Το μοναδικό γυάλινο ανάγλυφο κύπελλο πολυτελείας του 1ου αι. μ.Χ. που βρέθηκε σε τάφο στην Κίσαμο. Είναι κατασκευασμένο με την τεχνική της εμφύσησης σε μήτρα και φέρει την ανορθόγραφη επιγραφή «ΛΑΒΕ ΤΗΝ ΝΕΙΚΗΝ».
Υποθετικά αυτά τα κύπελα τα έδιναν σε γερά ποτήρια (κρασοαγώνες) μια και η Κίσαμος απο τότε φημιζόταν για τα καλά κρασιά της. Εξάλλου ήταν ο λόγος που ιδρύθηκε!!
Να τι γράφει στην παρουσίαση της η αρχαιολόγος κ. Σκόρδου για το συγκεκριμένο κύπελο!
Υποθετικά αυτά τα κύπελα τα έδιναν σε γερά ποτήρια (κρασοαγώνες) μια και η Κίσαμος απο τότε φημιζόταν για τα καλά κρασιά της. Εξάλλου ήταν ο λόγος που ιδρύθηκε!!
Να τι γράφει στην παρουσίαση της η αρχαιολόγος κ. Σκόρδου για το συγκεκριμένο κύπελο!
- Το κύπελο αποτελεί ένα εξαιρετικό και μοναδικό εύρημα σχεδόν άριστης διατήρησης. Ανήκει σε μια ολιγομελή ομάδα ανάγλυφων κυπέλων με κυλινδρικό σώμα που φέρουν την ελληνική επιγραφή, η οποία λέει στον κάτοχο να πάρει την νίκη. Για την επιγραφή έχουν προταθεί διάφορες ερμηνείες. Η τοποθέτησή του σε τάφους ήταν συμβολική και υποδήλωνε ίσως την επιθυμία των συγγενών για την εξύψωση του νεκρού στη σφαίρα του νικητή (Perdrizet, 1906: 8 κ.ε.). Η ευχή που φέρει το αγγείο παραπέμπει στις απολαύσεις και αποτελεί μάρτυρας συμποσίων που συμμετείχε ίσως ο νεκρός. Πιθανότατα σχετίζεται με αγώνες οινοποσίας όπως προκύπτει από κύπελλα ίδιου σχήματος, με κύριο διακριτό χαρακτηριστικό το ανάποδο Ν στη λέξη ΤΗΝ, ένα σύνηθες λάθος κατά τη χάραξη του γράμματος στη μήτρα. Το εύρημα από την Κίσαμο με ανασκαφικά δεδομένα προστίθεται στις ελληνικές περιοχές που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα και εμπλουτίζει το χάρτη με τις θέσεις προέλευσης των αγγείων αυτών, που είχαν επικεντρωθεί στο παρελθόν κυρίως στη Συροπαλαιστίνη και την Κύπρο. Άλλωστε οι Φοίνικες, ένας λαός με μεγάλη ναυτική και εμπορική παράδοση, στη θαλασσινή τους πορεία προς τη Δύση χρειάζονταν και αυτοί σταθμούς που τους προσέφεραν οι κρητικές ακτές. Το γυάλινο ενεπίγραφο κύπελο από την Κίσαμο αποτελεί ένα αντικείμενο πολυτελείας, αφενός προορισμένο για την ανώτερη τάξη της πόλης, που είχε την οικονομική δυνατότητα να το αποκτήσει και αφετέρου υποδηλώνει τη συμμετοχή σε συμπόσια, ένα ευρέως διαδεδομένο κοινωνικο- πολιτικό φαινόμενο που στόχευε στην κοινωνική προβολή και πολιτική καταξίωση των εύπορων πολιτών. Το γυαλί είναι υλικό με αξία ανώτερη από του χρυσού και του αργύρου κατά τον Πλίνιο (Pliny, Nat. Hist.: 36:198), λόγω της υψηλής τεχνογνωσίας που απαιτεί η κατασκευή του και το εύρημα αυτό συμπληρώνει τις μελέτες για την πρώιμη ρωμαϊκή υαλουργία.