η ΜΕΓΑΛΗ ΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Ιεροί παππούδες,
Σκιές να γίνετε, παλεύουνε πολλοί, μα μην πικραίνεστε. Όσο και να παλεύουνε, ο κόπος τους στου ανέμου τα γυρίσματα και στου γιαλού τα κύματα, σβήνει και χάνεται. Και της πατημασιάς σας τ’ αποτύπωμα, με ύπουλη μανία, πασχίζουνε να σβήσουνε. Μάταια όμως. Τα χέρια και τ’ ακράνυχά τους γδέρνουνε και κόμποι απ’ το αίμα τους στη γη σταλάζουν. Μα εκείνη, ώρα δε χάνει και τις μιαρές σταλιές τις αποδιώχνει, το άλλο, το άγιο αίμα, μη μολύνουν. Αυτό, που με της μάνας τη στοργή, κρατά στον κόρφο της σα θησαυρό και το φυλάει.
Ιεροί παππούδες,
Μην πικραίνεστε. Γιατί, πολλοί είναι κι όσοι δεν ξεχνούνε. Κι είναι πολλές οι νιες ψυχές που στην αθιβολή σας μόνο, αστράφτουνε και κεραυνούς τα μάθια τους γεννούνε. Κι ορκίζονται πως άξια, την ώρα της ευθύνης, θα σταθούνε.
Ιεροί παππούδες,
Μην πικραίνεστε. Τα ό,τι εκάματε κι εδώσατε, γραμμένα αιώνια. Όχι μονάχα στα βιβλία, μα παντού, σε κάθε σπιθαμή του τόπου που μας έτυχε πατρίδα να νογούμε. Βράχοι, δρυγιάδες, φάραγγες και νερομάνες, βοτάνια στη Μαδάρα και διπλογυρισμένοι ανθοί στου κάμπου τα περβόλια, για σας, σπορά του Διγενή, διηγούνται! Εσάς καλολογούνε!
(Ξημερώματα 1ης Δεκεμβρίου 2019, 106 χρόνια μετά...)
Γιάννης Μυλωνάκης

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ ΚΡΗΤΗΣ 2019

Γράφει ο Εμμανουήλ Μαρινάκης*
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε για Πέμπτη φορά το Συνέδριο για το Αρχαιολογικό Έργο στην Κρήτη, μεταξύ 21-24 Νοεμβρίου 2019 . Πρόκειται για έναν θεσμό που ξεκίνησε το 2008 και διεξάγεται κάθε τρία χρόνια στο Ρέθυμνο (στο Σπίτι του Πολιτισμού), με τη συνεργασία των Εφορειών Αρχαιοτήτων του νησιού και του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης . 
Παρουσιάζεται κάθε φορά η αρχαιολογική δραστηριότητα που έλαβε χώρα στο νησί κατά την τελευταία τριετία, εν προκειμένω μεταξύ των ετών 2017-2019. Στο συνέδριο επιδιώκεται η επίτευξη διεπιστημονικών προσεγγίσεων, γι’ αυτό και συμμετέχουν διακεκριμένοι μελετητές από διάφορους επιστημονικούς τομείς που συνδέονται με την αρχαιολογία. Στόχος των εισηγητών είναι να ερμηνεύσουν, να ταξινομήσουν και να χρονολογήσουν καλύτερα τις προς μελέτη αρχαιότητες, ώστε αυτές να τις καταστήσουν γνωστές, όχι μόνο στους ειδικούς, αλλά και στο ευρύτερο κοινό. 
Οι παραδοσιακές αρχαιολογικές μέθοδοι τεκμηρίωσης περιλαμβάνουν την ανάλυση των οικιστικών φάσεων, της στρωματογραφίας, της τυπολογίας της κεραμικής και των εικονογραφικών παραλλήλων μέσω συγκρίσεων. Παράλληλα όμως παρουσιάζονται και οι σύγχρονες τεχνολογικές καινοτομίες, που αφορούν κυρίως: 
α) στη συντήρηση, προστασία και αποκατάσταση των μνημείων, καθώς και στην ανάλυση της χημικής σύστασης τους, 
β) στον εντοπισμό νέων αρχαιολογικών θέσεων μέσω της γεωφυσικής επισκόπησης του εδάφους και στην ψηφιακή αναπαράσταση της τοπογραφίας (3D). 
Σε αγαστή συνεργασία με τους αρχαιολόγους βρίσκονται οι συντηρητές, οι αρχιτέκτονες, οι μηχανικοί, οι ειδικοί στην πληροφορική (στις εφαρμογές GPS κ.ά.) και στον τεχνικό-εργαστηριακό εξοπλισμό (π.χ. οι γεωφυσικοί και οι χημικοί). 
Κατά την 1η ημέρα του συνεδρίου παρουσιάστηκαν οι δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Κρήτης, των Εφορειών Αρχαιοτήτων και των Αρχαιολογικών Μουσείων. Παράλληλα με τις ανασκαφές πεδίου δημοσιοποιήθηκαν επίσης οι πρόσφατες έρευνες στους τομείς της Σπηλαιολογίας και των Ενάλιων Αρχαιοτήτων. Σε ειδική συνεδρία παρουσιάστηκαν οι αναρτημένες-επιτοίχιες ανακοινώσεις, σε αρκετές από τις οποίες συμμετείχαν ερευνητικές ομάδες.

 Σημαντική είναι επίσης η δράση των ξένων αρχαιολογικών σχολών που δραστηριοποιούνται στην Κρήτη, με κυριότερη την Ιταλική Σχολή, η οποία ανασκάπτει συστηματικά, κυρίως την αρχαία Γόρτυνα και τη Φαιστό στην Μεσαρά. Η Βρετανική σχολή αντίστοιχα διεξάγει έρευνες στην Κνωσό, ενώ οι Αμερικάνοι και οι Γάλλοι κυρίως στην Ανατολική Κρήτη. Μέσα από τις εισηγήσεις τους οι ξένοι αρχαιολόγοι εκφράζουν πάντα την αγάπη τους για την Κρήτη και την αφοσίωσή τους στον ελληνικό πολιτισμό. 
Οι συστηματικές ανασκαφές συνεχίζουν να επιφυλάσσουν αρκετές εκπλήξεις (π.χ. της Ελεύθερνας , με πρωτεργάτη τον καθηγητή Ν. Σταμπολίδη, της Γαύδου, με υπεύθυνη την καθηγήτρια Κ. Κόπακα, του Ονιθέ Ρεθύμνης, του Πετρά Σητείας, των Βώρων, της Οξάς κ.ά.) . Παράλληλα  παρουσιάστηκαν και ορισμένες σωστικές ανασκαφές στο πλαίσιο τεχνικών έργων υποδομών . Σε ολόκληρη την Κρήτη αποκαλύπτονται διάφορες οικιστικές, λατρευτικές και ταφικές εγκαταστάσεις από τα μινωικά μέχρι τα ύστερα βυζαντινά χρόνια, προσθέτοντας νέες ψηφίδες γνώσης στον αστείρευτο πολιτιστικό πλούτο του νησιού. Αποκαθίστανται επίσης σταδιακά τα ορατά μεσαιωνικά και νεότερα εκκλησιαστικά ή οχυρωματικά μνημεία, κυρίως μέσω των χρηματοδοτήσεων του ΕΣΠΑ και των εθνικών πόρων. 
Κατά την τελευταία μέρα του Συνεδρίου, την Κυριακή 24-11, οι ανακοινώσεις αφορούσαν αρχικά την Ανατολική και ακολούθως την Δυτική Κρήτη. 
Από την Κίσαμο συμμετείχαν οι αρχαιολόγοι: 
α)  Νεκτάριος Πατεράκης, με θέμα: «Ανασκαφή κοιμητηρίου βυζαντινών χρόνων στον οικισμό Τσουρουνιανά Κισάμου το 2018». Κατά τις εργασίες διάνοιξης δρόμου προς το Λαφονήσι αποκαλύφθηκαν 156 κιβωτιόσχημοι τάφοι της β’ βυζαντινής περιόδου (961-1204 μ.Χ.). 
β) Εμμανουήλ Μαρινάκης, με το θέμα: «Προκαταρκτική παρουσίαση της νομισματικής παραγωγής της αρχαίας Απτέρας.». Πρόκειται για ένα πρώτο στάδιο της μεταδιδακτορικής του έρευνας, που έχει ως στόχο την καταγραφή των νομισμάτων της Απτέρας, που φυλάσσονται σε Μουσεία και συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Θέματα σχετικά με την Κίσαμο ακούστηκαν και σε διάφορες άλλες ομιλίες. Ο σπηλαιολόγος Λιακόπουλος Ηλίας αναφέρθηκε στις αυτοψίες της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας σε αρκετά σπήλαια των Νομών Χανίων και Ρεθύμνου. Ανάμεσά τους ερευνήθηκαν εκ νέου ο Ελληνόσπηλιος στα Αφράτα και ο Ριζόσπηλιος στα Νοπήγεια. 
Ο αρχαιολόγος Αθ. Μαϊλης παρουσίασε τις πρόσφατες δραστηριότητες της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων στον τομέα των βυζαντινών μνημείων. Ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγεται και ο εντοπισμός των ερειπίων μιας νέας παλαιοχριστιανικής Βασιλικής στο Καστέλλι Κισάμου (μάλιστα τις εργασίες αποκάλυψης του μνημείου επέβλεπε ο Κισαμίτης αρχαιολόγος Ι. Φαντάκης).  
Η αρχαιολόγος Νικολέττα Πύρρου εξέτασε τον τοιχογραφικό διάκοσμο του Ι.Ν. Σωτήρος Χριστού στο Κεφάλι Κισάμου (1319-1320). Επικεντρώθηκε στην απεικόνιση σκηνών του βίου του καθολικού Αγίου Μαρτίνου, ως στοιχείο που μαρτυρεί την διάδοση δυτικών επιδράσεων στην Βενετοκρατούμενη Κρήτη. 
Όσον αφορά ευρύτερα τον Νομό Χανίων, οι αρχαιολόγοι Πρωτοπαπαδάκη Ευτ. και Κατάκη Ευθ. αναφέρθηκαν στις ομιλίες τους σε πρόσφατες σωστικές ανασκαφές εντός της πόλης των Χανίων (αρχαία Κυδωνία). Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το εργαστήριο ρωμαϊκής κεραμικής στη Γεωργιούπολη Χανίων, το οποίο παρουσίασαν οι αρχαιολόγοι Μιλιδάκης Μιχ.- Μαραγκουδάκης Νικ. 
Επιπροσθέτως, στον τομέα της συντήρησης αρχαιοτήτων, εντύπωση προκάλεσε σίγουρα η αποκατάστασης σε κοινή λίθινη βάση, του συντάγματος  αγαλματίων Αρτέμιδος και Απόλλωνα από την αρχαία Απτέρα (την επιμέλεια είχε η συντηρήτρια Ανδρουλάκη Θεανώ με τις συνεργάτιδές της). 
Την μεγαλύτερη όμως έκπληξη επεφύλασσε για το κλείσιμο του Συνεδρίου ο αρχαιολόγος και πρώην προϊστάμενος της Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Χανίων, Μιχ. Ανδριανάκης. Παρουσιάζοντας μια διπλή εικόνα (Παναγίας Οδηγήτριας και Αγίας Αικατερίνης) από τον Τσιβαρά Αποκορώνου, η οποία συντηρήθηκε πρόσφατα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις να πρόκειται για νεανικό, ανυπόγραφο έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, λόγω της τεχνοτροπίας. 
Ακολούθησαν στο κλείσιμο του Συνεδρίου κάποια συμπεράσματα. Σημαντική κρίνεται η παρουσία στο Συνέδριο της διατελέσασας επί σειρά ετών Γενικής Γραμματέως του Υπουργείου Πολιτισμού, κ. Μαρίας Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη, η οποία δείχνει έμπρακτα το ενδιαφέρον της για την προώθηση των αρχαιολογικών ζητημάτων που απασχολούν την Κρήτη. 
Σαφώς έχουν γίνει αρκετά σημαντικά βήματα στον τομέα της ανάδειξης των αρχαιολογικών θησαυρών της κρητικής γης, μένουν όμως πολλά να γίνουν ακόμα, τα οποία ελπίζουμε σταδιακά να δρομολογηθούν με τη συνεργασία των αρμοδίων φορέων, την εξεύρεση χρηματοδοτήσεων και την αποφυγή γραφειοκρατικών κωλυμάτων. Σημαντική θα είναι προσεχώς η αποπεράτωση του Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων, ενώ πιο μακροπρόθεσμη η έναρξη του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου. Επιτακτική είναι σίγουρα η ανάδειξη των βενετικών επαύλεων και πολλών άλλων μνημείων που κινδυνεύουν από τη φθορά του χρόνου. 


*Ο Εμμανουήλ Μαρινάκης είναι δρ. Κλασικής Αρχαιολογίας. 
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα του Συνεδρίου έχουν αναρτηθεί από την Οργανωτική Επιτροπή στον ιστότοπο: http://www.history-archaeology.uoc.gr/drastiriotites-kai-ereyna/synedria-symposia/pagkritia-epistimoniki-synantisi-archaiologiko-ergo-stin-kriti/

Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2019

ΔΑΚΟΚΤΟΝΙΑ 2019: ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΥΘΥΝΕΣ...

Γράφει ο Κωνσταντίνος Σ. Χαρτζουλάκης
Οι ελαιοπαραγωγοί και η οικονομία της Κρήτης έχασαν φέτος πάνω από 120 εκατομμύρια ευρώ, που δεν θα αργήσει να φανεί στην αγορά, πέρα από την έλλειψη ποιοτικού ελαιολάδου για την τυποποίηση, εξαγωγές, κλπ. Κάποιοι μιλούν για αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής (!), άλλοι ότι τα παίρνουν οι υπάλληλοι (!), άλλοι για το γλοιοσπόριο (!) και οι αρμόδιοι … σιωπούν αν και γνωρίζουν τι έφταιξε. Το ΥΠΑΑΤ και το Υπ. Οικονομικών οφείλουν να γνωρίζουν τη σχέση κόστους/ωφέλειας από τη σωστή εφαρμογή της δακοκτονίας σε κάθε ελαιοπαραγωγική περιφέρεια της χώρας. Οι λιγότεροι ψεκασμοί πρέπει να είναι ο στόχος λόγω ορθολογικής διαχείρισης, αλλά όταν περιορίζονται εξ αρχής λόγω προϋπολογισμού, τότε η αναβολή ψεκασμών προκειμένου να μην ξεπεραστεί ο προϋπολογισμός, μπορεί να οδηγήσει σε ετεροχρονισμένη και λάθος καταπολέμηση με ολέθρια αποτελέσματα.
Κάποιοι ολιγώρησαν, από άγνοια ή αδιαφορία δεν έχει σημασία, ο διαγωνισμός για την προμήθεια φαρμάκων που έγινε τον Φεβρουάριο, ολοκληρώθηκε το τέλος Σεπτέμβριο, και δεν υπήρχαν τα φάρμακα όταν έπρεπε να γίνει ο 4ος ψεκασμός. 
Κάποιοι δεν έλαβαν υπόψη τα αποτελέσματα της έρευνας για την ανθεκτικότητα του δάκου στις δραστικές ουσίες των φυτοφαρμάκων αλλά τη διάρκεια ελκυστικότητας της πρωτεΐνης  που προμηθεύτηκε το ΥΠΑΑΤ.
Κάποιοι αγνοούν ότι ο δάκος δεν λαμβάνει υπόψη του τα μνημόνια, την οικονομική κρίση και τη γραφειοκρατία και περικόπτουν τις δαπάνες (προσωπικού και υλικών) και τον αριθμό των δολωματικών ψεκασμών οριζόντια στη χώρα, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες κλιματολογικές συνθήκες κάθε περιφέρειας.  
Κάποιοι δεν ενέκριναν την εφαρμογή της τεχνολογίας (τοποθέτηση και παρακολούθηση παγίδων, καταγραφή ίχνους ψεκασμών, κλπ), ώστε να υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία, αν και εφαρμόζεται με πλήρη επιτυχία σε πολλές ελαιοκομικές περιοχές της χώρας.
Κάποιοι σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο δεν κινητοποιήθηκαν από τις αρχές Σεπτεμβρίου που η αύξηση του δακοπληθυσμού ήταν ραγδαία, ως όφειλαν, για να ενημερώσουν αλλά και να καθοδηγήσουν τους παραγωγούς και τις γεωτεχνικές επιχειρήσεις.
Για την εφαρμογή της δακοκτονίας στην Κρήτη το 2019 δαπανήθηκε το ποσό των 7.947.300 €. Για μόλις 3.000.000 € παραπάνω που θα κόστιζε η σωστή εφαρμογή της δακοκτονίας, χάσαμε το ποσό που δαπανήθηκε μαζί με τα τουλάχιστον 120.000.000 € λόγω μείωσης της ποσότητας (πτώση καρπού) και υποβάθμισης της ποιότητας του ελαιολάδου (υψηλή οξύτητα και όχι μόνο). 
Υπάρχουν ευθύνες. Και αν δεν αποδοθούν κάθε επόμενη χρονιά μπορεί δυστυχώς να είναι χειρότερη.

ΑΣΠΑΛΑΘΟΣ -ΝΕΟΣ ΚΙΣΑΜΙΚΟΣ ΣΗΜΕΡΑ

Το νέο μεταφορικό μέσο του Νέου Κισαμικού... δωρεά απο γνωστούς επιχειρηματίες της πόλης.
Καλοτάξιδο και τον ευχαριστούμε...
Ο Νέος Κισαμικός παίζει σήμερα στην Αγιά Μαρίνα στις 15.00 για μια θέση στη Β΄κατηγορία Χανίων....

ΕΝΑ ΣΕΙΣΜΟΓΡΑΦΟ ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ

Οι 6 σεισμογράφοι του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών στον Νομό Χανίων. Χανιά, Βάμος, Βαρύπετρο, Παλαιόχωρα, Γάυδος και Ροδοπού. Θεωρώ οτι με λίγη πίεση θα πρέπει να βάλουμε (απαιτήσουμε) και ένα στη Φαλάσαρνα. Η θαλάσσια περιοχή δυτικά της Κρήτης είναι μια απο τις ποιο σεισμογενείς περιοχές της Ελλάδος....

ΑΝΟΙΓΕΙ ΠΟΡΤΑ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

...για να αποζημιωθούν οι παραγωγοί σε Φαλάσαρνα και Λαφονήσι που έπαθαν ζημίες στα πάγια και στις καλλιέργειες τους λόγω της κακοκαιρίας...για τον Δάκο ξεκαθάρισε οτι πρέπει να αποδείξουμε τα αυτονόητα...υπάρχει κλιματική αλλαγή; 
Να τι δήλωσε στην βουλή σε ερώτηση ελαιοπαραγωγών απο το Ηρακλείο
- Η ζημία από τον δάκο δε αποζημιώνεται ούτε από τον ΕΛΓΑ ούτε από τα ΠΣΕΑ, ξεκαθάρισε ο Μάκης Βορίδης, απαντώντας στη Βουλή, εν αντιθέσει με τις αποζημιώσεις σε καλλιέργειες και ελαιόδεντρα, λόγω κακοκαιρίας.
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης τόνισε ότι θα πρέπει να εξακριβωθεί αν οι καιρικές συνθήκες συνέβαλαν στο να αναπτυχθεί ο δάκος σε τέτοιο βαθμό που δεν μπορούσε να αντιμετωπιστεί με δακοκτονία. Ο μόνος τρόπος δηλαδή για να αποζημιωθούν παραγωγοί από ζημιές λόγω δάκου, είναι να συνδεθεί η κλιματική αλλαγή με την αποτυχία αντιμετώπισής του.
ΠΗΓΗ

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ

 Γενική Συνέλευση και  διενέργεια αρχαιρεσιών για εκλογή νέου διοικητικού συμβουλίου του Φιλολογικού συλλόγου "Κισαμικός" έγιναν στα γραφεία τους στη μικρή βιβλιοθήκη (Σκαλίδη 58) στην Κίσαμο. 
Για το νέο ΔΣ εκλέχτηκαν οι Αννουσάκη Άννα, Αποστολάκη Ελευθερία, Γεωργακάκη Ελένη, Γεωργακάκη Ινώ, Κυριτσάκης Κων/νος, Πέτσκου Βασιλική και Χαρτζουλάκης Κων/νος, με αναπληρωματικό μέλος την Παπαδάκη Αικατερίνη.

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Στα "κάγκελα" και ο δήμαρχος κ. Μυλωνάκης αλλά και ο επικεφαλής (μόνος και ακούραστος) της ελάσσονος αντιπολίτευσης του Δήμου Κισάμου Γιώργος Φραγκιουδάκης. Στα Λύκεια για να ακούσουν τους ειδικούς... 
Είναι απο τις όμορφες στιγμές της αυτοδιοίκησης που η συνεργασία και το συνεχές ενδιαφέρον για τα κοινά άλυτα θέματα του Δήμου μας... φέρνουν και χαμόγελα. 
Ο Δήμος χρειάζεται τέτοιες στιγμές και ιδιαίτερα αυτοί που εκλέχτηκαν να μας βγάλουν απο το χρόνια προβλήματα μας... φυσικά και οι πολίτες διψούν για αλήθειες, για αποτελεσματικότητα, για έργα, και χαίρονται διπλά όταν βλέπουν τέτοιες στιγμές.

ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ....

Από τα καλύτερα παιδιά της πιάτσας -παλιάς αγοράς -ο Γιώργος απο σήμερα ανήκει στο κλαμπ των παντρεμένων. Να ζήσετε και καλούς απογόνους...

ΧΩΡΙΣ ΝΕΡΟ ΜΑΛΑΘΥΡΟΣ ΚΑΙ ΣΦΑΚΟΠΗΓΑΔΙ

Ο Δήμος Κισάμου ενημερώνει τους δημότες ότι την Δευτέρα 2/12 και Τρίτη 3/12 , θα πραγματοποιηθεί διακοπή νερού στο υδρευτικό δίκτυο Μαλαθύρου και Σφακοπηγαδίου λόγω εργασιών που θα πραγματοποιηθούν στο αντλιοστάσιο Μαλαθύρου.

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΛΙΑΣ 2019

  Ελιά και Λάδι στην Κρήτη
Περιβάλλον: Οι ελαιώνες καλύπτουν το ¼ της επιφάνειας της Κρήτης και αποτελούν το φυσικό δάσος της, με όλες τις ευνοϊκές  επιδράσεις τους στο κοινωνικό περιβάλλον αλλά και ο ρόλος τους στην αποτροπή της κλιματικής αλλαγής. Επομένως είναι απαραίτητη η  προστασία και διατήρηση τους ιδίως στις δύσβατες και  επικλινείς περιοχές όπου λόγω υψηλότερου κόστους καλλιέργειας αρχίζουν να εγκαταλείπονται. 
    Πολιτισμός: Τα άφθονα ελαιοκομικά αρχαιολογικά Μνημεία και εικαστικά δημιουργήματα της Μινωικής περιόδου, τα Μνημειακά Ελαιόδεντρα αλλά και η πλούσια ελαιοκομική  πνευματική κληρονομιά της Κρήτης  αποτελούν  μοναδικό στον κόσμο πολιτιστικό θησαυρό ο όποιος αξίζει να καταγραφεί, αναπλαστεί, αναδειχθεί και αξιοποιηθεί.
  Υγεία: Η τεκμηριωμένη υγιεινή άξια του ελαιολάδου και της Κρητικής διατροφής με έγκυρες διεθνείς μελέτες αποτελούν σοβαρά συγκριτικά πλεονεκτήματα για την διαφοροποίηση  και προβολή του Κρητικού ελαιολάδου και την ανάπτυξη ελαιοτουρισμού.
  Απαιτείται προσπάθεια για την αποτροπή της γενικευμένης χρήσης σπορελαίων στην εστίαση.
Ποιότητα: Το ποιοτικό επίπεδο  του Κρητικού ελαιολάδου επί χρόνια ήταν αρκετά υψηλό και είχε αποκτήσει διεθνή αναγνώριση.
      Ωστόσο τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα εξαιτίας των αδυναμιών να εφαρμοστεί έγκαιρα και σωστά η απο ετών δοκιμασμένη μέθοδος της ομαδικής δολωματικής δακοκτονίας. Απαιτείται άμεση ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος με ριζική αναδιοργάνωση και περιφερειοποίηση της εφαρμογής της μεθόδου.
Οικονομία: Η ελαιοκομία της Κρήτης, παρά τις επιπτώσεις των εκτεταμένων ζημιών απο καύσωνες, ανομβρία και τα προβλήματα στην διάθεση του προϊόντος, εξακολουθεί να αποτελεί το δεύτερο μετά τον Τουρισμό οικονομικό πυλώνα του νησιού. 
 Απαιτούνται όμως ριζικές αλλαγές για αύξηση του ανταγωνισμού μεταξύ των αγοραστών και της διαφάνειας των τιμών στο επίπεδο της διάθεσης χύμα και  η δημιουργία  μεγάλων μονάδων τυποποίησης για την αύξηση των εξαγωγών τυποποιημένου

Πρόγραμμα εκδήλωσης
Χανιά: Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2019
Αίθουσα και Εγκαταστάσεις ΜΑΙΧ
  09.00: Προσέλευση,  Εγγραφές. 
  Προβολή ντοκιμαντέρ ΣΕΔΗΚ: «Ο Πολιτισμός της Ελιάς στην Κρήτη»  
  09. 40: Στόχοι και πρόγραμμα εκδήλωσης Δρ. Νικ. Μιχελάκης -Δ/ντης ΣΕΔΗΚ
 ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Μαρινάκης- Καλογερής – Σημαντηράκης - Μπαουράκης  
  10.00: Χαιρετισμοί: (Εκπρόσωποι Οργανωτών) 
  10.30: Αρρήτων Τρόποι. Στην τροπή του ήλιου με τα φύλλα της  ελιάς.
  Λυρικό- Πεζογράφημα Νίκου Ζερβονικολάκη Παρουσίαση: Αλέξη Καίτη, πρ. Εκφωνήτρια Ρ/Σ Χανίων
  10.40: Θεατρικό: «Η τέχνη συναντά την Ελια» 
   Α. Η ελια στα έργα του Θεόφιλου και Βαν Γκογκ,- Β' Μουσικοκινητικό δρώμενο
   «Το μάζεμα της Ελιάς» , Γ΄ Τραγούδι για την Ελια
   Παρουσίαση: Μαθητές 36ου Νηπιαγωγείου Χανίων 
   Συντονισμός:  Νηπιαγωγός Μαρία Παπουτσάκη 
  11.00: Τι έτρωγαν και πως μαγείρευαν οι Μινωίτες
      Ανάγια Σαρπάκη. Δρ. Αρχαιολόγος-Αρχαιοβοτανολόγος  
  11.20: Θεατρικό: «Ελιά η αιώνια δύναμη του πολιτισμού μας»
      Παρουσίαση : Μαθητές Γ΄- Δ’ τάξης Εκπαιδευτηρίων Μαυροματάκη –Μητέρα
      Συντονισμός: Δώρα Σφήκα, Αγγέλα Γαλανάκη
      Σκηνικά –κοστούμια: Νέλια Μανωλάκη , Μαριάννα Μαυροματάκη
  11.40: Ο πολιτισμός της ελιάς  στην προώθηση του ελαιοτουρισμού.  
     Νικ. Μιχελακης. Δρ. Γεωπόνος Επιστ. Σύμβουλος ΣΕΔΗ 
  12.00: Συζήτηση-Συμπεράσματα 
   12.30: Βραβεύσεις Μαθητών και Εκπαιδευτικών 
  12.45: Βραβεύσεις Επιχειρήσεων για τον ελαιοτουρισμό και την διάθεση του ελαιολάδου
        (Απονομή βραβείων και παρουσιάσεις από βραβευθέντες
  13.15: Γευσιγνωσία ελαιοεδεσμάτων (Μαθητές και Συμμετέχοντες)
  14.00: Λήξη εκδήλωσης

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΒΡΑΔΙΕΣ ΣΤΗΝ ΟΑΚ

Προσωπογραφίες Η ΟΑΚ στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της για την τοπική κοινωνία, προσπαθώντας να καλύψει το κενό ενός γόνιμου προβληματισμού γύρω από την τέχνη του Κινηματογράφου, θα πραγματοποιήσει κατά το τρέχον έτος, μία σειρά προβολής ταινιών με θέμα προσωπικότητες που άφησαν το στίγμα τους στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, με σκοπό την εποικοδομητική συζήτηση και τον προβληματισμό των νέων, των γονέων, των εκπαιδευτικών και όλων ανεξαιρέτως των ανθρώπων της κοινωνίας μας.
  Τις ταινίες –οι οποίες θα προβληθούν στις εγκαταστάσεις της ΟΑΚ– θα προλογίζουν άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών, καθώς και ερευνητές που σχετίζονται με τη θεματολογία της εκάστοτε ταινίας.
  Το Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2019 και ώρα 19:00 μ.μ. ο κύκλος των κινηματογραφικών βραδιών της ΟΑΚ «θα ανοίξει» με την προβολή της ταινίας «Αγορά» (“Agora”), σε σκηνοθεσία Αλεχάντρο Αμεναμπάρ , η οποία αφορά την ιστορία της Υπατίας, της κορυφαίας Αλεξανδρινής αστρονόμου και φιλοσόφου, η οποία βρέθηκε στο επίκεντρο ενός φονικού, θρησκευτικού εμφυλίου πολέμου τον 4ο μ.Χ. αιώνα. 
Η ταινία εστιάζει στη σύγκρουση μεταξύ επιστήμης και θρησκείας στην υστερορωμαϊκή Αλεξάνδρεια και το σενάριο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα από τη ζωή της φιλοσόφου και μαθηματικού Υπατίας.
 Θα ακολουθήσει Ομιλία και συζήτηση με τον κ. Νίκο Χουρδάκη, Ψυχολόγο – Αναλυτικό Ψυχοθεραπευτή.
     Η συνέχεια επί της οθόνης!

ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟ ΔΙΗΜΕΡΟ 3 ΚΑΙ 4 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

Δράσεις και ενημερώσεις των μαθητών του Δήμου Κισάμου από το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Κισάμου κατά την παγκόσμια μέρα ατόμων με αναπηρία.

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2019

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΟΥΣ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ

Επιστολή έστειλε ο πρώην Δήμαρχος Κισάμου και νυν επικεφαλής της αντιπολίτευσης του Δήμου Κισάμου κ Σταθάκης Θοδωρής, στον Δήμαρχο κ. Μυλωνάκη ζητώντας του σταλεί βοήθεια προ τους σεισμόπληκτους της Αλβανίας.
Να τι λέει στην επιστολή του
Θέμα: Πρωτοβουλία για συλλογή τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης για να αποσταλούν στις περιοχές που επλήγησαν από το σεισμό στην Αλβανία.
Προς: ΔΗΜΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ 
Κ. Δήμαρχε θεωρώ ότι ο δήμος Κισάμου πρέπει άμεσα να βγάλει ανακοίνωση συλλογής τροφίμων μακράς διάρκειας και ειδών γενικά πρώτης ανάγκης και σε συνεννόηση με τον συλλόγων Αλβανών που υπάρχει στον δήμο μας, να αποσταλούν στις περιοχές που επλήγησαν από το σεισμό στην Αλβανία. Θεωρώ ότι είναι το ελάχιστο που μπορούμε να προσφέρουμε σε συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη. 
     Με εκτίμηση 
Για την δημοτική ομάδα της Μείζονος Αντιπολίτευσης δήμου Κισάμου 
     Ο επικεφαλής  
Σταθάκης Θεόδωρος  

ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ

Εορτή Οσίου Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου
Εκ της Ι. Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι κατά την ημέρα μνήμης  του Οσίου πατρός ημών Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου, (Δευτέρα 2 Δεκ). θα τελεστεί εις την Ι. Μονή Ζωοδόχου Πηγής Παρθενώνος, το εσπέρας της Κυριακής 1 Δεκεμβρίου, Ιερά Αγρυπνία από ώρα 9.00π.μ. έως 12.30μ.μ., ιερουργούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου. Καλείται ο φιλάγιος λαός του Θεού όπως μετέχει της ιεράς αυτής πανηγύρεως και εορτής. 

ΜΕ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΤΙΑ.

 5ο Νηπιαγωγείο και Λύκεια επισκέφτηκε ο ένας από τους δυο μηχανικούς της ΚΤΥΠ.ΑΕ για να διαπιστώσει αν υπάρχουν προβλήματα μετά και τον σεισμό των 6.1 R που είχε σαν επίκεντρο την περιοχή μας. Αν και θα εξετάσουν άλλη για φορά το απόγευμα τα σχολεία, από τα λεγόμενα του δεν διαπιστώθηκαν ζημιές από τον σεισμό, εντούτοις βρήκε μερικά πράγματα που πρέπει να γίνουν -χωρίς ωστόσο να είναι επικίνδυνα για τα παιδιά όπως είναι τώρα- για μεγαλύτερη ασφάλεια.
Μάλιστα τα δυο τρία κυριότερα προβλήματα που υπάρχουν είναι εξωτερικά του σχολείου. Ένα είναι η καμινάδα των καυστήρων στην είσοδο που δεν χρειάζεται, αλλά και στην είσοδο που πρέπει να φύγει όλη η κατασκευή. Τα μπαλκόνια τα βρήκε μια χαρά και είπε στην συζήτηση που ακολούθησε ότι περισσότερο κινδυνεύουμε απο την έκρηξη του μετασχηματιστή που βρίσκεται στην είσοδο του σχολείου από τα  άλλα προβλήματα που λέμε...
Ας ελπίσουμε ότι θα συνταχθεί επιτέλους μια αναφορά για τις άμεσες ενέργειες που πρέπει να γίνουν στο σχολείο, μιας και ο φόβο των μαθητών, καθηγητών και γονέων, είναι μεγάλος.
Πάντως ο Δήμος Κισάμου είναι αποφασισμένος να προχωρήσει στις επιδιορθώσεις που ξεκίνησε, ειδικά στις στέγες που η αλήθεια είναι και του ΕΠΑΛ αλλά και του ΓΕΛ θέλουν στεγανοποίηση. (φωτο)

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ κ ΘΕΟΧΑΡΗ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ

 Σειρά αιτημάτων και θεμάτων, με έμφαση στις υποδομές, στην προσέλκυση νέων αεροπορικών εταιρειών και στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, στην ανάγκη ύπαρξης μίας στοχευμένης εθνικής τουριστικής στρατηγικής σε βάθος χρόνο και στη σύνδεση του πρωτογενούς με τον τριτογενή τομέα, έθεσαν οι τουριστικοί – αυτοδιοικητικοί – επαγγελματικοί φορείς των Χανίων, κατά τη διάρκεια ανοιχτής συνάντησης που είχαν σήμερα το πρωί, στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, με τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη και τον γενικό γραμματέα του ΕΟΤ Δημήτρη Φραγκάκη.
ΠΗΓΗ
Ο κ Θεοχάρης που συνοδευόταν από τον γενικό γραμματέα του ΕΟΤ Δημήτρη Φραγκάκη, κάνοντας μια σύντομη αποτίμηση της τουριστικής χρονιάς εμφανίστηκε ικανοποιημένος, τονίζοντας ότι «η εικόνα συνολικά είναι θετική».
Από τον Δήμο Κισάμου παραβρέθηκαν, ο πρόεδρος του συλλόγου Ξενοδόχων κ. Βερναδάκης, η κα Ειρήνη Μυλωνάκη σαν εκπρόσωπος του Δήμου Κισάμου και ο Βαγγέλης Χουδαλάκης εκπρόσωπος του Νέου Εμπορικού συλλόγου Κισάμου.

ΓΙΑ ΛΙΓΕΣ ΩΡΕΣ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΤΟ ΝΕΡΟ...

Ο Δήμος Κισάμου σας ενημερώνει ότι, λόγω του καθαρισμού της δεξαμενής Χερουβίνας και υπερχλωρίωσης του δικτύου ύδρευσης στις περιοχές από το 2ο Γυμνάσιο, Πάνω Πύργος, Πλακούρια και Κάτω Παλαιόκαστρο, θα γίνει διακοπή νερού τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2019 και μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών απολύμανσης, το νερό θα είναι ακατάλληλο προς κατανάλωση.

ΒΙΟΛΑΚΗΣ Ο ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΗΣ

Μερικά απο τα εκατοντάδες χειροποίητα μασίφ σκαλιστά μπαούλα που έφτιαξε ο Κώστας Βιολάκης στο εργαστήριο του και σήμερα κοσμούν πολλά σπίτια της πόλης μας αλλά και του νομού.
Μπαούλα με μεράκι και τέχνη μοναδικά, έργα τέχνης που η αξία τους δεν πρόκειται να χαθεί ποτέ.

ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΥ

Διπλή εικόνα από τον Τσιβαρά Αποκορώνου
Η ανακοίνωση του Μιχάλη Ανδριανάκη που παρουσιάστηκε στο Ρέθυμνο στο συνέδριο για το Αρχαιολογικό έργο στην Κρήτη.
Η διπλή, πιθανώς τριπλή αρχικά, εικόνα με παράσταση της Παναγίας Οδηγήτριας και της Αγίας Αικατερίνης, βρέθηκε πριν από μερικά χρόνια σε δεύτερη χρήση στην ποδιά του τέμπλου του νεότερου ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στον Τσιβαρά Αποκορώνου, σε μικρή απόσταση από το Castel Apicorno. Για την προσαρμογή της στο τέμπλο είχε κοπεί στα δύο και η κατάσταση διατήρησής της δεν ήταν πολύ καλή. Από τις εργασίες συντήρησης σταεργαστήρια της 13ης/28ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (σήμερα Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων), προέκυψαν ορισμένα ενδιαφέροντα ορατά και μη στοιχεία, τα οποία οδηγούν σε συγκρίσεις με έργα γνωστών ζωγράφων από το δεύτερο μισό του 16ου αιώνα. Η χρονολόγηση επιβεβαιώθηκε και από εργαστηριακές έρευνες του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», σε συνδυασμό με ανάλυση των χρωστικών ουσιών. Η Παναγία εικονίζεται στο γνωστό εικονογραφικό τύπο της Οδηγήτριας, ο οποίος είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος και στην Κρήτη μέχρι και τον 18ο αιώνα. Η Αγία Αικατερίνη αριστερά της, σε στάση τριών τετάρτων, στρέφεται προς την Παναγία. Με το δεξί χέρι κρατεί κλαδί φοίνικα και με το αριστερό ακουμπά με μια πολύ χαρακτηριστική κίνηση στον σπασμένο τροχό του μαρτυρίου. Η μορφή της Παναγίας έχει τα τυπικά χαρακτηριστικά του εικονογραφικού τύπου, ενώ ο μικρός Χριστός διακρίνεται για τον έντονα ζωγραφικό τρόπο απόδοσης του προσώπου και των ενδυμάτων, όπου είναι εμφανείς δυτικές επιδράσεις στην πτυχολογία, τις οποίες έχει ενσωματώσει στην τέχνη του ο ζωγράφος. Στη ντυμένη ως βυζαντινή αρχόντισσα αγία Αικατερίνη, κυριαρχούν δυτικές επιδράσεις στην απόδοση του προσώπου. Ο ανώνυμος ζωγράφος σχεδιάζει χωρίς χαράξεις, με τολμηρές, ελεύθερες, πλατιές πινελιές τις τρεις μορφές και τροποποιεί το σχέδιό του σε κάποια σημεία.
Διαχειρίζεται με άνεση τα χρώματα όπου κυριαρχούν το βυσσινί, το ρόδινο, το πορτοκαλί, το σκούρο πράσινο και το λευκό του μολύβδου, ενώ εντοπίζεται και η χρήση κονιορτοποιημένου γυαλιού. Η πτυχολογία αποδίδεται ζωγραφικά, με σταδιακό άνοιγμα των χρωμάτων και ελεύθερες πλατιές πινελιές. Εικονογραφικές και τεχνοτροπικές συγκρίσεις, απομακρύνουν την εικόνα του Τσιβαρά από τα έργα γνωστών ζωγράφων της εποχής. Το γεγονός ότι η εικόνα δεν διασώζει την υπογραφή του ζωγράφου, προκαλεί ένα σοβαρό προβληματισμό όσον αφορά στην απόδοσή της. Το γεγονός όμως ότι πολλά από τα τεχνικά και τεχνοτροπικά δεδομένα συναντώνται τόσο σε πρώιμα, όσο και σε μεταγενέστερα έργα του μεγάλου ζωγράφου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, ορισμένα από τα οποία μάλιστα διακρίνονται για τη μοναδικότητά τους, καθιστά αρκετά πιθανή την απόδοση της εικόνας του Τσιβαρά στον ίδιο. Θα μπορούσε να θεωρηθεί ως το πρωϊμότερο γνωστό έργο του πριν από την αναχώρησή του από την Κρήτη, ενώ θέτει και γενικότερα ερωτήματα όσον αφορά στην τεχνική του. Με την πρώτη αυτή παρουσίαση από την ομάδα εργασίας, θέτουμε τους προβληματισμούς αυτούς στη διάθεση της επιστημονικής κοινότητας.
Ανδριανάκης Μιχάλης