ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΙΣΑΜΟΥ! ΜΙΑ ΣΕΛΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΕΡΓΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΣ.
Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.
Αστέρια, Πουλιά, Οδηγοί. Γύρω στο 1962 δημιουργήθηκε στο Καστέλι για πρώτη φορά Σώμα Ελληνίδων Οδηγών (Σ.Ε.Ο.) για τα κορίτσια, κάτι αντίστοιχο με το σώμα Ελλήνων Προσκόπων (ΣΕΠ) που υπήρχε για τα αγόρια από πολύ παλαιότερα. Τόσο ο προσκοπισμός, όσο και ο Οδηγισμός αποτελούσαν τότε εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών που ζούσαν στις πόλεις και κωμοπόλεις. Όπως είναι φυσικό, η εκπαίδευση όσο και οι εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών πάντοτε καθοδηγούνται και επηρεάζονται από τις αξίες του εκάστοτε υπάρχοντος πολιτεύματος, με σκοπό τη διαμόρφωση αντίστοιχων πολιτών. Τόσο, λοιπόν ο Προσκοπισμός όσο και ο Οδηγισμός, δραστηριότητες που ξεκίνησαν από την Αγγλία και είχαν εμπνευστή τον λόρδο Μπέιντεν Πάουελ ήταν υπό την αιγίδα των τότε βασιλέων και των μεν προσκόπων αρχηγός ήταν ο διάδοχος τότε Κων/νος, των δε οδηγών η πριγκίπισσα Σοφία. Εδώ στην Ελλάδα η πρώτη αρχηγός ήταν η Άννα Καλλιγά. Έτσι λοιπόν το 1962 ζήτησαν παιδιά από τα σχολεία να δημιουργήσουν την ομάδα των οδηγών και στο Καστέλι, γραφτήκαμε αρκετές κοπέλες του Γυμνασίου και του Λυκείου και αρχηγός μας ήταν μια συμπαθέστατη νηπιαγωγός, η Κική Τζωρτζίνη. Οι υπεύθυνοι ήταν εκπαιδευτικοί που ανελάμβαναν στα πλαίσια του κοινωνικού έργου. Η στολή μας ήταν μπλε φούστα, γκρίζο πουκάμισο, γαλάζια γραβάτα και μπλε μπερές. Ζώνη καφέ και σήμα το τριφύλλι. Σύνθημα μας ήταν το «΄Εσο Έτοιμος». Μια φορά την εβδομάδα είχαμε συγκέντρωση. Στην αρχή δεν είχαμε εστία και πηγαίναμε στο Α΄Νηπιαγωγείο που τότε στεγαζόταν πίσω από το σημερινό μουσείο. Αργότερα η εστία μας ήταν κάτω από το ενοριακό κέντρο του Αγίου Σπυρίδωνος. Η ομάδα μας είχε τρεις ενωμοτίες. Ενωμοτία, Κυκλάμινο, Ανεμώνη και Μαργαρίτα. Οι αρχές του οδηγισμού που περιλάμβανε η Υπόσχεση που δίναμε ήταν: Πίστη στο Θεό, Αγάπη στην πατρίδα μας, Αγάπη στη φύση, Αγάπη στο συνάνθρωπο που μεταφραζόταν σε μια καλή πράξη την ημέρα. Το σύνθημα έσο έτοιμος σήμαινε ότι έπρεπε να είμαστε πάντα σε ετοιμότητα για να προστατεύσομε τον εαυτό μας αλλά να βοηθήσομε και τους άλλους. Οι περισσότερες συγκεντρώσεις γινόταν έξω, καθισμένες σε κύκλο γύρω από τη φωτιά. Πηγαίναμε όμορφες εκδρομές, κάναμε εθελοντισμό, μαθαίναμε πρακτικά πράγματα, να δένομε κόμπους, να ιχνηλατούμε, πως μπορούμε να ανάψομε φωτιά, δίδαμε ωραίες θεατρικές παραστάσεις συμμετείχαμε σε παρελάσεις, σε κοινωνικές εκδηλώσεις και ιερές ακολουθίες. Γενικά ήταν μια όμορφη δραστηριότητα με τα δεδομένα εκείνης της εποχής, όπως τονίστηκε στην αρχή και μας άφησε όμορφες αναμνήσεις, από την ομαδική ζωή αλλά και ομόρφυνε την τότε κοινωνία.
Εμείς μεγαλώσαμε, φύγαμε. Για λόγους αλλαγής πολιτεύματος και διακυβερνήσεων ο Οδηγισμός και ο προσκοπισμός παρεξηγήθηκαν, πέρασαν κρίση και ατόνισαν. Έπαψαν να είναι αυτοδιοικούμενα σώματα και όταν ο Οδηγισμός επανέρχεται διοικείται και εποπτεύεται από εκλεγμένα συμβούλια γυναικών. Αναφέρω γυναίκες του τόπου που ασχολήθηκαν με κίνδυνο να παραλείψω ίσως κάποιες:
Οι κυρίες: Μ. Τουλουπάκη, Μ. Κοκολάκη, Παρασκευούλα Γιακουμάκη, Φωτεινή Κουτσαυτάκη, Χριστίνα Ροδουσάκη κ.α. Είναι η περίοδος της δεύτερης άνθησης του Οδηγισμού. Γύρω στο 1980 ο μακαριστός Ειρηναίος εισηγείται και παροτρύνει και πάλι εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν ομάδα προσκόπων και πραγματοποιείται η επαναδημιουργία. Να σημειωθεί ότι η επιδίωξη είναι η βελτίωση του ανθρώπου και σύνθημα το του Ομήρου «Αιέν αριστεύειν». Ευτυχία Δεσποτάκη
Ο Δήμος Κισάμου εκφράζει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο, την καθολική στήριξή του στα δίκαια αιτήματα των αγροτών και των κτηνοτρόφων της Κρήτης, αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδος που, δυστυχώς και εμφανώς, πλήττονται για ακόμα μια φορά από τις αποφάσεις της νυν κυβέρνησης, ως συνέχειας των αποφάσεων και των προηγουμένων κυβερνήσεων. Δηλώνουμε τη στήριξή μας στους αγρότες της Κρήτης και όχι μόνο, οι οποίοι επιβαρύνονται με βαρύτατη φορολογία και άλλους είδους ασφαλιστικά μέτρα, αντιστρόφως ανάλογα με όσα εκείνοι παράγουν. Κυρίως όμως, στηρίζουμε τους αγρότες αυτούς, διότι πλήττονται σφόδρα, σε σχέση με περιοχές που ευνοούνται διαχρονικά, πρόβλημα που δε φαίνεται να διορθώνεται. Ο Δήμος Κισάμου στηρίζει τον δίκαιο και δύσκολο αγώνα των αγροτών, ενάντια σε εκείνους που επιδιώκουν διαχρονικά να τους "αφανίσουν".
Ένας-ένας διαλεχτεί οι ντερμιτζήδες του παλιού Καστελλιού. Ούλοι καλοί μαστόροι, στα δύσκολα χρόνια. Γιώργος Κουτσουνάκης (φώτο δεξιά), ο Γιάννης Φραγγεδάκης (κάτω), ο Γιάννης Φελεσάκης (πάνω), ο Μιχάλης Κουφάκης, ο Αντώνης Σχοινοπλοκάκης και φυσικά ο μοναδικός λεράς Γιώργης Τζανάκης.
Παρά το ακατάλληλο της ώρας 3 το μεσημέρι, η αίθουσα εκδηλώσεων του δήμου Κισάμου ήταν κατάμεστη. Σίγουρα την επόμενη φορά δεν θα πέφτει καρφίτσα ειδικά σε όσους την πρωτοάκουσαν. Η κ. Ευθιμίου σε καθηλώνει, με χιούμορ, με ευγένεια, με μεταδοτικότητα και φυσικά με γνώσεις πραγματικής ιστορίας.
Συγχαρητήρια στον Φιλολογικό και εις την επόμενη φορά.
Η πρώτη ανασκαφή στην Πολυρρήνια έγινε το 1938 από τον Β. Θεοφανίδη στο χώρο νότια της εκκλησίας των Αγίων Πατέρων. Είχε αποκαλυφθεί κτήριο λατρευτικής χρήσεως ίσως αφιερωμένο στην Δίκτυννα Άρτεμις. Η επόμενη ανασκαφή έγινε 49 χρόνια μετά, το 1987, με χρήματα του Νομαρχιακού Ταμείου Χανίων.
Αντίθετα στα Φαλάσαρνα η πρώτη ανασκαφή στο αρχαίο λιμάνι έγινε το 1986 πάλι με χρηματοδότηση της Νομαρχίας Χανίων όπου η αρχαιολόγος Ελπίδα Χατζηδάκη ανακάλυψε και τον πρώτο οχυρωματικό πύργο του αρχαίου λιμανιού, που βρίσκεται έξω από το νερό λόγω ανύψωσης της ξηράς.
Όποιος αντίκρισε μια φορά το ιδανικό, όποιος φωτίστηκε από το φως κάποιου άλλου κόσμου, όποιος έβαλε στο ένα του χέρι τη στιγμή και στ' άλλο την αιωνιότητα, όποιος κλείνει μέσα του τη δύναμη του Δημιουργού και βλέπει πως η ομορφιά της δικής του ψυχής είναι αρκετή για να σκεπάσει όλη την ασχήμια της ζωής αυτής, όποιος νοιώθει πως είναι απεσταλμένος, δε μπορεί να σωπάσει! Ειρηναίος ο Κισάμου
Τολμηρή Κοινωνική σάτιρα που δημοσιεύτηκε στην Βενετία το 1539. Προέρχεται από την Κρήτη, όμως αποτελεί διασκευή ενός προγενέστερου έργου, του «Συναξάριου του τιμημένου γαδάρου», του οποίου η γλωσσική μορφή το τοποθετεί πριν το 1204. Πίσω από τα τρία ζώα-πρόσωπα του έργου, κρύβονται: Η εξουσία (ο λύκος) Ο κλήρος (η πονηρή αλεπού) Ο λαός (ο υπομονετικός γάιδαρος) Οι δύο πρώτοι σε αγαστή συνεργασία θέλουν να εξοντώσουν τον τρίτο και εκείνος ως έσχατο μέσο άμυνας αξιοποιεί ό,τι μεγάλο του έδωσε η φύση, …τον τεράστιο φαλλό του. Τους ανασκολοπίζει και τους τρέπει σε άτακτη φυγή! Άρχοντες, να γροικήσετε, αν θέλετε, δαμάκι[λιγάκι], ο Λύκος με την Αλουπού πώς ήπιαν το φαρμάκι. Πώς ήτονε η αφορμή, πώς εκαταπιαστήκαν, και τι νοβέλλα [κάζο] πάθασι και πώς εντροπιαστήκαν. Σα φαίνεται, ο Γάδαρος ο καταφρονεμένος, πάντοτε κακορίζικος και παραπονεμένος, σ’ αφέντην έλαχε κακόν, λωβόν και ψωριασμένον, φτωχόν και κακομάζαλον, πολλά δυστυχισμένον. Ποτέ του δεν εχόρτασε, ποτέ δεν αναπαύτη, νύχτα και μέρα δέρνεται στον κήπο για να σκάφτη. Πάσα πουρνόν εφόρτωνε το Γάδαρον εκείνον κι εις το παζάρι επήγαινε κι αυτείνος μετά κείνον. Λάχανα τον εφόρτωνε, κρεμμύδια και μαρούλια, ραπάνια, αντίδια, κάρδαμα, πράσα, κοκκινογούλια. Άχερο δεν του βρίσκετο, κριθάρι δεν ποτάσσει, να δώση του Γαδάρου του, να φάη, να χορτάση. Τα λάχανα καθάριζε και του ρίχνε τα φύλλα, κι όντεν εσκόλα το βραδύ εφόρτωνέν τον ξύλα. Κι από τον κόπον τον πολύν, την δούλεψην την τόση, κι εκ τες ξυλιές οπού παιρνεν, ώστε να ξεφορτώση, αδύνεψεν ο Γάδαρος και πλέα δεν εμπόρει κι από την ψώραν την πολλήν σαμάρι δεν εφόρει. Χειμώνα δεν εδύνετον ουδέ και καλοκαίρι ουδέ για ξύλα να υπά[υπάγει] ουδέ νερό να φέρη. Και μια Λαμπρή, μια Κυριακή, τάχα λυπήθηκε τον και πιάνει και .......
Ο Φιλολογικός Σύλλογος Κισάμου σας προσκαλεί με χαρά, σήμερα Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2017, και ώρα 3 νωρίς το απόγευμα, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου Κισάμου, να παρακολουθήσετε την ομιλία της κ. Μαρίας Ευθυμίου, διακεκριμένης καθηγήτριας Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα "Μεγάλες τομές στην Ιστορία της Ανθρωπότητας". Η ομιλία θα διαρκέσει 2 ώρες (3-5 ακριβώς). Από το Δ.Σ. του Συλλόγου
Ο Ταρσανάς ή Αρσανάς είναι μικρές ναυπηγικές μονάδες και νεώρια στα οποία ανελκύονται μικρά σκάφη συνήθως αλιευτικά και λέμβοι για καθαρισμούς, υφαλοχρωματισμούς αλλά και φύλαξη. Με το όνομα αυτό ως τοπωνύμιο φέρονται πολλές περιοχές, στις οποίες υπάρχουν ή υπήρξαν παλαιότερα παρόμοιες εγκαταστάσεις. Ένας τέτοιος τόπος με αυτό το όνομα υπάρχει στα δυτικά του κόλπου της Κισάμου στο ακρωτήρι της Γραμβούσα, ο οποίος όμως λόγω της ανύψωσης της θάλασσας κατά 7 μέτρα είναι πλέον λίγο μακρυά από την ακτογραμμή. Πάντως δεν είναι απίθανο κάποια χρόνια π. Χ να ήταν σπήλαιο που το έβρεχε η θάλασσα άρα και ταρσανάς. Η επίσκεψη του γίνεται με μικρό σκάφος ή από την στεριά με δύσκολο μονοπάτι.
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, υπέγραψε σήμερα το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, για την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης του οικισμού Παλαιό Γεράνι, του Δήμου Πλατανιά Χανίων. Πρόκειται για αποφασιστικό βήμα, με στόχο την υλοποίηση ενός έργου ιδιαίτερα σημαντικού, που θέτει ολοκληρωμένο πλαίσιο ως προς τις χρήσεις γης και τους όρους δόμησης του οικισμού και βάζει τέλος στο καθεστώς ασάφειας και αυθαιρεσίας. Η ολοκλήρωση του σχεδιασμού θα διασφαλίσει την προστασία του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος και παράλληλα θα ενισχύσει τη βιώσιμη αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής. Με την έγκριση της πολεοδομικής...
Το 1984 ξεκίνησαν οι πρώτες συστηματικές ανασκαφές στην Κίσαμο στο οικόπεδο πίσω από το Κέντρο Υγείας, και συνεχίστηκαν και τα έτη 1985-86-87 αποκαλύπτοντας εξαιρετικά ψηφιδωτά δάπεδα. Με το τέλος των εργασιών το συμπέρασμα που βγήκε ήταν απλό και πολύ εντυπωσιακό όπως αναγράφτηκε στα αρχαιολογικά δελτία από την αρχαιολόγο Στ. Μαρκουλάκη τότε. "Διαπιστώνεται οτι η ανασκαπτόμενη από χρόνια αρχαία πόλη, κάτω από τη σημερινή κωμόπολη, ιδρύθηκε για πρώτη φορά κατά τον 1ο αιώνα μ.Χ (Η κλασσική-ελληνιστική Κίσαμος βρισκόταν σε άλλη θέση, στο σημερινό λόφο Σελί)". Με απλά λόγια η Κίσαμος που την ξεθάβουμε κομματάκι -κομματάκι είναι μια νέα πόλη (Ρωμαική) που φτιάχτηκε τον 1ο αιώνα και άντεξε ως το 365 μ.Χ που την διέλυσε καταστρεπτικός σεισμός. Κατά την Ελληνιστική περίοδο δεν υπάρχει πόλη στην θέση αυτή υπάρχει όμως μια (άγνωστο τ΄ όνομα της) στο Σελί, που την πρωτοβγήκε ο Θεοφανίδης.
Ο Αθλητικός Όμιλος Κισάμου διοργανώνει την Τσικνοπέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2017 βραδιά με τον Λεωνίδα Λαϊνάκη στο Κέντρο "Στημαδώρη". Θα πραγματοποιηθεί, επίσης και βράβευση όλων των αθλητών – αθλητριών που διακρίθηκαν σε Πανελλήνιους και Παγκρήτιους αγώνες για το 2016. Αξίζει να στηρίξουμε την προσπάθεια του ΑΟ Κισάμου, ένα σωματείο που παρά τις τόσες δυσκολίες βγάζει πάντα ασπροπρόσωπη την γειτονιά μας. Ας στηρίξουμε την προσπάθεια της διοίκησης και των παιδιών.
Ο Δήμος Κισάμου ενημερώνει τους Δημότες του, ότι ξεκίνησε από σήμερα (Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου) η περισυλλογή ανακυκλώσιμων απορριμμάτων. Υπενθυμίζεται ότι ο Δήμος Κισάμου έχει αναλάβει τη συγκεκριμένη διαδικασία, με ίδια μέσα. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των Δημοτών και για τη διευκόλυνση της διαδικασίας, ο Δήμος παρακαλεί τους καταστηματάρχες και ιδιώτες να προβαίνουν στη σύνθλιψη των μεγάλων χαρτοκιβωτίων και τους ευχαριστεί εκ των προτέρων για τη συνεργασία που θα διευκολύνει όλους τους Δημότες Κισάμου.
Κακαράπης είναι μια ξέρα κοντά στον Ποντικό που την ανακάλυψε ο γέρος Τσέγκας. Μάλιστα για τον λόγο αυτό έγραψε ένα σκοπό που τον ονόμασε "Κακαράπη", από τις καλές ψαριές του εκεί ειδικά με μαύρους βλάχους που έπιανε καθημερινά, ώσπου να την ανακαλύψουν και οι άλλοι ψαράδες. Η λαϊκή παράδοση λέει οτι ο σκοπός έχει 8 γυρίσματα και είναι πολύ δύσκολος, τα 8 γυρίσματα τα έβαλε για τους 8 Βλάχους που έπιασε την πρώτη φορά που την ψάρεψε. Ακόμα δε σε όλους τους χάρτες (οι περισσότεροι ήταν Εγγλέζικοι εκείνα τα χρόνια) η ξέρα είναι σημειωμένη αλλού και σε μια κρασοκατάνυξη ο γέρο Τζέγκας είπε οτι την βρήκε αφού αναλογίστηκε μπας και ήταν μεθυσμένος ο Εγγλέζος που την σημείωνε και αντί να την σημειώσει δυτικά την έβαλε ανατολικά; Έψαξα στο ιντερνετ για τον σκοπό και βρήκα μόνο μια παιξιά του απο Αντώνη Μαρτσάκη (είναι ο δεύτερος σκοπός) μαζί με τους Ν. Μαρεντάκη και Γ. Κλωστράκη. Φυσικά μετά απο την δημοσίευση μου, έστειλαν και αυτόν τον σκοπό με τους Πολυχρονάκη-Χαρτζουλάκη-Μπαριωτάκη
Κατά τη διάρκεια των Θερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 1908, στο Λονδίνο, ο Αθανάσιος Λευκαδίτης, ένας νεαρός καθηγητής φυσικής αγωγής, παρατήρησε με ενδιαφέρον την υπηρεσία και τις δραστηριότητες των Βρετανών Προσκόπων (The Scout Association) στους Αγώνες. Συναντήθηκε με τον Ρόμπερτ Μπέηντεν-Πάουελ και δύο χρόνια αργότερα, το 1910, εισήγαγε τον Προσκοπισμό στην Ελλάδα. Από τότε, το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων έχει ενεργό ρόλο στην κοινωνική πρόνοια και τις δραστηριότητες ανακούφισης κατά τη διάρκεια φυσικών καταστροφών, όπως μεγάλες πυρκαγιές και σεισμούς.
Στην Κίσαμο από την έρευνα μου το πρώτο σώμα προσκόπων το έφτιαξε ο Ζαχαρίας Βαρουχάκης λίγο μετά το 1928. Αφού πέρασε από πολλές διακυμάνσεις και λόγω του πολέμου ξανασυντάχτηκε για δεύτερη φορά το 1948 (1η φώτο) που παρέλασαν μάλιστα και από την Σκαλίδη.
Την επόμενη φορά που ξαναμαζεύονται ήταν το 1958 βλέπουμε τις φωτο 2-3 με αρχηγό τον Γ. Τροχαλάκης, εκφωνητής τού Ραδιοφωνικού Σταθμού Χανίων,. Σε αυτό το μάζεμα τοπικός αρχηγός ανάλαβε ο Γιάννης Κοκολάκης με βοηθούς τους Χοχλάκη Δ. και Καρτσωνάκη Στ.. Έφτιαξαν 3 ομάδες τους Αετούς τους Λύκους και τα Περιστέρια, και τα γραφεία τους στην αρχή ήταν εκεί που είναι σήμερα του Μαρή το βενζινάδικο. Αργότερα όπως όλα στην Κίσαμο τους έδωσε μια αίθουσα ο Μακαριστός Ειρηναίος κάτω από το Ενοριακό Κέντρο του Αγίου Σπυρίδωνα.
Πρόσκοποι ήταν το 1968 και ξεχωρίζουν στην φώτο Δασκαλάκης-Ροδουσάκης Κυριάκος, Νότης Μαρεντάκης, Ανίκ. Βαρουχάκης, Αντ. Μαρεντάκης πού μας έφυγε νωρίς, ο Γιάννης Μαραγκουδάκης, ο φιλόλογος καθηγητής Αντ. Ξανθινάκης, ο οποίος είχε διατελέσει αρχηγός επίσης, ο αδικοχαμένος Αντ. Αρετάκης. Καθιστοί είναι ο Γεώργ.Κοκκινάκης, Γεώργ. Αντωνομανωλάκης, Μιχ. Παπαδάκης και Γιάννης Αννουσάκης.
Τα επόμενα χρόνια και ως το 1973-4 ο προσκοπισμός είναι σε άνθιση στην Κίσαμο και υπάρχουν και τα μικρά τμήματα "τα Λυκόπουλα" που πρωτοσυστάθηκαν το 1965. Μετά το 1974 διαλύονται και παραμένει μόνο ο οδηγισμός, και θα μιλήσουμε ξεχωριστά για τα κορίτσια. *Ευχαριστώ τον Κυριάκο Ροδουσάκη για τις πολλές και καλές πληροφορίες που μου έστειλε και συμπληρώσαμε το κομμάτι Προσκοπισμός.
Συνάντηση εργασίας με τον Επιστημονικό Σύμβουλο του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (ΣΕΔΗΚ) Δρ. Νίκο Μιχελάκη, είχε ο Γ. Γραμματεας του δήμου Πλατανιά Γαβριήλ Κουρής. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν οι δράσεις που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν από το Δήμο Πλατανιά με σκοπό τη βέλτιστη προβολή και ανάδειξη του πολιτισμού της ελιάς και των ελαιοκομικών μνημείων της περιοχής.
Ο Φιλολογικός Σύλλογος Κισάμου σας προσκαλεί με χαρά, το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2017, ώρα 3 νωρίς το απόγευμα, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου Κισάμου, να παρακολουθήσετε την ομιλία της κ. Μαρίας Ευθυμίου*, διακεκριμένης καθηγήτριας Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα "Μεγάλες τομές στην Ιστορία της Ανθρωπότητας". Η ομιλία θα διαρκέσει 2 ώρες (3-5 ακριβώς). Από το Δ.Σ. του Συλλόγου
Σύμφωνα με το νόμο του 1909 (άρθρα 14 και 15) κάθε κάτοικος από το 18ο έτος της ηλικίας του και άνω έπρεπε να εργαστεί αμισθί για την κατασκευή ενός δημοτικού έργου μείζονος σημασίας. Ο χρόνος εργασίας του ήταν 8, 6 και 4 μεροκάματα. Παράλληλα δινόταν η δυνατότητα σε όσους δεν ήθελαν να υποβληθούν οι ίδιοι στην εργασία, να πληρώνουν το αντίτιμό της, το οποίο καθοριζόταν ανά τριμηνία από το Δήμαρχο και το Συμβούλιο του Δήμου επί τη βάσει της τρέχουσας τιμής των ημερομισθίων. Επί δημαρχίας Φουρναράκη λοιπόν και με την βοήθεια των Ελληνοαμερικανών "φίλων" μας, το νερό μεταφέρετε από την "Κρύα βρύση" στα πρώτα σπίτια του Καστελλιού με το σύστημα αυτό. Προσωπική εργασία. Στην πάνω φωτογραφία διακρίνονται από αριστερά : Φουρναράκης δήμαρχος Καστελλιού, Δεσποτάκης δωρητής της πετρέλαιογεννήτριας, και οι εργάτες Λιγοψυχάκης και Δουβλετής επί το έργον. Στο σημείο αυτό να πω ότι με την κατασκευή του αγωγού (σιδερένιος ήταν υπάρχει ακόμα σε μερικά σημεία της πόλης, κάποιοι πίνουν ακόμα νερό από αυτόν) ξέσπασε και ένας μίνι πόλεμος με τους Πυργιανούς που έχασαν απότομα το νερό των κήπων τους, για χάρη των πολλών κατοίκων της πόλης.
Το ίδιο γινόταν και για την δημοτική οδοποιία εκείνα τα χρόνια, προσωπική εργασία και χαρά.