Επανέρχομαι στο θέμα που έχει προκύψει, όχι τώρα, αλλά τις τελευταίες μέρες είναι στον αφρό, αφού έχει κοινοποιηθεί αυτό το βιντεάκι σχετικά με το Πεντοζάλι και την άρνηση μιας μερίδας "ειδικών" να δεχτούν οτι ο Κιώρος μετά απο πρόσκληση του Δασκαλογιάννη το μελοποίησε... μιας και αυτή η παρτίδα των διαφωνούντων δεν αρκούνται σε μια απλή αναφορά της δικής τους θέσης, αλλά προσπαθούν να σπιλώσουν ανθρώπους που έζησαν σε αυτήν την μεριά της Κρήτης, δίδαξαν, άφησαν μεγάλη παρακαταθήκη και προσέφεραν στην πολιτιστική κληρονομιά μας όχι μόνο της Κισάμου αλλά και της Κρήτης. Δεν είναι ανάγκη να αναφέρω τα ονόματα αυτών που κάνουν ζημιά στην Κρητική μουσική δίχως λόγο, όμως θα σας μεταφέρω μιας και δεν είναι ευρέως γνωστά τι γράφουν για τον Κιώρο και τον Ναύτη, ανθρώπους που η προσφορά τους είναι αποδεδειγμένη.
Σε άρθρο του κυρίου Β. λοιπόν (που δεν θέλω να τον πιάνω και στο στόμα μου) το Μάρτη του 2020 σε μια Ρεθυμνιώτικη σελίδα γράφει τα εξής ανάρμοστα, ξεκινώντας απο τον Κιώρο, που και αυτόν τον θεωρούν σαν να μην υπήρχε σαν μουσικός στην περιοχή μας, αλλά είναι γέννηση της φαντασίας μας. Γράφει λοιπόν....ο Β. " Όπου «Κιώρος» ή «Κιόρος» γράψτε τυφλός! Έστειλε επιστολή στον …τυφλό βιολάτορα, εν μέσω τουρκοκρατίας …από την Ανώπολη στις Λουσακιές της Κισσάμου!" και συνεχίζει παρακάτω.. Επιπλέον, είναι απίθανο ότι ο Δασκαλογιάννης θα έστελνε γράμμα στον Κιώρο (που δεν ξέρουμε αν ήξερε να διαβάζει και είχε και προβλήματα οράσεως, γι’ αυτό και το παρατσούκλι του –Κιόρ = τυφλός στα τούρκικα)
Κοροϊδεύει τον Κιώρο οτι ήταν τυφλός και πως θα διάβαζε την επιστολή του Δασκαλογιάννη λες και δεν υπήρχαν άνθρωποι να του την διαβάσουν, .... τέτοια φτηνή δικαιολογία βρίσκουν οι σύγχρονοι "ερευνητές" αλλά και πως θα πήγαινε απο τις Λουσακιές στην Ανώπολη τυφλός γαρ; Πάντως πήγε αλλά όχι με τα πόδια κύριοι.... εκτός κι αν τα γαϊδούρια ή τα μουλάρια όλα στην Κίσαμο ήταν και αυτά τυφλά.
Για τον Ναύτη δεν χρειάζεται να γράψουμε τίποτα και μόνο που ακούνε τ όνομα του βγάζουν σπυριά είναι αυτός που είπε για την Λύρα, είναι αυτός που είπε για το πεντοζάλι, είναι αυτός που είπε για τον Χανιώτικο Συρτό... και φυσικά το αποκορύφωμα ήταν το βιβλίο του το 1989, «Κρητική» λύρα, ένας μύθος» που τους εξόργισε.
Φυσικά είπα παραπάνω οτι δεν ξέρουμε ποιος ο λόγος να γίνονται αυτά, κατηγορώντας ανθρώπους που δεν υπάρχουν πια για να τους απαντήσουν.... όμως υπάρχει σκοπός και φαίνεται καθαρά όπως τελειώνουν όλοι αυτοί οι "ερευνητές" την κάθε αναφορά τους...
Για το χρονικό διάδοσης του Χανιώτικου συρτού στην υπόλοιπη Κρήτη ο Ναύτης αλλά και ο Ι.Τ. μιλάνε για την εποχή του μεσοπολέμου. ..... Η υπόθεση ότι «ο συρτός διαδόθηκε στην υπόλοιπη Κρήτη την περίοδο του Μεσοπολέμου», σχετικά με το νομό Ρεθύμνης είναι αυθαίρετη και το θέμα χρειάζεται διερεύνηση ακόμη… Εδώ φαίνεται οτι δεν έχουν πεισθεί οτι ο συρτός γεννήθηκε στα Χανιά...και μάλλον και αυτός είναι Ρεθυμνιώτικος.
Όσο για τον Στεφανή Τριανταφυλλάκη ή Κιόρος Α', γιατί υπήρχε και άλλος Στεφανής Τριανταφυλλάκης ο Β' και εδώ τα έχουν μπερδέψει "οι ερευνητές μας" (βλέπε Κρασσανάκη), ήταν βιολιστής απο το Γαλουβά Λουσακιών Κισάμου και ήκμασε απο το 1740 έως το 1790, όπου και του αποδίδονται 5 συρτοί και το πεντοζάλι .. Οι σκοποί ειναιΑ' Λουσακιανός συρτός ( το έτος 1750 στα Πατεριανά Λουσακιών Κισάμου )
Β' Λουσακιανός συρτός ( το έτος 1752 στις Λουσακιές Κισάμου)
Μελισιανός συρτός (το έτος 1755 στην Μελισσιά Κισάμου)
Τυλιφιανός συρτός (το έτος 1780 στην Τύλιφο Κισάμου )
Περβολιανός συρτός (το έτος 1785 στα Περβολάκια Κισάμου)
Πεντοζάλι του Κιόρου (το έτος 1770 στην Ανώπολη Σφακίων)
Τέλος μιας και λένε οτι λένε για τον Κιώρο και τον κοροϊδεύουν πότε αλλήθωρο και πότε τυφλό, να τους θυμίσω μια μαντινάδα του Γαλανομανώλη, Λουσακιανός κι αυτός και τυφλός, αλλά έβρισκε πάντα τον δρόμο του και τους σκοπούς της Κισάμου... Θε μου απού με τύφλωσες
πάρε μου και τ' αφτιά μου
ως δε θωρώ, να μην γροικώ
να καίγετ' η καρδιά μου.
Αφιερωμένη στους μεγάλους "ερευνητές"