C.R.Scott 1834 ΤΑ ΧΑΝΙΑ
.....Τα Χανιά καλύπτονται από τ΄ανατολικά από ένα χαμηλό λόφο. Απέχουν από το Ρέθυμνο 35 μίλια και η πόλη είναι κτισμένη στην θέση της αρχαίας Κυδωνίας, όμως καταλαμβάνει μικρό μέρος της έκτασης που είχε εκείνη. Τα τωρινά τείχη χτίστηκαν από τους Ενετούς, είναι όμως σαφώς κατώτερα από 'κείνα του Χάνδακα και ως προς το ύψος και ως προς την δομή! Το γενικό διάγραμμα του οχυρωματικού έργου σχηματίζει μια ασύμμετρη τετράπλευρη φόρμα, της οποίας η μεγαλύτερη πλευρά είναι προς την θάλασσα. Οι τρεις άλλες όψεις έχουν επάλξεις και διαθέτουν τάφρους και έργα ενισχυτικά πίσω τους. Όμως με εξαίρεση το ανατολικό κομμάτι της νότιας όψης, οι οχυρώσεις δεν προστατεύονται από κανένα είδους προτείχισμα. Εκεί, ένα μικρό έργο με σχήμα μισοφέγγαρου χρησιμοποιεί ως couvre-porte (κάλυψη της πύλης), που είναι και η μοναδική είσοδος για άμαξες. Οι τάφροι δυστυχώς έχουν μετατραπεί σε κήπους και μάντρες προβάτων.
..Το λιμάνι είναι αρκετά ευρύχωρο. Σχηματίζεται από έναν επιμήκη στενό μόλο, χτισμένο στην προέκταση της δυτικής όψις του βορειοανατολικού προμαχώνα της πόλης. Περίπου στο μέσο του βρίσκεται τα απομεινάρια ενός παλιού φρουρίου που καταλήγει σε κυκλικό πύργο, ερειπωμένο επίσης.
Η είσοδος του λιμανιού είναι ανάμεσα στον ερειπωμένο πύργο κι ένα υψωμένο πυροβολείο, (Φιρκάς) συμπλήρωμα στην οχύρωση της πόλης από τα δυτικά.
Στην βόρεια πλευρά της πόλης, και με θέα το λιμάνι υπάρχει ένα είδος ακρόπολης, ολοφάνερα έργο πολύ πιο μακρινής εποχής (Καστέλλι), απ΄οποιοδήποτε άλλο κομμάτι της οχύρωσης. Μάλιστα μπορεί να θεωρηθεί ξεχωριστή πόλη, μέσα στην πόλη, μια και περιλαμβάνει πολυάριθμους πυκνοκατοικημένους δρόμους, ενώ διαθέτει και πύλες για να διακόπτεται η επικοινωνία με το υπόλοιπο φρούριο, όταν αυτό είναι επιθυμητό. Τα παλιά βενετσιάνικα θολωτά για τις γαλέρες διατηρούνται ακόμα σε πολύ κατάσταση.
Το λιμάνι είναι πολύ "γεμισμένο" από τα χαλάσματα του μόλου και των υπόστεγων, αλλά μπορούν ακόμα να αράζουν λίγα σκάφη των 300 τόνων στο βαθύτερο σημείο του, το οποίο όμως είναι και το πιο εκτεθειμένο. Ταυτόχρονα υπάρχει αρκετός χώρος πίσω από το μόλο για να προστατέψει 200-300 μικρά σκάφη.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
.....Τα Χανιά καλύπτονται από τ΄ανατολικά από ένα χαμηλό λόφο. Απέχουν από το Ρέθυμνο 35 μίλια και η πόλη είναι κτισμένη στην θέση της αρχαίας Κυδωνίας, όμως καταλαμβάνει μικρό μέρος της έκτασης που είχε εκείνη. Τα τωρινά τείχη χτίστηκαν από τους Ενετούς, είναι όμως σαφώς κατώτερα από 'κείνα του Χάνδακα και ως προς το ύψος και ως προς την δομή! Το γενικό διάγραμμα του οχυρωματικού έργου σχηματίζει μια ασύμμετρη τετράπλευρη φόρμα, της οποίας η μεγαλύτερη πλευρά είναι προς την θάλασσα. Οι τρεις άλλες όψεις έχουν επάλξεις και διαθέτουν τάφρους και έργα ενισχυτικά πίσω τους. Όμως με εξαίρεση το ανατολικό κομμάτι της νότιας όψης, οι οχυρώσεις δεν προστατεύονται από κανένα είδους προτείχισμα. Εκεί, ένα μικρό έργο με σχήμα μισοφέγγαρου χρησιμοποιεί ως couvre-porte (κάλυψη της πύλης), που είναι και η μοναδική είσοδος για άμαξες. Οι τάφροι δυστυχώς έχουν μετατραπεί σε κήπους και μάντρες προβάτων.
..Το λιμάνι είναι αρκετά ευρύχωρο. Σχηματίζεται από έναν επιμήκη στενό μόλο, χτισμένο στην προέκταση της δυτικής όψις του βορειοανατολικού προμαχώνα της πόλης. Περίπου στο μέσο του βρίσκεται τα απομεινάρια ενός παλιού φρουρίου που καταλήγει σε κυκλικό πύργο, ερειπωμένο επίσης.
Η είσοδος του λιμανιού είναι ανάμεσα στον ερειπωμένο πύργο κι ένα υψωμένο πυροβολείο, (Φιρκάς) συμπλήρωμα στην οχύρωση της πόλης από τα δυτικά.
Στην βόρεια πλευρά της πόλης, και με θέα το λιμάνι υπάρχει ένα είδος ακρόπολης, ολοφάνερα έργο πολύ πιο μακρινής εποχής (Καστέλλι), απ΄οποιοδήποτε άλλο κομμάτι της οχύρωσης. Μάλιστα μπορεί να θεωρηθεί ξεχωριστή πόλη, μέσα στην πόλη, μια και περιλαμβάνει πολυάριθμους πυκνοκατοικημένους δρόμους, ενώ διαθέτει και πύλες για να διακόπτεται η επικοινωνία με το υπόλοιπο φρούριο, όταν αυτό είναι επιθυμητό. Τα παλιά βενετσιάνικα θολωτά για τις γαλέρες διατηρούνται ακόμα σε πολύ κατάσταση.
Το λιμάνι είναι πολύ "γεμισμένο" από τα χαλάσματα του μόλου και των υπόστεγων, αλλά μπορούν ακόμα να αράζουν λίγα σκάφη των 300 τόνων στο βαθύτερο σημείο του, το οποίο όμως είναι και το πιο εκτεθειμένο. Ταυτόχρονα υπάρχει αρκετός χώρος πίσω από το μόλο για να προστατέψει 200-300 μικρά σκάφη.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ