Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2025

Η ΝΕΚΙ ΕΚΑΝΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΕΦΙΚΤΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΜΑΣ

Η Νεολαία Κισσάμου προέβη στο άσπρισμα των διαβάσεων κοντά στα σχολεία της πόλης της Κισσάμου .
Ευχαριστούμε θερμά τα καταστήματα που προμήθευσαν με χρώματα και διάφορα άλλα υλικά, τους Κωνσταντουλάκη Βασίλη, Πατερακη Νίκο & Φαντάκη Γιώργο για την υποστήριξη .
Να αναφέρουμε ότι η σαν ΝΕΚΙ έπειτα και από το αίτημα του Τοπικού blog SADENTREPESE και αρκετών πολιτών μπήκαμε στην παραπάνω διαδικασία, ενημερώνοντας πρώτα τον Δήμο με σκοπό την άμεση υλοποίηση του παραπάνω θέματος. Λύση στις επόμενες ημέρες δεν ήταν εφικτή όπως μας ενημέρωσαν σχετικά. Έτσι για την ασφάλεια των παιδιών συνεργαστήκαμε όλοι μαζί και υλοποιήσαμε κάτι απλό αλλά πολύ ουσιαστικό .
Στο παραπάνω εγχείρημα έδωσαν το παρών τρία άτομα από την τωρινή δημοτική αρχή , πράγμα που είναι  αξιοσημείωτο αλλά οφείλει ο δήμος μας να βρίσκει λύσεις σε θέματα της καθημερινότητας και όχι ο κάθε πολιτιστικός σύλλογος να κάνει πράγματα εκτός των αρμοδιοτήτων του.
Είναι μείζον θέμα η υλοποίηση και  των υπόλοιπων διαβάσεων και η δημιουργία νέων.
Εμείς από την πλευρά μας δεν θα αναλάβουμε στο μέλλον παρόμοια ευθύνη όσο και αν σήμερα μας χαροποίησε το χθεσινό συλλογικό αποτέλεσμα.
#ΝΕΚΙ
Υ.Γ 
Ευελπιστούμε σε μια γρήγορη ενέργεια από την πλευρά του Δήμου Κισσάμου !
Με εκτίμηση το ΔΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΚΙΣΣΑΜΟΥ !

ΑΝΑΒΟΛΗ ΑΓΙΑΣΜΟΥ 1ου ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ


 Το τραγικό περιστατικό, με το θάνατο του 4χρονου Αντώνη έχει βυθίσει τον τόπο μας την Κίσσαμο, σε βαθιά θλίψη.
Τα Ενήλικα Στελέχη και τα μέλη του 1ου Συστήματος Προσκόπων Κισσάμου, σε ένδειξη πένθους και συμπαράστασης στην οικογένειά του
ΑΝΑΒΑΛΟΥΝ
την έναρξη της Προσκοπικής χρονιάς και τον Αγιασμό, που ήταν προγραμματισμένα για μεθαύριο Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου στις 11:00
Χριστίνα Τουλουπάκη
Αρχηγός Συστήματος
1ο Σύστημα Προσκόπων Κισσάμου
Περιφερειακή Εφορεία Δυτικής Κρήτης, Σώμα Ελλήνων Προσκόπων

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ


Σε δυο ώρες γέμισε το φορτηγό που είχε φέρει με τον σκοπό αυτό η τροχαία και έφυγε για άλλες πολιτείες... Αν είχε φέρει κι άλλο και αυτό θα γέμιζε.
Πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου Κίσαμος

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΗΝ ΝΕΟΛΑΙΑ ΚΙΣΑΜΟΥ !! ΧΙΛΙΑ ΜΠΡΑΒΟ


 Πόση δυσκολία ; 
Πέρα από τις αρμοδιότητες τους η ΝΕ.ΚΙ (Νεολαία  Κισάμου) έκανε το καθήκον της και με ένα ντενεκέ χρώμα ευγενή προσφορά από τον κ. Κακαουνακη, φτιάχτηκαν οι τρεις διαβάσεις των σχολείων, οι δύο επί της Ηρώων Πολυτεχνείου, 3ο δημοτικό, 1ο γυμνάσιο και Λύκειο, και η άλλη στο 2ο Γυμνάσιο.
Απ' ότι έμαθα έχει περισσέψει και λίγο χρώμα αν θέλει ο δήμος να βάψει και αυτός καμία άλλη...
Μπράβο στα παιδιά ...
Υ.Σ Τα κωμικοτραγικά που ακολούθησαν απο μεριάς ανθρώπων του δήμου Κισάμου δεν θα τα σχολιάσω αλλά θα επανέλθω με νέα ανάρτηση. Φυσικά κανείς δεν μπορεί να καπηλευτεί τις αγαθές προθέσεις των νέων της πόλης και μερικοί καλά θα κανουν να προσέχουν... τι λένε.

ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΓΙΑ ΚΑΥΣΗ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΙΑΣ ΣΤΑ ΒΙΓΛΙΑ

Κι όμως.. μετά από τέτοια «εκστρατεία» ενημέρωσης αλλά και την ισχυρή σύσταση προς τους συμπολίτες μας, σχετικά με την απαγόρευση καύσης υπολειμμάτων καλλιεργειών κατά την αντιπυρική περίοδο, εχθές 25 Σεπτεμβρίου 2025 στην περιοχή Βιγλιά Κισάμου, πολίτης επιχείρησε να προβεί σε καύση υπολειμμάτων καλλιεργειών. 
Μετά την άφιξη της πυροσβεστικής εξόδου η καύση κατασβέστηκε και βεβαιώθηκε στον υπεύθυνο διοικητικό πρόστιμο ύψους 1687€ για παράβαση της υπ’ αριθ. 9/2024 Πυροσβεστικής Διάταξης.
Υπενθυμίζεται ότι η αντιπυρική περίοδος λήγει στις 31 Οκτωβρίου 2025 και μετά το πέρας αυτής οι πολίτες οι οποίοι πρόκειται να προβούν στην καύση υπολειμμάτων καλλιεργειών, οφείλουν να έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα όπως αυτά ορίζονται στην ανωτέρω διάταξη κατά περίπτωση, προκειμένου να μην έρθουν αντιμέτωποι με διοικητικές κυρώσεις.
Εκ του Πυροσβεστικού σταθμού Κισάμου

Η ΚΙΣΑΜΟΣ ΠΕΝΘΗ ΞΑΝΑ


 Η μια τραγωδία μετά την άλλη στην Κίσαμο...
Με κρανιοεγκεφαλική κάκωση μικρό παιδί (4 χρονών) μεταφέρθηκε εσπευσμένα στα Χανιά, με ασθενοφόρο του Κέντρου Υγείας Κισάμου όπου αρχικά διακομίστηκε.
Το μικρό παιδί το κτύπησε αυτοκίνητο.
Δυστυχώς το μικρό αγγελούδι παρά τις προσπάθειες των γιατρών δεν τα κατάφερε, μεγάλος ο πόνος για τους δύστυχους γονείς του αλλά και για ολόκληρη την Κίσαμο.

Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2025

ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΤΟΥΡΙΣΤΑΣ ΠΝΙΓΗΚΕ ΣΤΗΝ ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ

Γερμανός τουρίστας 66 χρονών περίπου ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του πριν λίγη ώρα στην παραλία Λιβάδι της Φαλάσαρνας. 
Ο άτυχος Γερμανός έχει μεταφερθεί στο νεκροτομείο στα Χανιά μιας και δεν βρέθηκε κάνεις να τον αναγνωρίσει ούτε όπως φαίνεται έχει αναζητηθεί ως και τώρα.
Ο λιμενικός σταθμός Κισάμου διενεργεί έρευνα για τις ακριβείς συνθήκες του ατυχήματος.

ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΡΙΑΣ ΣΤΟ ΚΕΔΡΟΔΑΣΟΣ/ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΤΗΣ


 Επιχείρηση διάσωσης γυναίκας μάλλον αλλοδαπής (κάταγμα αστραγάλου) στο Κεδρόδασος. Στο σημείο έχουν φτάσει πυροσβέστες από τον Σταθμό Κανδάνου για να την μεταφέρουν ως και το χώρο στάθμευσης, για να την παραλάβει ασθενοφόρο.

ΜΑΥΡΟ ΜΩΛΟΣ / ΕΝΑ ΑΠΊΘΑΝΟ ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΙΚΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΡΓΟ


 Μαύρο Μώλος Κισάμου.
Μια φωτογραφία από τον Ελληνορωμαϊκό κυματοθραύστη και όχι το λιμάνι της Κισάμου όπως κάποιοι λανθασμένα αναφέρουν.
Ένα μεγαλεπήβολο έργο που χρειάστηκαν πολλά χρόνια, πολλοί δούλοι, ειδικές τροχαλίες και ειδικά πλοιάρια και φυσικά ένα ίσως δύο ή και περισσότερα νταμάρια για να έλθουν οι εκατοντάδες χιλιάδες βράχοι, οι περισσότεροι πάνω από 1 και 2 τόνους στην αμμώδη παραλία του Μαύρου Μώλους.
Για να καταλάβουμε το μέγεθος του κυματοθραύστη και τι δουλειά έγινε τα χρόνια που οι Ρωμαίοι ήθελαν να φτιάξουν την πόλη πρότυπο στην Κρήτη, δείτε αυτά τα βράχια που βρίσκονται σε κύκλο είναι ένα από τα πολλά φορτία πλοίων της εποχής που τις μετέφεραν άγνωστο ακόμα από ποιο παραθαλάσσιο λατομείο και ναυάγησε μαζί με το φορτίο του. Το κυρίως λιμάνι ήταν εκατοντάδες μέτρα μακρύτερα, νοτιότερα όπου έχουν βρεθεί και οι δέστρες. 
Το λιμάνι αχρηστεύτηκε όπως και αυτό της Φαλάσαρνας την ίδια εποχή δηλαδή με τον σεισμό  των 8.2-8.4 R του 365μ.Χ.αφου είχαμε την ανύψωση της περιοχής κατά 5 ως 8 περίπου μέτρα.
Χιλιάδες πέτρες πολλών τόνων η κάθε μια και η μία πάνω στην άλλη σε ύψος μεγαλύτερο σε πολλά σημεία των 8 μέτρων, αποτελεί ένα από τα πολλά άλυτα μυστήρια της Κρήτης. (μεταφορά και τοποθέτηση)
Στο μισό και παραπάνω δυτικό τμήμα του κυματοθραύστη υπήρχε και οχυρωματικό έργο που δυστυχώς είναι σε πολύ κακή κατάσταση.
Το νταμάρι σίγουρα ήταν σε κάποιο από τα δύο ακρωτήρια του κόλπου της Κισάμου.

ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ / ΕΝΑΣ ΘΡΥΛΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΚΥΘΗΡΑ

 Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΚΥΘΗΡΩΝ
Μια ιστορία για την εικόνα της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας που σήμερα γιορτάζει ιδιαίτερα στα Κύθηρα.
Βρισκόταν κάποτε στα Κύθηρα, κάποιος Τούρκος πλούσιος και επιφανής, εγκατεστημένος στην τουρκοκρατούμενη Κρήτη, ο οποίος ήταν Μωαμεθανός.
Κάποια ημέρα παρατήρησε ασυνήθη συγκέντρωση κόσμου, στην πλατεία του Μητροπολιτικού Ναού του Εστευρωμένου στη Χώρα.
Ρώτησε τι συμβαίνει και του είπαν ότι το Νησί μαστίζεται από πολύμηνη ανομβρία και για αυτό θα πραγματοποιηθεί Λιτανεία της Αγίας Εικόνας της Μυρτιδιώτισσας, η οποία είχε ήδη κατέβει από το κάστρο που φυλασσόταν τότε και βρισκότανε μέσα στον Εσταυρωμένο.
Όμως ο ουρανός ήταν καταγάλανος και δεν φαινόταν ούτε ίχνος νέφους στον ορίζοντα.
Ο Τούρκος εχλεύασε αυτή την ενέργεια γιατί η λογική έλεγε ότι δεν θα φέρει αποτελέσματα. Και ήταν τόσο σίγουρος για αυτό, που δήλωσε ότι εάν μετά την Λιτανεία επακολουθήσει βροχή, θα αφιέρωνε το χρυσό κόσμημα της ημισελήνου που είχε μαζί του, στην Ιερή Εικόνα.
Η Λιτανεία έγινε με κατάνυξη και οι Κυθήριοι γονυκλινείς παρακάλεσαν για την λύση της ανομβρίας. Και το θαύμα έγινε. Μόλις η Ιερά Πομπή επέστρεψε στον Ναό, άρχισε να πέφτει ραγδαία βροχή.
ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ ΕΡΓΟ ΚΙΣΑΜΙΤΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΥ

Ο αλλόθρησκος τήρησε την υπόσχεση του και αφιέρωσε το κόσμημα στην Παναγία.
Πότε έγινε αυτό δεν αναφέρεται. Ίσως έγινε πριν το 1837 μ.Χ. Τότε έγινε η χρυσή επένδυση της Εικόνας από τον Καλλιτέχνη Νικόλαο Σπιθάκη και μάλλον αυτός έκανε την προσαρμογή της ημισελήνου στο στέμα της Παναγίας «Εις αιωνίαν ανάμνησιν του τελεσθέντος θαύματος της λύσεως της ανομβρίας». 
Σοφοκλής Καλόυτσης
Δεξιά η Εικόνα της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας  (14ο αιώνα) από τα Κύθηρα  και αριστερά 
Η Παναγία η Μυρτιδιώτισσα η "μελαμψή*" από μια δική μας εκκλησία (1934)
Το μελαμψή επειδή η εικόνα των Κυθήρων έχει χάσει το χρώμα τους ..αλλά οι σύγχρονοι αγιογράφοι συνέχισαν να την παρουσιάζουν μελαμψή.
Χρόνια πολλά.

1ο ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΚΙΣΑΜΟΥ/ ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΝΕΑΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΚΥΡΙΑΚΗ 28 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΑ ΧΑΙΡΕΘΙΑΝΑ


 1ο Σύστημα Προσκόπων Κισσάμου
Περιφερειακή Εφορεία Δυτικής Κρήτης, Σώμα Ελλήνων Προσκόπων
Σας προσκαλούμε να τιμήσετε με την παρουσία σας, τον Αγιασμό της νέας χρονιάς 2025-2026, των μελών του 1ου Συστήματος Προσκόπων Κισσάμου, που θα πραγματοποιηθεί στην έδρα μας στα Χαιρεθιανά, την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου στις 11:00 π.μ.
Επίσης, σας παρακαλούμε θερμά, να δημοσιοποιήσετε τη συνημμένη αφίσα - πρόσκληση.
Με τιμή
Χριστίνα Τουλουπάκη
Αρχηγός Συστήματος

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2025

Η ΕΜΙΝΕ ΤΟΥ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ

Γράφει ο Ανδρέας Μαρολαχάκης
Το Καστέλι ζούσε μ’ ένα πόδι στο σήμερα κι ένα στο χθες. Στο κάστρο οι Τουρκοκρητικοί κρατούσαν ακόμα τα κλειδιά· γύρω στα χωριά οι Χριστιανοί, φτωχοί μα περήφανοι, προσπαθούσαν να πορευτούν χωρίς μπελάδες. Από τότε που οι ξένες δυνάμεις φυλάγανε τα Χανιά και οι Οθωμανοί στρατιώτες είχαν φύγει, ο τόπος άρχισε να βράζει. Η Υψηλή Πύλη έστελνε φιρμάνια που πάντα κατέληγαν: «Μη γίνεσθε αφορμή για μπελάδες». Μα οι Τουρκοκρητικοί ήξεραν πως η ώρα τους περνάει και λυσσούσαν, σαν σκύλος που χάνει τα δόντια του. Οι μουσουλμάνοι απαιτούσαν σεβασμό, όταν ο μουεζίνης ανέβαινε στον μιναρέ την Παρασκευή, μα ποτέ δεν τον έδειχναν στις καμπάνες της Κυριακής.
Στο Τσαρσί, την αγορά του Καστελιού, η ζωή κυλούσε με φωνές και μυρωδιές. Πραματευτάδες, μπακάλικα, τσαγκάρικα, μπαχάρια, αλάτι και ψάρια απ’ τη Γραμβούσα και τον Μπάλο, σφάγια  (αρνιά, κατσίκια) και τυριά απ’ τις Μαδάρες, φρούτα, καρύδια και στάρι ανακατεμένα με φωνές από εμπόρους που τα πουλούσαν. Ζωντανά (αιγοπρόβατα, άλογα, μουλάρια, γαϊδούρια και εκπαιδευμένοι σκύλοι) περνούσαν απ’ τα χέρια των Χριστιανών προς τους Τουρκοκρητικούς. Οι Χριστιανοί περιορίζονταν κυρίως στις ανταλλαγές αγαθών, ενώ οι Τουρκοκρητικοί με τα χρήματα κινούσαν την οικονομία. Το Τσαρσί δεν ήταν μόνο για καφέ και ρακή· ήταν η καρδιά του εμπορίου, ο τόπος των συμφωνιών και των δοσοληψιών. Εδώ γινόταν κάθε εμπορική δοσοληψία. Οι Χριστιανοί μπαινοβγαίνανε προσεχτικά. Οι Τουρκοκρητικοί είχαν τα κεφάλια ψηλά, με μαγκιές και τζαμπουράδες (τσαμπουκάδες) στα βλέμματα και στις φωνές τους. Κανείς δεν εμπιστευόταν κανέναν! Το βλέμμα μισόκλειστο, η ανάσα κομμένη.
Εκεί πρωτοείδα την Εμινέ. Μαυρομάτα, λυγερόκορμη, κόρη του Μεχμέτ που κρατούσε λόγο μέσα στο κάστρο. Τα μάτια μας σμίξανε για μια στιγμή κι ένιωσα να καίγεται το μέσα μου. Από τότε μιλούσαν τα μάτια μας κάθε φορά που τη συναντούσα. Στο πανηγύρι της μίλησα. Με κοίταξε σαν να έλεγε «ναι». Περνούσα κάθε μέρα κάτω απ’ το πέντζερέ της (παράθυρο γυναικωνίτη) και η Εμινέ μου έριχνε ένα γιασεμί από τη γλάστρα της. Πολύ σύντομα αρκετοί κατάλαβαν τη σχέση μας. Μια μέρα με συνάντησε στο τσαρσί ο Ρασίμ, ο αδερφός της Εμινέ. Με κοίταξε προκλητικά και ρώτησε:
— Ποιες κοπελιές γυροφέρνεις, μωρέ Νικολό;
— Εκείνες που μ’ αρέσουν… κι εκείνες που με θέλουν.
— Εδώ είναι Κρήτη! Τις δικές μας κοπελιές δεν τζι ζυγώνουνε ραγιάδες!
— Εγώ, Ρασίμ, δεν ξέρω από ραγιάδες κι αφεντάδες. Ξέρω από καρδιά… και η καρδιά μου μιλάει.
Ο Ρασίμ φούντωσε, έπιασε τη μάχαιρα. Μαγαζάτορες μπήκαν στη μέση:
— Στο τσαρσί, μωρέ, γίνεται αλισβερίσι και καφές, όχι μαχαιρώματα!
Ο Ρασίμ έφυγε βρίζοντας.
Ο θείος ο Μαρής, περήφανος χωριανός μου  και τίμιος, πουλούσε λάδι. 
Πέρασε ο Χασάνης οπλισμένος και θρασύς, έχωσε το χέρι στο δοχείο και το έγλειψε.
— Καλό φαίνεται το λάδι, θα το πάρω! είπε ο Χασάνης, βουτώντας ξανά το δάχτυλο.
— Το λάδι πληρώνεται, Χασάνη, απάντησε ο Μαρής.
— Εσείς οι ραγιάδες ακόμα να μάθετε; Ό,τι θέμε το παίρνουμε! είπε αγγίζοντας τη μάχαιρα.
— Ώπα, μωρέ! Η αγορά δεν είναι για να μας κλέβετε μήτε να μας φοβερίζετε. Εδώ γίνεται αλισβερίσι, όχι νταηλίκι.
Οι χωριανοί όρμησαν, τον έδιωξαν. Ο Χασάνης έβραζε:
— Θα στο ξεπληρώσω, Μαρή! Σας το γράφω!
— Ώπα, μωρέ, Χασάνη! Η αγορά δεν είναι για να μας δέρνετε ούτε να μας κλέβετε· εδώ γίνεται αλισβερίσι, επανέλαβε ο Μαρής.
Λίγες μέρες αργότερα στο λιμάνι έπιασε ένα καΐκι ενός Σφακιανού με όσπρια και αλεύρι. Δύο Τουρκοκρητικοί, τσιράκια του Χασάνη, οπλισμένοι πάτησαν στην προβλήτα:
— Το μισό φορτίο δικό μας! του φώναξαν.
— Όνειρο βλέπετε! αποκρίθηκε ο Σφακιανός.
Τον κοπάνησαν με το κοντάκι του όπλου στο κεφάλι. 'Επεσε στο κατάστρωμα. Αμέσως μαζεύτηκαν ντόπιοι, ο Μαρής  κι εγώ. Άρχισαν φασαρίες. Οι ζαπτιέδες απ’ το κάστρο δεν ανακατεύτηκαν. Οι Τουρκοκρητικοί του Χασάνη έφυγαν βρίζοντας, δαρμένοι. Στο σκοτεινό σοκάκι με το καλντερίμι, κοντά στον μιναρέ, η ένταση κορυφώθηκε. Ο Μαρής συνάντησε τον Χασάνη:
— Μαρή! Η θρησκεία σας δεν αξίζει ούτε ένα φτυάρι σκατά! ούρλιαξε ο μουσουλμάνος.
— Σταμάτα, Χασάνη! Δεν σε φοβάμαι! αποκρίθηκε ο Μαρή, άοπλος κι ατίθασος.
Μια στιγμή σιωπής. Στη συμπλοκή που ακολούθησε ο Χασάνης έπεσε νεκρός, με το δικό του μαχαίρι καρφωμένο στο πλευρό του. Όλοι ήξεραν ποιος το έκανε και πώς έγινε.Ο Ρασίμ άρπαξε την ευκαιρία:
— Θ’ αφήσουμε ατιμώρητο τον φόνο του αδερφού μας; φώναξε.
— Ο Μαρής  και ο Νικόλας το έκαναν, πρόσθεσε και κερνούσε αβέρτα ρακή.
Μάζεψαν μπόλικους διψασμένους για αίμα και εκδίκηση. Η Εμινέ τρέμοντας έφτασε τρεχάτη:
— Νικόλα, κακομοίρη μου! Ο Ρασίμ ξεσήκωσε τσι δικούς του. Σας φορτώνει το φονικό! Σας κυνηγάνε!
Την άρπαξα στην αγκαλιά μου.
— Εμινέ, δεν σ’ αφήνω! Όπου πάω,  θα έρθεις κι εσύ! 
— Πρέπει να φύγετε απόψε! Τώρα!
— Ε, τότε μαζί θα φύγουμε. Γιατί η καρδιά μου δεν χωρίζει μπλιό.
Ειδοποιήσαμε τον μπάρμπα μου και βρεθήκαμε  στο καΐκι  του Σφακιανού. Μπήκαμε. Δεν ρώτησε· τράβηξε άγκυρα.
Η θάλασσα άνοιξε δρόμο. Τα πανιά τεντώθηκαν. Ο Μαρής εγώ και η Εμινέ αφήσαμε πίσω μας το Καστέλι, το Τσαρσί, τις τιμές και τις βεντέτες. Στα Σφακιά θα βρίσκαμε ελευθερία, μακριά από εκδίκηση και φόβο. Το αλμυρό νερό τρυπούσε τη μύτη μας, τα πανιά φούσκωναν απ’ τον άνεμο και η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά. Η Εμινέ δίπλα μου, ζωντανή και φοβισμένη, έσφιγγε το χέρι μου. Στα Σφακιά, η ελευθερία έμοιαζε γλυκιά, σαν ήλιος που ξαναγεννιέται μετά τη νύχτα. Κι εγώ, ο Νικόλας, με τον Μαρή και την Εμινέ στο πλευρό μου, ένιωθα ότι, παρά την καταιγίδα του Καστελιού, η ζωή μπορούσε ακόμα ν’ ανθίσει. Στο Καστέλι αφήσαμε  αίματα. Εκεί η τιμή, η περηφάνεια και η εκδίκηση υπερτερούσαν από τον έρωτα.
Μα ο άνθρωπος (ακόμα και σε καιρούς βίας και αυθαιρεσίας) κρατά την αγάπη και την ελπίδα σαν ασπίδα. Τα ήθη της εποχής, το εθιμικό δίκαιο της βεντέτας, η αίσθηση του καθήκοντος και της πίστης, καθορίζουν την πορεία των ανθρώπων. Όμως η καρδιά τους ζητάει την ελευθερία και τον έρωτα πέρα από έθνη  και θρησκείες.
Ανδρέας Μαρολαχάκης
15/9/25
Κίσαμος

 

"ΑΝΑΣΑ ΖΩΗΣ" ΧΩΡΙΣ ΚΑΠΝΟ: ΑΠΟ ΤΗ ΧΗΜΙΚΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ

Γράφει ο Δρ Δημήτρης Ανυφαντάκης*, MSc, PhD
Ακόμα και λίγα τσιγάρα την ημέρα προκαλούν βλάβες σε εγκέφαλο, πνεύμονες, καρδιά, αγγεία. Η νικοτίνη επηρεάζει πάνω από 15 συστήματα, διαταράσσει ύπνο, μνήμη, διάθεση. Η βλάβη ξεκινά από τα πρώτα χρόνια και συσσωρεύεται.Η αναστροφή των βλαβών ξεκινά σήμερα. Το κάπνισμα δεν είναι θέμα χαρακτήρα. Είναι θέμα απόφασης, υποστήριξης και σωστής καθοδήγησης. Και αν υπάρχει μια απόφαση που μπορεί να αλλάξει τη ζωή σου αλλά και τη ζωή των ανθρώπων που σε αγαπούν είναι αυτή. Δεν χρειάζεσαι τέλεια θέληση. Χρειάζεσαι έναν λόγο και μια ημερομηνία. Όχι για να γίνεις «καλύτερος», αλλά για να θυμηθείς ποιος πραγματικά είσαι χωρίς καπνό.
Η καλύτερη μέρα να το κόψεις ήταν χθες. Η δεύτερη καλύτερη είναι σήμερα. 
- «Πρέπει να έχω σιδερένια θέληση για να τα καταφέρω.»
 Όχι. Η θέληση χτίζεται όσο εφαρμόζεις μικρούς στόχους. 
- «Και στο παρελθόν το είχα προσπαθήσει. Αφού το ξανάρχισα, απέτυχα…»
 Όχι. Η υποτροπή δεν είναι αποτυχία – είναι στοιχείο της διαδικασίας. Οι περισσότερες επιτυχημένες διακοπές έρχονται μετά από πολλαπλές προσπάθειες (3–6). Κάθε απόπειρα εκπαιδεύει τον εγκέφαλο (CDC, 2023). 
Ποιο είναι το επόμενο βήμα αν δεν πετύχεις την πρώτη φορά;
Μην το δεις ως αποτυχία. Δες το σαν γενική πρόβα. Η διακοπή του καπνίσματος δεν είναι κουμπί που πατάς. Είναι μια διαδικασία που εκπαιδεύει το σώμα και τον εγκέφαλο. Οι περισσότεροι χρειάζονται 3–6 σοβαρές προσπάθειες για να τα καταφέρουν. Κάθε φορά είναι λίγο πιο εύκολο, γιατί γνωρίζεις καλύτερα τον εαυτό σου. Πότε δυσκολεύεσαι πιο πολύ, τι σε ενεργοποιεί, τι μπορείς να αλλάξεις.
Πρακτικά βήματα μετά από αποτυχημένη απόπειρα:
1. Ανασκόπηση εμπειρίας
➤ Τι πήγε καλά; Τι δυσκόλεψε; Τι ενεργοποίησε την υποτροπή;
2. Επανακαθορισμός ημερομηνίας διακοπής
➤ Μην περιμένεις την «τέλεια στιγμή». Όρισε ξανά ημερομηνία σε 1–2 εβδομάδες.
3. Ενίσχυση υποστήριξης
➤ Χρήση νικοτινικής υποκατάστασης ή φαρμακοθεραπείας (βασικά εφόδια).
Συγκριτικός πίνακας μεθόδων διακοπής
Η Εξάρτηση 
Το κάπνισμα δεν είναι μόνο συνήθεια αλλά είναι μία εξάρτηση με βιοχημική βάση (εθισμός στη νικοτίνη), ψυχολογική ενίσχυση (μηχανισμοί επιβράβευσης), και συμπεριφορικής ρουτίνας (καφές–τσιγάρο, άγχος–τσιγάρο, παρέα–τσιγάρο). Όπως κάθε εξάρτηση, χρειάζεται χρόνο και επαναλαμβανόμενη προσπάθεια για να διακοπεί.Η εξάρτηση δεν είναι αδυναμία αλλά μιανευρο-βιολογική πραγματικότητα. Ο εγκέφαλος μαθαίνει να ηρεμεί με τη νικοτίνη και αντιδρά όταν αυτή λείπει. Η νικοτίνη δρα στους ίδιους υποδοχείς του εγκεφάλου που εμπλέκονται στο σύστημα ανταμοιβής – γι’ αυτό η εξάρτηση δεν είναι απλώς μια συνήθεια, αλλά μια νευροχημική εξάρτηση. Εκνευρισμός, άγχος, πείνα, κακή διάθεση, διαταραχήύπνουαποτελούν την «καταιγίδα στέρησης» που κορυφώνεται τις πρώτες 3–4 ημέρες και φθίνει στις επόμενες 2–4 εβδομάδες. Μετά, ο ουρανός καθαρίζει.Το σώμα σταματά να φωνάζει. Ο εγκέφαλος ηρεμεί και εσύ αρχίζεις να αναπνέεις καθαρά.
Μην το αφήνεις για "μετά"
Μην περιμένεις την τέλεια στιγμή. Το κάπνισμα έχει το δικό του ρολόι, και μετράει αντίστροφα. Όσο εσύ διστάζεις, εκείνο σβήνει μέρες, ανάσες και εμπειρίες. Όμως το σώμα σου δεν κρατάει κακία. Δεν έχει μνήμη τιμωρίας, έχει έμφυτη ικανότητα αποκατάστασης. Εσύ χωρίς καπνό είσαι πιο ελεύθερος, πιο υγιής, πιο ζωντανός.
Σε 5 έως 10 χρόνια μετά τη διακοπή του καπνίσματος, ο κίνδυνος για εγκεφαλικό επεισόδιο και καρκίνο στόματος, λάρυγγα ή φάρυγγα μειώνεται θεαματικά προσεγγίζοντας σημαντικά τα επίπεδα ενός μη καπνιστή. Η ανάκτηση της υγείας δεν είναι μόνο εφικτή, αλλά και μετρήσιμη, όταν η απόφαση συνοδεύεται από επιμονή και υποστήριξη.
Πρακτικές συμβουλές για τη διακοπή του καπνίσματος
Η νικοτίνη καταστέλλει την όρεξη μέσω υποδοχέων νικοτινικής ακετυλοχολίνης στον υποθάλαμο. Μετά τη διακοπή του καπνίσματος, η φυσική όρεξη επανέρχεται, αλλά συχνά, όχι γιατί πραγματικά πεινάμε, αλλά ως μία παρόρμηση για φαγητό, ειδικά αν δεν υπάρχει δομημένο πρόγραμμα διατροφής.Κατά τη στέρηση νικοτίνης, ο εγκέφαλος συχνά μπερδεύει το αίσθημα έλλειψης με μια «ανάγκη για ανταμοιβή» και αναζητά υποκατάστατα. Το σύστημα ανταμοιβής (mesolimbic dopaminergic pathway) ενεργοποιείται με παρόμοιο τρόπο από το κάπνισμα, τα επεξεργασμένα τρόφιμα και άλλες παρορμητικές συμπεριφορές, με αποτέλεσμα η νικοτινική στέρηση να προκαλεί μια νευροχημική «πείνα» για ανταμοιβή που ο εγκέφαλος επιχειρεί να καλύψει με φαγητό, συχνά χωρίς πραγματική βιολογική πείνα. Έτσι, αν τρως απλώς επειδή βαριέσαι, ουσιαστικά του κάνεις το χατίρι. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παροδική υπερφαγία ή ψευδαίσθηση πείνας, η οποία συνήθως κορυφώνεται στις πρώτες δύο εβδομάδες. Με στοιχειώδη διατροφικό έλεγχο και επίγνωση του μηχανισμού, το φαινόμενο σταδιακά εξασθενεί. Προσπάθησε να τρως μικρά γεύματα με φυτικές ίνες (φρούτα, ξηροί καρποί, λαχανικά) τα οποία προκαλούν παρατεταμένο κορεσμό, σταθεροποιούν τα επίπεδα σακχάρου (λιγότερες υπογλυκαιμικές “κρίσεις”) και μειώνουν την ψευδαίσθηση πείνας που προκαλείται από την έλλειψη νικοτίνης. 
Το κάπνισμα είναι πολυαισθητηριακή και τελετουργική συνήθεια, που περιλαμβάνει κινήσεις χεριών, επαφή με τα χείλη, εισπνοή και στοματική απασχόληση. Μελέτες δείχνουν ότι υποκατάστατα που μιμούνται τις χειρονομίες του καπνίσματος (όπως τσίχλα, σνακ, χειριστικά αντικείμενα) μειώνουν σημαντικά την επιθυμία για τσιγάρο, ακόμα και αν δεν περιέχουν νικοτίνη. Η κατανάλωση νερού ή ροφημάτων δρα ως «καθησυχαστικό ερέθισμα» και βοηθά στην απασχόληση των χεριών και του στόματος — σημαντικό για την απεξάρτηση από την τελετουργία του καπνίσματος. Αντίθετα, η καφεΐνη και το αλκοόλ συσχετίζονται με αυξημένη επιθυμία και υποτροπή. Ο καφές ενεργοποιεί την εγρήγορση και αυξάνει τη νευρικότητα. Το αλκοόλ μειώνει τις αναστολές και έχει συνδεθεί με >50% ποσοστά υποτροπής.
Οι βαθιές αναπνοές (diaphragmatic or paced breathing) και το γρήγορο περπάτημα μειώνουν την κορτιζόληκαι την επιθυμία για κάπνισμα κατά >30%.Παράλληλα ενεργοποιούν το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα και μειώνουν το «σύμπτωμα στέρησης». Μελέτες δείχνουν ότι ακόμη και 5 λεπτά γρήγορου βαδίσματοςήτεχνικές αναπνοής διάρκειας 1–2 λεπτών μπορούν να μειώσουν την ένταση της επιθυμίας για κάπνισμα κατά >30%.
Τέλος, η κοινωνική επαφή φαίνεται να μειώνει την παρόρμηση για κάπνισμα. Επικοινώνησε με ένα φίλο. Ένα τηλεφώνημα ή μήνυμα, μειώνει το στρες, ανακόπτει το μοτίβο αρνητικών σκέψεων και δίνει χρόνο στον χρήστη να αποστασιοποιηθεί από το ερέθισμα. Η αλλαγή ρυθμού σκέψης (cognitive shift) μέσω κοινωνικής επαφής δρα αντικαταθλιπτικά. Μελέτες δείχνουν ότι η χρήση εφαρμογών υποστήριξης, ομάδων ή έστω απλών μηνυμάτων σχετίζεται με καλύτερη συμμόρφωση καιχαμηλότερα ποσοστά υποτροπής.
Η διακοπή είναι μια διαδικασία, όχι μια στιγμή. Κάθε απόπειρα σε φέρνει πιο κοντά στην επιτυχία. Αυτό που μετρά δεν είναι αν έπεσες, αλλά ότι σηκώθηκες.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 
Allen AM, et al. Food intake and weight gain after quitting smoking. Curr Addict Rep. 2023.
Audrain-McGovern J, et al. Nicotine withdrawal and food craving in smokers. Appetite. 2022.
Cahill K, et al. Pharmacological interventions for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev. 2023.
Farley AC, et al. Weight gain after smoking cessation: a theoretical framework. BMJ Open. 2020.
Girvalaki C, Papadakis S, Vardavas C, Petridou E, Pipe A, Lionis C; Practice Based Research Network in Primary Care in Crete. Smoking cessation delivery by general practitioners in Crete, Greece. Eur J Public Health. 2018;28(3):542–547.
Hughes JR. Effects of abstinence from tobacco: valid symptoms and time course. Nicotine Tob Res. 2007.
Roberts ME, et al. Hand-to-mouth behavior and smoking cessation. Nicotine Tob Res. 2023.
Shiffman S, et al. Associations between alcohol and tobacco: pharmacological and behavioral mechanisms. Exp Clin Psychopharmacol. 2009.
US Preventive Services Task Force. Interventions for tobacco smoking cessation in adults, including pregnant persons: US Preventive Services Task Force recommendation statement. JAMA. 2021;325(3):265–279.
West R, et al. Estimating the number of quit attempts it takes to quit smoking successfully in a longitudinal cohort. BMJ Open. 2013;3:e003491.
World Health Organization. Toolkit for delivering brief tobacco interventions in primary care. Geneva: WHO; 2021.

* Συντονιστής Επιστημονικής Λειτουργίας του ΚΥ Κισσάμου, 

Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2025

ΟΛΩΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΩΣ.../ Η ΕΥΘΥΝΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ

                     
                                           «Διάνοια και λόγος ταυτόν» 
                                                              Η σκέψη και ο λόγος είναι το ίδιο πράγμα) 
                                                              Πλάτων, Σοφιστής, 263 Ε 
Γράφει ο Μανώλης Κουφάκης * 
Σε προηγούμενο άρθρο μου ανέφερα τη γλώσσα σαν όρο επιβίωσης του Ελληνισμού, με την έννοια ότι μόνο μέσω μιας γλώσσας πλούσιας, καλά θεμελιωμένης στις ρίζες της, χυμώδους και με ευαισθησίες, όπως είναι η Ελληνική γλώσσα, μπορεί να μεταδοθεί το νόημα που φέρει η λέξη «Ελλάδα», στη διαχρονικότητά της. 
Η γλώσσα δεν είναι απλά ένα εργαλείο επικοινωνίας των ανθρώπων. Είναι εργαλείο επίσης για τη λειτουργία του νου, για τη σκέψη και το στοχασμό, για την καλλιέργεια του ήθους και της αισθητικής και για την απόλαυση, κυριολεκτικά, της πνευματικής δημιουργίας του ανθρώπου. Η γλώσσα είναι προϋπόθεση για να υπάρξει η κοινωνική συμβίωση αλλά επίσης και η εσωτερική ζωή του ανθρώπου· με άλλα λόγια, δηλαδή, το ανθρώπινο σύμπαν. Η αγλωσσία και η λεξιπενία οδηγεί σε πενία ιδεών και φαντασίας, μια μορφή, δηλαδή, πνευματικής αναπηρίας. 
Σήμερα γίνεται εμφανές ότι η πλειονότητα των συν-Ελλήνων αρκείται στη χρήση της γλώσσας ως μέσου βασικής επικοινωνίας, χωρίς να δίνει σημασία στην ποιότητα και τον πλούτο της γλώσσας. Ίσα να μπορούμε να συνεννοηθούμε. Αυτό ανεπίγνωστα (αλλά πολύ γρήγορα) οδηγεί στη λεξιπενία, στη φτωχοποίηση και τη διαμόρφωση τελικά μιας ξερής, αφυδατωμένης και κωδικοποιημένης γλώσσας. Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι πολλοί. Πρώτα-πρώτα η μεγάλη και έντονη στροφή του πολιτισμού προς τις τεχνολογίες αιχμής και ιδιαίτερα την πληροφορική, η οποία είναι μια κατ’ εξοχήν τεχνολογία κωδικοποιημένης συνεννόησης. Αυτό, σε συνδυασμό βέβαια με την ματαιόδοξη ξενομανία μας, φέρνει συνεχώς κακόζηλες λέξεις στη 
γλώσσα μας, ακόμα και όπου δεν είναι απαραίτητες. Πολύ μεγάλη ευθύνη επίσης έχει το εκπαιδευτικό μας σύστημα, που δεν καλλιεργεί την αγάπη προς τη γλώσσα ως ζώσας και διαρκούς απόλαυσης (για να θυμηθούμε τον Πλάτωνα «άριστον εστί το ηδέως μανθάνειν»), αλλά αντίθετα την αντιμετωπίζει ως υποχρέωση εκμάθησης κανόνων και ως αντικείμενο της γενικότερα εφαρμοζόμενης παπαγαλίας. Έπειτα, σημαντικό ρόλο έχει παίξει και το ότι ανάμεσά μας πλέον ζει μεγάλος αριθμός αλλοδαπών, οι οποίοι φτωχά και παραποιημένα ελληνικά γνωρίζουν και το μόνο που ζητούν είναι να μπορέσουν να συνεννοηθούν έστω και στοιχειωδώς. Τα παιδιά τους, βέβαια, θα εκκινούν από άλλη βάση.  
Τελικά όμως, το καθοριστικό είναι η προσωπική υπευθυνότητα που επιδεικνύει έκαστος εξ ημών στο θέμα αυτό. Δεν είναι δυνατόν, αλλά δεν είναι και σωστό, να βάζουμε «χωροφύλακες» στη γλώσσα. Η γλώσσα είναι κάτι ζωντανό που πλάθεται και εξελίσσεται καθημερινά. Γι’ αυτό ακριβώς πρέπει να στέκουμε υπεύθυνα απέναντι της και να μην την κακοποιούμε· ακριβώς επειδή εμείς είμαστε οι πλάστες της.  
Μετά από τα τόσα νεοελληνικά «-άδικα» (φαγάδικα, μπριτζολάδικα, ρακάδικα κ.ά.) που υπερήφανα αναγράψαμε σε πλήθος επιγραφών, είδα προχθές στη μετόπη ενός ζωεμπορικού φορτηγού να έχει γραφτεί με μεγάλα γράμματα σαν επαγγελματική χρήση του οχήματος «Ζωάδικο»! Πώς το ακούτε; Δεν είναι αστείο. Μετά από μερικές χρήσεις θα καταγραφεί και στα λεξικά. Λέγοντας αυτό, θυμήθηκα ένα έγκυρο κατά τα άλλα λεξικό που κυκλοφόρησε πριν κάποια χρόνια και το οποίο στο λήμμα «Βούλγαρος» μετά τη σημασία «Ο κάτοικος της Βουλγαρίας» έδινε επίσης τη σημασία 
«Ο οπαδός του ΠΑΟΚ», με την επεξήγηση ότι έτσι τους φωνάζουν στο γήπεδο όταν κατέβουν στην Αθήνα! Υπήρξαν διαμαρτυρίες και τελικά απαλείφθηκε το ερμήνευμα αυτό του λήμματος. Όμως το αναφέρω για να δείξω πόσο εύκολα περνά ένας βαρβαρισμός, μια ευτελούς κατασκευής λέξη στη γλώσσα, αν επαναλαμβάνεται συχνά και από πολλούς.  
Δεν είναι όλοι οι λαοί τόσο χαλαροί με τη γλώσσα. Οι Γερμανοί, φέρ’ ειπείν, είναι τόσο αυστηροί με τη γλώσσα τους που συχνά Γερμανοί λογοτέχνες διαμαρτύρονται ότι δεν αισθάνονται ελεύθεροι να εκφραστούν. Αυτό ίσως είναι το άλλο άκρο. 
Πάντως, όπως πηγαίνουν τα πράγματα, φοβάμαι ότι κάποια στιγμή θα αντιμετωπίσουμε πάλι «γλωσσικό ζήτημα» ανάλογο αυτού της δημοτικήςκαθαρεύουσας! Το «νέο γλωσσικό ζήτημα» θα είναι μεταξύ της νέας, φρέσκιας και πλούσιας Ελληνικής γλώσσας, που περήφανα προβάλει τον εαυτό της σαν συνέχεια της κλασσικής, της κοινής και της βυζαντινής Ελληνικής γλώσσας, από τη μια, και από την άλλη μιας ισχνής, κωδικοποιημένης, περίπου συνθηματικής γλώσσας, κατάλληλης μόνο για μια στοιχειώδη επικοινωνία. Δεν είναι σίγουρο ότι θα επικρατήσει η πρώτη. Η δεύτερη θα έχει πιο πολλούς χρήστες, θα επαναλαμβάνεται συχνότερα και θα προβάλει ως απλούστερη. Να θυμίσω εδώ ότι λίγα χρόνια μετά τη μείωση ή κατάργηση των Αρχαίων Ελληνικών στα σχολεία, προέκυψε μέγα θέμα όταν στις Πανελλαδικές (1985) δόθηκαν οι λέξεις «αρωγή» και «ευδοκίμηση» και μεγάλος αριθμός μαθητών δεν μπορούσε να τις κατανοήσει. Δημιουργήθηκαν «στρατόπεδα» υποστηρικτών και 
επίσης των αντιθέτων και τα λοιπά γνωστά ελληνικά. Όμως, σκεφθείτε το: μειώσαμε τα 
Αρχαία, καταργήσαμε την καθαρεύουσα (και θεωρήσαμε «έγκλημα» να κρατήσουμε κάτι από αυτήν), καταργήσαμε τόνους και πνεύματα· και φθάσαμε σήμερα στο σημείο να διαβάζουμε τον Παπαδιαμάντη και τον Ροΐδη -αυτούς τους πρίγκηπες της λογοτεχνίας μας- από μετάφραση! 
Όμως η γλώσσα έχει και δύναμη και συμβολισμό. Θα θυμίσω εδώ τη ρήση του αρχαίου 
Έλληνα φιλόσοφου Αντισθένη: «Αρχή σοφίας η των ονομάτων επίσκεψις», με την οποία μας λέει ότι η σωστή χρήση των λέξεων και η κατανόηση της σημασίας τους είναι θεμελιώδης για την απόκτηση σοφίας. Έπειτα, μπαίνω εδώ στον πειρασμό να σημειώσω ότι ένα έθνος «ακραίο» ίσως, όπως εμφανίζονται οι Εβραίοι, αποφασισμένο πάντως να επιζήσει με το όποιο κόστος -δικό του ή των άλλων- επέλεξε τη νεκρή και μη ομιλούμενηγλώσσα της Παλαιάς Διαθήκης, την ανέστησε και την καθιέρωσε ως επίσημη σύγχρονη γλώσσα του! 
Τελειώνοντας το σημείωμα αυτό θέλω να πω ότι το κυριότερο πράγμα που χρειάζεται η γλώσσα είναι ο σεβασμός και η αγάπη μας. Αυτά θα τα διδάξουν ή καλύτερα θα 
εμπνεύσουν στα παιδιά μας οι πνευματικοί άνθρωποι και κυριότατα οι Δάσκαλοι. Μου έρχεται στο μυαλό, παλιά στις αρχές της δεκαετίας του ’60, πόσο είχε απομακρυνθεί η νεολαία από τους παραδοσιακούς χορούς, την παραδοσιακή μουσική και το τραγούδι. 
Σχεδόν έμοιαζαν ότι θα εκλείψουν. Δείτε τα σήμερα. Πώς έγινε αυτό; Ακριβώς επειδή υπήρξαν Δάσκαλοι του είδους με έμπνευση και πάθος και έκαμαν τα παιδιά να τα 
αγαπήσουν. 
Αφού, λοιπόν, γίνει το ίδιο και με τη γλώσσα -ή μήπως και νωρίτερα;- πιστεύω ότι θα πρέπει να μπει στο Σύνταγμά μας ένα άρθρο που θα ορίζει ότι: «Η ομορφιά της γλώσσας μας επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων»!     
(*) Δρ. Μηχανικός 
π. Δ/ντής ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.
 

ΟΛΑ ΣΤΟΝ ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΠΙΛΟΤΟ ΚΑΙ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΜΕΝΑ




 Νομική υποστήριξη ζήτησαν ο δήμαρχος και ένας αντιδήμαρχος του δήμου Κισάμου ως ύποπτοι για αδικήματα που φέρεται να τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους (αρ. δικογραφίας Γ24/68). 
Το ζητούμενο δεν ειναι αν τέλεσαν αυτά τα αδικήματα, αλλά οι διάλογοι κατά την συζήτηση της υπόθεσης στο δημοτικό συμβούλιο Κισάμου μεταξύ του προέδρου του Δ.Ε κ. κ. Μυλωνάκη και του δημοτικού συμβούλου κ. Παρτσαλάκη 
Σας τους παραθέτω αυτούσιους 
- Ο Αντιπρόεδρος κ. Παρτσαλάκης Αντώνιος αφού πήρε το λόγο είπε:
Δεν ψηφίζω το θέμα για νομική υποστήριξη διότι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο είχαμε επισημάνει μερικά πράγματα στο Δ.Σ. Σε κάποια επιχείρηση της Αστυνομίας σε χωριά του Δήμου πιάστηκαν κάποιοι για νεροκλοπή. Αντί ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος να κάνει μήνυση όπως όφειλε και ορίζει ο Κανονισμός Λειτουργίας, πήγε στο Τμήμα και καθησύχασε τους δράστες ότι θα τακτοποιήσουμε το θέμα και να μην ανησυχούν.
Η Υπηρεσίας Υδροάρδευσης θα καταντήσει όπως της καθαριότητας σε ιδιώτες με την πολιτική της Δημοτικής Αρχής να επιβραβεύει την ασυδοσία και την νεροκλοπή.
Πέρσι είχα τοποθετηθεί στο Δ.Σ. και είχα πει ότι δεν είχε βεβαιώσει στο χρόνο που έπρεπε την ύδρευση με αποτέλεσμα οι τίμιοι χρήστες που πληρώνουν το νερό να έχουν χρεωθεί διπλάσιους και τριπλάσιους λογαριασμούς. Το παραδέχθηκε ο Αντιδήμαρχος στο Δ.Σ. ότι έγινε έτσι αλλά δεν βλέπω τις ενέργειες για να γυρίσουν τα χρήματα στους δημότες. Αυτό θα συμβεί και φέτος γιατί δεν έχει βεβαιωθεί ακόμα.
 Συμπέρασμα: Ηδη οι δημότες πληρώνουν πολλαπλάσιο κόστος και κάποιοι έξυπνοι την βγάζουν τζάμπα εις βάρος των τίμιων δημοτών. Μετά απ' αυτά δεν μπορώ να ψηφίσω την νομική υποστήριξη γιατί είναι υπεύθυνοι για όλη αυτή τη κατάσταση που συμβαίνει στην Υπηρεσία. Όλα αυτά που είπα είχαν σαν αποτέλεσμα την αύξηση των τελών.
-Πρόεδρος: Ζούμε σε μια περίοδο που δεν αποτυπώνεται η πραγματικότητα. Εχουμε κάνει κάθε ενέργεια.
Οι λογαριασμοί έχουν μετρηθεί όλοι και έχουν τακτοποιηθεί. Δεν επιβαρύνονται οι δημότες με τίποτα παραπάνω και έχουμε απαντήσει εγγράφως. Όλα αυτά απορρέουν από την έλλειψη προσωπικού, τεράστια έλλειψη προσωπικού και παρόλα αυτά αφαιρούμε συνεχώς υδρόμετρα, παράνομες συνδέσεις κλπ, και προβαίνουμε σε αυτά που προβλέπει ο Κανονισμός Λειτουργίας.
Προσπαθούμε καθημερινά να μαζέψουμε κάθε παρανομία και ανομία, αλλά με την έλλειψη προσωπικού είμαστε σε μια δύσκολη κατάσταση.
Γι αυτά που προανέφερε ο κ. Παρτσαλάκης, από πέρσι έχουμε ξεκινήσει με την συνδρομή της Αστυνομίας να αφαιρούμε υδρόμετρα και θα συνεχίσουμε ασταμάτητα για να ελέγξουμε ότι παρανομία και ότι κακό γίνεται.
Η σημερινή Δημοτική Αρχή με το αίσθημα της ευθύνης απέναντι στους δημότες, θέλει να υπάρχει πλήρη ισονομία και παρόλες τις δυσκολίες θα τα καταφέρει αλλά επειδή είναι μεγάλος όγκος απαιτείται χρόνος, εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού και όλο αυτό που συμβαίνει δεν είναι μόνο από την τωρινή Δημοτική Αρχή και αυτό αποδεικνύεται από τα χρέη που υπήρχαν από το 2019 μέχρι σήμερα. 

Το συμπέρασμα λοιπον ειναι οτι υπάρχει νεροκλοπή αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει αρκετό προσωπικό να κανει την δουλεια που πρέπει ώστε να μην συμβαίνει αυτό. Το θέμα βέβαια ειναι οτι όταν υπάρχει ένα τετοιο αποδεδειγμένο γεγονός δεν χρειαζεται και προσωπικό να κανει την καταγγελία ..ένας φτάνει...οπότε μαλλον αυτός ειναι και ο λόγος της κλίσης σε απολογία.

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2025

ΑΡΧΑΙΟΣ ΕΛΑΙΩΝΑΣ ΓΑΛΟΥΒΑ ΛΟΥΣΑΚΙΩΝ / Ο ΧΡΟΝΟΣ ΨΙΘΥΡΙΖΕΙ ΣΤΑ ΦΥΛΛΑ

Η Ένωση Πολιτιστικών Φορέων Επαρχίας Κισάμου - Ε.ΠΟ.Φ.Ε.Κ. διοργάνωσε μια ξεχωριστή μουσική βραδιά, σε έναν χώρο μοναδικό, κάτω από την σκιά μιας ελιάς χιλιάδων ετών, στον Αρχαίο Ελαιώνα του Γαλουβά Λουσακιών, την Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2025. 
H  Ελένη Δήμου με την ξεχωριστή φωνή της και ο νέος ταλαντούχος μουσικός, Ισίδωρος Πάτερος με το τραγούδι του, την αρχαία λύρα, το μπουλγαρί και την κιθάρα έντυσαν μελωδικά την μουσική βραδιά. Μαζί με τον Γιάννη Μενεγάκη (βιολί), τον Ηλία Ανδρουλάκη (λαούτο) και τους χορευτές Βασίλη Αντωνογιαννάκη, Κωστή Γεωργιλαδάκη, Νίκο Κοκκινάκη και Ηλία Ρουπάκη, πρόσφεραν στο κοινό μια εμπειρία βαθιά ανθρώπινη και συγκινητική.
Χωρίς μικρόφωνα, χωρίς τεχνητό φωτισμό, χωρίς καθίσματα• μόνο με τη δύναμη της φωνής, της μουσικής και της ψυχής, οι θεατές ταξίδεψαν σε ένα σούρουπο γεμάτο μυσταγωγία. Άνθρωποι κάθε ηλικίας, όλοι όσοι αγαπούν τη μουσική, τη φύση και την παράδοση, παρακολούθησαν με ευλάβεια τη στιγμή και απόλαυσαν μια μαγική και ιδιαίτερη μουσική βραδιά. 
Η ανταπόκριση του κόσμου υπήρξε συγκινητική, με πλήθος θεατών να τιμούν με την παρουσία τους μια εκδήλωση που ένωσε πολιτισμό, φύση και ιστορία.
Συνδιοργανωτές της δράσης ήταν ο Δήμος Κισάμου και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Λουσακιών.
Χορηγός της δράσης η ΑΝΕΚ LINES ANEK LINES Οfficial
Η Ε.ΠΟ.Φ.Ε.Κ. ευχαριστεί θερμά:
- Τον Δήμο Κισάμου και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Λουσακιών για τη συνδιοργάνωση.
- Τον κ. Άκη Γκολφίδη για την επιμέλεια της μουσικής βραδιάς .
- Όλους τους μουσικούς και χορευτές που συμμετείχαν στην εκδήλωση.
- Την ANEK LINES για την πολύτιμη στήριξή της ως χορηγό.
- Την Αρχοντούλα Κουνελάκη για την παρουσίαση της βραδιάς.
- Τις γυναίκες και τους άντρες του Γαλουβά για την εξαιρετική φιλοξενία και το δείπνο που παρέθεσαν απλόχερα στους συμμετέχοντες της συναυλίας.
- Και πάνω απ’ όλα, το κοινό που με τον ενθουσιασμό του κράτησε ζωντανό τον παλμό αυτής της ιδιαίτερης βραδιάς.
Η εκδήλωση απέδειξε πως ο πολιτισμός ανθεί όταν συναντά τον τόπο, την ιστορία και την παράδοση, δημιουργώντας στιγμές που μένουν ανεξίτηλες στη μνήμη όλων.
Με εκτίμηση
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΠΟΦΕΚ

ΨΑΧΝΕΙ ΣΠΙΤΙ

 Το λυκόσκυλο που κυκλοφορούσε στον ΒΟΑΚ πριν λίγες μέρες βρίσκεται πλέον ασφαλή στους χώρους του Δήμου Κισάμου, στα πρώην σφαγεία στον κάμπο.
Ο ιδιοκτήτης του αν και έχουν περάσει κάμποσες μέρες δεν το αναζήτησε οπότε μάλλον το έχει παρατήσει ...
Επειδή εκεί που είναι δεμένο το μέλλον του είναι γνωστό, οποίος επιθυμεί μπορεί να το υιοθετήσει ...είναι πάρα πολύ φιλικό και ακίνδυνο....σπίτι και στοργή ψάχνει.

ΜΙΑ ΑΣΤΡΑΠΗ Η ΖΩΗ ΜΑΣ ..ΜΑ ΠΡΟΛΑΒΑΙΝΟΥΜΕ (ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ)

Χθες διέγραψα μια κυρία η οποία έχει κάποιες εμμονές που εγώ δεν τις σηκώνω ειδικά στην σελίδα μου .. 
 Οποιαδήποτε ανάρτηση κι αν γινόταν σε θέματα της εκκλησίας έγραφε ..που είναι ο Ειρηναίος... Αν ζούσε ο Ειρηναίος, ... ο Ειρηναίος ο μοναδικός κλπ .. καταλήγοντας πάντα σε προσωπικές επιθέσεις.
Διαμηνύω οτι θα έχουν την ίδια τύχη και άλλοι...αλλά ξεκαθαρίζω..
- Σεβασμός και απέραντη αγάπη για ένα άνθρωπο που άλλαξε την ιστορία των επαρχιών μας, βαθιά υποχρέωση σε ένα ιερωμένο που είχε τον τρόπο του να καθηλώνει τα πλήθη, ευγνώμονες για τον καθηγητή και πνευματικό πατέρα όλων μας, υπόχρεοι να τον μνημονεύουμε για την τεράστια προσφορά του και φυσικά μοναδικός όπως ειναι ο κάθε άνθρωπος. 
Ως εκεί όμως μιας και η ζωή, αλλά και εκκλησία έχει συνέχεια και εμείς δεν μπορούμε να ζούμε μόνο με τις αναμνήσεις όσο καλές κι αν είναι. Τα δάκτυλα του χεριού μας δεν είναι ίσα αλλά όλα είναι χρήσιμα και όλα χρειάζονται για να γίνει κάτι σωστό....και επειδή ίσως κάποιοι να ξεχνάνε, ο σημερινός μητροπολίτης Κισάμου κ. κ Αμφιλόχιος είναι μαθητής και επιλογή του μακαριστού Ειρηναίου, οπότε όλοι αντιλαμβανόμαστε γιατί τον επέλεξε να είναι συνεχιστής του έργου του. 
Φυσικά έχω αμφιβολία για τις καλές προθέσεις της κυρίας αυτής που δεν ζει εδώ αλλά την ενδιαφέρουν τα ... κληρονομικά μας. 
Εμείς ιδιαίτερα αυτοί που βρίσκονται κοντά στην εκκλησία θα τιμούμε αιώνια τον μακαριστό Ειρηναίο, αλλά θα σεβόμαστε και τις αποφάσεις της εκκλησίας όσο παράξενες κι αν μας φαίνονται. 
Τέλος οι μεγαλύτεροι ζήσαμε τα γεγονότα της "εξορίας" του μακαριστού Ειρηναίου και με αυτά τα γεγονότα μεγαλώσαμε και τα παιδιά μας, και ξέρουμε όταν η πολιτεία έδιωξε από την Μητρόπολη του τον Ειρηναίο, ότι μπορεί να το έκανε με βαριά καρδιά αλλά ο σεβάσμιος γέροντας υπάκουσε... 
Αυτά

ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ ΤΡΟΧΟΝΟΜΟ


 Από χθες το βλέπω και το έχουν αναρτήσει οι μαμάδες που τα παιδιά τους πάνε στο 2ο δημοτικό σχολείο Κισάμου και έχω πάθει ταραχή που λέει και.... ο Πανταζής...
Το σχολείο βάζει αγγελία στο διαδίκτυο για να καλύψει την θέση του σχολικού τροχονόμου.
- Τελικά κύριε διευθυντά, αγαπητέ φίλε Μιχάλη, ο δήμος μας τι κάνει και τι είναι ; Διακοσμητικό στοιχείο μαλλον;
Δεν βάφουν τις διαβάσεις μπροστά από το σχολείο, δεν βρίσκουν σχολικό τροχονόμο, μήπως τα έχουν παρατήσει; Εσύ ήσουν ένθερμος υποστηρικτής τους πριν από ένα χρόνο, έχασες και εσύ την πίστη σου και οι ελπίδες σου έγιναν αγωνία βλέπω.
Θα μου πεις τώρα ότι είναι υποχρέωση του σχολείου για να βρει τροχονόμο.
- Καλά σε καταλαβαίνω...ας το αναρτήσω και εγώ μπας και βρεθεί ένας σχολικός τροχονόμος για να περνούν ασφαλή τα παιδιά του σχολείου σου από την μια μεριά του δρόμου στην άλλη.
Βρε που καταντήσαμε
.

Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025

ΕΟΡΤΗ ΣΥΛΛΗΨΙΣ ΙΩΑΝΝΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΟΝ ΝΤΑΜΙΑΛΗ

Εκ του Ιερού Προσκυνήματος Γενεσίου, Τιμίου Προδρόμου (Ντάμιαλης) ανακοινώνεται ότι η εορτή Σύλληψις του Ιωάννου Προδρόμου θα εορταστεί στο προσκύνημα Του, στον Ντάμιαλη, ως ακολούθως.
 Δευτέρα, 22 Σεπτ., ώρα 6.00μ.μ.-7.00μ.μ. Εσπερινός, 
Τρίτη, 23 Σεπτ. ώρα 7.00π.μ.-9.30π.μ. Όρθρος μετά Θείας Λειτουργίας. 
Καλείται ο φιλάγιος λαός του Θεού προς συμμετοχή.
Εκ της Ι. Μητροπόλεως

ΜΗΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ Η ΝΕΟΛΑΙΑ ΚΙΣΑΜΟΥ;

 Αφού δεν μπορεί η δημοτική μας αρχή να πράξει τα αυτονόητα μια βδομάδα μετά και το άνοιγμα των σχολείων καλώ και παρακαλώ τον σύλλογο Νέων του Δήμου μας (ΝΕ ΚΙ)  να ενδιαφερθεί ώστε να φτιαχτούν οι διαβάσεις των σχολείων της πόλης, αλλά και στα Καλουδιανά και στον Δραπανιά, στην Γραμβούσα, όπου δηλαδή υπάρχουν σχολεία εφαπτόμενα με κύριο δρόμο .. με στόχο την δημιουργία ασφαλούς διάβασης των μαθητών.
Είναι οι μόνοι κατάλληλοι μιας και από εκεί μέσα θα ξεπηδήσουν οι αυριανοί δημοτικοί σύμβουλοι και ίσως και ο επόμενος δήμαρχος ..
Εμείς δυστυχώς οι μεγαλύτεροι αποτύχαμε σε όλα τα επίπεδα...μόνο την τσέπη μας κοιτάζουμε.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΥΦΑΝΤΗΣ !

Γράφει ο Γιωργος Κουτσαυτάκης
Με τη τέχνη του Ανυφαντή , ήμουνα από τις αρχές της δεκαετίας του '70 σαν μαθητής "άρρωστος" ! ( και είμαι διαχρονικά ! ).
Ήταν η μόνη μου στάση όταν σκόλαγα απ' τη τάξη πριν πάρω το λεωφορείο για τη Γραμβούσα απ' το Καστέλλι ! 
Κάθε μεσημέρι μέσα στο φωτογραφείο του Ανυφαντή ! 
Εννοείται "είχε πάρει μυρωδιά τη τρέλα μου" ,ήταν ενθουσιασμένος γι' αυτό, μου εξηγούσε τα πάντα (σαν δάσκαλος !) πως τράβηξε τη κάθε φωτογραφία, πως "κυνηγούσε" τις στιγμές στα δευτερόλεπτα που ανοιγόκλεινε ο φακός, ακόμα και τι σκεφτότανε να φωτογραφίσει το αμέσως επόμενο διάστημα ...και ζητούσε και τη γνώμη μου γι' αυτό !!! ( ...απίστευτο ! κι όμως τ' άρεσε αυτό παρ' όλο το χάσμα γενεών που είχαμε ! )...
Τρελενομουνα με τις "στιγμές " και την ιστορία τους και ότι λεφτά είχα τότε τα έκανα φωτογραφίες ! Μεγάλες (λίγες) μικρές (πολλές) ήταν πολύ πιο φτηνές και μπορώ να πω τις μισές μου τις έκανε δώρο !!!
Όλες τις έχω κάνει κορνίζες ακόμα και τις μικρές ! ( Σωστά λέει ο Γιάννης Παπαδακης πολλοί έχουν πολλές σπίτια τους ).
Όλοι παντού έχετε δει τις περισσότερες, ασπρόμαυρες, έγχρωμες, πολλές ιδιαίτερα απο τη Κίσσαμο όσοι και όσες είναι ! 
Θα σταθώ μόνο σε μια ! 
Την έχω σε μεγάλη κορνίζα ! 
Περνούν τα χρόνια, οι δεκαετίες και δε μπορώ αν κάθε μέρα δε τη δω και κάθε μέρα θυμάμαι την ιστορία της, την ιστορία της στιγμής του "κλικ" από τα χέρια του αγαπημένου μου παιδικού  φίλου, όπως ακριβώς μου την έλεγε τότε ! 
Τίτλος /// ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΣΕΜΑ !...
Ήμουνα μου λέγε και φωτογράφιζα το εσωτερικό ενός παλιού σπιτιού, ( δεν θυμάμαι το χωριό. Μια γριά με είχε δει από πριν που έμπαινα. Σε λίγη ώρα ξαφνικά τη βλέπω δειλά δειλά από το ανοικτό παράθυρο να...παρακατσεύει !!! ( Για όσους δεν είναι από Κρήτη ΠΑΡΑΚΑΤΣΕΜΑ σημαίνει ας πούμε πονηρή παρακολούθηση ...κάτι σαν...ντετέκτιβ !😅 )...
Τη βλέπω με τα δύο της δάκτυλα να ανοίγει τη κόρη του ματιού της για να ...παρακατσέψει καλύτερα !... Εκείνη τη στιγμή σηκώνω το φακό στιγμιαία και ...να την !!! ( βλέπε φωτο ) 
Το ...ΠΑΡΑΚΑΤΣΕΜΑ κύριο χαρακτηριστικό των ηλικιωμένων γυναικών στα χωριά της Κρήτης μιας εποχής είναι ακριβώς αυτό με αυτή ακριβώς τη κίνηση δακτύλων ...γιατί ? μα προφανώς λόγω ηλικίας ο καταράχτης θα ...είχε κάνει " επίσκεψη στα μάτια της '' , δεν έβλεπε καλά ...και με τα δάκτυλα τ' άνοιγε γιατί έτσι ΠΑΡΑΚΑΤΣΕΥΕ πολύ καλύτερα ! 
Δεν έχω ιδέα αν υπάρχει άλλη όμοια φωτογραφία οπουδήποτε ! Δεν νομίζω ! Αλλά και αν υπάρχει αποκλείεται με αυτό τον απίστευτο τρόπο να έχει αποτυπώσει το ΠΑΡΑΚΑΤΣΕΜΑ σε συνδυασμό με τον εφευρετικό τρόπο της ..
Βελτίωσης της όρασης των ηλικιωμένων γυναικών της Κρήτης ! 
Πραγματικά χθες έπρεπε να γίνει η μόνιμη έκθεση, αυτού του μοναδικού ανθρώπου ! Πραγματικά όλο το καλοκαίρι ( κάθε καλοκαίρι ) γίνονται τόσες και τόσες εκδηλώσεις κυρίως μουσικές ...δύο τρεις λιγότερες κάθε χρόνο και να η χρηματοδότηση ...έλεος !!!


ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΗΜΕΡΑ

Προγραμματισμένες διακοπές ρεύματος στην Κίσαμο θα πραγματοποιήσει ο ΔΕΔΔΗΕ εξαιτίας έργων συντήρησης και επέκτασης του δικτύου του.
Αν οι εργασίες τελειώσουν νωρίτερα, το ρεύμα θα ξαναδοθεί πριν από τον χρόνο λήξης της διακοπής που αναφέρεται πιο κάτω.
Γι’ αυτό τον λόγο οι ηλεκτρικές εγκαταστάσεις και τα δίκτυα θα πρέπει να θεωρούνται ότι έχουν συνέχεια ρεύμα. Έτσι για λόγους ασφαλείας, απαγορεύεται η προσέγγιση σε αγωγούς ή άλλα στοιχεία του δικτύου ακόμα και αν βρίσκονται καταγής, γιατί υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ατυχήματος.
Δείτε αναλυτικά τις περιοχές και τις ώρες κατά τις οποίες θα διακοπεί η ηλεκτροδότηση.
Ειδοποιούνται οι κάτοικοι των παρακάτω περιοχών ότι για να εκτελεστούν απαραίτητες τεχνικές εργασίες στο δίκτυο, θα γίνει διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος.
 
9:00:00 πμ 10:00:00 πμ
ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΡΩΗΝ ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΑ ΠΡΟΥΣΑΛΙΔΗ ΚΑΙ ΑΝΩ ΠΥΡΓΟΣ.
ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ Δ.Δ ΓΡΑΜΒΟΥΣΑΣ, ΠΛΑΤΑΝΟΥ ΚΑΙ ΚΑΜΠΟΣ ΦΑΛΑΣΑΡΝΩΝ

9:00:00 πμ 3:00:00 μμ 
ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΙΣΣΑΜΟΥ (ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΟΤΕ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΑ, ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΕΝΤΡΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΙΣΣΑΜΟΥ, ΠΛΑΤΕΙΑ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΑΓΟΡΑ, ΠΛΑΤΕΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ, ΠΕΡΙΟΧΗ SYNKA ΚΑΙ Ε.Γ.Σ, ΚΑΤΩ ΠΥΡΓΟΣ, ΠΛΑΚΑ, ΜΑΥΡΟ ΜΩΛΟΣ ΜΕΧΡΙ ΛΙΜΑΝΑΚΙ ΛΙΜΝΗΣ).

Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2025

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ Ε. ΠΥΡΓΟΥ «Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ» / ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΝΙΚΟΛΑΟ

      Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Γυναικών της ενορίας Αγ. Γεωργίου Πύργου «Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ», διοργανώνει Διήμερη Εκδρομή στον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου 4 και 5 Οκτωβρίου 2025.
Αναχώρηση το Σάββατο 4/10/2025 και ώρα 8:00π.μ από τη Γέφυρα Πύργου και επιστροφή την Κυριακή 5/10/2025 στις 9:00μ.μ.
Στη εκδρομή θα επισκεφτούμε: Μονή Κεράς Καδιώτισσας, Οροπέδιο Λασιθίου, Χωριό Κράσι, Άγιο Νικόλαο, Χωριό Κριτσά, Νεάπολη, Μονή Κρεμαστών, Γενί Γκαβέ, Ρέθυμνο.
Τιμή εισιτηρίου: 95 ευρώ με πρωινό σε δίκλινο ή τρίκλινο δωμάτιο και
                         115 ευρώ σε μονόκλινο δωμάτιο. 
                         (Φόρος διαμονής, ανά δωμάτιο 10 Ευρώ)
Δηλώσεις συμμετοχής έως τη Κυριακή 30/9/2025.
Δήλωση συμμετοχής  : 6942671053, 6972070909
Εκ  του Συλλόγου.