Η επίσκεψη στην Κίσαμο είναι μοναδική εμπειρία. Η γνωριμία με την επαρχία δεν έχει να κάνει μονάχα με το ζεστό και φωτεινό ήλιο, την κρυστάλλινη θάλασσα, τα φαράγγια, την παρθένα γη, την μεγάλη χρονική διάρκεια διακοπών σας στην περιοχή. Η γνωριμία με την επαρχία Κισάμου είναι ταυτόχρονα κι ένα ταξίδι στην μακραίωνη ιστορία της, τον πολιτισμό, την παράδοση, τα ήθη και έθιμα, την φιλόξενη ψυχή των ανθρώπων της....Όσοι δεν μπορείτε να το ζήσετε... απλά κάντε μια βόλτα στο ιστολόγιο αυτό και αφήστε την φαντασία σας να σας πάει εκεί που πρέπει...μην φοβάστε έχετε οδηγό.... τις ανεπανάληπτες φωτογραφίες του καταπληκτικού Ανυφαντή.






Πέμπτη 23 Μαΐου 2024

ΜΙΑ ΕΞΩΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΑΡΓΟΝΑΥΤΩΝ

Την Κυριακή 19 Μαΐου, οι Αργοναύτες με προορισμό την Κίσσαμο και συγκεκριμένα την περιοχή των Κομολίθων, πρόσφεραν στο κοινό μια μοναδική εμπειρία εξερεύνησης και μουσικής. Αναδεικνύοντας μια τοποθεσία που παραμένει σχετικά άγνωστη στους περισσότερους, οι Αργοναύτες έφεραν στο φως της δημοσιότητας στην μαγευτική Ποταμίδα.
Από δύση του ηλίου μέχρι τις βραδινές ώρες, το κοινό είχε την ευκαιρία να απολαύσει τις μουσικές συνθέσεις του NicholasVibes, μαζί με τουςTrim και  Γιώργο Βιολάκη στο πλαίσιο της κινηματογράφησης του μουσικού ταξιδιού . 
Οι τρεις καλλιτέχνες συνέθεσαν ένα μοναδικο ηχητικό δρώμενο, με τους ηλεκτρονικούς ήχους τους να αγκαλιάζουν ένα τοπίο από τα πιο εντυπωσιακά και παράξενα φυσικά τοπία που υπάρχουν στην Κρήτη.
Οι Κομολίθοι, αποτέλεσαν το ιδανικό σκηνικό για αυτή την πρωτόγνωρη μουσική συνάντηση , δίνοντας την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να απολαύσουν τη φύση σε απόλυτη αρμονία με τη μουσική αλλά και με απόλυτο σεβασμό στο μνημείο της φύσης 
Οι Αργοναύτες συνεχίζουν να προωθούν νέες και ανεξερεύνητες τοποθεσίες της Ελλάδας,  επιδιώκοντας να αναδείξουν την ομορφιά της χώρας μας και την πολιτιστική της κληρονομιά μέσα από το φάσμα της ηλεκτρονικής μουσικής.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα μελλοντικά μουσικά ταξίδια, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα των Αργοναυτών ή επικοινωνήστε μαζί μας μέσω των κοινωνικών δικτύων.
Facebook.com/argonautsmusicInstagram.com/argonautsmusic
Ιστοσελίδα: argonautsmusic.org

 

ΜΗΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑ ΝΑ ΣΥΝΤΗΡΗΘΕΙ;

Ο Ιωάννης Ανουσάκης (1896 - 1981) 
Μια εμβληματική, πολύπλευρη και πολυτάλαντη, χαρισματική προσωπικότητα που σφράγισε την παρουσία του στα δρωμενα της πόλη μας με κοινωνικό και πνευματικό έργο.
Υπήρξε ιδρυτής του Αρχαιολογικής συλλογής Κισάμου όπως και της Βιβλιοθήκης Καστελλίου.  Ζωγράφος, αγιογράφος, σκηνοθέτης, σεναριογράφος και Δήμαρχος Καστελλίου Κισσάμου απο το 1936 ως και τις αρχές του πολέμου.

Εκτός απο τις εκατοντάδες εικόνες που βρίσκονται σε διάφορες εκκλησίες της περιοχής μας το γνωστότερο έργο του με παγκόσμια απήχηση ειναι η πρώτη Μάχη της Κρήτης στον Καλλεργιανό κάμπο, δωρισμένο στον δήμο Κισαμου.
Φυσικά το έργο αυτό που έγινε και γραμματόσημο αλλά και εξώφυλλο σε πολλά περιοδικά της εποχής του ειναι σε πολύ κακή κατάσταση ασυντήρητο και εκτεθειμένο στο χρόνο και στα χέρια όλων όσων επιστέφονται τον προθάλαμο του δημαρχιακού μας μεγάρου.
Κάνω λοιπόν έγκληση, όχι στο δήμαρχο που ειναι σίγουρα απασχολημένος με σοβαρότερα θέματα, αλλά στον υπεύθυνο πολιτισμού του δήμου μας κ. Γιώργο Μακράκη να μεριμνήσει να το συντηρήσουν.
Θεωρώ οτι αν δεν έχουν και χρήματα για την συντήρηση του, η υπηρεσια συντήρησης της ΕΦΑ Χανίων, θα μπορέσει να το συντηρήσει δωρεάν εφόσον υπάρχει σχετικό έγγραφο προ αυτήν.... 

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Επιτέλους τώρα με το νέο νομοσχέδιο που επιτρέπει την εργασία στους συνταξιούχους, βρήκε ο Βαγγέλης τον καλύτερο υπάλληλο.


 

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

 Φωτογραφία του 1900 στις Βουκολιές κατά πάσα πιθανότητα απο εορτή εκκλησίας. Η φωτο ειναι ενδιαφέρουσα γιατί ως και σήμερα κυκλοφορούσε μισή...
Ο βρακοφόρος Δήμαρχος Κοκολογιάννης στα αριστερα του καθήμενου  Πρίγκιπα Γεώργιου, πίσω δεξιά ο υπασπιστής του Κ. Λεμέσης, στην πόρτα πίσω ο Αναγνώστης Σκαλίδης, ο επίσκοπος Κισάμου Δωροθέος Κλωναράκης και βρακοφόροι της Κρητικής Χωροφυλακής, δεξιά φαινονται και δυο γυναίκες απο το παράθυρο.
Η χρονολογία βγαίνει γιατί ο επίσκοπος πέθανε το 1902 και ο Σκαλίδης το 1901.
Ο Πρίγκιπας είχε βαπτίσει ένα παιδί του δημάρχου.
Πληροφορίες Γιάννης Δεσποτάκης

Η ΤΡΙΜΕΛΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΕΠΙΤΗΡΗΤΑ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΑ ΖΩΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΣ

Σε συγκρότηση τριμελούς επιτροπής παρακολούθησης διαχείρισης ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων προχώρησε ο Δήμος Κισάμου, βάση του άρθρου 17 του Ν. 4056/2012.
Οι δήμοι της χώρας υποχρεούνται να μεριμνούν για την περισυλλογή, μεταφορά, φύλαξη, διατροφή και διατήρηση των ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων, μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την καθ' οιονδήποτε τρόπο εκποίηση ή σφαγή ή επιστροφή τους στον ιδιοκτήτη του.
Την επιτροπή αποτελούν ο αντιδήμαρχος κ. Γιώργος Σκορδυλάκης, ο πρόεδρος της κοινότητας που βρέθηκαν τα ανεπιτήρητα και μια μόνιμη υπάλληλος του δήμου.



 

Τετάρτη 22 Μαΐου 2024

ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΕΞΕΛΙΣΣΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΜΑΣ...

Πλέον η πρόσβαση στην παραλία του Μπάλου θα γίνεται… κολυμπώντας!

Νέο “χτύπημα” στον τουρισμό της Κισάμου αποτελεί η ενεργοποίηση της υπουργικής απόφασης (των υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας ) που πλέον δεν επιτρέπει την αποβίβαση των τουριστών – επισκεπτών σε προβλήτα που υπήρχε όλα αυτά τα χρόνια δεξιά της παραλίας (κοντά στο εκκλησάκι). Σύμφωνα με την ΚΥΑ που έχει ενεργοποιηθεί, τα καράβια των εταιριών που μεταφέρουν επισκέπτες στην παραδεισένια παραλία του Μπάλου αγκυροβολούν για να τους αποβιβάσουν περίπου 300-400 μέτρα μακριά από την παραλία και εκείνοι είναι αναγκασμένοι να κολυμπήσουν μέχρι την παραλία!
Περιβαλλοντικοί λόγοι επέβαλαν την απομάκρυνση της προβλήτας που υπήρχε μέχρι και πέρυσι το καλοκαίρι στην παραλία του Μπάλου, ενώ φέτος εδώ και μερικές μέρες, οι εταιρίες με δικές τους βάρκες μετάφεραν κάποιους από τους τουρίστες στην παραλία ώστε να μην μπαίνουν στη διαδικασία να κολυμπήσουν, ωστόσο από σήμερα τους απαγορεύτηκε και αυτό.
Η συγκεκριμένη κατάσταση δεν είναι υπερβολή να τονιστεί και αναφέρεται πλέον από την πλειονότητα που ασχολείται με τον κλάδο, ότι ο “τουρισμός δέχεται τεράστιο πλήγμα με αυτή την εξέλιξη”, καθώς οι τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα και σε μια τόσο διαφημισμένη παραλία όπως ο Μπάλος, υποχρεούνται να περάσουν από μια “δοκιμασία” για να φτάσουν στην παραλία… Δεν είναι μάλιστα λίγοι εκείνοι που ασχολούνται με τον τουρισμό, που αναφέρουν ότι ενδέχεται αυτή η κατάσταση να προκαλέσει μείωση της επισκεψιμότητας στον Μπάλο, σε ποσοστό 60-70% και μάλιστα άμεσα!
Από τον δήμο Κισσάμου από την άλλη παρακολουθούν “μουδιασμένοι” την όλη εξέλιξη ενώ σε τοποθέτηση του στο Flashnews.gr ο κ. Κώστας Κουκουράκης πρώην δήμαρχος του πρώην δήμου Ιναχωρίου που ασχολείται με περιβαλλοντικά ζητήματα του δήμου Κισσάμου τονίζει ότι “κάλλιστα θα μπορούσε η συγκεκριμένη ΚΥΑ να ενεργοποιηθεί σε άλλη φάση. Γιατί τόση βιασύνη να γίνει αυτό τώρα; Επίσης, θεωρούμε ότι η προβλήτα που υπήρχε δεν επιβάρυνε ιδιαίτερα το περιβάλλον. Το υπουργείο καλείται να δώσει απαντήσεις”.
Η εξέλιξη στον Μπάλο έρχεται ως συνέχεια των υπόλοιπων εξελίξεων με άμεσες συνέπειες στον τουρισμό, σε άλλες πολυδιαφημισμένες και ποιοτικές παραλίες της Κισάμου, όπως τα Φαλάσαρνα και το Ελαφονήσι.
Παραλίες που πλέον η πρόσβαση σε αυτές αποκτούν ξαφνικά υψηλότερο βαθμό δυσκολίας!
ΠΗΓΗΠΗΓΗ


 

ΟΤΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ Ο ΧΡΟΝΟΣ

Μπήκα στο δωμάτιο χαλαρά, πρόσεξα τη διαρρύθμιση. Ο όλος χώρος ήταν άνετος και λειτουργικός. Η θέα από το μπροστινό μπαλκόνι προς τη θάλασσα ήταν καταπληκτική! Απ' το πίσω μπαλκόνι έβλεπες έναν καταπράσινο δασωμένο λόφο, ο οποίος ήταν προέκταση ενός επιβλητικού βουνού που φαινόταν καθαρά στο βάθος. 
Το διαμερισματάκι ( γιατί αυτό ακριβώς ήταν) ήταν αυτό που θεωρούμε και λέμε προνομιακό. Το όλο κτίριο, κτισμένο τα τελευταία χρόνια, ήταν ότι πιο μοντέρνο και λειτουργικό υπήρχε στο είδος του.
Οι κοινόχρηστοι χώροι καθαροί και προσεγμένοι, το προσωπικό ξεχείλιζε από ευγένεια και καλοσύνη. Πηγαινοέρχονταν στους διαδρόμους γρήγορα και χωρίς να κάνουν περιττούς θορύβους ή κινήσεις. Ο επίσημος προσδιορισμός του ιδρύματος ( γιατί για ίδρυμα επρόκειτο ) ήταν Κέντρο Αποκατάστασης, αλλά λαϊκά θα μπορούσε κάποιος να το πει και Γηροκομείο ή ακόμη χειρότερα «αποθήκη ψυχών» 
-Ώστε αυτό είναι! σκέφτηκα με μια θλίψη να με κυριεύει και χωρίς να τολμώ να ολοκληρώσω τις σκέψεις μου.
Εκείνη τη στιγμή άνοιξε η πόρτα και μπήκε μέσα μ' έναν νοσηλευτή να τον συνοδεύει. Τον κοίταξα ξαφνιασμένη! «Θεέ μου, πόσο πολύ αδυνάτισε, σκέφτηκα χωρίς να μπορώ ν' αρθρώσω την παραμικρή λέξη.
«Γεια σας», τον άκουσα να μου λέει, «εσείς με ζητήσατε;»
Έμεινα αποσβολωμένη να τον κοιτάζω και προσπαθούσα ν' αξιολογήσω την κατάσταση του. Είχε χάσει αρκετό βάρος απ' την τελευταία φορά που είχαμε συναντηθεί. Το ντύσιμο του ήταν πολύ πρόχειρο, κάτι που δεν συνήθιζε στην καθημερινότητα του. Με φρίκη αντιλήφθηκα πως τα ρούχα έπλεαν πάνω του, σαν να τα είχε κρεμάσει κάποιος πρόχειρα σε κρεμάστρα, χωρίς να δώσει ιδιαίτερη σημασία στο αποτέλεσμα. Το καρό πράσινο πουκάμισο που φορούσε, κουμπωμένο μέχρι το τελευταίο κουμπί, δεν ταίριαζε με την ανοιχτόχρωμη γκρι πλεκτή ζακέτα που φορούσε κι αυτή κουμπωμένη, αν κι έλειπε το προτελευταίο κουμπί. Με φρίκη είδα πως κάτω απ' το μπεζ παντελόνι η μία κάλτσα ήταν χρώματος καφέ και η άλλη μαύρη! Αναρωτήθηκα αν αυτός που ήταν απέναντι μου ήταν ο ίδιος που ήξερα, ο πάντα καλοντυμένος, που πρόσεχε την εμφάνιση του μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια! Τον κοίταξα έντρομη μην πιστεύοντας σ' αυτό που έβλεπα.
«Μπαμπά, είμαι η Ελένη, η κόρη σου, το Ελενάκι σου.»
Με κοίταξε με απορία, με τα θολά γκρίζα μάτια να μη δείχνουν κανένα σημάδι αναγνώρισης.
Ο νοσηλευτής με το που άκουσε τη φράση μου βγήκε διακριτικά απ' το δωμάτιο κλείνοντας πίσω του την πόρτα.
Με μια εσωτερική παρόρμηση που με κυρίευσε εκείνη τη στιγμή άπλωσα τα χέρια μου και τον αγκάλιασα. Περίμενα πως θα νιώσω τη ζεστασιά και τη γλυκύτητα που ένιωθα πάντα σε κάθε του αγκάλιασμα. Αλίμονο! Δεν υπήρχε ανταπόκριση! Με κοίταζε απορημένος, με μια επιφυλακτικότητα που μ' έκανε να νιώθω ακόμη πιο άβολα.
Μίλησα με τον αρμόδιο γιατρό που τον παρακολουθούσε. Μου είπε πως η εκφυλιστική νόσος του εγκεφάλου με το όνομα Alzheimer είναι η κύρια αιτία για την απώλεια της μνήμης. Μαζί μ' αυτήν προσβάλλονται κι άλλες εγκεφαλικές λειτουργίες, που δυσκολεύουν την κοινωνική ζωή του ασθενούς.
Όσες ερωτήσεις κι αν έκανα προσπαθώντας να εκμαιεύσω μια κάποια ελπίδα βελτίωσης της κατάστασης του πατέρα μου, συναντούσα έναν τοίχο άρνησης. Βέβαια απαντούσε  μ' ευγένεια, ώσπου μου ξεκαθάρισε ότι αυτή η ασθένεια δεν έχει επιστροφή. Το μόνο που θα μπορούσε να γίνει ήταν να επιβραδύνουμε την εξέλιξη της.
Αποφάσισα ν' ακολουθήσω τις οδηγίες του γιατρού και να προσπαθήσω ν' αφυπνίσω τη μνήμη του πατέρα μου. Φρόντιζα να τον επισκέπτομαι καθημερινά κρατώντας μαζί μου φωτογραφίες, μικρά βίντεο και αντικείμενα που έδειχναν τη ζωή και τις δραστηριότητες του πατέρα και της οικογένειας μας. Το θολό πέπλο που κάλυπτε τη μνήμη του πατέρα μου ήταν απροσπέλαστο. Κάποιες φορές ρωτούσε με αφέλεια να μάθει για την ταυτότητα ατόμων που έβλεπε στις φωτογραφίες και στα βίντεο.
«Ποιος είναι αυτός ο κύριος που χορεύει;» ρωτούσε. 
«Εσύ είσαι πατέρα. Χορεύεις τη βραδιά του γάμου μου»
Για μια στιγμή κάτι άστραψε στα μάτια του, που φάνηκαν σαν να παίρνουν ζωή. Αλλά αμέσως ρώτησε:
«Και ποια είπαμε ότι είσαι εσύ;» και η ερώτηση του με γέμισε μ' απελπισία!
«Αυτή η κυρία δίπλα μου ποια είναι;»
«Η γυναίκα σου πατέρα, η μητέρα μου η Φρόσω»
Κοίταζε τη φωτογραφία και με τα δάκτυλα του σχεδόν χάιδευε τη μητέρα μου.
«Και πού είναι η Φρόσω τώρα;» ρωτούσε και με βύθιζε σε απελπισία.
«Στον ουρανό πατέρα. Έχει φύγει εδώ και πέντε χρόνια».
Όταν του έδειξα το ρολόι που δώρησε στον γάμο του ο παππούς μου, φάνηκε να επικεντρώνεται σ' αυτό και να το χαϊδεύει με τ' ακροδάχτυλα του. Χωρίς να πει τίποτα, το έβαλε στο αριστερό του χέρι και με το δεξί το κούμπωσε. 
Στις σχεδόν καθημερινές βόλτες μας στην αυλή τον έβλεπα να κοιτάζει με νοσταλγία το βουνό που βρισκόταν πίσω απ' το κτίριο.
«Εκεί βρίσκεται το σπίτι μου», είπε σε ανύποπτο χρόνο. 
«Ποιο σπίτι σου πατέρα; Στην Αθήνα βρίσκεται το σπίτι μας!»
«Όχι», απαντούσε πεισματικά, «το σπίτι μου είναι εκεί ψηλά, μέσα στο δάσος» και τα μάτια δάκρυζαν.
Κατάλαβα ότι είχε γυρίσει στην παιδική του ηλικία κι ένιωσα τις ελπίδες μου ν' αναπτερώνονται, αυτή όμως η διαύγεια ήταν πρόσκαιρη και χωρίς συνέχεια.
Το βλέμμα του θόλωνε και πάλι και χανόταν σε μια ανεξέλεγκτη δίνη του σκοτεινού μυαλού του. Πολλές φορές του διάβαζα αποσπάσματα από λογοτεχνία και ποιήματα που ήξερα πως του άρεσαν. Όταν του διάβασα κάποια ποιήματα που ο ίδιος είχε γράψει στη νεότητα του, τον είδα να κουνάει με απότομες κινήσεις το κεφάλι του, σαν να προσπαθούσε να διώξει κάποιο ενοχλητικό έντομο και μετά βύθισε τ' απλανή μάτια του στο κενό.
Όταν του έφερα τον αγαπημένο του εγγονό ελπίζοντας σε κάποια έστω αμυδρή μεταστροφή, τον είδα να επικεντρώνει για λίγο το βλέμμα του επάνω στον γιο μου και να ρωτάει:
«Ποιος είναι ο νεαρός;» 
«Ο εγγονός σου, πατέρα, ο Νίκος. Έχετε το ίδιο όνομα» 
Τον κοίταξε με φανερή απελπισία και προσπαθούσε χωρίς επιτυχία ν' αναμοχλεύσει κάτι από τη χαμένη μνήμη του.
Ο γιος μου δεν άντεξε να έρθει να τον επισκεφτεί ξανά ούτε και κάποιο από τ' άλλα του εγγόνια άντεχε σ' αυτή τη δοκιμασία.
Δεν πέρασε ούτε μια μέρα που να μην αναρωτηθώ πού πήγε το φωτεινό και δημιουργικό μυαλό του πατέρα μου.
Όταν τον ρώτησα γιατί τις τελευταίες ημέρες ήταν αξύριστος, μου απάντησε πως δεν μπορούσε να ξυριστεί, γιατί κάποιος ξένος τον κοίταζε άγρια. Με τρόμο κατάλαβα πως ο ξένος που τον κοίταζε άγρια ήταν το είδωλο του στον καθρέπτη.
Αν και οι προσπάθειες μου συνεχίστηκαν, ίσως γιατί δεν μπορούσα να δεχτώ την κατάσταση του. γνώριζα πολύ καλά ότι ο πατέρας που είχα και ήξερα δεν υπήρχε πια!
Οι επισκέψεις μου συνεχίστηκαν και όλοι νόμιζαν πως για μένα ήταν μια καθημερινή ρουτίνα, εγώ όμως πάλευα να κερδίσω μια αγκαλιά, μια ματιά απ' τον πατέρα που θυμόμουν. 
Μια μέρα, καθώς του διάβαζα ποιήματα στο παγκάκι του κήπου, παρατήρησα πως οι δείκτες του ρολογιού που καθημερινώς φορούσε είχαν σταματήσει. Τον κοίταξα δακρυσμένη, γιατί κατάλαβα και τελικά το δέχτηκα πως ο χρόνος για τον πατέρα μου είχε σταματήσει, όπως ακριβώς και το ρολόι του.
Ανδρέας Μαρολαχάκης
21/05/24

ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΘΑ ΕΧΕΙ ........ ΠΛΑΚΑ

Η μουρμούρα όσο θα περνά ο καιρός θα ειναι εντονότερη και φυσικά οι επιπτώσεις απο το κλείσιμο των οργανωμένων παραλιών θα βλάψει στο τέλος και τον τουρισμό. Η ψηφιακή εφαρμογή του MyCoast που τέθηκε σε εφαρμογή απο την κυβέρνηση για να μπορούν οι πολίτες να ελέγχουν αν στις παραλίες, στις οποίες βρίσκονται, μπορεί να τηρήσει φαινομενικά την νομιμότητα, όμως σίγουρα θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα ειδικά σε δήμους σαν τον δικό μας που η έχθρα για το κάνει ο άλλος ειναι στην ημερήσια διάταξη.
Ηδη το MyCoast έχουν έως τώρα κατεβάσει σχεδόν 14.000 πολίτες, γεγονός πρωτόγνωρο, και δείχνει αμ΄ τι άλλο ότι υπάρχει ενδιαφέρον να καρφώσουμε τον παραβάτη. Μάλιστα σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί περί τις 600 καταγγελίες, εκ των οποίων 100 στις Κυκλάδες, 82 στα Δωδεκάνησα, από 71 στη Χαλκιδική και στην Ανατολική Αττική και 61 στην Κέρκυρα. Η εφαρμογή δίνει το δικαίωμα στον πολίτη, μέσω σύνδεσης με κωδικούς Taxisnet, να ελέγξει την πορεία της καταγγελίας που υπέβαλε (αν η καταγγελία έχει υποβληθεί επωνύμως – μπορεί ωστόσο και ανωνύμως)...... 
-  Εμείς είμαστε ακόμα στην τοποθέτηση οπότε όσο δεν υπάρχουν ομπρέλες δεν υπάρχουν και καταγγελίες. Πάντως φαίνεται ότι κερδισμένοι από την ιστορία αυτή θα βγουν μόνο οι οργανωμένες παραλίες που πλέον δεν υπάρχουν στην περιοχή μας και όλοι που ξέρετε που βρίσκονται. Από Μάλεμε ως και Αγία Μαρίνα.

83η ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΤΩΝ ΚΑΛΛΕΡΓΙΑΝΩΝ

83η επέτειος της Μάχης της Κρήτης και τιμή στους νεκρούς μας στο μνημείο των Καλλεργιανών που θυσιάστηκαν, στην πρώτη νικηφόρα μάχη της Κρήτης, για μας.
Χθες το απόγευμα στο μνημείο των πεσόντων της Μάχης των Καλλεργιανών έγινε η επιμνημόσυνη δέηση υπέρ των θυσιασθέντων απο τον Μητροπολίτη Κισαμου κ.κ Αμφιλόχιο. 
Ακολούθησε κατάθεση στεφάνων από πολιτειακούς εκπροσώπους και φορείς ... και ακολούθησε ομιλία για τα γεγονότα της Μάχης, απο τον εκπαιδευτικό Γιώργο Χαχλάκης, 

Ριζίτικα τραγούδια ερμήνευσε ο συλλογος Ριζιτών της περιοχής.

Τρίτη 21 Μαΐου 2024

ΛΑΪΚΕΣ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ – ΕΘΙΜΑ ΣΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

 Εκδήλωση μέθεξης στον παραδοσιακό πολιτισμό της Κρήτης
ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΛΑΪΚΕΣ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ – ΕΘΙΜΑ ΣΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ» ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ
Στηρίζουν 20 Σωματεία και πολιτιστικοί φορείς της Αττικής
Ξεχασμένες μελωδίες, «ομιλούσες» εικόνες, λόγος και τραγούδια του παλιού καιρού συνοδεύουν την πρωτότυπη παρουσίαση του ογκώδους πολύχρωμου τόμου «Λαϊκές Τελετουργίες στην Κρήτη, Έθιμα στον Κύκλο του Χρόνου» του Νίκου Ψιλάκη, που συνδιοργανώνουν
ο Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός», η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτιστικών Κρητικών Σωματείων, η Παγκρήτιος Ένωσις, και το σωματείο για την Κρητική Ιστορία, Παράδοση και Λαογραφία «Δροσουλίτες»
την Παρασκευή 24 Μαΐου και ώρα 7.00 το απόγευμα στην αίθουσα «Κωστής Παλαμάς» του Παρνασσού (πλατεία Αγίου Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα).
Πρόκειται για μια εκδήλωση μέθεξης στον παραδοσιακό πολιτισμό της Μεγαλονήσου με ιδιαίτερες αναφορές σε τελετουργίες που έλκουν την καταγωγή τους από την απώτερη αρχαιότητα, κυρίως από τα αρχαϊκά, τα κλασικά, τα βυζαντινά χρόνια και αποτελούν αληθινό πλούτο ψυχής για τη σημερινή Κρήτη αλλά και, γενικότερα, για ολόκληρο τον ελληνικό κόσμο.
Ο Νίκος Ψιλάκης θα προβάλει 100 σπάνιες εικόνες από τελετουργίες και έθιμα που αναδεικνύουν τις παμπάλαιες καταβολές του παραδοσιακού μας πολιτισμού, τις αξίες και τη σχέση του με τον φυσικό κόσμο. 
Ο Αντώνης Μαρτσάκης, από τους βασικότερους σύγχρονους στυλοβάτες της μουσικής μας παράδοσης, θα τραγουδήσει το ξεχασμένο για έναν και πλέον αιώνα κρητικό καλωσόρισμα της άνοιξης, ένα εντυπωσιακό λαϊκό άσμα που αποτυπώνει την ευγένεια του αγροτικού μας πολιτισμού.
Οι «Δροσουλίτες» θα αποδώσουν ένα ριζίτικο – αναφορά σε κρητικό πανηγύρι.  
Στην εκδήλωση θα μιλήσουν οι κ.κ.
Δρ. Γιώργος Αικατερινίδης, π. Δ/ντής Ερευνών του ΚΕΕΛ της Ακαδημίας Αθηνών
Πέτρος Μανταίος, Δημοσιογράφος
και ο συγγραφέας του βιβλίου.
Συντονίζει ο Αντιπρόεδρος του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» Μανώλης Χατζηνάκης, φιλόλογος, πρώην Υφυπουργός Πολιτισμού.
Το βιβλίο «Λαϊκές Τελετουργίες στην Κρήτη» είναι καρπός συστηματικής μελέτης που ξεκίνησε ο Νίκος Ψιλάκης πριν από 40 και πλέον χρόνια. Στις 610 σελίδες μεγάλου σχήματος τεκμηριώνονται και αναλύονται όλα τα έθιμα λαϊκής λατρείας της Κρήτης, με πυκνές αναφορές στις υπόλοιπες περιοχές της χώρας και ανάλογες συγκρίσεις.
 Πρόκειται για μια επιστημονική και παράλληλα ποιητική προσέγγιση του λαϊκού πολιτισμού, εμπλουτισμένη με εντυπωσιακό φωτογραφικό υλικό υψηλής τεκμηριωτικής και καλλιτεχνικής αξίας, μια συνολική μελέτη που βασίστηκε στην πρωτογενή επιτό­πια έρευνα και στην εμπεριστατωμένη τεκμηρίωση άγνωστων εν πολλοίς πτυχών του λαϊκού πολιτισμού. Δεν είναι μόνον οι περι­γραφές, αποτέλεσμα επίμονων ερευνητικών προ­σπαθειών, αλλά και η διεισδυτική ματιά του συγγραφέα, που αναζητά τις ρίζες των εθίμων στον αρχαιότερο κόσμο, όπως αναζητά και λα­τρευτικές προεκτά­σεις και το κοινωνικό περιεχόμενο της λαϊ­κής λατρείας.  
 «Απόκτημα της ελληνικής λαογραφικής βιβλιογραφίας και επιστήμης» χαρακτηρίζει ο καθ. Μιχ. Μερακλής το βιβλίο και ο τ. Δ/ντής Ερευνών του Κέντρου Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας Δρ. Γ. Αικατερινίδης, «εργασία πολύτιμη και πρωτοποριακή [...] ισχυρό κρίκο που συνδέει τη σημερινή Κρήτη - γιατί όχι και τη σημερινή Ελλάδα; - με το απώτερο παρελθόν της».
Σε μια εποχή που πολλά από τα παλαιά έθιμα όχι μόνο της Κρήτης αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας βρίσκονται σε υποχώρηση και παράλληλα αναδύονται διαρκώς  νέα πρότυπα προβάλλει ως αναγκαιότητα ο προβληματισμός για τη διατήρηση του άυλου εθιμικού πλούτου που αποτέλεσε όχι μόνο βασικό δομικό υλικό της πολιτιστικής μας ταυτότητας αλλά και στοιχείο κοινωνικής συνοχής.
Τα έθιμα λαϊκής λατρείας, οι γιορτές, τα πανηγύρια, οι μικρές και μεγάλες συνάξεις αγροτικών κοινοτήτων αποτελούν γνήσιες εκφράσεις της λαϊκής ψυχής και αυθεντικές μαρτυρίες ζωής. Αν και στις κοινωνίες, ιδιαίτερα στις νεωτερικές, τίποτα δεν μένει σταθερό και αμετάβλητο, οι εθιμικές πρακτικές διατήρησαν το βαθύτερο νόημά τους, όπως διατήρησαν και στοιχεία του τελετουργικού τυπικού μαζί με άλλα μορφολογικά χαρακτηριστικά και προσαρμόστηκαν αρμονικά στα δεδομένα της κάθε εποχής. Αναβάσεις σε σύγχρονα ιερά κορυφής, ιερά δέντρα, τελετουργικοί καθαρμοί σε θαλασσινό νερό, προσφορές των πρώτων καρπών στους ναούς, τελετουργίες σε σπήλαια, πολλά από τα οποία διατηρούν την ιερότητά τους ακόμη και από την προϊστορική εποχή, αποτυπώνουν ανάγλυφα άγνωστες ή λιγότερο γνωστές μορφές της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Την εκδήλωση στηρίζουν τα παρακάτω σωματεία και φορείς: Ένωση των Απανταχού Σφακιανών, Σύλλογος Κρητών Επιστημόνων, Σύλλογος Βιαννιτών Αττικής «ο Διαβάτης», Σύλλογος Ιεραπετριτών Αθήνας, Σύλλογος Φουρνιωτών και φίλων Φουρνής, Σύλλογος Τουρλωτιανών Αττικής, Σύλλογος Ανωγειανών της Αθήνας «το Ιδαίον Άντρον», Σύλλογος Στειακών Αττικής «η Πραισσός», Σύλλογος Λασιθιωτών Αττικής «ο Δικταίος», Σύλλογος Κρητών Αιγάλεω, Ένωση Κρητών Βριλησσίων, Σύλλογος Κρητών Ελληνικού «ο Ψηλορείτης», Σύλλογος Κρητών Ζωγράφου «ο Καζαντζάκης», Σύνδεσμος Γυναικών Κρήτης και Νήσων Αιγαίου, Λαογραφικό Μουσείο Αιγάλεω, Σύλλογος Πεδιαδιτών Αθήνας.


ΣΤΗΝ ΟΑΚ ΜΙΛΑΜΕ… ΓΙΑ ΒΙΒΛΙΑ

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι συναντήσεις των μελών της Λέσχης Φιλαναγνωσίας της ΟΑΚ, όπου πραγματοποιήθηκαν στην Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος «Το Φως», με γενική θεματική «Έλληνες πεζογράφοι με φόντο την Κρήτη».  
Το Σάββατο 18Μαΐου 2024 πραγματοποιήθηκε η τελευταία συνάντηση για φέτος – έξι (6) σε σύνολο- όπου συζητήθηκετο θεατρικό έργο, με τίτλο «Φεύγουσα», της κας Ανδρομάχης Χουρδάκη, Εκπαιδευτικό-Φιλόλογο-Συγγραφέα, το οποίο αξιοποιεί στοιχεία της μυθολογίας μας, της τελετουργίας των Ελευσινίων μυστηρίων, της Κρητικής Παράδοσης και της Χριστιανικής πίστης.
Τα μέλη της Λέσχης έδωσαν ραντεβού για τον ερχόμενο Οκτώβρη, με νέα θεματική ενότητα: «Έλληνες λογοτέχνες της Γενιάς του 30’». Η γενιά αυτή έδωσε πολύ σημαντικά έργα και σε αυτήν οφείλονται τα δύο βραβεία Νόμπελ λογοτεχνίας της Ελλάδας.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με την κα Ανδρομάχη Χουρδάκη, Εκπαιδευτικό-Φιλόλογο-Συγγραφέα (τηλ. 6989919129) και τον κ. Ιωάννη Μουντογιαννάκη, Βιβλιοθηκονόμο της ΟΑΚ (τηλ. 28240 22500 – library@oac.gr).

ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ ΑΡΓΟΥΝ

Πριν από κάμποσο καιρό ξαναέγραψα για την απαράδεκτη εικόνα που υπάρχει σχεδόν σε κάθε σημείο των κάδων στην πόλη μας. Μια εικόνα που δεν μας τιμά καθόλου και γίνεται σχολιασμός και από τους ξένους, είτε λέγονται τουρίστες, είτε λέγονται μόνιμοι κάτοικοι.
Το ζητούμενο βέβαια είναι ότι σε κάθε περίπτωση οι φταίχτες είναι πάντα δύο. 
Εμείς οι πολίτες που δεν μας ενδιαφέρει η απαράδεκτη εικόνα αρκεί να ξεφορτωθούμε τα σκουπίδια μας και από την άλλη ο δήμος, που ενώ βλέπει την κατάσταση δεν βρίσκει λύσεις.
20 χρόνια το ίδιο πρόβλημα με μόνο πρόσκαιρες λύσεις, που όταν δεν ευδοκιμούν γίνονται και απειλές από τους εκάστοτε αντιδημάρχους ... θα τους πάρω τους κάδους, είναι οι δημότες άχρηστοι, δεν τους ενδιαφέρει η πόλη, η γειτονιά τους κλπ...
Όμως ας μην ξεχνάμε το σπουδαιότερο εκλέχτηκαν και προτιμήθηκαν για να δώσουν λύσεις,.... που δεν έρχονται και η τραγική κατάσταση με τους κάδους ξεχειλισμένους και τα σκουπίδια απ' έξω να συνεχίζεται.
Λύσεις λοιπόν θέλουμε και όχι ανακυκλώσει των υποσχέσεων....
Υ.Σ Οι κάδοι πρέπει να κλείνουν όταν δεν κλείνουν υπάρχει το πρόβλημα αυτό.. άρα από εκεί πρέπει να ξεκινήσει η δημοτική μας αρχή..

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΙΜΗΣ ΣΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΠΕΣΟΝΤΩΝ ΣΤΟΝ ΚΟΜΒΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΙΑΝΩΝ

ΤΡΙΤΗ 21 ΜΑΪΟΥ 2024 ΩΡΑ 19:30
Σας προσκαλούμε να τιμήσετε με την παρουσία σας την εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί για την 83η Επέτειο από την Μάχη της Κρήτης.
Το πρόγραμμα της εκδήλωσης
Επιμνημόσυνη Δέηση
Προσκλητήριο Πεσόντων
Κατάθεση στεφάνων
Ενός λεπτού σιγή στη Μνήμη των Πεσόντων
Εθνικός Ύμνος από τη Φιλαρμονική του Δήμου Κισάμου «Ειρηναίος Γαλανάκης»
Χαιρετισμός από τον Δήμαρχο Κισσάμου κ. Γιώργο Μυλωνάκη
Ομιλία για τα γεγονότα στην περιοχή από τον εκπαιδευτικό κ. Χαχλάκη Γιώργο
Ριζίτικο τραγούδι από τον Σύλλογο Ριζιτών «Η Κίσσαμος»
Διοργάνωση: Δήμος Κισάμου
Φώτο πάνω ο πίνακας του Γιάννη Αννουσάκη και κάτω πίνακας του Εμ. Θεοδοσάκη

 

Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΘΗΤΙΩΣΑ ΝΕΟΛΑΙΑ

 Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου ανακοινώνεται ότι, εν΄ όψει των Πανελληνίων ως και των καταληκτήριων εξετάσεων, το εσπέρας της Παρασκευής, 24 Μαΐου και από ώρα 20.00μ.μ. έως 22.30μ.μ., στον Ι. Μητροπολιτικό Ναό (Ευαγγελισμός της Θεοτόκου Κισάμου), θα τελεστεί Νυκτερινή Θεία Λειτουργία, ιερουργούντος του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Αμφιλοχίου. Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας θα αναπεμφθεί ειδική δέηση-προσευχή υπέρ φωτισμού, Θείας βοηθείας και ενισχύσεως της μαθητιώσας νεολαίας. Σε όλα τα παιδιά θα προσφερθούν κομποσχοίνια. Καλείται η μαθητιώσα νεολαία, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς όπως συνενώσουμε τις προσευχές μας, καθώς η προσευχή καθαρίζει τον νου, ανοίγει την καρδιά και δυναμώνει την ψυχή. 
 Εκ της Ι. Μητροπόλεως

Η ΘΥΕΛΛΑ ΣΤΑ "ΒΕΝΙΖΕΛΕΙΑ"

Στο Διεθνές Μίτινγκ  Στίβου "Βενιζέλεια - Χανιά 2024" το οποίο διεξήχθη την Κυριακή 19 Μαΐου στο Εθνικό Στάδιο Χανίων συνέχισαν τις αγωνιστικές τους υποχρεώσεις  οι αθλητές της Θύελλας. Οι αγώνες διεξήχθησαν σε ένα κατάμεστο στάδιο όπου  συμμετείχαν οι καλύτεροι Έλληνες αθλητές και αθλήτριες , αθλητές από το εξωτερικό και από τα σωματεία όλης της Κρήτης.
Για την ομάδα της Θύελλας ο Κωστής Σανκόφ με βολή στα 40.26 μέτρα στο αγώνισμα της δισκοβολίας έπιασε το υψηλό όριο πρόκρισης για την συμμέτοχή του στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Κ16 το οποίο θα διεξαχθεί στις 13-14 Ιουλίου στην πόλη της Χαλκίδας. Πολύ καλή εμφάνιση κοντά στο όριο πρόκρισης  πραγματοποίησε ο Γιάννης Χαχλάκης στα 150 μέτρα με χρόνο 18.69 επίδοση που τον κατέταξε στην όγδοη θέση.
Στην τέταρτη θέση τερμάτισε η  μικτή σκυταλοδρομία 8Χ50  Κ14  της Θύελλας με τους Νικόλα Φαντάκη, Κατερίνα Ανουσάκη, Μέγκυ Τσούρα, Μόντη Παπαδημητρίου, Κριστέλλα Τσέρρι, Στεφανία Μυλωνάκη, Κάλλια Φελεσάκη και Δημήτρη Κοντοπυράκη.
Για την ομάδα της Θύελλας αγωνίστηκαν επίσης: Νατάσα Ανουσάκη 100μ. 13.79, Σέβη Κατέση 80μ. 11.47, Ηρώ Λιγοψυχάκη 80μ.11.87, Μαρίνα Διακονή 80μ. 12.08, Αλεξία Πλευράκη 1000μ. 3.42.89
.

 

ΜΑΝΝΑ ΤΣΑΤΣΑΡΩΝΑΚΗ - ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ

Η κρητική εταιρεία που τοποθέτησε πρώτη (το 1968) στα ράφια των σούπερ μάρκετ συσκευασμένο παξιμάδι, «Το Μάννα» Τσατσαρωνάκης, αναπτύσσει νέα μονάδα παραγωγής στην Αθήνα, στο πρώην εργοστάσιο της Κατσέλης, δημιουργώντας έτσι «μεταφορικό ισοδύναμο» παραγωγής, ενώ η επιχειρηματική οικογένεια προωθεί περαιτέρω επενδύσεις στον τουρισμό και τον πρωτογενή τομέα στην έδρα της, στα Χανιά.
Η τρίτη γενιά στο τιμόνι της εταιρείας επεκτείνει τη δραστηριότητα που εγκαινίασε ο πατριάρχης της οικογένειας, Χαρίτος Τσατσαρωνάκης, το 1948 με έναν φούρνο στην Κίσαμο των Χανίων. Σχεδιάζει την ανάπτυξη παραγωγής στο εργοστάσιο της Κατσέλης, έκτασης 23.000 τ.μ. στις Αχαρνές Αττικής, το οποίο απέκτησε τον Μάιο του 2021 σε πλειστηριασμό έναντι 6,2 εκατ. ευρώ. Το κόστος ανακατασκευής υπολογίζεται σε 4-4,5 εκατ. ευρώ, επένδυση που γίνεται με ίδια κεφάλαια, όπως και όλες οι επενδύσεις της εταιρείας, σύμφωνα με τα στελέχη της.
«Ζήσαμε το μεγάλο εθνικό πρόβλημα της καθυστέρησης απονομής δικαιοσύνης», αναφέρει σχετικά με τη γραφειοκρατία που αντιμετώπισε μέχρι την αποδέσμευση και την αξιοποίηση του ακινήτου η Ελένη Τσατσαρωνάκη, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας «Το Μάννα» Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ. Μιλώντας στο πλαίσιο παρουσίασης της δραστηριότητας στα Χανιά, σημείωσε ότι πλέον η προετοιμασία για την αναβίωση της παραγωγικής μονάδας είναι στην τελική ευθεία.
Τέλη Σεπτέμβρη αναμένεται να έχουν μεταφερθεί στο ακίνητο οι ομάδες που απασχολούνται στο υποκατάστημα της εταιρείας στην Αθήνα. Επίσης, γίνονται ενέργειες για ένταξη σε χρηματοδοτικά εργαλεία για την επένδυση σε μηχανήματα. Με βάση τις εκτιμήσεις της διοίκησης, σε έναν χρόνο δυνητικά θα μπορούσε να αρχίσει η παραγωγή στη μονάδα. Επιπλέον, αναπτύσσει υποδομές logistics που θα υποστηρίξουν τη διανομή. Σημειώνεται ότι ελέγχει το 75% του δικτύου με door-to-door τοποθέτηση σε πάνω από 1.000 σούπερ μάρκετ. Με τη λειτουργία του εργοστασίου η εταιρεία σχεδιάζει την ανάπτυξη νέων ποιοτικών προϊόντων με βάση το αλεύρι, σε διαφορετικές κατηγορίες, με βλέψεις μελλοντικά και για την κατηγορία ψωμιού, φρυγανιάς κ.λπ.
Δημιουργείται έτσι ένα «μεταφορικό ισοδύναμο» με παραγωγικό κέντρο και στην Αθήνα, που θα μειώσει το κόστος παραγωγής που συνεπάγονται οι πολλές διάσπαρτες μονάδες. Σημειώνεται ότι συνεχίζεται αδιάλειπτα η λειτουργία των παραγωγικών εγκαταστάσεων, 9.000 τ.μ. στην έδρα της εταιρείας, στον Πλάτανο, όπου ζυμώνονται καθημερινά 18 τόνοι αλεύρι. Η δεύτερη παραγωγική μονάδα της εταιρείας στην Κρήτη, στο Βαρύπετρο του Δήμου Χανίων, 6.000 τ.μ., έχει αρχίσει ήδη να προσφέρει αποδοτικότερη ανταπόκριση στις παραγγελίες, σύμφωνα με την Ελένη Τσατσαρωνάκη, αλλά μακροπρόθεσμα η δραστηριότητα αυτή θα μεταφερθεί στην Αθήνα, στο εργοστάσιο του Κατσέλη.
Τα μερίδια, η καινοτομία και η ποιότητα
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, αναμένεται περαιτέρω ώθηση στα μεγέθη της εταιρείας, που έχει το υψηλότερο μερίδιο στο ράφι στα branded προϊόντα στην κατηγορία παξιμαδιού, της τάξης του 38% (Nielsen, 2023). Ταυτόχρονα, διατηρεί την πρώτη θέση στις υποκατηγορίες: χωρίς αλάτι (46%), ελαιολάδου (46%), σίκαλης (32%), κριθαρένια (28%), κριθαροκουλούρες (24%) και τη δεύτερη θέση στην υποκατηγορία χαρούπι (20%).
«Το Μάννα» Τσατσαρωνάκης παράγει ετησίως 3,5 χιλ. τόνους παξιμαδιών και το 2023 εμφάνισε πωλήσεις 22 εκατ. ευρώ, με αύξηση 4,5%. Οι εξαγωγές αντιστοιχούν γύρω στο 5%-7% σε ένα δίκτυο 40 χωρών, με σημαντικότερες αγορές αυτές των ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλίας και Κύπρου. Το 93% είναι προϊόντα «Το Μάννα» και το υπόλοιπο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για μεγάλες αλυσίδες (Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλος και Μymarket). Το 2024 οι πωλήσεις στο α’ τετράμηνο τρέχουν με ρυθμό 3,7%.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία παράγει στις 4 γραμμές παραγωγής που διατηρεί στις εγκαταστάσεις της περισσότερους από 80 κωδικούς σε 5 διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων, τα οποία διοχετεύει στην αγορά μέσω των δύο Κέντρων Διανομής της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον διευθυντή Πωλήσεων, Θανάση Τσακαρδάνο. Ο ίδιος αναφέρθηκε ειδικότερα στις νέες κατηγορίες στις οποίες έχει τοποθετηθεί η εταιρεία, όπως το μπισκότο, και σε καινοτομίες που έχει υιοθετήσει, όπως η σακούλα zipp με day pack κλείσιμο και η νέα σειρά «Δαγκωτό», προϊόντα με γεύσεις που καταναλώνονται ως σνακ. Η σειρά αποτελεί ήδη το 10% του τζίρου, επίδοση που έχει δώσει ώθηση στην κατηγορία περίπου 4%. Στόχος είναι η επέκταση της σειράς στο β’ εξάμηνο της χρονιάς, αλλά και η αξιοποίησή της ως ναυαρχίδας για ενίσχυση των εξαγωγών.
Η εταιρεία δίνει έμφαση στην υψηλή διατροφική αξία του παξιμαδιού, την καινοτομία και στον ποιοτικό έλεγχο, όπως τόνισε στο πλαίσιο της παρουσίασης η Χαρά Τσατσαρωνάκη, διευθύντρια Έρευνας και Ανάπτυξης, χημικός-τεχνολόγος. «Τα παξιμάδια μας είναι μοναδικά γιατί είναι χειροποίητα και ζυμώνονται με αγάπη», σημείωσε χαρακτηριστικά, περιγράφοντας τα διάφορα στάδια της διαδικασίας παραγωγής, τα οποία και παρουσίασε αργότερα στους εκπροσώπους του Τύπου, κατά την ξενάγηση στο εργοστάσιο της εταιρείας στον Πλάτανο, δυτικά των Χανίων.
Πρόκειται για μονάδα παραγωγής που πρωτολειτούργησε το 1985, όταν την εταιρεία έτρεχε η δεύτερη γενιά, ο Νίκος Τσατσαρωνάκης με τη σύζυγό του, Μαρίκα. Ήταν αυτοί που έκαναν γνωστό «Το Μάννα» στην υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και τη διεθνή αγορά και αυτήν την παράδοση θέλουν να συνεχίσουν οι 3 κόρες τους και οι οικογένειές τους, που κάνουν σχέδια διαδοχής, καθώς μεγαλώνει η δραστηριότητα. «Όταν δεν κάνεις εκπτώσεις στην ποιότητα, ανταμείβεσαι», σημείωσε η Χαρά Τσατσαρωνάκη, μιλώντας για τις ποιοτικές μη επεξεργασμένες πρώτες ύλες, χωρίς πρόσθετα και βελτιωτικά γεύσης, για προϊόντα όπως τα παξιμάδια με ελαιόλαδο και χωρίς αλάτι, αλλά και για τις πιστοποιήσεις που έχει λάβει η εταιρεία, ακολουθώντας όλα τα διεθνή πιστοποιητικά ασφάλειας και ποιότητας τροφίμων, όπως IFS, BRC, ISO, FSMA κ.λπ., ενώ έχει ελεγχθεί και από τον αμερικανικό FDA.
Διακριτές δραστηριότητες και μετάβαση σε όμιλο επιχειρήσεων
Τα μελλοντικά σχέδια και τη στρατηγική της εταιρείας «Το Μάννα» Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ ανακοίνωσε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος, Ελένη Τσατσαρωνάκη, στη διάρκεια ενημερωτικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στην Κίσσαμο Χανίων, στο Τσατσαρωνάκειο Πολύκεντρο, έναν χώρο πολιτισμού και εκπαίδευσης, που αποτελεί το αποτύπωμα της οικογένειας στην τοπική κοινωνία.
Παρουσίασε τα στρατηγικά βήματα στους τομείς της μεταποίησης, τις τουριστικές υπηρεσίες και την πρωτογενή παραγωγή, σημειώνοντας ότι «Το Μάννα» φέρνει τις αποδόσεις που επιτρέπουν στην επιχειρηματική οικογένεια να επεκταθεί και στους άλλους δύο τομείς. Ειδικότερα, έχει επενδύσει σε παραγωγικό συγκρότημα (θερμοκήπια) στα Φαλάσαρνα, σε έκταση 40.000 τετραγωνικών μέτρων, που είναι πλέον μια αυτοτελής δραστηριότητα. Στα συγκεκριμένα θερμοκήπια παράγονται ντομάτες και ντοματίνια, ενώ σε ελαιώνες της ευρύτερης περιοχής παράγεται ελαιόλαδο.
Το όραμα για την ωρίμανση της εταιρείας προς την κατεύθυνση του ομίλου περιλαμβάνει μεταξύ άλλων διάσπαση/διαχωρισμό δραστηριοτήτων (μεταποίηση, τουριστικές υπηρεσίες και πρωτογενή παραγωγή), επιλογή που ευνοεί την αποδοτικότερη χρήση χρηματοδοτικών εργαλείων. Έτσι, εκτός από την εταιρεία «Το Μάννα» Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ, έχει δημιουργηθεί μια ομόρρυθμη εταιρεία για την πρωτογενή παραγωγή και η Αειφόρες Τουριστικές Επιχειρήσεις Φαλάσαρνα ΑΕ (ΑΤΕΦΑ ΑΕ) για τις δραστηριότητες στον τουρισμό.
Οι νέες επενδύσεις στον τουρισμό
Όσον αφορά τις επενδύσεις της οικογένειας στον τουρισμό, η Ελένη Τσατσαρωνάκη αναφέρθηκε ειδικότερα στο ξενοδοχείο Molos Bay του ομίλου στην Κίσαμο, που λειτουργεί περίπου 16 χρόνια, στο εγχείρημα του «Λιοκάλυβου» στα Φαλάσαρνα, που συνδέει τον φυσικό χώρο με τη διατροφή και την ευεξία (place and well-being), καθώς και στην επένδυση του ομίλου στο σχήμα τουρισμός – παραγωγή – πολιτισμός, που έχει στόχο να κάνει τα Φαλάσαρνα τουριστικό προορισμό εμπειρίας, με ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και των παραδόσεων του τόπου.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει αποκτήσει από την ΑΕΓΕΚ έναντι 1,75 εκατ. ευρώ ακίνητο στην περιοχή Ελαφονήσι του Δήμου Κισσάμου, σε έκταση άνω των 610 στρεμμάτων, με άδεια για ήπιας μορφής τουριστική εκμετάλλευση. Επίσης, η οικογένεια Τσατσαρωνάκη προωθεί ένα μεγάλο τουριστικό project με υποδομές φιλοξενίας και παραγωγής βιολογικών προϊόντων, επένδυση 69 εκατ. ευρώ, στη θέση Φαλάσαρνα, σε έκταση 119 στρεμμάτων. Είναι η μεγαλύτερη επένδυση τέτοιου τύπου στην περιοχή.
Πηγή: powergame.gr

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ

Με την συμμετοχή πάνω από τριάντα πέντε( 35) Πολιτιστικών Συλλόγων του Ν. Χανίων, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 15 Μαΐου 2024, η συνάντηση των Πολιτιστικών Συλλόγων Νομού Χανίων με στόχο την ίδρυση της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων Κρήτης , στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.
Οι Σύλλογοι ενημερώθηκαν για σημαντικά θέματα που τους απασχολούν, όπως τα φορολογικά, τα προγράμματα Leader 2023-2027 και τις επιχορηγήσεις προς τους Πολιτιστικούς Συλλόγους από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Επίσης αναλύθηκαν τα βασικά άρθρα του νέου καταστατικού και αποφασίστηκε να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα της ίδρυσης της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων Κρήτης.
Ευχαριστούμε τους εισηγητές της συνάντησης, κ. Σταυρουλάκη Κων/νο, λογιστή, πρώην Πρόεδρο του Συλλόγου Λογιστών Ν. Χανίων, που μας μίλησε για Φορολογικά θέματα των Πολιτιστικών Συλλόγων , την κ. Μιχάκη Σοφία, Συντονίστρια του Τοπικού Προγράμματος CLLD LEADER της Ο.Τ.Δ , η οποία μας μίλησε για το Πρόγραμμα Leader 2023-2027 ,τον κ Γεωργιλά Γεώργιο, Διοικητικό γραμματέα της ΕΠΟΦΕΚ, που μας παρουσίασε τις Προϋποθέσεις για επιχορήγηση των Πολιτιστικών Συλλόγων από το Υπουργείο Πολιτισμού, τον Μαρινάκη Εμμανουήλ, Πρόεδρο του Πολ. Συλλόγου Μανωλιόπουλου, που παρουσίασε τα βασικά άρθρα του προσχεδίου του νέου καταστατικού της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων Κρήτης και την συντονίστρια της συνάντησης, κ Γκοζάνη-Χαριτάκη Στέλλα, Πρόεδρο της Αδελφότητας Μικρασιατών Χανίων `Ο Αγιος Πολύκαρπος`.
Ευχαριστούμε το Πνευματικό Κέντρο Χανίων και ιδιαίτερα τον κ Νικόλαο Καλογερή, Αντιπεριφερειάρχη Περιφ. Ενότητας Χανίων και τον κ Εμμανουήλ Κελαϊδή, Γεν. Γραμματέα του Πνευματικού Κέντρου για την δωρεάν παραχώρηση της αίθουσας, όπου διεξήχθη η συνάντηση.
Επίσης θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε το Ζαχαροπλαστείο Κληματσάκη και τους Φούρνους Καραδάκη Γεωργίου και Σταυρουλάκη Μιχαήλ για τα υπέροχα σκευάσματα που μας πρόσφεραν.
Τέλος ευχαριστούμε ιδιαιτέρως όλους τους αντιπροσώπους των Πολιτιστικών Συλλόγων Χανίων για την παρουσία και την αποφασιστικότητα τους, ώστε να προχωρήσουμε στη ίδρυση της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων Κρήτης

ΣΥΝΕΔΡΙΑΖΕΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

Σας καλώ σε ΤΑΚΤΙΚΗ  συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής στις 23 Μαίου 2024 ημέρα  ΠΕΜΠΤΗ και ώρα 9:30 π.μ. για την συζήτηση και λήψη απόφασης στα κατωτέρω θέματα της ημερήσιας διάταξης:
1. Χορήγηση απαλλαγής έγκρισης εισόδου-εξόδου για την επιχείρηση <Πλυντήρια ιματισμού> εντός Οικισμού Πλατάνου Δήμου Κισσάμου.
2. Χορήγηση απαλλαγής έγκρισης εισόδου-εξόδου για την επιχείρηση <Ελαιουργείο> εντός Οικισμού Δραπανιά Δήμου Κισσάμου.
3. Ανοιγμα ειδικού λογαριασμού για την κατάθεση της δωρεάς από την εταιρεία IKOS μονοπρόσωπη ανώνυμη εταιρεία ξενοδοχειακών επιχειρήσεων προς το Δήμο Κισσάμου.
4. Αποδοχή γνωμοδότησης δικηγόρου για υλικές ζημιές-φθορές οχήματος ιδιώτη.
5. Υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης Δήμου Κισσάμου-ΔΕΥΑΒΑ για την Πράξη <Εγκατάσταση συστήματος τηλεμετρίας & ελέγχου διαρροών για την εξασφάλιση επαρκούς ποσότητας  ύδατος και την εξοικονόμηση ενέργειας στο δίκτυο ύδρευσης Δ.Κισσάμου>. Προυπολογισμός 2.593.538,14 Ευρώ.
6. Εγκριση χρηματοδότησης της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου <ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΕ ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΓΗ στις Τ.Κ. ΔΡΑΠΑΝΙΑ, ΚΑΛΟΥΔΙΑΝΩΝ, ΠΛΑΤΑΝΟΥ Δ.ΚΙΣΣΑΜΟΥ>.
  Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΙΣΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
  ΜΥΛΩΝΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Η ΠΡΩΤΗ ΝΙΚΗΦΟΡΑ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

20 Μαΐου 1941 08.00 π.μ
Στο Καστέλλι Κισάμου είχε τοποθετηθεί το 1ο Ελληνικό Σύνταγμα Πεζικού, η δύναμη του οποίου ανερχόταν σε 1000 περίπου νεοσύλλεκτους του κέντρου εκπαίδευσης Ναυπλίου, που είχαν διοχετευθεί στην Κρήτη στα τέλη Απριλίου. Οι άνδρες αυτοί, από τους οποίους οι 400 ήταν άοπλοι και οι υπόλοιποι διέθεταν ελάχιστα πυρομαχικά, είχαν οργανωθεί σε δυο τάγματα και ένα λόχο πυροβόλων, υπό τον συνταγματάρχη Ιπποκράτη Παπαδημητρόπουλο, συνεπικουρούμενο από μια μικρή ομάδα Νεοζηλανδών, υπό τον ταγματάρχη Μπέντιγκ. Αποστολή τους ήταν η άμυνα της περιοχής εναντίον αερομεταφερόμενων δυνάμεων και η απόκρουση θαλάσσιας απόβασης στον κόλπο της Κισάμου.
Τα δυο Τάγματα ήταν αναπτυγμένα ανατολικά και δυτικά του Καστελιανού κάμπου ενισχυμένα με ουλαμό πολυβόλων το κάθε ένα.
Οι πρώτοι αλεξιπτωτιστές 08.00 π.μ ένα τέταρτο πριν πέσουν στο Μάλεμε, ρίφθηκαν στον κάμπο. Ήταν μια δύναμη 80 αλεξιπτωτιστών του 2ου τάγματος εφόδου του Γερμανικού στρατού, ενισχυμένο με βαρύ οπλισμό, με στόχο να προβεί σε αναγνώριση της περιοχής και να καλύψει από δυσμάς, εάν χρειαστεί, την κύρια επιθετική προσπάθεια που είχε σαν στόχο το αεροδρόμιο του Μάλεμε.
Αμέσως με το που προσεδαφίστηκαν οι Γερμανοί συγκεντρώθηκαν και άρχισαν να βάλλουν κατά των θέσεων του 1ου τάγματος που ήταν υπό τις διαταγές του Γιώργου Σκορδίλη. Μόλις έγινε η πρώτη επίθεση αρκετοί Καστελιανοί 200 περίπου στον αριθμό έσπευσαν για βοήθεια. Μια ομάδα Καστελιανών όρμησε στο Αγρονομείο της πόλης και πήρε 30 γκράδες που ήταν αποθηκευμένοι.
Μάλιστα ο νεαρός έφεδρος ανθυπίατρος Θεοχάρης Μυλωνάκης διηγείται για το κλίμα που επικρατούσε σχετικά με τα όπλα.
" Ο πατέρας μου ξετρύπωσε ένα μακρύ Μάνλιχερ που δεν το είχε παραδώσει επί Μεταξά. Ήθελε να πάει ο ίδιος να πολεμήσει. Μόνο όταν του είπα ούτι έπρεπε να πάω στην υπηρεσία μου άοπλος , μου το έδωσε. Στις τσέπες του σακακιού μου έβαλα 20-25 σφαίρες, που δεν ήμουν και σίγουρος αν ήταν και καλές"
Στο εν το μεταξύ η γερμανική δύναμη που είχε εγκλωβιστεί ανάμεσα σε δυο πυρά, ως το μεσημέρι είχε εκμηδενιστεί τελείως. Περίπου 50 αλεξιπτωτιστές σκοτώθηκαν, ανάμεσα σε αυτούς και ο υπολοχαγός και επικεφαλής της δύναμης τους Μιέρμπ, ενώ 28, οι 20 τραυματισμένοι αιχμαλωτίσθηκαν και κλείστηκαν στον σταθμό χωροφυλακής.
Το 1ο σύνταγμα είχε 58 νεκρούς και 63 τραυματίες και σκοτώθηκαν και 7 πολίτες, ανάμεσα τους και μια γυναίκα.
Τις επόμενες δυο μέρες δεν έγινε καμιά χερσαία εχθρική επιχείρηση, ωστόσο συνεχιζόταν καθημερινά οι βομβαρδισμοί από την γερμανική αεροπορία.
Φωτογραφία ο πίνακας του ΑΝΟΥΣΑΚΗ ΙΩΑΝΝΗ
Ο Ιωάννης Ανουσάκης (1896 - 1981) ήταν Έλληνας ζωγράφος από τον Πλάτανο Κισάμου.
Υπήρξε ιδρυτής του Αρχαιολογικού Μουσείου και της Βιβλιοθήκης Καστελλίου. Από τα πιο γνωστά του έργα είναι η "Μάχη της Κρήτης", το έργο βρίσκεται στο Δημαρχείο Κισάμου.